Is mijn A7N8X dood?

Pagina: 1
Acties:

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-08 15:40
Heden nieuwe processor binnen gekregen en ingebouwd.
Liep perfetc op 12,5 * 200, maar dit is uiteraard nog niet voldoende :)

Derhalve gestart met nog verder overclocken door in BIOS FSB verder te verhogen.
Toen ik FSB op 205 zette en uit BIOS ging, startte computer niet meer op.

Normaal was dat geen probleem, gewoon POWER knop 4 sec ingedrukt houden zodat computer weer uitging en vervolgens weer opstarten.
De computer startte dan altijd op op 1100 MHz (multiplyer van XP2500+ is standaard 11 en als standaard FSB wordt dan 100 MHz genomen.

Echter deze keer werkte dit niet :(
Toen maar eens alles spanningsvrij gemaakt, CMOS battery verwijderd en CMOS clear gedaan middels tijdelijk omzetten jumper.

Nadien nog steeds niets..... :(
Het gekke is, de monitor krijgt niet eens beeld, zelfs geen signaal.
Toen ter controle maar eens even een andere VGA kaart ingebouwd (PCI), maar ook daar had ik hetzelfde resultaat....

Nu ben ik een beetje ten einde raad. Zou het kunnen zijn dat gewoon mijn BIOS naar de mallemoer is? :?

Wie weet wat het nog eventueel meer zou kunnen zijn???
Oja, voor zover ik kan meten met multimeter, werkt de 3,3 V, 5 V en de 12 V van de voeding ook, dus daar zal het ook wel niet aan liggen.

Opsomming hardware:
Moederboard : ASUS A7N8X
CPU : Barton 2500+ (Stepping AQZEA)
Geheugen : Corsair PC3200 CL2,5
Koeling : Thermaltake Aquarius II
Voeding : Zalman 400APF

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 10:43

w0w

Zou het kunnen zijn dat gewoon mijn BIOS naar de mallemoer is?
Ik denk het niet, komt niet heel vaak voor.

Heb je niet toevallig een andere AMD processor die je kan proberen?
en hoe krijg je trouwens een fsb van 205 met een AMD :?
Nou weet ik niet wat voor 2500+ jij hebt, maar 205*12.5=2563Mhz lijkt mij errug veel

edit; ik lees net dat je h2o koeling hebt, dus het zou wel kunnen
:X

[ Voor 12% gewijzigd door w0w op 09-10-2003 15:44 ]

Verwijderd

Ruik eens aan je proc. Ruik je dan brandlucht?

205?! owi ik lees niet goed denk ik

• Pink Panther
Nou, is een speciale stepping van die barton XP2500+ waarbij het overclocken goed gaat.
Hebs zelfs al andere processor geprobeerd (XP1700+) en die liep voorheen ook op 2450 MHz (FSB op 222 * 11). Maar ook die geeft hetzelfde resultaat......
Ik heb d8 ik eens gelezen in het grote A7N8X topic dat mamaplank wel eens probs heeft met data wegschrijven naar BIOS en dat die daardoor corrupt kan raken. Maar hoe weet ik nu of dat het geval is?!?!?

• w0w

w0w

Maar hoe weet ik nu of dat het geval is?!?!?
Ik denk dat de beste methode een nieuwe (ander) mobo te proberen

Ik blijf mij overigs afvragen hoe jij een 1700+ op 222 hebt draaien :? 200 is max voor aan AMD dacht ik zo

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Die on save syndroom, bekend Asus probleem.
Zie Asus form op : http://www.nforcershq.com
RMA wordt dat.

• Pink Panther
Dat is dus kl&$*&te, heb de rekening niet meer..... :-(

Maar bij een corrupte bios, krijg je dan ook geen beeld?!?!?

Maar als het inderdaad dat die on save syndroom is, is het dan middels een hotflash eventueel te herstellen?!?!?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Geen idee, kijk ff op dat forum rond, daar kunnen ze je veel beter helpen.

• Pink Panther
@yojordi:
Waarom zou 200 MHz FSB het max zijn?!?!?
AMD levert zelf de XP3200+ uit en die loopt standaard al op 200 MHz FSB.
Als je dus een beetje gaat overclocken, ben je snel bij 222.....

