[Apple] Mac OSX 10.3 alias Panther

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:07
Afbeeldingslocatie: http://a772.g.akamai.net/7/772/51/7b50ff7dd11cde/www.apple.com/nl/macosx/images/indextopbox10082003.jpg

Nadat ik op de frontpage een aantal switchers tegenkwam (gebruikers die van Windows naar Apple zijn overgestapt) leek het mij leuk om speciaal voor de mensen hier een Topic te openen.
Natuurlijk mogen ook ervaren gebruikers hier hun hart luchten ;)

Ikzelf ben al een Apple gebruiker sinds half jaren 90.
Ik ben begonnen met OS 8.0 en heb met alle updates / upgrades gewerkt welke verkrijgbaar waren tot nu toe B).
Na 5 jaar bij een Apple dealer op de Service afdeling te hebben gewerkt, werk ik nu bij een vriend zijn bedrijf welke systeembeheer en totaaloplossingen aan (voornamelijk) grafische bedrijven aanbiedt.
Ook ben ik sinds 1,5 jaar lid van Apple Developer Connection wat inhoudt dat je alle beta's kan downloaden van nieuwe softwarepaketten die Apple brouwt.

Mac OS X is opnieuw verbeterd. Panther, de vierde grote nieuwe Mac OS X-versie binnen drie jaar, bevat ingrijpende verbeteringen op het gebied van functionaliteit, gebruiksgemak en betrouwbaarheid. Bij andere besturingssystemen kun je zoiets misschien eens in de zoveel jaar verwachten. Of misschien wel nooit...
Mac OS X, 's werelds meest geavanceerde besturingssysteem, combineert de kracht en stabiliteit van UNIX met het legendarische gebruiksgemak van de Macintosh. Mac OS X versie 10.3 "Panther" bevat meer dan 150 nieuwe functies. Bovendien is het moderne, op UNIX gebaseerde kernbesturingssysteem aanzienlijk verbeterd. Panther is uitgerust met iChat AV voor videoconferenties, Exposé om direct elk venster te kunnen vinden en een nieuwe Finder waarmee u eenvoudig toegang krijgt tot alles wat u nodig hebt. Met Mac OS X Panther krijgt u een compleet nieuwe Mac zonder een nieuwe computer te kopen!

Finder. Alles binnen handbereik, met één muisklik.
Met de nieuwe Finder werkt u sneller en efficiënter, omdat uw favoriete mappen, schijven, iDisk, servers en verwijderbare media altijd aan de linkerkant van ieder Finder-venster worden weergegeven. De labels met kleurcode helpen u om belangrijke bestanden of mappen snel te vinden en te ordenen.

iChat AV. Persoonlijk contact, waar u ook bent.
iChat AV is de ideale oplossing voor videoconferenties via het internet. U kunt videoconferenties houden met perfecte beelden op volledige schermgrootte of genieten van een kristalhelder geluid tijden het chatten. En of uw gesprekspartner zich nu om de hoek bevindt of aan de andere kant van de wereld, u kunt direct contact houden.

Exposé. Al uw vensters overzichtelijk bij de hand.
Met Exposé hebt u met één druk op een toets toegang tot elk geopend venster. U kunt alle geopende vensters weergeven als miniaturen, de vensters van het huidige programma bekijken of alle vensters verbergen om snel toegang te krijgen tot een bestand op uw bureaublad.

FileVault. Veilig en snel.
Dankzij de krachtige AES-128-bits-versleuteling van FileVault kunt u uw waardevolle documenten thuis en onderweg optimaal beveiligen. FileVault codeert de inhoud van uw thuismap automatisch en supersnel terwijl u ermee werkt.

Mail. Overzicht over al uw e-mailberichten.
Mail geeft bij elkaar behorende berichten in een reeks weer, zodat u ze heel eenvoudig kunt bekijken, archiveren of verwijderen. Berichten in HTML worden perfect weergegeven dankzij de rendering-engine van Safari. U adresseert berichten door er een adres naar toe te slepen. En ongewenste e-mail kunt u filteren met behulp van een geavanceerd spamfilter.

Lettertypencatalogus. Perfect lettertypenbeheer.
Met de nieuwe Lettertypencatalogus beheert u al uw lettertypen snel en efficiënt. Dankzij de zoekfunctie kunt u elk lettertype op uw computer heel eenvoudig vinden. Met één klik van de muis kunt u lettertypen bekijken en installeren. U kunt lettertypen apart activeren of sets maken om de lettertypen in groepen beschikbaar te maken.

Voorvertoning. Razendsnel bladeren in elke PDF.
Voorvertoning is de snelste PDF-viewer die er bestaat. U kunt PDF-, EPS- en PostScript-bestanden bekijken en supersnel door tekst bladeren of naar bepaalde tekst zoeken. Ook kunt u heel eenvoudig stukken tekst en PDF-afbeeldingen selecteren en kopiëren, en afbeeldingen in bijna elke structuur bekijken, bewerken, roteren en kopiëren.

Gebaseerd op UNIX. Uiterst stabiel.
Onder de intuïtieve interface van Mac OS X bevindt zich een superkrachtig op open standaarden gebaseerd besturingssysteem met UNIX-grondslag. Dankzij X11 voor Mac OS X en FreeBSD 5-commando's en -bibliotheken is Mac OS X Panther het ultieme platform voor UNIX-gebruikers.

Windows. Samenwerken en uitwisselen.
Met Panther kunt u uw Mac aansluiten op ieder Windows-netwerk. U kunt bestanden, printers en netwerkdiensten heel eenvoudig delen met Windows-gebruikers. Dankzij ondersteuning voor Microsoft Exchange krijgt u toegang tot uw Exchange-e-mail en kunt u uw Adresboek synchroniseren.

Xcode. De ultieme gereedschapskist.
Xcode is de snelste manier om Mac OS X-programma's te creëren. Door de combinatie van een revolutionaire gebruikersinterface en een volledig nieuwe toolkit met onder meer GCC 3.3 kunt u optimaal gebruikmaken van de nieuwste Apple technologieën.

Systeemvereisten
Macintosh computer met PowerPC G3-, G4- of G5-processor; ingebouwd USB; 128 MB fysiek RAM.

1) Voor videoconferenties zijn een 600-MHz of snellere PowerPC G3-processor of een PowerPC G4- of G5-processor, een breedbandinternetverbinding (100 Kbps of sneller) en een compatibele FireWire DV-camera of webcamera vereist.
2) Voor internettoegang is een compatibele internetaanbieder vereist; voor iDisk is een .Mac-account vereist, waarvoor u mogelijk dient te betalen.
3) Processorupgradekaarten worden niet ondersteund
Wat ik WEL wil tegenkomen in dit topic
  • Leuke sites, freeware, nieuws en andere dingen uitwissellen
  • Switchers helpen met vragen die zij hebben over de Mac
  • Software updates melden en bespreken
  • Twijfelende OS 9 gebruikers ervan overtuigen dat Panther niet eng is
Wat ik NIET wil tegenkomen in dit topic
  • De welbekende Windows vs Mac discussies
  • Anti Apple opmerkingen; dat weten we nu wel
  • Alles wat de FAQ verboden heeft :)
Alvast een paar nuttige websites
  • [b]Updates:[/b]
  • De 10.3.1 update wordt eind deze week verwacht. Diverse "schoonheidsfoutjes" zullen hiermee opgelost worden waaronder problemen die sommige gebruikers hebben wanneer deze 2 schermen op hun Mac hebben aangesloten wat vaak voorkomt bij Pro's
  • Security Update 2003-10-28 [ 596KB ] (gebruik Software Update)

[ Voor 14% gewijzigd door Uberprutser op 28-10-2003 23:03 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Panther is koel.. moet je eens Expose-en terwijl je shift vasthoud :) Werkt overigens ook met minimaliseren (ook in Jaguar). Ik draai overigens nu nog 7B85.. als het goed is arriveert de final deze week.

