[EL] 39 knopjes via de seriële poort

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-08 13:03
Vorige week heb ik uit een oude fax het frontpanel gesloopt. Het resultaat was een panel met 39 knopjes en een lcd. Het lcd boeit nu even niet zoveel, het gaat puur om de knopjes.

Ik zou graag deze 39 knopjes willen aansluiten op mijn pc via de seriële poort. Nu weet ik dat 16 knopjes nog kan met behulp het programma comcontrol, maar 39 is dus te veel. Ik zoek dus een manier om toch deze hoeveelheid knopjes aan te kunnen sluiten op een seriële poort. Ik ben een redelijke n00b op het gebied van digitale electronica, maar ik had zelf het volgende gedacht:

Een seriële poort kan een byte aan gegevens ontvangen welke vervolgens in schuif register wordt geplaatst. In dit register staan dan dus 8 of 10 bits. Met een software programmatje kan je vervolgens de bits weer inlezen.
Nu heb ik 39 knopjes, wat ik dan zou willen maken is dat als is op een knopje druk er een binaire code wordt gemaakt, bestaande uit acht bits, en dat deze vervolgens naar de seriële poort wordt gestuurd. Op deze manier kan ik dan in theorie 256 knopjes bedienen. Minder bits mag dus ook :)

Nu alleen de problemen:

* hoe zorg ik ervoor dat als ik op een knopje druk er een, voor dat knopje, unieke bit-code wordt gegenereerd. Voorbeeld ik druk op knop:
A > code: 00000001
B > code: 00000011
C > code: enz.

* Hoe verzend ik deze 8 bits vervolgens naar de seriële poort?

Zoals ik al zei, ben ik een redelijke n00b, maar ik heb al wel veel gelezen over schuif registers, multiplexers enz. Iemand een idee of het bovenstaande werkt, of wat een betere oplossing is? :)

The JavaScript GoT Tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Is de parallele poort ook goed? Dan kan je namelijk de knopjes gewoon in matrix tussen de 12 uitgangen en de 5 ingangen hangen voor een maximum van (5*12)=60 knopjes. Moet je alleen nog wel zelf ff software schrijven/aanpassen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Met een shiftregister moet dit toch kunnen?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meest gebruikte matrix encoder IC's gaan niet zo hoog met hun aantal knopjes (bijv. 74C922 = 4x4=16key / 74C923 = 4x5 = 20key).

Conrad verkoopt oa: Artikelnr.: 185191: MiniTerminal, die gebruik maakt van een seriële poort en waar een 4x8 (32knoppen) matrix aangeknoopt kan worden.

Maar, met een keyboard encoder IC kun je een dergelijke matrix aan de serial port knopen: http://www.consystem.it/news_lt/pdf/doc5-703-600-ds-105.pdf

Probleem bij alle serial/LPT mogelijkheden is wel dat je een besturingsprogramma op je PC moet draaien, en indien die nog niet bestaan zul je die zelf moeten programmeren.

Er zijn ook kant-en-klaar varianten te koop die gebruik maken van de standaard AT-key/PS/2 poorten zodat je er geen speciaal stuurprogramma voor nodig hebt: http://www.arcadecontrols.com/arcade_hagstrom.shtml

Natuurlijk kun je als lowbudget alternatief ook een oud keyboard slopen en die aan het keyboard IC knopen. (uitleg keyboard controller)

[google=keyboard encoder PDF]

[ Voor 138% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MickMack
hmm ja, paralel kan idd ook, maar toch liever serieel, ander zit ik met mijn printer te klooien, en de stekker is ff kleiner :). Maar dat is idd een oplossing.

En een shiftregister moet volgensm ij ook kunnen, alleen hoe krijg je die bits in dat register en stuurt het gister automatisch de bits wanneer ie vol is, of moet je daar ook een puls voor geven?

OK, even de PDF lezen :) Thnx

[ Voor 5% gewijzigd door MickMack op 07-10-2003 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MickMack
Hmm dat keybord encoder IC ziet er veel belovend uit. Ook enig idee of deze ook in Nederland te verkrijgen is? Bij Conrad of Display kon ik hem niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 22:54

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

hej hej... er was toch ergens ooit een progsel gemaakt hier op GoT (of ter sprake gekomen) waarbij je 20 of ergens rond dit getal knopjes via één COM poort aan kon sturen, met allerlei ingewikkelde procedures die eigenlijk niets anders inhielden dan dat wanneer knop tien gedrukt werd dat dat eigenlijk shift 1+2 + 10 was...
Op die manier kun je als je 2 COM poorten gebruikt meerdere knoppen gebruiken...

