[twijfel] geluidskaart voor Z-540 speakerset

Pagina: 1
Acties:

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-07 05:59

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
ik hoop dat jullie mij met ervaringen en meningen uit de brand kunnen helpen.

Ik heb sinds kort de Z-540 van Logitech en die zitten aangesloten op mijn Epox mobo (4PDAI). Nu vind ik het geluid, met name de achterspeakers, niet echt denderend. In eoa review heb ik gelezen dat je, om redelijk geluid uit de achterspreakers te krijgen, toch een geluidskaart moet nemen.

Na wat zoek werk op GoT ben ik gaan twijfelen tussen de volgende kaarten:

Creative SoundBlaster Digital 4.1
Creative SoundBlaster Live Player 5.1
Creative SoundBlaster Audigy 2 Player
Terratec Aureon 5.1 Fun

Wat zijn jullie ervaringen met deze kaarten? (ik gebruik de speakers alleen voor games en muziek)

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:12

Hu9o

Schokkend

Ik heb zelf een Terratec X-fire (4.1 kaart). Dit is al een oude kaart, daarom weet ik ook niet of dat wel te vergelijken is met die nieuwere Terratec 5.1 die je noemt. Maar ik ben niet zo tevreden met mijn kaart.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Kijk ook eens naar de Philips kaarten. Bij objectieve testen komen die net als Terratec veel beter uit de bus qua prijs/kwaliteit-verhouding.

De Audigy2 vind ik persoonlijk een erg slechte prijs/kwaliteit-verhouding hebben.

Senile! Senile Oekaki

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Wat dacht je van Terratec Aureon Sky. Gebruikt de Envy24 chip, mooi helder geluid voor (volgens mij) niet al te veel geld. En koop niks van Creative :( maar das natuurlijk alleen maar mijn mening.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Hu9o,

waarom ben je niet tevreden met Terratec? Twisted_Bunny raadt juist Terratec aan....
Vroeger Creative kaarten gehad en daar was eigelijk niks mis mee.

_bas_, die philips kaarten kom ik nergens tegen, welke shop verkoopt die kaarten? (ben nogal informatique freak)

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-07 14:14
Twisted_Bunny schreef op 07 October 2003 @ 10:36:
Wat dacht je van Terratec Aureon Sky. Gebruikt de Envy24 chip, mooi helder geluid voor (volgens mij) niet al te veel geld. En koop niks van Creative :( maar das natuurlijk alleen maar mijn mening.
*deelt deze mening*

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Waarom? Geluid niet goed?

• RonaldMade
Een TerraTec levert een vele betere geluidskwaliteit dan een creative. Verder roept creative ook allerlei dingen over hun geluidskaarten die er later niet op blijken te zitten.

Verder ondersteund een TerraTec SoundSystem 5.1 Sky, ook echt alles wat een creative doet en meer zelfs.
De drivers werken bij TerraTec goed en het is prima geluid, echt veel beter dan creative gewoon :P

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Het heeft ongeveer een jaar geduurd voordat terratec een winxp driver maakte voor deze kaart.... Al die tijd met een driver gedaan van een ander merk (Fortisimo).

Vaak stotterend geluid bij spellen, ook loopt het geluid vaak achter bij ingame filmpjes, en hoor je het laatste woord van een zin vaak niet. (omdat de volgende zin al begonnen is).

edit: dit geldt dus voor de X-fire DMX van terratec, heb geen ervaring met de overige terratec kaarten.

[ Voor 14% gewijzigd door Hu9o op 07-10-2003 11:22 ]

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
ah ok! :)

hmmm die audigy valt zowiezo af vanwege de prijs. Wat is nu het verschil tussen deze twee:

Alleen dat extra kanaal?

Die terratec klinkt toch ook erg goed..... damn!

Maar jullie delen wel de mening dat een geluidskaart boven onboard sound gaat?

• RonaldMade
De nieuwe Aureon serie, werkt iig een heel stuk beter dan de oude die jij hebt Hu9o. Het is veel beter geworden met de drivers en ze brengen die ook vaker uit.

Tegenwoordig zit het wel oke, met TerraTec :D

• RonaldMade
Magic666 schreef op 07 oktober 2003 @ 11:22:
ah ok! :)

hmmm die audigy valt zowiezo af vanwege de prijs. Wat is nu het verschil tussen deze twee:

Alleen dat extra kanaal?

