Toon posts:

De ideale gratis! pc

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 413 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

om nog lager te gaan win3.11 gheghe
maar win95 moet ie wel kunnen trekken

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 23:51 ]

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 15:38

Paulus0013

pom pom

win 98 ook nog wel.
heb hier ook een p100 met 16mb staan met win 98se.
had er een sb live in en mp3 speelde nog vloeiend af zelfs.

Verwijderd

Nooit meer installeren op een PC dan wat je ermee wil doen. Voorkomt onnodige belasting in recources en kan daardoor net precies doen wat je wilt.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
ik heb een cyrix166 (133mhz) met 128mb sdram en 3gb hdtje als primary domein controller draaien met onder andere:
-dns
-nat routing
-wins
-dhcp
is win2000 advanced server
ding draait perfect, enig reden waarom ik hem soms reboot is voor de beveiligings updates!

oja ik had ook nog een p pro 133 toevallig vond ik op me stage 32mb edo ram, kon er nog bij ook , een 133 met 64mb edo >:) draaide perfect debian op met 2nics, 1 2gb hdtje, s3tje :D

heb ook een P2-266, 160mb sdram, 40gb maxtor als ftp/web/database/file server, gaat als een trein, zit onder andere een sb128 in voor skype, draait kazaa op, real-vnc server, mysql, iis5.0.
hangt ook nog een webcam aan voor msn ofzo :)

oude hardware is nog best goed te gebruiken!

[ Voor 53% gewijzigd door Mister_X op 21-10-2003 00:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik had er ook al 3.11 opgezet, alleen dat was dus mislukt...

enneh, iemand nog een id wat een RLL-controller zou kunnen zijn?? zit 1 aansluiting achterop, lijkt op een verbrede printerpoort aansluiting...

En die cyrix is toch een slag beter, 128 mb :9~ ik kan er alleen maar van dromen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 23:56 ]

Verwijderd

ik heb een hele zooi edo ram liggen. weet alleen niet of het werkt en of hoeveel het is.
Mail me maar.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 oktober 2003 @ 23:48:
Ik heb er nu nog niets op zitten dus ik kan mijn memory nog niet op fouten testen. Ga maar van 32 mb uit minimaal.

Ik zat ook te denken aan linux oid. maar ik heb daar totaal geen ervaring mee. Wel leuk om dat eens te proberen.
Vooral doen dan :) als et niet lukt is het iig nog een leerzame ervaring :)
[...]

Weet iemand trouwend de bandbreedte van ISA?? Ik ben van het pci tijdperk.
ik heb 4 geheugen banken met 8mb per bank...is er meer dan 8 mb per reepje te krijgen??

[...]
Ik dacht dat ISA of 8 of 16MHz was... PCI is iig 33MHz. ik hoop voor je dat je een IDE controller aan de PCI bus hebt hangen, anders kom je niet hoger dan PIO-4 en dat is langzaam en CPU intesive ;)

En 72pinns EDO valt volgens mij ook wel in de smaak 16MB te krijgen, weet niet zeker.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:15
Heb 2 a 3 jaar terug op zo'n soort config adsl gedeelt voor mij en mijn zusje. Ding fungeerde dus als webserver, router, mailserver, fileserver, tetrinet server, ftpserver en nog wat grappige dingetjes. Goed te doen op 32 MB ram. Had er 3 isa nic's in zitten en omdat ik eigenlijk net begon met linux had ik redhat geinstalleerd. (volledig tekst interface btw) Vervolgens alles op lekker werkende desktop via ssh geconfigureerd. Likje verf over de kast en het geheel zag er ook nog mooi uit.

Ik zou zeggen, gewoon gaan! Met slackware of redhat met alleen de command line ben je als noob waarschijnlijk een paar weekjes zoet, maar als het draait heb je er zo veel lol van. Uiteraard die grootste schijf gebruiken. (had zelf 1 ,0 GB en dat was heel krap) Geen idee wat die PCA RLL CONTROLLER is. Probeer de nummers op de chips is in google in te kloppen.

Tips;
-Beestjes zijn met iets betere koeling vaak makkelijk over te klokken.
-2e hands kan je vast meer ram regelen. 64 MB zou mooi zijn.
-Beeldscherm is icm linux en ssh niet nodig, werkt ook nog is lekkerder zo op je eigen desktop.
-Bouw hem stapje voor stapje uit. Probeer niet de webserv en ftp server en eventueele email server allemaal tegelijk werkend te krijgen.

Ik zou er dit van maken;
100 mhz dx4
64 mb ram (2e hands opsnorren)
hdd van 5.4 gb (5 GB os, 0,4 Gb swap)
os> redhat of slackware, tekstbased
s3 grafische kaartje
4x speed cd-rom
1.44 mb diskettedrive
gemod ATX kastje
Dit lijkt me een goeie basis voor webserver en aanverwanten.
Overige hardware zou ik verkopen/ruilen.

[ Voor 38% gewijzigd door Terror op 21-10-2003 00:21 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 23:48:
Ik heb er nu nog niets op zitten dus ik kan mijn memory nog niet op fouten testen. Ga maar van 32 mb uit minimaal.

Ik zat ook te denken aan linux oid. maar ik heb daar totaal geen ervaring mee. Wel leuk om dat eens te proberen.
die memtest86 zet je op een bootable floppy dus er hoeft nix op de staan.

ik had 6 maanden geleden ook geen ervaring met linux. maar ben toen met knoppix gaan expirimenteren (linux op bootable CD met auto hardware detectie en grafise interface.
dan kan je aanprutsen wat je wilt zonder dat je in de problemen komt omdat als je reboot alles weet zoals van oudes staat.
zodra je weet hoe je alles wat je wilt/moet doen weet installeer je knoppix op je HD en worden je settings wel gesaved (je kan vanaf de CD ook settings saven op een floppy, maar dat heb ik nooit gedaan)
op de site van knoppix staat ook heel veel linux-newbie informatie en simple howto's, en anders zijn ze op internet te vinden.

nu heb nu al 4 maanden een hele mooie en veilige router staan, met firewall, port forwarding, een edonkey client (met webinterface), filesharing, en het mooiste traffic shaping(niets is lekkerder als dat als je upload beperkt is).
linux valt eigenlijk best mee, zolang je er maar wat tijd in kan stoppen.

