Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

casemodding vroeger

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe een presentatie over casemodding voor nederlands en ik wou vragen of iemand mischien een paar plaatjes heeft van het casemodden vroeger.
En mischien kan iemand me iets vertellen hoe het casemodden vroeger ging en of het toen ook al voor de sier of ook voor de fuctionaliteit.
Ik heb al op tweakers gezocht maar kon niks over de geschiedenis van het casemodden vinden, en kon niks over oude casemods op internet vinden, meschien kunnen jullie me helpen.

alvast bedank

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
lol ik zie het al voor me, ainstein met zun casemodded eerste computer

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Nou er waren toen niet van van die dingen als: CCFL's, LED-Fans, CCFL-Fans e.d.
dus veel minder verlichting denk ik :)

Verwijderd

Correct Nederlands lijkt me ook wel wat voor je.... meschien........

Verwijderd

Topicstarter
nee dat bedoel ik ook weer niet :D maar of er ook al met atari's enzo werd gecasemod.

Verwijderd

aan het begin was het alleen voor functionele doel einden bedoeld zoals een betere koeling en meer ruimte voor bv. hardeschijven

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 10:19
Ik ben meedere stukken op internet tegengkomen met dit onderwerp, maar die waren engels... ik neem aan dat jij opzoek bent naar een nederlands stukje, zodat je in 1x klaar ben met je presentatie.

Sorry, huiswerk opdrachten zul je echt zelf moeten doen.

Verwijderd

Tja wat is casemodding? Inderdaad, dat kan echt van alles zijn. Ongetwijfeld was er 15 jaar geleden ook wel iemand die zijn MSX overspoot of een LEDje erin maakte. Je hoeft er alleen niet echt op de rekenen dat die mensen windows of speciale finger guards erin zetten :+ Nu kun je ook de meeste dingen redelijk standaard verkrijgen, terwijl je toen nog uniek was als je iets aan je computer kon veranderen. Het zal er dus wel geweest zijn, maar dan op beperkte schaal.

Een atari is vast ook wel eens 'gemod', en ook wel jaren geleden. Zoek eens wat op Google, wil nog wel eens helpen ;) De kans is klein dat je die informatie in het Nederlands vind, maar je mag dan ook nog wel wat zelf doen. Overigens kun je natuurlijk ook wat vertellen over hoe het casemodding de laatste, zeg, 3 jaar veranderd is. Genoeg over te vertellen, maar dan moet je wel goed zoeken :Y)

• darkdesign
  • Niet online
mun vader heeft nog met een van de eerste pc gewerkt op zun bedrijf, dat is een hele grote kamer met harde schijven zo groot als centrivuges die vast stonden aan een betonne blok. en waar het in die kamer 50 tot 60 grade was en een t*r*ng lawaai

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
darkdesign schreef op 10 October 2003 @ 17:16:
mun vader heeft nog met een van de eerste pc gewerkt op zun bedrijf, dat is een hele grote kamer met harde schijven zo groot als centrivuges die vast stonden aan een betonne blok. en waar het in die kamer 50 tot 60 grade was en een t*r*ng lawaai
en toen heeft hij daar discoverlichting opgehangen ofzo?
whats your point... het gaat over iemand zn huiswerk over CM

TheS4ndm4n#1919

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 08:31

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Er is een site waar ze van die ghetto mods showen
kan alleen de url nog niet vinden

misschien dat je een beetje kan smokkelen met die plaatjes en
gewoon het onderschrift wijzigt naar een paar jaar terug.

• darkdesign
  • Niet online
nee toen kon je nog echt nix van casemod, of wel ja, der zulle wel ramen in die kamer hebben gezete, van die echte glaze ramen, toen kon je nog in een computer case lopen

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet doe dus een presentatie met powerpoint maar ik mag er niet te veel tekst bijzetten en moet er dus zelf uitleg over geven, dus heb er niks aan om die teksten zo over te kopieren, ik zou alleen iets meer over de opkomst van casemodden willen weten omdat ik pas 16 ben en dit niet echt meegemaakt hebt en de meeste zijn hier toch wel ouder dan mij en weten dit mischien wel, zodat ik mijn presentatie zo volledig mogelijk kan maken en niet zodat ik mijn huiswerk snel af heb, anders had ik wel een makkelijker onderwerp gekozen :)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:24

breinonline

Are you afraid to be known?