Die terratec klinkt toch ook erg goed..... damn!

Maar jullie delen wel de mening dat een geluidskaart boven onboard sound gaat?
nou, bij die 2 kaarten denk ik van niet, ik heb zelf wel een goedkope TerraTec 5.1 Fun, maar die wint het toch van deze 2 (zijn trouwens wel rond de zelfde prijs)

nee, als je 1 van die 2 kaarten wilt gaan kopen, kan je of beter een TerraTec nemen, of het bij je onboard geluid houden.
Die 5.1 Player van creative heeft nogal problemen met Win XP etc..

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Heb ik ook nog weer iets geleerd :Y)

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Ja die problemen met XP zie ik steeds vaker voorbij komen..... net even een review gelezen van die terratec en die was ronduit positief. Neig toch naar die terratec nu!

* Magic666 checkt nog heel even verder........

Verwijderd

moet geen TerraTec 5.1 Fun nemen, is gewoon een onboard audio chippie op een PCI kaart geplakt.
Kan je beter de Aureon 5.1 Sky nemen.
Heb zelf voor de M-Audio Revolution 7.1 gekozen omdat je daar meer mee kan instellen, beide kaarten zijn gebouwd rond de Envy24 HT chip.

Verwijderd

kijk nog eens naar die creative kaart de 5.1 die heeft nu een zeer mooie prijs kwaliteid verhouding. ding is altijd 10 x beter als een onboard sound card. nog een + puntje is de super lage cpu load van de kaart. heb er zelf 1 en ben zowel digtaal als analoog tevreden over hem.

• Henk
  • Laatst online: 06-07 10:15
hmzz.. hier een soundblaster digital 5.1 die het anders perfect doet onder xp hoor :)
enne... goed geluid ook nog :)
en tjah, terratec doet mij dan weer nie zo veel ;) maar ik ben dan ook best tevreden met mijn onboard 6.1 :P

owjah, die z540 is toch 5.1? xou dr wel ff rekening mee houden als ik er een geluidskaart voor aan zou willen schaffen, dat je geen 4.1 geluidskaart koopt, is ook zoiets :P

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Beste kaart is een Hercules kaart vind ik wat betreft Soundkaarten, Video ook maar dan zijn ze overbodig duur :/
Voor iets van 50 - 70 € kan je een leuk 7.1 kaartje scoren van Hercules dus waarom niet ;) Vooral wegens de drivers lijkt het me de beste keuze :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

hercules gebruikt nog al een verouderde geluids chip
de Envy 24HT overklast de hercules fortisimo op alle tereinen zonder problemen.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:06

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik ben van een SB Live Player, naar een Audigy Platinum gegaan. En vervolgens bij een Terratec Aureon 7.1 Space. (Het iets uitgebreidere broertje van de Sky).

In mijn computer komt nooit meer een Creative kaart.

Geluid is perfect. Ik durf haast te stellen kristalhelder, zowel analoog als via een digitale TOS link optisch kabeltje.

Ondersteuning van games is met de laatste driver ook 100% beter geworden. Vrijwel alle games draaien nu zonder problemen.

Maw, een Terratec Aureon Sky of Space is denk ik voor jou de beste keus. Geen Fun, want daar zit een C-media chip op die ook ook vrijwel elk moederbord te vinden is. Alleen de Sky en de Space hebben de Via Envy24HT chipset.

[ Voor 4% gewijzigd door SandsOfArrakis op 07-10-2003 23:20 ]

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
RedXraD, de Z-540 is 4.1 meer hoef ik ook niet aangezien ik geen dvd's op mijn pc draai (daar heb ik beneden al een mooi setje voor).

Als ik de meningen zo lees komt de terratec er toch als beste uit... (de sky dan) Daar gaat momenteel mijn voorkeur ook naar uit.

Al moet ik zeggen dat ik gisteren Chaser gespeeld heb en mijn onboard 6.1 geluid (ALC 650) deed het toch niet verkeerd...... * Magic666 gaat weer twijfelen......

Wie trekt mij over de streep om de 5.1 sky te kopen?!