de bandbreedte van ISA is afhankelijk van je frontbus snelheid, en die veranders ook als je er een PC met snelere front bus in zet.
voor de bandbreedte van je geheugen moet je fff kijken of het 60 of 70ns is. (bios?)
16mb edo is iid te krijgen, 32 ook nog wel (al is dat vrij zeldzaam)

[ Voor 7% gewijzigd door Countess op 21-10-2003 00:11 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Mister_X
Terror schreef op 21 October 2003 @ 00:02:
Heb 2 a 3 jaar terug op zo'n soort config adsl gedeelt voor mij en mijn zusje. Ding fungeerde dus als webserver, router, mailserver, fileserver, tetrinet server, ftpserver en nog wat grappige dingetjes. Goed te doen op 32 MB ram. Had er 3 isa nic's in zitten en omdat ik eigenlijk net begon met linux had ik redhat geinstalleerd. (volledig tekst interface btw) Vervolgens alles op lekker werkende desktop via ssh geconfigureerd. Likje verf over de kast en het geheel zag er ook nog mooi uit.

Ik zou zeggen, gewoon gaan! Met slackware of redhat met alleen de command line ben je als noob waarschijnlijk een paar weekjes zoet, maar als het draait heb je er zo veel lol van. Uiteraard die grootste schijf gebruiken. (had zelf 1 ,0 GB en dat was heel krap) Tip. beestjes zijn met iets betere koeling vaak makkelijk over te klokken.
hoe dan? kan nergens in bios fsb opschroeven hoor ;)

maar die beesjes zijn juist heel makkelijk 'stil' te krijgen, had op die p133 standaart koelertje afgehaald (klein ding met fannetje) en er een groot blok op gezet zonder fan! draaide prima, tja het werd wel wat warm ofzo, maar niet dramatisch!

• Terror
multiplier is bij een dx4 toch met jumpers in te stellen?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vroegah draaide ik op 486 SX-25 met 20 mb 64pins geheugen goed Win95.

• Countess
Mister_X schreef op 21 October 2003 @ 00:04:hoe dan? kan nergens in bios fsb opschroeven hoor ;)
kijk mensen, typies zo'n "nieuw geld" type zoals de oude adel dat vroeg zei. :Y)

vroeger mijn jongen, moet je overclocken met je kast open en met het uitproberen van jumpers.
meestal had je maar keuzen uit een beperkt aantal frontbus snelheiden (3 meestal, 6 als je geluk had)
jaa dat waren nog eens tijden!

[ Voor 6% gewijzigd door Countess op 21-10-2003 00:09 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

wat dacht ja van windows 3.11 of zo, of je geeft hem aan de oudijzerman. misschien krijg je er nog een paar eurocenten voor

• Mister_X
Countess schreef op 21 October 2003 @ 00:09:
[...]

kijk mensen, typies zo'n "nieuw geld" type zoals de oude adel dat vroeg zei. :Y)

vroeger mijn jongen, moet je overclocken met je kast open en met het uitproberen van jumpers.
meestal had je maar keuzen uit een beperkt aantal frontbus snelheiden (3 meestal, 6 als je geluk had)
jaa dat waren nog eens tijden!
het was een grapje, ik ben nu al ruim 10jaar in bezit van computers ;)

me eerste was een 386 sx33-4mb edo, 40mb hd, die ik nog steeds heb :) (ding is zo groot dat ik hem later ergens wil neerzetten op een mooie plank ofzo :) )

ppfff weet je hoe traag een 1x cdrom speler is, als ik er aan denk krijg ik nog hoofdpijn...

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:32
Mister_X schreef op 21 oktober 2003 @ 10:35:
[...]
ppfff weet je hoe traag een 1x cdrom speler is, als ik er aan denk krijg ik nog hoofdpijn...
Zeker zo een met zo'n losse tray, waar je eerst de cd in moest stoppen. Daarna die hele tray in het slot van je cd-rom speler...

Maare, @TS: als je iets van Linux weet (ofwel er iets van wil leren) zou ik gewoon een simpele linux-distro draaien. Anders Windows 95 of NT. Win98 biedt wel wat extra's maar daar heb je - zeker in jouw toepassingsgebied - niet heel veel aan.

Wel zou ik er iets meer geheugen in stoppen, maar dat heeft vast wel iemand liggen. Hierboven bood iemand je al wat aan, dus dat komt vast in orde. En anders heb ik ook nog ergens 32 MB geheugen en een Intel EtherExpress 16bit ISA netwerkkaart ongebruikt in een hoekje liggen. (mail/icq maar :) )

En ik kan me niet voorstellen dat je die vier HD's en je CD speler aangesloten krijgt op je IDE. Of heb je een extra IDE controller? Anders zou ik die 450 MB schijf toch maar weg laten. Levert je niks op en staat alleen maar stroom te vreten en herrie te maken.

Punctuality is the politeness of kings

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dreamscape schreef op 21 oktober 2003 @ 10:55:
[...]
Zeker zo een met zo'n losse tray, waar je eerst de cd in moest stoppen. Daarna die hele tray in het slot van je cd-rom speler...
Wow, wat een nostalgie. Ik heb er laatst ook eentje gezien bij een oude Headstart. Echt super zijn die dingen!

Maar ISA moet snel genoeg zijn voor een eenvoudige webserver met weinig bezoekers.

Verwijderd

Topicstarter
zo'n 1x cd-rom speler is idd errug traag, en een 4x dus ook nog ;)

Maar ik heb mijn pc'tje in elkaar zitten, en hij kan al in de bios komen, maar als ik verder wil gaan (normaal opstarten dus) dan meldt hij :
updating ESCD (ofzo) .......
iets van: " invalid disk, replace disk and push a button...

Dus dat schiet niet op... Ik kan sowieso al niet in een prompt komen om hem te formatteren...

Heb ik misschien iets als een opstartdiskette van win. 98 se nodig oid??

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 11:27 ]

• Noork
  • Niet online
Eh, herkent hij je HD wel goed? Dan pas kan je de hd partitioneren/formateren.

Een bootdisk is wel handig als er geen os op de schijf staat.

