Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81535

Topicstarter
Hmm even over deze "heilige zondag"

stel ik ben een Christen en ik werk graag in de Horeca..

Moet ik dat dan maar opgeven en een 5 dagen baantje zoeken van 9 tot 5?

Of gelden er dan "ineens andere regels" ?

Ook snap ik niet..

Christenen zien zondag als rustdag ---> IMHO prima..

Maar een koopzondag bezoeken .. of joggen? of een biertje drinken in een café oid..
Dat kan blijkbaar ook niet..

Hoe zit dit.. zijn hier duidelijke regels over wat wel of niet mag?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 81535 op 02-10-2003 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Daar maken ze onderling al eeuwen ruzie over. Volgens de ene groepering mag je helemaal niets, alleen te voet naar de kerk, volgens de andere groep mag je alles (en nog 50000 mogelijkheden daar tussenin)

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Moartn schreef op 02 October 2003 @ 22:12:
Daar maken ze onderling al eeuwen ruzie over. Volgens de ene groepering mag je helemaal niets, alleen te voet naar de kerk, volgens de andere groep mag je alles (en nog 50000 mogelijkheden daar tussenin)
dat verschilt dus per kerkgemeenschap neem ik aan..

vreemd dat ze hier geen duidelijke lijn voor kunnen trekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
de regels zijn breed te intepreteren.
Ikzelf ben christen maar neem het niet zo zwaar.
De rustdag is bedoelt om God te eren, en ik denk dat je die dag gewoon op God moet focussen, dwz dat ik vind dat je de hoofdmoot van de dag niet moet werken, en dat je naar de kerk gaat.

Je moet dus zelf beslissen, maar de gemeente waar je naartoe zou gaan bepaald ook veel natuurlijk... als je het zelf niet zo zwaar neemt zit je in een Gereformeerde Bondskerk natuurlijk verkeerd, dan verwachten ze veel meer dan dat je bijvoorbeeld naar een pinksterkerk of een gereformeerd vrijgemaakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Een duidelijke lijn daarin trekken is nogal moeilijk, aangezien iedereen een andere mening heeft over wat de goede lijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:04

André

Analytics dude

Tja, zondag betekent voor mij gewoon: niet werken, en geen winkel/horeca-gelegenheid/pretpark bezoeken. En 2 keer naar de kerk. Maar het is niet zo dat de auto dan blijft staan ofzo :P

Ik heb laatst een baan geweigerd omdat ik op zondag moest werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34437

hm ik vind rustdagen zo nutteloos..wat ben je nou met een rustdag als je nergens naar toe kan...ok je kan thuis RUSTEN..maar dat is ook alles...best wel boring imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
André schreef op 02 oktober 2003 @ 22:15:
Tja, zondag betekent voor mij gewoon: niet werken, en geen winkel/horeca-gelegenheid/pretpark bezoeken. .
dat niet werken ok..

Maar waarom niet een winkel oid bezoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stel een Christen boekt een hotel met vol pension. 2 weken

Die 2 zondagen maken ze dus geen gebruik van het buffet en het bed of hoe moet ik dat zien..?

Ik bedoel.. daar is ook voor gewerkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-06 23:05

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik vind het juist heerlijk om 1 dag per week te ontsnappen aan het drukke jachtige leven. Weer ff lekker bijtanken en ontspannen. Voor mensen die persé op zondag moeten werken, verplegend personeel enzo, kan dit ook op een andere dag dan de zondag zijn.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tourniquet schreef op 02 October 2003 @ 22:19:
Ik vind het juist heerlijk om 1 dag per week te ontsnappen aan het drukke jachtige leven. Weer ff lekker bijtanken en ontspannen. Voor mensen die persé op zondag moeten werken, verplegend personeel enzo, kan dit ook op een andere dag dan de zondag zijn.
Dus in feite kan iedere Christen zijn eigen rustdag "indelen" ?

Bijvoorbeeld.. zondag is er iets te doen.. weet ik het een concert ofzo waar ik heeeeel graag naar toe wil.. als ik dan die zaterdag ervoor rustig aan doe en thuis blijf is er niks aan de hand ? :P

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 81535 op 02-10-2003 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
de zondag dient om te reflecteren over hetgene wat je al die andere dagen hebt meegemaakt. Het is een moment waarbij je overlegt pleegt met God zegt maar en waarbij je dus met God bezig bent. Die regels zijn allemaal onderhevig aan interpretatie. Als jij zondag wilt werken dan mag dat. Het gaat erom dat je hetgene wat je hebt gedaan door de week bespreekt in een moment waarbij je ook aan God denkt (dat kan een dinsdag wezen of een vrijdag) Het gaat erom dat je het met regelmaat doet

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 02-10-2003 22:21 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik snap dat van die kerken ook nog niet echt hoor..

Ikzelf "ben" van opvoeding uit Gereformeerd Synodaal. En nu zal het HUN een worst wezen wat je doet geloof ik, zo "vrij" heb ik een kerk nog nooit gezien? Althans, ik merk er nooit wat van.

Maar aan de andere kant zijn vrienden van mn broer juist totaal niet vrij? Als ze uitgingen moesten ze voor 0:00 thuis zijn, omdat dan de zondag begon?
En als ze dat niet deden werd de hele familie met de nek aangekeken in de kerk ofzo :X

Ik snap dat soms echt niet hoor :/

Ikzelf ben nu Atheïst, maar ben me er van bewust dat 1 rustdag in een week toch wel een must is. Nou ja, 2 is nog beter natuurlijk >:) Maar dat hoeft van mij heus niet persee de zondag te zijn, het lijkt me juist beter als "elkaars" rustdag allemaal overlapt, zodat je én een rust-dag hebt, maar zodat je toch een 24-uurs-economie-achtig-gedoe kunt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Anoniem: 81535 schreef op 02 October 2003 @ 22:17:
[...]

dat niet werken ok..

Maar waarom niet een winkel oid bezoeken?
Omdat je dan geen onderscheid meer maakt tussen een weekdag (inclusief zaterdag) en de zondag. Ik vind dat de zondag in het teken moet staan van de godsdienst. (en dan bedoel ik niet dat de hele complete dag daarom draait)

Zondag is dan ook de dag dat ik altijd bij vrienden zit, lekker relaxt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Anoniem: 81535 schreef op 02 oktober 2003 @ 22:20:
[...]

Dus in feite kan iedere Christen zijn eigen rustdag "indelen" ?

Bijvoorbeeld.. zondag is er iets te doen.. weet ik het een concert ofzo waar ik heeeeel graag naar toe wil.. als ik dan die zaterdag ervoor rustig aan doe en thuis blijf is er niks aan de hand ? :P
Vind ik wel ja, maar het is wel zo handig om hier een vaste dag voor af te spreken ivm de kerk. De Joodse Sabbath valt op onze zaterdag, dus eigenlijk is het best raar dat "wij" daar de zondag voor in de plaats hebben genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
André schreef op 02 October 2003 @ 22:21:
[...]

Omdat je dan geen onderscheid meer maakt tussen een weekdag (inclusief zaterdag) en de zondag. Ik vind dat de zondag in het teken moet staan van de godsdienst. (en dan bedoel ik niet dat de hele complete dag daarom draait)

Zondag is dan ook de dag dat ik altijd bij vrienden zit, lekker relaxt.
Als ik met mijn vrienden lekker relaxed op een zondag naar een rommelmarkt wil kan het niet.. maar bij hun thuiszitten wel.. op een rommelmarkt rondlopen zie ik ook als ontspanning en dat doe ik door de weeks ook nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 22:28

paQ

André schreef op 02 October 2003 @ 22:15:
Tja, zondag betekent voor mij gewoon: niet werken, en geen winkel/horeca-gelegenheid/pretpark bezoeken. En 2 keer naar de kerk. Maar het is niet zo dat de auto dan blijft staan ofzo :P

Ik heb laatst een baan geweigerd omdat ik op zondag moest werken.
maar vind je dan dat die werkgever rekening had moeten houden met het feit dat je vanuit je geloof niet op zondag werkt?
geen opmerking naar die werkgever, maar wat vind je zelf?

ik snap best dat er mensen zijn die de zondag willen onderscheiden tov de andere dagen in de week. En dat mag ook ieder voor zich weten.
Op zijn minst vreemd te noemen vond ik wat ik laatst in een hotel meemaakte in Duitsland.
Ik was daar geweest voor een beurs en die zondag gingen we weer naar huis. Maar 's ochtends bij het ontbijt, stond er ineens een dame op van een ouder gezelschap van ongeveer 15 man. Of iedereen nu even zijn mond wilde houden, want ze moesten nog even bidden...