• w0w

w0w

AMD levert zelf de XP3200+ uit en die loopt standaard al op 200 MHz FSB
Je zegt het zelf al.. een 3200+ loopt inderdaad op 200Mhz, maar een 1700+ kan volgens mij echt niet de 222 halen hoor =\ Tenzij je 111*2(ddr) bedoelt, dan kan het wel :P

• Pink Panther
Nope, bedoel echt 222 * 2 => 444 MHz
Kijk anders maar eens bij de PiFast Challange in dit forum en je zult zien dat er nog mensen zijn die nog hoger kunnen, alleen dat trekt het geheugen hiero niet....

[ Voor 71% gewijzigd door Pink Panther op 09-10-2003 16:06 ]

• w0w

w0w

Kijk anders maar eens bij de PiFast Challange in dit forum en je zult zien dat er nog mensen zijn die nog hoger kunnen, alleen dat trekt het geheugen hiero niet....
In dat PiFast forum staan alleen de fsb van het geheugen, niet van de proc. (het geheugen hoeft niet synchroom te lopen met de cpu)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zijn wel meer mensen die een XP hoger als 220 draaien, maar dat is niet het onderwerp v/d vraag...

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:22
Hotflashen werkt. Mijn moederbord had ook een hotflash nodig. Ik heb het zelfs opgelost door een bios van een A7V8X-X erin te duwen (geloof ik). Zolang ie maar een flop kan bereiken is het okee. Dan kan je er weer een correct bios in flashen. Ik moet nog steeds een reserve bios flashen aangezien ik ook regelmatig overclock en me dit nog wel een keer gaat overkomen.

UNOX: The worst operating system

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 15:12
op de A7N8X zit ook een jumper om de FSB op een lager niveau te zetten, je kan proberen om dat te gebruiken. Waar die precies zit moet je even in je boekje bekijken.

• Pink Panther
@Yojordi:
Bij een nforce2 chipset kun je inderdaad het geheugen asynchroon t.o.v. CPU laten lopen, echter dat brengt niets (Is zelfs langzamer).
De CPU draaide ook daadwerkelijk hierop.

@Sjoko:
Als de bios inderdaad dood is, krijg je dan ook helemaal geen beeld meer als je opstart (naja, power button indrukt....)?????

@mhoogendam:
Bedankt voor de tip, maar was ik vergeten te vermelden. Ook dat had ik reeds geprobeerd.

• w0w

w0w

ls de bios inderdaad dood is, krijg je dan ook helemaal geen beeld meer als je opstart (naja, power button indrukt....)?????
nope. aangezien je geen rma meer kunt aanvragen, kun je denk ik het beste proberen te hotflashen

Misschien als je rechtstreeks naar Asus het mobo stuurt, dat ze je wel een nieuwe leveren?

[ Voor 18% gewijzigd door w0w op 09-10-2003 18:26 ]

• Korvaag
Pink Panther schreef op 09 oktober 2003 @ 17:07:
@Sjoko:
Als de bios inderdaad dood is, krijg je dan ook helemaal geen beeld meer als je opstart (naja, power button indrukt....)?????
Nee.. Benadert het bord toevallig nog wel de A drive even ? Er is een manier om met een bios op een flop te zetten inc. een autoexec.bat met de autoflashregel je BIOS te flashen (das een fail optie. Zo wekt het bord zichzelf weer tot leven)

Bij mij werkte het helaas niet maar het kan een oplossing zijn. Staat wel ergens beschreven op www.nforcehq.com

suuk6

Verwijderd

Pc opstarten tot zover hij wil, stekker eruit trekken, even wachten en stekker erin een deed het weer.
Dit werkte bij mij in iedergevan met soortgelijk probleem.
wie weet iets voor jou probleem?

• Jappo112
  • Laatst online: 18:31
Weet wel dat je de Southbridge nog al warm wordt als je te veel van hem vraagt, het is een prima moederbord, maar beetje koelen is wel van belang. denk dat je geheugenbus van je pc gaar is, die hangt namelijk aan je northbridge samen met je AGP poort. Als deze het begeeft (of je geheugen zelf), is er kans dat je geen beeld krijgt. Je PC piept niet als je hem aanzet?

