---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Je 2e voorbeeld is natuurlijk wel ongewenst, en dat kan iedereen achterwege laten.
[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 10-10-2003 13:02 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Jij vindt het ongewenst bedoel je_-SToFFeL-_ schreef op 10 October 2003 @ 13:00:
Je 2e voorbeeld is natuurlijk wel ongewenst, en dat kan iedereen achterwege laten.
Who is John Galt?
Ik ben van mening dat je moet voorkomen dat (nieuwe) users verstikken in een regeltjes-oerwoud. Eigenlijk een beetje hetzelfde idee als er nu speelt in de huidige NL'se politiek.
ARME AOW’er
[insectencopulatiemodus]_-SToFFeL-_ schreef op 10 October 2003 @ 13:00:
Dat mensen de nederlandse taal niet genoeg beheersen
Een correct gebruik van de Nederlandse taal behelst ook het gebruik van hoofdletters
[/insectencopulatiemodus]
Dat lijkt mij inderdaad een zeer goed (en extreem) voorbeeld en die gast zou daar wat mij betreft best even op aangesproken mogen worden.
[ Voor 38% gewijzigd door Freee!! op 10-10-2003 13:06 ]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Iemand die zo schrijft verliest automatisch aanzien/respect/hoe je het ook wil noemen van mij, en ik kan er zeker niet overheen lezen. In een plaats waar alles wat je over iemand weet de tekst die hij/zij schrijft is kun je het w.m.b. niet maken om zo slordig daarmee om te springenSmartDoDo schreef op 10 October 2003 @ 13:02:
[...]
Jij vindt het ongewenst bedoel jeIk lees er gewoon overheen dus ik denk dat dat gewoon heel persoonlijk is. En ik heb nog niet eerder een post gezien die op zo'n manier geschreven was. Het is mij iig nog nooit opgevallen
_-SToFFeL-_, ik vindt het veel belangrijker dat iemand een begrijpelijk verhaal neerzet. Of dat in nette ABN zinnen is of korte omschrijvingen. Maar het blijkt al dat het iets heel persoonlijks is. Stel je voor dat ik mijn posts precies volgens de faq zou moeten maken.....dan zou ik daar geen trek meer in hebben
[ Voor 43% gewijzigd door SmartDoDo op 10-10-2003 13:09 ]
'me computer draaid niet goet'
'kijk is hier...'
'en dus had ik dat al gedaan voordat ik dit deet trouwens en vont ik wel een punt drie keer proberen en dan noch niet werke waarom dan wel of niet HHHHHEEEEELLLPPP'
'spoet'
Maar soms heb ik wel eens het idee dat ik de enige ben die waarde echt aan een beetje nette manier van posten... (puntjes met opzet laten staan
justmental schreef op 10 October 2003 @ 13:03:
Ik zie steeds vaker dat mensen zich om het minste of geringste gaan ergeren, kan daar iets over in de FAQ worden opgenomen?
Zaak is volgens mij wel dat zulke dingen besproken zouden moeten mogen worden; als iemand onleesbaar post, mag hij dat best ervaren, als anderen moeite hebben zijn posts te lezen;
Maar als je je gaat ergeren over extra puntjes tussen zinnen, of mensen die een extra line-break forceren, ga je zelf waarschijnlijk gewoon te ver in het opdringen van een eenduidige schrijfstijl. Met een groot aantal Gebruikers kom je gewoon ook veel verschillende schrijfstijlen tegen.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Met een beetje langere regels (als het systeem het doet) is de hele post op één scherm te lezen, dat vind ik persoonlijk in ieder geval wel gemakkelijk. Hele lappen tekst zonder alinea's is een ander probleem.SmartDoDo schreef op 10 October 2003 @ 13:07:
Ik zie het probleem niet in het voorbeeld van GuardianAngel. Beter zo dan hele lappen tekst aan elkaarZolang het normaal leesbaar is, prima!
Dat is weer een ander punt en daar kan ik jullie eigenlijk geen ongelijk geven.Verder ben ik het met justmental eens, waar hebben we het eigenlijk over hier
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Mee eenschRM-rf schreef op 10 October 2003 @ 13:09:
[...]
Maar als je je gaat ergeren over extra puntjes tussen zinnen, of mensen die een extra line-break forceren, ga je zelf waarschijnlijk gewoon te ver in het opdringen van een eenduidige schrijfstijl. Met een groot aantal Gebruikers kom je gewoon ook veel verschillende schrijfstijlen tegen.
En als iets gewoon niet duidelijk is, kan dat altijd nog gevraagd worden.
[ Voor 1% gewijzigd door SmartDoDo op 10-10-2003 13:12 . Reden: Whoops, die hoorde er niet :+ ]
Ik kan in ieder geval twee anderen noemen, Dido en ikzelf.Jazzy schreef op 10 October 2003 @ 13:09:
[...]
Maar soms heb ik wel eens het idee dat ik de enige ben die waarde echt aan een beetje nette manier van posten... (puntjes met opzet laten staan)

Maar de "dooie" enters zijn naar mijn mening meer irritanter dan die puntjes.
[ Voor 10% gewijzigd door Krypt op 10-10-2003 13:18 ]
Ik ook hoor, al ben ik het qua bepaalde zaken niet met de heersende taaldictaturen eens maar dat is een andere discussieMr. Liu schreef op 10 oktober 2003 @ 13:12:
[...]
Ik kan in ieder geval twee anderen noemen, Dido en ikzelf.
Ik vergelijk iemand's schrijfstijl op een forum met zijn uiterlijke verzorging als ik hem in het echt zou zien, het is en blijft een eerste indruk
[insectencopulatiemodus]
Ik heb wat serieuze problemen met de gekozen woordcombinatie. Correct zou zijn om "irritanter" te gebruiken en zelfs "meer irritant" kan ik van sommige mensen nog accepteren, maar dit is mij iets te!
