Toon posts:

5.1 boxsetje op een "normale" geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een CREATIVE LABS Inspire 6.1 6700 te kopen. maar
is het ook mogelijk om een 5.1/6.1 boxensetje aan te sluiten op een normale geluidskaart (line in, line out, mic). Ik weet dat je dan geen 3d geluid hebt, maar het is ook maar van tijdelijke aard.

Is dit mogelijk?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08 23:24

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op 13 oktober 2003 @ 21:30:
Ik ben van plan om een CREATIVE LABS Inspire 6.1 6700 te kopen. maar
is het ook mogelijk om een 5.1/6.1 boxensetje aan te sluiten op een normale geluidskaart (line in, line out, mic). Ik weet dat je dan geen 3d geluid hebt, maar het is ook maar van tijdelijke aard.

Is dit mogelijk?
Lijkt me wel, alleen doen de andere boxen het niet. Dus doen alleen de links, rechts en de subwoofer het :)

Xbox Live ID:Notna8310

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 12:38

Len

Leeg

alleen je 2 speakers (left right) en je sub denk ik

WHAAAA ik ben traag

[ Voor 19% gewijzigd door Len op 13-10-2003 21:32 . Reden: traagheid ]

Free Tibet

Verwijderd

Topicstarter
is er wel een maniertje dan om die 3 andere aan te sturen? met bijvoorbeeld een splitter ofzo? (kan dom zijn dit :P ,heb geen verstand van dit soort boxsetjes)

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 21:34:
is er wel een maniertje dan om die 3 andere aan te sturen? met bijvoorbeeld een splitter ofzo? (kan dom zijn dit :P ,heb geen verstand van dit soort boxsetjes)
Ik denk dat het wel mogelijk is om de stekkertjes van de front en rear channels in een splitter te stoppen en deze dan in de line-out van je geluidskaart.
center channel en subwoofer channel kan volgens mij niet.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:20
Een splitter is mogelijk, gewoon een enkele splitter op de front uitgang (meestal groene) en daar sluit je de voorste twee en achterste twee speakers op aan. De voorste center en achterste center zijn dan echter niet in gebruik. Maar dat geeft ook niet, want dan verneuk je je hele stereobeeld. Het lijkt me dat de subwoofer zelf gewoon meedoet door middel van een lage tonen filter, welke de lage tonen uit de signalen filtert zodat deze niet naar de kleine satalietjes gaan.

Maar welke geluidskaart heb je precies? Goedkope budget modellen willen nog wel eens 5.1 geluid ondersteunen door de line in en microfooningang om te toveren tot twee uitgangen :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 13 October 2003 @ 21:38:

Maar welke geluidskaart heb je precies? Goedkope budget modellen willen nog wel eens 5.1 geluid ondersteunen door de line in en microfooningang om te toveren tot twee uitgangen :)
ik heb een low-budget onboard geluidskaart (VIA audio (WAVE) ), kan het ook daarmee?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 21:49 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:20
Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 21:44:
[...]

ik heb een low-budget onboard geluidskaart (VIA audio (WAVE) ), kan het ook daarmee?
Zou ik zo niet durven zeggen, wat voormoederbord is het? Merk, type, hoe oud, enz. Kijk anders even in de handleiding.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-08 13:58
Als je een gewoon geluidskaartje hebt (geen 5.1 ondersteuning) dan kun je alleen de frontspeakers aansluiten op de groene (speaker) uitgang.
De kaarten met 5.1 hebben de mogelijkheid om op de line in e.d. nog de andere speakers aan te sluiten. Die uitgangen worden dus voor meerdere doeleinden gebruikt.

Op een gewone geluidskaart kun je niet zomaar op de andere aansluitingen ook boxen aansluiten, dat snapt die geluidskaart niet.

Limbids

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
Is het niet handiger om dan voor 30 euro een sb live 5.1 te nemen :?

zie net voor 9 euro een 5.1 van sweex :P

[ Voor 25% gewijzigd door mdj84nl op 14-10-2003 11:55 ]

• Koeniepoenie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-08 10:48
mdj84nl schreef op 14 October 2003 @ 11:54:
Is het niet handiger om dan voor 30 euro een sb live 5.1 te nemen :?

zie net voor 9 euro een 5.1 van sweex :P
Hij zegt dat het voor tijdelijke aard is dat hij zn 6.1 gaat aansluiten op een normale geluidskaart,
ik neem dus aan dat hij (als hij de nieuwe geluidskaart heeft) wilt genieten van een 6.1 systeempje :*)

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Is het mogelijk om AC3-geluid dat van een DIVX ofzo komt door te sturen via een optische uitgang naar een speakersetje met eigen decoder?
Het is een "gewone" geluidskaart. Terratec DMX x-fire 1024