• Pink Panther
@Sjoko:
Flashen vanaf floppy doet ie dus ook niet (was nog een heel gedoe, moest eerst weer effe ergens een floppy-drive opduikelen....)

@Woefdram: Thanks for the tip, maar helaas ook dit helpt niet.

@jappo112:
PC piept inderdaad ook niet meer als ik hem aanzet..... Ik neem aan dat dit opzich al een slecht teken is.....
Maar effe een andere vraag, waarom zou die southbridge dan erg warm moeten worden?
Die zorgt toch alleen voor geluid, USB etc. als ik me niet vergis.
V.w.b. koeling, ik had de kast open, op CPU zat waterkoeling (stressed 43 graden) en verder haf ik 2 120 mm Papst fans gericht op geheugen en mosfets/northbridge. Beide kon je dan ook aanraken zonder je vingers te branden.

Ik denk zelf dat er niets anders opzit dan hotflashen (althans als ik iemand bij mij in de buurt kan vinden met hetzelfde moederbord en bereidt is dit voor me te doen. Let's hope dat dat board van hem dan niet ook sneuveltv :? )

• Jappo112
  • Laatst online: 18:31
Pink Panther schreef op 09 October 2003 @ 20:34:
@jappo112:
PC piept inderdaad ook niet meer als ik hem aanzet..... Ik neem aan dat dit opzich al een slecht teken is.....
Maar effe een andere vraag, waarom zou die southbridge dan erg warm moeten worden?
Die zorgt toch alleen voor geluid, USB etc. als ik me niet vergis.
V.w.b. koeling, ik had de kast open, op CPU zat waterkoeling (stressed 43 graden) en verder haf ik 2 120 mm Papst fans gericht op geheugen en mosfets/northbridge. Beide kon je dan ook aanraken zonder je vingers te branden.
Jij fokt je bak omhoog (je fsb) en dus ook je southbridge, die staat er om bekend dat die lekker warm wordt op een A7N8X. Maar als je een goede flow in je kast hebt zal dit niet echt problemen leveren, zoals je al zei: Hij hoeft ook weer niet zoveel te doen (alles wat aan je PCi bus hangt zit er op, dus ook je IDE/S-ATA, USB, sound, firewire (etc) controllers). Als alleen je southbridge stuk zou zijn, dan kan je pc nog wel gewoon z'n BIOS laden, het probleem komt dan bij het checken van de IDE en S-ATA bus(sen). Het lijkt mij sterk dat deze stuk is. Je pc piept ook niet omdat hij zijn BIOS niet kan laden in het geheugen. Of je BIOS is brak of je northbridge is gebakken. Ben bang dat het laatste het geval is. Maar je weet het natuurlijk nooit...

• Pink Panther
@jappo112:
Enig idee welk moederbord ik zou kunnen gebruiken om tot ongeveer tot 2640 MHz te kunnen clocken?
Ik zelf dacht aan een:

- ABIT NF7-S Rev. 2
- EPOX 8RDA3+

Weet zo even niet wat ik het beste kan nemen. Ik heb wel begrepen dat de EPOX standaard hogere voltages aan zou kunnen dan de ABIT, da's misschien wel handig voor nog verder te kunnen overclocken, maar als ik dan ook weer het plankje omzeep help, heb ik daar ook al niets aan.

Iemand een suggestie?!?!?

• Korvaag
De warmtesuggestie van de southbridge slaat met alle respect nergens op. Als je de PC net aan zet is die nog ijskoud en zal dus eerst moeten opwarmen dus het bord boot dan in ieder geval enigszins. Verder zou dit op te lossen zijn door de BIOS batterij er 10 minuten uit te laten aangezien het bord dan zijn BIOS reset.

Heb je de bussnelheid al gejumperd op 100 gezet ? Op Nforcehq is dat ook nog een oplossing om hem weer door het bios heen te helpen. Bij mij werkte dit echter ook niet.

Gezien je opmerking dat ie niks meer deed na een BIOS save ->
Dit BIOS is gewoon gaar en moet geflashed worden. Ik weet niet of je de 10 minuten batterij uit al geprobeerd hebt maar als je dat gedaan hebt is het bord gewoon dood.

• Pink Panther
Tja, bios was dus inderdaad dood......

