Toon posts:

"Nieuwe" AMD XP 1900+, mijn comp ziet een AMD MP 1200

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst met een zeer slimme actie mijn oude AMD 1400 door laten branden, ik heb er nu een nieuwe AMD XP 1900+ ingezet, maar mijn computer ziet hem als een AMD MP 1200. Ik op inet kijken, staat er een bios update waar bijstaat: Dit heb je nodig als je je mobo (Abit KT7A) de nieuwere XP CPUs wil laten herkennen. Ik installeren, zegt ie bij opstart dat mijn CPU is veranderd en dat ik dat in mijn bios moet veranderen. Maar ik snap niet wat ik in mijn bios moet veranderen. Zowel mobo als CPU lopen @ 266.

Plz help :)

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
misschien de snelheid aanpassen? (kweet er eigenlijk nie veel vanaf)

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al geprobeerd, maar zo snel ik de processor op 1440 zet, start de hele computer niet meer op :S

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

als je een error krijgt in de vorm van

"CPU is unworkable or has changed please check Bios"
ff bios resetten bios aanpasse naar wa ge wilt en booten maar

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-03 19:50

newpegasus

Hertog

zet de fsb hoger, dat zal het waarschijnlijk wel oplossen denk ik.

/edit

las net dat je dat al gedaan had, laat maar dus...

[ Voor 33% gewijzigd door newpegasus op 03-10-2003 19:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
He, die error is precies wat ik kreeg, maar als ik dan mijn CPU naar 1400 zet, start de hele computer niet meer op, ik snap er echt de ballen van

Verwijderd

er waren NEP amd's in onloop laatst (dus bijv een 1600+ die voor 2200+ verkocht word doormiddel van de cpu zelf te modden met nieuwe sticker enz.) start niet meer op, houd in dat je monitor orangje blijft of pc bevriest? (OC verschijnselen dus)

Verwijderd

Topicstarter
mijn monitor blijft blijft orange, klikt gewoon uit

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er vrij zeker van dat ik een authentieke XP 1900+ heb, of die oplichters zijn in stat geweest mijn core te modden :s

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
heb je niet op je moederbord ergens een jumpertje zitten waarmee je de FSB kan instellen... en de MP, het is vooral belangrijk dat je op je moederbord instelt dat hij op 133Mhz draait.. en niet op 100...

Als je namelijk op 100 draait en in je bios hem naar 133 zet, dan gaat je pci enzow te snel lopen waardoor hij niet meer opstart

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Topicstarter
In mijn Bios staat als snelste CPU die ik in kan stellen 1400 (133) en daar draaide de comp onder de oude AMD Duron 1400 prima onder, maar zosnel ik die nu aanzet, doet de comp nix meer

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

als het een 1900+ is hoort ie tog ook niet op 1400 mhz te lopen hoe de fuck krijg je het voor elkaar om 133 * x in te stellen waarbij x niet de gelockte multiplier van je Xp is.....beetje vaag verwoord maar 10,5 is niet de multiplier voor een xp1900+

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Welke revisie heb je daar? Alleen de V1.3 ondersteund XP's met het juiste BIOS. En als je handmatig het een en ander in wilt stellen moet je voor 133Mhz maal 12 gaan (bord ondersteund zowel de multiplier als FSB).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Dus abbadon, dat komt er dus op neer dat ik mijn bios moet flashen, ongeacht de versie die er nu opstaat. Maar de versie die er dus op moet komen is de V1.3 ? En dan zou alles naar behoren meoten werken.

• Semetrix
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 17:43
mainboard revisie 1.3 en niet bios 1.3 (mocht deze bios bestaan) ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Volgens mij haal je nu twee dingen door elkaar: BIOS versie en het revisie nummer van je moederbord zelf. Het revisie nummer (zeg maar een nieuwe verbeterde oplage van het moederbord) staat op het bord zelf. Flash hier het nieuwste BIOS in en je bent klaar. Echter, heb je geen revisie 1.3 (zeg 1.2. of lager) dan heb je minder geluk.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Je moet de FSB op 133 instellen en alle andere opties op 'default' zetten.