Verwijderd

Topicstarter
Hij herkend de hdd's wel goed (heb alleen de 1.2 en de 1.6 aangesloten) in de bios, dus lijkt me wel in orde.... Ze beginnen ook met draaien, en het hdd activity lampje licht in het begin even een paar keer op...

edit: Nog een vraagje: zou ik die hdd in mijn normale systeem kunnen hangen en vanuit het 2e systeem de hdd formatteren??

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 11:32 ]

Verwijderd

Dat EDO 72 pins geheugen kan je nog best goed krijgen. bijvoorbeeld bij www.nowthatit.nl in den Haag. 29 euro voor 2 bankjes van 32 Mb (Kingston). Het is dan wel 2e hands maar wel getest.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 23:55:
ik had er ook al 3.11 opgezet, alleen dat was dus mislukt...

enneh, iemand nog een id wat een RLL-controller zou kunnen zijn?? zit 1 aansluiting achterop, lijkt op een verbrede printerpoort aansluiting...

En die cyrix is toch een slag beter, 128 mb :9~ ik kan er alleen maar van dromen ;)
RLL is 1 van de voorlopers van IDE. Vroeger had je 3 verschillende controlers, waarvan MFM en RLL de meest voorkomende waren

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:59 ]

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-05 15:19
Booten zou ik btw dan doen met een dos bootflop, eerst dos (6.22 bv.) installeren en daarna als de boel goed werkt windows 95 installeren. Ik zag ergens voorbij komen dat er 64 MB inkwam, maar ik zou even kijken of het mobo dat wel toelaat. 64 is wel een beetje overkill op zo'n systeem, maar als het werkt wel leuk natuurlijk.
Mijn 2de computer was ook een 486 DX2 80 MHz en daar zat eerst 8 MB in, toen dat een beetje traag werd deed ik er 16 MB in en dat liep wel mooi. 64 MB erin is als een nieuwe pc met 4 GB geheugen denk ik.
Die s3 (virge) kaart zit denk ik 4 MB op, dat had mijne toen ook.
Die RLL controller is volgens mij een harddisk controller, maar ik weet niet of dat voor meer/grotere schijven is. Misschien is het een aansluiting voor een externe disk of tapestreamer.

[ Voor 6% gewijzigd door Westerterp op 21-10-2003 11:39 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

yep, dat kan. Als je er 98 opzet kan je een primairy disk , fat32 maken. Maarre, als je systeem XP = kan je hem niet zo bootable maken, heb je toch een 98CD of bootflop voor nodig ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een win 98 cd, maar in de bios kan je hem alleen instellen op de bootvolgordes: a,c & c,a .....

Dus geen d:\...en waarschijnlijk ook geen bootmogelijkheid van cd dus...

• Countess
cd-booten is iets van de laatste paar jaar, daar kan een 486 ECHT niet mee overweg.
nee je moet het met de oude boot floppy doen.

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-08 12:08
freesco is ook een idee dat kan je op je hdd zetten en heel veel pakketjes extra downen
webserver
ftp
dns
proxy

en met die pc van jou moet dat zeker gaan lukken
en het is nog snel ook

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

Verwijderd

een NIET grafische linux :p

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga die pc nu booten met een 98se bootdisk, en dus formatteren...

wish me luck...

edit: aiaiaiai, een probleem: ik had mijn floppykabel andersom eringeprikt om een of andere reden, ik pc weer aan gezet, hoorde geknetter-achtig geluid, pc snel uitgezet, en nou doet de "floppy dinges" op het mobo het niet meer :'(

Dat denk ik tenminste, want ik heb nog eens een andere floppy-drive er op aangesloten, en hij doet nog steeds niets, bij het opstarten staat er nu:
flopy disk(s) fail (40)

En ik heb de kabel er dit keer wel goed ingestoken...

Heeft iemand nog een isa / pci floppy controller?? :|

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 12:56 ]

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:59 ]

• Harmen1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Win98Lite !! zoek maar eens op google !

If you don't succeed at first, redefine succes.

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik mijn pc nu "rijp voor de sloop" verklaren??

Zonder een floppydrive kan je relatief weinig, denk ik...

Verwijderd

.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja maar de chip die de floppydrive aanstuurt is kapot....denk ik.

Dus de floppycontroller is kapot, je kan er zoveel nieuwe floppydrives aanhangen wat je wilt, maar ze zullen het niet doen..

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Losse Floppydrive-controller kan anders ook gewoon hoor :)

Wel in de BIOS de onboard controller disablen/jumpers anders instellen op de controllerkaart als de hele controller zooi op een interfacekaart zit.

C:\>_

Verwijderd

Topicstarter
Dat dit pc'tje het maar voor de helft doet maakt me niets uit, het komt van de milieustraat ;)

En: mijn 1.6 gb hdd is kapot (althans; werkt niet normaal in ander systeem met win. xp)
De 1.2 gb is geformatteerd en bestaat uit 2 partities, kan ik daar in windows 1 grotere van maken??

Anders haal ik wel partitionmagic...

Verwijderd

Als er op de 1.2GB hd niks hoeft te blijven staan kan je de partities verwijderen en dan 1 nieuwe maken (fdisk).
Maak hem bootable, installeer een OS (met cd-rom support), en hang hem in de 486.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:53
Die controller die erin zit, " een geavanceerde printerpoort" zoals je het eruit vind zien, is dat niet toenvallig een SCSI controller.... ? Best goede kans, moet een ik geloof 50 polige aansluiting hebben.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Dus volgens jouw:
1. opstarten met bootdisk in mijn nieuwe pc (ik koppel mijn eigen "snelle" hdd los)
2. fdisk en 1 nieuwe partitie aanmaken... (kan dat ook met de win 98 cd??)
3. Ik koppel mijn nieuwe hdd weer terug, en installeer via win xp een andere os op de oude hdd...

klopt dit ongeveer? :)

edit: het is een 47-polige uitgang (wel bijna 50 :P ) , helaas...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 14:30 . Reden: die scsi... helaas ]

• Noork
  • Niet online
Dit zijn wel een beetje standaard dingen. echt overal op te zoeken. Maar oke. Gebruik een bootdisk te vinden op bootdisc.com. En ranish is het beste programma voor dos om partities te maken.

Verwijderd

Ik zou der een nt 4 server bakkie van maken

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Linux: Clark connect of esmith. Bijde draaiden vroeger bij mij op 8MB ram

Verwijderd

Wat voor geheugen gaat er in?
Ik heb veel ouder geheugen liggen, daar mag je wel kosteloos wat van hebben.