• Uberprutser
Bigs schreef op 27 October 2003 @ 00:04:
Panther is koel.. moet je eens Expose-en terwijl je shift vasthoud :) Werkt overigens ook met minimaliseren (ook in Jaguar). Ik draai overigens nu nog 7B85.. als het goed is arriveert de final deze week.
Werkt ook voor minimaliseren en maximaliseren van je Window :)
Ik draai overigens nu nog 7B85.. als het goed is arriveert de final deze week.
De retail die nu verkocht wordt is exact dezelfde versie :).

[ Voor 19% gewijzigd door Uberprutser op 27-10-2003 00:15 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Bigs
  • Niet online
Mjah zo'n vermoeden had ik al, maarja hij is dan tenminste legaal en ik heb nu Xcode nog niet.
Bovendien kreeg ik hem voor 20 euro omdat ik pas een nieuwe Powerbook had gekocht.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.sio.demon.nl/sys.tiff

Draait sinds vrijdagavond, clean install op een hiervoor speciaal schoongeveegde schijf, als een zonnetje!

Was vanmiddag alleen een beetje moeilijk uit z'n slaap te halen, 't zal wel aan die verdomde klok liggen....

• Uberprutser
Verwijderd schreef op 27 oktober 2003 @ 00:39:
[afbeelding]

Draait sinds vrijdagavond, clean install op een hiervoor speciaal schoongeveegde schijf, als een zonnetje!

Was vanmiddag alleen een beetje moeilijk uit z'n slaap te halen, 't zal wel aan die verdomde klok liggen...
Is een klein bugje in de b85; deze week nog komt er een update uit die (vooral voor jouw machine) een aantal fixen heeft waaronder de deepsleep fix.

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:20

KroeT

[...]

Krijg over een week 'n nieuwe iMac 17" binnen, met een X.3 cdtje. Ik kan niet wachten :)

Peace is not simply the absence of war.

• Uberprutser
KroeT schreef op 27 October 2003 @ 22:28:
Krijg over een week 'n nieuwe iMac 17" binnen, met een X.3 cdtje. Ik kan niet wachten :)
Ik verwacht een enorme stormloop de komende 2 maanden!
De nieuwe iBook G4 kost nog maar E 999,- ex btw en zal denk ik veel thuisgebruikers over de streep trekken om over te stappen op Apple.

Hou ons op de hoogte :)

• KroeT
  • Laatst online: 07:20

KroeT

[...]

Woei. Hoewel ik het een mooie startpost vindt, is die laatste reply een tikje te subjectief denk ik. Pas op met het prediken van het juiste geloof, dat valt niet altijd even goed.

(Hoewel ik t met je eens ben :P)

Peace is not simply the absence of war.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Een OS is niet zomaar een stukje software, dus past dit topic beter in NOS ;)

Move Software Algemeen > Non-Windows Operating Systems :)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-02 14:30
Ik wou dit OS mischien installeren op mijn vaders pc, mijn pa is een beetje anti MS :+. Het is een P3-600, 416MB SDram en een GF2MX. Alleen is het dan nog wel mogelijk om er counterstrike op te spelen onder OSX?

tvw

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

ShotGun schreef op 28 oktober 2003 @ 11:40:
Ik wou dit OS mischien installeren op mijn vaders pc, mijn pa is een beetje anti MS :+. Het is een P3-600, 416MB SDram en een GF2MX. Alleen is het dan nog wel mogelijk om er counterstrike op te spelen onder OSX?
Kijk ten eerste eens goed naar de systeemeisen van OS X.. Ik geloof niet dat een P3 hetzelfde is als een G3 hoor ;) Dat zijn totaal verschillende architecturen. Het enige wat je van OS X op een Pentium 3 kunt draaien is de pure basis, geen grafisch gebeuren enzo. En als je dat graag wilt, dan kun je net zo goed FreeBSD installeren :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• iets
  • Laatst online: 23-02 14:30
moto-moi schreef op 28 oktober 2003 @ 11:43:
[...]

Kijk ten eerste eens goed naar de systeemeisen van OS X.. Ik geloof niet dat een P3 hetzelfde is als een G3 hoor ;) Dat zijn totaal verschillende architecturen. Het enige wat je van OS X op een Pentium 3 kunt draaien is de pure basis, geen grafisch gebeuren enzo. En als je dat graag wilt, dan kun je net zo goed FreeBSD installeren :)
Oke ik denk niet dat hij dat leuk vind dus laat ik maar XP opstaan :P. In de startpost stond:
Nadat ik op de frontpage een aantal switchers tegenkwam (gebruikers die van Windows naar Apple zijn overgestapt) leek het mij leuk om speciaal voor de mensen hier een Topic te openen.
Dus ik dacht dat dat allemaal gewoon compatible was, vautje.

tvw

Verwijderd

Vriend van me heeft hem net op z'n iMac G3 staan (Panther dus, niet helemaal zoals het hoort inderdaad). Draait nu ongeveer een week. Ik heb zelf nauwelijks ervaring met OSX, maar het is echt wel gebruikersvriendelijk. Alleen surfen he, dat is soms echt een ramp. Hij heeft 3 browsers op dat ding staan: Internet Explorer for Mac, Safari en Mozilla. De ene site wil niet op Mozilla, de andere weer niet in Safari, ga zo maar door. Ik ging ff een PC'tje voor hem samenstellen, omdat hij nu in de richting systeembeheer of netwerkbeheer wil gaan leren. Ben echt gewoon bijna gillend bij dat ding weggerend, toen Mozilla er voor de derde keer mee kapte na het intikken van www.alternate.nl. Echt heel vaag.... Verder ziet het er leuk uit hoor.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

ShotGun schreef op 28 October 2003 @ 12:00:
[...]

Oke ik denk niet dat hij dat leuk vind dus laat ik maar XP opstaan :P. In de startpost stond:
[...]

Dus ik dacht dat dat allemaal gewoon compatible was, vautje.
Apple heeft een apart hardware platform, vandaar dat het niet draait op een PC.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 21:57

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 12:08:
Vriend van me heeft hem net op z'n iMac G3 staan (Panther dus, niet helemaal zoals het hoort inderdaad). Draait nu ongeveer een week. Ik heb zelf nauwelijks ervaring met OSX, maar het is echt wel gebruikersvriendelijk. Alleen surfen he, dat is soms echt een ramp. Hij heeft 3 browsers op dat ding staan: Internet Explorer for Mac, Safari en Mozilla. De ene site wil niet op Mozilla, de andere weer niet in Safari, ga zo maar door. Ik ging ff een PC'tje voor hem samenstellen, omdat hij nu in de richting systeembeheer of netwerkbeheer wil gaan leren. Ben echt gewoon bijna gillend bij dat ding weggerend, toen Mozilla er voor de derde keer mee kapte na het intikken van www.alternate.nl. Echt heel vaag.... Verder ziet het er leuk uit hoor.
Mjah, ik heb 1 browser: Camino.
Er is maar 1 site die tot nu toe niet werkt, en dat is hotmail.com: submitten doet domweg niks, maar ik vermoed dat dit eerder opzet dan per ongeluk is ;)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Uberprutser
KroeT schreef op 28 October 2003 @ 09:18:
Woei. Hoewel ik het een mooie startpost vindt, is die laatste reply een tikje te subjectief denk ik. Pas op met het prediken van het juiste geloof, dat valt niet altijd even goed.

(Hoewel ik t met je eens ben :P)
Ik zie dit uit eigen ervaring; de nieuwe iBook is veel besteld vanaf woensdagmiddag (introductiedag), daarom denk ik dat het een grote hit wordt :)

Ikzelf gebruik Safari al bijna een jaar (is nog niet zo oud he ;)) en kan er sinds de laatste versie bijna alles mee openen.

