Beste buitenaardse koeien,
Iedereen kent wel het SETI project. Voor veel mensen is SETI hun eerste contact met Distributed Computing geweest. Ikzelf ben bijvoorbeeld door een artikel in de Kijk ermee in aanraking gekomen.
SETI
SETI is een van de langst lopende DC projecten, en DPC doet daar natuurlijk aan mee. Echter zijn we niet de enige nederlanders bij dit project. Sterker nhog, we zijn niet eens het grootste nederlandse team!
Het grootste nederlandse team is namelijk SETI@Netherlands (kortweg: S@NL).
Eigenlijk is het jammer dat DPC, het grootste nederlandse team bij veel projecten, niet het grootste team is bij SETI. Daarom is er in het verleden al vaak genoeg geoppert om op één of andere manier de nederlanders te verenigen. Alleen zo kunnen we laten zien hoe sterk Nederland is!
Natuurlijk wil niemand zijn team opgeven, en er zijn veel inactieve users die niet eens hun client meer aan een ander team kunnen toewijzen.
BOINC
Maar SETI is bijna afgelopen, en gaat binnenkort verder als BOINC (Berkeley Open Infrastructure for Network Computing). Dit betekent een nieuwe start, nieuwe projecten, nieuwe deelnemers en natuurlijk: nieuwe teams.
Dit is dus het perfecte moment om nog eens te kijken naar een eventuele join. Dit werd dan ook geopperd op GoT en op het forum bij S@NL.
Omdat er zoveel positieve reacties kwamen hebben enkele crewleden van S@NL en enkele crewleden van DPC elkaar opgezocht om hier verder over te praten.
Het eerste gesprek
Bij het eerste gesprek werd als snel duidelijk dat S@NL en DPC erg verschillen:
De opzet
Deze opzet wordt op dit moment ondersteund door de crews en statsbouwers van S@NL en DPC. Nu is natuurlijk de vraag, wat vinden de leden er zelf van?
Daarom organiseren we een poll die tot 15 oktober zal duren. Daarna zullen we (de beide crews) de gegevens analyseren en daarop een beslissing nemen of de samenwerking wel f niet door zal gaan.
De poll kan je hier vinden.
Toevoeging
Naar aanleiding van deze thread nog wat meer tekst:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL
(zo duidelijk genoeg?)
Iedereen kent wel het SETI project. Voor veel mensen is SETI hun eerste contact met Distributed Computing geweest. Ikzelf ben bijvoorbeeld door een artikel in de Kijk ermee in aanraking gekomen.
SETI
SETI is een van de langst lopende DC projecten, en DPC doet daar natuurlijk aan mee. Echter zijn we niet de enige nederlanders bij dit project. Sterker nhog, we zijn niet eens het grootste nederlandse team!
Het grootste nederlandse team is namelijk SETI@Netherlands (kortweg: S@NL).
Eigenlijk is het jammer dat DPC, het grootste nederlandse team bij veel projecten, niet het grootste team is bij SETI. Daarom is er in het verleden al vaak genoeg geoppert om op één of andere manier de nederlanders te verenigen. Alleen zo kunnen we laten zien hoe sterk Nederland is!
Natuurlijk wil niemand zijn team opgeven, en er zijn veel inactieve users die niet eens hun client meer aan een ander team kunnen toewijzen.
BOINC
Maar SETI is bijna afgelopen, en gaat binnenkort verder als BOINC (Berkeley Open Infrastructure for Network Computing). Dit betekent een nieuwe start, nieuwe projecten, nieuwe deelnemers en natuurlijk: nieuwe teams.
Dit is dus het perfecte moment om nog eens te kijken naar een eventuele join. Dit werd dan ook geopperd op GoT en op het forum bij S@NL.
Omdat er zoveel positieve reacties kwamen hebben enkele crewleden van S@NL en enkele crewleden van DPC elkaar opgezocht om hier verder over te praten.
Het eerste gesprek
Bij het eerste gesprek werd als snel duidelijk dat S@NL en DPC erg verschillen:
- S@NL is een officiële organisatie, DPC is officieel helemaal niets
- S@NL doet maar 1 project, DPC doet RC5, OGR, SETI, ECC2, G@H, F@H, etc, etc...
- S@NL en DPC hebben hun eigen server, website, stats, forum, cultuur, etc, etc...
- vast nog meer...
De opzet
- S@NL richt een team op
- Er komt een gezamelijke website met een duidelijke uitleg over hoe alles werkt
- Er komen 2 subteams: S@NL en DPC
- Mensen joinen 1 van de 2 subteams
- S@NL en DPC bouwen allebei hun eigen stats
- Nederland scoort hoog (hopen we
)
- En misschien wel het belangrijkste: de teams houden hun eigen identiteit
Deze opzet wordt op dit moment ondersteund door de crews en statsbouwers van S@NL en DPC. Nu is natuurlijk de vraag, wat vinden de leden er zelf van?
