debian x server

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 20:29
Hallo,

Als eerste wil ik even melden dat ik een absolute noob ben met linux, de search het op dit moment niet doet en ik ook al gegoogled heb!

Ik ben dus sinds enkele dagen bezig om een Debian distro op mijn oude pc te installeren, puur om eens wat te proberen/nieuwsgierig enz.

Na al een hele reeks van problemen heb ik nu een probleem met x server. Bij het opstarten krijg ik de melding dat x server nu goed is ingesteld en of ik een diagnose programma wil starten. Druk ik op OK dan verschijnt er een grijs scherm met alleen maar EXIT. Ook al laat ik het diagnose scherm staan dan gebeurt er na 10 minuten nog niets.

Het enige wat ik eventueel nog kan doen is het Root password invoeren en / of username & password, voor de rest gebeurt er niets!

De installatie heb ik via FTP gedaan en heb dus via de debian site de installatie gedaan via de cd (http://www.debian.org/distrib/netinst)

Ik begin een beetje :( te worden, via de diskette optie is het al mislukt en een volledige cd downloaden is ook al mislukt. via de "diskette" boot kreeg ik een melding die via google als betekenis had dat dit met een bug te maken had en dat opnieuw installeren de enige optie is. (en de potato versie te nemen??)
De hele cd mist gewoon bestanden! Booten lukt wel maar base bestand e.d. staan er niet op.

Is er iemand die weet hoe ik de x server aan de gang krijg of waar ik een linux distro kan downloaden / kopen die zeker weten WEL werkt. Ben een beetje wanhopig van mijn linux "avontuur" aan het worden. :'(

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Waarom neem je Debian?
Dit is niet echt een distributie om mee te starten!

Wat zijn de specs van die "oude pc" eigenlijk? Ik denk dat je beter Red Hat, Mandrake of iets dergelijks kunt installeren (voor een ouwe bak zou je bijv. RedHat 7.3 nog wel kunnen proberen).

Lees daarom dit topic eens door, post daarna in datzelfde topic je specs en laat je adviseren over een Linux distributie voor beginners, dan heeft je "Linux avontuur" meer kans van slagen denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:35
jellebelle schreef op 25 October 2003 @ 15:57:
Waarom neem je Debian?
Dit is niet echt een distributie om mee te starten!

Wat zijn de specs van die "oude pc" eigenlijk? Ik denk dat je beter Red Hat, Mandrake of iets dergelijks kunt installeren (voor een ouwe bak zou je bijv. RedHat 7.3 nog wel kunnen proberen).

Lees daarom dit topic eens door, post daarna in datzelfde topic je specs en laat je adviseren over een Linux distributie voor beginners, dan heeft je "Linux avontuur" meer kans van slagen denk ik!
Debian is inderdaad geen echte beginnersdistro, maar je leert er wel vele malen meer van dan SuSE of MDK. (Die ik beiden ook geprobeerd heb :) )

Maargoed... Hoe heb je de installatie gedaan? Heb je de source gedownload? De binaries? Heb je apt al gevonden?
(Kijk net op de site, je hebt dus de webinstall uitgevoerd = Apt-get :) )

Wat gebeurt er als je dat instelprogramma links laat liggen en gewoon startx intypt?

Probeer ook even de relevante delen van /var/log/XFree86.log (oid) hier te posten, dat troubleshoot wat makkelijker.

Als de hierboven genoemde dingen niet helpen, voer dan eens "apt-get remove xfree-common" uit en installeer hem opnieuw :)

Persoonlijk trek ik gewoon de laatste stable versie van Xfree van hun website en installeer ik die... Heeft tot nog toe altijd prima gewerkt :)

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

(Ik schreef onzin; tenslotte werkt je Xwindows in principe wel. Het lijkt wel alsof je geen window manager geinstalleerd hebt)

[ Voor 200% gewijzigd door Confusion op 25-10-2003 17:32 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
Zal hier even de specs van mijn oude bak posten en ik zal het ook in het eerder genoemde topic doen.