[/insectencopulatiemodus]
[ Voor 4% gewijzigd door Freee!! op 10-10-2003 13:17 . Reden: Consistentie ]
• men geen interpunctie gebruikt (dat is pas irritant
• men een pagina lang zonder enters weet te typen.
Om moeilijk te gaan doen over teveel enters tussen de alinea's vind ik zelf ook onder het kopje 'insectencopulatie' vallen
[edit]
Puntjes ge-striked..
[ Voor 8% gewijzigd door Krypt op 10-10-2003 13:20 ]
Namens alle andere posters in Het is groot en het betreft de Nederlandse taal teken ik ernstig bezwaar tegen deze beperkte weergave van het op GoT aanwezige verzet tegen onmatige taalverkrachting aanMr. Liu schreef op 10 October 2003 @ 13:12:
[...]
Ik kan in ieder geval twee anderen noemen, Dido en ikzelf.
En volgens mij moet het "mijzelf" zijn, maar dat kunnen we in het onderhavige topic wel uitvechten
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Natuurlijk heeft iedereen een eigen schrijfstijl maar dat is totaal niet aan de orde. Het gaat erom of een topic/posting makkelijk leesbaar is en de -natuurlijke- manier van lezen niet wordt verstoord.
Die enters zorgen er bij mij inderdaad voor dat ik het e.e.a. moeilijk lees. Ook lappen tekst, waarbij hier nog een redelijk uitziend voorbeeld, moet ik wel overslaan door het ontbreken van enters. Daarnaast is in het voorbeeld de Nederlandse taal ook nog eens aardig om zeep geholpen.
Topics zoals deze zullen steeds vaker voorkomen want het is niet te ontkennen dat de kennis van de Nederlandse taal steeds minder wordt.
Wat ik doe is gewoon de TS vriendelijk vragen om wat enters te zetten (of juist weg te halen). Hoef je denk ik hooguit maar een paar keer te doen en..... de boodschap is duidelijk.
ARME AOW’er
Zeg gerust mierenneuken, moeilijk doen is net zoiets als moeilijk schrijven imhocurry684 schreef op 10 October 2003 @ 13:18:
Om moeilijk te gaan doen over teveel enters tussen de alinea's vind ik zelf ook onder het kopje 'insectencopulatie' vallen
Verwijderd
Niks ten nadele van deze anderen, maar ik matig mezelf niet aan voor hun te spreken (voor Dido mag ik dat in dit geval -waarschijnlijk- welRataplan schreef op 10 October 2003 @ 13:20:
[...]
Namens alle andere posters in Het is groot en het betreft de Nederlandse taal teken ik ernstig bezwaar tegen deze beperkte weergave van het op GoT aanwezige verzet tegen onmatige taalverkrachting aan
Niet nodig, ook deze topic gaat over Nederlands en het correct gebruiken van deze mooie taal en je hebt me net op een fantastische blunder betrapt. GefeliciteerdEn volgens mij moet het "mijzelf" zijn, maar dat kunnen we in het onderhavige topic wel uitvechten

Waarmee ik wil zeggen, iedereen correct laten schrijven is onmogelijk en zelfs ongewenst. Beetje rekening met elkaar houden en zonodig iemand ergens op wijzen als het erg storend is lijkt me het beste
Je zou de mailtjes moeten zien die ik gisteravond een uitermate irritante user heb doen toekomenSmartDoDo schreef op 10 October 2003 @ 13:32:
Ik geloof dat er nu een paar mensen hebben getracht ABN te posten, gefeliciteerd. Ik vond die posts moeilijker te lezen dan menig ander post
Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 13:20:
De afschuwelijke spelfouten die in deze fora voorbijkomen vind ik erger, dat doet het aanzien van de ICT wereld geen goed. En dan gaat het om heel alledaagse dingen, die elke leerling van groep 4 weet. Eigenlijk zouden we gewoon niet meer op dat soort berichten moeten reageren.
En wat dacht je dan van lezen
[quote]Dido schreef op 06 October 2003 @ 12:58:
[...]
Afgelopen week kwam mijn vriendin er achter dat een leerling in 3VWO de eerste alinea van Hermans' Donkere kamer van Damocles niet begreep.
Ik zie het dan ook zeer zeker niet als positief om de taal dan maar zo simpel te maken dat ie het wel snapt; leer hem de taal goed genoeg om het te snappen.[/quote]
... hun te spreken? HenMr. Liu schreef op 10 October 2003 @ 13:29:
[...]
Niks ten nadele van deze anderen, maar ik matig mezelf niet aan voor hun te spreken (voor Dido mag ik dat in dit geval -waarschijnlijk- wel).
Maar ook daar is een topic over.
Hoe krijg je de users die wat minder bekend zijn met het Nederlands zover dat zij ook die topics lezen?
ARME AOW’er
PICS!Quotes!!curry684 schreef op 10 oktober 2003 @ 13:33:
[...]
Je zou de mailtjes moeten zien die ik gisteravond een uitermate irritante user heb doen toekomen
Aanname, kun je dat onderbouwen?GuardianAngel schreef op 10 oktober 2003 @ 13:20:
Topics zoals deze zullen steeds vaker voorkomen want het is niet te ontkennen dat de kennis van de Nederlandse taal steeds minder wordt.
Je neemt een topic dat je toevallig in gedachte kwam omdat jouw dit eerder ook al opviel
volgens mij kwamen dat soort topics al langer voor, ook 3,5 jaar terug;
misschien niet dusdanig overdreven en foutief, maar wel een vorm van spreekschriftPhreak schreef op 30 March 2000 @ 14:23:
Heej,
Ik heb nu een PIII 450Mhz met 128 mbram (niet overclocked) met een TNT2 Inside..
