Toon posts:

Zelf wc blokken maken

Pagina: 1
Acties:
  • 760 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi hoi

Ik ben vanplan om zelf mij wc blokjes te gaan maken omdat wc kopen te duur is, en omdat ik het zelf wel is wil proberen. Maar ik had nog wat vraagjes.

Wat zijn nou de *beste* maten voor een wc blok? want ik heb niet echt een idee hoeveel mm er zou moeten zitten tussen de bodem en de gangen. En wat zou een goede hoogte zijn voor de gangen zelf?

Ik zit eraan te denken om de gangen maar gewoon in een maze vorm te maken. maar maakt het erg veel uit wat de dikte van de gangen is? Ik denk namelijk hoe dunner de gangen hoe groter het oppervlakte is dat met water in contact komt, maar er word dan natuurlijk ook weer minder warmte door de wanden zelf afgegeven.

Ik wou de deksel voor op het blok ook van koper maken maar wat is de beste manier om koper aan koper vast te maken? De enige manier die ik kon bedenken is solderen maar dan kan je alleen de randen doen en dat is dan volgens mij niet echt lekdicht :S De reden dat ik geen plexi wil gebruiken is omdat je dan met rubbere ringen moet gaan werken enzo en daar heb ik geen zin in.

kan iemmand mij hierbij een beetje helpen? alle tips en alles zijn natuurlijk ook welkom.

massel

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Kijk ff in de topics van Tha Mafkees en Imhotep, beiden hebben hier zelf wc blokken gemaakt. Bovendien doet Tha Mafkees nog af en toe een inkoopactie waar hij die dingen verkoopt.
Imhotep heeft ze gemaakt op basis van de Maze3 :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet van de blokken van mafkees, ik wou ze eerst ook kopen maar omdat hij ze niet zo vaak maakt heb ik maar besloten om het zelf is te proberen (8>

ik zal nu ff zoeken naar die topics

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog is gezocht maar ik kon alleen topics met IA vinden, en geen 1 met een tekening van een blok met maten erbij, alleen met 3d models maar een doolhof kan ik zelf ook tekenen, Ik kan alleen nergens maten vinden :S

@einstein: zulke plaatjes kwam ik dus ook in 9 van de 10 topics over wc blokken tegen :O

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mja.. zal je toch beter moeten zoeken.. ik heb b.v m'n waterblok in de vroege dagen zelf gemaakt... (om het je makkelijker te maken.. de link staat onder deze post, dan kom je op een site waar een tekening staat van een blok wat mij goed bevallen is...)

De boven aan de onderkant vastmaken inderdaad solderen.. het beste werkt hardsoldeer. Daar heb je dunne reepje's van die je op de randen kan leggen... Verhit dan het deksel met een gasbrander en je hardsoldeer smelt op een gegeven moment weg... Was bij mij gasdicht. Heb het tot 8 bar geprobeerd (meer druk kan m'n compressor niet maken)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
als je een amd hebt hoeft het grondvlak niet gtoter e zijn als 50mm x 50mm want groter is je proc niet. ik heb zelf een blokje gemaakt van 50mm x50 mm x18mm en dan alleen met een een simpel kanaaltje er in en dat werkt goed ik heb nu stressed 32 graden celcuis op mijn amd xp 1800 @ 2200 palamino core en dan is ie nog van brons ook.

de bodemplaat is ong. 3 mm dik en de deksel ook en de kanalen zijn 7mm breed

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Topicstarter
apen-nootjes schreef op 20 October 2003 @ 15:28:
Mja.. zal je toch beter moeten zoeken.. ik heb b.v m'n waterblok in de vroege dagen zelf gemaakt... (om het je makkelijker te maken.. de link staat onder deze post, dan kom je op een site waar een tekening staat van een blok wat mij goed bevallen is...)

De boven aan de onderkant vastmaken inderdaad solderen.. het beste werkt hardsoldeer. Daar heb je dunne reepje's van die je op de randen kan leggen... Verhit dan het deksel met een gasbrander en je hardsoldeer smelt op een gegeven moment weg... Was bij mij gasdicht. Heb het tot 8 bar geprobeerd (meer druk kan m'n compressor niet maken)
Leuke site. Ik heb zelf net ook een ontwerp getekent (met paint dus het is het laten zien niet waard). Ik heb een doolhof ontwerp bedacht waarbij het koele water recht boven de core het blok instroomt en er dan als een soort slang omheen draait. Ik zat er aan te denken om slangen en aansluitingen van 10mm te gebruiken (dit is toch de grootste die word gebruikt op het moment?). Ik wou kanaalen van 1 bij 1 cm gebruiken voor in het blok. Zijn dit goede maten of zouden ze groter of kleiner moeten? Ik weet nog niet precies wat de totaale grote van het blok word dat legt eraan hoegroot de blokken koper zijn die ik kna krijgen.

Verwijderd

Welkom bij de club van doe-het-zelvers.

Allereerst: dit topic is een goede bron van informatie.

Als ik momenteel zelf een waterblok ging maken, dan ging ik uit van de WhiteWater. Dat blok presteert erg goed, en is vrij eenvoudig zelf te maken.

Wil je een maze maken, dan zou ik ervoor zorgen dat je zo'n 75-100 mm2 kanaaldoorsnede-oppervlak hebt (als je begrijpt wat ik bedoel).

