Toon posts:

2.1 pc speakers + 2 analoge rear en 1 center

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik akn maar niet een duidelijk antwoord hier op vinden.
Kun je dus met een 5.1 geluidskaart een 2.1 pc speakerset erachter hangen en op 1 of andere manier ook nog eens 2 analoge rearspeakers en 1 analoge center erop aan sluiten?

Ik Speel nu divx films/muziek af via mn sony receiver. Is een oud model pro logic. Heeft bijv geen subwoofer ingang. Dat wil ik dus wel. Er schijnen best goede pc speaker op de markt te zijn (logitech?!). Ik heb maar een kleine kamer dus het hoeft ook niet supergoed te zijn allemaal. Als er maar vette bassen uit die sub komen.

Ik vind t alleen een beetje zonde om mijn 2 kenwood rear speakers en mn center weg te moeten doen als ik een 5.1 pcspeakersetje zou moeten kopen. Vandaar mn vraag of ik die met een 2.1 set kan behouden :?

Verwijderd

Ik volg je niet helemaal maar dit is mijn gok:

Heb je geen 5.1 kanaals analoge ingang op die receiver zitten. De meeste prologic receivers bieden dat wel, en dan kan je gewoon je Audigy/whatever 6 kanaals aansluiten.

Zo niet: De frontkanalen naar de aux-ingang van je receiver zetten, en de pcspeakers aansturen op de andere kanalen. Enige zwaar genaaide is dat je geluid moeilijk te synchroniseren valt qua volume.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:20
Het antwoord is ja en nee.

Ja, je kunt op iedere uitgang een andere speaker aansluiten. Echter moet het signaal naar de speaker wel eerst nog versterkt worden. Dit kan door een losse versterker of door het versterkertje dat bij een pc speakerset zit. Gebruik je meerdere versterkers, dan moet je ook voor iedere versterker het volume regelen als je het geluid harder of zachter wilt. (of je zet ze allemaal even hard, en regelt het volume in windows, bijv. op je toetsenbord als dit kan).

En nee, het kan niet, omdat je pro-logic versterker slechts een 2 kanaals ingang heeft. Je kunt dan niet 3 kanalen (in dit geval twee rears en een center) tegelijk versterken. Of je pro logic set moet zoals hierboven gezegd wordt een 5.1 kanaals analoge ingang hebben, de nieuwere modellen (van paar jaar terug) hebben dit veelal wel. Maar in dat geval moet je geen pc speakerset kopen maar twee extra gewone speakers.

Echter geen nood, want er is nog een andere oplossing die ik al eens vaker heb aangehaald. Je kunt ook surround geluid krijgen zonder center speaker en zonder subwoofer. Het geluid van de center stuur je dan namelijk gewoon door naar beide front speakers. Als je de frontspeakers op gelijke afstand van het beeld zet en je gaat zelf ook haaks op het beeld zitten (recht ervoor dus, afstand maakt niet uit), dan lijkt het 'center geluid' ook gewoon uit het midden te komen, dus stemmen enzo komen nog steeds gewoon uit het beeld. Ga je echter een stuk meer naar links zitten dan komen de stemmen voornamelijk uit de linker speaker. Dat is dus het voordeel van een center speaker, het geluid komt altijd uit het midden, en als je zonder centerspeaker werkt moet je dus altijd in recht lijn voor het beeld zitten en de frontspeakers (links en rechts) op gelijke afstand van het beeld.
De subwoofer kun je ook naar de frontspeakers doorsturen. Hier maakt de plaatsing van waar je zit enzo niet uit.
Dit alles is in te stellen in Power DVD, en is dus enkel geschikt voor het afspelen van DVD. Voor divx'jes met ac3 filters en weet ik het wat zou ik het niet weten, heb daar geen ervaring mee. Maar in de basis kun je dus ook een eind op weg komen met 4 kanaals surround. Heb je alleen nog een pc speakersetje nodig.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
mijn sony receiver heeft 2 front speakers. 2 rear speakers en een centerspeaker. Het probleem is kort gezegd dat er op die receiver geen subwoofer kan. Ik denk Zzelf dat ik die 2 rear en 1 center maar weg moet doen en een 5.1 pc speakersetje moet kopen. Dan gebruik ik mn receiver slechts voor t opnemen van muziek o[p mn minidisc. Ik ga dan al het geluid ( film en Muziek?) afspelen via die nieuwe goede (welke bijv?) Pc 5.1 speakerset (Logitech beste voor weinig?)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 oktober 2003 @ 06:52:
mijn sony receiver heeft 2 front speakers. 2 rear speakers en een centerspeaker. Het probleem is kort gezegd dat er op die receiver geen subwoofer kan. Ik denk Zzelf dat ik die 2 rear en 1 center maar weg moet doen en een 5.1 pc speakersetje moet kopen. Dan gebruik ik mn receiver slechts voor t opnemen van muziek o[p mn minidisc. Ik ga dan al het geluid ( film en Muziek?) afspelen via die nieuwe goede (welke bijv?) Pc 5.1 speakerset (Logitech beste voor weinig?)
:? Die Kenwood en die center speakers zijn dat normale speakers? Vast wel. Die ga je dan toch nooit ruilen voor een 5.1 pc speakersetje?

Neem rustig de tijd. Spaar een beetje en koop dan direct goede spullen die lang meegaan. Desnoods tweedehands, maar echt geen 5.1 pc speakerset.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 oktober 2003 @ 03:46:
[...]

:? Die Kenwood en die center speakers zijn dat normale speakers? Vast wel. Die ga je dan toch nooit ruilen voor een 5.1 pc speakersetje?

Neem rustig de tijd. Spaar een beetje en koop dan direct goede spullen die lang meegaan. Desnoods tweedehands, maar echt geen 5.1 pc speakerset.
Ik heb maar een kleine kamer he (20m2). En ik heb echt niet t geld om ook nog eens een nieuwe receiver te kopen met subwoofer ingang(uitgang). :/
De goedkoopste oplossing leek mij dus om een redelijk goedkoop logitech speakersetje te kopen (LOGITECH Z-640). Dat moet op mijn kamer toch ook wel hard doorkomen? Mocht ik ooit nog een dvdspeler aanschaffen dan koop ik daar wel een dts receiver bij. Dat zien we later wel :*)
Pagina: 1