Ik draai F1 2000 op een res van 800x600 en toch issie nog schokkerig bij de race met alle auto's om me heen.. hoe kan ik dit fixen, zal ik een GeForce Annihilator Pro DDR kopen van Creative voor fl. 579,- ??
Ik wil F1 2000 natuurlijk wel een beetje fatsoenlijk kunnen spelen.
Oh ja, als ik een test drive doe in F1 2000 zit er geen publiek en ook geen andere auto's op de baan, hij draait dan wel goed.
Dusss.... nieuwe GeForce DDR of wat?
Het eerder genoemde topic (betreffende het overdreven linebreak gebruik) is ook een teken ervan dat de gebruiker nieuw is en onwennelijk reageert, hoogstwaarschijnlijk gebruikt hij telkens een linebreak doordat het invoerscherm wat smaller is en hij het concept van word-wrapping niet voorziet.
als zo iemand wat langer post, wat meer gewend raakt aan het forum en de omgangswijze hier, zal de kwaliteit van zijn posts ook toenemen.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Enters doe ik trouwens niet zo extreem maar alleen waar het nodig is.
Zegt het feit dat je dit hier op GoT al met eigen ogen kunt aanschouwen niet voldoende? Verder is het heel erg leuk om ook eens op FOK te kijken. In elk topic is het wel raak.
Daarnaast meen ik mij te herinneren dat het e.e.a. al diverse keren in documentaires op TV aan de orde is geweest.
Is dus geen aanname maar een feit. Zullen we samen het huiswerk van een VMBO leerling nakijken?
ARME AOW’er
Probeer voor de lolje verdriet eens het huiswerk van een 3VWO-leerlingGuardianAngel schreef op 10 October 2003 @ 13:44:
[...]
Zullen we samen het huiswerk van een VMBO leerling nakijken?
[ Voor 8% gewijzigd door Freee!! op 10-10-2003 13:46 . Reden: Teveel gequote ]
In dit geval mag je ook voor mij sprekenMr. Liu schreef op 10 October 2003 @ 13:29:
Niks ten nadele van deze anderen, maar ik matig mezelf niet aan voor hun te spreken (voor Dido mag ik dat in dit geval -waarschijnlijk- wel).
Laat ik vooraleerst stellen dat ik het overmatig gebruik van leestekens - waaronder ik zowel de regelovergang als smileys reken - als foutief taalgebruik zie.
Wil jij derhalve ook even uitleggen waarom één

In het verlengde van wat Vans post, zeg ik dan dat alle taalfouten, van welke aard ook, een probleem kunnen zijn.
Ik zou het volgende willen poneren: zodra een post door taalfouten dubbelzinnigheden oplevert, zou moderatie nodig zijn. Denk dan aan posts als die van AnotherFruitcake in "Waarom neemt niemand Velikovsky serieus?" (waar hij het over "de 6000 jaar theorie" heeft waar hij iets als "6000-jaar-theorie" bedoelt; betere voorbeelden kunnen vast gegeven worden, maar de dubbelzinnigheid is hier duidelijk, beide termen verschillen enorm in betekenis.
Mijns inziens is echter de premisse, zoals gepostuleerd door SmartDoDo, dat een correct - doch niet hypercorrect - gebruik van het ABN tot malfuncte communicatie leidt aangezien de beheersing van datzelfde ABN bij sommige gebruikers niet van zodanige kwaliteit is dat ze deze informatie probleemloos tot zich nemen kunnen, absoluut een factor van belang in de beoordeling van wat op dit forum tot "gewenst gedrag" kan worden bestempeld, en wat we als nodeloos complicerend dienen te veroordelen.
Anders gezegd: te makkelijk niet goed, te moeilijk niet goed - en alle users hebben een ander niveau, dus het is per definitie nooit goed.
Nog even een pet peeve mbt de post van BrEeZeR: enzo is een Italiaan die van snelle auto's houdt, en verder betekent het helemaal niks
[ Voor 17% gewijzigd door Rataplan op 10-10-2003 14:05 ]
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Ik moest even de knop omzetten maar ik snap de post. Wat je zegt is imho correct. Moeilijk doen om het goed te doen of neerkwakken is beiden niet goed. Ik blijf erbij, is er een post waar je niet doorheen kunt komenvanwege de taalfouten, verkeerde leestekens e.d. verzoek de poster dan gewoon zijn tekst leesbaarder te makenRataplan schreef op 10 oktober 2003 @ 14:01:
[...]
Anders gezegd: te makkelijk niet goed, te moeilijk niet goed - en alle users hebben een ander niveau, dus het is per definitie nooit goed.
Ik zal er voortaan rekening mee proberen te houden.
Uitdrukkelijk betoon van respect (zoveel fouten maak ik niet al zeg ik het zelf).Laat ik vooraleerst stellen dat ik het overmatig gebruik van leestekens - waaronder ik zowel de regelovergang als smileys reken - als foutief taalgebruik zie.
offtopic:
Wil jij derhalve ook even uitleggen waarom éénniet genoeg is? Je maakte tenslotte ook maar één blunder
![]()
Dit is een moeilijk punt waar ik nog eens goed over na moet denken.In het verlengde van wat Vans post, zeg ik dan dat alle taalfouten, van welke aard ook, een probleem kunnen zijn.
Ik zou het volgende willen poneren: zodra een post door taalfouten dubbelzinnigheden oplevert, zou moderatie nodig zijn. Denk dan aan posts als die van AnotherFruitcake in "Waarom neemt niemand Velikovsky serieus?" (waar hij het over "de 6000 jaar theorie" heeft waar hij iets als "6000-jaar-theorie" bedoelt; betere voorbeelden kunnen vast gegeven worden, maar de dubbelzinnigheid is hier duidelijk, beide termen verschillen enorm in betekenis.