:? het was stil inderdaad... maar volgens mij meer van verbazing dan... dan... ja dan wat eigenlijk....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:58
Ik maak me over die koopzondagen niet zo druk. Als andere mensen persé op zondag naar de winkel moeten om wat te kopen vindt ik het best, ik zal het zelf alleen nooit doen. Werken op zondag begin ik niet aan. Ik heb een baan gehad waarbij ze me aanboden op zondag te gaan werken (je kreeg dan 150%), maar ik heb daar steeds resoluut nee tegen gezegd.
Ik hoop ook niet dat de zondag ooit een normale werkdag gaat worden. Want dat gaat te ver. Op zich kan iedereen natuurlijk zelf bepalen wat iemand in het weekend doet, daar is hij/ zij helemaal vrij in.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Anoniem: 81535 schreef op 02 October 2003 @ 22:07:

Ook snap ik niet..

Maar een koopzondag bezoeken .. of joggen? of een biertje drinken in een café oid..

Nope, hier zijn geen duidelijke regels over hoewel sommige christelijke takken menen van wel.

Ik ben christelijk maar hecht persoonlijk geen waarde aan bovenstaande zaken.
Zondag is voor mij de dag dat ik nakijk (ik zit in het onderwijs). Stukkie joggen? Nja, ik ben geen jogger maar anders? Geen problemen mee. Lekker stappen op zondag? Eerst lekker uit eten gaan, dan filmpje pakken en vervolgens nog in een toko met veel Belgische biertjes ook nog een lekker biertje pakken? Geen probleem wat mij betreft.

De verschillende christelijke takken houden er zo hun eigen regels op na. En binnen die takken zullen er vast ook nog eens persoonlijke verschillen zijn.

Maar mag je niets doen op zondag?
In de bijbel staat dat zondag de rustdag is. Maar in de bijbel staat net zo goed dat Jezus er geen probleem van maakt om koren van hun kaf te ontdoen (=werken volgens toen geldende regels)

Veel regeltjes zijn gebaseerd op de bijbel. Laat die bijbel nou op meerdere manieren te lezen zijn en je hebt verschillende regels :+

Overigens: ik denk dat dit topic toch iets meer voor WL is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55194

Tja ik ben dus een christen. En ja ik werk dus ook op zaterdag avond tot zondag morgen. Nouja ik ga dus wel naar de kerk naderhand (en nee ik werk dus niet in een disco ofzo :/ maar in een gewone winkel in amerika).

Anyway het is belangrijk als een christen zijn dat je elke dag de hele dag door aan God denkt/dankt bid en concentreer. Het is God dat ons gered heeft en wij zijn niks zonder Hem. En alles wat we doen moet ten ere van God gaan. Het is niet ik maar Jezus die alles doet die mij gered heeft van de dood en ik kan dus helemaal niks zonder Hem.

Iig gaat het dus niet om wat andere christenen denken en doen het is wat jij denkt en doet. God ziet wat jij doet 24/7 dus wat zou jij doen als god letterlijk in levende lijven jouwn leven volgt (Hij doet dat nu ook maar je ziet em niet) wat zal je dan doen?? WWJD is What would Jesus DO is een leuke vraag dat je op bijna elk probleem deze vraag kan stellen. En het gaat erom dus wat jij denkt en doet met God. Want als je dood gaat dan zal God jou oordelen wat jij hebt gedaan in je relatie met God.

Dus als jij denkt dat jij God eert door naar de kerk te gaan en daarna te gaan werken dan doe je dat toch. Ik weet niet wat voor een gedachtes jij hebt op het werk en of je werk doet dat God eert. Misschien kan je dat werk gebruiken om het evangelie te verkondign aan mensen die nooit over het goeie nieuws hebben gehoord.

Het gaat er dus om wat God vind en denkt. En alhowel er niet veel staat over zondag:rustdag het is wel nodig dat je met andere christeenen communiceert en elkaar scherper maakt en op elkaars fouten toewijzen en natuurlijk om God te eren door te zingen met elkaar en te bidden met elkaar.

Dus maakt het je minder gelovig als je werkt op zondag?? Nou nee hoor. Ga je minder geloven als je gaat wandelen op zondag? Nee niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 22:42
Werken op zondag zal ik ook niet snel aan beginnen. Een baan waar je op zondag moet werken zal ik dan ook niet snel aannemen. Het is toch leuk om in het weekend niet te hoeven werken.
Ik snap niet waarom sommige mensen dat persé willen. En naar de winkel gaan kun je al de hele week. Ook zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 08:29

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik bekijk het meer vanuit het '24-uurs-economische standpunt': Als ik een product op vrijdag bestel, dan wil ik dat zaterdag hebben. En niet op dinsdag omdat er op zaterdag niet wordt bezogd, zondag een rustdag is en er maandag niet wordt gewerkt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

paQ schreef op 02 oktober 2003 @ 22:31:
[...]

maar vind je dan dat die werkgever rekening had moeten houden met het feit dat je vanuit je geloof niet op zondag werkt?
geen opmerking naar die werkgever, maar wat vind je zelf?
Ik had het wel netjes gevonden als hij er rekening mee zou houden, ik heb het zelfs gevraagd. Maar er kon niets geregeld worden, dus toen heb ik "nee" gezegd. Het was een hele goede IT baan bij een Multinational (Shell), en dat op 800 meter van mijn huis. Maar ik heb nu eenmaal mijn pricipes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 55194 schreef op 02 October 2003 @ 22:35:

Dus als jij denkt dat jij God eert door naar de kerk te gaan en daarna te gaan werken dan doe je dat toch. Ik weet niet wat voor een gedachtes jij hebt op het werk en of je werk doet dat God eert. Misschien kan je dat werk gebruiken om het evangelie te verkondign aan mensen die nooit over het goeie nieuws hebben gehoord.

.
Hmm duidelijke visie :)

ik denk alleen dat het voor veel Christen alleen zo is dat ze denken dat het "een schandaal" is om op zondag toch te werken..

En bang zijn voor opmerkingen van hun eigen kerkgemeenschap..

Of zie ik dat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Anoniem: 81535 schreef op 02 October 2003 @ 22:41:
[...]

ik denk alleen dat het voor veel Christen alleen zo is dat ze denken dat het "een schandaal" is om op zondag toch te werken..

Of zie ik dat fout?
Tja, ligt eraan wat jij denkt bij 'veel Christenen'. Ik ben dus iemand die daar dus niet onder valt. Maar hoeveel er wel onder vallen? Ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sniper20 schreef op 02 October 2003 @ 22:36:

Ik snap niet waarom sommige mensen dat persé willen.
waarom niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WFvN schreef op 02 October 2003 @ 22:34:
[...]

Maar mag je niets doen op zondag?
In de bijbel staat dat zondag de rustdag is. Maar in de bijbel staat net zo goed dat Jezus er geen probleem van maakt om koren van hun kaf te ontdoen (=werken volgens toen geldende regels)
hmm in welk gedeelte van de bijbel staat dit.. en gaat dit daadwerkelijk over zondag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81535 schreef op 02 oktober 2003 @ 22:41:
[...]

Of zie ik dat fout?
Tja zoals ik zei: Het gaat dus om je (JOUW) persoonlijke relatie met God. En wat andere christenen denken kan vaker wel belangrijk zijn maar het gaat dus wat God (jezus,heilige geest) zegt in de bijbel en denkt in de bijbel. Wij willen dus net zoals God worden door te denken en te doen wat God (Jezus) doet. En de Heilige geest helpt ons hierbij.