Ondanks dat ik de rekening niet meer had, toch terug gegaan naar winkel waar ik board gekocht had. Deze deden absoluut niet moeilijk en boden me meteen een ander board aan (ASUS A7N8X-X).
Deze wilde ik echter niet daar deze alleen single channel ondersteunt en mijn eigen boardje ondersteunde Dual Channel.
Helaas hadden toevallig geen A7N8X-deluxe daar anders had ie me dat wellicht gegeven.
Aangezien ik de PC toch niet echt wilde missen, hebben ze me toen een EPOX 8RDA3+ meegegeven.

Board ingebouwd, werkt als een tierelier en overclocked zelfs meer dan de A7N8X want je kunt de voltages hoger zetten van , de FSB gaat verder (250). Tevens bezit dit board een serial ATA controller (niet dat ik er op dit moment iets aan heb want ik heb geen SATA schijven :P )......

Maar ok, toch bedankt voor alle tips en wat mij betreft kan dit topic dan ook afgesloten worden....

Verwijderd

Jah dit is wel een bekend probleem van de A7N8X, heb het wel vaker gelezen (vooral op nForcershq.com) maar gelukkig nooit zelf gehad :)

Wel mooi dat ze je zo een nieuw bordje meegaven, doen ze niet al te vaak ;)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 10:38

Exigence

dnkroz

Even een paar dingen rechtzetten:
• Het is niet de southbridge die de FSB regelt maar de northbridge.
Dus betrek die arme southbridge die hier niets aan kan doen nu niet in het verhaal. :P
• Een Athlon XP kan heus wel een FSB van 220 mhz of hoger aan, ik geloof dat Smokey zelfs de 250 tipte, met een geVmod nForce2 bordje.

Over de vraag zelf:
Ik denk dat het een corrupt bios is ja, probeer eens te resetten met de batterij er nog in.
Als de computer nog wel start, maar geen beeld en dergelijk geeft (dus dat de fans en harddisks enzo wel gaan draaien) kun je proberen het bios te flashen: diskette met AWDFLASH erop en het bios en dan op ALT+F2 drukken.

Edit: al opgelost door een RMA zie ik

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 11-10-2003 22:35 ]

• Mr_White
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-12-2021

Mr_White

DPZ-Schildpad

Pink Panther schreef op 09 oktober 2003 @ 16:05:
Ik heb zelfs een half jaar mijn XP2000+ op een fysieke FSB van 266 (532) gehad. Heeft ongeveer een half jaar stabiel gedraaid. Toen begon het systeem toch problmemen te krijgen met stabiliteit (lees vastlopers). De PCI-bus die vond het niet meer zo grappig...

Canon 300D | Canon SpeedLite 550EX | Canon 18-55 EF-S | Sigma 24-70 f2.8 EX DG | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300 LD Macro | Tas | Zooi CF

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:11
Misschien is dit een beetje oud topic maar ik heb nu hetzelfde probleem.

Ik heb exact dezelfde fouten als hierboven staat en niets werkt gewoon meer. Alles is vervangen en nog de problemen. Bios probleem dacht ik ook aan.
Ik heb mobo bij hardwareconcurrent.nl gehaald en ik heb er nu 4 mails over gestuurd in afgelopen maand maar nog steeds geen reactie van hun gehad. Lekkere service :S
Weet iemand hoe ik dit moet oplossen?
Wat is dat hotflashen dan precies?

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

Verwijderd

hotflashen is gewoon jouw rotte bios in een zelfde mobo steken nadat deze opgestart is en dan flashen

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 14:07

Mystikal

It never hurts to help!

Ik heb zo'n zelfde mobo afgelopen zaterdag gehaald. Na wat problemen (zie mijn andere topic :( ) had ik alle kabels op de juiste plaats... :) en hij heeft het daarna om precies te zijn 1 minuut gedaan. De volgende keer dat ik de comp wilde opstarten was hij helemaal dood.... :( Niets deed het meer, geen fan, geen led, niets.... :(
Ongeloofelijk. Gelukkig garantie, gisteren een nieuw gehaald (zelfde) en hij deed het meteen als een zonnetje... 8)

Basement Bios ---- Exo-S

Pagina: 1