Verwijderd

ik heb nog een ISA i/o kaart met FDD en IDE controller (en com poorten en printerpoort) en een zut EDO geheugen (werkend, ik denk zo'n 64 mb), voor een dumpprijsje (eurotje of 5 voor alles bij elkaar) mag je het meenemen.

Verwijderd

Topicstarter
cat7: als je in zeeland of langs de route middelburg (zeeland) , amsterdam woont lijkt me het wel wat, anders wordt het te ver rijden... ;)

Dat geldt voor iedereen die ouwe sjit heeft liggen hoor;)

Nu heb ik die 2 hdd's van 1.2 en 1.6 eens nader bekeken, en de 1.2 blijkt bad-sectors te hebben, en die 1.6 blijft maar doorzeiken om een opstartdiskette.....maar de 5.4 werkt wel goed gelukkig :P

de floppydinges is nog steeds kapot...

Ik ben ook nog dringend op zoek naar NIC's (oftewel netwerkkaarten). Iemand in middelburg??

• Countess
hang een HD (die 1.6gb) in een computer met werkend floppy,
start die op met een bootfloppy (win98 is fine. www.bootdisk.com)
maak een parties en zorg dat hij bootable is
formateer die dan met format c: /s en zet er het os dat je wilt (alleen de software zelf, dus niet instaleren, maar alleen de win98 dir van de windows CD als je windows wilt instaleren.)
hang nu de schijf weer in je 486 en boot ban die HD, en start de installatie procedure.

Verwijderd

Met de win98 opstartdiskette (op nieuwe pc) kan het zeker, met de installatieCD vast ook wel, booten vanaf cd en dan installatie afbreken (of herstart 'ie dan gelijk..?)
Op deze mannier kan je natuurlijk ook een linux distro installeren.

Verwijderd

Je hebt toch dat moederbord gebruikt waar ook pci sloten opzitten?
Dan kun je ook makkelijk een goedkoop PCI netwerkkaartje kopen. Kosten bijna niets meer. voor 10-15 euro heb je er een (of misschien wel voor minder)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 23:28:
Hallo,
een PCA RLL CONTROLLER?????? (is heeeeel lang, en ISA :? )
Een RLL controller ken ik als een disk controller als voorloper van IDE. (Vaak in combinatie met een MFM.) PCA, zou kunnen staan voor Printed Circuit Assembly.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 15:20:
dringend op zoek naar NIC's (oftewel netwerkkaarten). Iemand in middelburg??
/me woont in Rotterdam

ik denk dat je die beter nieuw kan kopen in PCI vorm, da's goedkoper en eenvoudiger.
Als ie puur als server gaat werken zou ik er iets als freesco opzetten, niet zwaar en toch zit alles erin (router / firewall / webserver -php moet apart geinstalleerd worden). Ik gebruik nu ClarkConnect op m'n dual Pentium 200 en dat draait redelijk, is denk ik te zwaar voor 100 mhz. E-Smith is helemaal zwaar. 16 MB ram is wel het uiterste minimum voor beide, Freesco draait makkelijk op 8 mb (vanaf hdd).

Verwijderd

Topicstarter
Ok een PCI kaartje is wel aardig, maar NIET GRATIS, en zoals de titel al vermeld, mag deze pc geen cent kosten.

Enneh de windows dir op die hdd zetten lukt niet, aangezien ik met die hdd ook niet met een boot floppy/cd in een dir kan komen, en de boel dus ook niet kan formatteren...

Ik vind het wel leuk dat er toch een aantal mensen zijn die ipv altijd maar "het duurste en het nieuwste" zoiets ook wel kunnen waarderen. Ik heb zelf ook een zelfgebouwde "perfect" pc, maar ik vind het gewoon veel leuker om wat met ouwe spullen te klooien.

edit: Een paar vraagjes over FREESCO..

1. Is FREESCO een soort os "standalone" , een shell, of heb je er ook linux bij nodig??

2. Is FREESCO gebruiksvriendelijk of juist absoluut niet??

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 18:15 ]

• Terror
Weet niet of dat oudje het trekt, maar dedicated emulator is ook gaaf :) Heb hier een celeron 266 (niet te vergelijken, k'weet het) staan die als veredelde sega megadrive staat te draaien.

Heb zelf geen ervaring met freesco, maar als ik het goed heb was het een mini os speciaal toegewijdt aan routen en webserven, maar omdat je toch een schijf van 5,4 GB tot je beschikking hebt heb je ook de mogelijkheid tot een wat "groter" os.

zie http://www.freesco.org

BTW; voor info over een willekeurig linux os werkt www.os-in-kwestie.org heel vaak

[ Voor 55% gewijzigd door Terror op 21-10-2003 18:33 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 oktober 2003 @ 18:10:

Ik vind het wel leuk dat er toch een aantal mensen zijn die ipv altijd maar "het duurste en het nieuwste" zoiets ook wel kunnen waarderen. Ik heb zelf ook een zelfgebouwde "perfect" pc, maar ik vind het gewoon veel leuker om wat met ouwe spullen te klooien.
't is juist interessant om met die oude zooi te rommelen, het maakt niets uit of je hem sloopt of niet, het kost geen moer.
Sommige mensen hebben meer trouwens niet nodig, ik heb de duivenclub van m'n buurman blij gemaakt met een P166, de oude pc bleef ineens dood (tja, computer + winter in caravan = computer dood). Er was geen budget om een nieuwe aan te schaffen en ik had deze nog staan (stond stof te vangen). Voor een paar euro compleet geinstalleerd met muis en toetsenbord, allemaal spul wat ik nog in de rommelkast had gevonden.

Bij mij onder m'n bureau ronkt (letterlijk, t is net een oude diesel :P ) ook een Dual Pentium S 200 (met dus 2 van die rotherrie koelers) om het internet te delen en te webserveren.

• Countess
Verwijderd schreef op 21 oktober 2003 @ 18:10:Enneh de windows dir op die hdd zetten lukt niet, aangezien ik met die hdd ook niet met een boot floppy/cd in een dir kan komen, en de boel dus ook niet kan formatteren...
dan moet je waarschijnlijk nog partioneren.