Het enige wat niet lukt zijn Java dingen zoals car configurators.
Bankzaken via de Rabobank gaat echter toppie :)

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik, nou eigenlijk mijn vader, krijgt voor het PC Prive weer een nieuwe PC, in onse geval dus weer een Mac, en dat word waarschijnlijk, of een iBook 14" met max ram etc, of een PowerBook 12" met superdrive en wat minder ram. Nog eventjes kijken of dat 12" scherm wel lekker werkt namelijk. :)

Maar, we hebben daarvoor al, twee weken geleden eigenlijk alweer, Panther besteld voor op de oudere iMac'jes. Maar we hebben nog steeds niks binnen... :(
En ondertussen zit ik dit nog in IE for OS9 te tikken. Merk wel dat de software voor OS9 begint te verouderen, vooral op browser en iTunes gebied. Is wel jammer want ik heb een iPod en die kan natuurlijk zeer mooi syncen met iTunes 4 terwijl ik het nu nog moet doen met iTunes 2. :'(

Oja, nog een vraagje! :) Ik weet dat de PowerBook sneller is met ongeveer alles (bus, proc, geheugen, grotere res).
Maar werkt zo'n scherm nou echt lekker?
En die videokaart, de GeForce 5200 Go, is die een beetje te vergelijken met de vid kaar van de iMac? Ik heb gezocht op XLR8 your mac maar daar hadden ze geen gegevens van de videokaart. :?

kleurbleur.nl

• Uberprutser
Sage schreef op 28 oktober 2003 @ 15:40:

Oja, nog een vraagje! :) Ik weet dat de PowerBook sneller is met ongeveer alles (bus, proc, geheugen, grotere res).
Maar werkt zo'n scherm nou echt lekker?
Scherm van de 12" is idd een beetje klein, maar de 14" heeft precies dezelfde resolutie (1024x768).
Wel is het scherm iets groter wat het weer leuker maakt om naar te kijken.

De PowerBook daarintegen is wel een stukkie sneller; heeft cache dat 1:1 draait en ook nog is 2x zoveel.

Ikzelf zou toch voor de Powerbook gaan, mede vanwege Bluetooth; kan je gewoon een draadloze Logitech muis halen zodat je ook een scroll wheel hebt :)

• Sage
offtopic:
Ik wist al van die L2 cache, en daarbij kan de PowerBook ook nog eens op een externe monitor tot 2048 bij-nog-wat.

Maar wat ik me eigenlijk het meeste afvroeg was dus eigenlijk hoe die vid kaart presteerd. Is hij een beetje te vergelijken met de desktop variant? Bij vorige mobile nVidia kaarten was dit dus absoluut niet het geval, vandaar dat ik me afvraag of de Radeon 9200 mobile eigenlijk niet beter is.

Hoe zit het trouwens met de iPod's en die bug die op de frontpage staat? Is er daar ook melding van gemaakt of is het weer een beetje overtrokken bericht?

kleurbleur.nl

• Uberprutser
Sage schreef op 28 October 2003 @ 22:05:
offtopic:
Ik wist al van die L2 cache, en daarbij kan de PowerBook ook nog eens op een externe monitor tot 2048 bij-nog-wat.

Maar wat ik me eigenlijk het meeste afvroeg was dus eigenlijk hoe die vid kaart presteerd. Is hij een beetje te vergelijken met de desktop variant? Bij vorige mobile nVidia kaarten was dit dus absoluut niet het geval, vandaar dat ik me afvraag of de Radeon 9200 mobile eigenlijk niet beter is.

Hoe zit het trouwens met de iPod's en die bug die op de frontpage staat? Is er daar ook melding van gemaakt of is het weer een beetje overtrokken bericht?
Kan ik kort over zijn;
Ik heb nog nooit spellen getest op mijn Mac.
Daarvoor heb ik mijn PC staan :)

Ik heb trouwens een Lacie Pocketdrive [ USB / FireWire ] en een iPod 5GB en ik heb geen problemen met mounten. Ik denk dat het een probleem is die maar 1 op de 3423432532 mensen hebben...

• Uberprutser
Security Update 2003-10-28 is uit! [ 592 KB]
Gebruik Software Update om hem te installeren.
Voor meer info

[ Voor 32% gewijzigd door Uberprutser op 28-10-2003 23:04 ]

Verwijderd

Sage schreef op 28 October 2003 @ 15:40:
En die videokaart, de GeForce 5200 Go, is die een beetje te vergelijken met de vid kaar van de iMac? Ik heb gezocht op XLR8 your mac maar daar hadden ze geen gegevens van de videokaart. :?
Je kan de videochip van een laptop niet echt vergelijken met een echte videokaart in een PC. Aan beide dingen worden hele andere eisen gesteld. Moderne videokaarten op de PC mogen 60watt of zelfs meer stroom zuipen, terwijl op de power voor zo'n mobile chip enorm moet worden gekort. Dan kan je niet dezelfde prestaties verwachten...

• Sage
Begrijp ik volkomen, maar ik heb gewoon geen idee wat ik kan verwachten van die GeForce 5200 Go. Van de Radeon kaarten weet ik wel hoe ze presteren.

Enigste wat ik nog weet is dat de vorige GeForce Go kaarten energie slurpten en daarbij ook nog eens langzamer waren dan de Radeon kaarten die stukken zuiniger waren. Als de GeForce dus langzamer is weet ik wel wat de keus word, er word namelijk verder niks zwaars opgedraaid dan een spelletje op dit moment.

kleurbleur.nl

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Ik heb vandaag de overstap gemaakt, mede dankzij de waanzinnige studentenkortingen van Apple. Ik heb een 12" iBook besteld met 640 MB RAM en een 10 GB iPod. Naast de standaard korting van 4% voor studenten kreeg ik voor de iPod ook nog eens 180 euro korting omdat ik hem in combinatie met een iBook heb gekocht. Prima geregeld :). Kan echt niet wachten tot volgende week.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

• Bigs
  • Niet online
Sage schreef op 29 oktober 2003 @ 17:07:
Begrijp ik volkomen, maar ik heb gewoon geen idee wat ik kan verwachten van die GeForce 5200 Go. Van de Radeon kaarten weet ik wel hoe ze presteren.

Enigste wat ik nog weet is dat de vorige GeForce Go kaarten energie slurpten en daarbij ook nog eens langzamer waren dan de Radeon kaarten die stukken zuiniger waren. Als de GeForce dus langzamer is weet ik wel wat de keus word, er word namelijk verder niks zwaars opgedraaid dan een spelletje op dit moment.
Nou in Quake 3 Arena haal ik op 1024x768 met alle details op vol ongeveer 65fps avg. (met demo004 die bij versie 1.32 zit) dus op zich best redelijk voor een mobile kaart denk ik.. heb geen vergelijkingsmateriaal, maar het is vast beter dan Intel Extreme Graphics >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 29-10-2003 22:18 ]

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-02 19:48
FL!PNEUS schreef op 29 oktober 2003 @ 20:36:
Ik heb vandaag de overstap gemaakt, mede dankzij de waanzinnige studentenkortingen van Apple. Ik heb een 12" iBook besteld met 640 MB RAM en een 10 GB iPod. Naast de standaard korting van 4% voor studenten kreeg ik voor de iPod ook nog eens 180 euro korting omdat ik hem in combinatie met een iBook heb gekocht. Prima geregeld :). Kan echt niet wachten tot volgende week.
Het schijnt dat wanneer je studentlid wordt van de ADC je eenmalig ook nog eens 12-20% korting kunt krijgen. Een studentlidmaatschap kost 99 EURO/jaar.

Zie: http://developer.apple.com/membership/hardware.html
en http://developer.apple.com/students/

Heeft iemand hiermee ervaring?

• Uberprutser
-RenE- schreef op 30 oktober 2003 @ 00:12:
[...]

Het schijnt dat wanneer je studentlid wordt van de ADC je eenmalig ook nog eens 12-20% korting kunt krijgen. Een studentlidmaatschap kost 99 EURO/jaar.

Zie: http://developer.apple.com/membership/hardware.html
en http://developer.apple.com/students/

Heeft iemand hiermee ervaring?
Jep, ADC lid;
Werkt perfect + dat je ook nog is alle beta's enzo mag downloaden :)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is 10.3 ook sneller dan 10.2, met name op een G3?