Ook zijn er tegenwoordig aardig wat koperen heatsinks te krijgen. Deze kun je volgens mij relatief eenvoudig ombouwen tot goed presterende waterblokken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 17:03:Als ik momenteel zelf een waterblok ging maken, dan ging ik uit van de WhiteWater. Dat blok presteert erg goed, en is vrij eenvoudig zelf te maken.

Wil je een maze maken, dan zou ik ervoor zorgen dat je zo'n 75-100 mm2 kanaaldoorsnede-oppervlak hebt (als je begrijpt wat ik bedoel).

Ook zijn er tegenwoordig aardig wat koperen heatsinks te krijgen. Deze kun je volgens mij relatief eenvoudig ombouwen tot goed presterende waterblokken.
Ik snap niet helemaal hoe het nou kan dat white water (en alle koelblokken die eroplijken) zoveel beter koelen. Ze hebben een stuk dunnere bodemplaat en ook eigelijk maar een klein kanaal als ik zo kijk. Dus als ik een blok ga maken dan zou ik dit moeten doen:

een dunne bodemplaat met daarop ribbeltjes.
in het midden een slang die het water recht op het koper wat boven de core zit spuit en aan de linker en rechter kan word het water dan weer weggezogen.
Het hoeft eigelijk geen groot dik en zwaar koelblok te worden omdat de warmte zich eigelijk niet verm van de core verspreid.

nog ff over dat kanaal opp. als ik het goed begrijp bedoel je dus dat het water in totaal met 75 tot 100mm2 van het bodem opp. van het blok in contact moet komen?

Als ik alles bij elkaar optel komt het er op neer dat ik dus een blok moet hebben met een opp. van 100mm2 dat in contact komt met water. Het water moet recht op de core in het koelblok komen. de bodemplaat moet ribbels bevatten. Het enige wat ik dus nog moet uitzoeken is wat de optimaale dikte zou zijn voor de bodemplaat.

Verwijderd

nee, ik bedoel dat de dwarsdoorsnede van de kanalen een oppervlak moeten hebben van die ordegrootte. Dit om teveel drukval te voorkomen. Je doel is nog steeds om het oppervlak dat in contact komt met het water te maximaliseren.

Een kanaalbreedte van zo'n 6mm lijkt me niet slecht.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 oktober 2003 @ 17:50:
nee, ik bedoel dat de dwarsdoorsnede van de kanalen een oppervlak moeten hebben van die ordegrootte. Dit om teveel drukval te voorkomen. Je doel is nog steeds om het oppervlak dat in contact komt met het water te maximaliseren.

Een kanaalbreedte van zo'n 6mm lijkt me niet slecht.
sorry maar ik vat het niet helemaal :? O+ 8)7

en als ik zoiets als whitewater maak dan heb ik toch eigelijk maar 1 kanaal? dan zou 6mm veel te dun zijn lijkt mij.

Verwijderd

whitewater heeft toch juist een aantal kanalen parralel lopen? (stuk of 8 kanalen)
dus 8 kanaaltjes van 2mm breed=16mm totale doorstroombreedte. als je die kanaaltjes minstens 5mm hoog maakt dan heb je dezelfde doorstroom als een 10mm(interne diameter) slang. meer kan geen kwaad natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakstore.nl/shop/images/wwpoly350.jpg

edit: denkfoutje.

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 17:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
weet ik niet precies, op de plaatjes die ik had gezien leek het net of er alleen maar tibbeltjes op de modem zaten en dat dat niet echt gangen waren. Maar dat kan ik natuurlijk fout hebben gezien. Alleen op die foto van jouw, klopt dat dan wel helemaal? want je ziet die gangen ook lopen precies waar het water in het koelblok komt, krijg je dan niet het probleem dat overal evenveel waterkomt?

Ik ga zometeen ff proberen om met swift 3d een model in elkaar te knutselen (ja het is een nogal gelimiteerd prog maar met progs als 3dsm enzo kan ik echt niks O+ ).

• bredend
  • Laatst online: 21:52
Dan raad ik je aan om Blender te downloaden!

www.kingofdos.com/bredend
Daar heb ik wat foto's van mijn zelfgeboorde waterblok. Toen was ik nog niet op de hoogte van de werking van de WhiteWater (beuk het water op het koper boven de core) en ziet ie er dus anders uit. Maar als je zelf gaat boren heb je echt goede resultaten.

Als je een plexi deksel wil, neem dan 10mm dik en bij een gevelbelettering/lichtreclame bedrijf. Dan heb je topkwaliteit, kleine stukken en UV-bestendig :) Neem je 5mm, dan buigt ie :|
Als rubberen afsluiting kan je het volgende doen:
Koop bij de drogist/apotheker een injectiespuit met een grote naald. (een modelbouwlijmnaald zou beter zijn). Die prik je in opening van een siliconenkit spuit, en vervolgens spuit je een mooi ringetje op je koper :)

Het bovenstaande heb ik verzonnen nadat mijn eigen zelfbouw projectje niet vlekkeloos ging :)

Welkom bij de club van doe-het-zelvers. :P

[ Voor 3% gewijzigd door bredend op 20-10-2003 21:38 ]

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

beetje offtopic..maar WOW...die beroemd beruchte whitewater lijkt wel verdomd veel op mijn blokken (cpu/chip en gpu)
alleen heb ik minder kanalen..voor de rest identiek..volgens mij zijn mn tekeningen gelekt :? :'(
no kidding...mijn tekeningen zijn al een jaar oud (alleen komt het cnc frezen er maar neit van :'( )