Mobo: Tekram P6B40-A4X
Proc: Celeron 400 MHz FSB 66 MHz
Video: Hercules terminator beast 8Mb AGP
Netwerk: Realtek DFE-538TX
Mem: 64 Mb (2 x 32 Mb Siemens)
HDD: Samsung 20 Gb 5400 Rpm

Heeft er nu niemand een idee hoe ik nu die GUI aan de praat krijg?
Kan het ook aan de hardware liggen?

Ik had ook het probleem dat ik geen boot-disk kon maken en alleen maar kon opstarten en vervolgens dus eerder genoemd probleem te zien kreeg. Ik kan wel in een soort dos :X omgeving aan de slag, maar weet natuurlijk niet welke commando's e.d. ik moet gebruiken. (Ga hier nog effe naar googelen)

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:35
mcb1 schreef op 25 October 2003 @ 17:50:
Zal hier even de specs van mijn oude bak posten en ik zal het ook in het eerder genoemde topic doen.

Mobo: Tekram P6B40-A4X
Proc: Celeron 400 MHz FSB 66 MHz
Video: Hercules terminator beast 8Mb AGP
Netwerk: Realtek DFE-538TX
Mem: 64 Mb (2 x 32 Mb Siemens)
HDD: Samsung 20 Gb 5400 Rpm

Heeft er nu niemand een idee hoe ik nu die GUI aan de praat krijg?
Kan het ook aan de hardware liggen?

Ik had ook het probleem dat ik geen boot-disk kon maken en alleen maar kon opstarten en vervolgens dus eerder genoemd probleem te zien kreeg. Ik kan wel in een soort dos :X omgeving aan de slag, maar weet natuurlijk niet welke commando's e.d. ik moet gebruiken. (Ga hier nog effe naar googelen)
Welkom in de wondere wereld van Linux :9
De magische woorden zijn: MAN, FAQ, en HOWTO :)
Kijk eens op http://beginnerslinux.org/ en http://www.debian.org/support voor hulp met commando's ed,
en op www.xfree86.org voor hulp met XFree.

Serieus, bij Linux hoort op het moment gewoon veel lezen. :/
Alles is zo'n beetje gedocumenteerd, maar je moet het wel lezen voordat je er wat mee kan.

Verder nog uit de NOS-FAQ:

:? Waar kan ik algemene informatie vinden over Linux?

Een paar algemene links, je kunt er met Google vast nog wel meer vinden:

Hiermee zou je iig genoeg informatie moeten hebben om de basics onder de knie te krijgen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 25-10-2003 18:23 . Reden: typo ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
wat voor window manager heb je??

(et lijkt er zoals Confusion zegt idd op dat je er _geen_ hebt geinstalled..)

[ Voor 5% gewijzigd door weijl op 25-10-2003 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
Leuk al die sites en ik ga ze zeker bekijken!

Probleem is alleen niet opgelost en ik verwacht niet dat mij dat gaat lukken. Er is toch wel iemand die een dergelijk probleem al eens gehad heeft?

Even tot nu toe:

als ik startx intik dan gebeurt er:

Xauth: creating new authority file /home/mcb/ xauthority
Xauth: creating new authority file /home/mcb/ xauthority

/usr/xiir6/cib/x11/xinit/xserverrc: /usr/bin/x11/x: no such file or directory
/usr/xiir6/cib/x11/xinit/xserverrc: /usr/bin/x11/x: exec no such file or directory cannot execute

xinit: connection refused (errno111): unable to connect to x server
xinit: no such process (errne3): server error

tik ik: /var/log/xfree.log:

no such file or directory

Tik ik apt-get remove xfree-common:

Moet ik root rechten hebben (anders inloggen?) Vraag is of het wel verstandig is om zaken te verwijderen?

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
gupje schreef op 25 oktober 2003 @ 18:29:
wat voor window manager heb je??

(et lijkt er zoals Confusion zegt idd op dat je er _geen_ hebt geinstalled..)
Klopt het dat dit noodzakelijk is om harware met elkaar te laten commuiniceren?