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:52
svdmeer schreef op 30 oktober 2003 @ 01:08:
Ik ervaar dat eerlijk gezegd wel zo. Maar als je de prijs erbij pakt, vind ik het eerlijk gezegd niet waard om te upgraden. Jaguar voldoet nog steeds prima.

• Uberprutser
svdmeer schreef op 30 oktober 2003 @ 01:08:
Zeker een feit dat hij sneller is!
Maar dat verschil merkte je ook al met 10.1 -> 10.2 :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Onze school heeft ook alweer een aantal licenties besteld voor de macs hier op school, zal volgende week al die dingen moeten upgraden

* _JGC_ zin in heeft :)

• Sage
Bigs schreef op 29 oktober 2003 @ 22:17:
[...]

Nou in Quake 3 Arena haal ik op 1024x768 met alle details op vol ongeveer 65fps avg. (met demo004 die bij versie 1.32 zit) dus op zich best redelijk voor een mobile kaart denk ik.. heb geen vergelijkingsmateriaal, maar het is vast beter dan Intel Extreme Graphics >:)
Ja maar het gaat dus om de vergelijking van de Radeon Mobile 9200 en de PowerBook 12". Maar hier kan ik al heel wat meer mee, misschien dat er nog wel ergens een benchmarkje van de 9200 ligt. :)

kleurbleur.nl

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:36
In November mag ik weer PC Prive-en en aanvankelijk zat ik nog zwaar te dubben welk systeem ik zou gaan nemen (zie daar voor deze strip en de bijbehorende poll op Ars Technica), maar het komt er nu op neer dat ik komende week nog een G5 tower ga halen. In tegenstelling tot de in de poll genoemde 1.8GHz ga ik echter voor de 1.6. Zodra ik m'n geld terug heb bestel ik er een tweede HD en 512MB extra RAM bij.

Jammer genoeg wist de verkoper van MacHouse me vandaag nog te vertellen dat deze boxed systemen pas ergens in januari zullen gaan verschepen met een pack-in van OS X.III.. Jammer dus, maar ik denk dat ik wel gebruik zal maken van Apple's aanbieding om voor $30 Panther te bestellen... ben ik meteen helemaal up to date.

Dit wordt trouwens mijn eerste Apple en ik heb eigenlijk ook nog nooit met MacOS gewerkt, dus dat word nog spannend :) Ik heb d'r in elk geval zin in.

Liege, liege, liegebeest!

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-02 11:41
Ik heb net een iMac G3 van iemand over gekocht..ga 'm volgende week ophalen...en dan lekker Panther installen!! w00t, ik kan niet w88 :P

• Soepie
  • Laatst online: 18:49
Draai nou sinds gister ook Panther op mijn iBook 500.
Moet zeggen dat het me niets tegenvalt, voor mijn gevoel is het idd sneller dan 10.2.x maar dat is dan wel mijn gevoel.
Straks in Amerika maar eerst een even een 512 geheugen uitbreiding halen want de 192Mb die er nu in zit is wel een beetje krap.
Verder dus eigenlijk gewoon tevreden over Panther, loopt lekker soepel.

Gewoon spullen

• Uberprutser
cailin_coilleach schreef op 30 oktober 2003 @ 16:27:

Jammer genoeg wist de verkoper van MacHouse me vandaag nog te vertellen dat deze boxed systemen pas ergens in januari zullen gaan verschepen met een pack-in van OS X.III.. Jammer dus, maar ik denk dat ik wel gebruik zal maken van Apple's aanbieding om voor $30 Panther te bestellen... ben ik meteen helemaal up to date.
Dat is gezwets ;)
Alle systemen die je nu inkoopt (vanaf volgende week maandag) bij je leverancier heeft een 10.2.7 DVD en een upgrade pakket 10.3 erbij zitten.
Bij HUN is het misschien vanaf 1 Januari omdat ze er teveel op voorraad hebben genomen ;)

• Sage
Nee hoor, wij gaan hem ook bij MacHouse kopen, zaterdag, en daar zit gewoon 10.3 bij? Of bedoelen jullie nou iets anders? :?

En omdat ik nog OS9 draai, nog even een klein vraagje over MacOSX in het algemeen. Kan je ook de effecten uitzetten? Ik bedoel bijv de effecten van de kubus met fast user switching en de effecten van de magnifier van de dock.

offtopic:
Ik ben niet zo helder vandaag, tentamen week is weer over :P

kleurbleur.nl

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
me vriendin heeft een Powerbook 15", echt relaxed, staat echter nog wel Jaguar op.

Ikzelf heb een G3 weten te scoren, iemand een idee of het loont om daar panther op te pleuren?

Compromises are for the weak

• RVW
  • Laatst online: 21-02 14:55

RVW

@ Tha_Butcha: Jazeker, maar hou er rekening mee dat Panther NIET werkt op de zogenaamde Beige G3's (dat zijn de G3's-met-floppy-drive, in een desktop of towercase).

Ik heb zelf Panther draaien op een Blue & White G3/400 met 512 MB RAM en hij draait echt prima. Niet echt dramatisch sneller dan Jaguar, maar het loopt allemaal net iets soepeler. Toppie!

M'n G4/933 (QuickSilver 2002) is een ander verhaal, die is echt een stuk sneller geworden, vooral het opstarten gaat letterlijk in de helft van de tijd die Jaguar nodig had. Ook de OpenGL-prestaties zijn stukken beter, en de Finder loopt veel soepeler.

@ Sage: Nee, dat kubuseffect kan niet uit, maar het magnify-en van de Dock, en het Genie minimaliseereffect kun je wel uitzetten. Kubuseffect uitzetten heeft weinig nut, aangezien het Fast User Switchen dan even lang duurt, alleen krijg je een saai blauw scherm te zien

[ Voor 21% gewijzigd door RVW op 31-10-2003 16:22 ]

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 14:30
let even op als je Panther gaat installeren op een machine met een firewire800 disk, even de firmware upgraden dus.
Rumor:
"Panther kills FireWire"

Truth:
The problem appears to only affect G4 and G3 Macs that are connecting
FireWire 800 enclosures via FireWire 400 ports. The G5 Macs appear to
be immune to the issue. At least we have not been able to produce any
anomalies with our system and none have been reported to us. (G5
owners, download the firmware update and use it just to be safe.)

Yes, bad things have been reported upon restart after upgrading/
Installing 10.3. But there is a fix.

We have been working with the great folks at Oxford (They told us to be
sure and tell everyone ?Cheers? for them) and have a firmware update
that is designed to take care of the problem.

bron: WiebeTech
zie versiontracker voor firmware upgrades.

[ Voor 9% gewijzigd door zakalwe op 01-11-2003 13:48 ]

• Liegebeest
Nou, ik heb'm gehaald hoor vandaag... M'n G5 torentje...
Die staat nu ook tevreden onder/naast mijn bureau te spinnen...

Maar toch: wat ik eerder zei is op gegaan: bij de G5 zit Jaguar mee geleverd en voor Panther moet ik dus een setje bestellen (voor zo'n dertig dollar) bij Apple... Precies de regeling die ik ook bij m'n amerikaanse maten heb gezien... Niet echt fantastisch natuurlijk, maar beter dan niets...

Ik moet wel zeggen: het is wennen hoor! Zeker die dock enzo... Ik ben zelf altijd iemand geweest van minimalisme: zo min mogelijk spul op je desktop en in je menubalk... En nou zit ik dus met een dock waar ik steeds apps uit moet sleuren die ik pas ook heb gebruikt... :/ Mja... nog maar ff kijken hoe ik _dat_ nou weer aanpas..

Maar! Mijn ontmaagding door Mac OS X bevalt me wel hoor! :7

• chem

chem

Reist de wereld rond

cailin_coilleach schreef op 05 november 2003 @ 22:10:

Maar toch: wat ik eerder zei is op gegaan: bij de G5 zit Jaguar mee geleverd en voor Panther moet ik dus een setje bestellen (voor zo'n dertig dollar) bij Apple... Precies de regeling die ik ook bij m'n amerikaanse maten heb gezien... Niet echt fantastisch natuurlijk, maar beter dan niets...