PSN: Shiver23

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Shiver23 schreef op 14 oktober 2003 @ 12:03:
Is het mogelijk om AC3-geluid dat van een DIVX ofzo komt door te sturen via een optische uitgang naar een speakersetje met eigen decoder?
Het is een "gewone" geluidskaart. Terratec DMX x-fire 1024
Beter start je daar een nieuw topic voor ipv het hier als losse vraag te posten. En welkom op GoT btw :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

w0w

De voorste center en achterste center zijn dan echter niet in gebruik. Maar dat geeft ook niet, want dan verneuk je je hele stereobeeld. Het lijkt me dat de subwoofer zelf gewoon meedoet door middel van een lage tonen filter, welke de lage tonen uit de signalen filtert zodat deze niet naar de kleine satalietjes gaan.
Dit is niet helemaal waar, de rear center speaker doet wel mee, aangezien deze (zwarte) jack plug 4 'connectors' heeft, en de splitter zal de rear-center en de rear-massa samen pakken (aangezien de massa net boven de center zit).
De subwoofer zal echter niet meedoen, aangezien deze een eigen jackplug heeft (een oranje in dit geval).
Er is wel een manier waarop je ook de voorste speaker en subwoofer er op kunt aansluiten (dmv nog een splitter :P ) Maar zoals ShittyOldMan al terecht zegt, het geluid wordt er niet beter op en het stereo beeld wordt er inderdaad ook niet beter van.

offtopic:
Uitstekende keus, die Inspire 6700 :)

[ Voor 38% gewijzigd door w0w op 14-10-2003 12:14 ]

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

The_Eagle schreef op 14 October 2003 @ 12:09:
[...]

Beter start je daar een nieuw topic voor ipv het hier als losse vraag te posten. En welkom op GoT btw :P
Hehe sorry. Ach als iemand het weet. Heeft er ook wel mee te maken toch? :P

tnx 4 da welcome. Zit er al wel een tijdje hoor

• Ferdy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-07 13:00
Bij mijn Phillips 5.1 setje werkte alle speakers terwijl ik alleen de front had aangesloten. Het signaal werd dus verdeeld over front/rear/sub.

Maar of dat bij dat Creative setje ook zo is....

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-08 07:54
Je kan gewoon bij de technico boer een splittertje kopen. Hij maakt dan van je ene uitgang twee stekkertjes. Bij m'n z-640 zit dan zo'n klein blokje zodat je je speaker kabels die normaal in de pc gaan dat blokje gaan. Alleen heb je dan wel alleen voor en achter+sub. Maar bij de Z-640 zit zo'n knopje dat je de 2 voorste kanalen kan mixen zodat je ook de center gebruikt

Zal effe fototje maken dan is het iets duidelijker, (verhaal is denk ik een beetje vaag)
edit:
Zo, effe een fototje gemaakt,
Afbeeldingslocatie: http://server2.fs2002.com/uploaded_images/R0010170_bewerkt.jpg

De rechter gaat dus in de pc, dat zwarte blokje zat bij m'n speakers maar is vast en zeker ook wel los te koop.

[ Voor 22% gewijzigd door Flippie Flink op 14-10-2003 12:46 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Shiver23 schreef op 14 oktober 2003 @ 12:12:
[...]

Hehe sorry. Ach als iemand het weet. Heeft er ook wel mee te maken toch? :P

tnx 4 da welcome. Zit er al wel een tijdje hoor
het staat gewoon in de FAQ van AV.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

w0w

Bij mijn Phillips 5.1 setje werkte alle speakers terwijl ik alleen de front had aangesloten. Het signaal werd dus verdeeld over front/rear/sub.

Maar of dat bij dat Creative setje ook zo is....
Nope, maar als dat bij jou echt zo is, dan kun je toch geen goed 3d geluid horen :? of ben ik nou een koe?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

@Shiver23: ja!!

@arnout109: But why ???? Ga je geld uitgeven voor zo'n speakerset, dan kun je ook ff een paar tientjes uitgeven voor een nieuwe geluidskaart.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Lol dat jullie dat niet weten.

ik heb zo`n standaart onboard geluidskaart, en zelfs met die kun je een 5.1 boxenset aansluiten zodat alle boxen het doen.

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

zo, ben jij even 1337

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-08 23:42

Felyrion

goodgoan!

Verwijderd schreef op 15 oktober 2003 @ 11:07:
Lol dat jullie dat niet weten.

ik heb zo`n standaart onboard geluidskaart, en zelfs met die kun je een 5.1 boxenset aansluiten zodat alle boxen het doen.
ja, hallo... dat ligt dus helemaal aan je moederbord he? een beetje moederbord heeft tegenwoordig vaak 5.1 onboard ondersteuning, maar zeker niet allemaal, en oudere moederborden al helemaal zelden.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Pagina: 1