Problemen met SCSI door Plextor 12/10/32S

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb al eerder post gedaan hier over rare problemen in Win98SE.

Ik ben nu wat wijzer over de problemen. Ik ben nu wel in geslaagd om Windows 98se werkend te krijgen.

Ik heb scsi keten met 2 externe SCSI scanners en 2 internet plextors: 40x en nieuwste 12/10/32S

Even een opmerking. Voordat ik nieuwe Plextor 12/10/32S erin plaats, heb ik voorheen Yamaha 4416S writer. Ook een scsi model. Daar is nooit problemen mee en alles functioneert zeer goed.

Als ik Plextor writer daarvoor in de plaats zet, wil Windows niet meer opstarten. Ik zie wel DOS scherm met kleine verloop en na geknipper van Plextors led's.

Ik heb advies gevolgd op Plextors site en bleek dat Plextor 40x aan het eind van keten moet staan. Dat is gedaan en werkt iets beter.

Onderzoek 1:
Ik zet kleurenscanner aan het einde van externe scsiketen uit. Desktop komt niet.

Onderzoek 2:
Nu wel aanzetten (alle apparaten zijn aan). Windows gaat verder en desktop is te zien. Maar het loopt stroef. Het is vastgelopen op een bepaald onderdeel, maar ik kan wel na ctrl-alt-del in taakvenster komen. Windows afsluiten kan niet. Te stroef.

Onderzoek 3:
Kleurenscanner losgekoppeld en terminator op tweede scanner gezet. Er is nu 1 externe scanner over. Windows start op, maar bleef in DOS hangen, geen desktop te zien. Wellicht is er een driver die bleef zeuren. Maar dat weet ik niet.

Onderzoek 4:
De hele externe keten is losgekoppeld. Windows start op en desktop verschijnt. Alles functioneert goed en branden gaat vlekkeloos.

Zoals je kunt opmaken gaat het heel slecht als ik externe keten aan scsi kaart hangt.

Heeft iemand mogelijk een idee waarom het zo idioot moeilijk gaat? :(

Verwijderd

Ik heb sinds gister die writer en er ook veel troubles mee :(.
Gisternacht uit ergernis maar mijn HDD geformatteerd!
Maareuh ik moet dus de Ultraplex als laatste in de keten zetten? Goed, strax ff mijn SCSI ID's omgooien. Ik heb dan wel alleen maar een Ultraplex 40x en een Plexwriter 12x10x32x SCSI maarja..... eens kijken of dat oplossing biedt....

In 90% van de keren dat ik aan het branden ben hangt mijn computer totaal vast! Hierover heb ik ook al een topic vandaag op dit forum gezet overigens maar van de antwoorden daar ben ik nog niet zo gek veel wijzer van geworden.. :'(

• Metzie
  • Laatst online: 19-08 21:54

Metzie

Nyaano !

Heb je wel een ultra SCSI controller?
De goedkopere controllers zijn meestal SCSI-2

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:11

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Er zijn erg veel mense met dit probleem, misschien de search geruiken.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Op donderdag 30 november 2000 18:07 schreef FrankGuthrie het volgende:
Er zijn erg veel mense met dit probleem, misschien de search geruiken.
Jawel, maar het gaat nu om nieuwste Plextor 12/10/32S. Daar is zoeklijst niet zo lang van.
Op donderdag 30 november 2000 17:03 schreef Metzie het volgende:
Heb je wel een ultra SCSI controller?
De goedkopere controllers zijn meestal SCSI-2
Ik heb Adaptec 2930CU, dus het ondersteunt Ultra SCSI. En ook PCI model. Geen problemen mee.
Op donderdag 30 november 2000 14:59 schreef Dee-ehn het volgende:
Maareuh ik moet dus de Ultraplex als laatste in de keten zetten? Goed, strax ff mijn SCSI ID's omgooien. Ik heb dan wel alleen maar een Ultraplex 40x en een Plexwriter 12x10x32x SCSI maarja.....
Je hoeft SCSI-ID niet omgooien. Het gaat alleen om dat Ultraplex 40x aan het einde van scsi keten te zetten, dus moet zelf getermineerd worden. De writer moet dus ergens middenin staan.
Als het niet helpt, kun je nieuwe ASPI layer opzetten en/of nieuwe drivers voor je SCSI kaart opzetten.

Het is wel balen.... kan ik nu niet SCSI scanners gebruiken !!! Heb ze echt nodig om ontwerpen in te scannen. Anders moet ik betere kleurenscanner kopen. :(

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Branders een zo hoog mogelijk ID geven is mijn ervaring. Ik heb Brander op 6 aan het eind van de kabel getermineerd.
Plextor 32X op ID4 een connector lager.
Host adapter is vanzelfsprekend ID7.

