Onrustig op SCSI bus

Pagina: 1
Acties:

• cyrax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 21:55
Ik heb een simpel Adaptec scsi kaartje 2904 CD met daaraan een brander (teac) en een DVD (Toshiba). Gisteren had ik ook m'n scanner op deze kaart aangesloten (HP 5P) en nu produceer ik alleen nog maar coasters met m'n brander. Ook knippert het lampje van m'n brander erg vaak, ook als hij niks hoeft te doen. Alle apparaten hebben een verschillend scsi adres dus daar ligt het niet aan.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn ?

Verwijderd

Termination probleem

• cyrax
Zou ik ook denken en heb ik nog niet gecheckt. De scanner werkt overigens prima, alleen krijg ik in NERO een bus error o.i.d (dus geen buffer underrun). Zit erop de HP 5P een knop o.i.d. om terminatie in te schakelen ?)

• JSK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 21:48

JSK

Thunder K8WE

Een SCSI keten moet altijd geterminate zijn aan beide uiteinden. Zorg dus dat dat intern en extern zo is. Als de SCSI kaart zelf dus geen uiteinde vormt, dan moet terminate off (voor de kaart); de scanner moet terminate on, alsook de brander of DVD speler (welke aan het eind zit). Ikzelf gebruik een 2930CU kaartje, met een brander en scanner. Branden en scannen tegelijk is om problemen vragen want de scanner is niet zo netjes in de communicatie; in andere gevallen geeft het geen probleem.

Specs Casemod

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:00
De HP 5P heeft geen terminator, dus zul je een losse terminator op de 2e aansluiting op de scanner moeten zetten. Koop een actieve indien er een u scsi apparaat ergens in de keten zit (in of extern).

Do as I say, don't do as I do.

• cyrax
Ik ga ervan uit dat mijn scsi kaartje 1 channel heeft (weet ik zeker) en dan moet ik inderdaad m'n scanner termineren. Als ik niks aan de externe aansluiting hang is m'n scsi kaart het begin van de keten en zou die moeten termineren. Doet die dat dan vanzelf als hij geen externe aangesloten apparaten detecteerd ?

(de scanner komt trouwens bij m'n broertje vandaan waar het het enige apparaat is aangesloten op een ISA scsi kaart dat bij de scanner zat) Hier werkt hij prima maar zou die dus ook getermineerd moeten zijn ?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Veel controllers kun je instellen op "auto-termination", ofwel dat ze zelf uitzoeken of op beide poorten devices zitten, en zo niet de termination instellen. Haal even de installatie-handleiding van de site af en je weet het.
Het is nooit zeker dat je problemen krijgt als je geen termination toepast, je kunt geluk hebben. Vanwege de onbereikbaarheid van de achterkant van een systeem heb ik jaren gewerkt met een 1.2 m kabel aan mijn AHA-1542, zonder termination als er geen device (DAT-drive) aanhing, zonder problemen; pas de laatste tijd heb ik met een gender-changer een terminator erop zitten.
Aan de andere kant had ik onlangs een externe CD-rewriter op mijn AHA-2940AU zonder terminator, en toen bleef Windows NT op de initialisatie-ronde hangen (het blauwe scherm), uit, terminatortje en netjes doorstarten (booten doet-ie van zijn AHA-2940UW).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• meibok
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-10-2020

meibok

a-huh, huhuhuh, huh-huh

de adaptec 2904 heb ik tot nog toe alleen maar gezien als 'goedkope' scsi oplossing voor cd's en branders.
Dat ie niet werkt met scanners verbaast me dan ook niet echt.
Ik zou voor alleen cd's en branders een ncr810 kaartje kopen. Is denk ik goedkoper (+- 75,-) en meer compatible met andere aparaten.

"Oh no! it's mega-maid! She's gone from suck to blow!"

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Op dinsdag 05 december 2000 02:45 schreef meibok het volgende:
de adaptec 2904 heb ik tot nog toe alleen maar gezien als 'goedkope' scsi oplossing voor cd's en branders.
Dat ie niet werkt met scanners verbaast me dan ook niet echt.
Ik zou voor alleen cd's en branders een ncr810 kaartje kopen. Is denk ik goedkoper (+- 75,-) en meer compatible met andere aparaten.
Da's dus gelul! De adaptec 2904 is een prima scsi-2 kaartje wat alleen door adaptec in een goedkoop hoekje wordt gedouwd om maar zoveel mogelijk mensen aan de 2930/2940 te krijgen.

Zelf heb ik een 2902 die volgens de site een 'single device' kaartje is en waar ik een jaar lang zonder problemen een plex40, een HP9200 en een Quantum Fireball 3.2 GB aan heb gehad en ik kon alles doen (on the fly etc etc etc).

De kaart is gewoon prima, het is gewoon een termination probleem.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

aan de 2906 kun je niks instellen.
denk aan je kabel lengte en aan je kwaliteit van je kabel van de scanner
Pagina: 1