Toon posts:

Wat wordt er precies met Processor Stepping bedoeld?

Pagina: 1
Acties:
  • 92 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
In the faq staat het volgende:

De "revisie" komt tot uiting in een bepaalde "stepping", aangegeven met een code. AMD en Intel gebruiken daar allebei een ander systeem voor.
Natuurlijk weten de processorfabrikanten dat zelf ook en zullen ze de beste steppings gebruiken voor de processors met de hoogste snelheid.

wat word hier nou met stepping bedoelt en wat is dat??

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een stepping is volgens mij een nieuwe versie. Telkens wordt ie net wat verbetert en dan komt er weer een nieuwe stepping

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 08-10-2003 20:40 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 20:37:
In the faq staat het volgende:

De "revisie" komt tot uiting in een bepaalde "stepping", aangegeven met een code. AMD en Intel gebruiken daar allebei een ander systeem voor.
Natuurlijk weten de processorfabrikanten dat zelf ook en zullen ze de beste steppings gebruiken voor de processors met de hoogste snelheid.

wat word hier nou met stepping bedoelt en wat is dat??
Stepping is een soort serie nummer van de processor, als je een stepping hoger hebt dan heeft de fabrikant iets kleins aan de processor gemodificeerd voor een beter productie proces. Vaak komt dit ook de overclockbaarheid ten goede.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:06

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Een fabrikant ontwerpt een processor en gaat die vervolgens maken. De eerste keer dat je zo'n ding in elkaar knutselt werkt hij misschien wel, maar het kan nog sneller. Na een aantal keer proberen kan je het ding op de markt brengen, want hij kan hoog genoeg geklokt worden. Vervolgens pas je het proces om de processor te maken steeds wat aan, zodat hij steeds beter werkt. Een groep processors die op dezelfde manier gemaakt zijn, is een stepping. Dan weet je ook waarom een nieuwere stepping vaak beter is. Let erop dat ook binnen een stepping niet elke processor even goed werkt: daarom kan de ene processor hoger geklokt worden dan de andere :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt ..
Zeg het nou eens zelf, alleen maar "Processor" kan zóveel betekenen B)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08
Voornaamste reden is veelal het verwijderen van bugs en foutjes. Dat latere steppings veelal beter te clocken zijn heeft ook te maken met het beter in de vingers krijgen van het productieproces, zuiverder materialen e.d. :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:35
Misschien een beetje raar om in dit topic verder te gaan. Maar heb op mijn vraag gezocht en kwam dit topic tegen.

Ik weet nu wat Stepping van een processor inhoudt, dat vroeg ik me af. Maar heb nog een vraag:

Nou heb ik op de Intel website gevonden dat alleen de E4400 en E4500 Stepping M0 hebben. De E4300, E6300 en E6400 hebben een L2 Stepping. De E4400 is er ook in een L2 Stepping.

Via deze link is het te vinden: http://processorfinder.in...cFam=2558&sSpec=&OrdCode=

Nou wil ik weten, is M0 stepping beter dan bijvoorbeeld L2 stepping? Ik heb namelijk gelezen dat nieuwere steppings altijd beter zijn. Omdat het te vergelijken is met een soort update. Staat bovenaan in dit topic ;)

Nou ben ik dus voor een Core 2 Duo aan het kijken, en wil dit dus graag weten. Bovendien maken jullie me ook erg gelukkig met ervaringen van de E4500, hier is namelijk weinig over te vinden. Klokt deze bijvoorbeeld ook net zo makkelijk over al een E4300. Of moet ik dan echt een E4300 kiezen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom heb je niet gewoon netjes een nieuw topic gestart? Ben je je er verder ook bewust van het bestaan van de subfora Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen en Die Hard Overclocking waar je overklokervaringen kunt teruglezen? :)

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:35
BalusC schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 17:40:
Waarom heb je niet gewoon netjes een nieuw topic gestart? Ben je je er verder ook bewust van het bestaan van de subfora Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen en Die Hard Overclocking waar je overklokervaringen kunt teruglezen? :)
Ja dat topic ken ik ;) Eigenlijk is het overklokken voor latere zorg, maar ik dacht het kan wel even in 1 adem mee.

Maargoed ik start wel even niew topic met dezelfde vraag...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:10

Thandor

SilverStreak

Buffalo schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 17:31:
Nou wil ik weten, is M0 stepping beter dan bijvoorbeeld L2 stepping? Ik heb namelijk gelezen dat nieuwere steppings altijd beter zijn. Omdat het te vergelijken is met een soort update. Staat bovenaan in dit topic ;)
Intel.com - Specification updates
Daar kun je bij 'Intel® Core™2 Extreme Processor X6800Δ and Intel® Core™2 Duo Desktop Processor E6000Δ and E4000Δ Sequences Specification Update' terugvinden welke bugs er gerapporteerd zijn bij de processor. Er staat ook aangegeven of deze verholpen is bij een nieuwe stepping of niet (of dat er niets mee gedaan wordt).

In de praktijk ga je van die verschillen in 99% van de gevallen niet merken, je hoeft de processor daar echt niet op de te selecteren. Betere overclockprestaties? Dat kan wel en kun je het beste uitzoeken door ervaringen van overclockers te lezen. Houd bij welke processor men heeft en welke resultaten er geboekt werden. Uiteindelijk zal een bepaalde soort het beste scoren en daar zou je je dan op kunnen richten bij de aanschaf :).
Nou ben ik dus voor een Core 2 Duo aan het kijken, en wil dit dus graag weten. Bovendien maken jullie me ook erg gelukkig met ervaringen van de E4500, hier is namelijk weinig over te vinden. Klokt deze bijvoorbeeld ook net zo makkelijk over al een E4300. Of moet ik dan echt een E4300 kiezen?
De vraag 'clockt processor xyz beter over?' past beter in Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen. Voor de vraag 'welke moet ik nemen?' zie PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen? :).

Hier komt in ieder geval een slot op daar de vraag niet in dit topic en (deels) subforum past :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.