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:39
vroeger draaide ik een 386 met win98 ;) draaide ook nog, weet alleen niet meer of het goed draaide :)

Verwijderd

Topicstarter
Hoe doe ik dat partitioneren dan zonder een prompt?

Kan het enig kwaad als ik mijn nieuwe hdd loskoppel, en dan een ouwe (die 5.4 gb of 1.6 gb)eraanhang, en dan met de win 98 bootfloppy of cd aan de slag ga?
(want met die nieuwe pc heb ik dus wel ondersteuning voor "boot from cd")

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 20:05 ]

• Terror
partioneren wijst redelijk zichzelf als je fdisk op start in de prompt. Tenzij fdisk vanuit je oss setup wordt gestart heb je weinig keus denk ik. Je wil partioneren voor je je oss erop zet namelijk en die dos commando's zijn niet zo heel moeilijk hoor.

Anyway:
windows bootdiskette of bootable cd erin
>A: of Drive letter van je CDROM
>Dir (staat fdisk in het lijstje?)
nee?
>cd directory_waar_je_vermoed_dat ie_staat
Ja?
>fdisk (beetje prutsen kan je wel denk ik :) )

HD's loskoppellen kan geen kwaad zolang het maar gebeurt als ie uit staat. Alleen een oss op HD a installen en die dan in een andere pc stoppen gaat niet werken. Je oss stelt zich namelijk in op de hardware in de pc waarop je hem installed.

Mocht je nog linux overwegen, partioneren zit bij de meeste installs er wel standaard tussen, dus dan hoef je dat niet apart op te starten zegmaar.

[ Voor 77% gewijzigd door Terror op 21-10-2003 20:21 ]

• Westereen
  • Laatst online: 20-07 22:06
Volg dit ff is denk ik wel duidelijk:
-1, kopel je nieuwe hd eruit en doe die oude 5.4 of 1.6gb erin
-2, je nieuwe pc heeft ondersteuning om de booten vanaf cd-rom, dus je hebt de win98 opstart floppy eigenlijk op de win98cd-rom. Start dan fdsik in de prompt
-3, het programma wijst zichzelf, stel de partities in, sluit het goed af
-4, tik dan in de prompt format c: en tik y/j(yes/ja) in. Dan gaat ie formateren
-5, daarna kan je schrijven, dir maken, schijf lezen, etc. van alles dus normaal op de schijf komen en verder gaan met je installatie

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin Suse te overwegen, omdat ie voor meerdere doeleinden mogelijk is, en compleet, en voor iemand die Linux nog niet goed kent een beter alternatief dan iets zonder enige grafische vormgeving.

Dus: Ik heb nu een lege hdd in mijn systeempje zitten.....gepartitioneerd en wel, maar mijn floppydinges doet het niet. Daar houdt het al op. Iemand een oplossing?

Een bootable cd is GEEN oplossing, aangezien een 486 daar absoluut niet mee om kan gaan.

edit: het wordt wel errug ingewikkeld nu...

Laat dat Formatteren maar doen, en hij (die 5.4) is ook al gepartitioneerd.

Nu dus het installeren van een os..
Ik doe voorlopig maar even win 98 voor het gemak aangezien ik geen linux heb en niet gemakkelijk kan krijgen..

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 20:23 . Reden: ingewikkeld ]

• Terror
Diskette station uit je gave pc lenen. puur voor de install. Na afloop kan je die gewoon verwijderen. Moet je in je bios volgensmij wle instellen dat ie zonder floppydrive boot.

• Westereen
Verder nog een tip eigenlijk
Ik zou er een isa netwerkkaart indoen, die nemen minder cpu in volgens mij, een pci vreet meer system dan een isa in oude pc's. Dis wel handig als je een wat zwaarder besturingsysteem neemt. Neem je freesco draait altijd wel op je pc, zie hieronde (gehaald van de freesco site www.freesco.org)
Ease of use - it's insanely easy to set up
Thoroughly documented - it's more or less self contained, read one doc and you're off and running
Like most players in this field, it runs off one floppy
FreeSco runs in as little as 6 Mb RAM.
Unique Web Control Panel

[ Voor 6% gewijzigd door Westereen op 21-10-2003 20:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terror schreef op 21 October 2003 @ 20:23:
Diskette station uit je gave pc lenen. puur voor de install. Na afloop kan je die gewoon verwijderen. Moet je in je bios volgensmij wle instellen dat ie zonder floppydrive boot.
Helaas ligt het niet aan de DRIVE, maar aan het mobo'tje!

Ik was zo stom geweest om de kabel om te wisselen, en ik hoorde geknetter, en hij deed niets meer...

Dus een andere DRIVE heeft geen zin...

• Terror
Denk dat het verschil tussen pci en ISA te verwaarlozen valt. PCI wordt vaak makkelijker herkent.

Verwijderd

Topicstarter
Welke versie van Linux zouden jullie aanraden aan mij??
Liefst eentje met grafische vormgeving, aangezien ik ook nooit veel met dos heb gewerkt (lees: heel weinig), maar dat hoeft niet...

• Westereen
Euh, ik heb mandrake linux geinstalleerd op mijn oude pc, mandrake linux is de gebruikvriendelijkste versie, en is grafisch, is er voor een 486.
http://www.mandrakelinux.com/nl/ kun je het wel vinde

• Terror
Persoonlijk zou ik met een 100 MHZ proc en weinig ram alles wat ook maar een beetje neigt naar grafisch mijden. En welke linux distro je meot namen, daar is een ander topic voor. Aan de commandline ontkom je btw zelfs met een grafische shell niet.

Mobo's overlijden btw niet door het verkeerd om plaatsen van je floppy kabel. Floppydrive zal in zo'n geval zijn lichtje laten branden, een hoop brommen, en niet herkent worden, maar zal niet kapot gaan. Zelfde als met ide kabels.

Anyway, probleem is nu booten lijkt me. Geen floppy of cdrom begrijp ik. Zit niks anders op dan een losse floppydrive controller plaatsen. Dingen zitten op oude geluidskaarten en op i/o kaarten.

