partities resizen / mergen, kan dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Topicstarter
Tja, ben een beetje te voorzichtig geweest bij de installatie zelf, en nu loop ik tegen een klein ruimtegebrekje aan op /usr ..

Ik wil deze graag wat groter maken als dat kan, en nu heb ik al het een en ander uitgezocht maar wil het toch ff checken.

ik had
  • /dev/hda7 /usr 900MB <-- net ff te klein /dev/hda8 /var 800MB <-- te groot :)
Met PM6 en /etc/fstab editten heb ik het al voor elkaar gekregen om plm. 500MB van /var af te splitsen zonder de boel te breken, dus nu heb ik:
  • /dev/hda7 /usr /dev/hda8 leeg zonder mountpoint, 500MB /dev/hda9 /var 300MB
en de boel werkt nog steeds goed.

Nu wil ik het volgende doen: /dev/hda8 moet dus bij /dev/hda7 gevoegd worden, zodat /dev/hda7 in totaal 1400MB wordt.

Op dit moment staat dev/hda8 niet in etc/fstab, en wordt ook niet gemount.

Kan ik eerst /usr backuppen, naar bijv. /home zetten (zat ruimte daar) om vervolgens hda7+8 te deleten en een nieuwe hda7 van 1.4GB aan te maken en daar weer de geb'upte /usr neer te planten?

Kan dat met dd if=/usr of=/home/backusr.raw en weer andersom terugzetten, of is er een betere/veiliger manier om dat te doen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

ik zou zeggen, partition magic kan werken met ext2 partities ... dus op een bootdisk zetten en proberen, zou moeten gaan dacht ik ?

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Er is een resize tooltje voor Linux

de naam? sorry ik zal ff zoeken

met papier mache kun je alles maken!!

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Dat gaat inderdaad. Ik heb toevallig net nog wat met PM6 gespeeld op mijn linux bak ;)

Partities mergen gaat volgens mij niet, maar je kunt die /dev/hda8 gewoon wissen, en de lege ruimte dan bij /dev/hda7 trekken.

• RemcoX
Sjit foutje

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Topicstarter
Mmmjah.. maar die ruimte bij /hda7 trekken gaat niet.
Dat wilde ik ook al gaan doen met PM6 namelijk, totdat ik erachter kwam dat je geen ext2fs kan mergen met PM.

Vandaar het idee dus om de data te b'uppen en hda7 en 8 allebei deleten en de vrijgekomen ruimte weer hda7 aanmaken met /usr als mount point.

Ik heb het op een ander testbakkie geprobeerd maar da ging ff helegaar nie goe :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RemcoX
Zoals ik al zei: ik heb het vandaag nog gedaan.

Ik heb met PM6 mijn FAT32 partitie 500 MB kleiner gemaakt, en toen mijn ext2 partitie 500 MB groter gemaakt. Werkt perfect.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Topicstarter
Met DOS PM6 of de Windows versie?

• RemcoX
Op dinsdag 28 augustus 2001 18:50 schreef BackSlash32 het volgende:
Met DOS PM6 of de Windows versie?
DOS

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 18:11 schreef Servowire het volgende:
Er is een resize tooltje voor Linux

de naam? sorry ik zal ff zoeken
parted?
Resizen kan het wel, mergen niet.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 10:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Eerst met fdisk die beide partities verwijderen. Vervolgens een grotere aanmaken MET DEZELFDE START-CILINDER. Vervolgens moet je nog met ext2-resize het bovenliggende deel groter maken. Zie de manpage (waarin een dergelijke operatie wordt behandeld) voor details.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 28 augustus 2001 19:44 schreef odysseus het volgende:
Eerst met fdisk die beide partities verwijderen. Vervolgens een grotere aanmaken MET DEZELFDE START-CILINDER. Vervolgens moet je nog met ext2-resize het bovenliggende deel groter maken. Zie de manpage (waarin een dergelijke operatie wordt behandeld) voor details.
Eek.... mogelijk ja, maar risky.

Ikzelf heb goede ervaringen met partitition magic 4 en 5 (4 past op 1 flop, 5 op 2 flops). Dan zou je gewoon de /var partititie kleiner moeten maken, en daarna de /usr laten groeien in de vrijgekomen ruimte.
Met partitities mergen heb ik geen ervaring.

* deadinspace maakt altijd 1 grote partititie met alles (incl /home) daarop. Nooit zulk soort ruimte-problemen ;)

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zorg ervoor dat je je bootsector (lilo) kan herinstalleren voor als dit nodig mocht zijn.

Expanding the inexpandable

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 19:51 schreef deadinspace het volgende:
Dan zou je gewoon de /var partititie kleiner moeten maken, en daarna de /usr laten groeien in de vrijgekomen ruimte.
/var is dus al kleiner :)

En met mergen onder Linux heb ik dus ook geen ervaring nee.. wel onder Windows.
Op dinsdag 28 augustus 2001 19:44 schreef odysseus het volgende:
Ik heb uit voorzorg iig de cylinders opgeschreven, dus van waar tot waar wat loopt ;)
Ik test het nu nog een keer uit op een zooi schijf waar dat geen kwaad kan (ik word al vrij snel in het installen van een basic distro + gekozen updates zo :P )
* deadinspace maakt altijd 1 grote partititie met alles (incl /home) daarop. Nooit zulk soort ruimte-problemen ;)
...totdat je een keer een backupje wil maken ;)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 28 augustus 2001 20:23 schreef BackSlash32 het volgende:
...totdat je een keer een backupje wil maken ;)
"Real men don't make backups" -Linux Torvalds

* deadinspace maakt geen backups, draw your own conclusions :D

Maar je kunt met tar, e.d. ook een backup van /home, /etc, /root en /var maken zonder dat die op verschillende partitities staan.

