Meten met twee maten?

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 19:29

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Ik kwam net via een linkje in een topic helemaal onderaan de WOS FAQ terecht, waar een aantal links naar op t.net servers gehoste boot-disk images staan.

Zoals algemeen bekend op het forum, en netjes vermeld in het Algemeen beleid is het niet toegestaat copyrights te schenden cq. (links naar) illegale software te posten.

Deze twee zaken komen m.i. niet helemaal met elkaar overeen. Aan de ene kant tegen users roepen dat het niet toegestaan is illegale software te plaatsen, maar het zelf, uit naam van tweakers.net, wel te doen.
Het betreft hier tenslotte (onderdelen van) commerciële, niet gratis, gelicenseerde software. (Zowel recente software als Windows ME, 2000, XP als zogenaamde 'abandonware' als MS-DOS 5 en 6)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ik ook wel eens gevraagd. de crew gedoogt het, en microsoft blijkbaar ook, anders had bootdisk.com niet meer bestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Arno

PF5A

BOOTDISKS mogen wel, maar de disken van MS-DOS (ook bootable) mogen weer niet :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Voor zover ik weet is dit al eens eerder aangekaart, maar er is besloten om een uitzondering hierop te maken voor de bootdisks, die ook van verschillende sites te downloaden zijn, en dan niet sites van het warezkaliber. Het lijkt me zeer sterk dat Microsoft er problemen mee heeft dat haar bootdisks per internet verspreid worden.
Een vergelijkbare uitzondering wordt trouwens gemaakt in het "Hoe heet dit nummer" topic in NSTM, waar je ook sampletjes van een liedje tot 30s (geloof ik) mag posten. Botweg gezien is dat ook illegaal, maar van zo redeneren wordt je als forum niet vrolijk lijkt me.
Overigens mag warez niet op dit forum omdat we geen uitwisselforum willen zijn, en om gezeik dat men kan krijgen met instanties als brein, BSA en de fiod te voorkomen. Wat dat betreft is het uitwisselen van warez door de gebruikers een risico dat men niet wil nemen, maar het publiceren van bootdisk een risico dat men bereid is te nemen. Dat vind ik al heel anders klinken dan met twee maten meten, maar strict genomen, heb je wel een punt.

[ Voor 29% gewijzigd door m-m op 26-10-2003 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Maar voer een dergelijk gedoogbeleid dan wel structureel door met wat wel en niet mag.

Toen ik eens een keertje meldde iemand eventueel wel aan één bestandje (sys.com) van een bepaalde dos versie te kunnen helpen (wat imho nog minder is dan de bestanden op de betreffende boot-disks) is direct het bericht weer weg met een pushmessage 'warez aanbod ? verwijderd' & 'Die heb ik maar even verwijderd. IBM Dos is copyrighted software.' erachteraan.

Als je zo duidelijk en volledig tegen het posten van illegale software bent (wat ik me best voor kan stellen op een openbaar forum van deze grootte) doe dit dan ook niet.

(En als iemand je bij de BSA aanbrengt ben je gewoon de spreekwoordelijke lul hoor)
m-m schreef op 26 October 2003 @ 10:41:Wat dat betreft is het uitwisselen van warez door de gebruikers een risico dat men niet wil nemen, maar het publiceren van bootdisk een risico dat men bereid is te nemen. Dat vind ik al heel anders klinken dan met twee maten meten, maar strict genomen, heb je wel een punt.
Op zich heb je daar ook wel gelijk in, het is iets waar je zelf de verantwoording voor kunt dragen, in tegenstelling tot warez-aanbod van users, waar je niet voor verantwoordelijk wilt zijn maar waar je uiteindelijk wel verantwoordelijk voor gehouden kunt/zult worden.

Het gaat ook verder nergens om, maar het viel me gewoon op :)

[ Voor 39% gewijzigd door SambalBij op 26-10-2003 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
... verkeerde knopje :o ...