Bekijk als je je wilt inleven in het gevoel wat de eerste generatie casemodders had ook dit draadje even. Daar kan je wel wat uithalen denk ik.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 17:46

KnOeFz

no comment...

Ik kan me nog herinneren dat ik bij mijn Atari 800 extra toetsen gemaakt had... Heb er geen foto's of schema meer van, maar er zaten of het moederbord een aanral loze aansluitingen die je door er knopjes aan te solderen als cursor toetsen kom gebruiken als ik het me allemaal goed herinner (15 jaar geleden ofzo).

En bij mijn Commodere 64 ooit zelf een resetknop gemod met een din-plug en een knopje die je op een "poort" kon steken... dan kon je hardwarematig resetten ipv cbm-runstop (of hoe was het ook weer?) te rammen... Helaas ook hier geen foto's van...

Maar misschien kun je wat google-en op deze genoemde mods

dat zijn zo'n beetje mijn oudste case-mod memories :D

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• MrDraw
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 20:07
En bij mijn Commodere 64 ooit zelf een resetknop gemod met een din-plug en een knopje die je op een "poort" kon steken... dan kon je hardwarematig resetten ipv cbm-runstop (of hoe was het ook weer?) te rammen...
owja, die goede oude tijd... dat was <run/stop>-<restore> meen ik me te herinneren. voor de commodore 64 heb ik ooit nog een audio line-out gemaakt door het signaal af te tappen bij de monitoraansluiting, maar daar heb ik ook geen foto's van...

Specs

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Nou euh, de eerste computers met zo'n MHz speed indicator komt al in de buurt van casemodding :P

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

dan moet je eens zoeken op amiga..daar werd heel veel gemod.de a500 in pc kasten.dit alles om de extra zooi erin te krijgen..

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 21:45
Pas wel op dat je klasgenoten niet in slaap vallen. En wees bereid om als "die stomme nerd die lampjes in zijn computer maakt" door het leven te gaan, dan komt het vast wel goed met je presentatie. Suc6!

Dat dan weer wel......

Verwijderd

een spreekbeurt over casemodding voor nederlands.... sorry hoor maar dat gaat mij toch wel een beetje ver... beetje droevig

ik zou zeggen g00gle findz all

Verwijderd

De eerste Apple, de Apple I, kwam zonder kast. En iedere koper bouwde vaak z'n eigen kast erom heen. Kijk maar eens op:
http://www.old-computers....um/computer.asp?st=1&c=67

• hrr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-11 22:13

hrr

Have a nice Day

offtopic :

PRICE $666.66 (USA, 1976)

hmmmm , beetje raar bedrag als je het mij vraagt :s

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

hrr schreef op 10 oktober 2003 @ 20:32:
offtopic :

PRICE $666.66 (USA, 1976)

hmmmm , beetje raar bedrag als je het mij vraagt :s
Ja, lijkt wel een 2/3e ofzo

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 19:16
Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 20:26:
een spreekbeurt over casemodding voor nederlands.... sorry hoor maar dat gaat mij toch wel een beetje ver... beetje droevig

ik zou zeggen g00gle findz all
Bij nederlands zal het denk ik vooral gaan over het 'spreken' zelf. Het onderwerp kan je dan gebruiken om je ei kwijt te kunnen :)

Google: http://groups.google.com/...0&as_maxm=10&as_maxy=2000
Kan je kijken hoe men er toen over praatte!