[ Voor 64% gewijzigd door Terror op 21-10-2003 20:51 ]

Verwijderd

ik heb nog wel een p1 75 mhz liggen, een s7 mobo met pci en isa :), een 3 com netwerkkaartje met 3 verschillende uitgangen (utp coax en nog wat, zit pas sinds 2 jaar op de comp) en wel 2 mb edo geheugen!! ;) , mischien op te sturen, die processor en netwerkaartje zijn via mn pa gratis op te sturen, mobo word lasrig maar ik kan het vragen!
zeg t maar, of mail ff

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een keer op een 486/66 Compaq bak Windows 98 gezet. Geinstalleerd met 16 MB. en toen heb ik er 12 eruit gehaald en opgestart. Dat lukte ook nog!!!!! met alle drivers. Ik heb me vroeger er veel meebezig gehouden. Op 4 mb in Windows 98. Microsoft roept dat het bijna onmogelijk was maar het werkte wel!!! Ok was wel langzaam. het was trouwens de eerste versie zonder enige aanpassingen. In de systeemeigenschappen riep die bak mag ik plzz nog wat extra geheugen want het was gewoon te weinig voor hem om wat mee te doen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 19:13
FREESCO.org

Verwijderd

ik heb nog wel wat geheugen te koop voor je ;) 4 x 32 simmetjes. (edo, maar weet nie zeker)
PS. mail me maar als je geinteresseert bent.

nuclear_blub@hotmail.com

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 20:48 ]

• Westereen
Ff alles op een reitje:
Wat heb je gedaan?
En wat werkt (hd's?)?
En wat wil je nu graag doen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gedaan:

- de 5.4 gb hdd geformatteerd (niets mee gedaan voorderest, dus ook nog steeds gepartitioneerd??

- het mobo onbruikbaar hemaakt om er een floppydrive in te hangen

- geconcludeerd dat de 1.2 hdd kapot is.

werkend:

- mobo voorderest werkt wel

- iig 2x 8 mb edo ram
(nog eens 2x8 mb ram zit er wel in, maar is twijfelachtig of het stabiel is)

- 5.4 gb hdd

ik wil:

- een vorm van linux installeren (ook als mp3-bak moet ie mee kunnen)

Verwijderd

je kan er ook van 32 mb krijgen maar ik zou niet weten waar je ze kan kopen ik heb ook gezocht maar kon ze ook niet vinden

Verwijderd

Topicstarter
Terror schreef op 21 October 2003 @ 20:42:..knip..

Mobo's overlijden btw niet door het verkeerd om plaatsen van je floppy kabel. Floppydrive zal in zo'n geval zijn lichtje laten branden, een hoop brommen, en niet herkent worden, maar zal niet kapot gaan. Zelfde als met ide kabels.
..knip..
Ja, idd, bij blijft het lampje branden, en hij wordt niet herkend...nog maar eens checken dan oftie wel echt kapot is...

k houd jullie op de hoogte..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 oktober 2003 @ 21:18:
[...]

Ja, idd, bij blijft het lampje branden, en hij wordt niet herkend...nog maar eens checken dan oftie wel echt kapot is...

k houd jullie op de hoogte..
let ook op of alle pinnen er nog opzitten, ik had het een keer voor elkaar gekregen om de floppykabel 1 rijtje op te schuiven, uiteraard breken de laatste 2 pennen dan af ;)
en 1x ben ik zo stom geweest om het voedingskabeltje te vergeten :X

Verwijderd

Topicstarter
wijziging van het probleem:

Ik heb nu een hdd/floppy controller isa kaart erin geprutst, en de floppy kabel naar de floppydrive aangesloten.

Moet ik nou wel of nou niet A:\ in de bios aanzetten??

Als ik de floppydrive via de onboardaansluiting aanstuur, blijft het hdd lampje brande, en blijft het floppydrive lampje branden.

Als ik de floppydrive via de controllerkaart aanstuur, blijft het hdd lampje branden, maar dan licht het floppydrive lampje geen een keer op,
ook niet tijdens het opstarten...

Mensen; dit probleem wordt nu wel erg vervelend, maar het moet op te lossen zijn...Jammer dat ik mijn digitale foto's niet op mijn pc kan laden, heb mooie pic's van jumpers en het mobo enzo...

Ik denk dat het mobo dit probleem op de een of andere manier veroorzaakt.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 23:25 . Reden: tiepfoutje ]

• Countess
meestal als het floppy lampje blijf branden is de kabel verkeert aangelosten...
kan BV zijn dat je de kabel moet omdraaien (als de kabel 2 einden heeft) dus de kant die nu in de floppy zit in de kaart een anders om.
de kant waar er een paar draaidjes gedraaied zitten moet in de floppydrive iniedergeval.

en anders is het misschien handiger om de HD bootable MBV een andere PC en alles wat je nodig hebt er vast op te zetten.
dat doe ik meestal zo snel mogenlijk, 'k heb een hekel aan floppys.

[ Voor 25% gewijzigd door Countess op 21-10-2003 23:20 ]

• Terror
De floppy drive in je bios is die van je mobo. Boot from floppy betrefd zowel de aansluiting op je mobo als die van een i/o kaart. Afhankelijk van welke er is aangelsoten.

Een goed aangesloten floppy drive heeft standaard zijn ledje uit staan, en bij booten licht ie even op. Hoe je zo'n kabel ook wend of keert, de pinnen kunnen maar op 2 verschillende manieren aan elkaar zitten. Goed en Fout.

[ Voor 40% gewijzigd door Terror op 22-10-2003 00:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 15:20:
cat7: als je in zeeland of langs de route middelburg (zeeland) , amsterdam woont lijkt me het wel wat, anders wordt het te ver rijden... ;)

Dat geldt voor iedereen die ouwe sjit heeft liggen hoor;)

Nu heb ik die 2 hdd's van 1.2 en 1.6 eens nader bekeken, en de 1.2 blijkt bad-sectors te hebben, en die 1.6 blijft maar doorzeiken om een opstartdiskette.....maar de 5.4 werkt wel goed gelukkig :P

de floppydinges is nog steeds kapot...