Daarom organiseren we een poll die tot 15 oktober zal duren. Daarna zullen we (de beide crews) de gegevens analyseren en daarop een beslissing nemen of de samenwerking wel f niet door zal gaan.
De poll kan je hier vinden.
Toevoeging
Naar aanleiding van deze thread nog wat meer tekst:
De poll kan je hier vinden.Nog even duidelijk: we willen weten wat jullie vinden! Er is nog niets besloten! (Dat zal pas rond 15 oktober gebeuren).
De reden dat S@NL het team zal oprichten is simpel: iemand moet het doen. Beide crews zullen echter de benodigde wachtwoorden e.d. krijgen (anders kan je bij SETI geen stats maken, en ik vermoed dat die bij BOINC ook zo zal zijn). De reden waarom ik het overlaat aan S@NL zij dit als enigste project hebben. Misschien geen hele sterke reden maar ik vond het niet echt een punt om daar een discussie over te beginnen tijdens het eerste overleg. Dat S@NL een officiële organisatie is heeft daar verder niets mee van doen.
Over de naam is nog niets besloten, dat mogen jullie zelf verzinnen/bepalen. Mits alles doorgaat natuurlijk. Echter als iedereen bang is om DPC niet meer als naam terug te vinden in de stats dan lijkt het me het meest voor de hand liggend om voor een naam te kiezen waar 'Dutch Power Cows' of 'DPC' in voorkomt.
Wij worden geen lid of subteam van S@NL. S@NL wordt geen lid van DPC. Wij gaan samen in een overkoepelend orgaan dat we beiden zullen beheren. Dus geen SETI@NL Holding zoals ik hier al langs heb zien komen.
We gaan er op dit moment vanuit dat de statsfunctionaliteit m.b.t. verhuizen van team hetzelfde is als bij SETI-1. Dus als je van team switcht je ook al je punten meeneemt. Dit zou betekenen dat als blijkt dat ons 'huwelijk' niet werkt de DPC Crew alsnog een DPC Team opricht en dat iedereen zijn punten meeneemt en we gewoon gescheiden verder zullen gaan.
BOINC beslaat vele projecten, Folding@Home schijnt (ik weet het niet zeker in ieder geval) ook op BOINC te draaien. DPC en S@NL zullen zich in het begin alleen op Astropulse richten. De stats van BOINC zijn per project, een team is dus niet zoals bij D.net meteen voor alle projecten.
Op het forum van S@NL heb ik al meerdere leden gezien die na SETI niet verder willen. Sommige willen liever nuttigere projecten doen zoals kankerbestrijding. Ik hoop dat door een samenwerking tussen de beide teams de overstap naar de andere projecten als gevolg heeft dat ze DPC zullen joinen. Dit werd ook al op hun forum geopperd.
Men hoeft ook niet bang te zijn dat de DPCH ineens volstaat met S@NL mensen, alleen DPC'ers zullen erin voorkomen.
De DPC Crew heeft zich niet vergist in de steun van de "die hard seti freaks binnen DPC". Er was een thread waarin mensen dit idee opperden (ook al was dat niet de bedoeling van de topic starter). Ik zie het als de taak van de crew om hier naar te kijken. Ik heb zelf er kostbare tijd voor vrij gemaakt, dan maar een uurtje minder feesten. Tijdens de gesprekken bleken beide crews het idee wel te zien zitten, mits de leden dit ook vinden.
Natuurlijk houden we er rekening mee dat nooit de volle 100% het idee zal steunen. Voor ons daarom ook de moeilijke taak om de reacties te analyseren, en iedereen zo goed mogelijk te informeren. (En niet meteen uit onze sloffen te schieten bij het eerste commentaar, hè Mark)
Als 50% voor stemt, en 15% tegen. Dan kan ik me goed voorstellen dat ik tegen een samenwerking ben als we de resultaten gaan bespreken met de S@NL crew.
De reden dat deze stemming niet alleen onder de SETI-DPC'ers wordt gehouden is omdat ons team veel breder is, en omdat de impact veel groter kan zijn dan alleen SETI.
Ik heb in deze thread al hele goede, onderbouwde reacties gezien. Ik hoop dat meer mensen zo kunnen reageren. Dit is iets ingrijpends binnen DPC, dus hoe beter we onze meningen ventileren, hoe beter we 15 oktober de mening van "DPC" kunnen uiten.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL POLL
(zo duidelijk genoeg?)
[ Voor 39% gewijzigd door [eNeRGy] op 06-10-2003 14:19 ]