Verwijderd

Topicstarter
ok net even gecheckt, de versie van het moederbord is dus V1.2 ....... :( dus ik neem aan dat de bios flashen nu niet voldoende is. Wat zijn nu mijn de opties?

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
ABIT KT7A / KT7A-RAID V1.3 mainboard is hardware compatible (ready) and can support AMD Athlon XP processor via BIOS update. ABIT KT7 / KT7-RAID all version and KT7A/KT7A-RAID V1.0/1.1/1.2 cannot support AMD Athlon XP processor.

bovenstaande komt van de abit faq page en helaas voor jou kan er geen athlon xp cpu op een 1.2 revisie dus wil je dit wel zal je naar een ander mainbord vast zitten en nieuw ddr geheugen.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

edit:
oei... dit klopte dus niet, sorry

[ Voor 74% gewijzigd door Illusion op 03-10-2003 20:55 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Kut, dus ik moet gewoon me mobo gaan vervangen, maar het vreemde is dat ie de proc wel pakt, maar niet op de goeie snelhied :S

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:20
Verwijderd schreef op 03 oktober 2003 @ 23:14:
Kut, dus ik moet gewoon me mobo gaan vervangen, maar het vreemde is dat ie de proc wel pakt, maar niet op de goeie snelhied :S
Zou je niet bijvoorbeeld 10,5*133 = 1400 mhz, daar zou die dan toch op lopen. Anders zou ik het gewoon zo laten, vraag me af op welke snelheid je pc de cpu ziet , ziet hij hem op 1400 , dan is het toch goed :?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, zo snel ik em op 10.5 * 133 zet gaat de comp flippen en blijft me scherm orange, ik snap er geen hol van, hij zou 1400 makkelijk moeten trekken :(

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 15:07
Dit zou moeten werken:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/321743

edit:
niet meer :P

[ Voor 13% gewijzigd door D-Three op 04-10-2003 13:20 ]

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

is je proc unocked eigenlijk of niet anders kan die 10,5 idd niet.....
MP van een 1900+ is gelocked op (133 * ) 12

[ Voor 25% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 04-10-2003 10:35 ]

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Topicstarter
Laagvliegerke, de topic is idd prima waar je me naar verwijst, maar de link klopt volgens mij niet, want er staat echt helemaal nix op wat te maken heeft met mijn mobo klaarmaken voor XP :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu mijn processor handmatig ingesteld in de CMOS en hij draait nu prima op 1600, alleen herkent ie nog steeds niet de XP :S

Verwijderd

Die mededeling dat de CPU is veranderd betekent precies dat. Je moet de CPU goed instellen, en dan "Exit&Save" doen uit het bios menu.

(Met die BIOS die XP's wel herkent dus.)
Mhhh dat is al weer een oudere BIOS eigenlijk.
Je kunt beter deze nemen.
Daarmee draai ik een XP2100 @ 2600+ op een KT7-A/RAID ;)

www.xs4all.nl/~hooi/kt7xp.zip

Haal na het flashen eerst de Safe Defaults op, zet de AGPx4 uit, zet de harde schijven weer op UDMA i.p.v. PIO mode.
Stel dan de CPU handmatig in net zoals je nu hebt.
Exit&Save.
Dan weer rebooten (gaat vanzelf) ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2003 12:52 ]

• D-Three
Inderdaad, die link klopt blijkbaar niet meer.

Het komt er gewoon op neer dat er geen "magische" BIOS-update is die plots de XP ondersteunt. Abit wil gewoon geen BIOS met XP-ondersteuning uitbrengen voor de oudere versies van de KT7A omdat het ontwerp van die oudere mobo's simpelweg niet goed genoeg is om een XP volledig stabiel te ondersteunen. En soms werkt het dus inderdaad totaal niet. Maar een beetje tweaker laat zich daardoor niet afschrikken hé ;) In de meeste gevallen blijken de AthlonXP's echter wel te werken op dit bordje. Maar niet alle XP's natuurlijk ;) Het is dus gewoon een kwestie van de juiste FSB en multiplier in te stellen en de laatse BIOS-versie van de abit-site te plukken.
KT7A/KT7A-RAID versions 1.0 to 1.2: All Athlon (Thunderbird) processors with both 100MHz and 133MHz FSB. AthlonXP processors are not officially supported due to a minor timing problem that can require you to hit reset during a cold boot. Unofficially, however, few people seem to experience this problem and these processors work fine. One user had to set the CPU Driver value to 1 (instead of 2) to achieve stability with an XP1900+ on a v1.1 motherboard.
Hier praten ze over een timing-probleem, andere bronnen praten over een voedingsprobleem. Mocht je toch stabiliteitsproblemen ondervinden kan je even proberen de CPU Driver Value aan te passen zoals hierboven beschreven. Mocht dat niet werken kan je altijd proberen de VCore wat te verhogen.