Verwijderd

Ik heb mijn CD-ROM op de laatse connector als ID4, en de brander daaronder op ID3. De standaart ID's eigenlijk.

Zijn bij de weg een Plex40 en 12/10/32S.:) En werkt helemaal perfect!

Verwijderd

Bij mij loopt alles, het probleem was dat mijn SCSI kaart niet wilde samenwerken met mijn NIC totdat ik ze een shared IRQ gaf... :?

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 23:13

zaadstra

Überprutser

Plextor zegt dat je hun P40 aan het eind moet hangen omdat je dan een ACTIVE termination heb. Da's verplicht als je Ultra-SCSI gebruikt. Als je actief termineert aan beide einden van de kabel mag de CD pleejer overal zitten.
Het feit dat je een verbetering signaleert geeft wel aan dat je in deze richting moet zoeken.

Max kabellengte is 3 meter voor Ultra scsi.

Bijkomend probleem is daar als je ultra en fast (scsi2) scsi stuff gaat mixen.
Als je buiten de kast alleen fast scsi apparaten heb hangen moet je de bovenste helft van de scsi bus al op de kaart termineren en de onderste helft op de laatste scanner (eind van de keten). Volgens mij doet een 2940UW het aardig goed als 'ie op auto terminate staat.

Ik heb ook wel eens gezien dat windoze niet start als ik gezondigd heb met de terminering.

Succes ermee...

• CompuFAT
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 17:54

CompuFAT

Oops, I farted ...

Volgens mij heb ik ooit in een handleiding gelezen van mijn 2940U2w dat je nooit alle aansluitingen van de scsi-kaart tegelijk mag gebruiken. Waarom? Al sla je me dood ...

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:00
Het probleem is waarschijnlijk de terminatie in combinatie met de te lange kabels. Zorg ervoor dat er inderdaad aan het einde van de interne kabel een ultra scsi app hangt. De max kabellengte weet ik niet uit mijn hooft, maar die is ook afhankelijk van het aantal gebruikte aansluitingen. Bij een 2940u(2)w mag je niet alle 3 de aansluitingen gebruiken omdat dat een Y splitsing in de keten betekend, oftewel je moet het als 1 keten zien en die mag maar 2 uiteinden hebben en niet 3.

Do as I say, don't do as I do.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik weet wel dat je niet mag scannen als je aan het branden bent. Dat kan niet. Dan breekt de scanner de brandproces af en je hebt leuke onderlegger erbij.

Dat heb ik gemerkt als ik wil scannen. Dat doe ik niet weer.

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 23:13

zaadstra

Überprutser

Dat komt omdat de scanner applicatie de scsi bus niet released zodat je bakker bitjes te kort komt op de duur.....

(scanner applicaties schijnen per definitie dom geschreven te zijn)

Verwijderd

bij 4 apperaten 3 meter adapter telt ook mee
bij 5 of meer 1,5 meter kabel
bij u2w is dit anders dan zitten er 2 controlers chips op

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
zeker niet. de 7890 is u2w maar single chip.

Verwijderd

kijk maar eens opde site van adaptec
de 7890a en de 3860

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
de 3860 geeft de mogelijkheid om ook ultra te gebruiken maar de u2w zelf (de 7890) is single chip.

Verwijderd

klopt

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 12:12

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Op vrijdag 01 december 2000 19:31 schreef Bart-01 het volgende:
Het probleem is waarschijnlijk de terminatie in combinatie met de te lange kabels. Zorg ervoor dat er inderdaad aan het einde van de interne kabel een ultra scsi app hangt. De max kabellengte weet ik niet uit mijn hooft, maar die is ook afhankelijk van het aantal gebruikte aansluitingen. Bij een 2940u(2)w mag je niet alle 3 de aansluitingen gebruiken omdat dat een Y splitsing in de keten betekend, oftewel je moet het als 1 keten zien en die mag maar 2 uiteinden hebben en niet 3.
Klopt niet, bij de 2940U2W mag dat wel, je kun nl 15 devices aan deze kaart hangen (heb ik zelf wel eens gedaan). De externe aansluiting is een verlengde van de 50-pins aansluiting.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Verwijderd

http://www.adaptec.com/products/datasheets/specs/aha2940u2w.html
het zijn 2 verschillende bussen nammelijk uw/u en de u2w
Pagina: 1