Zelf heb ik een alcone subwoofer10''. Zelfbouw. Het bouwen valt mee, de kwaliteit is met geen ander merk te vergelijken. Een versterker van CONTINU 350 watt gebruikt. Het eindresulaat is waanzinnig,
www.remo.nl
Hier hebben ze echt goed spul. niet de goedkoopste spullen maar wel kwaliteit
Hier hebben ze echt goed spul. niet de goedkoopste spullen maar wel kwaliteit
Ik zie dat veel zelfbouw maar tot 30hz gaat, dat ik wil toch zeker wel 20hz halen....
Hoezo 20hz ? Tot 30hz doet er het meest toe, daarnaast haal je met je roomgain wel 25hz@0dB, en ik schat 21hz@-3dB. Echt wel genoeg voor alle dingen die je ermee wilt doen.G-Spotter schreef op 15 October 2003 @ 12:35:
Ik zie dat veel zelfbouw maar tot 30hz gaat, dat ik wil toch zeker wel 20hz halen....
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Mijn boxen gaan al tot 40hz...JT schreef op 15 oktober 2003 @ 12:57:
[...]
Hoezo 20hz ? Tot 30hz doet er het meest toe, daarnaast haal je met je roomgain wel 25hz@0dB, en ik schat 21hz@-3dB. Echt wel genoeg voor alle dingen die je ermee wilt doen.
als ik dan wat aanschaf of zelfbouw, wil ik wat lager als normaal
Anoniem: 62484
Ik zou me niet te duk maken over de frequentieresponse. Winkelsubs overdrijven altijd en zelfbouw (meestal) niet. Die laatste 10Hz zou je nog actief kunnen corrigeren als je dat wilt. 20 Hz is niet echt interresant voor muziek. Bij films misschien wel maar dan komt het nog weinig voor en meestal als er sublaag in een film zit is de 20Hz grondtoon minimaal 6dB zachter dan bv de 30 en 40Hz toon.
Jouw mainspeaker kan misschien wel lage tonen van 40Hz weergeven maar als je 1 van de subs hieronder gehoord hebt snap je wel dat er verschil is in het weergeven van sublage tonen op verschillende geluidsdrukken.
En zoals JT al zegt heb je ook roomgain en dit zorgt ervoor dat de lage frequenties oplopen in geluidsdruk.
Zelf een subwoofer bouwen is vrij simpel omdat je maar met een paar dingen rekening moet houden.
A. De driver.
Neem een driver met een hoge Xmax (conusuitslag) en een hoge Pe (thermische belastbaarheid) Voor een kamer van 60m2 zou ik minimaal een 12" of een 15" diameter nemen. Neem een merk dat zichzelf bewezen heeft met het maken van goeie subwooferdrivers zoals bv Adire, Peerless of Alcone.
B. Kast ontwerp.
Je hebt 2 basis typen subwooferbehuizingen nl. Gesloten kast en een bassreflex kast. De nadruk van een gesloten kast ligt bij muziek en bij een bassreflexkast bij film. Er zijn een hoop andere bouw vormen maar omdat je een 'beginner' bent houd ik het bij deze twee omdat deze relatief eenvoudig te vervaardigen zijn.
C. Versterkerkeuze.
Het word een actieve subwoofer dus je hebt een subwoofermodule nodig. Zoals alle winkelsubs hebben kun je je eigen subwoofer uitrusten met een module waarop je volume, kantelfrequentie, fase etc kunt regelen.
Ik zou de keuze beperken tot een aantal merken. Thomessen, Hypex en RCM (detonation serie)
De hypex geeft de beste geluidskwaliteit is ook het duurst per watt. Hij heeft helaas geen highlevel inputs (speaker niveau) De Thomessen modules zijn betaalbaar en goed. RCM maakt gebruik van klasse D efficiente versterkerschakelingen. Ze zijn lichtgewicht en hebben veel vermogen.
Een sub die mooi zou zijn om te bouwen is bv de Adire tempest in een 122 liter gesloten behuizing. bouwtekening: http://www.adireaudio.com...edTempestApplications.PDF
De tempest kan wel wat vermogen gebruiken in de vorm van bv een: Thomessen Proteus SW 6.0 490 watt aan 4ohm. Deze module kan het gebrek in het laagste octaaf actief corrigeren met zijn bassboost.
Je kan ook kiezen voor een stereo subwoofer setup. bv 2 x peerless XLS 12 een 12" kwaliteits woofer. elk in een 40 liter bassreflex kastje getuned op 30Hz elk gevoed door een RCM DT300; 300 watt aan 4 ohm.
Er zijn zoveel mogelijkheden. het bouwen is simpel je laat het hout op maat zagen bij bv karwei en je neemt wat vurenhoutenlatjes om de planken van binnenuit tegen elkaar te schroeven en lijmen, gaatje frezen voor de woofer en de submodule, inbouwen, aansluiten en genieten maar
Jouw mainspeaker kan misschien wel lage tonen van 40Hz weergeven maar als je 1 van de subs hieronder gehoord hebt snap je wel dat er verschil is in het weergeven van sublage tonen op verschillende geluidsdrukken.
En zoals JT al zegt heb je ook roomgain en dit zorgt ervoor dat de lage frequenties oplopen in geluidsdruk.
Zelf een subwoofer bouwen is vrij simpel omdat je maar met een paar dingen rekening moet houden.
A. De driver.
Neem een driver met een hoge Xmax (conusuitslag) en een hoge Pe (thermische belastbaarheid) Voor een kamer van 60m2 zou ik minimaal een 12" of een 15" diameter nemen. Neem een merk dat zichzelf bewezen heeft met het maken van goeie subwooferdrivers zoals bv Adire, Peerless of Alcone.
B. Kast ontwerp.
Je hebt 2 basis typen subwooferbehuizingen nl. Gesloten kast en een bassreflex kast. De nadruk van een gesloten kast ligt bij muziek en bij een bassreflexkast bij film. Er zijn een hoop andere bouw vormen maar omdat je een 'beginner' bent houd ik het bij deze twee omdat deze relatief eenvoudig te vervaardigen zijn.
C. Versterkerkeuze.
Het word een actieve subwoofer dus je hebt een subwoofermodule nodig. Zoals alle winkelsubs hebben kun je je eigen subwoofer uitrusten met een module waarop je volume, kantelfrequentie, fase etc kunt regelen.
Ik zou de keuze beperken tot een aantal merken. Thomessen, Hypex en RCM (detonation serie)
De hypex geeft de beste geluidskwaliteit is ook het duurst per watt. Hij heeft helaas geen highlevel inputs (speaker niveau) De Thomessen modules zijn betaalbaar en goed. RCM maakt gebruik van klasse D efficiente versterkerschakelingen. Ze zijn lichtgewicht en hebben veel vermogen.
Een sub die mooi zou zijn om te bouwen is bv de Adire tempest in een 122 liter gesloten behuizing. bouwtekening: http://www.adireaudio.com...edTempestApplications.PDF
De tempest kan wel wat vermogen gebruiken in de vorm van bv een: Thomessen Proteus SW 6.0 490 watt aan 4ohm. Deze module kan het gebrek in het laagste octaaf actief corrigeren met zijn bassboost.
Je kan ook kiezen voor een stereo subwoofer setup. bv 2 x peerless XLS 12 een 12" kwaliteits woofer. elk in een 40 liter bassreflex kastje getuned op 30Hz elk gevoed door een RCM DT300; 300 watt aan 4 ohm.
Er zijn zoveel mogelijkheden. het bouwen is simpel je laat het hout op maat zagen bij bv karwei en je neemt wat vurenhoutenlatjes om de planken van binnenuit tegen elkaar te schroeven en lijmen, gaatje frezen voor de woofer en de submodule, inbouwen, aansluiten en genieten maar
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 15-10-2003 13:20 ]
kijk! daar heb ik wat aan! thanx 
ga eens op onderzoek uit naar winkels die het verkopen hier in de buurt, en anders maar naar de winkel hierboven genoemd.
ga eens op onderzoek uit naar winkels die het verkopen hier in de buurt, en anders maar naar de winkel hierboven genoemd.
www.lautsprechershop.de
daar kun je goeie deals maken. Duurt wel een tijdje voor je je spullen hebt.
www.dieboxhifi.de
Kun je gewoon bellen spreken goed engels. Lage prijzen
Check deze: http://markt.hifi.nl/cgi-...&session=3f8d33a149938e05
daar kun je goeie deals maken. Duurt wel een tijdje voor je je spullen hebt.
www.dieboxhifi.de
Kun je gewoon bellen spreken goed engels. Lage prijzen
Check deze: http://markt.hifi.nl/cgi-...&session=3f8d33a149938e05
[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 15-10-2003 14:09 ]
Anoniem: 88930
G-Spotter... Gewoon je originele idee van de REL aanhouden.
Ik heb zelf een vergelijkbare woonkamer en een REL Q200.
Ik heb um nog niet verder dan de helft open kunnen schroeven omdat anders m'n foto's van de muur komen en al m'n DVD's en video's uit de kast komen zetten.
Het grote voordeel van de REL vind ik dat je um bijna naadloos de hoofdluidsprekers kan laten aanvullen.
Het geweld dat deze Sub kan loslaten is echt heel bizar.
Ik heb zelf een vergelijkbare woonkamer en een REL Q200.
Ik heb um nog niet verder dan de helft open kunnen schroeven omdat anders m'n foto's van de muur komen en al m'n DVD's en video's uit de kast komen zetten.
Het grote voordeel van de REL vind ik dat je um bijna naadloos de hoofdluidsprekers kan laten aanvullen.
