Gekraak in speaker bij toon lager dan C2

Pagina: 1
Acties:

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
3 weken geleden stuitte ik op marktplaats.nl op een stel speakers; vond ze erg interessant (B&W DM600, eerste serie) voor een hele schappelijke prijs. Uiteraard eerst even bij de beste man thuis die dingen beluisterd, en ze klonken perfect. Vanwege drukte ben echter ik niet in staat geweest ze eerder aan te sluiten dan gisteravond.

In eerste instantie klonk alles super, maar toen ik wat piano ging spelen bemerkte ik wat gekraak in 1 box. Als ik een toon lager dan de C2 aansla (dus 1 octaaf lager dan de centrale C), dan hoor ik een heel licht gekraak; hoe lager, hoe meer het gaat kraken. Het gekraak stelt bijna niets voor, maar het IS er wel.

Als de conus van beide speakers indruk hoor ik geen gekraak (dit had ik bij vorige boxen van mij die ik door een stomme actie van mij had opgeblazen wel) - het gaat gewoon soepel.

Draden verwisseld, en het gekraak blijft dezelfde speaker. Het ligt dus neit aan de receiver (Denon AVR 1603). Ik kan de speaker niet openmaken omdat de 4 schroeven aan de voorkant geen gangbare schroeven zijn - althans, niet iets dat ik herken.

Wat is er aan de hand? Kan ik ervan uitgaan deze speaker langzaam maar zeker naar de ***** gaan? Of is er nog iets dat ik hieraan kan doen? Alvast bedankt!

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Download een sinus generator : http://www.shareware.de/s...st_Tongenerator_4603.html
en probeer eens te lokaliseren waar het vandaan komt.
Kan best een loszittend onderdeel zijn die mee resoneerd of iets in de buurt van je speaker.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:20
Misschien een gare spreekspoel die ergens tegen aantikt (dat gaat dan op maat van de frequentie dus het klinkt als gekraak). Misschien zit 'ie scheef of is deze tegen de magneet aan de achterkant geklapt ofzo. (ik heb geen uitgebreide kennis op dit specifieke gebied btw). Ik heb het tot tweemaal toe gehad met een zeer goedkope woofer, gewoon te hard gedraaid ermee, drukte ik 'm wat in dan was het weg, maar dat luistert wat lastig :P

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Knakker
Misschien een gare spreekspoel die ergens tegen aantikt (dat gaat dan op maat van de frequentie dus het klinkt als gekraak). Misschien zit 'ie scheef of is deze tegen de magneet aan de achterkant geklapt ofzo. (ik heb geen uitgebreide kennis op dit specifieke gebied btw).
Kan ik hier zelf wat aan doen, en zo ja: wat en hoe?

Verwijderd

let ook op wanneer je de sinusgenerator gebruikt om te kijken of er kastresonanties zijn bij lage tonen maw of de kast gaat trillen. Dit kan duiden op loszittende speakers.

• Knakker
Ik hoorde gisteravond de speaker ff kraken (erger dan eerst); receiver uitgezet, vervolgens een paar keer met 2 vingers gelijkmatig de conus ff een paar keer ingedrukt. Toen ik de receiver weer aanzette, was het gekraak weg en ik heb 2 uur naar een film gekeken zonder ook maar ergens last van te hebben :?

Waar duidt dit op?

• JAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 14:07

JAM

Het kan ook gewoon resonantie zijn, waarbij de piano (wat een redelijk krachtig instrument is) de resonatiefrequentie (of een afgeleide daarvan => veelvoud of halvering) veroorzaakt.

Wat soms kan helpen is je luidspreker(s) een klein stukje te verplaatsen/draaien.

• Knakker
Heb er wat mee lopen spelen, maar volgens mij is de woofer toch naar de filisteinen. Even contact met B&W Nederland gehad; ze konden me nog nieuwe leveren. 88 euro alstublieft :|

Die speakers waren 350 gulden per stuk! Nou ja, er komt wel fantastisch geluid uit dus dat moet dan maar ... :'(

Pagina: 1