De reden dat ik geen backups maak is overigens dat alles wat min of meer belangrijk is parallel op mijn desktop en laptop staat. (en echt belangrijke dingen backup ik los, maar das nie zo vaak).

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 21:14 schreef deadinspace het volgende:

[..]

they put everything important on their webspace of zoiets toch? :P

NEways, PM bakt er niks van, want die zegt err#120 tegen de hele schijf (kan dus geen parts resizen/deleten/whatever), maar d'r is nix mis :P
Zelfs WinME draait gewoon :D

* alt-92 klooit nog wel even verder :z

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Topicstarter
Pfffff...

Uiteindelijk onder win2k met PM6 /dev/hda8 gedeleted en /dev/hda7 groter gemaakt, en toen met een rescuedisk eens naar /etc/fstab gekeken.

PM heeft /etc/fstab blijkbaar herschreven maar niet goed, want opeens stond ipv /dev/hda9 (/home dus, was eerst /dev/hda10) /dev/hd19 en /dev/hda5 entry was foetsie :D

Dus met vim (nooit eerder mee gewerkt, wat een draak :P ) /etc/fstab maar weer bijgewerkt totdat-ie weer klopte.
Bleek dat ik dus eerst read-only zat te werken en vim -r ook niet werkte |:(
Heeft even geduurd maar het is uiteindelijk gelukt:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/blofnet/helpdesk/devices.jpg

Me happy :)

• dualspeed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
ot

dit wil nog niet zeggen dat als je geen backups maakt, je dan ook een echte man bent he >:)

/ot
Op dinsdag 28 augustus 2001 21:14 schreef deadinspace het volgende:

[..]

* deadinspace maakt geen backups, draw your own conclusions :D

Maar je kunt met tar, e.d. ook een backup van /home, /etc, /root en /var maken zonder dat die op verschillende partitities staan.

De reden dat ik geen backups maak is overigens dat alles wat min of meer belangrijk is parallel op mijn desktop en laptop staat. (en echt belangrijke dingen backup ik los, maar das nie zo vaak).

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Weet je wat veel makkelijker is?
Gewoon JFS-partities aanleggen. Die 'snoepen' ruimte van andere partities af wanneer dat nodig is.
http://oss.software.ibm.com/developerworks/opensource/jfs/

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

Wat ook handig kan zijn bij het partititioneren is Ranish.
Als je cht helemaal omhoog zit is dit zeker een aanrader (en nog kleiner dan PM ook) :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 10:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 28 augustus 2001 19:51 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Eek.... mogelijk ja, maar risky.

Ikzelf heb goede ervaringen met partitition magic 4 en 5 (4 past op 1 flop, 5 op 2 flops). Dan zou je gewoon de /var partititie kleiner moeten maken, en daarna de /usr laten groeien in de vrijgekomen ruimte.

Ik heb juist slechte ervaringen met PM...wilde de windows-partitie (die mijn broertje wil hebben zodat hij netwerkspellen met vrienden kan spelen :7 ) wat kleiner maken en de vrijgekomen ruimte toevoegen aan mijn ext2-partitie...PM wilde toen naar DOS rebooten, dat ging nog goed. Vervolgens startte hij echter gewoon weer windows, zonder iets te doen. Ik weer de wijzigingen ingevoerd, weer laten rebooten en handmatig in DOS gebleven. Vervolgens handmatig PM gedraaid, waarna hij alsnog aan de gang ging. Dat ding was al een paar uur bezig (!) toen hij een interne error gaf...

* odysseus was niet happy en heeft dus maar gewoon wat met de linux-fdisk zitten knutselen, werkt tenminste betrouwbaar.

P.S.:
code:
1
2
3
4
5
6
7
odysseus@odysseus:~$ fortune -m "don't make backups"
(linux)
%
Real Men don't make backups.  They upload it via ftp and let the world mirror it.
      -- Linus Torvalds (about his failing hard drive)
%
odysseus@odysseus:~$

Overigens vind ik deze ook wel goed:
"We all know Linux is great...it does infinite loops in 5 seconds."

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 29 augustus 2001 16:55 schreef odysseus het volgende:
Ik heb juist slechte ervaringen met PM...wilde de windows-partitie (die mijn broertje wil hebben zodat hij netwerkspellen met vrienden kan spelen :7 ) wat kleiner maken en de vrijgekomen ruimte toevoegen aan mijn ext2-partitie...PM wilde toen naar DOS rebooten, dat ging nog goed. Vervolgens startte hij echter gewoon weer windows, zonder iets te doen. Ik weer de wijzigingen ingevoerd, weer laten rebooten en handmatig in DOS gebleven. Vervolgens handmatig PM gedraaid, waarna hij alsnog aan de gang ging. Dat ding was al een paar uur bezig (!) toen hij een interne error gaf...

* odysseus was niet happy en heeft dus maar gewoon wat met de linux-fdisk zitten knutselen, werkt tenminste betrouwbaar.
Mja, ik heb wel altijd PM als bootdiskversie gebruikt, dus compleet zonder de HD te gebruiken. Ik heb daarmee toch vrij vaak mijn parititities geresized.
Pagina: 1