Ik ben ook nog dringend op zoek naar NIC's (oftewel netwerkkaarten). Iemand in middelburg??
Stuur anders maar een pmetje wat voor geheugen het is(of een webcam foto ervan zodat ik je de juiste kan sturen) dan doe ik het voor je kosteloos op de post.
Dan is er weer een happy tweaker :)

• Westereen
Tja, ik heb dat ook bij mijn oude pc dat het floppy lampje blijft branden
als er niets word gedetecteerd waarvan de pc kan booten, blijft ie zoeken. Daar heeft dat lampje van de floppy ook mee te maken hij zit te zoeken, maar vind niks. Doe anders gewoon us een opstartdiskette van win95/88 erin, en zie als hij vanaf de floppy gaat lezen

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu debian aan het installeren en ik heb nu een probleempje. Tijdens de install heb ik het netwerk niet laten configureren, omdat hij nog niet aangesloten was op internet.

Nu is de pc wel aangesloten, nu wil ik het netwerk dus wel installeren!
Hoe doe ik dit?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2003 16:42 ]

• Westereen
Tja, je hebt debian nu goed draaien?
Heb zelf geen ervaring met debian, wel met mandrak linux daar zit een configuratie scherm bij net zoals in windows. Dat heeft debian vast ook wel, heb je een grafische interface? Heb je een desktop erop zoals KDE?
Het is geen probleem opzich dat je de netwerkkaart er niet in had toen je hem installeerde, moet altijd wel weer lukken. FF w8e tot er iemand komt die verstand heeft van Debian

Verwijderd

Topicstarter
Westereen schreef op 22 October 2003 @ 17:02:
Tja, je hebt debian nu goed draaien?
Heb zelf geen ervaring met debian, wel met mandrak linux daar zit een configuratie scherm bij net zoals in windows. Dat heeft debian vast ook wel, heb je een grafische interface? Heb je een desktop erop zoals KDE?
Het is geen probleem opzich dat je de netwerkkaart er niet in had toen je hem installeerde, moet altijd wel weer lukken. FF w8e tot er iemand komt die verstand heeft van Debian
De netwerkkaart zat er wel in, en nee, ik heb geen grafische interface (desktop enzo).

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 13:26

JustDutch

was ambtenaar :)

Puur en alleen ter informatie. (Ik weet dat deze post eigenlijk veel eerder in de draad had gemoeten, maar mochten mensen nog op het id komen NT4 erop te zetten, dan kunnen ze het resultaat in deze post zien). Ik heb een gelijksoortig systeem gehad, en zal de vragen beantwoorden voor dat systeem. De spec's van dat systeem zal ik even onder de post melden.
Verwijderd schreef op 20 oktober 2003 @ 23:28:
1 ] Welke OS kan ik er op laten draaien bij 16 mb en bij 32 mb?
32MB is voldoende voor NT4.
2 ] Zou deze configuratie voldoende zijn (als ik er nog een paar NIC's in gooi) om als webservertje te gebruiken?? Ik verwacht niet bovenmatig veel bezoekers oid...
Dat kan ook met NT4, het werkt. Ik had mail, ftp, www en routing van een backend via die pc geregeld. Onder Nt4 is de respons van de webservices langzaam. Ook kon die pc maar 1Mbit/s per seconde routen naar het backend toe.
3 ] Nog iemand tips om mogelijk dingen op te snorren, te vervangen, af te raden oid?
Proc en mem zijn de twee belangrijkste stukken hardware voor een simpel servertje. P1 werkt veel beter dan 486!.
4 ] Is er nog iemand anders bezig met een soortgelijk project?? >:)
Zie inleiding :)

Oke, mijn spec's dus
486-DX2-66 (later door een DX4-120 vervangen. scheelt iets, maar niet veel. Is langzamer dan een P75)
32 MB FP (later 36 MB, hoi hoi)
2,1 GB Quantum fireball TM(4200RPM, PIO4, 64k cache?)
1 MB video
2*3com 3c509 (ISA, 10 Mbit)

Forza Mucca

Verwijderd

VinnieWeiss schreef op 21 October 2003 @ 00:07:
Vroegah draaide ik op 486 SX-25 met 20 mb 64pins geheugen goed Win95.
Vroegah draaide ik op 386-DX-20 met 16MB 'goed' (lees acceptabel) win98 ;)

• Westereen
Tja, dan zou ik het niet weten, hoe je het netwerk installeer zonder een grafische interface. Heb niet super veel ervaring ermee, iemand die wel weet hoe je dit doet? Anders zou ik zegge opnieuw installeere. Heb hiero wel een dik (dan bedoel ik ook echt dik) linux boek zal us ff rondbladeren als daar er wat over in staat.

• Countess
is de netwerk kaart geconfigureerd?

type in "ifconfig" en kijk fff wat hij dan zegt
als je een DHCP server hebt draaien op je netwerk (bv de windows internet connection sharing, of door een router+hub) kan je met het programa "pump" je netwerk kaart laten configureren.
ik weet niet of pump now wel of niet standaart werd geinstallert, moet je maar fff kijken. (als jij het niet kan vinden probeer "apt-get install pump" eens, ik geloof dat hij dan om de CD vraagt en je het kan installeren... hoop is)

ander voor het installen moet je in type :
"ifconfig -eth0 192.168.0.2 netmask 255.255.255.0 up" (eerste numer is je ip address 2de is je subnet mask.)

als je een gateway gebruikt
"route add 192.168.0.2 gw 192.168.0.1" (eerst is jouw ip 2de is de gateways ip, dit is het standaart ip voor een windows internet connection share computer btw)

soms is allen "ifconfig -eht0 up" genoeg

maar hoe ziet je netwerk er uit?
is deze direct aangeloten op je modem of via een andere computer?
dan kan ik wat specifieker zijn misschien.

[ Voor 62% gewijzigd door Countess op 22-10-2003 18:32 ]

Verwijderd

DOS,

lekker van die ouwe spellekes spelen ( met bluetooth joypad :) )

Verwijderd

Topicstarter
Mijn netwerk is simpel.

lijn In.

modem

4 poorts router

linux-pc

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2003 21:00 ]

Verwijderd

Is ClarkConnect niet veel eenvoudiger? Dan heb je een ingebouwd web control panel en eventueel Webmin. ClarkConnect is puur op netwerken gericht, debian is meer algemeen.

