Toon posts:

Cpu of mobo dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
CPU: P4 2.8GHz 800MHz FSB
Mobo: Asus P4P800 Deluxe
(meer info is denk ik niet nodig?)

Na de search gebruikt te hebben ben ik er vrij zeker van dat mijn cpu dood is, de kenmerken komen vrij hard overeen met dit topic: Is m'n CPU dood??
Ik had echter toch nog wel enkele vraagjes.
De situatie zit als volgt;
ik had net mijn P4P800 geflashed naar biosversie 1010.
Mijn cpu heeft al op 14*230 gedraaid, 3220MHz dus.
Hoogste wat ik gegaan ben is 247*14, en dat deed ie perfect.
Ik probeerde het nu even opnieuw, met het geflashte bios en de fsb op 230.
De pc had overigens al stabiel gedraaid na de flash op de gewone 200MHz FSB.
Na de OC: pc herstart even en doet nu nix meer, ttz, alle drives beginnen te werken, maar ik krijg geen videosignaal, mobo piept niet.
CMOS heb ik verschillende keren gecleared, zonder gevolg.
De boxed koeler heb ik laten afkoelen, en als ik nu probeer te booten wordt ie gewoonweg niet warmer meer, waaruit ik concludeer dat de cpu dood is.
Ook CMOS heb ik verschillende keren gecleared, zonder gevolg.
Kan het dat de cpu zo opeens, zonder onder full load te staan, bij het opstarten gewoon kapot gaat?
Of ben ik totaal mis en is mijn mobo dood?

Ik kan de cpu noch het mobo ergens testen..

Zou het mobo moeten posten zonder CPU? Krijg ik enig videobeeld als ik de cpu er uit laat en voorts alles er in en dan booten?

Moest de cpu kapot zijn, kan ik die gewoon inruilen? Er zijn geen kenmerken van uiterlijke schade, nergens geen brandvlekken of iets dergelijks. Kan ik een nieuwe krijgen onder garantie?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 17:42 ]

• peponline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-08 19:57
Ik zou gewoon teruggaan naar de winkel, er zijn geen sporen van overclocken dus dan zal je wel een nieuwe krijgen als ze denken dat het een fabrieksfout is

Verwijderd

Topicstarter
peponline schreef op 05 oktober 2003 @ 17:53:
Ik zou gewoon teruggaan naar de winkel, er zijn geen sporen van overclocken dus dan zal je wel een nieuwe krijgen als ze denken dat het een fabrieksfout is
Heb em zelf gebouwd. Onderdelen komen wel allemaal uit zelfde winkel.
Kunnen ze de OC traceren?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 18:00 ]

Verwijderd

Als je een CPU door overklokken de dood in hebt gejaagd heb je in principe geen garantie meer. Je hebt het apparaat echter buiten de aanbevolen specificaties laten lopen.

Maar zoals je al zegt is het van buitenaf niet te zien dat je hebt overklokt, maar om nou een nieuwe te claimen omdat je hem zelf naar z'n gootje heb geholpen vind ik echt belachelijk. Dan had je hem maar niet moeten overklokken. Daar zijn ze ook echter niet voor bedoeld.

Tuurlijk is jammer van het geld, maar je wist waar je aan begon.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 18:02 ]

• peponline
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 17:57:
[...]

Heb em zelf gebouwd. Onderdelen komen wel allemaal uit zelfde winkel. Is het traceerbaar?
Het hoeft niet perse aan de processor te liggen, denk ik... Als je alles bij diezelfde winkel gekocht hebt, gewoon teruggaan en advies vragen, alles zou moeten werken.

Trouwens, je krijgt geen beeld, maar dat wil niet perse zeggen dat je processor of mobo dood is.. kan iets stoms zijn dat je over het hoofd hebt gezien.. maak hem open en haal alles los en zet hem daarna weer in elkaar en laat hem draaien op standaard FSB.... Of kijk of monitor goed is aangesloten :P

• peponline
Verwijderd schreef op 05 October 2003 @ 18:01:
Als je een CPU door overklokken de dood in hebt gejaagd heb je in principe geen garantie meer. Je hebt het apparaat echter buiten de aanbevolen specificaties laten lopen.
Dat is wel waar ja...
maar je kunt het toch gewoon proberen, misschien kunnen ze niet zien dat hij overclocked is geweest

Het is toch te proberen

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Als ik dat allemaal zo lees, is er niks hardwarematig kapot, en is waarschijnlijk alleen je BIOS gaar. Aangezien je niet met volts e.d. leuk spul hebt gewerkt, zal noch je mobo noch je cpu kapot zijn. Beide onderdelen kunnen echt wel wat hebben voordat het kapot gaat ;). Ik zou gewoon je mobo en cpu terugbrengen en beiden afzonderlijk laten testen, kijken wat daar uit komt.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
peponline schreef op 05 October 2003 @ 18:02:
[...]

