Mening gevraagd: systeem voor VHS-->DVD

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis van mij is bezig met het samenstellen van een pc waarmee hij voornamelijk zo soepel mogelijk VHS naar DVD mee wil overzetten.
Verder is ie dol op Need for Speed spelen.

Waar we het al min of meer over eens zijn:
- XP2600+
- Ati Radeon 9800 Pro

Wat niet bij dit systeem hoeft: tb, muis, monitor, cdspeler en geluidskaart
Waar hij (imo onnodig) bang voor is: dat ie een week later een beter en/of goedkoper systeem tegenkomt.

Verder hoeft het systeem niet tweakbaar te zijn, is garantie wenselijk en de richtprijs €1000,- maar daar mag rustig een eurootje of 300 van af geweken worden :P

Het gaat dus om
- moederbord;
- geheugen;
- harddisk;
- koeling;
- kant en klaar of samengesteld door leverancier;
eh....nu weet ik niet zeker of de DVDbrander er wel of niet bij moet maar dat vraag ik em morgen wel.

Ellenlange discussies hebben we erover gehad. Dus nu wil ik wel eens weten: Wat zouden jullie erin knikkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IMHO is geheugenbandbreedte en harddisksnelheid van essentieel belang voor hetgeen deze kennis wil. Mijn idee is dan ook om een Intel Pentium 4 processor met 800 mhz fsb icm bijpassend geheugen en bijvoorbeeld een asus p4c800 aan te schaffen (875 chipset).
Harde schijf is natuurlijk ook belangrijk, en dan zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Western Digital 7200rpm/8mb cache of bijvoorbeeld een maxtor diamondmax u-dma 133 variant met eveneens 8mb cache en 7200 rpm. SATA danwel SCSI zou natuurlijk nog mooier zijn... Maarja... Budget moet wel enigszins gehandhaafd blijven he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 11:51
A: Volgensmij is GoT hier niet voor bedoelt. Systeempje samenstellen hoeven wij niet te doen, kan je best zelf. De ene geeft toch weer de voorkeur aan Maxtor, de andere aan Western Digital dus hier word je ook niet veel wijzer.
Maar een DVDbrander 'misschien'? Hoe wil je dan VHS rippen en op DVD branden als je geen DVD brander heb?!?!? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

--- Voor alle "Hoe is dit systeem?" vragen. ---
Kijk ook eens in de best buy guide.
Waar hij (imo onnodig) bang voor is: dat ie een week later een beter en/of goedkoper systeem tegenkomt.
Dat houd je altijd. daar kun je niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@novah:
Volgens mij is GOT ook enigszins bedoeld voor het uitwisselen van ervaringen en kennis. Als TS geen ervaring met danwel kennis over het gevraagde (vhs=>dvd) heeft, kan GOT hem dus helpen... Ben wel met je eens dat met het een en ander aan zoekwerk je ook ver komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 11:51
MikeyMan schreef op 07 October 2003 @ 17:21:
@novah:
Volgens mij is GOT ook enigszins bedoeld voor het uitwisselen van ervaringen en kennis. Als TS geen ervaring met danwel kennis over het gevraagde (vhs=>dvd) heeft, kan GOT hem dus helpen... Ben wel met je eens dat met het een en ander aan zoekwerk je ook ver komt...
Jaah... je hebt gelijk, maar het komt wel erg van 'o wat o wat moet ik kopen'-draadje.

Maar voor het rippen van VHS-tapes heb je echt geen superpc nodig hoor. Ik rip regelmatig wat van TV/VHS en vanalles met mijn video in en dat rip ik in hele hoge mpeg2 bitrate zonder problemen. Mijn systeempje kan je op mijn website vinden. (kort: ECS K7S5A met 2400+, 512MB DDR PC-2100 en GF4-TI 4400).

Hoe of wat wil hij precies. Doet hij het voor zijn hobby? Is het gewoon oude home-video's rippen en branden op DVD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor een VHS -> DVD systeem hoef je nog niet eens zo'n goede videokaart te hebben hoor. Wat je wel waarschijnlijk nodig hebt is een mooi TV-kaartje, met dus video in voor de VHS speler. Je hoeft geen echt duur ding te nemen, op zich hebben ook alle goedkopere TV kaarten video in, en de kwaliteit van VHS is meestal niet super.

Wat handig is bij dit soort dingen is: Veel ruimte en een hoge r/w snelheid. Dit kan je erg mooi combineren met RAID.
Een drietal WD800JB schijven zijn niet erg duur, maar wel erg handig. Zet twee van deze schijven in RAID0 en gebruik de andere schijf voor het gewone werk, dan heb je hopelijk wel genoeg. Met SoftwareRAID zal je dit wel kosteloos kunnen maken, en het prestatieverschil merk je zeker wel bij dit soort toepassingen. Als je dingen opneemt naar .MPEG schrijf je erg veel weg naar je HD.

Koeling: Je hoeft geen abnormale koeling in zo'n systeem te hebben. Voor die RAID disken kan je gewoon een 80mm fan gebruiken (voor ze alle 3), dit kan je makkelijk doen met een leuke Chieftec kast b.v., die heeft daar al extra ruimte voor.

Voor de rest: in deze handige FAQ staan veel facts over geheugen en moederbord e.d. waardoor je zelf een goede keuze kan maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de informatieve reacties :)
Dit is beslist niet als 'o wat moet ik kopen'-draadje bedoeld; IK zou namelijk donders goed weten wat ik voor hardware in zo'n systeem zou willen. ;)
Ik heb expres zijn en mijn mening hier niet gepost om iedereen hier zijn 'onbevooroordeelde' mening te laten geven en onze meningen op 1 lijn te laten komen.