• Countess
wat moet je invoeren bij de windows PC als je op internet wil? of geeft de router IP addressen aan je computers?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 20:43:
ik heb nog wel een p1 75 mhz liggen, een s7 mobo met pci en isa :), een 3 com netwerkkaartje met 3 verschillende uitgangen (utp coax en nog wat, zit pas sinds 2 jaar op de comp) en wel 2 mb edo geheugen!! ;) , mischien op te sturen, die processor en netwerkaartje zijn via mn pa gratis op te sturen, mobo word lasrig maar ik kan het vragen!
zeg t maar, of mail ff
gaat morgen de deur uit!, was je ff helemaal vergeten :| , maar je hebt t dus overmorgen hoop ik :)

suc6 alvast..

edit:
mn pa doet gaar over het versturen :( nou wil ie het niet opsturen :| ff overtuigen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 22:17 ]

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Als je het snel en makkelijk wilt laten draaien zou ik idd Debian vergeten.
Ik draai thuis Freesco dat draait binnen 5 minuten. het is heel makkelijk om alle routing instellingen te doen en veranderen.
Maar voor de lol en leerzaamheid is een "echte" linux distubutie natuurlijk veel beter.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Vind het een beetje foute topic titel,
Wand mijn gratis pc was een duron 750 met 160 Mb en 10 gig, een p1 150 met 80 MB, en 4 gig
Allemaal ideaaler dan die 100 mhz van jouw.

Verder kan je zelf ook wel bedenken (of lezen)
wat je nog kan draaien op een 100 mhz machine.

Misschien mooi om linux op te leren (anders had je deze vraag niet gesteld toch ?).

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een AMD K6-2 550+ gekregen en een Socket 7 Asus P5A gekregen. Een defect packard bell computer uitelkaar gesloopt waarvan het mb stuk was en de kast helemaal leeg gehaald ex voeding. 20 gb gratis van Compaq machine erin gezet gekregen vanwege een nieuwe 80 gb. Gratis een Plextor oude 12 speed scsi brander erin gezet met een scsi adaptec 2904 kaart met een gratis oude 8 speed dvd speler van IBM(LG). Van iemand had ik nog 256 mb gehad en 2 x 64 mb erbij geplaatst uit de oude packard bell machine. Verder heb ik nog een Voodoo3 3000 AGP+tv out erbij gezet die ook uit een oude machine had van iemand anders. De geluidskaart was ook bij iemand vandaan gehaald die de oude Creative SB Live 5.1 niet meer wilde. De lan kaart was een Intel Pro uit de rommelbak van de PCdump. Zodoende heb ik een lekker snelle machine met voldoende geheugen en harde schijf waarvoor ik geen klap heb betaald. Even inelkaar zetten en je hebt een complete multimedia machine die ook met W98/W2k/WXP zal draaien en waar je ook je beeld op je TV kan plaatsen.

Het volgende waarmee ik nu ga werken en ga proberen te verzamelen is al bijna binnen. Intel Pentium III 1000, 128 mb ook gekregen van Twinmos, Intel 815 moederbord ook al gehad hiervoor, 6 gb ook overgehouden ergens, voor de videokaart heb ik een ATI Rage 128 Pro TV out/TNT2 TV out kaartje ergens uitgeplukt. Ik heb al een Mycom kast ergens staan die ik ook heb gekregen. Nu nog de CD-romspelers. IK heb de CD-Writer al(4 speed Philips) en dan ook nog een gewone cdromspeler en het werkt. Ik moet nu nog een geluidskaart hebben en een goede harde schijf want 6 gb is niet genoeg waarvoor ik het wil gebruiken en het lijkt wel een koelkast dat ding van Seagete.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Zet er win3.11 op ;)

Linux Red Hat 7.1 draait er wel op... (text mode)

Verwijderd

Ik heb thuis nog een oud pctje staan niet kapot te krijgen:

Cyrix m2 300 hij heeft veel mankementen maar werkt nog best goed :D

• BRAINLESS01
  • Laatst online: 21:28
Ik heb niet alles doorgelezen, maar misschien heb je er wat aan.

Ik heb een P1-66MHz (op een 486 moederbordje :D) waar 24MB op zit (kan ook 32MB zijn, het heeft in ieder geval een paar jaar op 16MB gedraaid). Ik gebruik hem nu niet meer omdat ik een nieuwe server heb, maar er heeft altijd Debian/GNU Linux op gedraaid. Er stond Apache (+PHP) en MySQL op, ook wat mail zooi, maar dat heeft nooit echt gewerkt op die server omdat ik de moeite niet genomen heb om een goeie HOWTO te zoeken of het zelf uit te vinden :)

De server hield het super uit, hij deed het altijd perfect, maar toen ik na een tijdje 10 miljoen SQL queries per week kreeg duurde het opvragen van een pagina op de webserver 'even' (paar seconden, nog geen 10) :)

(Het was ook een router)

Je kan deze pc dus perfect als router/webserver gebruiken, ik neem aan dat jij nooit 10 miljoen SQL queries per week gaat genereren op een huis/tuin/keuken server, dus dat gaat ook goed. Als je een beetje ervaring hebt met Linux (of die op wilt doen) dan is Debian een goeie keus voor je server, lekker stabiel en het heeft niet al die onnodige snufjes voor nieuwe hardware, zoals USB (of je compileert gewoon je eigen kernel zonder die troep ;)), die wel in nieuwe versies van RH of Suse zitten.

uiteraard draaide dit alles in NIET-grafische mode ;)

Verwijderd

Topicstarter
inmiddels heb ik er succesvol debian op draaien, en ik leer per dag weer wat meer van debian, prima OS hoor!

en extra onderdelen kan ik natuurlijk altijd gebruiken, zie msn, icq of ie-meel :)

@ itsalex:
jij hebt het mooi voor elkaar met die spullen! ;)
Ik zou het niet weten waar ik dat soort spullen vandaan moest halen!
Ik ben ook tevreden met mijn pc'tje hoor, want het gaat me erom om te kijken wat die ouwe spullen nog kunnen en om ze weer eens nuttig te maken...
en uiteraard om GNU/Linux eens te proberen!

@ ferenc:
ik begin het topic dan ook met het vermelden met de specificaties van het 'ding'. ;)

Ik wil het pc'tje dan ook wel wat oc'en. In de bios is er geen mogelijkheid om te overclocken (fsb noch mp). Ik vermoedt dat het dan met jumpers moet... Is dat even effectief en risicovol?

offtopic:
ik ga nog ff wat pic's posten, hoe plaats je die in je post?? alvast bedankt

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2003 19:41 ]

Pagina: 1 2 Laatste