Wat betekenen deze termen?

Pagina: 1
Acties:
  • 496 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ik heb hier de technische gegevens van mijn cassetedeck maar ik begrijp er dus niet veel van termen als;

Kanaalscheiding (1Khz)....45dB :?
Cross Talk (125Hz)........55dB :?
Harmonische vervorming....0,8%:?
Ingangsgevoeligheid/Impedantie 100mV/43KOhm:?
Uitgangsniveau
Lijn.............570mV/2 KOhm :?
hoofdtelefoon....1,5MW/8 Ohm :?
De lijn zal wel beter zijn maar wat betekend het?

Wow en flutter
W.RMS......0,04% :?
W.Piek..... +/-0,07% :?
ik ken alleen een RMS en piek als we het over speakers hebben.

Signaalruisverhouding? Is 60dB beter dan 80dB? :?

Van frekwentie respons begrijp ik de +/-3dB niet;

20~21.000dB +/- 3dB

Ken iemand mij dit vertellen of weet iemand een site waar ik dit kan vinden? :)

Verwijderd

wat simpele voorbeelden:
Kanaalscheiding- des te hoger het db des te zuiverder zijn de twee stereo kanalen L+R van elkaar gescheiden.(zonder beinvloeding van elkaar)
cross-talk- overspraak van het ene op het andere kanaal.
Impedantie- is de gevoeligheids verschil van een in of uitgang, bv Lijningang ,Hoofdtelefoon en PickupGrammofoon zijn duidelijk drie voorbeelden die ver uit elkaar liggen(zelfs tussen koptelefoons hoor je nog wel eens verschil, de een klinkt wat harder dan de ander.
wow en flutter- komt vaak voor bij de mindere cassette decks, dan loopt bijvoorbeeld de capstan of rubberaandrukrol niet constant door vervuiling/of slechte kwaliteit.
signaal ruis verhouding- dit is de verhouding tot een bepaalde versterking van een versterker-volume dat het geluid nog net goed klinkt, voordat de ruis hoorbaar er in komt, dus een kwaliteitsaanduiding, des te lager, beter!

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Bedankt! Ben al ietjes wijzer. :)
Ik begrijp het nog niet helemaal. Waarom wordt er bijvoorbeeld met dB gemeten wordt om de Cross Talk te bepalen en waarom op een bepaalde frekwentie. Moet denk ik eventjes wat sites gan bezoeken. :)
Komt morgen wel. :Z

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
ehm... correct me if i'm wrong, but....
ik dacht dat de definitie grofweg zo was:

geluidsintensiteit_bron/geluidsintensiteit_ruis = signaal-ruisverhouding

dus hoe hoger, hoe beter. dacht ik. Fabrikanten zetten ook altijd in hun specs dat signaal-ruisverhouding (van bv. geluidskaart etc) groter is dan bijv. 90dB.
lijkt me sterk dat ze dan bedoelen: 90 dB is het beste wat je kunt verwachten, als je dat al haalt.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik er helemaal naast zit, middelbare school is steeds verder weg....

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10

Jag

Signaal ruis verhouding is idd wat pianoman zei, en hoger is dan ook beter. Voor de rest kan je het meeste denk ik wel in de FAQ vinden, die je hier kan vinden. En als je dingen mist, kan je dat daar ook kwijt.

Jag

Verwijderd

Wat dat laatste betreft heeft VIC-the pianoman- wat de waarde betreft inderdaad gelijk, des te hoger het getal des te betere kwaliteit.;)
Sorry was even met het realistische effect in de war!

Er wil door de fabrikanten nog wel eens een andere interpretatie worden gegeven, om de waarde positief te laten lijken...
Pagina: 1