Nouja dat betekend dus niet dat we de bijbel ombuigen om het voor je makkelijker te maken. ZO van nouja ik denk dat dit wel juist is dus ik doe dat. Want daar staat ook een waarschuwing in de bijbel dat wat Jezelf denkt dat goed lijkt in jouw ogen lijd tot dood. Dus je moet wel doen wat in de bijbel staat. Maar er staat niks in van je moet in de kerk zitten elke zondag ochtend. Ik bedoel je kan in de kerk zitten elke zondag morgen en nog kan je minder gelovig zijn dan iemand anders die nooit gaat. Het gaat dus om de gedachten gang en niet perse de doen dingen. Je kan iets doen met verschillende motivaties. Nouja je moet dus de juiste motivatie hebben.

Als je bv een motivatie heb van ik ga werken op een zondag zodat ik niet naar de kerk hoef te gaan en dan verdien ik ook nog extra geld..... Lekker. Dat is dus een verkeerde motivatie dus dan wil je dus niet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 12:23
Anoniem: 81535 schreef op 02 October 2003 @ 22:47:
[...]

hmm in welk gedeelte van de bijbel staat dit.. en gaat dit daadwerkelijk over zondag?
Volgens mij is bij hun de zondag de eerste dag van de week (schiep Hij niet de eerste dag het licht) en de zaterdag de 7 de en tevens laatste dus vandaar de rustdag op zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 22:42
als je er moeite mee hebt moet je het vooral doen. Het lijkt mij dat als je in het weekend wilt bijverdienen, dat dit ook op zaterdag kan. Maar geef anders is goede redenen om juist wel op zondag te moeten werken, behalve noodzakelijk werk zoals in ziekenhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

Voor sommige is zondag een rustdag, voor sommige de zaterdag. Voor sommige zelf vrijdag...anderen volgen het pad van licht en donker...en zijn dagen niet de leidraad ..maar maanden zijn de leidraad.

Wie ben je of ben je niet om te bepalen...dat is altijd maar de vraag. Zolang mensen op zondag..vertoeven willen...zal er altijd een vraag naar mensen zijn. Of je kan weigeren...zo is maar de vraag.

Sommig werk vereist flexibiliteit, sommig niet. De vraag is....ben jij flexibel genoeg voor het werk, of is het werk flexibel genoeg voor jou. Waarom is het de individual minder dan de baan...omdat hij zich beschikbaar stelt?

Keuzes, dat moeten we maken als mens, keuzes.... volg het een of het ander...vindt het een of het ander...wat is..en blijft...dat ligt aan jou. Hier dan de sleutels tot de deur...jij zelf maakt de keuzes!

De enige keuze die voor altijd is, is een keuze van de dood zelf. Zolang je leeft kun je kiezen..en veranderen.....maar alles heeft zijn limitaties...bedenk dat wel.

[ Voor 10% gewijzigd door swampy op 02-10-2003 22:58 ]

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
IMHO wordt je opstelling t.o.v het geloof grotendeels "bepaald /gevormt"door de Pastoor die de zondagdiensten doet..

tenminste.. In sommige gemeenschappen wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41239

Wie op zondag zich vermaakt gaat naar de hel >:) Mwahaha geloof je het zelf? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

makkie schreef op 02 October 2003 @ 22:51:
[...]

Volgens mij is bij hun de zondag de eerste dag van de week (schiep Hij niet de eerste dag het licht) en de zaterdag de 7 de en tevens laatste dus vandaar de rustdag op zaterdag.
Nou meen ik dat sabbat op een zaterdag valt.... mgoed,...

Ik meen dat in Genesis (bij het scheppingsverhaal) staat dat God de 7e dag als rustdag heeft geschapen. Een week bestaat dus volgens de bijbel uit 6 werkdagen en 1 rustdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sniper20 schreef op 02 October 2003 @ 22:54:
[...]

als je er moeite mee hebt moet je het vooral doen. Het lijkt mij dat als je in het weekend wilt bijverdienen, dat dit ook op zaterdag kan. Maar geef anders is goede redenen om juist wel op zondag te moeten werken, behalve noodzakelijk werk zoals in ziekenhuizen.
Omdat zondag een drukke horeca dag is.. en als jij graag met eten bezig bent of graag mensen bedient in een restaurant.. Nou dan is op zondag werken ( bijna ) een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 12:23
Die koopzondagen zijn er alleen maar volgens mij alleen maar voor de impulsieve aankopen.
Als ik vroeger per jaar 4 nieuwe spijkerbroeken nodig had , heb ik er nu echt niet in 1 keer 5 nodig omdat er koopzondagen zijn , dus die omzet blijft gewoon gelijk.
Het is meer voor de zooi die je toch maar even gauw koopt op zo'n dag.
De grote winkel ketens pakken dan misschien wel de omzet van de kleine zaakjes die niet 7 dagen open kunnen.
Dus de kleine man met z'n zaakje is weer de klos op den duur.

[ Voor 22% gewijzigd door makkie op 02-10-2003 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81535 schreef op 02 October 2003 @ 22:55:
IMHO wordt je opstelling t.o.v het geloof grotendeels "bepaald /gevormt"door de Pastoor die de zondagdiensten doet..

tenminste.. In sommige gemeenschappen wel..
Nouja dat kan als de pastoor direct uit de bijbel preekt dan is het wel goed om de pastoor te volgen. Maar zodra hij zijn eigen regels gaat volgen en bijmaken dan is dat niet een goed idee.

Daarom is het ook belangrijk om een goeie kerk te vinden die dus Sound Doctrine preekt. Sound Doctrine zijn leringen uit de bijbel die waar zijn en ook uit de bijbel komen en daarom is theologie ook heel balangrijk en is het belangrijkts. Theologie is dus alles wat God zegt. NOuja dat is dus van het eerste zin tot de laatste zin in de bijbel gaat dus over God en zijn gedachten en daden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
LauPro schreef op 02 October 2003 @ 22:39:
Ik bekijk het meer vanuit het '24-uurs-economische standpunt': Als ik een product op vrijdag bestel, dan wil ik dat zaterdag hebben. En niet op dinsdag omdat er op zaterdag niet wordt bezogd, zondag een rustdag is en er maandag niet wordt gewerkt.
Volgens mij is JUIST in een 24-uurs economie een rustdag erg belangrijk.

lang geleden (4000-0 BC) kenden ze nog geen weekeind, ze werkten gewoon 7 dagen per week. Toen heeft God een regel gebracht om ze 1 dag in de week te laten rusten. Dit heeft een mens nodig. Zo is er ook een regel om een stuk land eens in de 4 jaar (ofzo, misschien ook wel 7) braak te laten liggen. Later is er onderzoek naar gedaan en toen bleek dat een land wat eens in de 4 jaar (of zeven) braak lag, de hoogste gemiddelde opbrengsten had.

Ik denk dat dat ook zo zit met de 7e (rust)dag.
Wij zitten nu in zulke luxe dat we zelfs 2 rustdagen per week hebben, maar door die 24 uurs-economie zitten we zelfs op onze rustdagen nog druk te zijn.

Opzich toch wel een goed idee, zo'n rustdag ;)
God was op zijn minst zijn tijd ver vooruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En bv hier op Bob Jones University werken er ook mensen op zondag in de Dining Commen (Een grote hal waar studenten eten). En op zondag komen er ook mensen vanuit buiten Bob Jones om te eten daar (goed eten). Nouja het is geen restaurant maar je koopt een kaartje je gaat in de rij staan en je hebt een soort buffet.

Alleen christenen komen daar eten op zondag middag na de kerk. Lekker handig geen last van afwassen en voorbereiden etc.

iig die mensen krijgen ook betaald ervoor en werken op zondag maar dat is dus werk dat je ten ere van God kan doen en aandere mensen voor voedsel zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 55194 schreef op 02 oktober 2003 @ 23:01:
[...]