Mijns inziens is echter de premisse, zoals gepostuleerd door SmartDoDo, dat een correct - doch niet hypercorrect - gebruik van het ABN tot malfuncte communicatie leidt aangezien de beheersing van datzelfde ABN bij sommige gebruikers niet van zodanige kwaliteit is dat ze deze informatie probleemloos tot zich nemen kunnen, absoluut een factor van belang in de beoordeling van wat op dit forum tot "gewenst gedrag" kan worden bestempeld, en wat we als nodeloos complicerend dienen te veroordelen.
Die is ook al in "Lol @ sommige slotjes :p part deux" langs gekomen.edit:Leuk, ik zie net dit topic langskomen. Voor alle duidelijkheid: dit is een monster van een topicstart van iemand die geen enkel facet van de Nederlandse taal beheerst - maar dubbelzinnig is het niet dus hij zou er volgens bovenstaande stelling mee weg mogen komen
Dan zou dat toch echt als "Enzo" geschreven moeten wordenedit:offtopic:
Nog even een pet peeve mbt de post van BrEeZeR: enzo is een Italiaan die van snelle auto's houdt, en verder betekent het helemaal niks
[ Voor 2% gewijzigd door Freee!! op 10-10-2003 14:17 . Reden: Typo ]
Tsk, het is dat je het zegtMr. Liu schreef op 10 October 2003 @ 14:10:
I zal [...] (zoveel fouten maak ik niet al zeg ik het zelf)
Daar heb ik natuurlijk bewust van afgezien in verband met de overmatige hoeveelheid hoofdletters in de voorafgaande eigennaamDan zou dat toch echt als "Enzo" geschreven moeten worden

Overigens zou ik het stukje "Mijns inziens...te veroordelen" overslaan, dat stond er alleen maar om het punt dat ik daaronder maak, te illustreren. Maar dat is meer baldadig dan nuttig, als ik het zo teruglees
[ Voor 16% gewijzigd door Rataplan op 10-10-2003 14:18 ]
Een simpele typo en dan nog misquoten ookRataplan schreef op 10 October 2003 @ 14:15:
En nu weer geheel offtopic:
[...]
Tsk, het is dat je het zegt
Troost je, je bent echt niet de enigeIk heb mezelf gisteren trouwens op een -d in de derde persoon enkelvoud tt moeten betrappen; je kan het nog zo goed weten, fout gaat het af en toe toch. En dan gaat het topic op slot, en kan je niet meer corrigeren
NatuurlijkDaar heb ik natuurlijk bewust van afgezien in verband met de overmatige hoeveelheid hoofdletters in de voorafgaande eigennaam
Goed kunnen spellen betekent niet dat jouw interpretatie, gebaseerd op jouw eigen referentie-kader, ook het enige juiste is.GuardianAngel schreef op 10 October 2003 @ 13:44:
.. met eigen ogen kunt aanschouwen ...
Is dus geen aanname maar een feit.
Je hebt een 'mening', die wordt evenzeer getekend door je eigen wens correct Nederlands te schrijven en te spreken.
Daarnaast moet je echter tevens kijken naar het Functionele Nut hiervan; in die zin is het zeker niet zo dat de betreffende vraagstelling (ook in de ietwat onlogische formatering en woordgebruik), onbruikbaar zou zijn.
Er kon kennelijk gewoon normaal op geantwoord worden, laat dat nu het uitgangspunt zijn.
Die jongen vraagt daar in dat topic niet om.Zullen we samen het huiswerk van een VMBO leerling nakijken?
Ik ben wel van mening dat met correct schrijfgedrag, men eerder en betere hulp krijgt.
Het is absoluut zo dat je probleem correct kunnen formuleren, je de grootste stap in de richting van de oplossing al gezet hebt.
Maar dat is iets wat hij zal ervaren (of niet), jouw ergernis erover is nogal zuurderig en volledig nutteloos, een beetje het 'leraar Duits'-syndroom, nav. dat fantastische Wim-De-Bie-tiepetje
En dát mag van mij wél - letterlijk - in de faq.RM-rf schreef op 10 October 2003 @ 14:23:
Het is absoluut zo dat [met] je probleem correct kunnen formuleren, je de grootste stap in de richting van de oplossing al gezet hebt.
Dat vind ik geen kwaad idee.
Die driedubbele punt is iets wat qua interpunctie veel gebruikt wordt, en kan - mits goed gebruikt - een dramatische pauze, of een stilte in een zin aanduiden. In boeken wordt dit veel gebruikt, en doordat ik het daarin veel lees ben je ook gewend om het op die manier te interpreteren. Echter is het tegenwoordig een trend om de puntjes.... lukraak in of na een zin te plaatsen... waardoor je het idee krijgt... dat de persoon in kwestie zwaar verdoofd is oid... en daardoor traag praat en steeds stilvalt...
Voorbeeldje:
Correcte interpuntie:
De commotie rond Wisse Smit ontstond vorige week door een uitzending van misdaadverslaggever Peter R. de Vries. Daarin kwam een oud-lijfwacht van Bruinsma aan het woord, Charlie da Silva, die beweerde dat Wisse Smit begin jaren negentig wel een liefdesrelatie met Bruinsma heeft gehad. Wisse Smit zou enkele malen aan boord van Bruinsma's boot, de Neeltje Jacoba, hebben overnacht. Wisse Smit bevestigde een aantal malen op Bruinsma's boot te hebben overnacht, maar zij hield vol dat dit geen liefdesrelatie betrof.