Het hoeft niet perse aan de processor te liggen, denk ik... Als je alles bij diezelfde winkel gekocht hebt, gewoon teruggaan en advies vragen, alles zou moeten werken.

Trouwens, je krijgt geen beeld, maar dat wil niet perse zeggen dat je processor of mobo dood is.. kan iets stoms zijn dat je over het hoofd hebt gezien.. maak hem open en haal alles los en zet hem daarna weer in elkaar en laat hem draaien op standaard FSB.... Of kijk of monitor goed is aangesloten :P
Nou zo simpel is het dus niet.. Alles zit mooi in elkaar hoor, en de FSB naar de standaard brengen is toch al gebeurd door het CMOS clearen? Ik kan trouwens ook nix anders meer veranderen, kan niet in het bios..
En ik krijg niet enkel geen beeld, hij piept ook niet of iets dergelijks..

Verwijderd

Topicstarter
ReemF schreef op 05 oktober 2003 @ 18:05:
Als ik dat allemaal zo lees, is er niks hardwarematig kapot, en is waarschijnlijk alleen je BIOS gaar. Aangezien je niet met volts e.d. leuk spul hebt gewerkt, zal noch je mobo noch je cpu kapot zijn. Beide onderdelen kunnen echt wel wat hebben voordat het kapot gaat ;). Ik zou gewoon je mobo en cpu terugbrengen en beiden afzonderlijk laten testen, kijken wat daar uit komt.
En dat zou er dan ook voor zorgen dat de koeler niet eens warm wordt? Dit baarde mij het meeste zorgen..
Heb idd enkel FSB veranderd. Kan ik het bios niet opnieuw flashen? Lijkt me moeilijk maar is er een mogelijkheid toe?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2003 18:12 ]

• peponline
Verwijderd schreef op 05 oktober 2003 @ 18:06:
[...]

Nou zo simpel is het dus niet.. Alles zit mooi in elkaar hoor, en de FSB naar de standaard brengen is toch al gebeurd door het CMOS clearen? Ik kan trouwens ook nix anders meer veranderen, kan niet in het bios..
En ik krijg niet enkel geen beeld, hij piept ook niet of iets dergelijks..
Je hebt gelijk... niet aan gedacht 8)7
Dan hou ik het op wat ReemF zegt, niet meer over nadenken en terugbrengen. Ben benieuwd wat ze dan te zeggen hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Nou in ieder geval al allemaal van harte bedankt, ik bel morgenvroeg meteen es naar de winkel.

• pm31
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 12:59
is dit het dan de enige oplossing? ik heb nl hetzelfde probleem. best kut eigenlijk.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je CMOS clear schijnt niet altijd goed te gaan als je met geheugentimings hebt lopen ***ten daarvoor. Er was ooit een user waarbij dit probleem opgelost werd door een ander geheugenbankje er in te zetten.

Misschien heb je nog ergens een stokoud DDR2100 bankje liggen?

Topic kan ik niet zo goed vinden, maar dat was zeker weten bij de P4[CP]800. (Die zijn qua Bios redelijk gelijk)

Ben het dus eens met ReemF dat je je CPU niet zomaar om zeep helpt.

[ Voor 9% gewijzigd door Voutloos op 06-10-2003 09:36 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 06 oktober 2003 @ 09:36:
Je CMOS clear schijnt niet altijd goed te gaan als je met geheugentimings hebt lopen ***ten daarvoor. Er was ooit een user waarbij dit probleem opgelost werd door een ander geheugenbankje er in te zetten.

Misschien heb je nog ergens een stokoud DDR2100 bankje liggen?