Nouja dat kan als de pastoor direct uit de bijbel preekt dan is het wel goed om de pastoor te volgen. Maar zodra hij zijn eigen regels gaat volgen en bijmaken dan is dat niet een goed idee.

Daarom is het ook belangrijk om een goeie kerk te vinden die dus Sound Doctrine preekt. Sound Doctrine zijn leringen uit de bijbel die waar zijn en ook uit de bijbel komen
En wie heeft dat bevestigt?

Edit:
ik vind het trouwens allemaal een beetje vaag..

Een proefwerk leren of huiswerk maken voor de volgende dag is toch ook nodig..

Dat is toch ook werken?

Of wordt van Christen-Studenten geacht dat ze huiswerk maken op zaterdag?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 81535 op 02-10-2003 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 08:29

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik ben vergeten te melden dat die rustdag dan natuurlijk op een andere dag valt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81535 schreef op 02 October 2003 @ 23:05:
[...]

En wie heeft dat bevestigt?
God!!!
Nouja je hebt ook doctrines die door theologen zjn vastgelegd en nog steeds worden gebruikt. Nouja leringen zijn vaker een conclusie wat in de Bijbel staat. Nouja hoe je weet of het waar is?? Je vraagt die persoon van hoe hij tot die lering komt??

Nouja daar komt dus een bijbel vers bij kijken. Hij moet in de eerste instantie de hele bijbel hebben gelezen wil hij tot een conclusie trekken bv over de Heige Geest. Dan moet je dus de hele bijbel doorlezen en alles wat er over de Heilige Geest staat opschrijven en daarvan een conclusie trekken.

Het is belangrijk dus dat die persoon een juiste argument heeft (bijbelse argument) en hij moet ook zijn termen juist hebben. Termen zijn belangrijk want het kan een groot verschil uitmaken. Dus je gaat vanauit de bijbel kijken in het grieks/hebreeuws en je moet er voor zorgen dat hij de juiste vertaling van die termen in zijn hoofd heeft en gebruikt.

Iig Doctrines is een moeilijk en ingewikkelde onderwerp waar vele christenen weer anders op kijken maar vaker ook gewoon mis hebben.

nou 1 voorbeeld is bv in "Tongen spreken". Vele christenen denken dat je nadat je gedoopt bent de heilige geest krijgt en dan in tongen kunnen spreken. Noyja dat in tongen spreken is meestal een gebrabbel wat je dan hoort.

Nou dat is dus een verkeerde lering. Je gaat niet in tongen spreken als je de heilige geest krijgt. Ja het kan een gave zijn van de heilige geest. Maar in tongen spreken betekend dat je opeens een andere taal (dat echt een taal is) kan spreken zodat je het evangelie kan verkondigen aan die mensen.

NOuja bij de apostelen gebeurde dat en verkondigde de evangelie in vele verschillende plaatsen en mensen. NOuja nu op de dag ben ik niemand tegen gekomen die dat opeens kon. Dus ja dat gebrabbel kan dus niet en is dus niet waar. Niemand verstaat dat gebrabbel en diegene die gebrabbelt verstaat het ook niet en God verstaat het niet eens :S . En daar staat nergens in de bijbel dat het gebrabbel is dat niemand kan verstaan dus dat is een verkeerde lering van een theoloog dat sommige mensen dus wel in die doctrine/lering geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigFast
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2021

BigFast

Cantona.

Hmmm... Ben christen, geloof dus. Ga 1x per 6 maanden naar de kerk. voetbal bij een zondag club, speel ik dus elke zondag, waarom zou dat niet mogen, ik zie niet staan dat ik mij op zondag niet mag ontspannen, is toch een rustdag?? :? Biertje drinken op zondag waarom niet, is ontspanning... Het wordt in mijn ogen overdreven door te zeggen dat je helemaal niets mag, ik leer, dus werk, even principeel gezien, ook op zondag. Ik vind dat je de zondag rust wel moet respecteren en wel "rustig" aan moet doen, maar wel binnen wat je zelf wilt, en wat er kan en wat er van je verwacht wordt op je werk/uni/school ed.
Moet iedereen voor zichzelf uitmaken, maar je zal wel moeten respecteren dat er mensen zijn die er heel erg aan gehecht zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 19:18
ik ben vanuit t feit dat ik gedoopt ben christen, maar ik geloof niet meer, dus doe op zondag net zo hard werken als elke andere dag, verdien alleen t dubbele :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 81535 schreef op 02 October 2003 @ 23:05:
ik vind het trouwens allemaal een beetje vaag..

Een proefwerk leren of huiswerk maken voor de volgende dag is toch ook nodig..

Dat is toch ook werken?

Of wordt van Christen-Studenten geacht dat ze huiswerk maken op zaterdag?
Er zijn inderdaad genoeg christenen die dat op die manier doen. En nee, dat merken ze niet in hun schoolresultaten dus het kan best. Het is bij mij ook goed gekomen tenslotte :P. Een dagje rust of een moment rust is trouwens zelfs goed als je aan het leren bent, dan hebben je hersens ook tijd om alles te laten bezinken en te ordenen. Als je de leerstof op maandagochtend nog snel even overkijkt heb je alles toch weer helder voor ogen :).

Maar ik kan verder ook alleen maar herhalen wat al gezegd is, de zondag is een rustdag. Hoe die wordt ingevuld is voor iedereen (christen of niet) weer anders. Ikzelf zal wel een bioscoop instappen of naar een snackbar/Mac gaan, terwijl mijn ouders dat niet zullen doen, terwijl wij allebei (* Harm en * Harm ) christen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Compleet offtopic hoor maar deze vraag wil ik stellen aan een Christen die dit topic leest..

Hoe sta je tegenover mensen die niet geloven ?

Voel je jezelf machtiger of beter dan een ongelovige.. ?
Harm schreef op 03 October 2003 @ 00:33:
[...]

Ikzelf zal wel een bioscoop instappen of naar een snackbar/Mac gaan, terwijl mijn ouders dat niet zullen doen, terwijl wij allebei (* Harm en * Anoniem: 81535 ) christen zijn.
En mag jij vanaf je geboorte die keuze al zelf maken?

Hoe je je zondag indeeld?

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 81535 op 03-10-2003 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Anoniem: 81535 schreef op 03 October 2003 @ 00:37:
[...]

Sinds mijn geboorte? Nope, de eerste jaren ben ik gewoon meegegaan naar de kerk op zondag, deed ik dingen wel en niet omdat mijn ouders zeiden dat het wel of niet mocht. Zoals dat met ieder normaal opgevoed kind gaat wat verder niet erg veel nadenkt en niet al te erg pubert enzo. Totdat je ouder wordt, dan ga je ook zelf nadenken en zelf een mening vormen over dingen. En dan blijkt dat je het niet (altijd) met ze eens bent. Dan ga je met ze in gesprek om helderheid en duidelijkheid te verschaffen :).

Tsja, je kan er wel leeftijden aan koppelen, maar dat heeft niet zo heel veel zin denk ik :P; en vervolgens doe ik het toch :+. Ik ben pas na mijn 15e ofzo echt bewust zelf over dingen gaan nadenken, dus tot dat moment ging ik gewoon met mijn ouders mee. Zonder dwang enzo, want ik had niet echt de zin om tegen hen in te gaan. Die zin is er trouwens nooit geweest, waarom zou ik ook? Mijn ideeën (waar ik dus zelf over na had gedacht) kwamen grotendeels met die van hun overeen, dus dan is er weinig om over in botsing te komen.

[edit]
Die vragen waar je je reactie mee begon wil ik wel via de mail beantwoorden :). Anders komt er een enorm verhaal wat IMHO behoorlijk offtopic is in deze draad.

[ Voor 7% gewijzigd door Harm op 03-10-2003 00:50 . Reden: BTW ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24359

Ik zie zondag als een normale vrije dag, en niet speciaal als rustdag. En ik vind dus niet dat ik het "rustig" aan moet doen, ik wil best rekening houden met anderen. En mensen kunnen wel "gehecht" zijn aan die "heilige" dag (moet iedereen zelf weten), maar die zullen ook moeten respecteren dat er ook mensen zijn die op die "heilige" dag met andere dingen bezig zijn.