(http://www.debian.org/doc/manuals/debian-tutorial/ch-X.html)

Hoe kom ik erachter of dit nu wel of niet aanwezig is?

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Niet online
mcb1 schreef op 25 oktober 2003 @ 18:31:
tik ik: /var/log/xfree.log:

no such file or directory

Tik ik apt-get remove xfree-common:

Moet ik root rechten hebben (anders inloggen?) Vraag is of het wel verstandig is om zaken te verwijderen?
/var/log/XFree86.0.log

je moet idd root rechten hebben, tik 'su' en dan je passwd.
en of et verstandig is? je bent iig je config files kwijt en dan kun je 'opnieuw' beginnen met configgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Niet online
mcb1 schreef op 25 October 2003 @ 18:38:
[...]

Klopt het dat dit noodzakelijk is om harware met elkaar te laten commuiniceren?

(http://www.debian.org/doc/manuals/debian-tutorial/ch-X.html)

Hoe kom ik erachter of dit nu wel of niet aanwezig is?
mmz tik (als root) eens 'apt-get install kde' in als die iets in de zin van 'kde is already newest version' geeft dan is kde al geinstalled. (je kan ook gnome oid gebruiken als je wilt, maar kde lijkt me wel oke..)

als kde nog _niet_ is geinstalled dan 'kun' je em installen.
(je kunt dus ook gnome oid gebruiken)

[ Voor 22% gewijzigd door weijl op 25-10-2003 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
gupje schreef op 25 October 2003 @ 18:41:
[...]

/var/log/XFree86.0.log

je moet idd root rechten hebben, tik 'su' en dan je passwd.
en of et verstandig is? je bent iig je config files kwijt en dan kun je 'opnieuw' beginnen met configgen.
ik heb dus het login scherm

debian login = su
Password = *******

werkt dus niet!

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Niet online
in het login scherm 'root' dan 'passwd' en als je in user-mode zit (dus als je ingelogt bent op je eigen account) 'su' dan 'passwd'

ter verduidelijking (was niet zo duidelijk denk ik :x)

via inlogscherm:
Debian login = root
password = ********

en als je ingelogt bent:
user@host /dir$ su
password: *****

[ Voor 71% gewijzigd door weijl op 25-10-2003 19:16 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 17:09
debian login = su
Password = *******
werkt dus niet!
su is geen gebruikersnaam, maar een commando om als je al ingelogd bent, root te kunnen worden.
<edit> Gupje heeft snel z'n post duidelijker gemaakt zie ik :) </edit

[ Voor 18% gewijzigd door 0siris op 25-10-2003 19:17 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
gupje schreef op 25 October 2003 @ 18:44:
[...]

mmz tik (als root) eens 'apt-get install kde' in als die iets in de zin van 'kde is already newest version' geeft dan is kde al geinstalled. (je kan ook gnome oid gebruiken als je wilt, maar kde lijkt me wel oke..)

als kde nog _niet_ is geinstalled dan 'kun' je em installen.
(je kunt dus ook gnome oid gebruiken)
Already installed newest version

zit er dus al op!

Gnome is niet aanwezig!

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Niet online
welke versie kde heb je? en draai je debian stable of unstable/testing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
gupje schreef op 25 oktober 2003 @ 19:22:
welke verise kde heb je? en draai je debian stable of unstable/testing?
de versie weet ik niet (kun je dit opzoeken) weet alleen dat het als het goed is een stable versie is.