Het geweld dat deze Sub kan loslaten is echt heel bizar.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 88930 op 15-10-2003 14:29 ]
Laat me niet lachen een REL q200 is niks vergeleken in output en extensie met een goeie zelfbouwsub. 
De rel kost 1000 euro. Hij heeft een 10" woofer gevoed met een 200 watt versterker die flink actief corrigeert.
Voor die 1000 euro bouw je makkelijk de tempest / thomessen combi. Als je die 2 naast elkaar zet is het echt appels met peren vergelijken
De rel kost 1000 euro. Hij heeft een 10" woofer gevoed met een 200 watt versterker die flink actief corrigeert.
Voor die 1000 euro bouw je makkelijk de tempest / thomessen combi. Als je die 2 naast elkaar zet is het echt appels met peren vergelijken
[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 15-10-2003 14:56 ]
Anoniem: 23375
Ik heb een subwoofer gebouwd op basis van de Adire Shiva met een Thommessen SW 2.5 versterker ([rml][ DIY]subwoofer voor HT met adire shiva[/rml]). Voor mijn kamer (75 m3) al overkill.
Het mooie is dat je van de Adire-site kant en klare bouwtekeningen kunt downloaden en die dan al kunt laten voorzagen.
Je moet dan alleen nog de zaak in elkaar zetten en afwerken, dat kan in een weekend en je hebt dan een sub die voldoende druk biedt voor jouw ruimte en ook nog eens belachelijk diep gaat
Het mooie is dat je van de Adire-site kant en klare bouwtekeningen kunt downloaden en die dan al kunt laten voorzagen.
Je moet dan alleen nog de zaak in elkaar zetten en afwerken, dat kan in een weekend en je hebt dan een sub die voldoende druk biedt voor jouw ruimte en ook nog eens belachelijk diep gaat
30hz is al lager dan normaal en het verschil tussen 30hz en 40hz is voor je gehoor veel groter dan bijvoorbeeld 2000hz en 2010hzG-Spotter schreef op 15 October 2003 @ 13:01:
[...]
Mijn boxen gaan al tot 40hz...
als ik dan wat aanschaf of zelfbouw, wil ik wat lager als normaal
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ja Dr.smith hoe staat het met jouw sub? Heb je al foto's van de sub in actie enzo?
G-spotter als je mijn sub wilt zien op basis van een Adire Shiva icm een passief membraan en gevoed door een RCM DT300 -> www.mijnwebsite.com/adire
G-spotter als je mijn sub wilt zien op basis van een Adire Shiva icm een passief membraan en gevoed door een RCM DT300 -> www.mijnwebsite.com/adire
Anoniem: 23375
Mijn sub werkt enorm goedAnoniem: 62484 schreef op 15 October 2003 @ 15:05:
Ja Dr.smith hoe staat het met jouw sub? Heb je al foto's van de sub in actie enzo?
Ik ben laatst nog weer even bezig geweest met extra vulling, verplaatsen en afregelen. Het is nu volledig naar m'n zin en ik heb nu ook geen buttkicker meer nodig, de bank trilt zo al genoeg
Meer en of betere plaatjes zitten er niet in, geen goede cam
ziet er goed uit!Anoniem: 62484 schreef op 15 October 2003 @ 15:05:
voor goed budget!
Hoeveel tijd ben je daar mee bezig geweest?Anoniem: 62484 schreef op 15 oktober 2003 @ 15:36:
Ja idd (al zeg ik het zelf) en reken maar dat een Q200 er bij verbleekd
1 week elke avond en een vol weekend +/-. Je kunt zo ver gaan als je zelf wilt met de afwerking
hmm.. ziet er echt vet uit gewoon!
damn... ik zit nu echt te twijfelen of ik je na ga apen....
damn... ik zit nu echt te twijfelen of ik je na ga apen....
Op www.adireaudio.com staan de bouwtekeningen. Bij dieboxhifi.de kun je de DT300 krijgen voor 259.
Ik zal hier maar ff mijn vraagje stellen :
Wat is beste cinema-sub ( dus een goede knaller ) voor een budget van rond de 200 €? Actief liefst... Ik weet dat het niet veel kan zijn...maar die passieve Mission die ik heb staan haalt het filmgeweld gewoon nietmeer, hij blaast en blaast maar dat is ook alles... Het moet dus géén muzikale sub zijn , want bij muziek => sub = af
Wat is beste cinema-sub ( dus een goede knaller ) voor een budget van rond de 200 €? Actief liefst... Ik weet dat het niet veel kan zijn...maar die passieve Mission die ik heb staan haalt het filmgeweld gewoon nietmeer, hij blaast en blaast maar dat is ook alles... Het moet dus géén muzikale sub zijn , want bij muziek => sub = af
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Voor 200 euro moet je over gaan op Conrad merk X spul. Geen aanrader, maak dan 300 van je budget ofzo.
Ecodan warmtepomp
Bij Staffhorst in Utrecht staat nog een Tanny MX10M (ofzo) suwoofer voor 199 euroTomSwinnen schreef op 15 oktober 2003 @ 17:49:
zo een: http://www.tannoy.com/product.cfm?D=1&ID=155
[ Voor 6% gewijzigd door Arnold op 15-10-2003 18:05 ]
Dan kan je die idd beter halen.
Ecodan warmtepomp
@ G-Spotter,
Ik zou gewoon voor zelfbouw gaan. Met een kant en klaar pakket ben je in een weekend klaar.
Als je een soldeerbout hebt, houtlijm en klemmen (of schroeven, maar dan moet je weer plamuren) dan houdt niets je meer tegen.
Ga je nu niet voor een kant en klaar pakket, maar gebruik je losse onderdelen, kan je altijd nog je hout laten zagen. Dat scheelt je een hoop tijd en ergernis.
kijk anders eens hier:
http://www.speakerland.nl/actiefsub.htm
Vooral die 2 peerless subs zijn echte beesten.
Ik zou gewoon voor zelfbouw gaan. Met een kant en klaar pakket ben je in een weekend klaar.
Als je een soldeerbout hebt, houtlijm en klemmen (of schroeven, maar dan moet je weer plamuren) dan houdt niets je meer tegen.
Ga je nu niet voor een kant en klaar pakket, maar gebruik je losse onderdelen, kan je altijd nog je hout laten zagen. Dat scheelt je een hoop tijd en ergernis.
kijk anders eens hier:
http://www.speakerland.nl/actiefsub.htm
Vooral die 2 peerless subs zijn echte beesten.
Wise enough to play the fool
Deze sub is ook mooi.Hij is van Hepta,een nederlands merk.Info van Hepta zelf:De Bariton is een subwoofer die verhoudingsgewijs kleine afmetingen koppelt aan een grote weergave. Bij 18 Hz wordt een geluidsdruk van 115dB geproduceerd en bij 23 Hz 122dB. De Bariton loopt door tot een instelbare 150 Hz. Ruim voldoende dus voor zowel hifi als meerkanaals weergave.
pic:
kost geloof ik 999,-
pic:

kost geloof ik 999,-
[ Voor 3% gewijzigd door Corona op 15-10-2003 20:48 ]
Conrad amp met bv AXX1010 (of AXX1212 of AXX1515) kun je heel behoorlijk mee tekeer gaan. Als je de crossover laag insteld kan je hem ook voor ondersteuning voor muziek gebruiken. Daar kan geen commerciele sub tegenop of het moet een veelvoud van de prijs zijn. Met een AXX1010 blijf je ruim onder de 200€ (excl MDF)TomSwinnen schreef op 15 October 2003 @ 17:49:
Neem wel minimaal 22 mm MDF en bracing, liever nog dikker
Ik heb er een gebouwd en heb dus de ervaring uit eerste hand.
Ik vind die MX10 van tannoy een beetje tegenvallen. Er zit tw weinig vermogen achter. Die bariton van hepta is volgens mij wel vet.
Ik heb mijn spullen via http://www.ls-wagner.de/lsw40/ueber_uns.html hun gekocht.
Die AXX serie van raveland ziet er veelbelovend uit.
Ik heb mijn spullen via http://www.ls-wagner.de/lsw40/ueber_uns.html hun gekocht.
Die AXX serie van raveland ziet er veelbelovend uit.
Ik ga morgen toch even naar A'dam & Utrecht, eerst eens luisteren wat een standaard sub doet....
Wat een onzin verkopen die Hepta gastenCorona schreef op 15 October 2003 @ 20:47:
Deze sub is ook mooi.Hij is van Hepta,een nederlands merk.Info van Hepta zelf:De Bariton is een subwoofer die verhoudingsgewijs kleine afmetingen koppelt aan een grote weergave. Bij 18 Hz wordt een geluidsdruk van 115dB geproduceerd en bij 23 Hz 122dB. De Bariton loopt door tot een instelbare 150 Hz. Ruim voldoende dus voor zowel hifi als meerkanaals weergave.
pic: [afbeelding]
kost geloof ik 999,-
Gesloten 115dB@18hz ?Jag schreef op 17 October 2003 @ 03:20:
[...]
Wat een onzin verkopen die Hepta gasten. Ik hen op hun website gekeken, en het staat er echt: 115dB bij 18Hz en 122 bij 23Hz. Echt compleet onmogelijk, het is nog een gesloten sub ook. Ik ga die gasten eens op een mailtje trakteren
.

Ecodan warmtepomp
Heb je Hepta al een mail gestuurd??Ik ben namelijk wel benieuwd wat hun antwoord was.Gezien alle recencies die ik ooit heb gelezen over speakers van Hepta moet het wel waar zijn.Het kan toch niet zo zijn dat ze de verwende consument kunnen belazeren.Ik bedoel hiermee te zeggen dat Hepta nou niet echt goedkoop is,dus een beperkte doelgroep heeft,die al audiofiel is en die echt wel weet hoe iets moet klinken,of zie ik het nou verkeerd??Jag schreef op 17 October 2003 @ 03:20:
[...]