Ik heb dus ook geen probleem met werken op zondag, of dat iemand lekker met z'n klopboor aan de gang gaat. Want dat doe ik zelf ook als ik het nodig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Compleet offtopic hoor maar deze vraag wil ik stellen aan een Christen die dit topic leest..

[...]

Laat ik dat weer bijbels antwoorden de bovenste twee vragen.

De eerste vraag hoe ik als christen ertegen over moet staan?? Open. Net zoals Jezus stond voor ongelovige. Hij bad voor ze. Dus wij moeten ook bidden voor de ongelovige dat hun net zoals ons christenen ook tot de conclusie kwamen dat wij zondaars zijn en de enige weg naar de hemel is door jezus christus (johannes 3:16). Hij is voor ons aan het kruis gestorven voor onze zonde. Wij moesten dus eigenlijk aan dat kruis hangen. Gelukkig is Gods liefde groot naar ons toe. En Gods liefde moeten wij weerschijnen aan de mensen die niet geloven. Dus veel liefde tonen naar God en naar hun. En je krijgt op een gegeven moment de fruit van de heilige geest (galatians 5:27 in die richting weet effe niet de nederlandse bijbel boek) en dat is: Liefde,geduld,zelf controle,vrede,vreugde etc. En die toon je dus ook in je omgeving. Ongelovige mensen vragen zich dan af...Hey dat wil ik ook hebben waar krijg je dat en hoe doet tie dat. Dan kan je natuurlijk het goeie nieuws vertellen.

Of ik me beter zie dan ongelovige?? Soms heb ik wel zoiets van ja ik ga lekker naar de hemel en jij lekker niet om het effe bont te zeggen. Maar het feit blijft is dat we allemaal gezondigd hebben. Zelfs ik heb gezondigd vele vele keren. Maar God heeft ons zo lief en heeft het ons allemaal 1 voor 1....iedereen wat je ook gedaan hebt vergeven. Je moet in gedachten houden dat God van iedereen houd en dat wij dat dus ook moeten doen hoe hard het vaak zo is om van iemand te houden die je niet leuk vind.

Oplossing. Veel bidden elke dag. Vertel God hoe hooploos je bent zonder Hem. Prijs hem voor zijn Zoon die aan het kruisis gestorven voor ons. Bid voor de ongelovige en de mensen die kritiek hebben op ons (christenen) en dus eigenlijk op God. Bid voor mensen die kritiek hebben hier op GoT. Bid voor de mensen die God uitlachen. Deze mensen hebben allemaal de waarheid nodig.

En moet je eens voorstellen dat iemand naar de hell gaat en er is nooit voor hem gebeden. Dat is gewoon triest. Erg triest. Ook al heeft hij besloten om naar de hell te gaan....bidden helpt en het is weer een deel van de liefde die we uitstralen als we voor iemand anders bidden.

En sommige denken nu van.... ja wat een gebrabbel,wat een onzin ik doe wat ik zelf wil en ik zie wel als ik dood ga. Maar wat als er nou echt leven na de dood is? Wat als je het toch verkeerd had en je komt toch in hell terecht voor eeuwig.

Tja begrijp me niet verkeerd als je je bekeerd en verder in je relatie komt met God dan weet je het gewoon zeker dat dit het juiste geloof is. Vooral als je de heilige geest in je hebt na je bekering dan voel je dat dit juist is dan veranderd je hele leven en dan mag je met 100 procent zeker zeggen ik ga naar de hemel.

iig stop ik nu met preken :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7533

Ik ben zelf zeer gedecideerd & praktiserend atheïst en als ook iemand maar een greintje geloof in zich heeft dan kan-ie niet serieus menen dat er op zonmdag niks gebeuren mag(watm voor geloof het dan ook betreft).
Dan heb je je geloof niet geconformeerd naar 2003(wat ik wel verwacht van gelovigen; aangezien de meeste toch wel intelligent zijn), en/of heb je van een heleboel niet begrepen.

Ik ben zwaar atheïst, maar kan me voorstellen dat mensen WEL in god geloven, maar als je die hele flikkerse boel niet kan vertalen naar het hedendaagse.... en alles nog letterlijk en elk woord vertaald dan heb je imo de bijbel totaal niet begrepen(die gaat volgens mij WEL me met de tijd)

-edit- zelf 6 jaar lang godsdienst/ethische kwesties gehad op middelbareschool en behoorlijk intiem(zat op CHR sschool dus zeg niet dat ik de feiten niet ken)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 7533 op 03-10-2003 03:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02-2021

Rum

Ik ben ook Christen en werk regelmatig op zondag! Daarnaast ga ik ook rustig naar een restaurant op zondag. Ik zie de regel van de rustdag niet als persee zondag! Er staat in de bijbel nix waaruit blijkt dat het specifiek de zondag zou moeten zijn, omdat de huidige jaartelling met weekindeling van ver na het schrijven van de bijbel is! Ik vind dan ook dat een Christen zelf deze regel in ere moet houden en dus zelf keuzes maken over een rustpunt in de week!
Ik werk bij een bedrijf dat audio en licht verhuurt, en wij focussen op Christelijke evenementen. Daar komt dus bij kijken dat je vaak op zondag moet werken. Wij hebben dus op maandag onze "vrije dag" en is ons bedrijf dus ook minimaal open.

Een Christen die door het soort werk wat hij/zij doet "gedwongen" is om op zondag te werken moet dus naar mijn mening proberen om zelf rust in de week te creeren. Dat is domweg omdat een mens niet in staat is om 24 uur per dag, 7 dagen per week, 52 weken in een jaar te werken!

Om ook nog op de vraag van Roppenzo te reageren:

Ik voel mij niet machtiger of beter dan een ongelovige! Ik vind dat je als Christen geen onderscheid mag maken tussen mensen! Ik heb ook vrienden die niet geloven, één vriend waar ik zelfs al héél lang veel mee omga. Deze vriend en ik respecteren elkaars opvattingen en zijn ook geïnteresseerd in elkaar! Op het moment dat ik een leuk evenement in de kerk heb, bijvoorbeeld een optreden van een goeje gospelband of een goeje musical ofzo, dan vertel ik hem daarover. Als hij dan tijd en zin heeft dan komt hij ook nog!
Op het moment dat we gaan eten, dan houdt hij al automatisch ff zijn mond om mij de gelegenheid te geven om ff te bidden voor mijn eten. Ik vind het niet erg dat hij dat niet doet en probeer hem ook niet te overtuigen om dat wel te doen. Ik weet dat dat namelijk alleen maar averechts werkt!

Oh, ik heb het op zondag naar de kerk gaan nooit als een plicht gezien. Toen ik nog te jong was om zelf de keuzes te maken, ging ik gewoon met mijn ouders mee. Later heb ik daar zelf voor gekozen!

[ Voor 6% gewijzigd door Rum op 03-10-2003 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:50
Vind dat als je Christen bent niet kunt stellen dat je zelf maar even uitmaakt welke dag God als rustdag heeft aangewezen. Kijk, dat je werkt op zondag vanwege je baan in die specifieke branch kan ik me voorstellen en daar heb ik respect voor want ook dat moet gebeuren, maar zeggen joh, ik maak zelf wel uit wat mijn rustdag is vind ik dat je de strekking niet helemaal begrijpt.

Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen.

Als je gaat beginnen met (dit soort dingen) niet-letterlijk te intepreteren is het einde zoek en kun je volgens mij net zo goed je eigen Bijbel schrijven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Waarom zou ik mezelf machtiger of beter dan een niet gelovige moeten voelen? Ik zie daar geen reden in, ik geloof in iets en jij niet.. prima dat respecteer ik. Ik ga me wel beter voelen op het moment dat andere mensen mij niet respecteren voor mijn geloof en zij wel van mij verwachten dat ik hen respecteer.. maar in mijn ogen heeft dat meer met waarden dan met mijn geloof te maken

Ik ga er nu van uit dat jij niet gelovig bent. mag ik dan dezelfde vraag terug stellen, voel jij je beter of slechter?