Topic kan ik niet zo goed vinden, maar dat was zeker weten bij de P4[CP]800. (Die zijn qua Bios redelijk gelijk)

Ben het dus eens met ReemF dat je je CPU niet zomaar om zeep helpt.
Geheugen ben ik mooi afgebleven, heb die mooi op auto laten staan.
Heb ook es geprobeerd te booten zonder het geheugen er in, dan piept it: lang kort kort. De betekenis hiervan weet ik niet precies (nergens in manual/inet) gevonden, maar logisch gezien betekent dit: er zit geen geheugen in.

En is het nou mogelijk om te booten zonder CPU? Krijg je dan een boodschap of niet?
Mobo zou voice report ofzo moeten hebben, maar die zegt ook gewoon niets..

Kmag zodadelijk het zootje naar de winkel brengen, mobo, cpu, memory. Ze sturen die dan door naar invoerder en dan krijg ik ze hopelijk over 2 weekjes in werkende staat terug.

Kan mijn Radeon 9800Pro ook kapot zijn? Kan ze zelf niet testen want ze heeft het altijd vertikt te werken in dit PIItje.

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 09:45:
[...]

Geheugen ben ik mooi afgebleven, heb die mooi op auto laten staan.
Heb ook es geprobeerd te booten zonder het geheugen er in, dan piept it: lang kort kort. De betekenis hiervan weet ik niet precies (nergens in manual/inet) gevonden, maar logisch gezien betekent dit: er zit geen geheugen in.
Dat staat wel in de manual. Dat zweer ik je. Trouwens, op welke snelheid denk je dat het geheugen draait tijdens een OC en weet je dat zeker? (En dan voor de toekomst de hint dat mocht je 266/333/400 instellen dat dat dividers zijn)
En is het nou mogelijk om te booten zonder CPU? Krijg je dan een boodschap of niet?
Mobo zou voice report ofzo moeten hebben, maar die zegt ook gewoon niets..
Volgens mij doet voice report idd niets dan.
Kmag zodadelijk het zootje naar de winkel brengen, mobo, cpu, memory. Ze sturen die dan door naar invoerder en dan krijg ik ze hopelijk over 2 weekjes in werkende staat terug.
Je bent binnen 1 jaar. Dus als ze het niet meteen om kunnen ruilen of het eerst willen testen, kunnen ze best daarna zelf nieuwe onderdelen aan je geven en dan achteraf de defecte spullen RMA'en, oftewel: Dit mag moet sneller dan 2 weken kunnen imo. Service heet dat.
Kan mijn Radeon 9800Pro ook kapot zijn? Kan ze zelf niet testen want ze heeft het altijd vertikt te werken in dit PIItje.
Dan lever je toch alles in. Wordt meteen je AGP kaart getest.

[ Voor 3% gewijzigd door Voutloos op 06-10-2003 09:56 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 06 October 2003 @ 09:55:
Trouwens, op welke snelheid denk je dat het geheugen draait tijdens een OC en weet je dat zeker? (En dan voor de toekomst de hint dat mocht je 266/333/400 instellen dat dat dividers zijn)
266 ben ik bijna zeker van. Geheugen moet hier toch tegen kunnen, is Corsair PC3700.
Je bent binnen 1 jaar. Dus als ze het niet meteen om kunnen ruilen of het eerst willen testen, kunnen ze best daarna zelf nieuwe onderdelen aan je geven en dan achteraf de defecte spullen RMA'en, oftewel: Dit mag moet sneller dan 2 weken kunnen imo. Service heet dat.
Nouja, dat hangt van hen af, ik kan hen er niet toe verplichten he..

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 10:19:
Nouja, dat hangt van hen af, ik kan hen er niet toe verplichten he..
Dat is ook weer waar. Plus dat je eigenlijk de schade zelf veroorzaakt hebt, dus is het sowieso al mooi als je nieuw spul krijgt.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Heb net mobo en cpu binnengedaan. Moest cpu kapot zijn, dan krijg ik een nieuwe, aangezien er geen externe schade aan is.
Mobo is een andere zaak. De verkoper beweerde dat als het bios verkeerd geflasht is, ze daar geen nieuw meer over kunnen flashen en het mobo dus als kapot aanzien wordt. In dat geval zou het niet onder garantie zijn, maw dan moet ik een nieuw bordje kopen. Klopt dit?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Nee, dat mobo horen ze dan op te kunnen sturen en wordt door de fabrikant een nieuwe bios chip geplaatst of EEPROM geflashed. Dat heet dan RMA, aangezien een foute BIOS flash altijd kan gebeuren (of een corrupte BIOS), en dan valt dat gewoon onder de garantie. Die P4P800 Deluxe die dus niet meer wil werken, moet terug via jouw leverancier naar Asus, en jij hoort gewoon een vervangend bord te ontvangen. Dat het BIOS gaar is, kan jij niks aan doen namelijk, dus valt gewoon binnen de garantie.