Wat een onzin verkopen die Hepta gasten. Ik hen op hun website gekeken, en het staat er echt: 115dB bij 18Hz en 122 bij 23Hz. Echt compleet onmogelijk, het is nog een gesloten sub ook. Ik ga die gasten eens op een mailtje trakteren
.
@Jag,ik weet niet waar jij woont,maar misschien is er bij jou wel een Hepta dealer,misschien kunnen ze jouw wel wat meer vertellen over deze sub.
@JT,tis een 30 cm woofer,waarom zou de sub nooit die geluidsdruk kunnen halen??
Omdat je in een gesloten kist nooit van z'n leven 18hz@ -7dB van de referentiecurve kan halen, laat staan in zo een compact kissie. 30hz ok, maar 18 ? Sure. Voorbeeld: Adire Shiva in 800 liter => 15hz@ -12dB. LEt op, 800 LITER !!! Zelfs dan red ie het nog niet !!
Daarnaast bepaalt niet de woofergrootte het aantal dB's maar de gevoeligheid, vermogen en roomgain.
[ Voor 15% gewijzigd door JT op 17-10-2003 17:09 ]
Ecodan warmtepomp
Wat vinden jullie van een "Yamaha YST-SW 800"?
Nogmaals, ik vind Yamaha subs leuke subs waarbij de nadruk wat meer ligt op kwantiteit. Luister er zelf is naar zou ik zeggen.
Echter, dat ding kan no way tippen aan zelfbouw voor, laten we zeggen, 400-500 euro.
Echter, dat ding kan no way tippen aan zelfbouw voor, laten we zeggen, 400-500 euro.
Ecodan warmtepomp
F een andere vraag/opmerking.Ik heb ooit s gelezen en gehoord dat toen de eerste REL sub uitkwam deze tot 12 hz ging.Nu is het zo dat het menselijk oor niet lager gaat dan....(20 hz ofzo??).Waarom wil je dan zo laag?Ik persoonlijk wil graag een muzikale sub,die ook nog s goed in een theatre omgeving.Ik moet toegeven dat ik weinig verstand heb van technische specificaties,maar ik weet wel wanneer een speaker goed klinkt en wanneer niet.Zo zou ik dus nooit een JBL kopen,zijn in mijn ogen boomboxen.Voor dat geld zou ik eerder B&W kopen.Jaren geleden wilde ik de dm 604 kopen(zeer goede recencies enzo),totdat een vriend van mij Hepta Four tunes als front ging kopen,de spring als rear,en een centerace.Wat mij opviel aan deze speakers was de afwerking(heel veel merken kunnen hier een puntje aan zuigen),de kwaliteit (waarom zelf speakers ontwikkelen,als er al goede zijn) en naar wat ik hoorde,de service.Als je een probleem hebt met een hepta,dan ga je f naar Zaandam,waar hepta zit,en het word vaak kosteloos gerepareerd.JT schreef op 17 October 2003 @ 17:05:
[...]
Omdat je in een gesloten kist nooit van z'n leven 18hz@ -7dB van de referentiecurve kan halen, laat staan in zo een compact kissie. 30hz ok, maar 18 ? Sure. Voorbeeld: Adire Shiva in 800 liter => 15hz@ -12dB. LEt op, 800 LITER !!! Zelfs dan red ie het nog niet !!
Daarnaast bepaalt niet de woofergrootte het aantal dB's maar de gevoeligheid, vermogen en roomgain.
p.s.woofer grootte telt niet mee??Tis toch zo,hoe groter,hoe meer lucht er verplaatst kan worden??
Die 12hz zal ongetwijfeld @-6dB zijn en REL gebruikt ook open behuizingen (bass reflex). Daarnaast, 16hz is nog _enigzins_ bruikbaar voor iemand die orgelmuziek luistert, laagste orgelnoot is 16,4hz. Voor muziek heb je echt al genoeg vanaf 25 a 40hz en HT 25-30hz.
Ecodan warmtepomp
Je vergeet denk ik dat al die gesloten kastjes flink actief zijn gecorrigeert. Ik weet niet hoe ze die druk gemeten hebben met de micro tegen het membraan zeker. Grotere membranen hebben vaak een hogere gevoeligheid. meer lucht verplaatsen betekent meer potentie rond de 20 a 30Hz.
Een sub luisteren in de winkel is lastig omdat diezelfde sub thuis veel kan tegenvallen, maar je hebt ieg een idee van de output.
Een sub luisteren in de winkel is lastig omdat diezelfde sub thuis veel kan tegenvallen, maar je hebt ieg een idee van de output.
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 17-10-2003 17:34 ]
Ik heb f een document ged/l van de hepta sub.daar staat het volgende in:
Hepta heeft na een uitgebreide periode van onderzoek en ontwikkeling een nieuwe subwoofer op de markt gebracht. De naam is Bariton.
De Bariton moet de symbiose vormen tussen laagweergave voor de thuisbioscoop en diepe, beheerste laagweergave in een systeem op HiFi niveau. Dat wil zeggen niet alleen bijvoorbeeld explosies en dikke klappen worden pro- bleemloos weergegeven maar ook ruimte en fijne details in het laag bij muziekweergave van zo-wel SACD/DVDaudio en DVD video.
Er is uitgegaan van een door Audax speciaal voor sub-laag toepassingen ontwikkelde luidspreker van maar liefst 30 cm diameter. Het stalen chassis heeft een resonantie onderdruk-kende vorm. Dit chassis is voorzien van een dubbele magneet. Verder een sterke rubber ophang-ring en een conus van HDA (High Definition Aerogel). Een vlakke stofkap dekt de 45 mm spreekspoel op een kapton drager met dubbele windingen af.
Deze woofer wordt aangedreven door een 200 watt versterker.
Deze versterker is van alle moderne gemakken voorzien, onder andere een inschakelautomaat met LED indicatie. Een tussen 20 en 50 Hz. instelbare bassboost met 0 - +6 dB versterking. Een instelbare maximum frequentie indien u van de instellingen van uw versterker gebruik wilt maken. Een instelbare minimum startfrequentie voor eventuele actieve satellieten. Een ingang (stereo/mono) op lijn-niveau en op (HiFi) luidspreker niveau. Een uitgang voor actieve satellieten en een ingangsgevoeligheids-regelaar. De fase kan met behulp van een schakelaar 180 graden
gedraaid. Alle filters zijn
24 dB per octaaf volgens het Linkwitz principe. Een forse ringkerntrafo, kortsluit- en DC beveiliging completeren het geheel. De Bariton loopt recht binnen 1 dB
van 24 – 150 Hz bij 122 dB geluidsdruk, bij 18 Hz. wordt reeds 116 dB bereikt.
De geheel gesloten kast van de Bariton is afgewerkt in zwart hoogglans laminaat of tegen meerprijs in peer laminaat, esdoorn laminaat of 1 van de 195 beschikbare zijdeglans RAL kleuren, waaronder wit, zwart of zilver. De Bariton wordt geleverd op 4 stuks gedeelde TVA8 dempers (triple vibration absorbers) waardoor een trillingsvrije opstelling gegarandeerd is.
Afmetingen zijn h x b x d 37 x 34,5 x 35 cm. inclusief het doekfront en TVA dempers. Naar keuze leverbaar met zwart of donkergrijs akoestisch doorlatend doekfront.
De Bariton wordt gele-verd met een Neder-landstalige gebruiks-aanwijzing en 5 meter Acoustic Analysing lijnniveau signaal kabel met vergulde cinch-stekkers. Op de kast en woofer geeft Hepta 5 jaar garantie op materiaal en fabrieksfouten en een levenslange service. Op de versterker geeft Hepta 1 jaar garantie. Zie onze voorwaarden.Prijs vanaf € 999.- per stuk.
Hepta Ooievaarstraat. 20-26 1506 XM Zaandam tel. 075 6173264 www.hepta.nl 2003 Wijzigingen voorbehouden.
Misschien kan je mij hierbij helpen/commentaar geven wat je ervan vind
Hepta heeft na een uitgebreide periode van onderzoek en ontwikkeling een nieuwe subwoofer op de markt gebracht. De naam is Bariton.
De Bariton moet de symbiose vormen tussen laagweergave voor de thuisbioscoop en diepe, beheerste laagweergave in een systeem op HiFi niveau. Dat wil zeggen niet alleen bijvoorbeeld explosies en dikke klappen worden pro- bleemloos weergegeven maar ook ruimte en fijne details in het laag bij muziekweergave van zo-wel SACD/DVDaudio en DVD video.
Er is uitgegaan van een door Audax speciaal voor sub-laag toepassingen ontwikkelde luidspreker van maar liefst 30 cm diameter. Het stalen chassis heeft een resonantie onderdruk-kende vorm. Dit chassis is voorzien van een dubbele magneet. Verder een sterke rubber ophang-ring en een conus van HDA (High Definition Aerogel). Een vlakke stofkap dekt de 45 mm spreekspoel op een kapton drager met dubbele windingen af.
Deze woofer wordt aangedreven door een 200 watt versterker.