[ Voor 3% gewijzigd door Magic666 op 08-10-2003 08:31 ]

• RonaldMade
Magic666 schreef op 08 October 2003 @ 08:29:
RedXraD, de Z-540 is 4.1 meer hoef ik ook niet aangezien ik geen dvd's op mijn pc draai (daar heb ik beneden al een mooi setje voor).

Als ik de meningen zo lees komt de terratec er toch als beste uit... (de sky dan) Daar gaat momenteel mijn voorkeur ook naar uit.

Al moet ik zeggen dat ik gisteren Chaser gespeeld heb en mijn onboard 6.1 geluid (ALC 650) deed het toch niet verkeerd...... * Magic666 gaat weer twijfelen......

Wie trekt mij over de streep om de 5.1 sky te kopen?!
Nou, voor € 79 (kost ie bij Alternate ofzo) heb je een perfecte kaart om mee films te kijken, muziek te luisteren en games te spelen.

De drivers zijn ook heel erg goed aan het worden en je hebt bij de sky al een s/pdif in en uitgang en 192/48 kbits sampeling (dacht ik, maar daar moest je wel WinXP SP1 voor hebben) dat is dus heel veel beter dan een Audigy 2 al, die toch een stukje hoger licht kwa prijs.

TerraTec maakt goede kaarten en de kwaliteit is zeker goed.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
die kaart geeft dus zekerteweten beter geluid dan mijn huidige onboard chip?

• RonaldMade
Magic666 schreef op 08 October 2003 @ 09:00:
die kaart geeft dus zekerteweten beter geluid dan mijn huidige onboard chip?
Een Aureon sky heeft een envy 24HT chip erop, en is zeker de beste geluidchip van dit moment. Die geeft zekers te weten heeeeeeel veel beter geluid dan zo'n onboard dingetje :P

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb zowel een SB Live als een Terratec DMX XFire kaart. Laat je niet gek maken door alle extreme uitingen in de strekking van 'Creative zuigt' of 'Terratec zuigt'. Beide hebben soms te maken met driverproblemen, en beide geven prima geluid. Wel is de frequentiecurve van Terratec in mijn geval wat beter dan die van de Creative, maar verder heb ik met beide kaarten totaal geen problemen.

De Live die ik heb draait hier momenteel al 5 jaar probleemloos. De XFire heb ik eigenlijk alleen gekocht omdat die nog een MIDI wavetable connector heeft waar m'n Yamaha XG kaartje op kan. Ook had ie standaard optische in/out.

Dus als je op de prijs afgaat dan is Terratec een prima keuze. Hercules is overigens ook prima (ik gebruik trouwens de drivers van Hercules met m'n XFire kaart ;))

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Ik ben om! Ik ga voor de Terratec Sky.

Iedereen bedankt voor zijn meningen/tips!

klein vraagje nog: moet ik eerst de drivers van de onboard sound verwijderen of kan ik die laten staan? (Win XP staat op mijn pc)

• Twisted

Twisted

Mogli <3

Goede keus! :D Voor de zekerheid kan je het beste de drivers van de onboard uinstallen. En download de nieuwste driver van terratec www.terratec.de

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
onboard uninstallen en onbaord in bios toch uit zetten? Of kan ik die gewoon op auto laten staan? (ervan uitgaande dat ie zich dan zelf enabled)

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 21:59

vehpol

Go Go Gadget!

Magic666 schreef op 08 October 2003 @ 16:09:
onboard uninstallen en onbaord in bios toch uit zetten? Of kan ik die gewoon op auto laten staan? (ervan uitgaande dat ie zich dan zelf enabled)
Uninstall kan inderdaad niet. Uitzetten is wel aan te bevelen (dan wel niet noodzakelijk). Auto laten staan dan enabled die zichzelf in XP meestal toch en dan krijg je hele vage conflicten waar je soms niet van begrijpt waar ze vandaan komen. Uit zetten is verre weg het beste en makkelijkste.

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

heb zelf de TerraTec Aureon 5.1 Sky gehad maar geb em omgeruild voor een M-Audio Revolution 7.1
beide zijn gebouwd rond de Envy24HT chip maar bij de TerraTec kan je daadwerkelijk niets instellen of veranderen, M-Audio bied deze opties wel.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Over wat voor opties heb je het dan?

edit: wel een duur kaartje zeg.........