Bijna geen interpuntie:
De commotie rond Wisse Smit ontstond vorige week door een uitzending van misdaadverslaggever Peter R de Vries daarin kwam een oud lijfwacht van Bruinsma aan het woord Charlie da Silva die beweerde dat Wisse Smit begin jaren negentig wel een liefdesrelatie met Bruinsma heeft gehad. Wisse Smit zou enkele malen aan boord van Bruinsmas boot de Neeltje Jacoba hebben overnacht Wisse Smit bevestigde een aantal malen op Bruinsma's boot te hebben overnacht maar zij hield vol dat dit geen liefdesrelatie betrof
Lijkt me duidelijk dat correcte interpunctie 10x fijner leestRare puntjes:
De commotie rond Wisse Smit... ontstond vorige week door een uitzending van misdaadverslaggever Peter R de Vries... daarin kwam een oud lijfwacht van Bruinsma aan het woord... Charlie da Silva die beweerde dat Wisse Smit begin jaren negentig wel een liefdesrelatie met Bruinsma heeft gehad... Wisse Smit zou enkele malen... aan boord van Bruinsmas boot de Neeltje Jacoba hebben overnacht... Wisse Smit bevestigde een aantal malen op Bruinsma's boot te hebben overnacht... maar zij hield vol dat dit geen liefdesrelatie betrof...
Dus idd, of het in de faq komt of niet, je zult denk ik eerder antwoord krijgen bij een correct geformuleerde vraag dan bij een vraag met vreemde taal en rare interpunctie. Ik betrap mezelf erop dat wanneer een topic zo begint dat ik naar het volgende topic ga, en dat ik me niet meer door de tekst worstel.
[ Voor 7% gewijzigd door DarkX op 10-10-2003 14:43 ]
"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!
Verder kan ik me ook, zoals zovelen, behoorlijk ergeren in het niet of verkeerd gebruiken van hoofdletters en grammaticale opmaak. Topics als hierboven vermeld als voorbeeld lezen erg vermoeiend en vaak haak ik dan halverwege al af. Misschien moeten naast de moderators ook leden van het genootschap ter behoud van de Nederlandsche Taal rechten krijgen om inhoud te veranderen.
.
Maar wat irritant is... is om ongeveer op elke plek waar je normaal interpunctie plaatst... ineens drie puntjes neer te knallen...
Ik dacht meer als verduidelijking/aanvulling op dit stukje:
We verwachten dat je zelf moeite doet voordat je bij ons aanklopt, je dit in je topicstart duidelijk laat merken en dat je respect toont voor de andere gebruikers en het forum. Doe dus zelf research en laat duidelijk merken dat je dat gedaan hebt.
Ja, lekker, taalmoderatie! *zich kandideert*Eijkb schreef op 10 oktober 2003 @ 14:49:
Misschien moeten naast de moderators ook leden van het genootschap ter behoud van de Nederlandsche Taal rechten krijgen om inhoud te veranderen.
[ Voor 23% gewijzigd door Rataplan op 10-10-2003 14:55 ]
?Gathering of Tweakers is géén helpdesk waar je al je huis-, tuin-, en keukenprobleempjes kwijt kunt, maar een forum voor en door de serieuze hobbyist. We verwachten dat je zelf moeite doet voordat je bij ons aanklopt, je dit in je topicstart duidelijk laat merken en dat je respect toont voor de andere gebruikers en het forum. Doe dus zelf research en wees duidelijk in je formulering, daarmee heb je de belangrijkste stap in de richting van de oplossing al gezet.
endaarmee heb je de belangrijkste stap in de richting van de oplossing al gezet.
daarmee zet je de belangrijkste stap in de richting van de oplossing.
Ik zit nog even te ploeteren op dubbele mededelingen. Momentje
[ Voor 25% gewijzigd door Rataplan op 10-10-2003 15:08 ]
Ik erger me er niet aan maar gaf een willekeurig gekozen topic als voorbeeld.RM-rf schreef op 10 October 2003 @ 14:23:
[...].....jouw ergernis erover is nogal zuurderig en volledig nutteloos, een beetje het 'leraar Duits'-syndroom, nav. dat fantastische Wim-De-Bie-tiepetje
Overigens merkte ik nu, n.a.v. van de posting van jou waarop ik nu reageer, dat ik in het bewuste topic, naast uiteraard wat tips het volgende schreef:
Je mag het zuurderig (zeurderig?) noemen en volledig nutteloos, maar het lijkt mij eerder een goed advies aan de TS waardoor de kans op beantwoording van zijn gestelde vraag alleen maar groter wordtofftopic:
Om je OS toe te voegen kun je beter je bericht editten. Nu staat het wat verder van je startpost die overigens heel wat duidelijker zou zijn als je alinea's maakt.
Een entertje hier of daar maakt het al een heel stuk duidelijker. Gebruik ook eens spellingcontrole want ook je schrijfwijze is niet echt denderend.
Uit vele reacties op dit forum heb ik sterk de indruk gekregen dat slecht schrijfgedrag en het onjuist schrijven van de Nederlandse taal voor een groeiend aantal mensen reden is om niet meer in een topic te reageren dat niet of nauwelijks te begrijpen is om bovenstaande redenen.
Het is toch bijna van de zotte dat je als user eerst een post in begrijpelijk en leesbaar Nederlands moet gaan vertalen of omzetten vóór je een mogelijk nuttige bijdrage aan de oplossing van een probleem van iemand kan geven?
Dat iemand dat doet, ikzelf niet uitgezonderd, zegt meer dan voldoende over de behulpzaamheid van users. Nogmaals, het al of niet subtiel doch vriendelijk wijzen op gebreken aan een post zal de TS op termijn uiteindelijk waarderen.
ARME AOW’er
Wat dacht je van dit opzetje:
...en dan een blanco regel voor de beginnerswebwaarschuwing, die valt blijkbaar ook nog niet genoeg opNaast respect voor de andere gebruikers en het forum, verwachten we dat je zelf moeite doet voordat je bij ons aanklopt. Door duidelijk te formuleren wat je probleem is en welke oplossingen niet werken, zet je de belangrijkste stap in de richting van de oplossing!
