[Apple] Mac OSX 10.3 alias Panther

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

RVW schreef op 22 november 2003 @ 16:36:
Zoals jullie wel weten hebben Jaguar en Panther een 3D geaccelereerde desktop, maar Sun heeft toch iets laten zien waar m'n mond van open valt! Check dit filmpje (MPEG4, Quicktime 6 required denk ik)

http://thefro.homeunix.org/lgcommercial.mp4

:9~ :9
hmm waarom kan ik dat filmpje niet bekijken :? of heb je daar een mac voor nodig ;)

LAMA het is al :P iets te vroeg gezeurt!

het ziet er wel gaaf, uit maar dat kan je zeker alleen op SUN systemen gebruiken.. ik ga eerst voor Panther :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 20:39 ]

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

cailin_coilleach schreef op 18 november 2003 @ 05:57:
Even uit nieuwsgierigheid: welke apps gebruiken jullie zoal voor tekstverwerking enzo?
Ik gebruik OpenOffice

T'is nog een beetje behelpen omdat je daarvoor eerst X moet starten, maar verder doet 't wat ik wil. Ik heb dat ook alleen maar nodig om .doc en .ppt shit die ik via de mail binnenkrijg te kunnen lezen, ik kan me de laatste keer dat ik zelf office nodig had niet eens herinneren. En als ik echt een keer iets moet tiepen wat een document moet worden gebruik ik gewoon textedit .rtf. Veel kleiner, algemeen leesbaar en zonder virus.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

.doc kun je gewoon met de texteditor van panther openen.
Ook heeft microsoft gratis 'viewers' voor powerpoint en word, weliswaar alleen (nog) voor OS9.
Als het goed is kun je die in de 'classic' omgeving openen.

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Dat zijn op zich handige tips, alleen heb ik geen panther, geen OS9, en geen classic. :)
Maar dat je .doc gewoon kan lezen met de texteditor is wel weer een extra reden om panther aan te schaffen.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 21:57

chem

Reist de wereld rond

Er zijn trouwens kleine binderapplicaties, die een .doc doorlussen naar OOo, en eerst de X11 opstart.
Maw: gewoon .doc dubbelklikken, en OOo start op.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Die gebruik ik ook (Start OO) en werkt ook prima, het is alleen dat zowel X als OO niet de snelst startende programma's ter wereld zijn (understatement van het jaar), dus het duurt gewoon ff.
[/offtopic]

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Hm, ik heb A-Dock geinstalleerd omdat ik het wel handig vond om twee dock's te hebben. Werkt redelijk goed op het punt na dat ik hem eerst op auto hide had staan en het daarna weer uit had gezet nadat de dock dus was gehide. Nu komt die dock niet meer terug..... :(
Ook niet als ik uitlog en daarna weer inlog, of een andere manier A-Dock kill.

edit:

Ok, dat probleem is opgelost. Ik heb gewoon in de prefs met TextEdit weer de auto hide weer aangezet.

Wat is trouwens het commando om in de terminal een app te killen? :P

[ Voor 14% gewijzigd door Sage op 23-11-2003 19:12 . Reden: opgelost ]

kleurbleur.nl

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sage: in de terminal eens "man ps" en "man kill" intypen.

De wantrouwigen onder ons kunnen eerst hier kijken.

[ Voor 67% gewijzigd door begintmeta op 24-11-2003 15:46 ]

• Sage
Ja ja...en wat doet dat dan wel niet? :P

kleurbleur.nl

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:08
man = manual, geeft je de handleiding van het commando wat je er na typt
ps = process list, geeft je (afhankelijk van de parameters die je mee geeft) een lijst van lopende processen
kill = afschieten van een process (je geeft aan welk process met behulp van het process id, een uniek nummer)

Type dus "man ps" om uit te vinden hoe ps werkt en "man kill" om te zien hoe je het beste processen kan af schieten...

