Toon posts:

Linux & Partition Magic, werkt het?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
En dat is eigenlijk ook direct mijn vraag. Ik heb een server waarop linux draait met 3 partities, / /usr en /home. M'n home raakt aardig vol maar die anderen hebben nog gig's vrij.

Kan ik gewoon wat aan het resizen gaan slaan of vindt linux dat niet leuk? Ik heb nl. geen zin om weer een week aan het installeren en tweaken te gaan om m'n server weer te zo te hebben als 'ie was.

Verwijderd

maak anders gewoon een backup,
deel je HDD opnieuw in en zet de backup terug.

hoef je toch niet opnieuw voor te installeren ;)

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb met een van de eerdere versies die net ext3 ondersteunde eens gehad, dat hij het stiekum toch niet ondersteunde. Oftewel: Weg data. Of dit inmiddels wel naar behoren werkt, kan ik niet zeggen, want ik raak partition magic met geen stok meer aan, behalve als het windows partities betreft. Maar wees gewaarschuwd.

Look behind you! A three headed monkey!

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Partition Magic zou volgens hun informatie dit inderdaan moeten kunnen. Je zal het wel vanaf een bootfloppy moeten draaien, want de executable is voor dos en voor Windows beschikbaar. De dos versie is een optie om te installeren wanneer de de windows versie installeerd. Ik heb nooit echt gelet of de dos versie ook gewoon op de CD staat om direct van de CD te werken (met dos flop met cdrom support).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1) maak hoe dan ook een backup!
2) linux heeft best een hoop resize-tools. Kijk eens naar (qt)parted bij voorbeeld.
Die zou ik de voorkeur geven boven Windows-tools.

Ontopic: ik heb enkele keren (en met oudere versies van PM; ik geloof 7) mee gemaakt dat een aantal linux partities niet goed werd gezien door PM => het produceerde een error bij het lezen van de partitietabel. No harm done.

En ik heb een keer bij een ogenschijnlijk geslaagde resize-actie als miserabel eindresultaat gehad dat mijn /swap (waarmee ik niets gedaan had) maar liefst 56 keer in de partitietabel voorkwam. Ja, dat is fysiek onmogelijk, maar linux rapporteerde ze echt. Na die zooi in de partitietabel hersteld te hebben, bleek dat de / partitie overschreven was |:(
Het hoe enw aarom van deze bizarre fout heb ik nooit achterhaald, maar ik heb wel plezier gehad van mijn backups.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik maak een backup :)

Maar ik ga even kijken naar dat (qt)parted. Onder windows heb ik alleen nog maar goede ervaringen met PQM maar ik ben liever geen data kwijt.

Bedankt mensen!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 heeft wel eens PM6 gebruikt om ext2 partities te resizen.

Dat ging an sich wel goed, dus als je met ext3 zit zou je eventueel ook even kunnen terugstappen naar ext2 door journaling eraf te halen.

[edit]
Living dangerously trouwens toen, geen backup gemaakt :P

[ Voor 32% gewijzigd door alt-92 op 17-10-2003 20:12 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1