Heb ook nog het volgende geprobeerd:

/var/log/xfree.o.log of xfree.log op het eind:

no such file of directory.

apt/get remove xfree-common

could not find package xfree common

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp dat je compu automatisch wilt doorstarten naar z'n grafische omgeving? (init 5)? Als je dat nu eens niet doet, en in init 3 gaat zitten.. Daar inloggen, en vervolgens startkde (ipv startx) intikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 19:30:
Ik begrijp dat je compu automatisch wilt doorstarten naar z'n grafische omgeving? (init 5)? Als je dat nu eens niet doet, en in init 3 gaat zitten.. Daar inloggen, en vervolgens startkde (ipv startx) intikt?
Mijn comp start dus niet door naar de grafische omgeving dat is dus het probleem. Heb nu dus alleen maar tekst (als dit dus init 3 is dat werkt startkde dus niet)

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:40

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Toen ik laatst debian installeerde via de webinstall bleek hij gnome en kde wel netjes te hebben, maar het XFree86-systeem niet. Ik kreeg toen dezelfde foutmeldingen, althans: ze komen me bekend voor.
Probeer eens om je xserver (opnieu) te installeren. Volgens mij ging dat met

apt-get install xserver-xfree86

Als dat al geinstalleerd is is er misschien iets fout ingesteld. Je kunt de instelling ook vanuit de text mode wijzigen (ook hierovoor moet je als root ingelogd zijn, en ook hier weet ik het juiste commando niet meer helemaal zeker):

dpkg config xserver-xfree86

Als deze commando's fout zijn moet je even opzoeken wat het wel moet zijn.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Niet online
dpkg-reconfigure xserver-xfree86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:40

Hertog

Aut bibat, aut abeat

gupje schreef op 25 oktober 2003 @ 19:42:
dpkg-reconfigure xserver-xfree86
Had ik het toch bijna goed ;)

Ik had dit afgelopen week op mijn kamer gehad, daar had ik alles ook wel genoteerd, maar ja, dat is daar he :)

Beetje offtopic:
Ik weet natuurlijk niet of de topicstarter hetzelfde probleem had als ik, maar ik vind het wel vreemd dat debian webinstall, als je aan het begin aangeeft dat je een desktop systeem wilt hebben, wel KDE en Gnome automatisch installeerd, maar niet je Xfree86. Ik denk haast dat er ergens iets mis is gegaan of zo. Misschien een foutje in de iso?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
Hertog schreef op 25 October 2003 @ 19:39:
Toen ik laatst debian installeerde via de webinstall bleek hij gnome en kde wel netjes te hebben, maar het XFree86-systeem niet. Ik kreeg toen dezelfde foutmeldingen, althans: ze komen me bekend voor.
Probeer eens om je xserver (opnieu) te installeren. Volgens mij ging dat met

apt-get install xserver-xfree86

Als dat al geinstalleerd is is er misschien iets fout ingesteld. Je kunt de instelling ook vanuit de text mode wijzigen (ook hierovoor moet je als root ingelogd zijn, en ook hier weet ik het juiste commando niet meer helemaal zeker):

dpkg config xserver-xfree86

Als deze commando's fout zijn moet je even opzoeken wat het wel moet zijn.
Hertog je bent super!!!!

Het werkt nu! Nog niet helemaal goed maar dat lossen we nog wel op (de boel is nog wat traag)

Vermoed dat de package niet meegekomen is met installeren vanaf de FTP

Ga morgen weer verder, moet eerst even naar een verjaardag.

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Niet online
ook bedankt he gupje

graag gedaan hoor :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
gupje schreef op 25 October 2003 @ 20:13:
ook bedankt he gupje

graag gedaan hoor :/
sorry!

Iedereen natuurlijk bedankt voor de hulp....

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-07 21:03

jwbagger

,.-~'`'~-.,

edit: probleem opgelost, zie onderaan deze post

dat is nog eens toevallig... ik ben ook bezig met debian aan de praat te krijgen (op een iets brakkere bak dan mcb1, maar daar gaat 't niet om), en ik krijg dus het zelfde probleem.

Hij wil de X server inderdaad niet opstarten, en startx geeft bij mij dezelfde foutmelding.