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Check jij je mail maar even

[ Voor 90% gewijzigd door AcouSE op 10-10-2003 22:10 ]

Flap

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:59
De eerste case modders, vind ik eigenlijk de mensen die begin jaren tachtig zelf hun eigen computer bouwden van scratch. Ik heb nog ergens een hcc blad liggen uit die tijd. Met daarin dus alle componenten los te koop, waarbij je ook zelf voor een kast moest zorgen.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 19:16
Dat is geen casemodden. Casemodden is puur de hardware kant van het tweaken.
Modden doe je om je case (ook al is het de eerste PC) te laten passen in de plek waar die hoort.
Het maken van een behuizing voor een server in de kelder vind ik niet casemodden.

maken != veranderen

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Tja, mensen willen zich onderscheiden van de de (letterlijk) grijze massa.

Vroeger waren de computers duur, en als je die sloopte was je heel wat geld kwijt.

Vergelijk het maar met de cartuners, veel mensen doen dat niet omdat het nu nog te duur is.

Mijn eerste bedoeling bij het casemodden was het efficienter maken van de kast, andere ventilator + groter gat = betere koeling

En de eerste windows in de computers weet ik niet, waarschijnlijk was het voor persoonlijk gebruik (lekt mijn waterkoeling niet), later om te laten zien wat je hebt. De CCFL's zijn echt iets van de laatste jaren, optisch tunen omdat de hardware snel genoeg is.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Ja, en waar men een jaartje geleden nog warm liep voor een HDVUmetertje wordt er nu soms een eisenpakket neergelegd waar een Elektuur-team 4 weken werk mee heeft om te verwezenlijken.

Verwijderd

Topicstarter
ik doe trouwens ict dus dat "de nerd die lampjes in zun computer bouwt" zal denk ik niet echt opgaan, omdat de meeste al weten dat ik casemod.
Een dat je een presentatie over casemodding droevig vind dat is je eigen mening.
Denk dat de meeste in mijn klas dit wel interesant zullen vinden, en probeer mijn presentatie zo te maken dat er niemand in slaap valt :D

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb ook een presentatie gedaan, samen met wat voorbeelden, had t hoogste van de klas :D een 8,5 voor de presentatie en een 8- voor het verslag _/-\o_

Verwijderd

zou je zo nerd overkomen bij je mede klasgenoten? mja ik denk ut wel... maargoed, ik ben ook maar 17 dus heb geen antwoord op je vraag.
Succes!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 16:35

megaleo

Special member

Hoezo nerderig?? Ze doen allemaal ICT in die klas. :P
Maare, vroeger werden er nog wel zelf dingen gemaakt. Zoals kasten, fangrills, stealthed (of hoe je het ook schrijft :? ) fronts voor je cd-rom.
Nu kun je dat allemaal kant en klaar kopen. Net als een raampie in je case.
Werd eerder veel meer met een stuk raamrubber en wat plexi gemaakt. Nu ook kant-en-klaar te koop. Opzich ook niks mis mee vind ik. :7
Maarja, het is niet meer het echte modden van vroeger. :)

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:53

mr_petit

opperprutser

ik denk dat vroeger voornamelijk qua functionaliteit werd gecasemodded.
zo heb ik in begin jaren 80 m'n zx81 samen met m'n pa (ik was toen 8 ofzo) in een beter toetsenbord gemod.
ook resetknopjes, statuslampjes enz gemod

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Vroeger waren er ook veel meer beperkingen:
- geen / teveel standaarden
- geen veelvuldig basismateriaal
- beperkte mogelijkheden
- geen makkelijke informatie-uitwisseling
- hoge prijzen
- modden voor extra functies ipv uiterlijk
etc
Kijk maar eens op de vele computer history sites. bijv.: http://www.digibarn.com/collections/index.html
An Apple 1 (1976) which was sold for only $600 as a do-it-yourself kit (bare - without the lovely case seen here
An Apple 1 (1976) which was sold for only $600 as a do-it-yourself kit

Overigens is het maken van knopjes en lichtjes op je computer een vorm van retro: de oude mainframe-dinosauriërs hadden allemaal grote panelen met lichtjes, knopjes en metertjes....

Lekker nostalgisch allemaal..., maar:

Het beste huiswerk maak je zelf - en daar leer je ook het meeste van. Veel succes met je presentatie ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2003 05:28 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.