Deze versterker is van alle moderne gemakken voorzien, onder andere een inschakelautomaat met LED indicatie. Een tussen 20 en 50 Hz. instelbare bassboost met 0 - +6 dB versterking. Een instelbare maximum frequentie indien u van de instellingen van uw versterker gebruik wilt maken. Een instelbare minimum startfrequentie voor eventuele actieve satellieten. Een ingang (stereo/mono) op lijn-niveau en op (HiFi) luidspreker niveau. Een uitgang voor actieve satellieten en een ingangsgevoeligheids-regelaar. De fase kan met behulp van een schakelaar 180 graden
gedraaid. Alle filters zijn
24 dB per octaaf volgens het Linkwitz principe. Een forse ringkerntrafo, kortsluit- en DC beveiliging completeren het geheel. De Bariton loopt recht binnen 1 dB
van 24 – 150 Hz bij 122 dB geluidsdruk, bij 18 Hz. wordt reeds 116 dB bereikt.
De geheel gesloten kast van de Bariton is afgewerkt in zwart hoogglans laminaat of tegen meerprijs in peer laminaat, esdoorn laminaat of 1 van de 195 beschikbare zijdeglans RAL kleuren, waaronder wit, zwart of zilver. De Bariton wordt geleverd op 4 stuks gedeelde TVA8 dempers (triple vibration absorbers) waardoor een trillingsvrije opstelling gegarandeerd is.
Afmetingen zijn h x b x d 37 x 34,5 x 35 cm. inclusief het doekfront en TVA dempers. Naar keuze leverbaar met zwart of donkergrijs akoestisch doorlatend doekfront.
De Bariton wordt gele-verd met een Neder-landstalige gebruiks-aanwijzing en 5 meter Acoustic Analysing lijnniveau signaal kabel met vergulde cinch-stekkers. Op de kast en woofer geeft Hepta 5 jaar garantie op materiaal en fabrieksfouten en een levenslange service. Op de versterker geeft Hepta 1 jaar garantie. Zie onze voorwaarden.Prijs vanaf € 999.- per stuk.
Hepta Ooievaarstraat. 20-26 1506 XM Zaandam tel. 075 6173264 www.hepta.nl 2003 Wijzigingen voorbehouden.
Misschien kan je mij hierbij helpen/commentaar geven wat je ervan vind
Anoniem: 61284
Er staat niets in over de condities waar mee die 115dB @ 18Hz zijn gemeten.
Vaak wil je lager als de 20Hz omdat je dat juist goed voelt.
Vaak wil je lager als de 20Hz omdat je dat juist goed voelt.
Sorry voor de zelfbouwers die ik nu waarschijnlijk tegen de schenen ga trappen, maar een REL kun je niet vergelijken met een zelfbouwsub. REL heeft een jarenlange ervaring in het bouwen van kwaliteitsproducten voor audiofielen en als je een complete klasse-set hebt ZONDER sub, dan zou ik er nooit een zelfbouwproject naast zetten want je weet simpelweg niet hoe de kleur/klank van het geluid uiteindelijk gaat zijn. Dat kun je alleen berekenen en zien op papier.
Het zal best zijn dat een REL qua vermogen zal verbleken bij jullie zelfbouwkisten maar ik betwijfel heel sterk of een zelfbouw-knalkast dezelfde kwaliteit heeft als een REL.
Dus het is of betalen voor bewezen kwaliteit of je tijd investeren en zelf iets bouwen waarvan je nooit exact weet hoe het gaat worden.
Met alle respect: Beide hebben hun charmes, ik heb ook altijd zelfbouw gehad voor ik m'n REL kocht.
Aan de topicstarter: Check je mail
Het zal best zijn dat een REL qua vermogen zal verbleken bij jullie zelfbouwkisten maar ik betwijfel heel sterk of een zelfbouw-knalkast dezelfde kwaliteit heeft als een REL.
Dus het is of betalen voor bewezen kwaliteit of je tijd investeren en zelf iets bouwen waarvan je nooit exact weet hoe het gaat worden.
Met alle respect: Beide hebben hun charmes, ik heb ook altijd zelfbouw gehad voor ik m'n REL kocht.
Tja, ik ben sinds 2 maanden in het bezit van een Wharfedale powerCube DX12. Dit heb ik vergeleken met een Rel. Waardoor de prijs kwaliteit verhouding toch in het voordeel van de Wharfedale uitvalt.
Kzou es op kieskeurig.nl kijken!
Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff
koli-man schreef op 17 October 2003 @ 18:22:
Tja, ik ben sinds 2 maanden in het bezit van een Wharfedale powerCube PC12-A. Dit heb ik vergeleken met een Rel. Waardoor de prijs kwaliteit verhouding toch in het voordeel van de Wharfedale uitvalt.
[ Voor 0% gewijzigd door koli-man op 17-10-2003 18:26 . Reden: Sorry verkeerde button ]
Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff
Je vergeet dat er ook een hoop bestaande en beproefde DIY subs/drivers zijn.Toink schreef op 17 October 2003 @ 18:14:
Sorry voor de zelfbouwers die ik nu waarschijnlijk tegen de schenen ga trappen, maar een REL kun je niet vergelijken met een zelfbouwsub. REL heeft een jarenlange ervaring in het bouwen van kwaliteitsproducten voor audiofielen en als je een complete klasse-set hebt ZONDER sub, dan zou ik er nooit een zelfbouwproject naast zetten want je weet simpelweg niet hoe de kleur/klank van het geluid uiteindelijk gaat zijn. Dat kun je alleen berekenen en zien op papier.
Er zijn er een hoop DIY'ers die bekend zijn met meerdere high-end fabrieks subs en dus wel degelijk hun ervaringen hier over kunnen delen. Of zeg je nu dus dat een DIY'er niet de capaciteit heeft om de kwaliteit van een high-end fabrieks sub waar te nemen en te vergelijken met DIY subs, want de vele ervaringen van de DIY'ers kloppen volgens jou dus niet?
Je moet ook niet vergeten dat een fabrikant veel compromissen moet maken om hun project commercieel aantrekkelijk te maken (compact, wat niet altijd optimaal is) en hun kosten te dekken (productie, werknemers, huisvesting, reclame, distributie etc.). Dit gaat vaak ten koste van het eindproduct. Bijzondere kastconstructies die veel tijd in beslag nemen zijn bijvoorbeeld voor hun niet te doen omdat dit teveel kosten met zich mee brengt, maar wel degelijk betere resultaten geeft. Een DIY'er doet dit wel, heeft véél minder kosten en arbeid kost helemaal niets. Dit zogt er voor dat een DIY'er voor minder geldeven goede componenten kan gebruiken en tot een vergelijkbaar resultaat te komen, of voor het zelfde bedrag betere componenten gebruiken en de commerdiele sub achter zich laten.
Alleen de afwerking is vaak niet zo goed als die van fabrikanten, maar dat hangt ook maar af hoeveel moeite je hier voor doet
Eul: Daar heb je gelijk in.
[ Voor 6% gewijzigd door Toink op 17-10-2003 18:47 ]
Vergeet ook niet dat een retailer gewoon gemiddeld 50 tot 100% marge pakt op de inkoopprijs he!? Toink leuk voor je dat je je excuses aanbiedt enzo, maar ik ken de Q200 en die kost dus minimaal 800-1000 euro en voor dat geld bouw je dus VEEL en VEEL betere subwoofers (echt extreem veel beter). De Q50, Q100 en quake zijn ook niet echt bijzonder, de zelbouwontwerpen kunnen echt zoveel mooier zijn voor extreem minder geld.
Je noemt het ook de "knalkast", maar ik vind een Q200 eerder de term "knalkast" waard dan de "knalkasten" die ik tot nu toe gehoord heb (Tbusquet, Jag)
.
Bose heeft trouwens ook jarenlange ervaring met het maken van kwaliteitsproducten (jeetje dat je echt zulke verkoperspraat op een forum neer durft te zetten
).
Je noemt het ook de "knalkast", maar ik vind een Q200 eerder de term "knalkast" waard dan de "knalkasten" die ik tot nu toe gehoord heb (Tbusquet, Jag)
Bose heeft trouwens ook jarenlange ervaring met het maken van kwaliteitsproducten (jeetje dat je echt zulke verkoperspraat op een forum neer durft te zetten
[ Voor 29% gewijzigd door JvS op 17-10-2003 19:19 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Dus ga ik vandaag subwoofers kijken... blijken die beamers ook erg goedkoop te zijn tegenwoordig! voor zo'n 1500 euro heb je al een goede...
lastig lastig lastig!
lastig lastig lastig!
Nouja, dat is een mening en ik dacht dat daarvoor een forum bedoeld was.JvS schreef op 17 October 2003 @ 19:16:
Bose heeft trouwens ook jarenlange ervaring met het maken van kwaliteitsproducten (jeetje dat je echt zulke verkoperspraat op een forum neer durft te zetten).
Dan heb je of toch iets verkeerds gedaan bij dat zelfbouwen of je hebt een hele dure REL.Toink schreef op 17 October 2003 @ 18:14:
Die rels bestaan ook gewoon uit een kast een driver en een subamp. Ik vind er helemaal niks magisch aan. En zo'n REL Q200 heeft idd last van commerciele beperkingen die je bij DIY niet hebt. Het is gewoon een keihard feit dat je voor het geld van een commerciele sub een zelfbouw sub maakt die de commerciele sub wegspeeld in kwaliteit en in spl.
Rel uitgekleed en vergeleken met wat componenten:
Een Volt 10" driver met een 7,6kg magneet (net of dat het gewicht van de magneet van een driver iets zegt over de kwaliteit)

Een resonant engineering SE10 10" driver met 18mm Xmax en een Pe van 600watt:

Prijs: 289 euro
Deze woofers zijn geschikt om in kleine kasten te werken de resonant engineering heeft zelfs al genoeg aan 13 liter om aan een Q van 0,7 te komen.