Ik moet wel zeggen: het is wennen hoor! Zeker die dock enzo... Ik ben zelf altijd iemand geweest van minimalisme: zo min mogelijk spul op je desktop en in je menubalk... En nou zit ik dus met een dock waar ik steeds apps uit moet sleuren die ik pas ook heb gebruikt... :/ Mja... nog maar ff kijken hoe ik _dat_ nou weer aanpas..

Je kunt de dock ook klein maken en scaling uitzetten :)
Of hidden maken en alleen laten komen bij mouseover... etc :)

Dat laatste is me niet duidelijk, maar apps blijven in de dock als je verplaatst in de dock 9dus een vaste positie geeft.

Vergeet niet dat onder OS X een app afsluiten eigenlijk nooit nodig is, en je dus een browser zonder geopende vensters gewoon kan laten idlen. Scheelt CPU tijd, opstarttijd en je merkt er niks van.

• Bigs
  • Niet online
cailin_coilleach schreef op 05 november 2003 @ 22:10:

Ik heb mijn meestgebruikte programma's (browser etc.) permanent in de dock staan, en voor de wat minder gebruikte programma's heb ik gewoon een map met aliasen gemaakt en die naar de dock gesleept. Als ik zo'n programma dan start verschijnt ie wel in de dock, maar als ik het afsluit verdwijnt het weer. Werkt best handig imo :)

Weet iemand trouwens hoe ik nu die ports collectie van 10.3 gebruik? Want ik kan hem eigenlijk nergens vinden en aangezien ik FreeBSD-gebruiker ben spreekt die ports collection me een stuk beter aan dan bijvoorbeeld Fink.

• Liegebeest
Nou, hoe zeer ik er nog aan moet wennen wordt maar weer aangetoond door het volgende: ik heb daarnet Jaguar maar re-installed (had er gelukkig nog niets anders op staan), aangezien ik een aantal apps had ge-delete |:( Dit na enige capriolen met apps die ik uit de dock wilde hebben of als icoon op de desktop, gecombineerd met de waste basket...

Nou ja... Weten we dat ook weer: de eerste user die je aanmaakt geldt _echt_ als admin! -> nu dus een admin account, plus twee gewone (mij en m'n vriendin) gemaakt...

ik zal eens zien of ik binnenkort geld heb voor een goed boek over OS X ofzo :P

Verwijderd

Hier vind je de grootste selectie Mac computer boeken.
De Mac site van O'Reilly is ook het bezoeken waard.

• Zwerver
  • Niet online
De eerste update is uit!
Apple has released its first update to its Mac OS X 10.3 Panther operating system to enhance functionality and address reliability in certain technologies. Mac OS X v10.3.1 (measuring a mere 1.3MB in size) is available for download through the Software Update System Preferences pane. At present it does not appear on Apple’s Web site download pages.

"The 10.3.1 Update delivers enhanced functionality and improved reliability for the following applications, services and technologies: FileVault, Printing, WebDav, and FireWire 800 drives. This update also includes the latest Security Updates," said Apple.

In this release, Apple also refers to a previously identified issue regarding FireWire 800 hard drives that use Oxford Semiconductor's Oxford 922 bridge chipset version 1.02 that can result in a loss of data.

"Even with the improvements available in this update, Apple recommends you update the firmware on your FireWire drive. Please contact your drive manufacturer for more information," said Apple.

Special FireWire 800 statement

Apple's Web site also contains a Special Message for FireWire 800 users with links to individual FireWire 800 storage system manufacturers' Web sites.

The statement reads:

“Apple has identified an issue with external FireWire hard drives using the Oxford 922 bridge chip-set with firmware version 1.02 that can result in the loss of data stored on the disk drive. Apple is working with Oxford Semiconductor and affected drive manufacturers to resolve this issue, which resides in the Oxford 922 chip-set.

In the interim, Apple recommends that you do not use these drives. To stop using the drive, you should unmount or eject the disk drive before doing anything else. Please check this Web page for further updates.”

In an update, Apple states:

“Apple and Oxford Semiconductor have confirmed that firmware version 1.05 resolves the data loss issue experienced by some FW800 users. FireWire disk drive manufacturers have begun posting firmware updates:

Century Global; Ezquest; Firewire Depot; Firewire Direct; Glyph; Lacie; Macpower; Other World Computing; TransIntl; Wiebetech.

Only use the updater provided by the maker of your drive, and follow the installation instructions carefully. If your drive manufacturer is not listed, contact them for more information.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Zo!! Van het weekend eem Powerbook 550 een upgrade gegeven. Van pre-jaguar naar Panther... En niets dan goeds :D
De snelheid is flink omhoog gegaan, alles start een stuk sneller en reageert veel beter. Verder is de boottime duidelijk verkort... Prettig, hoor :) Ohja, en eindelijk kan dat ding usbmemsticks lezen :P

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Liegebeest
EDIT:
Ik had van het onderstaande een aparte thread gemaakt, aangezien dit niet specifiek over Panther ging, maar blijkbaar vond een mod het een beter idee om het toch aan dit topic vast te plakken (ik heb d'r in elk geval geen mailtje over gehad)... Aniway: bij dezen dan alsnog:

===================================

Hoioi!

Onlangs ben ik cold turkey van Linux naar OS X geswitched (dit na het aanschaffen van een super sexy G5 systeem). Aangezien ik een complete n00b ben wat betreft OS X moet ik dus nog bergen leren.

Ik weet niet of het interessant is, maar ik ben begonnen met het bijhouden van m'n ervaringen met OS X en dan voornamelijk op het gebied van applicatie switches. Ik maakte me namelijk origineel redelijk zorgen of alles wat ik in Linux deed net zo makkelijk in OS X zou kunnen en ik kan me indenken dat andere mensen die de switch overwegen diezelfde twijfels hebben.

Vandaar dus die nieuwe sectie op m'n website.

Tot nu toe moet ik zeggen dat de switch me alles mee valt en dat bijna alles (een paar kleine glitches daargelaten) echt _zonder_ enige problemen verloopt. M'n beste bestede 2300 euro ooit :D

Zijn d'r hier nog andere lui die net beginnen met OS X?

[ Voor 16% gewijzigd door Liegebeest op 14-11-2003 13:22 ]

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
IMO is OS X zoals *nix zou moeten zijn, de stabiliteit van BSD, en het gemak en GUI van mac dus ik vind het geweldig. Ik mocht af en toe op de powerbook van me ex er mee spelen.

Inmiddels heb ik zelf een oude G3 gekocht, en ga és kijken of ik hem daar op kan draaien. Het enige irritant vind ik, dat alles geminimized wordt, en allen met apple-knop + Q gekillt kan worden.

En van 10.2 vond ik de file browser in applicaties (dus als je op open, klikt in bijv vlc) echt big time sucken. Hopen dat dei nieuwe finder stukken beter is.

Compromises are for the weak

• Bigs
  • Niet online
Die nieuwe is gewoon net zoals bij het oude MacOS.. dus gewoon een lijst van items onder elkaar waarbij je directories zowel open kunt klappen als gewoon openen door erop te dubbelklikken.

Dat die applicaties niet afsluiten vind ik eigenlijk geen probleem. Dat is meteen ook de reden waarom veel Mac-gebruikers hun bakken zo volproppen met geheugen :) Dan kun je tenminste alles lekker laten draaien.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zijn er meer mensen waar de machine ontzettend traag wordt als er meer dan 1 persoon is ingelogd met fast user switching?

In dit geval op een G4/450 (AGP graphics)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Is het trouwens beter om een minimum configuratie te kopen en daar geheugen en grotere harddisk bij te prikken (en is dit te doen als je gewent bent een eigen PC samen te stellen en te bouwen) of moet ik de moeite besparen en duur applestore geheugen aanschaffen? ;)

Human Bobby

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zou zelf zeggen bespaar je de moeite en doe het in de AppleStore. Weet je ook zeker dat het werkt.