Ik heb alleen geen flauw id meer hoe dat programma heette...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er was toch ergens ooit een progsel gemaakt hier op GoT (of ter sprake gekomen) waarbij je 20 of ergens rond dit getal knopjes via één COM poort aan kon sturen,
ComControl :Y) gaat maar tot 15 knoppen

edit:
thacow: was om aan te geven dat TS daar niets aan heeft: zo duidelijker? ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Laatst online: 27-02 16:10
Stout modje, eerst het topic lezen. Hij zegt namelijk dat ie comcontrol al heeft overwogen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 09:45
wat is de toepassing?

Ik heb zelf een keer gewoon een oud keyboard gepakt en daar de printplaat een stukje kleiner gemaakt zodat ik de chip overhield. Daar toen alle draadjes op gesoldeerd. toen waren alle toetsen dus de knopjes. toen heb ik dat ding en een ander keyboard op 1 ps2 stekker gemod en had ik 1 keyboard voor het normale typwerk en 1 tje voor de installatie met knopjes (macromedia director)

dus: wat wil je ermee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MickMack
Ik wel er gewoon bijvoorbeeld winamp mee besturen, programma's starten, volume regelen enz. Dat soort zaakjes. De software schrijf ik zelf wel, das geen probleem. Mara een oud toetsenbord ios idd ook een idee. Eigenlijk een vinden met een oude seriële stekker.

Overigens die semtech chip van euss zijn echt moeilijk te krijgen in nederland. Heb ff wat samples aangevraagd in Amerika :)
Iemand nog een idee waar die chips te halen zijn: UR5HC703_600

[ Voor 3% gewijzigd door MickMack op 08-10-2003 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens die semtech chip van euss zijn echt moeilijk te krijgen in nederland. Heb ff wat samples aangevraagd in Amerika :)
Iemand nog een idee waar die chips te halen zijn: UR5HC703_600
Verwijt mij niet :+ het was 1 van de eerste hits op Google toen ik zocht op "keyboard encoder serial" oid. Wellicht dat er tussen die hits een meer voorkomend type voor ons Nederlanders tussen zit. Google: UR5HC703 geeft iig belabert weinig hits, en voor zover ik in Conrad kan overzien hebben hun alleen varianten die tot 16 of 20 knoppen gaan.

Overigens zit je dan nog steeds met het probleem van een besturingsprogramma, als je de seriële poort gaat gebruiken....

Er bestaan wel kant-en-klaar PS2 naar serial converters: http://www.brutech.nl/pdf/leafletd/kirr1col.pdf , misschien moet je die maar eens contacteren (kun je gelijk spieken welke IC's hun gebruiken):
Brutech Electronics
Herenweg 285 - 3645 DN - Vinkeveen - The Netherlands
P.O. Box 193 - 3640 AD Mijdrecht
Tel. +31 (0)297-287771 - Fax +31 (0)297-283761

Conrad heeft wel deze encoders afaik: 74C922 = 4x4=16key / 74C923 = 4x5 = 20key uit assortiment.... :X

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MickMack
nou ja, 16 is ook niet erg, dan gooien we er gewoon een aantal van dezelfde IC's op met aan het einde een soort van OF poort.
En uiteindelijk doel is ook om via dezelfde seriële poort en progsel het LCD aan te sturen. En het moet zo goedkoop mogelijk natuurlijk he :P

Maar ik zal even kijken op Conrad of ik het IC voor 20 knoppen kan vinden, dan plak ik er daar gewoon twee van op mijn bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:24
ik zou ook eens het datasheet opzoeken van de chip in een gewoon toetsenbord. Je koopt tegenwoordig al een nieuw keyboard voor 5 euro dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MickMack
Conrad heeft wel deze encoders afaik: 74C922 = 4x4=16key / 74C923 = 4x5 = 20key
Ik zoek me helemaal gek, maar ik kan ze maar niet vinden. Verkopen ze die dingen nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MickMack schreef op 09 October 2003 @ 20:12:
Ik zoek me helemaal gek, maar ik kan ze maar niet vinden. Verkopen ze die dingen nog wel?
Bij conrad vind ik ze ook niet zo snel, maar bij dil.nl is hij nog wel te koop. De 74C922 kost E 14,35 en de 74C923 E 16,70. Je kunt ook via internet bestellen:

DIV 74(XXX)00-TTL SERIE

Verzendkosten zijn E 7,49 bij een overschrijving of machtiging.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MickMack
eeeejj, thx. Maarik zie dat deze chip paralelle output geeft. Als er een IC is die hetzelfde doet maar dan seriele output geeft zou het helemaal mooi zijn. Eentje die je gewoon op de TxD van de compoort kan aansluiten :)

Want wat je dan in feite hebt is een mini toetsenbordje, net zoals de oude AT toetsenborden.

--edit
Ik heb er een gevonden: "EDE1144 - serial keypad encoder IC" zou ideaal zijn, alleen verkopen ze deze nergens ;(, of ik weet niet waar ik moet zoeken.

[ Voor 39% gewijzigd door MickMack op 09-10-2003 20:27 ]

Pagina: 1