[edit] zie net dat hij dat blok ff paar weken eerder begonnen is dan ik..but hey..what are the od's of "inventing" the exact same blok

[ Voor 20% gewijzigd door Losha op 21-10-2003 00:49 ]

Verwijderd

great minds think alike :P

maar eigenlijk als je nu een alpha pal neemt en dunne gaatje uitboord in de basis (koper gedeelte) zodat je een simpel parkoer bekomt kan je zeer goedkoop een air/water koeling maken

nu dat is voor mij heel intersant
je huidig koelblok omtoveren naar een waterjacket en deze wordt nog eens passief/actief gekoeld voor lucht

beetje airflow in je case zou al stuk uitmaken

wow, als ik een staanboor had had ik er nu aan begonnen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 oktober 2003 @ 18:29:
sorry maar ik vat het niet helemaal :? O+ 8)7

en als ik zoiets als whitewater maak dan heb ik toch eigelijk maar 1 kanaal? dan zou 6mm veel te dun zijn lijkt mij.
Ik bedoelde dat ook als je een maze ging maken ;)

Voor die whitewater: zoveel en zo dun mogelijke kanaaltjes. Ik zou een blok koper pakken en in de lengterichting inzagen met een normale metaalzaag. Of inslijpen met de dremel.

• RUXperienced
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06-2024
Maten van het blok hangen natuurlijk erg af van je systeem en hoe je het wil bevestigen... Mijn blok zit vast via de gaten in een socket A mobo en dan krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/r.jongeling/pics/Blok_Af.jpg
Precieze maten weet ik niet meer, maar daar kan ik nog wel achter komen.

Trouwens, mijn broertje heeft al een hele tijd terug zo'n WhiteWater kloon gebouwd. Zat ie toch in de goede richting met zijn blok...

Verwijderd

net gekeken op alpha hun site
de alpha pal heeft een basis van 8-8.5mm

dus gaatje boren van 6mm ,is dat niet wat klein om nog doeltreffend te zijn?

gewoon boren langs opzij een kanaal maken die rond gaat en met vijsjes de ingangen dichtmaken (op 2 of 3 ingangen na natuurlijk)

normaal bij wc setup is het toch 8 of 10mm niet?

Verwijderd

Topicstarter
@dabit: Moet ik in het midden niet een leeg rondje hebben ofzo? omdat het water daar binnen komt en vanuit daar naar links en recht moet stromen? de maten van het blok worden 66mm bij 36mm (dat is de afstand tussen de gaten op een amd mobo dus dat lijken mij wel goede maten). Ik heb nog geen idee wat de hoogte zou moeten zijn. voor de bodem lijkt 2mm mij wel goed, toch?

@Losha: zou ik misschien naar die tekeningen mogen kijken O+ ? zodat ik een idee krijg hoe en wat ik het beste zou kunnen doen?

@bredend: ik heb blender gedownload maar wat ik ook doe, schijnbaar is het onmogelijk om zelfs maar een simpele box te maken, of zelfs een lijntje. Ik zal ongetwijfeld iets fout doen maar die tutorials op hun site staat ook totaal niet in hoe je iets moet doen. het begint met teken een lijf. JA hoe de fuck moet dat dan??? maargoe ik zal wel wat fout doen maar het haalt iig het bloed onder mijn nagels vandaan })

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 oktober 2003 @ 15:53:
@dabit: Moet ik in het midden niet een leeg rondje hebben ofzo? omdat het water daar binnen komt en vanuit daar naar links en recht moet stromen?
Ik zou dat oplossen in je plexi deksel; frees het plexi half in over de breedte van je vinnen. Plexiglas is namelijk veel makkelijker te bewerken dan koper, en ook eenvoudiger te vervangen als er iets mis gaat. En last but not least: zo verlies je geen kostbaar koperoppervlak.
de maten van het blok worden 66mm bij 36mm (dat is de afstand tussen de gaten op een amd mobo dus dat lijken mij wel goede maten).
Ietsjes groter maken en je kunt er gewoon bouten doorheen schroeven...
Ik heb nog geen idee wat de hoogte zou moeten zijn. voor de bodem lijkt 2mm mij wel goed, toch?
Ja, 2-3mm klinkt prima. De hoogte: 10-20mm lijkt mij voldoende (dus 2mm dikke 'basis' en 8-18mm hoge 'vinnen').

• Losha

Losha

heb mijn maten eruit gesloopt (bedrijfsgeheim >:))
basismaten voor de gaten zijn voor amd
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/losha/got/drawing1.jpg
bodem is bij mij 5mm, vinnen 10mm

[ Voor 5% gewijzigd door Losha op 21-10-2003 17:44 ]

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 11:42
lijp blok ,

(btje offtopic)

waarmee heb je dat plaatje gefixt? welk teken of ontwerp programma??

...

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

Verwijderd

Uhm, ik wil meer vinnen zien. Vinnetjes van een millimeter breed en een millimeter tussenruimte. Verder ga je een groot probleem krijgen om slangpilaren op dit blok te krijgen.

Ik zou het ding toch wat groter maken..

