mobo + proc dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 387 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• VioLenT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-11-2018
ik zit met een probleem,
ik had altijd mooi systeempje met amd tb 1400 op een abit kg7 moederbord

nou had ik een nieuwe hd besteld, die erin gemetseld en windows gewoon opgestard dat ging allemaal goed.
maar ik vond mijn nieuwe hd niet in windows
ik in de bios ff gekeken stond ie wel bij dus ik met windows xp cd partities proberen te maken
dan krijg ik opeen een blauw windows xp fout scherm
ik reboot
krijg ik een error dat de cd niet bootable is
ik andere xp cd erin gedaan zelfde
dan reboot ik opnieuw, krijg ik mijn opstart scherm op me 2e monitor.
ik bios gereset
weer beeld op me 1e monitor
begin ik iets te ruiken: brand luchtje
ik denk dat is me cdromdrive; want die wou mijn cd niet terug geven
weer gereboot, weer opstarten via 2e beeldscherm, weer gereset
dan tijdens boot, na het tellen van het geheugen zegt ie, cpu not workable or changed
ik kijk ernaar staat me fan niet te draaien
heb hem aflaten koelen en nog steeds het zelfde

mijn vraag is nu:
wie is er dood? mijn cpu, mijn mobo of allebij (ik zeg cpu iig :), mobo niet want hij boot wel)
hoe groot is de kans dat mijn mobo toch kapot is?
als ik er morgen een tb1200 ingooi hoe groot is de kans dat ik die ook verkloot?
zou ik heel mischien abit of master cooler hierop aankunnen spreken?
hoe test ik of mijn fan aansluiting correct werkt?

bvd

ps mischien sorry dat ik dat moet vragen, maar heb niet echt de beschikking over research mogelijkheden

Mijn Specs

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
CPU dood.

Mobo is spannend, ik denk (gok) van niet.

Indien je denkt dat je CPU_Fan aansluiting niet werkt (alhoewel ik vermoed dat hij losgeraakt is tijdens de verbouwing) kan je hem altijd nog in de aansluiting voor je casefan doen. B)
Of een verloopje/casefan kopen, dan heb/krijg je zo'n verloopje van de fan 3 pin naar molex 4 pin (zoals op hdd)

{signature}

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
CPU dood is vrij simpel, bekijk de core, ruik aan de core en je weet genoeg.
Ik zou het niet proberen om de tb1200 erin te gooien, zou zonde zijn om deze ook te frieturen. Waren je temperaturen en waardes van je voeding wel in orde? Of heb je dat voordat hij naar de eeuwige jachtvelden vertrok dat niet meer opgevraagt?

• VioLenT
Voutloos schreef op 22 October 2003 @ 23:40:
(alhoewel ik vermoed dat hij losgeraakt is tijdens de verbouwing)
dat denk ik niet
hij zat vast en hij is er wel vaker mee gestopt maar toen zat ik in windows en kreeg ik een waarschuwing van mbm5
Novah schreef op 22 October 2003 @ 23:59:
bekijk de core, ruik aan de core en je weet genoeg.
...
Waren je temperaturen en waardes van je voeding wel in orde? Of heb je dat voordat hij naar de eeuwige jachtvelden vertrok dat niet meer opgevraagt?
de core is roze (?) en ruikt heel klein beetje branderig
dat heb ik niet opgevraagd

Mijn Specs

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:03
offtopic:
Wie metseld er dan ook een harde schijf in z'n pc? Die moet je erin schroeven :+.

Lijkt me de cpu die dood is, alleen zou ik het moederbord ook niet meer vertrouwen, is toch behoorlijk warm geworden....