[ Voor 97% gewijzigd door SambalBij op 26-10-2003 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Puur ter informatie - Microsoft bied de WindowsXP bootdisks zelf (ook) ter verspreiding aan (click), zie bv dit artikel, en ik kan me voorstellen dat ze dat in het verleden ook gedaan hebben met vorige versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Operations schreef op 26 October 2003 @ 10:46:
Maar voer een dergelijk gedoogbeleid dan wel structureel door met wat wel en niet mag.

Toen ik eens een keertje meldde iemand eventueel wel aan één bestandje (sys.com) van een bepaalde dos versie te kunnen helpen (wat imho nog minder is dan de bestanden op de betreffende boot-disks) is direct het bericht weer weg met een pushmessage 'warez aanbod ? verwijderd' & 'Die heb ik maar even verwijderd. IBM Dos is copyrighted software.' erachteraan.
Dat is misschien wat overtrokken ja, maar hetgeen users posten is voor ons lastig in de gaten te houden, wat we zelf publiceren kunnen we over overleggen en beslissen of we het gewenst vinden of niet. Misschien is het dan ook verstandig dat als je zoiets wilt posten je eerst even een moderator van het betreffende subforum aanspreekt voor overleg. Zo kan je nooit de mist in gaan, en kan je ook nooit een officiele waarschuwing oid krijgen.
Als je zo duidelijk en volledig tegen het posten van illegale software bent (wat ik me best voor kan stellen op een openbaar forum van deze grootte) doe dit dan ook niet.
Zoals ik zei, het is niet perse een afkeur van warez, het is het willen vermijden van een risico op hoge boetes of zelfs het sluiten van heel Tweakers.net.
(En als iemand je bij de BSA aanbrengt ben je gewoon de spreekwoordelijke lul hoor)
Dat betwijfel ik eerlijk gezegd.
Op zich heb je daar ook wel gelijk in, het is iets waar je zelf de verantwoording voor kunt dragen, in tegenstelling tot warez-aanbod van users, waar je niet voor verantwoordelijk wilt zijn maar waar je uiteindelijk wel verantwoordelijk voor gehouden kunt/zult worden.

:)
Misschien heeft zeef hier trouwens nog wat over te zeggen, die heeft er tenslotte voor doorgeleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door m-m op 26-10-2003 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

elevator schreef op 26 October 2003 @ 10:50:
Puur ter informatie - Microsoft bied de WindowsXP bootdisks zelf (ook) ter verspreiding aan.
In dat geval lijkt het me toch handiger daar naar te verwijzen ipv. naar bootdisk.com :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
We verwijzen niet naar bootdisk.com, we hosten ze zelf op faq.tweakers.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Rafe schreef op 26 October 2003 @ 10:56:
We verwijzen niet naar bootdisk.com, we hosten ze zelf op faq.tweakers.net
Had ik al opgemerkt maar was het 'vergeten'. Doet niets er aan af om toch maar, al was het om problemen te voorkomen, naar MS te verwijzen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

GuardianAngel schreef op 26 October 2003 @ 11:00:
[...]