Maar het kan ook op de Wintendo-manier ja.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Het scheelt anders wel bakken met geld als je het ergens anders koopt...

• Zwerver
  • Niet online
is gewoon geheugen dan gewoon bruikbaar in een mac? afaik werkt dat iig niet met de powerbook en de ibook, daar kan geen standaard lapdoos geheugen in

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Zwerver schreef op 15 november 2003 @ 22:04:
is gewoon geheugen dan gewoon bruikbaar in een mac? afaik werkt dat iig niet met de powerbook en de ibook, daar kan geen standaard lapdoos geheugen in
Ik heb gewoon standaard DaneElec SoDimm in mn iBook zitten hoor. Kan prima.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:22

Duinkonijn

Huh?

ja pas gewoon als het goed is ddr 333 meen ik uit me hoofd.

heb het nog niet geprobeerd... dan moet ik me barebone eerst open maken

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Ik heb op het werk vrijdag panther geinstalleerd, en mocht voor het eerst werken met macosx, en het werkt erg prettig.... *kuch* .. als je het niet gewend bent. Ik sleepte per ongeluk een icon it de dockbar weg... *poef wolkje* en heb het sindsdien niet meer teruggevonden.

Er komen icons bij, verwijdnen icons uit de dockbar.. erm.. kay :P

Ik mis totnutie nog een beetje waarom de Mac het typische systeem is voor huisvrouwen, ik vind het maar lastiger :P

Hoe kan ik uberhaupt een venster maximaliseren?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2003 22:17 ]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:22

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op 15 november 2003 @ 22:16:
Ik heb op het werk vrijdag panther geinstalleerd, en mocht voor het eerst werken met macosx, en het werkt erg prettig.... *kuch* .. als je het niet gewend bent. Ik sleepte per ongeluk een icon it de dockbar weg... *poef wolkje* en heb het sindsdien niet meer teruggevonden.

Er komen icons bij, verwijdnen icons uit de dockbar.. erm.. kay :P

Ik mis totnutie nog een beetje waarom de Mac het typische systeem is voor huisvrouwen, ik vind het maar lastiger :P

Hoe kan ik uberhaupt een venster maximaliseren?
op vergroten klikken maar hij doet dat na verhouding... zelf kan je het groter rekken

moet zeggen het bevalt

alleen als ik daarna met xp wil gaan werken moet ik wennen
dat de systeem knoppen rechts zitten ipv links

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• chem

chem

Reist de wereld rond

alt-(+) vergroot maximaal.

items in de Dock: verplaatsen betekent in de Dock houden.

• Bigs
  • Niet online
Justice schreef op 15 november 2003 @ 21:03:
Is het trouwens beter om een minimum configuratie te kopen en daar geheugen en grotere harddisk bij te prikken (en is dit te doen als je gewent bent een eigen PC samen te stellen en te bouwen) of moet ik de moeite besparen en duur applestore geheugen aanschaffen? ;)
Ik weet niet wat je wil kopen, maar een harddisk zou ik zoiezo in de Apple store kopen. De eMac en iMac ondersteunen geen 2e harde schijf en in de G5 is het inbouwen van een niet-Apple schijf volgens mij veel gedoe.
Geheugen kan echter zonder problemen en is imo ook verstandig, aangezien dat bij Apple toch vrij prijzig is.

Verwijderd

Ik zou zowiezo thuis ook wel een Mac willen hebben, maar die dingen zijn zo duur, echt niet normaal meer.

Een 2de hands G4 kost je al min. 500 euro. En die G5 is al helemaal gekkenwerk.

• Bigs
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 november 2003 @ 00:45:
Ik zou zowiezo thuis ook wel een Mac willen hebben, maar die dingen zijn zo duur, echt niet normaal meer.

Een 2de hands G4 kost je al min. 500 euro. En die G5 is al helemaal gekkenwerk.
De eMac is nu voor onder de 1000 euro te krijgen, inclusief monitor :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zo duur zijn ze niet hoor. Wel als je met de goedkoopste onderdelen een PC'tje bouwt en je vergelijkt het daarmee, maar als je met A-merk onderdelen een machine in elkaar steekt zit je al snel aan een vergelijkbare prijs.

• Liegebeest
Ik weet niet wat je wil kopen, maar een harddisk zou ik zoiezo in de Apple store kopen. De eMac en iMac ondersteunen geen 2e harde schijf en in de G5 is het inbouwen van een niet-Apple schijf volgens mij veel gedoe.
Is't werkelijk? Waarin verschillen Apple S-ATA disks dan van gewone S-ATA disks?? Voor zover ik weet zijn die gewoon het zelfde toch? Ik dacht er namelijk aan om een extra Maxtor schijf te halen...
icoontjes en de dock
Zoals je op pagina 2 van deze thread zag had ik er aanvankelijk ook redelijk wat moeite mee... Nou ja... Ik moest er aan wennen... Maar dat is nu dus al redelijk gebeurt en ik heb ook wat tips van iemand op dit board opgevolgd: ik heb een aantal progjes plus een alias naar de dir met hun bestanden samen in een folder gestopt en een alias naar die folder in m'n dock geplaatst.

Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
DOCK 
|-> AMV tools alias
  |-> OSeX
  |-> Diva
  |-> mAC3DEC
  |-> Source material alias
    |-> Cowboy Bebop

Als je nou met control klikt op het folder icoon krijg je een mooie popup waarmee je zo die hele boom kan doorlopen :*) Geniale uitvinding die Dock!

• Bigs
  • Niet online
cailin_coilleach schreef op 16 november 2003 @ 12:02:
[...]

Is't werkelijk? Waarin verschillen Apple S-ATA disks dan van gewone S-ATA disks?? Voor zover ik weet zijn die gewoon het zelfde toch? Ik dacht er namelijk aan om een extra Maxtor schijf te halen...
Ik zat te denken omdat er in die G5 zo'n rol-constructie zat, maar ik bedenk me nu dat er ook al 4 schroefjes in de kast zaten voor een extra HD, dus dan zal er ook wel zo'n la in zitten :)
Zoals je op pagina 2 van deze thread zag had ik er aanvankelijk ook redelijk wat moeite mee... Nou ja... Ik moest er aan wennen... Maar dat is nu dus al redelijk gebeurt en ik heb ook wat tips van iemand op dit board opgevolgd: ik heb een aantal progjes plus een alias naar de dir met hun bestanden samen in een folder gestopt en een alias naar die folder in m'n dock geplaatst.
Daar hoef je niet eens een alias voor te maken :) Je kunt de folder ook zo gewoon naar je dock slepen (scheelt weer 1 stapje). Misschien ook nog leuk: Met 'toon info' op de map kun je een icoon copy-pasten van een andere map, dan ziet het dock-icoon er ook wat leuker uit :)

• RVW

RVW

Een extra HD in een G5 installeren valt reuze mee hoor, check:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=26276

Meer CIP (Customer Installable Parts) instructies:

http://www.info.apple.com/usen/cip/index.html

[ Voor 31% gewijzigd door RVW op 16-11-2003 12:54 ]

• Liegebeest
AVW:
sw33t! Dankjewel! Dat was precies de site waar ik laatst naar op zoek was! En ik kon'm maar niet vinden... Heb me helemaal lam gezocht }:O Ik zie ook meteen waar ik aanvankelijk bang voor was: het upgraden van de processor in m'n G5 zit er voor later waarschijnlijk niet in...

Had het daar ook al met de verkoper over: "zou het ooit mogelijk zijn om die 1.6GHz proc te vervangen met wat anders? of kan ik ooit een tweede 1.6 GHz er bij prikken?" we hebben toen ff gekeken en de plek voor de tweede zit er wel, maar monsieur gokte er op dat Apple die wel gelockt zal hebben... ;( Iemand hier enig idee of dit moet kunnen?

Aniway... Iets wat ik trouwens nog niet heb uitgevonden is welke toetsencombinatie in OS X vergelijkbaar is met control-link/rechts en control-end in Windows.. Dat mis ik enorm bij het tekst verwerken...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je had toch met de verkoper een 2e open kunnen trekken, proc er uit, en in die 1e kunnen prikken? Als 't niet werkt zal 't ook niet kapot gaan ofzo.