Ik ben bij het installeren daarvoor echter ook al wat problemen tegen gekomen, dus wellicht dat 't daarmee te maken heeft? Allereerst: de netinstall werkte niet, op iedere mirror gaf hij een corruptie aan op hetzelfde bestand (weet de exacte bestandsnaam niet meer, was iets met text base ofzo... ).
Vervolgens geprobeerd te installeren via een volledige cd. Ik heb de eerste installatie cd gedownload, en ging daarmee aan de slag. Dat lukte allemaal, behalve na het selecteren van de gewenste packages via een of andere configuratie tool (die automatisch werd gestart). Toen hij daarna namelijk packages van de cd ging halen ging het bij een aantal mis (een melding dat 't corrupt was). Bij opnieuw proberen: zelfde resultaat.

En nu geprobeerd gupje's advies op te volgen: apt-get install kde levert een error op:
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
Sorry, kde is already the newest version.
You might want to run `apt-get -f install' to correct these:
kde: Depends: kate but it is not going to be installed or
kate3 but it is not installable
E: Unmet dependencies. Try 'apt-get -f install' with no packages (or specify a solution).
Dat 'newest version' was wellicht te verwachten, maar de foutmelding daaronder lijkt me niet normaal...?

Tsja, toen het advies van Hertog geprobeerd: apt-get install xserver-xfree86 ingeklopt. Ook hier weer een foutmelding:
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
You might want to run `apt-get -f install' to correct these:
Sorry, but the following packages have unmet dependencies:
kde: Depends: kate but it is not going to be installed or
kate3 but it is not installable
xserver-xfree86: Depends: xserver-common (>= 4.1.0-10) but it is not boing to be installed
E: Unmet dependencies. Try 'apt-get -f install' with no packages (or specify a solution).
en nou komtie:
klein fragment van de lading foutmeldingen bij de opdracht apt-get -f install die ik uitvoerde op aanwijzing van die bovenstaande foutmeldingen:
The following extra packages will be installed:
kate
The following NEW packages will be installed:
kate
[.....]
Do you want to continue? [Y/n] Y
hda: read_intr: status=0x59 { DriveReady SeekComplete DataRequest Error }
hda: read_intr: error=0x40 { UncorrectableError }, LBAsect=2807555, sector=2226947
end_request: I/O error, dev 03:03 (hda), sector 2226947
(Reading database ... 36567 files and directories currently installed.)
Unpacking kate (from .../kate_4%3a2.2.2-14.7_i386.deb) ...
hda: read_intr: status=0x59 { DriveReady SeekComplete DataRequest Error }
hda: read_intr: error=0x40 { UncorrectableError }, LBAsect=2807555, sector=2226947
end_request: I/O error, dev 03:03 (hda), sector 2226947
[....]
dpkg-deb (subprocess): error in buffer_read(stream): failed to write to pipe in copy: Input/output error
dpkg-deb: subprocess paste returned error exit status 2
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/kate_4%3a2.2.2-14.7_i386.deb (--unpack):
short read in buffer_copy (backend dpkg-deb during `./usr/share/doc/kate/changelog.Debian.gz')
Errors were encountered while processing:
/var/cache/apt/archives/kate_4%3a2.2.2-14.7_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
Betekent dit dat ik m'n harddisk weg kan gooien :? Of zou een keertje de hele installatie opnieuw doen, maar dan een volledige schijfcheck in de installatie áán zetten in plaats van overslaan, genoeg helpen, zodat hij die blijkbaar foute sectoren overslaat?

Dat 't aan mn schijf ligt is me wel duidelijk, maar wat te doen? Een nieuwe pakken, of kan ik deze nog gebruiken?

edit: hmm, ik begon deze reply te typen toen ik nog niet wist dat 't aan m'n schijf lag, daarom dat ik 't in dit x server topic had neergezet ;) Al typende zat ik namelijk ook uit te proberen... en kwam ik op die laatste error terecht...

edit:
Ik heb de X server nu aan de praat: heb debian opnieuw geinstalleerd, nu met een bad block check aangezet :) . Niet dat het toen in een keer werkte, want ik moest xserver-xfree86 nog wel met de hand apt-get' en, maar nu werkt hij :) (nog mooier: ik doe deze edit dus vanaf een verse Mozilla :) )

[ Voor 11% gewijzigd door jwbagger op 26-10-2003 21:10 ]

Pagina: 1