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
bredend schreef op 20 October 2003 @ 21:37:
Dan raad ik je aan om Blender te downloaden!

www.kingofdos.com/bredend
Daar heb ik wat foto's van mijn zelfgeboorde waterblok. Toen was ik nog niet op de hoogte van de werking van de WhiteWater (beuk het water op het koper boven de core) en ziet ie er dus anders uit. Maar als je zelf gaat boren heb je echt goede resultaten.

Als je een plexi deksel wil, neem dan 10mm dik en bij een gevelbelettering/lichtreclame bedrijf. Dan heb je topkwaliteit, kleine stukken en UV-bestendig :) Neem je 5mm, dan buigt ie :|
Als rubberen afsluiting kan je het volgende doen:
Koop bij de drogist/apotheker een injectiespuit met een grote naald. (een modelbouwlijmnaald zou beter zijn). Die prik je in opening van een siliconenkit spuit, en vervolgens spuit je een mooi ringetje op je koper :)
Ik vraag me af waarom je die sleuven niet met een (haakse) slijper of dremel hebt gedaan? Ziet er netter uit en je hebt betere flow....

waar heb je trouwens die blok koper vandaan? hw store als formido of praxis???
Losha schreef op 21 October 2003 @ 17:41:
heb mijn maten eruit gesloopt (bedrijfsgeheim >:))
basismaten voor de gaten zijn voor amd
[afbeelding]
bodem is bij mij 5mm, vinnen 10mm
Ik wil je niet opnaaien, maar als je er maten van de gewone standaard gaten bij zet, kun je met een liniaaltje erbij in no-time de maten van de andere meuk vinden.

bijv. 70mm op het plaatje is 140mm op een lineaal(plaatjes is in dit geval 2x vergroot) als je dan een object mee van 100mm op je lineaal, weet je dat het ergens in de buurt van de 50mm is geweest })

[ Voor 47% gewijzigd door Rey Nemaattori op 22-10-2003 10:52 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Kijk ook eens op http://www.overclockers.com/articles852/
Dit is een artikel over de flowrate door waterblokken. Het "slit edge" blok bestaat uit een aantal rechte kanalen door het blok. Dit is ongeveer het ontwerp van de whitewater en van bredend's blok.
De cooling king is een soort Z-vorm van een breed kanaal met een aantal pinnen in het kanaal, de Asetek heeft alleen een wandje in de strrom staan, verder geen obstakels. (dit is de top 3)

De overige blokken hebben of veel pinnen in de doorstroomopening of een lang, smal stroompad.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal. Ik heb nu een ontwerp in me hoofd zitten wat +/- een whitewater kloon is omdat dat het beste koelblok is volgens de meeste. een vriend van me kan auto cad een gaat in het weekend het ontwerp voor me uittekenen met maten en alles. Ik zal er nog wel plaatjes van posten zodat jullie kunnen zeggen wat eventueel verbetert zou kunnen worden.

• Losha

Losha

mijn ontwerp is in inventor5.3 gemaakt

offtopic: slangpilaren passen er wel op hoor..en de maten..ach..maakt niet uit..maar er staan zoveel maten in anders..word zo onoverzichtelijk dan he

Verwijderd

Topicstarter
ok dit is nu het idee, het moet nog getekent worden mar ik zal et ff proberen uiteleggen.

De bodem word 3 a 4 mm dik (ik denk 4 want ik moet hem ook nog lappen dus dan zal er wel een 1mm afgaan). Het blok word 2 cm hoog (het koper gedeelte, het lexan zal wel 1cm worden maar dat maakt natuurlijk niet uit voor de koeling ofzo) dus de kanalen worden 16 a 17mm hoog. Ik wou een maze erin maken wat gewoon van links naar rechts en weer terug slingert. Ik wou de kanalen zelf 2mm breed maken en de wanden 1 mm breed en 16 a 17mm hoog. De intake komt recht boven het stuk waar de core onderzit (wat ik me nou dus afvraag ik of dit wel handig is omdat de kanalen er recht onderlopen, maar op die foto van whitewater ziet het er hetzelfde uit zover ik kon zien). en dan links en rechts de uittake.

commentaar is uiteraard welkom :)

• KifArU
  • Niet online
Dit is volgens mij een erg goed ontwerp, dat ook prima zelf te maken is:
Afbeeldingslocatie: http://www.modthebox.com/reviews/ecompuvision/slitedge/slitedge8.jpg

Als je een rechthoekig stuk koper neemt, kun je de ruimte waar het water het blok in komt, ook wat ruimer maken, zodat het water beter verspreid wordt over de kanalen. Een voorbeeld vind je hier: http://forums.procooling....read.php?s=&threadid=8016

[ Voor 13% gewijzigd door KifArU op 22-10-2003 16:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
KifArU schreef op 22 October 2003 @ 16:16:
[afbeelding]

Als je een rechthoekig stuk koper neemt, kun je de ruimte waar het water het blok in komt, ook wat ruimer maken, zodat het water beter verspreid wordt over de kanalen. Een voorbeeld vind je hier: http://forums.procooling....read.php?s=&threadid=8016
zoiets had ik ook in gedachte. http://home.zonnet.nl/caroladevries/wc_blok.jpg dit is wat hetzelfde zou moeten zijn als white water en wat ik ook wil maken. Ik heb dit ff vlug getekent dus de maten kloppen niet er moeten ook meer of minder wanden inkomen maar het gaat ff om het idee. In het midden komt het water dus het blok in, maar dan zitten er meteen 2 wanden in de weg dus blokken die de doorgang dan niet? ik zat zelf eerst te denken om ook gewoon een rondje onder de intake te maken waar gewoon helemaal niks zit zodat het water iig goed binnenkomt, maar ik weer niet of dit goed werkt. ten tweede stroom het water naar links en recht. Ik neem aan dat er wel naar iedere kan evenveel water stroomt. Maar dan komt het dus bij de outtakes (witterondjes) maar daar stroomt het water zeg maar 'los' rond want het zit daar niet in kanaalen. Zorgt dit er niet voor dat het water aan de buitekanten mindersnel word afgevoerd en dat daardoor warm water in het blok blijft zitten?