Dit zet respect op de eerste plaats en verwijdert de herhalingen (zelf moeite/zelf research en tweemaal 'duidelijk'). Vind je dat wat?
...is al discutabelerBehalve respect voor de andere gebruikers en het forum, verwachten we dat je zelf moeite doet voordat je bij ons aanklopt. Door duidelijk en in goed Nederlands te formuleren wat je probleem is, en welke oplossingen niet werken, zet je de belangrijkste stap naar een oplossing!
[ Voor 29% gewijzigd door Rataplan op 10-10-2003 15:30 . Reden: nou klopt de tijd weer :z ]
De stijl verbeteren is de gedachte verbeteren.
Who is John Galt?
Dit omdat die grijze tekst mij enorm stoort als die te dicht bij de echte post staat. Oplossing: die edit-melding pas na 1 minuut in laten gaan (zoals het vroeger was). Of je er niet aan ergeren (maar dat geldt dan voor mij en de lezer
Ik zal deze post ff editten om het effect te laten zien:
edit: deze tekst erbij
.
[ Voor 6% gewijzigd door Twhomp op 10-10-2003 17:38 ]
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Ik zie het probleem niet helemaal... Volgens mij zijn daar wel elegantere oplossingen voor. Even testen...Twhomp schreef op 10 October 2003 @ 17:38:
En punt zetten onder een post om extra "wit"-ruimte te creeeren doe ik ook, als ik een post geedit heb.
Dit betreft een toevoeging die, als het goed is, groter dan 3% wordt.
Hihi - het werkt
[ Voor 32% gewijzigd door Rataplan op 10-10-2003 17:46 ]
Het moet wel een zeer goed onderwerp zijn wil ik 't tot het einde volhouden.
Wat ik wel jammer vind zijn de lege regels na 'n quote.
Vooral in de W&L waar delen van posts worden gequote raak je het overzich soms kwijt.
'n Jaar geleden heb ik hiervoor een bug report gepost maar helaas is er nog niets aan gedaan.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
maar om nu elke zin halverwege
af te gaan kappen vind ik persoonlijk
nogal irritant lezen.
Ik ben iig blij dat ze kranten e.d.
niet op deze manier opmaken,
alles zou mijns inziens
volstrekt onleesbaar worden.
Ah,...Rataplan schreef op 10 October 2003 @ 17:44:
[...]
Ik zie het probleem niet helemaal... Volgens mij zijn daar wel elegantere oplossingen voor. Even testen...
edit:
Dit betreft een toevoeging die, als het goed is, groter dan 3% wordt.
edit:
Hihi - het werktCheck de code van deze post
ze plain, ze plain
Maar 2x enter en 1x een punt is veel sneller
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Dat soort postings zijn inderdaad buitengewoon irritant om te lezen. Toch blijven mensen ze stug posten; ik kan daar echt niet bij.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
...zegt de man die hier geen slot op ramt - masochist die je er bentConfusion schreef op 10 October 2003 @ 22:49:
Dat soort postings zijn inderdaad buitengewoon irritant om te lezen. Toch blijven mensen ze stug posten; ik kan daar echt niet bij.
Verwijderd
Tjah, het is geen reden voor sluiting; redenen voor sluiting zijn van inhoudelijke aard.Rataplan schreef op 10 October 2003 @ 23:07:
...zegt de man die hier geen slot op ramt - masochist die je er bent
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Dan moet deze stelling niet omkeerbaar zijn:Confusion schreef op 10 October 2003 @ 23:28:
[...]
Tjah, het is geen reden voor sluiting; redenen voor sluiting zijn van inhoudelijke aard.
In het topic zelf heb ik ook al iets over Confucius laten vallen. Die poster gaat zo ontstellend slordig met z'n taal om (vooral die 'astromogie' zit me hoogjustmental schreef op 10 October 2003 @ 15:23:
De stijl verbeteren is de gedachte verbeteren.
En over het 'enteren'. Dat doe ik alleen zoals in deze post. Oftewel, om het een stuk makkelijker te laten lezen.
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
* Dido meldt zichEijkb schreef op 10 October 2003 @ 14:49:
Misschien moeten naast de moderators ook leden van het genootschap ter behoud van de Nederlandsche Taal rechten krijgen om inhoud te veranderen.
Ik meld me voor samenwerking
ARME AOW’er
Verwijderd
Als je het te bond maakt dat is natuurlijk weer een ander verhaal.
Het gaat om dit soort dingen (beste voor designing), en dat heeft niks met alinea's te maken.
[ Voor 34% gewijzigd door DarkX op 14-10-2003 18:12 ]
Soms heb je hele lappen tekst, als er dan een regel tussen zit vind ik het prima.
Ook als de zin is afgelopen vind ik zo nu en dan een enter een goed idee. Niet altijd, maar soms.
Maar goed dat ze geen enters gebruiken, heel erg overzichtelijk:DarkX schreef op 14 October 2003 @ 18:11:
Jeh, wie zegt er hier iets TEGEN alinea's? Lees de draad anders eens
Het gaat om dit soort dingen (beste voor designing), en dat heeft niks met alinea's te maken.