Ik zie de mens als gelijke en wat je denkt of doet zal ij een worst wezen (er zijn grenzen maar die zijn neit evenredig aan het geloof voor mij). Het is voor mij dus ook niet zo dat ik vindt dat het Christendom beter is als het Jodendom, of de Islam.
Ik woon in Lelystad, en in Lelystad gaan de Katholieken en de Protestanten (SOW praat ik nu over) heel erg goed met elkaar om. Eens in de maand is er een dienst samen, en ik kom daar ook regelmatig in de kerk (Ik ben Katholiek) Toen ik klein was, zijn mijn ouders regelmatig naar de SOW geweest. Dus ja, ik heb mogen kiezen welke richting ik op ging, ik ben alleen wel 'gewdongen' om erover na te denken.

Mijn zondag ziet er altijd verschillend uit. Het is voor mij iig niet per definitie een rustdag (ik ga dit weekend bv naar NetGamez.. ook zondag) maar ik probeer wel regelmatig in de kerk te zitten. Ik ben trouwens ook gestopt met sport omdat ik op zondag wedstijden moest gaan spelen. Nu is een keer niet erg, maar dat zou elke keer zijn en dat was teveel van het goede.. Maar zondag is niet de rustdag voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum

Rum

willem169 schreef op 03 October 2003 @ 09:23:
Vind dat als je Christen bent niet kunt stellen dat je zelf maar even uitmaakt welke dag God als rustdag heeft aangewezen. Kijk, dat je werkt op zondag vanwege je baan in die specifieke branch kan ik me voorstellen en daar heb ik respect voor want ook dat moet gebeuren, maar zeggen joh, ik maak zelf wel uit wat mijn rustdag is vind ik dat je de strekking niet helemaal begrijpt.

Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen.

Als je gaat beginnen met (dit soort dingen) niet-letterlijk te intepreteren is het einde zoek en kun je volgens mij net zo goed je eigen Bijbel schrijven. :)
Dus jij vindt dat je op zaterdag (= 7e dag in onze jaartelling) naar de kerk moet gaan en de rustdag moet houden?! (doen de katholieken overigens ook)

Ik beweer ook echt niet dat iedereen het zelf maar moet weten, maar ik vind wel dat het de eigen verantwoordelijkheid is! Ik heb vaak op maandag vrij, maar dan nog is het niet hetzelfde als een vrije zondag! Op zondag wordt je echt niet gestoord door klanten, op maandag wel...
Ik vind wel dat je niet alles in de bijbel letterlijk kan nemen, waaronder het derde gebod. De zondag is niet de 7e dag, dus vind ik het kortzichtig om te zeggen dat dit de dag is dat iedereen persee rustdag moet houden! De zondag zoals wij die kennen is overigens zoals jij zegt "door de mens aangewezen" en niet door God zelf!

[ Voor 4% gewijzigd door Rum op 03-10-2003 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Ja zaterdag is "officieel" sabbat, Joden gaan dan naar de synagoge.. maar je hebt gelijk, uiteraard is het ieders goed recht zelf te weten wat 'ie waar en wanneer doet, maar het is "gewoonte" om de zondag als rustdag aan te houden, gezien dat (tot op een paar jaar geleden) een soort van nationale rustdag was (catch my drift?)

[ Voor 6% gewijzigd door Willem op 03-10-2003 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum

Rum

willem169 schreef op 03 October 2003 @ 09:51:
Ja zaterdag is "officieel" sabbat, Joden gaan dan naar de synagoge.. maar je hebt gelijk, uiteraard is het ieders goed recht zelf te weten wat 'ie waar en wanneer doet, maar het is "gewoonte" om de zondag als rustdag aan te houden, gezien dat (tot op een paar jaar geleden) een soort van nationale rustdag was (catch my drift?)
Ik ben het helemaal met je eens dat het de gewoonte (een goede gewoonte zelfs) is om de zondag als rustdag te houden. Ik vind het dan ook jammer dat de nationale rustdag afgeschaft is. Want helaas is het door het afschaffen hiervan een "7e" werkdag geworden. Daarom denk ik dat het goed is om als Christen zelf een rustpunt in de week te brengen, waarop je extra tijd neemt om je op God te focussen (Hem te eren). Want uiteindelijk is de strekking van het derde gebod natuurlijk dat God van je "eist" dat je een dag in de week rust neemt en op deze dag (extra) tijd maakt om Hem te eren. Zondag is hiervoor een uitstekende dag omdat het over het algemeen toch een vrije dag is en de meeste gemeentes op zondag dienst houden.

Om dus mijn mening te geven op de vraag van de TS: Op het moment dat jij in de horeca werkt en niet op zondag vrij kan zijn, dan heb je als Christen niet de plicht om je baan op te geven. Ik denk alleen dat je op een gegeven moment niet meer op zondag wilt werken omdat je daardoor een heleboel mist aan geloofsbeleving. Zoals ik al eerder aangaf een vrije maandag is anders dan een vrije zondag (al is het alleen maar omdat er dan geen kerkdienst is).

[ Voor 19% gewijzigd door Rum op 03-10-2003 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
En welke me wel weer essentieel lijk voor je geloofsleven, maar dit terzijde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum

Rum

willem169 schreef op 03 October 2003 @ 10:18:
En welke me wel weer essentieel lijk voor je geloofsleven, maar dit terzijde :)
Absoluut! Daar ben ik het helemaal met eens! :)

Daarom ben ik ook blij dat ik bij een bedrijf werk wat hoofdzakelijk Christelijke evenementen verzorgd. Ik werk vaak op zondag, maar kom dan toch in de kerk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

Pelle

🚴‍♂️

De zondag is er voor de mens, niet de mens voor de zondag. Het moet niet de bedoeling zijn dat je je op zondag opeens aan allemaal regeltjes moet gaan houden die het leven er een stuk moeilijker op maken. Het is echter ook niet de bedoeling om de zondag te gebruiken om lekker eens uit je dak te gaan.

Ik heb nooit gewerkt op zondag; vaak krijg je dubbel betaald op zondag en dus is dat een leuk extra'tje, maar ik heb er niet aan meegedaan. Het is niet strikt noodzakelijk en het zou puur voor eigen gewin zijn om te gaan werken terwijl je ook nee kunt zeggen.
Voor mensen die in de zorg of bij de politie ofzo werken is dit imho een heel ander verhaal. Vaak voelen die mensen het werk wat ze doen als een soort van roeping, en onregelmatige diensten horen daar ook bij, dus ook werken op zondag. Ze hebben een dienend beroep, iets wat direct bijdraagt tot het welzijn van de samenleving.

Maar goed, het is voor iedere christen anders waar hij de grens trekt wat te doen op zondag. Zoals gezegd, de zondag is er niet om je tegen te werken. Ik zit op zondagochtend gewoon in de kerk, maar 's avonds skip ik soms. Na een vermoeiende week is er niets prettiger dan op de bank naar wielrennen of schaatsen kijken en lekker in slaap vallen om zo de rust te pakken die je blijkbaar hard nodig had. Goed, in zo'n geval ga ik niet naar de avonddienst, en kan dit prima rijmen met mijn geloofsovertuiging.
Laatst kreeg ik een kaartje voor Feyenoord-PSV op zondag. Ik zou zelf geen kaartje kopen voor een voetbalwedstrijd op zondag, maar waarom zou ik niet een keer mogen genieten van een leuke wedstrijd? God vind het cool als we hier plezier maken, en zoiets gunt hij je best, als je maar in je achterhoofd houdt waar de zondag werkelijk om draait en niet meteen een seizoenskaart aan gaat schaffen.
Hetzelfde geldt voor eten kopen ofzo. Als ik op zondag niets in huis heb, dan is het niet de bedoeling dat je de hele dag dan maar niks eet en dikke honger je bed in duikt. Dan loop ik gewoon even langs de chinees en haal een bak babi-pangang. Ik zou uit m'n hoofd niet weten waar het staat, maar ergens in het nieuwe testament is Jezus op stap met z'n leerlingen, op de sabbat (= Joodse rustdag). Ze hebben honger, en niets te eten, en dus pakt Jezus een paar korenhalmen en vermaalt ze om op te eten. Er lopen een paar schriftgeleerden langs en beginnen zich daar bijzonder druk om te maken, maar dat wordt mooi weerlegd.
'Als op zondag je kalf in een put valt, dan wacht je toch ook niet tot maandag om 'm eruit te halen?'