Het is ook handig voor aanvullingen. Dat van de hogere geheugenbandbreedte van de proc had ik nog niet eens bij stil gestaan! :o

Terw_Dan: dat dezelfde hardware een week later ergens flink afgeprijst kan zijn, had ik hem ook al duidelijk gemaakt :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2003 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MikeyMan schreef op 07 oktober 2003 @ 17:20:
IMHO is geheugenbandbreedte en harddisksnelheid van essentieel belang voor hetgeen deze kennis wil. Mijn idee is dan ook om een Intel Pentium 4 processor met 800 mhz fsb icm bijpassend geheugen en bijvoorbeeld een asus p4c800 aan te schaffen (875 chipset).
Harde schijf is natuurlijk ook belangrijk, en dan zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Western Digital 7200rpm/8mb cache of bijvoorbeeld een maxtor diamondmax u-dma 133 variant met eveneens 8mb cache en 7200 rpm. SATA danwel SCSI zou natuurlijk nog mooier zijn... Maarja... Budget moet wel enigszins gehandhaafd blijven he...
Met video spul heb je best veel ruimte nodig. Ik speel graag met VirtualDub en heb ik 't verleden veel dingen opgenomen (zoiets als de topicstarter wil, ik brandde het dan niet op DvD), een enkele film van 1 uur gaat al snel over de 1GB heen, dat is dus zonder compressiesoort oid. Sterker nog; ik heb pas nog een simpel 4 minuten durend filmpje (met gleuid, redelijke kwaliteit) geknipt en geplakt enzo, zonder codec was dat ding al 1,2GB.

SCSI is erg leuk, en lekker snel, best aantrekkelijk in deze situatie, maar door de prijs haakt het duidelijk af. Hier komt het verhaaltje over die grote bestanden kijken; een 73,4GB 10k RPM schijf kost al snel rond de 400 euro p/s. Wil je dan graag veel ruimte hebben ben je aardig wat kwijt, wat nou eenmaal niet in dit budget gaat passen.

Een enkele 7200RPM schijf is weer wat jammer, je hebt sinds Win2k de mogelijkheid om makkelijk een software RAID partitie aan te maken welke prima werkt (en amper voor processor belasting zorgt). Als je 2 7200RPM schijven in RAID zet heb je welliswaar nog steeds niet de performance van 1 10k RPM SCSI schijf, maar met de STR waardes zit je zeker wel gelijk, of beter. Iets wat niet verkeerd is bij dit werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:30
Ok toch maar ff wat meer aandacht aan deze post besteden dan ik eigenlijk wilde, want naar mijn id is er toch nog niet echt door de topicstarter over nagedacht..

Als eerst begin je niet bij een 3d kaart :S.. Maybe leuk voor een pc waarop veel gegamed wordt.. maar voor zoiets als je hier boven noemt, moet je eerst maar eens gaan kijken naar:

*Goeie capture kaart : aangezien er bij vhs -> digitaal formaat nog altijd beeld verloren gaat zonder een degelijke capture kaart.. (en nu niet aankomen dat die knake dingen van een paar tientjes ook werken :P want geloof me maar dat je het verschil toch duidelijk ziet..)

* Dual Monitor Setup is bij beeld bewerking (neem aan dat hij zijn bandjes ook wel wat netter in elkaar wilt zetten endergelijke) ook zeker geen overbodige leuke.. je hebt dus veel meer aan een matrox kaartje hiervoor want die zijn voor dual screen nog steeds de beste..

* Goeie raid setup : geloof me maar dan je die snelheid nodig hebt als je een analoog signaal op een goeie kwaliteit wilt capturen.. daarnaast mag je ook best grootte hdd aanschaffen :)..

* Intel P4 ondersteunt instructies voor het bewerken van video's nog altijd beter dan een AMD Athlon..

* 1 GB geheugen is ook zeker geen overbodige luxe..

Als je dan ook nog een DvD-brander nodig hebt zit je al vrij snel rond je bedrag wat je uit wilde geven.. Nogmaals ik zeg niet dat je geen Radeon 9800 Pro moet kopen.. maar voor hetgene dat hij het wil gebruiken moet je toch echts eens na gaan of je je geld niet beter ergens anders voor kan gebruiken..

[ Voor 96% gewijzigd door Uhmmie op 08-10-2003 02:57 ]

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je reactie Uhmmie. Ik denk dat ik hiermee opnieuw de discussie aan ga. :)
Maarrehh...ietsje aardiger mag ook wel! IK heb wel degelijk nagedacht.
Het probleem is meer dat ie ook gaat gamen op dat systeem (iets wat hij vziw vaker doet dan dubben). Waarmee de vraag automatisch wordt hoe professioneel hij dit wil gaan doen Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ameijs/OF/Smilies/idea.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:30
sorry ut was al laat toen ik posten en wilde eigenlijk al in bed liggen :).. Verder is het idd een afhanging van wat hij wil :).. Maar uit jou eerste post begreep ik dat ie er meer mee zou gaan videobewerken ;) als het anders om is is die radeon ofcourse een goeie keuze :D..

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dan toch veel met video's en DVD's gaat werken, en video-in enzo. Raad ik je toch aan ATI All in wonder aan. Kan 9800 zijn, 9700 of nog iets anders. Maar ik zou je toch een ATI all in wonder aanraden voor al die video/dvd bewerkingen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik was zelf de canopus ADVC-100 tegengekomen :)
Pagina: 1