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 06-10-2003 13:42 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Oh, oke. Verkoper beweerde dat het een lastig zaakje is om de bioschip te vervangen en dat het niet onder garantie valt. Maar wat jij zegt kan ik in de garantievoorwaarden van Asus terugvinden?

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 oktober 2003 @ 13:46:
Oh, oke. Verkoper beweerde dat het een lastig zaakje is om de bioschip te vervangen en dat het niet onder garantie valt. Maar wat jij zegt kan ik in de garantievoorwaarden van Asus terugvinden?
Je hebt te maken met de garantie van de winkel.

En ReemF is het dus blijkbaar ook eens met wat ik eerder zei:

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Leuk, bios is dood. En het valt niet onder garantie omdat het "mijn eigen schuld" zou zijn, hoewel ik alles via het meegeleverde AsusUpdate gedaan heb..
Conclusie, ik mag een nieuw bordje kopen!

Verwijderd

Als het biosje dood is kun je toch wel een nieuwe chip bestellen, of via asus of via www.flashbios.org
N.B. ik heb eens hetzelfde gehad en het bleek dat de 5V (rode) draden van de voeding op de ATX-connector waren doorgebrand, uiterlijk was er niets van te zien totdat ik de ATXconnector wilde loshalen (dat ging dus nogal moeilijk)

Verwijderd

opstarten met F1 of F2 toets ingedrukt al geprobeerd ?
bios op een floppy rossen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 23:30:
opstarten met F1 of F2 toets ingedrukt al geprobeerd ?
bios op een floppy rossen...
Dat kan wel iets specifieker: een amibios als
AMIBOOT.ROM op een dos diskette zetten, met verder niets erop
dan de pc booten, evt F2 of Ctrl_Home in toetsen
zie de FAQ

N.B. als de floppy drive niet opkomt, en dat lijkt met het geval is dit nutteloos
maar proberen kan natuurlijk altijd

• Turbo1
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik dacht dat ie een crashfree bios had. http://www.asus.com/products/mb/event/AI-Series/index.htm#3
Ik zou die winkel zo maar niet geloven,zo komen ze er gemakkelijk vanaf.

K7T Turbo2

Verwijderd

Topicstarter
Crashfree bios, ja heb ik ook al gezegd, maar toch kan ik zelf opdraaien voor de kosten.
En ze hebben gelijk, ik heb namelijk gelezen op de Asus site dat als je je bios verkloot terwijl het perfect werkt, en het flashen dus eigenlijk niet nodig was, je dan zelf voor de schade opdraait.

De bioschip laten vervangen kost alles in 15% meer dan een nieuw bord hebben ze mij verteld.
Ik verwacht nu nog een telefoontje met de prijs van een EEPROM flash, als die te hoog is ga ik vanavond nog een nieuw bordje kopen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 13:31:
De bioschip laten vervangen kost alles in 15% meer dan een nieuw bord hebben ze mij verteld.
Tjemig zeg wat een kl*te winkel, Kerkmeester van www.flasbios.org (die nog niet weet dat 1 euro tegenwoordig meer waard is dan 1 dollar) levert je een bioschip voor 28 euro , en het is nog geen 5 minuten werk om die erin te zetten.
Kun jij mij even 5 van die bordjes halen bij die winkel voor dat geld....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 oktober 2003 @ 23:36:
[...]

Tjemig zeg wat een kl*te winkel, Kerkmeester van www.flasbios.org (die nog niet weet dat 1 euro tegenwoordig meer waard is dan 1 dollar) levert je een bioschip voor 28 euro , en het is nog geen 5 minuten werk om die erin te zetten.
Kun jij mij even 5 van die bordjes halen bij die winkel voor dat geld....
Kmoet nog wachten tot vrijdag voor ik het heb, maar heb winkeltje gevonden waar ze voor 20€ het chipje vervangen :) .
Het nieuwe bordje dat besteld is hou ik, een vriend van me wil dan het herstelde bordje overkopen. Ik verlies er dus bijna nix aan :P
Pagina: 1