Nu zullen een hoop mensen zeggen: maar er zijn heel veel mensen die op zondag niet met de auto mogen, die geen tv kijken en nooit uit eten zullen gaan op zondag. Hoe zit het dan daarmee?
Tsja, ik kan alleen voor mezelf spreken, maar die mensen ervaren de bijbel in veel opzichten een stuk strakker dan ik zou doen. Daar voelen ze zichzelf prettig bij, en zijn vaak ook in die traditie opgegroeid. Daar is helemaal niets mis mee, en daar kun je eigenlijk alleen maar respect voor hebben. Door zich aan een strak stramien te houden, onderscheiden ze op een hele rigoreuze manier de zondag van de rest van de dagen.

Voor mij is de zondag ook een rustdag, en anders dan de andere dagen, maar bij mij zit me dat in andere zaken: je realiseren dat je een dag hebt om tot rust te komen, om met andere dingen bezig te zijn. En dan kun je best een keer een voetbalwedstrijd bezoeken, of een bak nasi halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
*zich bij Pelle aansluit* :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:54

RKD

Ik zelf ben heel erg voor de zondagsrust maar ik zal een ander niet verplichten om zich ook aan die rust te houden. Het is echter niet zo dat ik niet zal gaan autorijden of geen tv zal kijken.
Ik heb bij mijn vorige baantje ook gezegd dat ik niet op zondag wilde werken. Mijn werkgever deed hier absoluut niet moeilijk over omdat hij zelf ook gelooft, maar wel op zondag werkt.

Maar wat ik mij afvroeg wie van jullie heeft hier ook al belijdenis gedaan ? Ik weet het, het is licht offtopic maar vroeg het me zo af.
Ik zelf heb het wel gedaan in de gereformeerd vrijgemaakte kerk.

* RKD sluit zich aan in de rij achter Pelle :P (het meeste dan)

[ Voor 14% gewijzigd door RKD op 03-10-2003 10:45 . Reden: pelle's verhaal ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28168

Leuk topic :)

Ik ben ook christen en de zondag is voor mij wel een aparte dag. Ik ga echter wel uit op zaterdagavond, en kom dan op de zondag thuis. Verder doe ik niet veel op zondag. Ik slaap uit tot een uur of 11:00, daarna zit ik een beetje te computeren tot etenstijd. Daarna ga ik of iets met vrienden doen, of ik zit te computeren. Rond 18:00 ga ik dan naar de kerk en daarna ga ik altijd iets met vrienden doen (meestal bij iemand thuis zitten).

Het uitgaan op zaterdagavond/zondagmorgen staat m'n relatie met God niet in de weg, en het is 1 van de weinige momenten in de week dat ik m'n niet-gelovige vrienden zie. Er is dus niets mis mee imho. Over op zondag naar een restaurant gaan (meestal de mac :9): doen we ook af en toe wel eens. Voel me daar niet echt bezwaard bij zolang het af en toe is. Ik zal niet wekelijks naar de mac gaan, maar ik denk dat dat heel persoonlijk is.

Over m'n kleur in de kerk: Zit in een gemiddelde hervormde kerk, en bezoek vaak evangelische evenementen. (de combinatie vind ik erg fijn :) )

=edit=
Vorig jaar de week voor pasen heb ik belijdenis gedaan :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 28168 op 03-10-2003 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum

Rum

RKD schreef op 03 October 2003 @ 10:42:
Maar wat ik mij afvroeg wie van jullie heeft hier ook al belijdenis gedaan ? Ik weet het, het is licht offtopic maar vroeg het me zo af.

* RKD sluit zich aan in de rij achter Pelle :P (het meeste dan)
Ik heb ook belijdenis gedaan. Ik vind het zelf niet zo belangrijk in welke kleur ik dat gedaan heb. Ik ben van huis uit Nederlands Gereformeerd (officieel heet dat geloof ik buiten verband) en heb daar ook belijdenis gedaan, maar ik heb me over laten schrijven naar één van de NL Hervormde gemeentes bij mijn int dorp, omdat ik me daar veel meer thuis voel.

Ik sluit me overigens ook aan in de rij achter Pelle! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
RKD:
* Willem heeft ook belijdenis gedaan van zijn geloof

Nederlands Gereformeerde Kerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Anoniem: 55194 schreef op 02 October 2003 @ 22:35:
Tja ik ben dus een christen. En ja ik werk dus ook op zaterdag avond tot zondag morgen. Nouja ik ga dus wel naar de kerk naderhand (en nee ik werk dus niet in een disco ofzo :/ maar in een gewone winkel in amerika).

Anyway het is belangrijk als een christen zijn dat je elke dag de hele dag door aan God denkt/dankt bid en concentreer. Het is God dat ons gered heeft en wij zijn niks zonder Hem. En alles wat we doen moet ten ere van God gaan. Het is niet ik maar Jezus die alles doet die mij gered heeft van de dood en ik kan dus helemaal niks zonder Hem.

Iig gaat het dus niet om wat andere christenen denken en doen het is wat jij denkt en doet. God ziet wat jij doet 24/7 dus wat zou jij doen als god letterlijk in levende lijven jouwn leven volgt (Hij doet dat nu ook maar je ziet em niet) wat zal je dan doen?? WWJD is What would Jesus DO is een leuke vraag dat je op bijna elk probleem deze vraag kan stellen. En het gaat erom dus wat jij denkt en doet met God. Want als je dood gaat dan zal God jou oordelen wat jij hebt gedaan in je relatie met God.

Het gaat er dus om wat God vind en denkt. En alhowel er niet veel staat over zondag:rustdag het is wel nodig dat je met andere christeenen communiceert en elkaar scherper maakt en op elkaars fouten toewijzen en natuurlijk om God te eren door te zingen met elkaar en te bidden met elkaar.

Dus maakt het je minder gelovig als je werkt op zondag?? Nou nee hoor. Ga je minder geloven als je gaat wandelen op zondag? Nee niet echt.
Ik wil hier geen flame beginnen, maar ik vind dit verhaal toch behoorlijk eng :/

Ik denk persoonlijk dat iedereen zijn eigen invulling aan het begrip geloof en religie moet geven, er zijn al genoeg zinloze oorlogen gevoerd omdat mensen hetzelfde boek anders uitleggen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Ho. Stop. Niet vanwege de veronderstelling die jij impliceert dat de oorzaak van genoeg (zinloze, zijn er zinvolle?) oorlogen is; de "andere" uitleg van een boek.

Ben het hierin dus niet met je eens en religie zelf is vaak wel een oorzaak, maar ik geloof dat dat meer een W&L discussie waardig is...

[ Voor 3% gewijzigd door Willem op 03-10-2003 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum

Rum

Ik heb idd nog nooit gehoord van een oorlog omdat de Bijbel anders uitgelegd wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

katharen in zuid-frankrijk? joden vs moslims vs christenen? minor details in verschillende verhalen die de oorzaak zijn van behoorlijk grote conflicten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum

Rum

thaBeerbuster schreef op 03 October 2003 @ 11:26:
katharen in zuid-frankrijk? joden vs moslims vs christenen? minor details in verschillende verhalen die de oorzaak zijn van behoorlijk grote conflicten
De eerste ken ik niet, maar de joden, moslims en Christenen is niet helemaal juist dat deze oorlog zouden voeren door het verschillend uitleggen van de Bijbel. De joden zien alleen het oude testament als waar, en hebben dus nix te maken met wat voor de Christenen de kern van hun geloof is: Christus als Heiland erkennen. Die leggen dus het nieuwe testament helemaal niet uit. De moslims hebben de koran en hebben dus wederom in die zin niet veel te maken met de Bijbel. De conflicten die zijn onstaan komen dus niet voort uit het anders opvatten van de Bijbel, maar het al dan niet als waarheid zien van de Bijbel en dat wat daarin geschreven staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimute
  • Laatst online: 12:38

antimute

Developer

Volgens mij moet je dat zelf invullen, maar je ziet vooral in kleine dorpen dat je er op wordt aangekeken door je medekerkgangers als je zondags je auto staat te wassen, terwijl je rustig ff een chineesje kan halen, maar weer niet naar de koopzondag mag. Mijn vader is koster dus wordt hij door de kerk betaald om op zondag te werken. Dus........