[ Voor 38% gewijzigd door Magic666 op 08-10-2003 22:24 ]

Verwijderd

http://www.guru3d.com/article/sound/70/4

screenshots van de control panel zegt wel genoeg over welke opties je hebt.
bij TerraTec is eigelijk alleen de vierde screenshot van boven plus de speakersettings en Sensaura on/off knop van toepassing.
niet echt uitgebreid dus.

btw nog een voordeel van de M-Audio:
als je Sensaura aan of uit zet wordt alleen het control panel opnieuw gestart (verdwijnt een seconden en daarna zie je em weer) bij TerraTec moet je iederekeer als je Sensaura aan of uit wilt zetten je computer opnieuw starten.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
damn! Je kan dus voor elke speaker het volume aanpassen? hmmm..... dat is wel heel relaxed natuurlijk. Alleen is het wel erg overdone om voor de Z540 (4.1) een dure 7.1 kaart te kopen.

Gisteren weer Chaser gespeeld en eerlijk is eerlijk het onboardgeluid klonk heel goed! (alleen het volume van de rearspeakers zou ik wat harder willen hebben maar dat terzijde)

twijfel slaat weer toe.... ga ik echt vooruit met een geluidskaart.... damn lastige keus!

• RonaldMade
Maar wel 1 ding, M-audio is geen geluidskaart om mee te gamen, wil je dat ooit gaan doen.

ze hebben we heel veel instellingen en produceren ook erg goed geluid, met games spelen heb je er niets meer aan want ze ondersteunen geen EAX etc.

• Twisted

Twisted

Mogli <3

Magic666 schreef op 09 October 2003 @ 07:54:
damn! Je kan dus voor elke speaker het volume aanpassen? hmmm..... dat is wel heel relaxed natuurlijk. Alleen is het wel erg overdone om voor de Z540 (4.1) een dure 7.1 kaart te kopen.

Gisteren weer Chaser gespeeld en eerlijk is eerlijk het onboardgeluid klonk heel goed! (alleen het volume van de rearspeakers zou ik wat harder willen hebben maar dat terzijde)

twijfel slaat weer toe.... ga ik echt vooruit met een geluidskaart.... damn lastige keus!
Je twijfelt als een gek zie ik :D Als het onboard geluid zo goed klinkt waarom wil je dan een andere kaart? Wees dan blij met wat je hebt. Het is niet nodig om een geluidskaart te kopen alleen maar omdat het "nieuw" is. Puur geldverspilling.

Spaar je geld en koop over een half jaar een Radeon 9800 als ze lekker goedkoop zijn :) Doe ik ook.

offtopic:
Chaser? Euh.. :r ;)

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Games spelen is wel belangrijk natuurlijk! :)

Maar na gisteren ben ik dus weer gaan twijfelen..... bij Chaser klonk de onboard heel goed!
Terwijl in de meeste testen (zo niet alle) die ALC650 chip wordt afgebrand, zou het met een geluidskaart dan nog beter kunnen?

Straks koop ik een kaart van 80 eurootjes en dan hoor ik geen verschil! :o

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Magic666 schreef op 09 October 2003 @ 08:12:
Straks koop ik een kaart van 80 eurootjes en dan hoor ik geen verschil! :o
Waarom denk je dat het gros van de mensen met onboard sound toch een geluidskaart erbij koopt? Het is een wereld van verschil qua audiokwaliteit en voor games zit er ook veel meer in.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• RonaldMade
Exirion schreef op 09 October 2003 @ 09:13:
[...]

Waarom denk je dat het gros van de mensen met onboard sound toch een geluidskaart erbij koopt? Het is een wereld van verschil qua audiokwaliteit en voor games zit er ook veel meer in.
en je CPU load word ook wat minder met een kaartje ipv een onboardchip.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Exirion schreef op 09 October 2003 @ 09:13:
[...]

Dat zeg ik dus ook steeds tegen mijzelf..... 8)7

Ik heb een 3 Ghz, zoveel cpu load zal dat toch niet schelen? ;)

Als het meezit vandaag ff langs de winkel om de sky te kopen, gisteren is het er niet van gekomen.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Twisted_Bunny schreef op 09 October 2003 @ 08:11:
[...]

Je twijfelt als een gek zie ik :D Als het onboard geluid zo goed klinkt waarom wil je dan een andere kaart? Wees dan blij met wat je hebt. Het is niet nodig om een geluidskaart te kopen alleen maar omdat het "nieuw" is. Puur geldverspilling.