Wat doen ctrl-links en ctrl-end in windows precies? Ctrl-links doet hier (FireBird in Solaris) de cursor een woord overslaan, da's in OSX option-links/rechts.

• RVW

RVW

Het probleem is dat in de Single G5 modellen er wel soldeerpunten aanwezig zijn voor een tweede processor, maar er is geen socket waar je de processor in kunt pluggen o.i.d. Daarnaast zijn er ook geen losse G5 processoren + heatsinks te koop momenteel.

Misschien dat in de toekomst 1 van de Mac Processorupgrade makers (Powerlogix, GigaDesigns, Sonnet enz) een upgrade uit zal brengen waarmee je een single in een dual om kunt toveren, maar op dit moment is het nog onmogelijk.

• RVW

RVW

De 12" PowerBook en de nieuwe iBook G4 gebruiken standaard non-buffered non-ECC PC2100 SO-DIMM geheugen, terwijl de 15" en 17" PowerBooks PC2700 geheugen gebruiken. Allemaal standaard dus (ook van toepassing voor de desktop Macs, G5 gebruikt gewoon PC3200 geheugen bijvoorbeeld).

De tijd dat Apple afwijkend geheugen gebruikte ligt al ver achter ons inmiddels.

@ CyBeR: hoeveel geheugen zit er in die G4? Voor fast-user switching heb je wel flink veel geheugen nodig, voorals als er veel apps open staan wanneer je switched. Het kan ook zijn dat een programma het switchen niet zo grappig vindt en alle processortijd opslurpt. Kijk even met top in de terminal of daar iets de boel staat te vertragen.

[ Voor 23% gewijzigd door RVW op 16-11-2003 16:47 . Reden: toevoeging ]

• Foxke
  • Niet online
Ik krijg als het goed is panther woensdag binnen :)
Eerst op m'n iMac instaleren, daarna kijken hoe ie op m'n ibook G3 500 loopt :)
Ben benieuwd

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

Hij loop hier echt perfect op mijn ibook G3 500 Mhz. Alleen is mn accu net overleden :(.
Zeer minder, moet ik weer opzoek naar een nieuwe.

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

• Liegebeest
Het probleem is dat in de Single G5 modellen er wel soldeerpunten aanwezig zijn voor een tweede processor, maar er is geen socket waar je de processor in kunt pluggen o.i.d.
Socket??

Is het niet zo dat je de G5 processor net zo vast zet als sommige UltraSparc processoren: plaats de pinnetjes precies boven de contacten, houdt de CPU perfect in het lood en schroef'm dan vast...

Ik heb dat dacht ik ook bij sommige G4's gezien...

Dan zouden dus die "soldeerpunten" de contacten zijn...

• RVW

RVW

Bij de Power Mac G4 zit de processor samen met eventuele cache en de koeler op een losse processormodule. De module zit met een speciale connector vast op het moederbord, zie bijvoorbeeld de onderkant van de processorupgrade op deze pagina:

http://www.xlr8yourmac.co....25GHz_review/index6.html

De G5 gebruikt een soortgelijke set-up, alleen zit er bij de Single PowerMac G5 modellen op de plek waar de connector voor de 2de processor zou moeten zitten alleen wat soldeerpunten, verder niks. Er valt dus niks te vast te schroeven.

[ Voor 7% gewijzigd door RVW op 17-11-2003 13:40 ]

• Sage
Eindelijk geswitcht van MacOS9 naar OSX, en dan Panther! :P
Is wel een aardig verschil moet ik zeggen!

Ik moet alleen nog even de fijne kneepjes van het OS doorkrijgen. Voor mijn gevoel zit OS9 nog steeds logischer in elkaar. Alhoewel dit wel stukken beter werkt snap ik niet echt hoe het nou werkt. :) Weet iemand een site die een beetje makkelijk is in het bijbrengen met OSX werken?

[ Voor 21% gewijzigd door Sage op 17-11-2003 13:53 ]

kleurbleur.nl

• RVW

RVW

Misschien een beetje simpel, maar qua snelle uitleg is deze site best wel goed:

http://home.planet.nl/~macmiep/macxcursus/xSTART.html

Wat meer gevorderde tips:

http://www.macosxhints.com/

[ Voor 23% gewijzigd door RVW op 17-11-2003 14:03 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik heb een vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat de sluimermodus niet ingeschakeld wordt zodra ik de laptop toeklap ? Zou graag wat muziek willen luisteren soms of hem laten downloaden terwijl ik ermee rondloop. Liefst geen opsomming van nadelen, die ken ik al.

• Zwerver
  • Niet online
hmmm erg fijn is dit.... bestel je een iBook bij Apple, duurt het eerst al 5 dagen langer dan beloofd voordat die er is, heb je hem uiteindelijk: --> 1 dooie pixel midden in beeld en een frans toetsenbord?? Niet te geloven.... uiteraard ben ik not amused.... daarnet maar direct Apple gebeld.... duurt weer minimaal een week voordat ze via TNT contact opnemen.... de volgende keer dus gewoon bij een Ned. importeur kopen en niet rechtstreeks bij apple :-(

• Sage
RVW schreef op 17 november 2003 @ 13:59:
Misschien een beetje simpel, maar qua snelle uitleg is deze site best wel goed:

http://home.planet.nl/~macmiep/macxcursus/xSTART.html

Wat meer gevorderde tips:

http://www.macosxhints.com/
Die McMeep is inderdaad simpel, maar essentieel voor als je als eerst met computers in aanraking komt. :P

Van MacOSXHints vond ik een beetje onoverzichtelijk, ik was daar al geweest namelijk, maar ik vond bijvoorbeeld niet hoe ik een folder kan delen. Dus ik kan wel op mijn account komen op de andere computer, maar het gaat hier om folders uit classic. En die kan ik dus niet zien. :(

kleurbleur.nl

• Liegebeest
Even uit nieuwsgierigheid: welke apps gebruiken jullie zoal voor tekstverwerking enzo?

Ik kan me indenken dat een deel van jullie gewoon MS Office gebruikt, maar zijn d'r ook mensen met een ander smaakje op de computer?

Zelf ben ik laatst begonnen met Ragtime Solo (complete versie zat toch bij een tijdschrift) en ik moet zeggen dat ik het best een _leuke_ app vind om mee te werken. -> screenie

• Sage
Ik gebruik eigenlijk alleen maar Office for X. Maar mijn mams gebruikt wel eens AppleWorks. Werkt ook wel lekker eigenlijk. :Y)

offtopic:
Altijd leuk om die verhalen van switchers te lezen! :P

[edit]
Ok, ik zit nu met een probleempje en met MacOS Help kom ik er niet echt uit.
Het zit namelijk zo, ik moest, omdat ik de eerste iMac heb, de HD opdelen in twee partities waarvan de eerste kleiner dan 8GB moet zijn. Geen probleem natuurlijk, wordt wel heel makkelijk gemaakt. :P
Alleen nu wil ik het grootste deel van mijn spellen weer installeren, en dat op de tweede partitie omdat die dus de meeste ruimte heeft. Alleen nu kan ik in de installer's gewoonweg de tweede partitie niet aan klikken. :(
Ook is het vaak het geval dat ik er niet eens rechten heb, terwijl ik de admin ben en de rechten vervolgens weer goed zet. Als ik dan weer uit log en weer in log zijn de rechten weer anders. :?

[ Voor 90% gewijzigd door Sage op 18-11-2003 15:58 . Reden: probleempje ]

kleurbleur.nl

• Liegebeest
Zo! Ben net een uurtje of wat geleden geupgrade naar Panther... Geen vuiltje aan de lucht tot nu toe...

Alleen vervelend dat bij FUS mijn dial-up verbinding niet op blijft als ik naar een andere user switch...

• RVW

RVW

Sage, probeer eerst eens even de Volumebevoegdheden te herstellen op al je partities met het Schijfhulpprogramma. Vaak worden permissie-problemen daarmee hersteld.