Een standaard 200 watt aan 4 ohm mosfet subamp met een zeroQ actief circuit dat de curve rechttrekt.

Het klassieke voorbeeld nog steeds de HS200 van Hypex; 200 watt aan 4 ohm:

Prijs: 360 euro
De bassboost functies van de hypex kunnen de snelle rolloff in het laag corrigeren.
Nu een kast bouwen van 17 liter met MDF en die zwart verven voor 20 euro moet makkelijk lukken dacht ik zo.
289 + 360 + 20 = 669 euro
Dit scheelt dus nog steeds 1000-669=331 euro in mijn ogen redelijk wat centen. En rara welke van deze 2 subs gaat er beter klinken?
Dit zijn dan de betere producten maar je zou ook bijvoorbeeld een RCM module kunnen nemen die een stuk goedkoper zijn en meer vermogen leveren.
het geluid van diy is wel voorspelbaar. Zeker als je het op safe speelt en een beproefd subontwerp maakt.
btw wat voor zelfbouw sub had je?
[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 18-10-2003 15:09 ]
Dit is ook wel een leuke aanbieding. Een peerless XLS-10 + passief membraan en Thommessen SW 2.5, dit voor 489 euro, hoef je alleen de bouwkosten nog bij op te tellen en je hetb voor een zeer mooi bedrag een behoorlijke sub.
Je kan ook nog eens luisteren hoe zo'n sub klinkt want hij staat bij speaker&co (rotterdam heb ik hem gezien), alleen dan met een Hypex HS-200 subamp er in.
Je kan ook nog eens luisteren hoe zo'n sub klinkt want hij staat bij speaker&co (rotterdam heb ik hem gezien), alleen dan met een Hypex HS-200 subamp er in.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 61284 op 18-10-2003 17:13 ]
soo 489 is niet duur voor dat setje. Die thommessen amp heeft meer vermogen dan de hs200. Als de ts zoiets kiest kan ie er beter 2 nemen net als Tbusquet
Ik wil toch even kwijt dat het brute woofers zijn van resonant engineering
De XXX 15" quad spreekspoel ( 4 x 2 ohm)
XBL2 motortechniek
Xmax = 32 mm
Fs = 28 Hz
Spl 1w/1m = 88.7 dB
Pe = 1600 watt
Prijs = 720 euro

Ik wil toch even kwijt dat het brute woofers zijn van resonant engineering
De XXX 15" quad spreekspoel ( 4 x 2 ohm)
XBL2 motortechniek
Xmax = 32 mm
Fs = 28 Hz
Spl 1w/1m = 88.7 dB
Pe = 1600 watt
Prijs = 720 euro

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 18-10-2003 17:32 ]
Dit heeft de voorkeur , voor redleijke powe kun je bij yamaha kijken, vind rel beter maar duurder.teacher schreef op 15 October 2003 @ 00:59:
En een "kant en klaar" bouwpakket?
In elkaar lijmen, Beetje solderen, kleurtje geven, knallen maar. Moet in een weekend te doen zijn....
Met jouw budget kan je een dijk van een peerless+slave+dikke hypex neerzetten.
Nee hoor, dat heb ik nietAnoniem: 62484 schreef op 17 oktober 2003 @ 17:32:
Je vergeet denk ik dat al die gesloten kastjes flink actief zijn gecorrigeert.
Ecodan warmtepomp
Nee, het is zelfs precies andersom: in het sublaag maakt actief corrigeren weinig uit. Je hebt weliswaar meer vermogen nodig om aan die x-max te komen, maar vaak is er dan nog genoeg vermogen om aan de x-max te komen. Pas als er niet meer genoeg vermogen is om aan de x-max te komen, heeft die actieve correctie pas echt nadelen. Maar goed, dit gaat echt alleen maar op voor de echte lage frequenties, als in lager dan 40 Hz ofzo.JT schreef op 19 oktober 2003 @ 18:27:
[...]
Nee hoor, dat heb ik nietIn die lagere regionen (onder de 50hz zeg maar ongeveer) gaat xmax veel meer tellen dan vermogen. Als je dan actief moet corrigeren, dan gaat dat GIGANTISCH ten koste van je xmax. De woofer moet dan VEEL meer uitslaan om hetzelfde SPL te halen.
Hier staat een goed artikel over max spl uit een sub.
? Lijkt mij juist logisch dat als je bijvoorbeeld op je rechte curve 90dB speelt maar bij de 18 nog maar 84 vanwege de aflopende curve, dat het dan ten koste gaat van je xmax. Zou de curve nog verder doorlopen dan ligt het misschien op 88 bij dezelfde xmax als van die 84, alleen dan is het 84 vanwege de kleine behuizing. Wil je dit dan weer corrigeren dan moet je hem op 90dB laten spelen waardoor de xmax hetzelfde is als wanneer de curve van zichzelf recht en zou stijgen naar de 96 met correctie. Weet niet precies hoe ik het goed moet uitleggen. En op de Linkwitz site met een ELF design die je me ZELF gaf, stond dat xmax er juist toe doet bij actief corrigeren
Zelfde theorie als ik dus 
In het kort: door de efficientie verlies van 6dB (in dit voorbeeld) moet je met een grotere xmax dan normaal spelen waardoor je sneller op je maximale uitslag komt.
Edit: over een ELF design, actief gecorrigeerd dus:
In het kort: door de efficientie verlies van 6dB (in dit voorbeeld) moet je met een grotere xmax dan normaal spelen waardoor je sneller op je maximale uitslag komt.
Edit: over een ELF design, actief gecorrigeerd dus:
Met andere woorden: je hebt een gigantische xmax en een gigantisch hoeveelheid vermogen nodig. NO FUCKING WAY dat je 118dB haalt met 200watt en een normale hifi woofer op 200watt. Kep een woofer gesimuleerd met een xmax van 3,2 (6,4 p-p dus) en dan kwam je MET MOEITE op dat geluidsniveau op 18hz. Echter, volgens mij stopte ik er toen veel meervermogen in dan dat ding kon hebben (en hij kon 600watt hebben of meer)Now comes that tradeoff part that I was talking about before. The driver is using all of its power rating and 1 mm of its 4 mm of Xmax to produce 112dB at 50Hz. Now we want to achieve a flat response down to 25Hz by using the Linkwitz transform. That means we will be trading off some of our 112 dB SPL to gain some low frequency flat response. The speaker will be using 4 times the 1 mm Xmax or 4 mm of excursion to produce this 25 Hz frequency. The power needed is well in excess of the speaker ratings, so must be limited to 250W.
If we want to use this speaker in the transform, we now need to trade off 12 dB total maximum output for a total maximum output of 100 dB that is flat from 25 Hz up. That’s not too bad of a trade in my opinion. But remember, this is only an imaginary driver that I made up, not a real world example, although in reality, most "real" speaker drivers will not be all that far off. Every 3 dB increase in SPL requires double the previous amount of power. And in our case we needed 12 dB of gain which is 16x more power.
The two things to remember from this example are ...
every 6 dB increase in loudness requires 2x the excursion and 4 times the power
every octave lower you go requires 4x the excursion and 16 times the power
[ Voor 52% gewijzigd door JT op 19-10-2003 20:37 ]
Ecodan warmtepomp
Ik snap niet wat je probeert te bewijzen, maar ik kan je 1 heel belangrijk ding vertellen wat je over het hoofd ziet:
SPLsealed box = excursion * conusoppervlakte
En wat betreft die 118dB met 200 Watt, ik was juist degene die daar een mailtje over ging sturen
.
En wat betreft die 118dB met 200 Watt, ik was juist degene die daar een mailtje over ging sturen
Dus jij zegt dat effectiviteit geen rol speelt ? Want met een lagere effectiviteit heb je meer vermogen/excursie nodig om hetzelfde SPL te halen lijkt mij.Jag schreef op 19 October 2003 @ 20:55:
Ik snap niet wat je probeert te bewijzen, maar ik kan je 1 heel belangrijk ding vertellen wat je over het hoofd ziet:
Ecodan warmtepomp
Nee, met een hogere efficientie heb je minder vermogen nodig omdezelfde excursie (en daarmee SPL) te halen.JT schreef op 19 October 2003 @ 20:57:
[...]
Dus jij zegt dat effectiviteit geen rol speelt ? Want met een lagere effectiviteit heb je meer vermogen/excursie nodig om hetzelfde SPL te halen lijkt mij.
Dus wat jij zegt is eigenlijk als de onderdelen het aan kunnen, kan je met een 18" sub in een 20liter kissie 20hz @0dB halen ?
Ecodan warmtepomp
Ik heb echt totaal geen ervaring met speakers bouwen, maar het lijkt me dat effectiviteit al ingebouwd zit in "excursie(max)".JT schreef op 19 October 2003 @ 20:57:
[...]
Dus jij zegt dat effectiviteit geen rol speelt ? Want met een lagere effectiviteit heb je meer vermogen/excursie nodig om hetzelfde SPL te halen lijkt mij.
Als de speaker gevoeliger is, is er minder vermogen nodig om die maximale excursie te halen, dan als-ie een lage gevoeligheid heeft, maar dan is ie met een gelijke maximale excursie per defenitie beter belastbaar (want hij heeft meer vermogen nodig om die excursie te halen). Gevoeligheid en belastbaarheid zitten dus al in die term maximale excursie ingebakken
(Dat is toch Xmax?)