Spaar je geld en koop over een half jaar een Radeon 9800 als ze lekker goedkoop zijn :) Doe ik ook.

offtopic:
Chaser? Euh.. :r ;)
De 9800 heb ik al.......... net een nieuws systeem gekocht met voor het eerst onboard geluid erop.

En Chaser vind ik best vermakelijk, ok ok, de AI is niet je van het maar de wapens en snelle aktie vind ik wel ok. Moet toch wat doen om de tijd tot HL te doden? ;)

Verwijderd

RonaldMade schreef op 09 oktober 2003 @ 08:04:
Maar wel 1 ding, M-audio is geen geluidskaart om mee te gamen, wil je dat ooit gaan doen.

ze hebben we heel veel instellingen en produceren ook erg goed geluid, met games spelen heb je er niets meer aan want ze ondersteunen geen EAX etc.
Ik game al geruime tijd de M-Audio en hij doet qua geluid echt niet onder voor een Audigy 2
En de M-Audio ondersteund WEL EAX, DirectSound, A3D enz. Waar heb je dat verhaal vandaan dat ze geen EAX ondersteunen?
Met de huidige processoren is de performance lost te verwaarlozen, als ik het benchmark scheelt het 2 a 3 FPS tussen een Audigy en een M-Audio, dat merk je in de praktijk dus echt niet.
Kan dus prima gamen met een M-Audio.

• RonaldMade
Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 10:42:
[...]

Ik game al geruime tijd de M-Audio en hij doet qua geluid echt niet onder voor een Audigy 2
En de M-Audio ondersteund WEL EAX, DirectSound, A3D enz. Waar heb je dat verhaal vandaan dat ze geen EAX ondersteunen?
Met de huidige processoren is de performance lost te verwaarlozen, als ik het benchmark scheelt het 2 a 3 FPS tussen een Audigy en een M-Audio, dat merk je in de praktijk dus echt niet.
Kan dus prima gamen met een M-Audio.
Toch wel ? had het ooit eens gezien hier op GoT of op een ander forum. Maar ondersteund die kaart ook EAX 2 en niet allleen 1 ?

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
maar de M-audio is wel aan de prijs........... vergeleken met de Terratec 5.1 sky

Verwijderd

wilt je iets degelijk en kijk je niet op de prijs kijk dan uit naar een motu kaart

Verwijderd

RonaldMade schreef op 09 oktober 2003 @ 10:44:
[...]

Toch wel ? had het ooit eens gezien hier op GoT of op een ander forum. Maar ondersteund die kaart ook EAX 2 en niet allleen 1 ?
M-Audio ondersteund EAX 1.0 en EAX 2.0
Alleen geen EAX HD (3.0/4.0), dat doen alleen de Audigy kaarten.

Maar als ik de afweging moet maken tussen een kaart met zeer goede geluidskwaliteit en met goede drivers en een stabiele control panel zonder ondersteuning voor EAX HD of een creative met brakke drivers en een ton aan software wat niet werkt en ook vaak niet eens gebruikt maar wel ondersteuning voor EAX HD dan weet ik het wel.
Zou ik voor de M-Audio kiezen zonder te twijfelen, EAX HD is ook maar 16bit/48Khz dus je mist er niet bijzonder veel van.
merkt het eigelijk alleen als je eerst met EAX HD speelt en dan gelijk daarna met EAX 2.0 Als je de twee los van elkaar hoord is het moelijk te bepalen wat nu EAX HD is en wat niet.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

RonaldMade schreef op 09 October 2003 @ 09:38:
[...]

en je CPU load word ook wat minder met een kaartje ipv een onboardchip.
Zegt Nforce Soundstorm jou iets :? Die is OnBoard en toch nog een lagere CPU verbruik dan een Audigy bijvoorbeeld ;) Tevens de bovengenoemde Terratec :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• RonaldMade
nero355 schreef op 09 oktober 2003 @ 18:34:
[...]

Zegt Nforce Soundstorm jou iets :? Die is OnBoard en toch nog een lagere CPU verbruik dan een Audigy bijvoorbeeld ;) Tevens de bovengenoemde Terratec :P
Maar laat nou toevallig nVidia niet de beste drivers te maken voor hun NForce gevalletjes ;)
Pagina: 1