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• VioLenT
vandaag zei iemand tegen me, als je cpu dood is, doet je computer helemaal nix meer, en toen heb ik ff gezocht naar de error regel en vond dit topic dit topic
dus ik hele pc ff uit elkaar gehaald
alles wat los kon losgehaald weer vast gezet
en nu krijg ik geen beeld... monitor 1 zegt no signal en monitor 2 blijft zwart
dus ik denk nu dat de cpu echt dood is maar mobo nog goed is

Mijn Specs

• VioLenT
I.R. Butcher schreef op 23 October 2003 @ 14:52:
offtopic:
Wie metseld er dan ook een harde schijf in z'n pc? Die moet je erin schroeven :+.

Lijkt me de cpu die dood is, alleen zou ik het moederbord ook niet meer vertrouwen, is toch behoorlijk warm geworden....
dus nieuw mobo + procesor kopen?
zou er ook nog ander hardware kapot kunnen zijn?

Mijn Specs

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Edit knop.

Ehhh... als je CPU eenmaal een brandlucht heeft gegeven, dan zal je PC het niet opeens beter gaan doen als je hem met dezelfed CPU opnieuw in elkaar zet.

En mobo beschadiging is mogelijk, maar dat is van een afstand glazen bol werk. Wel kan je zoeken naar rare/verdachte plekken op je mobo. Als je die ziet dan is ie zeker dood. (als die er niet zijn kan ook nog steeds je mobo stuk zijn...)

{signature}

• VioLenT
Voutloos schreef op 23 October 2003 @ 15:21:
Edit knop.

Ehhh... als je CPU eenmaal een brandlucht heeft gegeven, dan zal je PC het niet opeens beter gaan doen als je hem met dezelfed CPU opnieuw in elkaar zet.

En mobo beschadiging is mogelijk, maar dat is van een afstand glazen bol werk. Wel kan je zoeken naar rare/verdachte plekken op je mobo. Als je die ziet dan is ie zeker dood. (als die er niet zijn kan ook nog steeds je mobo stuk zijn...)
ik weet dus niet zeker of de brandlucht van de cpu afkwam, dus daarom twijvel ik
en vooral omdat hij ook bootte

Mijn Specs

• Irby
Hoe oud is het moederbord? Abit geeft volgens mij 3 jaar garantie op borden, correct me if i'm wrong.

Wat je in ieder geval kunt proberen is met je mobo + cpu langs gaan bij het bedrijf waar je het gekocht hebt, om garantie te claimen, of het te laten testen. (is ook veiliger dan een andere cpu op dat moederbord proberen, als ze het getest hebben en het werkt, weet je dat het moederbord nog goed is, en kun je gaan proberen met een andere processor).

• VioLenT
I.R. Butcher schreef op 23 oktober 2003 @ 17:36:
Hoe oud is het moederbord? Abit geeft volgens mij 3 jaar garantie op borden, correct me if i'm wrong.

Wat je in ieder geval kunt proberen is met je mobo + cpu langs gaan bij het bedrijf waar je het gekocht hebt, om garantie te claimen, of het te laten testen. (is ook veiliger dan een andere cpu op dat moederbord proberen, als ze het getest hebben en het werkt, weet je dat het moederbord nog goed is, en kun je gaan proberen met een andere processor).
moederbord is nog geen 2 jaar oud

het probleem met dat testen is dat ik alles online heb gekocht, maar zal ff informeren of ze er wat aan kunnen doen

Mijn Specs

• Irby
Online kopen doet niets af aan de garantie, het enige nadeel kan zijn dat je iets in groningen gekocht hebt, terwijl je in eindhoven woont (bijvoorbeeld). Je zou het dan kunnen opsturen, maar ik zou dan eerst informeren naar de eventuele kosten die er aan verbonden zijn indien het moederbord niet defect getest wordt. Als ook die kapot is, lijkt het me dat je geen extra kosten krijgt.