Dit is dus hoe het blok er ongeveer uitkomt te zien, zijn er dingen die ik nog zou kunnen verbeteren?

edit: @KifArU: Ik heb geen foto van de kanalen in het blok kunnen vinden, alleen van de blokken zelf

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2003 17:29 ]

• KifArU
  • Niet online
Kijk nog maar eens goed naar het blok van Bredend.

Zo'n blok heb ik ook gebouwd en met hele goede resultaten.
Mijn XP op 2000 MHz en 1,65 volt blijft op 27 graden volgens de sensor, maar volgens mij wijkt die 5 graden af. (Op mijn oude m/b met exact dezelfde setup 5 graden hoger)

Mail me even als je plaatjes van mijn zelfbouwblok wilt hebben. (1,2 MB per stuk dus iets te groot om te posten)

Verwijderd

Topicstarter
hij heeft gaten geboord in zijn blok, maar zitten daaronder dan nog kanalen? want anders kan het water toch niet stromen?

Verwijderd

Op ander forum bied er net iemand koper aan
Nu ga ik me toch stukje kopen zodanig ik later ook eens kan proberen

• Rey Nemaattori
KifArU schreef op 22 October 2003 @ 16:16:
[afbeelding]

Ik zou de ribbels in het midden kleiner maken en dichter op elkaar plaatsen => meer oppervlak => beter heattransfer :)

Verwijderd

als je een koperen deksel neemt, wat is daarvan een gewenste dikte?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 October 2003 @ 19:56:
als je een koperen deksel neemt, wat is daarvan een gewenste dikte?
dat makkt volgens mij niet echt uit omdat dat er alleen maar voor zorgt dat er geen water uitkomt en voor de aansluiting van je in en outtake. Met lexan raden ze een dikte van 1cm, ik zou niet weten wat je met koper zou moeten doen. denk dat een paar mm wel genoeg is.

Verwijderd

nee oke, ff ivm aansluiting van slangpilaren wel makkelijk om te weten.

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Maakt ook niet echt uit... een dikte van een paar milimter (3 tot 5) zou al voldoende kunnen zijn als je de slangpilaren erin soldeert.. Moet je het gaan schroeven dan zou ik het iets dikker doen zodat je iets meer "vlees" hebt voor je schroefdraad om in te houden...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

stel je neemt een koper koeler

welke je 3 gaten in boorde om 1 ingan en 2 uitgangen maakt
beetje uit de bodem uitboord en als deksel gebruikt op een koperstukje dat je als een white water hebt gemaakt

is dat de moeite ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 oktober 2003 @ 21:48:

beetje uit de bodem uitboord en als deksel gebruikt op een koperstukje dat je als een white water hebt gemaakt

is dat de moeite ?
Ik snap je zin niet helemaal. misschien ff duidelijk hertypen?

Verwijderd

Waterjacket bestaat over 2 koperblokken
nu vervangt het bovenste stuk door een hs (uit koper)

zodanig je een waterjacket krijgt met koelvinnen waar lucht doorheen kan

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Simpel kan ook.Mijn blokje op een paar uurtjes in elkaar geknutseld :gesoldeerd op de kookplaat :) (beste systeem dat ik ken )

kijk hoe simpel ik het doe

Is mischien niet het blok dat het beste warmte afvoerd ,maar hij werkt voldoende voor mij.

Als je kan luister gewoon naar de raad die hierboven gegeven wordt ,dan bekom je zeker een beter en mooier blok dan ik :)

Verwijderd

Topicstarter
een vriend van me heeft vandaag een autocad ontwerp gemaakt. http://home.zonnet.nl/caroladevries/koelblok.GIF is dit goed of zou ik er nog wat aan moeten veranderen?

• D-Three
  • Laatst online: 00:12
Lijkt me wel OK alhoewel ik de buitenafmetingen iets groter zou maken, zo zitten de gaten niet teveel in de hoeken van het blok. Ikzelf ben ook bezig met een blokje (maar heb momenteel niet veel zin om er aan verder te werken :P). Mijn blok wordt 76 x 50.
Trouwens, hoe ga je dit blok maken? Laten frezen? Of gaten boren en de rest uitslijpen met een dremel?
Dit zijn trouwens de juiste afmetingen van socket A, socket 423 en socket 478:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/laagvliegerke/got/holes500.gif
Een plaatje om bij te houden!! :D
De gaten kan je dus boren op 66 x 36, daarvoor ga ik waarschijnlijk een boor van 6 nemen. Dan heb ik een klein beetje speling, zodat er geen spanning ontstaat op de bouten en dus het moederbord.

edit:
Verwijderd schreef op 23 oktober 2003 @ 21:48:

is dat de moeite ?
Daar heb ik ook al zitten aan denken. Maar de prestatiewinst zal heel gering zijn. Misschien 1 graad ofzo als je er een ventilator op zet.