edit:
Hooi, de BIOS-versie die jij hier gepost hebt, is voor een KT7A v1.3! De topicstarter heeft de KT7A v1.2! De laatste bios-versie voor hem is dus ftp://ftp.abit.com.tw/pub/download/bios/kt7/kt7a9.exe
Opletten dus! :)

[ Voor 12% gewijzigd door D-Three op 04-10-2003 13:19 ]

Verwijderd

Nee hoor.
ik heb ook een v1.2 KT7-A met die BIOS er in ;)
O, de A9 Bios herkent ook geen XP-Tbred CPU's.....

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hooi/memchip.jpg
Waar je juist vanaf moet blijven is die CPU-drive strength, dat geeft alleen maar instabiliteit. En geen chipset / geheugen tweaks doen.

De timing problemen kunne slaan op :

- Palomino's, die hebben het opstarten/extra keer resetten probleem
- XP Thoroughbreds's zijn wat instabiel tot je de bovengenoemde Bios (kt7xp) gebruikt, vooral als je richting 2Ghz gaat. Het is de chipset timing die 'losser' moet.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2003 14:16 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
Verwijderd schreef op 04 October 2003 @ 12:18:
Ik heb nu mijn processor handmatig ingesteld in de CMOS en hij draait nu prima op 1600, alleen herkent ie nog steeds niet de XP :S
Niet teveel zorgen over maken, waarschijnlijk is je bios gewoon de kluts kwijt. Feit is dat de duron standaart SMP unlocked is, dus met een dichte laatste L5 brug. Dat jouw XP (met standaart open L5 brug) herkent word als een MP zou hier een gevolg van kunnen zijn, alhoewel dit giswerk is. Bios'en zijn niet altijd even nauwkeurig. Zo werden mijn Palomino's hier netjes herkent als zijnde MP2000+, maar krijg ik met m'n T'bred A's alleen de melding 'AMD CPU, 1666MHz' :)

Wat ik uit de voorgaande posts opmaak is dat jou (oude) chipset kennelijk niet bedoelt is voor de XP1900+, dus het is zaak op te letten dat ook je PCI divider goed ingesteld staat, mocht je problemen krijgen met PCI kaartjes :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
kick

Verwijderd

Ja, wat nu kick ? Je vraagt niets, je beantwoordt niets.

Je geeft geen resultaten. Laat lekker met rust dat topic dan..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al lang resultaten gegeven

• D-Three
Wel, ik heb toch al de hele uitleg gegeven? Abit heeft dus geen BIOS-update uitgebracht die de AthlonXP ondersteunt voor v1.2 (of lager) van jouw mobo. Abit zal dit ook nooit doen, waarom heb ik ook uitgelegd... Dus jouw enige hoop is de BIOS-update proberen die Hooi gepost heeft. Blijkbaar moet die dus toch werken...
Maar ik neem geen verantwoordelijkheid. :P
Trouwens, als je in de BIOS de juiste FSB en multiplier manueel instelt, dan moet de CPU dus perfect werken. Alleen zal de BIOS hem dus niet herkennen als AthlonXP. Ik zou dus die update proberen... Als je niet probeert, weet je het niet. Nooit geschoten, is altijd mis! Wie niet waagt, blijf maagd... Enfin, je begrijpt me wel ;)

• D-Three
En? De BIOS-upgrade al geprobeerd? :)

[ Voor 13% gewijzigd door D-Three op 10-10-2003 19:48 ]

Pagina: 1