Verwijderd in "Waarom is de mens de enige echt intellig"
Het is dus weer het bekende spreekwoord:
-Waar 'te' voor staat is nooit goed behalve bij 'te'vreden-
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Als ze zo erg zijn, ook al denk ik de oplossing te weten voor het topic gelezen te hebben - ik sla het over

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Verwijderd
het is zlfes anagtooned dat alelen de eretse en de latatse ltteer van een wrood op de gedoe ptaals hefot te saatn om tcoh een voor ideeeren diduekijle zin te vermon :0SmartDoDo schreef op 10 October 2003 @ 13:32:
Ik geloof dat er nu een paar mensen hebben getracht ABN te posten, gefeliciteerd. Ik vond die posts moeilijker te lezen dan menig ander post
Waarmee ik wil zeggen, iedereen correct laten schrijven is onmogelijk en zelfs ongewenst. Beetje rekening met elkaar houden en zonodig iemand ergens op wijzen als het erg storend is lijkt me het beste
edit: typo's lol
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 14:14 ]
Maar makkelijk lezen is toch echt andersVerwijderd schreef op 15 October 2003 @ 14:11:
[...]
het is zlfes anagtooned dat alelen de eretse en de latatse ltteer van een wrood op de gedoe ptaals hefot te saatn om tcoh een voor ideeeren diduekijle zin te vermon :0

Verwijderd
quote van het originele bericht (kan je oefenen
Aoccdrnig to a rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't
mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt
tihng is taht the frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. The
rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm.
Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by it slef but the wrod
as a wlohe.
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 15:41 ]
Hmm? Die post vind ik eigenlijk 100% prettig leesbaar. Ik zou daar echt geen enters in zetten, dat doe je op het einde van een alinea, en dat is ong de maximum lengte die ik een alinea mee zou geven. Langere posts zijn irritant zonder enters, maar dit is perfect imo. Misschien dat je er 1 enter in kan zetten, voor "Een onderzoeker...", maar meer zou het niet prettiger maken imo.Erazzzer schreef op 15 October 2003 @ 00:11:
[...]
Maar goed dat ze geen enters gebruiken, heel erg overzichtelijk:
Verwijderd in "Waarom is de mens de enige echt intellig"
[ Voor 11% gewijzigd door DarkX op 15-10-2003 17:20 ]
Dat is ondertussen allang als volstrekte nonsens weerlegd:Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 15:22:
tja het is maar wat je gewend bent. als je zo een tijdje schrijft/leest gaat het redelijk automatisch... (sorry ...-freak)
Sterker nog:Anidroccg to crad cniyrrag lcitsiugnis planoissefors at an uemannd, utisreviny in Bsitirh Cibmuloa, and crartnoy to the duoibus cmials of the ueticnd rcraeseh, a slpmie, macinahcel ioisrevnn of ianretnl cretcarahs araepps sneiciffut to csufnoe the eadyrevy oekoolnr."
Iltnsegnetiry I'm sdutynig tihs crsrootaivnel pnoheenmon at the Dptmnearet of Liuniigctss at Absytrytewh Uivsreitny and my exartrnairdoy doisiervecs waleoetderhlhy cndairotct the picsbeliud fdnngiis rrgdinaeg the rtlvaeie dfuictlify of ialtnstny ttalrisanng steennces. My rsceeerhars deplveeod a cnionevent ctnoiaptorn at hnasoa/tw.nartswdbvweos/utrtep:k./il taht dosnatterems that the hhpsteyios uuiqelny wrtaarns criieltidby if the aoussmpitn that the prreoecandpne of your wrods is not eendetxd is uueniqtolnabse. Aoilegpos for aidnoptg a cdocianorttry vwpiienot but, ttoheliacrley spkeaing, lgitehnneng the words can mnartafucue an iocnuurgons samenttet that is vlrtiauly isbpilechmoenrne.
Om ff on-topic verder te gaan: ik gebruik zelf redelijk vaak puntjes... vaak zonder er stil bij te staan. Maar die puntjes hebben ook een functie: namelijk een leespauze langer dan die van een gewoon punt. Het kan het ook gemakkelijker maken om terug je plek te vinden in een stukje tekst: Eest doe je dit of dat... dan doe je dat andere.
Alinea-spatiëring wordt bij ons op school aangeleerd (al is dat al ff geleden

Verder is foute spelling soms hinderlijk, maar de schrijver is zich vaak ook niet bewust van de typ- of spelfouten omdat hij op dat ogenblik meer met de inhoud bezig is. daarbij komt dat wij (let's face it) gewoon een stel freaks zijn op een hoopje zodat afkortingen als btw, ROFL ed er gewoon bijhoren en dat is geen Nederlands.
Kort samengevat: niet miere(n?)neuken, maar wel zorgen dat je post leesbaar is imho
als je dan toch foutjes ziet staan bij jezelf is het gewoon netjes om ff te editen.
[ Voor 23% gewijzigd door DarkX op 15-10-2003 18:09 ]
* the_stickie bloost
Verwijderd
Zo kan ik het ook, dat zijn langere en tevens moeilijkere woorden. Verder staan die letters erger door elkaar, vooral ook omdat het langere woorden zijn.Rataplan schreef op 15 October 2003 @ 17:22:
[...]
Dat is ondertussen allang als volstrekte nonsens weerlegd:
[...]
Sterker nog:
[...]
De oorspronkelijke theorie bevat een kern van waarheid maar er wordt een verkeerde betekenis aan gegeven. Het punt is niet dat het om de laatste letter gaat. Het punt is dat als ik lees, dat ik dan geen letters aan elkaar rijg die dan een woord vormen. Voor mij is een woord meer een vorm. Letters met uitsteeksels zoals klbhpq zijn daarin bijvoorbeeld belangrijk.
Het is niet uit te leggen omdat je het altijd onbewust doet. Maar het woord fiets zie ik niet als f+i+e+t+s, maar als een vorm. De vorm die de letters fiets samen maken
Verwijderd
Dat hete Alineas, en ik vind dat mensen dat moeten blijven doen! Als ik 1 heeeele lange tekst krijg van 2 A4's dan weet ik op gegeven moment niet meer waar ik in de zin ben!Spider.007 schreef op 10 oktober 2003 @ 12:57:
Wat ik tegenwoordig steeds vaker voorbij zie komen
zijn mensen die een reply posten waarbij ze
zelf handmatig enters invoegen
.
Ik vindt dit best irritant lezen
en daarom vroeg ik mij af of het wellicht een idee is
om in de faq te zetten als ongewenst gedrag
?