[ Voor 36% gewijzigd door D-Three op 24-10-2003 19:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat plaatje had ik ookal gevonden :) en mij blok moet idd nog iets groter worden. Het plan is om het te laten freesen maar als t niet anders kan word het toch boren en dremelen.

• D-Three
Als je iemand kent die freest, dan kan je het natuurlijk goedkoop of zelfs gratis laten doen. Anders is het kopen van een blokje goedkoper :P
Mocht er trouwens nog iemand tips hebben om alles mooi te kunnen dremelen (of is er een betere manier?), dan zou ik heel dankbaar zijn mocht je die laten weten :)

Verwijderd

Topicstarter
ik ken iemmand die eventueel wel wil freesen dus dat is het probleem niet. Ik moet alleen wel met een goed ontwerp aankomen.

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemmand misschien nog wat aan te merken op 'mijn'design? http://home.zonnet.nl/caroladevries/wc_blok.jpg

• Losha

Losha

ik niet :) maak de groeven wel diep genoeg hé ..dat de flow lekker blijft ...

• KifArU
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 22:18:
heeft iemmand misschien nog wat aan te merken op 'mijn'design? http://home.zonnet.nl/caroladevries/wc_blok.jpg
Drie opening is niet nodig. Met 1 inlaat en 1 uitlaat krijg je hetzelfde resultaat.
Op pro-cooling was er een topic over een vergelijkbaar ontwerp en daar scheelde het een tiende graad ofzo.

• D-Three
Ja, waarschijnlijk wel. Maar als je het water boven de core van de cpu wil laten toekomen, oogt het wel mooier om het langs beide zijden weg te voeren :) Maar inderdaad, je kan het water ook gewoon langs 1 kant laten wegvoeren. Het water zou ik toch boven de core laten toekomen hoor. Voor een P4 maakt het eigenlijk niet echt iets uit maar voor een AMD is het misschien wel beter.

Verwijderd

ik ben ook bezig met een waterblok..

het zagen en vijlen lukt allemaal wel maar de kanalen enzo is echt bout..

aanschouw het meesterwerk 8)7

hij word morgen gefreesd en dan hopen dat hij er beter uitziet.

het word een white water kloon NAHJA MOET HET WORDEN >:)

PICS!!

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.pluigers/wcb1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.pluigers/wcb2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.pluigers/wcb3.jpg

Zie hier mijn probleem
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.pluigers/wcb4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.pluigers/wcb5.jpg

iel ik heb best een ranzige nagel :P
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.pluigers/wcb6.jpg

ik heb dit koper gekregen van een vriend in totaal 4,3 kilo hehe
blokkiezzz als het lukt:P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 22:33 ]

Verwijderd

je hebt iig genoeg koper :P als je het nou maar niet verknalt O-) nee hoor, ik denk niet dat je dat doet...succes ! :Y)

Verwijderd

Hoe komt het dat je geen rechte gaten hebt geboord?? en eventueel kan je de smalle kanaaltjes wel met een dremel doen, werkt goed :) zal mijn blok binnenkort posten

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 22:44:
Hoe komt het dat je geen rechte gaten hebt geboord?? en eventueel kan je de smalle kanaaltjes wel met een dremel doen, werkt goed :) zal mijn blok binnenkort posten
heheh ik heb niet zo`n boormachine die je naar beneden ken doen enzo geen id hoe zo`n ding heet :P hehe

en mijn dremel is rucked up heheh dat ding heeft een auto toerental afzo. ben je ana het dremelen begint hij ineens heeel hard te draaien en dan weer zacht hehe
best irri.

ik zal heb vd week posten als hij terug is van de freesvriend:P hehe

wat kan ik van dit koper maken iemand een id??
de afmetingen zijn

3 x 1 x 30 cm en daar heb ik er dus 2 van.
en mijn andere stuk waar ik blokkies van ga maken is 7,5 x 1 x 40 :P

Pics!!

Dus iemand iedeen voor dit koper?? kan zo snel niks verzinnen
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.pluigers/koper.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.pluigers/koper1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.pluigers/koper2.jpg

Verwijderd

waterkoeling voor je videokaart geheugen/gpu ( als je die sinks er nog afkrijgt :+ )
en voor je voeding?
zo boormachiene heet trouwens een kolomboor

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 23:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
weet je wat me net te binnen schoot. Hoe ga ik dat doen met een socket A? want daar zit zo, vaage 'heuvel' in dat het eene stuk hoger moet zijn dan het andere. want dan is bij het eene stuk de kanaalen minder hoog dan bij de andere. Maakt dit uit?

• D-Three
Ik ben niet zeker wat je bedoelt maar ik denk van wel :P
Normaal ga je daar geen last van hebben, je moet jouw blok kleiner maken. Maximaal 5 cm breed, dan is de blok even groot als de CPU en hangt ie niet over de socket (want die is inderdaad hoger!).