Had ik al opgemerkt maar was het 'vergeten'. Doet niets er aan af om toch maar, al was het om problemen te voorkomen, naar MS te verwijzen.
dan kan je alleen nog maar de bootdisks van de recentere OS'en downloaden ;)
aangezien MS ze niet meer ondersteund (wat niet wegneemt dat er nog gewoon copyright op zit)
Echter denk ik dat MS allang actie had ondernomen als dit niet zo mocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Operations schreef op 26 oktober 2003 @ 10:34:
Als je zo duidelijk en volledig tegen het posten van illegale software bent
Het het heeft niet te maken met wat 'je' bent; we hebben ons gewoon aan de wet te houden. Echter, net zoals mensen te hard rijden, bomen zonder vergunning omhakken en op andere manieren burgerlijk ongehoorzaam zijn, zo is ook T.net soms burgerlijk ongehoorzaam. T.net heeft echter het recht ervoor te kiezen of ze zich in eigen huis burgerlijk ongehoorzaam wil gedragen en geen enkele bezoeker van het huis heeft het recht datzelfde recht op te eisen. Als ik thuis in mijn huiskamer naakt rond wil lopen betekent dat nog niet dat jij naakt rond mag komen lopen wanneer je dat wilt en het is ook niet hypocriet als ik dat niet toesta.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Dit is inderdaad een extreem overtrokken reactie, en had imho ook niet mogen gebeuren. Windows als geheel is copyrighted material, maar als iemand z'n user32.dll om zeep heeft geholpen of zo mail ik 'm ook direct toe: het verschil ligt 'm hier tussen 'complete functionele warez' en 'een file die nutteloos is zonder bijbehorend produkt al dan niet legaal al te hebben'. Bootdisks vallen wmb ook in de laatste categorie: niemand gaat werken vanaf een bootdisk, ze worden enkel gebruikt om een ander, al dan niet legaal, produkt te installeren/herstellen.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-10 12:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is echt zoeken om ergens over te klagen he? Ik word hier altijd zo moe van.

Dit is trouwens allang een keer besproken. We willen niet dat het forum een uitwissel forum wordt, dat krijg je heel snel als je dat soort "wie weet waar ik zus en zo kan downloaden" vragen of "zeg ik heb dit wel voor je, mail me maar" antwoorden toestaat. Dat er ergens een bootdisk in een FAQ staat doet daar niets aan af. We hebben zelf besloten dat dat nou niet echt zwaar illegaal is en nergens beweren we dat we heiliger dan de paus zijn en alle illegale dingen te weren. We willen alleen het forum netjes houden en willen niet dat users het forum gebruiken om software of andere zaken uit te wisselen.

Die bootdisk in een FAQ is gewoon een uitzondering en zorgt er niet voor dat mensen denken "jeetje dan mag ik vast ook om de GTA VC rip vragen". Pas als je principieel gaat lopen doen, ga je er problemen in zien. Er is dus een duidelijk verschil tussen iets wat wij in de FAQ zetten / gedogen en warez uitwisselen door users. Ik mag hopen dat je dat snapt en ziet.

[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 26-10-2003 13:48 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Confusion schreef op 26 October 2003 @ 13:23:
[...]
Als ik thuis in mijn huiskamer naakt rond wil lopen betekent dat nog niet dat jij naakt rond mag komen lopen wanneer je dat wilt en het is ook niet hypocriet als ik dat niet toesta.
offtopic:
Hoogstens onsmakelijk als je het wel toestaat. Eigenlijk als geheel wel een onsmakelijk voorbeeld :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
JvS schreef op 26 October 2003 @ 13:42:
Dit is echt zoeken om ergens over te klagen he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Confusion schreef op 26 oktober 2003 @ 13:23:
[...]
Als ik thuis in mijn huiskamer naakt rond wil lopen betekent dat nog niet dat jij naakt rond mag komen lopen wanneer je dat wilt en het is ook niet hypocriet als ik dat niet toesta.
Maar als jij nou in die huiskamer een feestje geeft, en jij trekt op het feestje al je kleren uit, dan is het wel hypocriet als je dat je bezoekers wel verbiedt.
En GoT is ons aller feestje.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

mvdejong schreef op 27 October 2003 @ 16:08:
[...]
Maar als jij nou in die huiskamer een feestje geeft, en jij trekt op het feestje al je kleren uit, dan is het wel hypocriet als je dat je bezoekers wel verbiedt.
En GoT is ons aller feestje.
Uhm ja, hier heb ik geen zin meer om op in te gaan :)

Het is uitgelegd en toegelicht, klaar. Waarom we dan dit topic actief moeten blijven kicken met het aanvallen van metaforen is me Spaans.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.