Toon posts:

[linux] winxp + linux: ntldr is missing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik moest voor school een linux installatie doen. linux moest draaien naast windows. Ik had windows xp op mijn pc staan dus ik begon met de installatie van red hat linux 6.1. Toen ik na de installatie mijn pc ging rebooten kwam het volgende bericht, ntldr is missing. ik kon linux en win xp niet starten. Op got stond een oplossing voor dit porbleem en ik heb het opgelost.

Huidige situatie:

Windows xp staat op mijn pc en kan ik booten
red hat linux 6.1 staat op mijn pc en kan ik niet booten

mislukte oplossing 1:
Ik heb al geprobeerd om met een opstartdikette van de rh linux 6.1 cd (met rawrite en boot.img) linux te starten. maar dit lukte niet. nadat ik de pc opnieuw opstarte kreeg ik weer de ntldr is missing foutmelding, waarna ik dat porbleem weer het opgelost zodat ik weer in win xp kon komen.

mislukte oplossing 2:
ik heb een win98 opstardiskette gemaakt en heb daar het progje loadlin.exe op gegooid. Ik pc rebooten en opstartdisk werd gestart. toen heb ik loadlin.exe gestart in dos vanaf de opstardiskette. Er kwamen allerlei regels met tekst in beeld te staan, maar linux werd niet gestart. Nadat ik mijn pc ging rebooten (zonder w98 opstardisk) kwam weer de ntldr is missing foutmelding.

Mijn vraag:
Hoe kan ik linux opstarten? Ik namelijk nog niet in linux geweest. :'(

Verwijderd

je moet werken met een LILO boot. ik ga t je niet helemaal voorkauwen, jaag deze term even door google heen, vind je vast wel een handleiding.
voorbeeldje: http://librenix.com/?inode=492
succes

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 16:51 ]

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Red Hat 6.1? Zit je al zo lang met dit probleem?
Modbreak: Als je niets te melden hebt, kun je beter niets zeggen

[ Voor 59% gewijzigd door moto-moi op 17-10-2003 17:38 ]

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 17:17
Wat ik je aanraad is zoals tony ook al zei je lilo fixen. Lilo is gewoon een bootloader waar op google veel over te vinden is. Voor je natuurlijk lilo kan installeren met je wel even onde rlinux geboot zijn. Dit kan onder RedHat dacht ik door cd 1 erin te doen en dan linux rescue in te tikken. Dan kun je gewoon op je systeem komen en lilo fixen. Bijvoorbeeld door het volgen van dit artikel: http://www.tldp.org/HOWTO/Installation-HOWTO/afterboot.html

Suc6

• PowerSp00n
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

PowerSp00n schreef op 17 October 2003 @ 16:55:
<font color="red">Red Hat 6.1? Zit je al zo lang met dit probleem?</font>
<font size="1" color="blue">Modbreak: Als je niets te melden hebt, kun je beter niets zeggen</font>
Nou ja eingelijk heb ik dus wel wat te melden. Aangezien het voor school is (behalve als ze je de opdracht hebben gegeven dan om 6.1 te gebruiken) is het misschien wel verstandig om gewoon de nieuwste versie te pakken.

Verwijderd

anders gebruik je toch gewoon de linux loader loadlin.exe

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de loadlin.exe al gebruikt, zie mislukte oplossing 2. of moet ik loadlin.exe intypen als de linux cd wordt geboot. Ik heb net nl. de linux cd geboot en linux rescue ingetypt. Hij ging vanalles doen en eindigde met #bash. Ik had linux nog steeds niet opgestart. Toen ik de linux cd er weer uit haalde en opnieuw mijn hard disk ging booten voor windows xp ( je raad het al) kwam de ntldr is missing error er weer te staan.

maar, powersp00n welke versie werkt wel goed naast xp? Het hoefde niet perse 6.1 te zijn maar we moeten een installatie stappenplan maken en met een oudere versie heb je meer stappen.

• nero355
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Minder 1337 maar wel lekker simpel om te configureren : www.masterbooter.com

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:07

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op 17 October 2003 @ 20:16:
ik heb de loadlin.exe al gebruikt, zie mislukte oplossing 2. of moet ik loadlin.exe intypen als de linux cd wordt geboot. Ik heb net nl. de linux cd geboot en linux rescue ingetypt. Hij ging vanalles doen en eindigde met #bash. Ik had linux nog steeds niet opgestart. Toen ik de linux cd er weer uit haalde en opnieuw mijn hard disk ging booten voor windows xp ( je raad het al) kwam de ntldr is missing error er weer te staan.

maar, powersp00n welke versie werkt wel goed naast xp? Het hoefde niet perse 6.1 te zijn maar we moeten een installatie stappenplan maken en met een oudere versie heb je meer stappen.
Op het moment dat er #bash staat is linux geboot, alleen zonder alle grafische dingen. Het is nu zaak om /etc/lilo.conf te configuren en daarna lilo te draaien door simpelweg het commando lilo te geven, zodat hij je MBR kan fixen. Waarschijnlijk is je .conf file wel goed gemaakt bij de installatie, en kan je volstaan door simpelweg een keer lilo te runnen.
Pagina: 1