• KifArU
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 oktober 2003 @ 12:18:
weet je wat me net te binnen schoot. Hoe ga ik dat doen met een socket A? want daar zit zo, vaage 'heuvel' in dat het eene stuk hoger moet zijn dan het andere. want dan is bij het eene stuk de kanaalen minder hoog dan bij de andere. Maakt dit uit?
Blok maximaal 50 mm breed maken en de gaten ietsje uit het midden maken. (1 of 2 mm) Op die manier steekt je blok iets meer uit aan de kant waar geen verhoging zit. En heb je dus nergens last van.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~i.hartman/waterblok.JPG

Dit blok is gedremelt, prestaties vind ik zelf niet slecht, proc draait nu stressed op 45 graden bij 2.15V

Verwijderd

Topicstarter
zo dat is best wel goed vind ik. maar waarom heb je er niet wat meer kanalen in gemaakt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 22:18:
Das niet jouw design :P Das een WW ;) Maar dat gaat zeker werken ja. Probeer zoveel mogelijk kanaaltjes erin te proppen.
Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 18:27:
[afbeelding]

Dit blok is gedremelt, prestaties vind ik zelf niet slecht, proc draait nu stressed op 45 graden bij 2.15V
Zeer netjes voor een eigen brouwsel dacht ik zo!

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2003 18:37 ]

• Rey Nemaattori
Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 22:59:

heheh ik heb niet zo`n boormachine die je naar beneden ken doen enzo geen id hoe zo`n ding heet :P hehe
Kolomboor?? Naja een soort semi-oplossing, met een echte kolomboor heb je veel beter resultaat, stabieler en je kun je koperblok van sjorren aan de machiene zelf...
wat kan ik van dit koper maken iemand een id??
de afmetingen zijn

3 x 1 x 30 cm en daar heb ik er dus 2 van.
en mijn andere stuk waar ik blokkies van ga maken is 7,5 x 1 x 40 :P
Cpu koelbok, NB koelblok, SB koelblok, VGA koelblok, RAM-koelblok + nog een xtra koelblok voor de l33t-heidfactor(god weet waar je die opplakken gaat, je geluidkaart??? :P)
Dus iemand iedeen voor dit koper?? kan zo snel niks verzinnen
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik kan er cker wel iets leuks van maken >-)

die langedingen, daar kun je vana de zijkant over de lengte een tunnel door boren met een goede kolomboor en dan tussen 2 memory reepjes plakken :P
Verwijderd schreef op 27 oktober 2003 @ 18:27:
[afbeelding]

Wat voor cpu eronder? Da's wel enigzins van belang, en water temp, omgevings temp.... enlighten us!
sphere2 schreef op 27 October 2003 @ 18:47:
[...]

Dat ziet er slick uit, hoe heb je het gootje voor die rubberen ring gemaakt? Ik wil in principe ook waterblokken brouwen, maar ik heb niet echt concrete ideeen over hoe je netjes een uitsparing in het koper maakt.

Hoe ziet het er precies uit onder je slangpilaren? Heb je daar nog een uitsparing voor een soort van reservoir of lopen de kanalen gewoon door?
Lengte sleuven kun je dremelen/slijpen met haakse slijper, de in en uitgang kun je boren met kolomboor. Een sleuf voor je rubberen ring maak je met het graveerdingetje van je dremel. Als je geen goede rubberen ringen vinden kunt, zou je ook evt heb kunnen vullen met siliconenkit...

[ Voor 36% gewijzigd door Rey Nemaattori op 27-10-2003 18:51 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:19

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 18:27:
[afbeelding]

Dat ziet er slick uit, hoe heb je het gootje voor die rubberen ring gemaakt? Ik wil in principe ook waterblokken brouwen, maar ik heb niet echt concrete ideeen over hoe je netjes een uitsparing in het koper maakt.

Hoe ziet het er precies uit onder je slangpilaren? Heb je daar nog een uitsparing voor een soort van reservoir of lopen de kanalen gewoon door?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

hee jij daar met al dat koper :P je hebt zoveel.....en ik niks.....misschien kunnen we een deal sluiten ? dat mag geloof ik niet op het forum. als je msn hebt, kun je me ff toevoegen ? heike(at)home(punt)nl ik ben namelijk al tijden op zoek naar koperen blokken en ik kan niks vinden wat mij een beetje bevalt. allemaal in stukken van 2 meter enzo. :r

mail kan natuurlijk ook: heikevanl(at)home(punt)nl

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2003 19:09 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:19

sphere

Debian abuser

Rey Nemaattori schreef op 27 oktober 2003 @ 18:44:
Een sleuf voor je rubberen ring maak je met het graveerdingetje van je dremel. Als je geen goede rubberen ringen vinden kunt, zou je ook evt heb kunnen vullen met siliconenkit...
Nou, ik zou dan de allicht proberen om een goede vorm/maat ring te vinden. Maar over dat dremel toolstukje: ik heb geen idee waar je het over hebt, heb zelf geen dremel namelijk.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op 27 October 2003 @ 18:44:

Wat voor cpu eronder? Da's wel enigzins van belang, en water temp, omgevings temp.... enlighten us!
Cpu staat in sig, watertemp heb ik nog niet gemeten, omgeving temp is zo'n 20 graden geweest, vind wel dat water aardig warm word als ik zo aan mijn rad voel. Blokje moet ik nog wel beter lappen, heb nu pas grid 600 gebruikt en koperpoets maar koperpoets schijnt niet zo goed te zijn, water moet ook nog verandert worden is nu alleen demi, en word demi met Zerex super coolant. En tussen blokje en core moet nog artic ceramique gestopt worden ipv el-cheapo silver zooi.