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Mjah, ik meen eens iets anders gelezen te hebben. Maar das al lang geleden
Ecodan warmtepomp
Zover ik me kan herinneren heb ik in Dickason gelezen dat als je actief corrigeerd de Xmax flink toeneemt, bij frequenties die zonder correctie onder de -3dB frequentie zitten, wil je dezelfde SPL houden. Klinkt ook onlogisch, meer laag bij gelijkblijfende SPL en uitslag, heeft iets tegenstijdigs. Maar daarbij komt nog eens het wattage verhaal van Jag, nu word het helemaal moeilijk om die 118dB te verantwoorden
Nou ja, vrij bizar om dat te gaan proberen natuurlijk. De meeste 18" drivers zijn bedoeld voor 100L+ behuizingen, maar het kan idd wel ja.JT schreef op 19 October 2003 @ 21:01:
Dus wat jij zegt is eigenlijk als de onderdelen het aan kunnen, kan je met een 18" sub in een 20liter kissie 20hz @0dB halen ?
Het kent wel grenzen natuurlijk, als je echt een hele lage efficientie krijgt, dan heb je zoveel vermogen nodig dat de amp het niet meer kan leveren of de driver niet meer kan handelen.
En zoiezo, dit verhaal gaat alleen maar op bij hele lage frequenties. Daar is de max spl namelijk x-max gelimiteerd. Als je een octaaf lager gaat, moet een driver vier keer zoveel uitslag maken voor dezelfde spl. Boven de 50Hz (ongeveer) moet je zoveel vermogen in de driver stoppen om aan de x-max te komen, dat de max spl gelimiteerd wordt door hoeveel power de amp kan leveren/driver kan hebben.
Maar bij hele lage frequenties speelt dat vermogen geen rol, omdat je heel snel aan de x-max zit. Bij 1 Hz kan je misschien 0.5 Watt in een driver stoppen voordat ie over zijn x-max heen gaat, bij 20Hz is dat dan al iets van 10 Watt en bij 40 Hz 80 Watt ofzo (iets van die orde grootte). Als je actieve correctie van 12 dB bij 20Hz toepast, heb je niet 10 Watt nodig voor de x-max, maar 150 Watt. Maar je haalt dan nog steeds het maximale uit de driver, daar doet die actieve correctie niets aan af.
Maar goed, het kent wel grenzen natuurlijk, want bij een te lage efficientie haal je de x-max echt niet meer behalve als je er 2.5 kW ofzo instopt (dat soort bizarre hoeveelheden zijn hele goed mogelijk bij rare ontwerpen). Maar goed, het staat echt allemaal veel beter uitgelegd op de site van Linkwitz. Compleet met grafieken van de max spl die gelimiteerd wordt door de max power van de amp en de x-max enzo. Zeer de moeite waard die link.
Ja ok, ik bedoelde het ook meer theoretischJag schreef op 19 October 2003 @ 21:13:
[...]
Nou ja, vrij bizar om dat te gaan proberen natuurlijk. De meeste 18" drivers zijn bedoeld voor 100L+ behuizingen, maar het kan idd wel ja.
Het kent wel grenzen natuurlijk, als je echt een hele lage efficientie krijgt, dan heb je zoveel vermogen nodig dat de amp het niet meer kan leveren of de driver niet meer kan handelen.
Ecodan warmtepomp
Voice coil height minus top plate thickness, divided by 2JvS schreef op 19 October 2003 @ 21:02:
[...]
Ik heb echt totaal geen ervaring met speakers bouwen, maar het lijkt me dat effectiviteit al ingebouwd zit in "excursie(max)".
Als de speaker gevoeliger is, is er minder vermogen nodig om die maximale excursie te halen, dan als-ie een lage gevoeligheid heeft, maar dan is ie met een gelijke maximale excursie per defenitie beter belastbaar (want hij heeft meer vermogen nodig om die excursie te halen). Gevoeligheid en belastbaarheid zitten dus al in die term maximale excursie ingebakken.
(Dat is toch Xmax?)
Dat is de traditionele definitie van x-max. Belastbaarheid en gevoeligheid staan daar los van in principe (alhoewel het wel lastig schijnt te zijn om een hoog gevoelige driver met hoge x-max te maken).
Uhh, over welke situatie heb je het dan?JT schreef op 19 oktober 2003 @ 21:17:
[...]
Ja ok, ik bedoelde het ook meer theoretischIk denk niet dat er een amp is die het vermogen aan kan of een spoel die 20kw kan verwerken
[ Voor 16% gewijzigd door Jag op 19-10-2003 21:49 ]
Subbas systemen zijn 9 van de 10x Xmax gelimiteerd tenzij ze een afgrijselijk grote Xmax hebben (waar vaak ook een hoog Pe getal aanhangt). De maxSPL kun je voor het thermische bereik uitrekenen en voor de Xmax waarde. Degene die het laagst is de bottleneck en dus praktisch de hoogste waarde. Bij de Xmax waarde berekening gebruik je idd conusoppervlak * Xmax = Vd. Bij het thermisch bereik gebruik je de efficiency van 1w/1m en natuurlijk de maximale thermische belasting. Maargoed daar hebben we WINisd voor 
Voor subbas dus van 80 - 20Hz heb je Vd nodig en voor >80hz heb je efficiency nodig.
Ps dit geldt even voor gesloten systemen trouwens
Voor subbas dus van 80 - 20Hz heb je Vd nodig en voor >80hz heb je efficiency nodig.
[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 19-10-2003 22:17 ]
My point exactly, dank je wel voor deze goed verwoordingAnoniem: 62484 schreef op 19 oktober 2003 @ 22:07:
Subbas systemen zijn 9 van de 10x Xmax gelimiteerd tenzij ze een afgrijselijk grote Xmax hebben (waar vaak ook een hoog Pe getal aanhangt). De maxSPL kun je voor het thermische bereik uitrekenen en voor de Xmax waarde. Degene die het laagst is de bottleneck en dus praktisch de hoogste waarde. Bij de Xmax waarde berekening gebruik je idd conusoppervlak * Xmax = Vd. Bij het thermisch bereik gebruik je de efficiency van 1w/1m en natuurlijk de maximale thermische belasting. Maargoed daar hebben we WINisd voor
Wel grappig dat WinISD dat voor je doet, toch eens proberen dat progsel.
Xmax staat los van de gevoeligheid maar conusopp niet. Een grotere conusopp brengt altijd een grotere gevoeligheid met zig mee mits dezelfde motor opbouw gebruikt wordt. Dus de uitkomst is een grotere woofer. De RE xxx 18" subwoofer heeft een relatief hoge efficiency van 91,8 dB 1w/1m en een hoge Xmax van 32mm daarbij heeft ie XBL2 waarbij het BL product vlak verloopt uitgezet tegen de Xmax wat aanzienlijk minder vervorming met zich meebrengt.
Het leuke van winISD is dat hij in de tab maxSPL altijd de ceiling pakt of het nu de thermische of de Xmax ceiling.
Het leuke van winISD is dat hij in de tab maxSPL altijd de ceiling pakt of het nu de thermische of de Xmax ceiling.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 19-10-2003 22:20 ]
18"/20 liter
Ecodan warmtepomp
Ja, dat van die ceiling had ik begrepen idd. Linkwitz heeft hetzelfde gedaan voor zijn thor ontwerp met uitleg erbij, daarom dat ik ernaar linkte.Anoniem: 62484 schreef op 19 October 2003 @ 22:16:
Xmax staat los van de gevoeligheid maar conusopp niet. Een grotere conusopp brengt altijd een grotere gevoeligheid met zig mee mits dezelfde motor opbouw gebruikt wordt. Dus de uitkomst is een grotere woofer. De RE xxx 18" subwoofer heeft een relatief hoge efficiency van 91,8 dB 1w/1m en een hoge Xmax van 32mm daarbij heeft ie XBL2 waarbij het BL product vlak verloopt uitgezet tegen de Xmax wat aanzienlijk minder vervorming met zich meebrengt.
Wat betreft conus oppervlakte en efficientie, zeker waar. Maar bijvoorbeeld die woofer die je noemt is nog steeds niet bruikbaar voor professioneel gebruik. Verzin maar eens een woofer die 97 of liever nog meer doet en 40mm p-p ofzo, than we're talking
Ja precies, daarom is het dus ook niet zo'n goed idee om een 18" die 150L wil in een 20L kissie te stoppen (dat lukt je niet eens trouwens
[ Voor 14% gewijzigd door Jag op 19-10-2003 22:25 ]
Jag ik ben niet uit op een proffesionele sub zoals velen van ons. Al ben ik stiekem aan het denken over een stel 18" br subs voor bij onze nieuwe topkasten voor de band. Maar dat is een ander verhaal in een toekomstig topic.
Ik heb al eens zitten kijken naar de 18sound 21LW1400. Heeft een Xmax 9,5mm en 99dB en kost maar 425
Of de RCF L18P300. Heeft een Xmax van 12mm! met 97dB en kost 300 euro
Ik heb zelf de RCF L15/554K gehad maar die had een te lage Xmax om te subwoofen.
Ik heb al eens zitten kijken naar de 18sound 21LW1400. Heeft een Xmax 9,5mm en 99dB en kost maar 425
Ik heb zelf de RCF L15/554K gehad maar die had een te lage Xmax om te subwoofen.
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 19-10-2003 22:50 ]
12mm is wel lekker idd! Wist niet dat die RCF unit (populaire unit die je noemt) zo'n hoge x-max had.Anoniem: 62484 schreef op 19 October 2003 @ 22:35:
Jag ik ben niet uit op een proffesionele sub zoals velen van ons. Al ben ik stiekem aan het denken over een stel 18" br subs voor bij onze nieuwe topkasten voor de band. Maar dat is een ander verhaal in een toekomstig topic.