Ook het typen... met puntjes tussen de regels in plaat van normale leestekens.... begint steeds vaker voor te komen.... nu wil ik graag weten of er meer mensen hier last van hebben... of ben ik wellicht de enige.... is het wenselijk om mensen op dit gedrag te wijzen......?..... of ben ik echt de enige die dit moeilijk te lezen vindt?

Graag niks hieran doen, dit is onzin
Het gaat de TS niet om het feit dat mensen alinea's schrijven, dat moeten ze vooral blijven doen. Het gaat hem erom dat mensen te pas en te onpas (vaker te onpas) een enter/witregel toevoegen. Dus bijvoorbeeld midden in een zin of midden in een alinea. Dan is het niet logisch dat het gebeurt, en dat is vervelend om te lezen. Ik neem aan dat je _dat_ met me eens zult zijnVerwijderd schreef op 15 October 2003 @ 19:11:
[...]
Dat hete Alineas, en ik vind dat mensen dat moeten blijven doen! Als ik 1 heeeele lange tekst krijg van 2 A4's dan weet ik op gegeven moment niet meer waar ik in de zin ben!![]()
Graag niks hieran doen, dit is onzin
Verwijderd
[rml]euss in "[ EL] Compunerse tempmeter aansluiten op "[/rml]
Ik gebruik wel vaker een punt om witruimte te verdelen. Dat komt omdat een IMG en een CODE tag niet dezelfde eigenschappen hebben. Om dat verschil in witruimte op te vangen gebruik ik 1 punt (omdat een lege return niet geparsed wordt en < br > HTML geklooi geeft als je als mod gequote wordt).
Grappig om te zien dat er al 84 postings over een zwarte vlek van 0,24" gaan...
Ik vind het niet problematisch, zolang het functioneel is.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 23:47 ]
"Ik denk dus ik besta" - Descartes
1
2
3
| [plain] [/plain] |
oftewel:
een gat, en zonder modrechten (en nou niet allemaal een halve pagina leeg gaan zitten posten)
[ Voor 35% gewijzigd door OnTracK op 18-10-2003 12:10 ]
Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.
Je bedoelt vast:pyro_1979 schreef op 18 October 2003 @ 11:59:
Ik ga in ieder geval op mijn leesteken- en taalgebruik letten en dus mijn goedste Nederlands voor mijn posts hier.
Ik ga in ieder geval op mijn leesteken- en taalgebruik letten en in mijn reacties hier mijn beste Nederlands gebruiken.
Maar 85 reacties is niet veel gezien het aantal forumleden. Er zullen er nog veel zijn en komen waarvan gezegd zal worden.... pftttttt onleesbare reactie.
Een vriendelijke reactie op zo'n posting lijkt m.i. geen kwaad kunnen, integendeel zelfs. Niet iedereen heeft een bord voor z'n kop.

Als het een beetje meezit steekt de poster er iets van op en merkt dat een goed geschreven reactie of openingspost meer reacties krijgt.
ARME AOW’er
Praten ze vaak
zo
Ik vind dat
zo irritant dat als
ik mijn 9MM bij me
had
en naast de poster
stond
ik hem een blauwe
boon
tussen z'n ogen schoot

Nog een reden om bij Fok! weg te blijven

[ Voor 18% gewijzigd door Kwartjuh op 19-10-2003 13:18 ]
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Zo kom je steeds meer topics tegen waar het lijkt of de topic starter maar half zat op te letten bij het typen
En dit is eigenlijk nog net te noemen ik kan het niet eens ( ik heb nog naar een voorbeeld gezocht maar niks gevonden)Ik wil een [insert random vage term] ennuh dan [insert random onleesbare term]
Aan de andere kant kan het ergeren aan iemands taalgebruik wel eens doorslaan, veel mensen gebruiken bijvoorbeeld d dt vaak verkeerd (ik denk ik ook). Maar om je daaraan te gaan ergeren?
Ik denk dat veel posters het ook totaal niet in de gaten hebben omdat ze normaal ook gewoon zo praten (straattaal ? ) en het moeilijk is ze erop te wijzen omdat ze niet beseffen dat ze iets fout doen, vaak zie ik zulke gebruikers ook agresief reageren als iemand ze op hun taalgebruik wijst.
Mischien een FAQ maken met de basis regels van de nederlandse taal + ezelsbruggetjes om het te onthouden, ik ben ervan overtuigd dat er wel een paar mensen zijn die zoiets graag inelkaar steken als het iets helpt
spelling en taalfouten voorbehouden
[ Voor 4% gewijzigd door Creesch op 19-10-2003 13:27 ]
Daarintegen kan ik me wel ergeren aan typfouten, en gewoon random enters, zoals Kwartjuh zomooi demonstreerde. Je bent toch altijd afhankelijk van je users, dus je zal altijd slechte taal blijvuh houduh..

[ Voor 1% gewijzigd door DeRCT13 op 20-10-2003 18:36 . Reden: Puntje vergeten |:( ]
Asje:craze_ schreef op 19 October 2003 @ 13:27:
En dit is eigenlijk nog net te noemen ik kan het niet eens ( ik heb nog naar een voorbeeld gezocht maar niks gevonden)
Check out the topic, er staan meer van dit soort stijlmuurbloempjes innaps schreef op 20 October 2003 @ 09:16:
nope niet ishost staat tog egt lshost en staat niet in msconfig startup list
En voor ik het vergeet: Der_Vati en The_Stickie moeten nog even op de linkjes in deze post klikken; als het goed is maakt dat een hoop duidelijk
dat is precies wat ik bedoel hoewel ik het wel eens erger heb geziennaps schreef op 20 October 2003 @ 09:16:
nope niet ishost staat tog egt lshost en staat niet in msconfig startup list