• VioLenT
ik heb ff een moederbord + procesor + cooler + geheugen geleend van een collega.
ik hoefte hem er alleen maar in te doen zegmaar. dus ik sluit alles aan en ik verwacht iig toch een beeld... helemaal nix, hetzelfde dus als met het oude

beetje vreemd als zeg ik het zelf

Mijn Specs

• Meastro1983
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Hmmz.. dat is idd vreemd.
Heb je misschien een kans om je videokaart te testen? Misschien is die ook wel (of alleen hij) overleden... Misschien kan je even proberen om je pc weer op te starten, vaak kan je wel horen of hij Windows op gaat starten enzo.. Als dat het geval is en je hebt geen beeld, misschien moet je dan even je videokaart bekijken...
Nog even 1 vraagje, je monitoren doen HELEMAAL niets meer? Ik bedoel dus dat je ook niet kan zien dat ie door je bios loopt enzo..

• VioLenT
het zou heel vreemd zijn als die stuk zijn
ik heb 1 agp asus gefroce4 mx die geeft geen beeld en ik heb een pci kaartje
die doen het allebei niet als ik ze alleen aansluit, of ze moeten allebei kapot zijn
de laatste keer dat ik ging testen heb ik alleen vid kaart erin gestopt en spanning meer had ik niet aangesloten
hij piept ook niet bij het opstarten bij beide moederborden

mijn monitorenstaan bijde op standby, dat oranje lampje knipperd

Mijn Specs

• Meastro1983
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ja, ik denk dat je gelijk hebt...het kan bijna niet zo zijn dat je 2 videokaarten tegelijk kapot zijn gegaan.. Ik vrees dat ik je dan niet kan helpen vanachter mijn pc.. In ieder geval succes ermee! ;)

Verwijderd

Zou het niet zo kunnen zijn dat je mobo gewoon kapot is, en gewoon niet 'doorheeft' dat je er een pci of agp kaart in hebt zitten? een kennis van mij had dit probleem ook, maar dan met een chaintech moederboard.

mobo rook naar brandlucht, want er was een chipje op het mobo doorgefikt, k weet ook niet hoe, maar ja. dat soort dingen blijken ook te kunnen ;( en zodoende deed er ook geen monitor het meer.

misschien een manier om dit te merken: het mobo bleef af en toe maar piepen, wat aanduide dat er met de video-kaart wat mis was. dit was niet altijd overigens, maar zo af en toe wel.

nou, suc6 ermee.

ff offtopic:

waarom zie ik niet mn hele bericht staan, maar verdwijnt het onderste gedeelte in het niet??

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 20:20 ]

• VioLenT
Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 20:17:
Zou het niet zo kunnen zijn dat je mobo gewoon kapot is, en gewoon niet 'doorheeft' dat je er een pci of agp kaart in hebt zitten? een kennis van mij had dit probleem ook, maar dan met een chaintech moederboard.

mobo rook naar brandlucht, want er was een chipje op het mobo doorgefikt, k weet ook niet hoe, maar ja. dat soort dingen blijken ook te kunnen ;( en zodoende deed er ook geen monitor het meer.

misschien een manier om dit te merken: het mobo bleef af en toe maar piepen, wat aanduide dat er met de video-kaart wat mis was. dit was niet altijd overigens, maar zo af en toe wel.

nou, suc6 ermee.

ff offtopic:

waarom zie ik niet mn hele bericht staan, maar verdwijnt het onderste gedeelte in het niet??
dan moet dat andere mobo ook stuk zijn die het die middag daarvoor nog wel deed

zal ff een ander vid kaart proberen

edit: ik kwam erachter dat de speaker nog vast zat op het andere mobo, dus ik die op de nieuwe gedaan
een steeds terug komende piep van ong 3 seconden, ff opgezocht, moest iets zijn met het geheugen
ik ander geheugen in gedaan en ik wist niet wat ik meemaakte :) hij deed het gewoon :)
weliswaar op het pci kaartje ipv de agp maar het is in iedergeval iets
ik zal morgen ff naar een winkel gaan en dan mobo, procesor en geheugen laten testen
bedankt voor jullie hulp

[ Voor 21% gewijzigd door VioLenT op 26-10-2003 12:50 ]

Mijn Specs

Pagina: 1