Wat natuurlijk wel zo is, is dat niet alleen x-max belangrijk is, maar ook hoe de driver zich gedraagt als ie er overheen gaat. Zoiezo allemaal overhung voice coils, dus dat scheelt zoiezo. Volgens mij worden heel veel prof subs echt wel boven hun x-max gebruikt. Ben heel benieuwd hoe scherp al die processors staan afgesteld van professionele systemen
Ben wel benieuwd wat Meyer voor drivers gebruikt in hun 650/850 subs, die vind ik het meest "HiFi" klinken van alle subs die ik ken. En voor lekker stampen prefereer ik de L-acoustic subs (JBL ook lekker, denk de 2245 maar die is erg duur in NL). Lekker van dat massieve laag om maar eens een vage audio term in de strijd te gooien
Ik ben niet zo erg weg met al die profi merken maar ik dacht dat Master tegenwoordig 18 sound gebruik ipv beyma vroeger. Turbosound gebruikt precision devices.
Die meyer 650 subs daar zitten speakers in die ik niet 123 kan opnoemen aan het uiterlijk
Aura maken toch bassshakers?
Maar toch een dubbel 18" L18P300 in een manifold kast moet volgens mij wel uberveel bonken met het juiste vermogen erop
Ik dacht dat als een woofer over de xmax gaat oftwel als de spoel buiten het magneetgat treed er geen flux meer is dus er wordt geen beweging geinduceerd dus geen geluid. correct me if i'm wrong
Die meyer 650 subs daar zitten speakers in die ik niet 123 kan opnoemen aan het uiterlijk
Maar toch een dubbel 18" L18P300 in een manifold kast moet volgens mij wel uberveel bonken met het juiste vermogen erop
Ik dacht dat als een woofer over de xmax gaat oftwel als de spoel buiten het magneetgat treed er geen flux meer is dus er wordt geen beweging geinduceerd dus geen geluid. correct me if i'm wrong
[ Voor 86% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 20-10-2003 01:02 ]
Dat klopt idd. > mechanische belasting toch?
Maar, de conus ophanging heeft altijd minder uitslag dan de hoogte van de spoel, dus dat zie ik niet zo gauw gebeuren.
Maar, de conus ophanging heeft altijd minder uitslag dan de hoogte van de spoel, dus dat zie ik niet zo gauw gebeuren.
Wise enough to play the fool
bottoming out is voor subs best een groot probleem. het brengt 100% vervorming met zich mee.
Die processoren staan zo afgesteld dat de speaker niet onder Fb hoeft weer te geven omdat daar de conusuitslag hoog oploopt terwijl er geen spl gegenereert wordt.
Die processoren staan zo afgesteld dat de speaker niet onder Fb hoeft weer te geven omdat daar de conusuitslag hoog oploopt terwijl er geen spl gegenereert wordt.
Niet helemaal, de flux neemt idd af maar wordt niet nul. Niet de hele spreekspoel komt namelijk uit het gat, maar slechts een deel. En je moet nog onderscheid maken tussen underhung en overhung voice coils. PA drivers zijn in de regel overhung, en die zijn wat vergevender met x-max overschrijden. Underhung voice coils gaan meteen als een gek vervormen, met overhung gaat dat veel geleidelijker. Maar wat precies de voor en nadelen van beide ontwerpen zijn, kan ik je ook niet vertellen.Anoniem: 62484 schreef op 20 October 2003 @ 00:42:
Ik ben niet zo erg weg met al die profi merken maar ik dacht dat Master tegenwoordig 18 sound gebruik ipv beyma vroeger. Turbosound gebruikt precision devices.
Aura maakt idd bassshakers, maar ook de driver die in de SB218 van L-acoustics gebruikt wordt. Dus die stampende bass op ID&T feestjes komt uit een Aura driver, en wel de Aura 1808 driver. Dit is de opvolger.
Ik geloof trouwens dat Meyer al sinds een tijdje eigen drivers maakt.
Ik heb bijna deal rond voor een JBL XTI 300 subwoofer voor €400,-

Frequentie bereik 25-130 Hz
Vermogen 300 Watt
Woofer diameter 300 mm (12")
fase regelbaar
Crossover frequentie 40-130 Hz
Gewicht 28 kg
Afmetingen (H x B x D) 550x410x500 mm
Aangezien de rest van mijn speakers ook uit de XTI serie komen en de prijs van dit model in Nederland minstens €660 (advies: €1000,-) is, vind ik dit wel leuke deal

Frequentie bereik 25-130 Hz
Vermogen 300 Watt
Woofer diameter 300 mm (12")
fase regelbaar
Crossover frequentie 40-130 Hz
Gewicht 28 kg
Afmetingen (H x B x D) 550x410x500 mm
Aangezien de rest van mijn speakers ook uit de XTI serie komen en de prijs van dit model in Nederland minstens €660 (advies: €1000,-) is, vind ik dit wel leuke deal
Anoniem: 50944
Die JBl heb ik eens zien staan, erg imposant. Ik zou hem eens gaan luisteren, aangezien je speakers ook uit dezelfde serie komen heb je grote kans dat het lekker matcht. 

Bij een uitstekende spreekspoel (bedoel je dat met "overhung" ? ) is de regel geloof ik dat de krachtfactor BL van 1x de xmax tot 2xde xmax maar matig afneemt. Daarna daalt hij wel heel stijl, maar dat is fysiek bijna niet mogelijk. De vervorming daarin tegen neemt wel heel snel toe (ik praat over gemiddelden). Vervorming kan men meten met een vervormingsanalyzer door de derde harmonische vervorming te meten bij een toeneemende spanning over de spreekspoel (dit moest ik opzoeken want wist ik echt niet meer). Een uitwijking van 15% boven de Xmax komt in de meeste gevallen overeen met een 3e harmonische vervorming van ongeveer 3%.
Over Underhang en Overhang spreekspoelen. Als daarmee een verzinkte en uitstekende voice coil mee wordt bedoelt. Ik dacht dat bijna alle fabrikanten bij woofers de uitstekende spreekspoel gebruiken. Verzonken geeft een perfecte lineariteit over een korte afstand, maar heeft over het algemeen een lagere Bl waarde dan de variant met uistekende spreekspoel. Daarnaast heeft de spoel natuurlijk een geringere massa waardoor mij deze variant erg geschikt lijkt voor tweeters. Maar het rendement licht meestal niet erg hoog en je kunt je bedenken dat de maximale excursie erg beperkt is doordat de magnetische flux bij deze variant wel heel snel weg is bij overschrijding van de xmax.
Jammer dat ik deze hele discussie heb gemist.Jag schreef op 20 oktober 2003 @ 13:31:
[...]
Niet helemaal, de flux neemt idd af maar wordt niet nul. Niet de hele spreekspoel komt namelijk uit het gat, maar slechts een deel. En je moet nog onderscheid maken tussen underhung en overhung voice coils. PA drivers zijn in de regel overhung, en die zijn wat vergevender met x-max overschrijden. Underhung voice coils gaan meteen als een gek vervormen, met overhung gaat dat veel geleidelijker. Maar wat precies de voor en nadelen van beide ontwerpen zijn, kan ik je ook niet vertellen.
Aura maakt idd bassshakers, maar ook de driver die in de SB218 van L-acoustics gebruikt wordt. Dus die stampende bass op ID&T feestjes komt uit een Aura driver, en wel de Aura 1808 driver. Dit is de opvolger.
Ik geloof trouwens dat Meyer al sinds een tijdje eigen drivers maakt.
Bij een uitstekende spreekspoel (bedoel je dat met "overhung" ? ) is de regel geloof ik dat de krachtfactor BL van 1x de xmax tot 2xde xmax maar matig afneemt. Daarna daalt hij wel heel stijl, maar dat is fysiek bijna niet mogelijk. De vervorming daarin tegen neemt wel heel snel toe (ik praat over gemiddelden). Vervorming kan men meten met een vervormingsanalyzer door de derde harmonische vervorming te meten bij een toeneemende spanning over de spreekspoel (dit moest ik opzoeken want wist ik echt niet meer). Een uitwijking van 15% boven de Xmax komt in de meeste gevallen overeen met een 3e harmonische vervorming van ongeveer 3%.
Over Underhang en Overhang spreekspoelen. Als daarmee een verzinkte en uitstekende voice coil mee wordt bedoelt. Ik dacht dat bijna alle fabrikanten bij woofers de uitstekende spreekspoel gebruiken. Verzonken geeft een perfecte lineariteit over een korte afstand, maar heeft over het algemeen een lagere Bl waarde dan de variant met uistekende spreekspoel. Daarnaast heeft de spoel natuurlijk een geringere massa waardoor mij deze variant erg geschikt lijkt voor tweeters. Maar het rendement licht meestal niet erg hoog en je kunt je bedenken dat de maximale excursie erg beperkt is doordat de magnetische flux bij deze variant wel heel snel weg is bij overschrijding van de xmax.
Het is de JBL geworden, voor 400 euro, dat is echt mega goedkoop!
en nog in kersen ook! (rest van speakers is ook kersen)...
terwijl hij niet meer wordt gemaakt
komt zsm via UPS binnen
en nog in kersen ook! (rest van speakers is ook kersen)...
terwijl hij niet meer wordt gemaakt
komt zsm via UPS binnen
dubbel
[ Voor 97% gewijzigd door wouter37 op 03-11-2003 19:19 ]
kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/
kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/
had hem paar jaar terug toen ik rest boxen kocht wel geluisterd.Anoniem: 50944 schreef op 03 november 2003 @ 19:07:
Heb je hem nog kunnen beluisteren?
Mooie deal I guess.
maar toen vond ik subwoofer niet nodig (hoe dom....)