Waarom ik niet meer kanaaltjes heb gemaakt, tja heeft volgensmij toch alleen zin om direct boven je core te koelen dusja, wrom meer kanalen dan nodig is voor de flow, tussen lexaan en koper zit ongeveer 1mm mischien iets minder, maar dat houd de flow wel op peil volgensmij.

Verwijderd

sphere2 schreef op 27 oktober 2003 @ 18:47:
[...]

Voor rubberring gootje heb ik een halve mm weggedremelt in koper, alleen om hem een beetje op zijn plek te houden. Was een ring van 2mm doorsnee die nu aardig geplet is, tot op 1mm dik ongeveer :) alles zit dus lekker goed vast. Rubber ringen heb ik besteld bij http://www.technirub.nl/ Daar kunnen ze in alle maten O ringen leveren, was voor 10 ringen van 54mm binnenmaat 2mm doorsnee + 10 37mm binnenmaat 2mm doorsnee incl verzendkosten €7,50 kwijt dus was goed te doen.
Onder slangpilaren zit geen extra goot alleen een gat, blokje is ongeveer zoiets : O==O, slangpilaren zitten gewoon vastgelijmt met 2 componenten lijm aan het lexaan.

• ReseT
  • Niet online
Alle kanalen en gleuven van het blokje van seaborg is gedaan met slijpschijfjes en niets anders. wat ik wel koel vindt :) Dremel skils :Y)
Het enige wat ik nog extra erbij moet is dat wat binnen de ring zit, nog even ruwer gemaakt moet worden. Daar 'stroomt' namelijk ook water.

[ Voor 34% gewijzigd door ReseT op 27-10-2003 20:07 ]

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

Verwijderd

Topicstarter
voor de mensen die nog koper zoeken. Kijk is in de goudengids bij metaalhandelaren. als je ze belt en uitlegt waarvoor je het nodig heb willen ze meestal wel een stuk geven wat over is. Ik heb een winkel in beverwijk (jammer genoeg 30 a 45 minuten reiden vanuit hoer :S) gevonden waar je voor 9 euri 1 kilo koper kan krijgen :D

@Serenity: Ik heb nooit gezegd dat ik het heb ontworpen ;) vandaar ook 'mijn' ontwerp :P

moet er een uitsparing zitten tussen de koper wanden en het lexan of moet dat aansluiten met elkaar?

• Rey Nemaattori
Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 20:15:
voor de mensen die nog koper zoeken. Kijk is in de goudengids bij metaalhandelaren. als je ze belt en uitlegt waarvoor je het nodig heb willen ze meestal wel een stuk geven wat over is. Ik heb een winkel in beverwijk (jammer genoeg 30 a 45 minuten reiden vanuit hoer :S) gevonden waar je voor 9 euri 1 kilo koper kan krijgen :D

@Serenity: Ik heb nooit gezegd dat ik het heb ontworpen ;) vandaar ook 'mijn' ontwerp :P

moet er een uitsparing zitten tussen de koper wanden en het lexan of moet dat aansluiten met elkaar?
Ik heb hier een blok aluminuim liggen van 110x110x30(in de bedrijfhal heeft mijn pa inmiddels f*cking veel alu liggen >-) ), hoe puur weet ik niet, maar als ik een aansteker er 30 secoden onderhoud en ik voel op die plek is hij nauwelijk warmer als de rest van het blok, warmtegeleidingsco-efficient zit wel goed :)

Ik denk dat ik hier maar eens mee aan de slag ga om mijn pas aangewonnen applebred een nieuwe dimensie van snelheid te laten proeven >-)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Interressant topic.
Dat plaatje van Laagvliegerke had ik al (van een computersite die waterblokken reviewde, maar weet niet meer welke |:( (staat nog wel in de faq dacht ik)), en hier heb ik een plaatje (niet van mij zelf) van een paar oudere beeldkaarten:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.slegers1/pasware/overclocking/gfx-holes.jpg
De maten zijn in inches (dus vermenigvuldigen met 2,54)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• D-Three
Resistor schreef op 28 October 2003 @ 19:31:
Interressant topic.
Dat plaatje van Laagvliegerke had ik al (van een computersite die waterblokken reviewde, maar weet niet meer welke |:( (staat nog wel in de faq dacht ik)), en hier heb ik een plaatje (niet van mij zelf) van een paar oudere beeldkaarten:
[afbeelding]
De maten zijn in inches (dus vermenigvuldigen met 2,54)
Altijd wel handig hé, zo'n plaatjes ;) Ik ben trouwens ook die site vergeten :P
Je weet toevallig geen afmetingen van een Radeon 9800? Anders meet ik ze zelf maar hé :)

edit:
De site waarvan ik het gehaald heb, is http://www.dansdata.com/

[ Voor 8% gewijzigd door D-Three op 28-10-2003 22:29 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Niet van mij, maar van PASware.

Het komt wel uit een topic van mij. Dat staat zelfs in de faq: Hoe veel ruimte rond GPU/northbridge?

Volgens euss (in dat topic) kan je het beste zelf meten, omdat fabrikanten ieder hun eigen koelers gebruiken.

-edit-
van http://www.dansdata.com/coolercomp_p9.htm voor dat plaatje van jou om heel precies te zijn ;) (faqwerk)

[ Voor 20% gewijzigd door Resistor op 28-10-2003 22:33 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1