• RVW

RVW

Oja, en mappen delen kan heel eenvoudig met een appje genaamd SharePoints, hier downloaden:

http://www.hornware.com/

• Sage
RVW schreef op 20 november 2003 @ 00:27:
Sage, probeer eerst eens even de Volumebevoegdheden te herstellen op al je partities met het Schijfhulpprogramma. Vaak worden permissie-problemen daarmee hersteld.
Thanks! Ik zal het proberen zodra ik klaar ben met MacOS9 instaleren voor de oudere spellen. :)
RVW schreef op 20 november 2003 @ 00:36:
Oja, en mappen delen kan heel eenvoudig met een appje genaamd SharePoints, hier downloaden:

http://www.hornware.com/
Maar er is dus geen optie in Panther om de mappen apart te delen?! Dat was er zelfs al in OS9! Vind ik dan toch wel een achter uit gang wat dat betreft. In MacOS9 was het altijd heel makkelijk om een map te sharen, maakte echt niet uit welke dat was. Vervolgens zag je deze gewoon in het complete netwerk als je dat wilde.
Maar ok, ik zal eens naar dat programma kijken. Misschien is het wel beter dan wat er al was in OS9. :)

Trouwens, hebben jullie er ook last van dat sommige programma's zoals Safari en MS Office er regelmatig uitschieten? Op mijn oude iMac geen last van, nog niks vast gelopen maar op de nieuwere iMac van mijn ouders schiet Safari er constant uit binnen de minuut. Office heeft er ook last van alleen dan op een langere tijdsduur.

[ Voor 16% gewijzigd door Sage op 20-11-2003 17:50 ]

kleurbleur.nl

Verwijderd

welke imac heb jij Sage? ik ga deze maand ook de Apple Crew Joinen :D
ik twijvel nog een beetje tussen een 17" iMac of een 20" iMac :P

• Sage
Ik ben uber1337 met een iMac uit begin '99 met de uber1337e G3 op 333Mhz en een hoeveelheid van 192MB ram vergezelt met een 20GB WD @ 7200RPM en niet te vergeten natuurlijk de ATi Rage C 6MB VRAM! :P

Oja, mijn monitor is 15" dus. :D

[ Voor 16% gewijzigd door Sage op 20-11-2003 17:57 . Reden: urrel :) ]

kleurbleur.nl

• Zwerver
  • Niet online
hmm.. hoe kan ik de (host)naam van mijn iBook aanpassen? Verder (op de eerder genoemde - punten) wel een nice machine!

• RVW

RVW

@ Sage: er is wel een mogelijkheid in Panther (en Jaguar) om mappen apart te delen, maar die is lang niet zo user-friendly als in OS 9 of in OS X icm dat SharePoint-appje. Je moet namelijk dan met de NetInfo Manager gaan zitten kloten (zit bij de hulpprogramma's), zie:

http://www.macosxhints.co...p?story=20011108161839416

Met Sharepoints gaat het duidelijk veel eenvoudiger.

Oja, en ik zit nu achter een G3/400, ook niet bepaald uber-l33t, maar prima werkbaar onder Panther. :)

@ Zwerver,

check:
http://www.macosxhints.co...p?story=20010909232308119
of:
http://www.macosxhints.co...p?story=20010526191205130

• Sage
RVW schreef op 20 november 2003 @ 22:29:
@ Sage: er is wel een mogelijkheid in Panther (en Jaguar) om mappen apart te delen, maar die is lang niet zo user-friendly als in OS 9 of in OS X icm dat SharePoint-appje. Je moet namelijk dan met de NetInfo Manager gaan zitten kloten (zit bij de hulpprogramma's), zie:

http://www.macosxhints.co...p?story=20011108161839416

Met Sharepoints gaat het duidelijk veel eenvoudiger.

Oja, en ik zit nu achter een G3/400, ook niet bepaald uber-l33t, maar prima werkbaar onder Panther. :)

@ Zwerver,

check:
http://www.macosxhints.co...p?story=20010909232308119
of:
http://www.macosxhints.co...p?story=20010526191205130
Hm, zo te zien heeft Apple gemerkt dat mensen heir dus gebruik van maakten en heeft deze feature er uit gehaald. Het is in ieder geval zo dat er in de config folder van de NetInfo Manager geen SharePoint te vinden valt. :?

Ook moet ik zeggen dat er achter die hostname veranderingen toch nog wel wat haken kunnen zitten. Ik wou het eigenlijk ook veranderen. Maar als ik dan zie dat het volgens sommigen helemaal geen zin heeft omdat het volgens anderen weer een heel ander deel van het OS het bijhoud, en daarbij nog zegt dat de prefs er door in de war kunnen raken, is voor mij genoeg om het maar bij deze hostname te houden. Welke nog best acceptabel is voor mij. Gelukkig. :P

[ Voor 20% gewijzigd door Sage op 20-11-2003 23:16 ]

kleurbleur.nl

• Zwerver
  • Niet online
Hmmm, dit heb ik gedaan en dat lost idd wel het hostname probleem op unix prompt op, maar ik wil van dat achterlijke Computer van.... scherm af. Want in de GUI maakt OSX nog steeds gebruik van de oude naam.... :(

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die naam kun je instellen in de System Preferences.

• Zwerver
  • Niet online
CyBeR schreef op 21 november 2003 @ 11:03:
Die naam kun je instellen in de System Preferences.
Die heb ik afaik ik weet helemaal doorgelopen, maar ik kan het niet terug vinden? Iets meer hint CyBeR?

edit:
Lama, ik heb het al

[ Voor 7% gewijzigd door Zwerver op 21-11-2003 21:23 ]

• Zwerver
  • Niet online
andere vraag, als we hier nu toch een mooi groot topic over hebben. Als ik een vpn verbinding heb gemaakt, of aangegeven heb dat die gebruik moet maken van ipsec, en ik wil daarna een andere verbinding maken via pptp, waar moet ik dat dan instellen? Want ik kan wel verbindingen toevoegen, maar die zijn dan automagisch weer ipsec. Sterker nog, volgens mij kan ik niet meer dan 1 vpn verbinding aanmaken?

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zwerver schreef op 21 november 2003 @ 21:21:
[...]

Die heb ik afaik ik weet helemaal doorgelopen, maar ik kan het niet terug vinden? Iets meer hint CyBeR?

edit:
Lama, ik heb het al
Kijk eens bij delen, bovenaan kan je je 'computernaam' instellen.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zwerver schreef op 21 november 2003 @ 23:49:
andere vraag, als we hier nu toch een mooi groot topic over hebben. Als ik een vpn verbinding heb gemaakt, of aangegeven heb dat die gebruik moet maken van ipsec, en ik wil daarna een andere verbinding maken via pptp, waar moet ik dat dan instellen? Want ik kan wel verbindingen toevoegen, maar die zijn dan automagisch weer ipsec. Sterker nog, volgens mij kan ik niet meer dan 1 vpn verbinding aanmaken?
Misschien heb je hier wat aan(uit macos help):

Open Internet Connect, located in the Applications folder.
Click the VPN icon in the toolbar.
Choose the type of VPN connection, either "L2TP over IPSec" or PPTP.
Choose a configuration from the Connect pop-up menu, then click Connect.

To create a second VPN configuration, choose File > New VPN Connection.

• RVW

RVW

Zoals jullie wel weten hebben Jaguar en Panther een 3D geaccelereerde desktop, maar Sun heeft toch iets laten zien waar m'n mond van open valt! Check dit filmpje (MPEG4, Quicktime 6 required denk ik)

http://thefro.homeunix.org/lgcommercial.mp4

:9~ :9

[ Voor 3% gewijzigd door RVW op 22-11-2003 16:38 ]

• Sage
Ziet er wel stijlvol uit ja. Dat rond draaien met die programma's heeft opzich wel iets weg van Expose, alleen dan wat mooier natuurlijk. :P

Het handigste van dat alles vond ik eigenlijk de memo's achterop het venster! :>

kleurbleur.nl

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.