Lijkt me inderdaad echt een koopje .. 400 € voor zo een mooie sub .. ik wacht ook geduldig af op mijn sub , zou deze week gaan arriveren denk ik zo
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Nou... heb m'n JBL XTI 300 binnegehad 
(UPS = top! gisterochtend vanuit Duitsland verstuurd...vandaag bezorgd!)
Sow! is dat even flinke verbetering!
erg erg mooi geluid
nee ben er zwaar tevreden over! zeker voor de prijs
Hij was alleen nog groter als ik kon herinneren hehe....
Achja.. m'n ma maar verteld dat ze er wel wat op kan zetten
foto'tje:
(UPS = top! gisterochtend vanuit Duitsland verstuurd...vandaag bezorgd!)
Sow! is dat even flinke verbetering!
erg erg mooi geluid
nee ben er zwaar tevreden over! zeker voor de prijs
Hij was alleen nog groter als ik kon herinneren hehe....
Achja.. m'n ma maar verteld dat ze er wel wat op kan zetten

foto'tje:

[ Voor 11% gewijzigd door Arnold op 04-11-2003 19:19 ]
Anoniem: 26457
Ik heb geen verstand van subwoofers, maar heb er wel eentje nodig voor het surround systeem. Ik wil graag een betaalbaar model, en nu heb ik na wat zoeken 2 modellen gevonden die mij wel wat lijken.
(1)
JBL ATX 100S (ong. €200)
Actief
Basreflexpoort
Frequentie bereik 45-150 Hz
Vermogen 100 Watt
Aantal woofer-units 1
Woofer diameter 200 mm
Fase regelbaar
High level input
High level output
Line level input (RCA)
Gewicht 13 kg
Afmetingen (H x B x D) 350x295x350 mm
(2)
Yamaha YST-SW015 (ong. €165)
Actief
Downfiring
Basreflexpoort
Frequentie bereik 30-200 Hz
Vermogen 70 Watt
Aantal woofer-units 1
Woofer diameter 160 mm
Fase regelbaar
Crossover frequentie 50-150 Hz
High level input
Line level input (RCA)
Gewicht 9,2 kg
Afmetingen (H x B x D) 325x280x320 mm
... en is het aanwezig zijn van de downfiring (2) een verbetering of zinvol ?
Heeft iemand ervaring met een van genoemde subwoofers of is er op grond van de specs een voorkeur te geven (of eventuele alternatieven ?) ?
(1)
JBL ATX 100S (ong. €200)
Actief
Basreflexpoort
Frequentie bereik 45-150 Hz
Vermogen 100 Watt
Aantal woofer-units 1
Woofer diameter 200 mm
Fase regelbaar
High level input
High level output
Line level input (RCA)
Gewicht 13 kg
Afmetingen (H x B x D) 350x295x350 mm
(2)
Yamaha YST-SW015 (ong. €165)
Actief
Downfiring
Basreflexpoort
Frequentie bereik 30-200 Hz
Vermogen 70 Watt
Aantal woofer-units 1
Woofer diameter 160 mm
Fase regelbaar
Crossover frequentie 50-150 Hz
High level input
Line level input (RCA)
Gewicht 9,2 kg
Afmetingen (H x B x D) 325x280x320 mm
... en is het aanwezig zijn van de downfiring (2) een verbetering of zinvol ?
Heeft iemand ervaring met een van genoemde subwoofers of is er op grond van de specs een voorkeur te geven (of eventuele alternatieven ?) ?
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 26457 op 08-11-2003 08:51 ]
naar beide gaan luisteren en ze absoluut niet in nederland kopen.
JBL: http://www.amazon.de/exec...sc-21/302-6736308-5844061
€175
Yamaha: http://www.netonnet.de/?lr=portal&iid=093009f
€169
Weet niet wat voor merk je normale speakers zijn?
Yamaha geeft waarschijnlijk wat meer luchtverplaatsing en is niet echt aan een hoekplek gebonden omdat ie downfired. de JBL moet je in een hoek zetten voor beste resultaat, en richten op de plaats waar je meestal luistert.
Als je geen JBL boxen hebt zou ik voor de Yamaha gaan.
€175
€169
Yamaha geeft waarschijnlijk wat meer luchtverplaatsing en is niet echt aan een hoekplek gebonden omdat ie downfired. de JBL moet je in een hoek zetten voor beste resultaat, en richten op de plaats waar je meestal luistert.
[ Voor 34% gewijzigd door Arnold op 07-11-2003 22:58 ]
Met subs kan je niet richten. En of een sub downfired maakt niet uit, het enige verschil is dat de driver een beetje naar beneden gaat hangen wat de x-max verkleint. En je ziet de driver niet.
Subs worden pas directioneel in het gebied dat ie al lang niks bijna niks meer weergeeft (500Hz ofzo).
Subs worden pas directioneel in het gebied dat ie al lang niks bijna niks meer weergeeft (500Hz ofzo).
Ik heb 2 Wharfedale 100 watt speakers, 8 ohm, 87 Db.G-Spotter schreef op 07 november 2003 @ 22:56:
naar beide gaan luisteren en ze absoluut niet in nederland kopen.
€175
€169
En ik ben van plan (maar ik weet niet of dat een goed idee is...) om de Subwoofer in een kast te zetten (tv-kast, waarbij de deuren openstaan als de tv aan gaat....).
Wat bestellen in Nederland aangaat valt de prijs ook wel mee (of was er een andere reden om ze in het buitenland aasn te schaffen ?)
Yamaha (€150 toesturen): http://hifiklapper.nl/product_info.php?products_id=463
HI, TS!
Ik zou kiezen voor een sub met een dubbele driver.
MJ acoustics heeft een mooie, de pro100, gaat erg laag en heeft erg veel kracht!
Ook speciaal gemaakt voor grote ruimtes!
check !
http://www.mjacoustics.co...10.02/products/pro100.htm
of deze...
http://www.silverlinedist...o100asbs&language=English
"If you want to move more air than a 15 inch sub but in a smaller lower compact cabinet, then the Pro 100 is just what you've been looking for"
Ik zou kiezen voor een sub met een dubbele driver.
MJ acoustics heeft een mooie, de pro100, gaat erg laag en heeft erg veel kracht!
Ook speciaal gemaakt voor grote ruimtes!
check !
http://www.mjacoustics.co...10.02/products/pro100.htm
of deze...
http://www.silverlinedist...o100asbs&language=English
"If you want to move more air than a 15 inch sub but in a smaller lower compact cabinet, then the Pro 100 is just what you've been looking for"
[ Voor 34% gewijzigd door LyxKyo op 08-11-2003 13:03 ]
cheers!
Heb de Yamaha YST-SW015 sub binnen...
Echter, ik ben wat huiverig met aansluiten op mijn versterker want de beschrijving van de sub vermeld dat als ik maar 1 pre-out uitgang op de versterker heb deze niet mag gebruiken, want de versterker moet over 2 pre-out uitgangen beschikken om er gebruik van te maken.
Snapt of herkent iemand dit, want ik zie geen andere mogelijkheid om het spul aan te sluiten ?
Echter, ik ben wat huiverig met aansluiten op mijn versterker want de beschrijving van de sub vermeld dat als ik maar 1 pre-out uitgang op de versterker heb deze niet mag gebruiken, want de versterker moet over 2 pre-out uitgangen beschikken om er gebruik van te maken.
Snapt of herkent iemand dit, want ik zie geen andere mogelijkheid om het spul aan te sluiten ?
Of probeer anders 1 van mijn zelfbouwprojectjes eens uit. Ik gebruik deze nog steeds naar volle tevredenheid.
2 nieuwe peerless subjes incl. foto's !
2 nieuwe peerless subjes incl. foto's !
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Lijkt me een raar verhaal, kan je de tekst uit de manual eens exact quoten?Anoniem: 26457 schreef op 29 november 2003 @ 15:53:
Heb de Yamaha YST-SW015 sub binnen...
Ok... komt ie;Jag schreef op 29 november 2003 @ 17:24:
[...]
Lijkt me een raar verhaal, kan je de tekst uit de manual eens exact quoten?
... wie het snapt mag het zeggen (graag zelfs!Bepaalde versterkers zijn voorzien van voorversterkeruitgangen die door PRE-OUT worden aan geduid. Wanneer u de subwoofer op de PRE-OUT aansluitingen van de vertserker aansluit, moet de versterker de beschikking hebben over ten minste twee groepen PRE-OUT aansluitingen.
Als de versterker beschikt over slechts één groep PRE-OUT aansluitingen, de subwoofer niet op de PRE-OUT aansluitingen aansluiten.
Ik denk dat ik snap wat ze bedoelen. Volgens mij hebben ze het over een stereo voorversterker. Als die twee groepen pre outs heeft, hang je de sub aan de ene groep en je eindversterker van je normale speakers aan de andere groep pre outs. En met groep bedoel ik dan gewoon twee connectoren, links en rechts.
Maar als je een 5.1 receiver hebt, heeft die gewoon 1 pre out voor de sub en die kan je prima gebruiken. Sterker nog, dat is bedoeling dat je die op die manier gebruikt.
Maar als je een 5.1 receiver hebt, heeft die gewoon 1 pre out voor de sub en die kan je prima gebruiken. Sterker nog, dat is bedoeling dat je die op die manier gebruikt.
Jup.. is een 5.1 versterker. Volgens de beschrijving van de versterker dient de PRE-OUT aansluiting voor de sub. Maar ik raakte wat in de "war" door de beschrijving van de sub. Je uitleg klinkt goed en aannemelijkJag schreef op 29 november 2003 @ 18:00: