Openen case Fujitsu ErgoPro X

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zit hier met een wat lullig probleem, zeg maar.

Ik wil dus de case van voornoemde PC openen, omdat ik vermoed dat de CD-ROM speler defect is.

Op zich geen probleem natuurlijk, twee thumb-screws losdraaien en omhoog met die kap. Dacht ik. Niet dus.

Dat ding is met geen mogelijkheid open te krijgen, ik zie niet eens welke richting hij open moet (voor, achter, schuin etc)... nergens een knop om de behuizing te ontgrendelen...

Ok, nog geen man overboord. Gewoon ff de manual op internet opzoeken. Zo gezegd, zo gedaan. En dit gevonden: http://www.fujitsu-siemen...dbooks/ErgoPro/Ergo96.pdf

Maar het wazige is: die twee schroeven waar ze het over hebben zitten helemaal niet op de PC :? :? :? (ze hebben het over een ErgoPro X-series, en dat is hij wel degelijk).

Ik voel me heel lullig dat ik dit als behoorlijk ervaren tweaker moet vragen, maar: hoe krijg ik deze kast in jezusnaam open? :? :?

Hieronder twee picjes, van de voorkant en de achterkant, mocht dit nodig zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jurgenjw/zooi/fujx1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jurgenjw/zooi/fujx2.jpg

De thumbscrews (die ik dus verwijderd heb) zitten midden boven de voeding en halverwege boven de stikker boven de LPT-poort.

Het is dus wel een wat ouder model ErgoPro X (P2-300, 128 MB, 4 GB etc), maar aangezien dit een vijfde-hands systeem is, is de oorspronkelijke handleiding allang niet meer aanwezig.

Heeft iemand misschien ervaring met deze bakken? Ben er nu 2 uur (!) al mee bezig geweest om het kreng alleen maar open te krijgen :'( |:(

Virussen? Scan ze hier!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 08:23

Maartenvs

For Sale

moet je niet toevallig de front eraf halen en dan kap naar voren schuiven?

edit:
volgens de handleiding moet je die 2 schroeven eruit draaien maar wel in de buitenste kap laten zitten en deze dan 15 graden op tillen dan schuift je kap over je front heen

[ Voor 57% gewijzigd door Maartenvs op 18-10-2003 16:43 ]

• wildhagen
  • Niet online
Maartenvs schreef op 18 October 2003 @ 16:39:
moet je niet toevallig de front eraf halen en dan kap naar voren schuiven?
Heb ik ook naar gekeken, maar daar lijkt het niet op. Van boven zit er tussen het frontje en de kap zelf hooguit 1 mm ruimte, daar kan ik dus niks. Hetzelfde geld voor de zijkanten.

Van onder zie ik alleen de bekende 4 plastic beugels waarmee het front vastzit aan het frame, maar die zitten helemaal verzonken, daar kom ik alleen met een schroevendraaier bij. Maar het ziet er niet naar uit dat het op die manier moet.

Ik kan je wel vertellen, dit is behoorlijk frusterend aan het worden...

Virussen? Scan ze hier!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:45
Ook algeprobeer om de kap eerst naar boven te klappen?
Misshien is die kast wel vast geroest :)

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

de kast op tafel neezetten, en met een stevig duw de kap naar achterschuiven.
geloof ik, dat was altijd zo met compaq desktop kasten :?

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

The_Greater zit in de buurt.

De deksel moet je omhoogwippen zodat je hem een klein stukje naar achter kan schuiven. Laat de deksel nu weer zakken en schuif de deksel weer een stuk naar achter. Als het goed is dan kun je nu de deksel in zijn geheel verwijderen. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• wildhagen
  • Niet online
edit:
volgens de handleiding moet je die 2 schroeven eruit draaien maar wel in de buitenste kap laten zitten en deze dan 15 graden op tillen dan schuift je kap over je front heen
Klopt, dat zag ik ook, maar dat klopt dus niet met de kast zelf. Die thumbscrews zijn ten eerste al helemaal los na een halve slag draaien, en ten tweede zit die niet in de buitenste kap, maar rechtstreeks in de binnenkap/frame.

En 15 graden optillen gaat helemaal niet, er zit nergens een plek waar ik grip heb, en optillen aan de twee thumb-screws zoals ik eerst dacht gaat ook niet want die breken dan geheid af (zijn maar superdun).
Ook algeprobeer om de kap eerst naar boven te klappen?
Misshien is die kast wel vast geroest
Wel geprobeerd, maar dat gaat dus niet, zoals ik hierboven zei heb ik van geen enkele kant grip of zelfs maar plaats om een schroevedraaier te gebruiken als soort hefboom.

Ik heb zelf het idee dat die handleiding alleen voor de nieuwere modellen is, en niet voor deze oude. Ze hebben het bijv ook over "small tabs" aan de zijkanten van de kast, maar die tabs zijn er echt niet. De zijkant is zo glad als ik weet niet wat.

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
bazs2000 schreef op 18 October 2003 @ 16:51:
The_Greater zit in de buurt.

De deksel moet je omhoogwippen zodat je hem een klein stukje naar achter kan schuiven. Laat de deksel nu weer zakken en schuif de deksel weer een stuk naar achter. Als het goed is dan kun je nu de deksel in zijn geheel verwijderen. :)
Ja, maar hoe krijg ik deksel omhooggewipt/drukt? Dan moet ik toch ergens grip op hebben?

Ik heb ook geprobeerd om de kast te laten 'schrikken' door er zoals Haco zegt een flinke tik op te geven, dat wil vaak wel helpen, maar dit ding gaf geen krimp.

Om een idee te geven van hoe weinig ruimte ik heb, twee pics van de onderkant en bovenkant van de kap:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jurgenjw/zooi/fujx3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jurgenjw/zooi/fujx4.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door wildhagen op 18-10-2003 16:58 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:51
Je moet de kap naar achter schuiven. Zet je handen er plat op en druk richting achteren. Het zijn idd enorme *&^%$# kasten om te openen/sluiten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• wildhagen
  • Niet online
Abbadon schreef op 18 oktober 2003 @ 17:00:
Je moet de kap naar achter schuiven. Zet je handen er plat op en druk richting achteren. Het zijn idd enorme *&^%$# kasten om te openen/sluiten.
Heb ik al geprobeerd, werkte niet, ondanks dat ik mijn volle gewicht (toch zo'n 95 kg) erachter gezet heb...

Nou ja, ik laat het maar zo, ik ga WinXP wel via een externe CD-speler aan de parallele poort installen á 150 kB/sec... maja, ik heb de tijd ;)

Toch bedankt voor het meedenken allemaal!

Virussen? Scan ze hier!

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:55
moet je niet eerst het front eraf trekken? dat was vroeger ook wel met HP PC's. en dan kon je heel makkelijk de kap eraf schuiven.

• wildhagen
  • Niet online
polo1987 schreef op 18 October 2003 @ 17:10:
moet je niet eerst het front eraf trekken? dat was vroeger ook wel met HP PC's. en dan kon je heel makkelijk de kap eraf schuiven.
Ja, en bij sommige oude Compaq's en Dells moest dat ook, ik ken het systeem.

Maar ik ben er 99,99 procent zeker van dat het hier niet is, aangezien hier nergens ook maar een beetje ruimte is, en het hele zaakje echt de indruk maakt te breken als je ook maar enige kracht op het front uitoefent.

Ik ben blij dat ik niet dagelijks met Fujitsu's te maken heb.. als dit normaal is voor dat merk dan had ik nu al een bloeddruk van zo rond de 1000 ofzo van pure ergernis.

Virussen? Scan ze hier!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:25
Ik denk zelf, kan zijn dat het al geopperd is...

schroeven eraf

je legt de kast op de grond neer, gaat er zelf _achter_ zitten, dus met je knieen bij de kb/muis/printer poortjes

vervolgens handen _op_ de kast, en goed hard naar voren duwen. naar voren dus :D

je kan je ook een beetje voorover laten vallen, en dan klapt hij zo open.

Teminsten, dat was bij een iets ander type, maar het zou moeten werken.

Verwijderd

Icey schreef op 18 October 2003 @ 18:41:
Ik denk zelf, kan zijn dat het al geopperd is...

schroeven eraf

je legt de kast op de grond neer, gaat er zelf _achter_ zitten, dus met je knieen bij de kb/muis/printer poortjes

vervolgens handen _op_ de kast, en goed hard naar voren duwen. naar voren dus :D

je kan je ook een beetje voorover laten vallen, en dan klapt hij zo open.

Teminsten, dat was bij een iets ander type, maar het zou moeten werken.
ik vermoed ook dat het zo moet, kijk maar op de achterkant, rechts zie je een rondje voor een slotje zitten, naar achteren schuiven of optillen lukt dan natuurlijk niet.
edit:
Wat is er trouwens met die uitbreidingssloten gebeurt :?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2003 19:16 ]

• wildhagen
  • Niet online
Icey: ik heb het geprobeerd, maar het veranderd niks.

Naja, hij staat nu al ongeveer 2 uur te installen via de LPT-poort, hij is al op 35 procent van Copying files :P
edit:
Wat is er trouwens met die uitbreidingssloten gebeurt
Je bedoelt dat ze zo scheef zitten? Volgens mij is dat gewoon het patroon op de brackets... in het echt lijken ze namelijk wel degelijk recht te zitten, beetje vertekend beeld dit.

[ Voor 44% gewijzigd door wildhagen op 18-10-2003 19:17 ]

Virussen? Scan ze hier!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Op die achterkant pic zit een raar dingetje helemaal rechts!!! kan je die niet buigen ofzo :?
En er zijn wel eens kasten die je beetje naar voren moet drukken en dan naar boven trekken ;)

P.S. : Je hebt USB waarom gebruik je die niet :? Tactiek : USB CD/DVD drive in winkel kopen => installen => terugbrengen :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• wildhagen
  • Niet online
nero355 schreef op 18 October 2003 @ 19:28:
Op die achterkant pic zit een raar dingetje helemaal rechts!!! kan je die niet buigen ofzo :?
Da's een aanbrengpunt voor een slot om de bak vast te leggen. Kan ik wel buigen, maar heeft geen zin omdat-ie dan ook niet open kan (logisch).
En er zijn wel eens kasten die je beetje naar voren moet drukken en dan naar boven trekken ;)
Weet ik, oude Tulips hadden dat ook :)
P.S. : Je hebt USB waarom gebruik je die niet :? Tactiek : USB CD/DVD drive in winkel kopen => installen => terugbrengen :D
Ten eerste omdat ik al een parallelle CD-speler (wel single speed) had liggen, en geen USB. Ten tweede omdat ik nu alles vanuit DOS moet doen (althans de setup starten), en die kent USB enzo nog niet :)

Virussen? Scan ze hier!

• maupie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 10:09
Hé hé (zie ik hier een ex-gak bak :X :X ???)

Kom op
95 kilo zeg je.
We hebben wel 1000 van zulke pc in de regio aan het werk.
Je doet het als volgt:
- Je draait die tumbscrews eraf.
Vervolgens kan je het op 2 manieren doen
1. Je gaat met je buik naar de voorkant staan.
Pakt de kast goed aan de zijkanten vast en trek de kap naar je toe.

Effectiever!!!!:
Ga met je buik naar de achterkant staan.
Maak met je handen een slaande beweging tegen de bovenkant van kast aan. (Af en toe moet je FLINK hard slaan.

That's it.

Mooi is een woord van 3 letters .......AMD

Verwijderd

wildhagen schreef op 18 oktober 2003 @ 19:16:
Icey: ik heb het geprobeerd, maar het veranderd niks.

Naja, hij staat nu al ongeveer 2 uur te installen via de LPT-poort, hij is al op 35 procent van Copying files :P

[...]

Je bedoelt dat ze zo scheef zitten? Volgens mij is dat gewoon het patroon op de brackets... in het echt lijken ze namelijk wel degelijk recht te zitten, beetje vertekend beeld dit.
leuk als ie net een file mist ofzo 8)7

• wildhagen
  • Niet online
Of het een ex-GAK bak is weet ik niet, het is een machine van een tante van me die ik zou inrichten, is gekocht via een veiling op eBay.

Maar ik zal je methode morgen even proberen, lijkt me geen goed idee om een flinke klap te geven met een draaiende HDD. Het mag dan wel een ouwe 4 GB disk zijn maar ik denk niet dat ik *KLUNG* wil horen van dat ding :)

Virussen? Scan ze hier!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Zit er niet toevallig een hardware-lock op? (Ding dat je via de bios kunt uitschakelen?)
Ik ken een aantal compaq's die dat systeem ook hebben, en zonder die lock eraf te halen krijg je zo'n ding met geen mogelijkheid open.. (jah, de kast verbuigen ;))

• wildhagen
  • Niet online
Twynn schreef op 18 October 2003 @ 19:39:
Zit er niet toevallig een hardware-lock op? (Ding dat je via de bios kunt uitschakelen?)
Ik ken een aantal compaq's die dat systeem ook hebben, en zonder die lock eraf te halen krijg je zo'n ding met geen mogelijkheid open.. (jah, de kast verbuigen ;))
Het BIOS had ik al bekeken, en daar staat sowieso bijzonder weinig in... je kan nauwelijks meer instellen dan datum/tijd, HDD's, passwords en boot-sequence.

Zelfs iets simpels als Powersave (al was het maar APM) heeft-ie niet eens, laat staan iets geavanceerds als een hardwarelock :)

Ook zoiets leuks: welke handigerd verzint Insert als toets om in een BIOS te komen, ipv het gebruikelijkere F1 of Delete? :P

[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 18-10-2003 19:43 ]

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Deze case moet je naar voor schuiven met beide handen aan de zijkant dan komt hij los. Ik beheerde ongeveer 250 van deze dingen voorheen pffffffff.

Verwijderd

wildhagen schreef op 18 October 2003 @ 19:37:

Maar ik zal je methode morgen even proberen, lijkt me geen goed idee om een flinke klap te geven met een draaiende HDD. Het mag dan wel een ouwe 4 GB disk zijn maar ik denk niet dat ik *KLUNG* wil horen van dat ding :)
ehm, dan zet je hem uit en daarna sla je de case open? Moet je toch wel doen bij zo'n case, als de deksel eraf floept en neemt per ongeluk een stekker mee is de schade groter :>
Pagina: 1