Liege, liege, liegebeest!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Yup en als je gewoon in 1x de Dock wil killen doe je dat zo:
kill `ps aux | grep Dock | cut -d ' ' -f 3`
Je moet daar echter wel mee oppassen als je bijv. meer applicaties hebt draaien met 'Dock' in de naam :)

• Sage
Ok, bedankt voor de reacties. Alleen ik wou dus maar 1 Dock afschieten en juist niet beide. :P

Je kan dus dat man overal voor zetten, toch? :)

kleurbleur.nl

• Tomaat
  • Laatst online: 23-02 11:41
Bigs schreef op 25 november 2003 @ 13:52:
Yup en als je gewoon in 1x de Dock wil killen doe je dat zo:
code:
1
ps aux | grep inetd | cut -d ' ' -f 3

Je moet daar echter wel mee oppassen als je bijv. meer applicaties hebt draaien met 'Dock' in de naam :)
Waarom geeft dit bij mij geen resultaat..terwijl 'ps aux' duidelijk een running inetd laat zien :?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tomaat schreef op 25 november 2003 @ 17:30:
[...]

Waarom geeft dit bij mij geen resultaat..terwijl 'ps aux' duidelijk een running inetd laat zien :?
Ik denk dat er iets fout zit in mijn cut. Bij mij staan er namelijk in ps twee spaties tussen mijn usernaam en het pid, maar ik realiseer me nu dat dat natuurlijk niet bij iedereen zo is :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 25-11-2003 17:54 ]

• Liegebeest
Ten derde: WTF zou je de inetd afschieten als je alleen de dock kwijt wilt???

Maar waarom met cut aan de slag gaan als een "ps aux | grep inetd" genoeg is? Hoef je alleen maar het PID over te typen achter je kill commando..

Ik moet er trouwens nog steeds enorm aan wennen dat "ps -ef" niet werkt :D Ik ben niet BSD UNIX maar SysV UNIX (Solaris enzo) gewend *grinnik*

Enne: het man commando kun je inderdaad bij elk commando gebruiken, vermits er een man pagina van beschikbaar is... Dit zal bij bijna alle meegeleverde BSD commando's gewoon het geval zijn...

• Tomaat
  • Laatst online: 23-02 11:41
cailin_coilleach schreef op 26 november 2003 @ 12:45:
Ten derde: WTF zou je de inetd afschieten als je alleen de dock kwijt wilt???

Maar waarom met cut aan de slag gaan als een "ps aux | grep inetd" genoeg is? Hoef je alleen maar het PID over te typen achter je kill commando..
1. Die wil ik niet killen..is puur als test zeg maar

2. Lees eens goed wat je zelf typt ;)

mocht je het zelf niet zien,
code:
1
kill `ps aux | grep inetd | cut -d ' ' -f 3`

geeft dus eerst het process overzicht, filtert dan op inetd en laat uiteindelijk alleen het PID zien, en die killt ie dan, omdat het geheel tussen ``en staat :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tomaat op 26-11-2003 12:54 ]

• Liegebeest
weet ik... okee... ik had er overheen gelezen dat je alles aan kill door gaf :)
meer macht der gewoontje: ik doe het altijd in twee commando's (behalve als ik een script schrijf ofzo)... ik heb gewoon geen zin om over de opties van cut na te denken :p

• Sage
Ok, ik heb al wat geleerd in de terminal ook een aardige turorial gevonden op www.bluap.nl.

Alleen nu zit ik met een probleem, ik kan dus nu gewoon door de directory's heen browsen en kan er dingen verwijderen, progs openen, dat soort basic dingen.

Alleen in de tutorial staat dat als je een directory terug wilt gaan je "cd.." moet in typen. Als ik dit dus doe in mijn terminal dan krijg ik "-bash: cd..: command not found". Wat is dan wel het goede commando? Doe man pages van cd waren een beetje groot, kreeg ook niet echt een overzicht over die man pages.

[ Voor 4% gewijzigd door Sage op 27-11-2003 17:23 ]

kleurbleur.nl

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

cd[spatie].. ;)

Anyways. aangezien dit topic begint af te glijden naar een 'hoe-doe-ik'-topic, en we toch van mensen verwachten dat ze zelf wat vooronderzoek doen, gaat dit topic op slot.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.