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

Pelle

🚴‍♂️

Rum schreef op 03 oktober 2003 @ 10:59:
Ik heb ook belijdenis gedaan. Ik vind het zelf niet zo belangrijk in welke kleur ik dat gedaan heb. Ik ben van huis uit Nederlands Gereformeerd (officieel heet dat geloof ik buiten verband) en heb daar ook belijdenis gedaan, maar ik heb me over laten schrijven naar één van de NL Hervormde gemeentes bij mijn int dorp, omdat ik me daar veel meer thuis voel.

Ik sluit me overigens ook aan in de rij achter Pelle! :)
* Pelle ook Nederlands Gereformeerd, en belijdenis is al wel weer dik 6 jaar geleden.
Maare, jij woont in Wezep, wellicht ken je dan familie van me die ook in de NG kerk daar heeft gezeten: fam. Schenk. Ze zijn nu inmiddels een aantal jaren verhuisd naar Dronten overigens :)

/edit
Ik zag het even voorbij komen, stappen op zaterdagavond, en wil daar ook graag nog even op reageren:
Ik vind het ontzettend hypocriet als mensen op zaterdagavond om 23.59 uur stoppen met bier drinken en naar huis gaan. Eerst jezelf helemaal lam zuipen en vervolgens op zondag weer braaf in de kerk zitten. Een vorm van regelneuken waar je u tegen zegt. De zondag begint imho als je wakker wordt, en of je je nou een delerium wilt zuipen de avond en nacht ervoor is je eigen verantwoordelijkheid, maar precies op zondag 00.00 stoppen is echt vette onzin.

[ Voor 27% gewijzigd door Pelle op 03-10-2003 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

Rum schreef op 03 oktober 2003 @ 11:42:
[...]

De eerste ken ik niet, maar de joden, moslims en Christenen is niet helemaal juist dat deze oorlog zouden voeren door het verschillend uitleggen van de Bijbel. De joden zien alleen het oude testament als waar, en hebben dus nix te maken met wat voor de Christenen de kern van hun geloof is: Christus als Heiland erkennen. Die leggen dus het nieuwe testament helemaal niet uit. De moslims hebben de koran en hebben dus wederom in die zin niet veel te maken met de Bijbel. De conflicten die zijn onstaan komen dus niet voort uit het anders opvatten van de Bijbel, maar het al dan niet als waarheid zien van de Bijbel en dat wat daarin geschreven staat!
zoek maar eens op over de katharen best interessant!

Opzich heb je gelijk als je zegt dat deze 3 godsdiensten een andere leer hebben (thora, bijbel, koran) maar de overeenkomsten zijn ook niet uit te vlakken!

Mijn persoonlijke overtuiging komt voort uit een hele andere gedachte. Geloven in iets, betekent in de zuivere betekenis van het woord, dat je iets voor waar aanneemt waar geen tastbare bewijzen voor zijn. Anders zou het uiteraard geen geloof maar geschiedenis zijn. Mijn gedacht is vervolgens, er zijn zoveel verschillende 'geloven', waarom zou de ene wel waar zijn en de ander niet??? voor mij hebben ze allemaal evenveel 'geloofwaardigheid' daarom geloof ik zelf niet in iets zo specifieks als een god of een hemel, ik denk alleen dat er meer is dan wij kunnen waarnemen. De invulling hiervan heb ik geen antwoord op, omdat het buiten mijn begrip valt. Daarom heb ik zo'n hekel aan het feit dat mensen elkaar bestrijden op grond van hun godsdienst, of elkaar proberen te bekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:54

RKD

Pelle schreef op 03 October 2003 @ 12:08:
[...]

/edit
Ik zag het even voorbij komen, stappen op zaterdagavond, en wil daar ook graag nog even op reageren:
Ik vind het ontzettend hypocriet als mensen op zaterdagavond om 23.59 uur stoppen met bier drinken en naar huis gaan. Eerst jezelf helemaal lam zuipen en vervolgens op zondag weer braaf in de kerk zitten. Een vorm van regelneuken waar je u tegen zegt. De zondag begint imho als je wakker wordt, en of je je nou een delerium wilt zuipen de avond en nacht ervoor is je eigen verantwoordelijkheid, maar precies op zondag 00.00 stoppen is echt vette onzin.
Dit komt mij idd ook hypocriet over, maar aan de andere kant als je tot 4 a 5 uur doorgaat en dan heel erg brak wel in de kerk zit, dat vind ik weer de andere kant van het verhaal. Meestal zorg ik dat ik op zaterdag mezelf een beetje inhoudt en op een nog redelijk beschaafde tijd thuis ben. (komt meestal neer op half 2 a 2 uur ofzo)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum

Rum

Pelle schreef op 03 October 2003 @ 12:08:
[...]

* Pelle ook Nederlands Gereformeerd, en belijdenis is al wel weer dik 6 jaar geleden.
Maare, jij woont in Wezep, wellicht ken je dan familie van me die ook in de NG kerk daar heeft gezeten: fam. Schenk. Ze zijn nu inmiddels een aantal jaren verhuisd naar Dronten overigens :)
Uiteraard ken ik de familie Schenk! Bart zat bij mij in de klas op de basisschool en ik heb les gehad van Martin! Ik kwam ze in februari nog tegen, toen moest ik werken in Barneveld op de school waar Martin nou les geeft!

/edit
Ik vind het ook hypocriet als je om 00:00 thuis wilt zijn omdat je op zondag niet uit mag! Ik heb ooit eens bij een restaurant gewerkt waar op zaterdagavond dezelfde onzin plaats vond! Daar was elke week een jeugdsamenkomst. Daar was het dan geoorloofd om als gereformeerd jongere te zuipen. Het was werkelijk waar een gat in de markt! Van heinde en verre kwamen jongeren naar (wat in de volksmond heet:) de REFObar. Er werd geen muziek gedraaid, want dat mag niet, maar verder mocht alles! Ik heb er dingen gezien die ik als Christen voor mezelf niet zou kunnen verantwoorden, maar daar mag het! Een van de regels daar was ook dat t om 00:00 afgelopen was! Wat er daarvoor gebeurt was te erg voor woorden! Als je daar over de parkeerplaats loopt, kom je menig beslagen ruit met Titanic-taferelen tegen! |:(

[ Voor 41% gewijzigd door Rum op 03-10-2003 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Ik las "Wezep" en dacht nog, ik vraag het niet, ik vraag het niet maar toch :P

funny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe ik de zondag zie:

Dag van God, aanbidden eren.
Het werk wat op zondag mag, zijn de dingen die levens-nodig zijn.
Kerk, ziekenhuis, Verzorging, politie, brandweer, etc.
Ook zijn er dingen die waar over kunt twisten.

Wat je verder zou moeten doen: Zo de dag door gaan dat je mensen niet aan het werk laat gaan patatje halen etc.
En geen dingen die eigenlijk op doorweekse dag zou moeten doen, hele tuin omspitten, auto wassen al die intensieve dingen.
Een paar bloemen voor in de vaas uit de tuin plukken is niet zo iets.

Gewoon de dag bewust beleven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Anoniem: 55194 schreef op 02 oktober 2003 @ 23:05:
En bv hier op Bob Jones University werken er ook mensen op zondag in de Dining Commen (Een grote hal waar studenten eten). En op zondag komen er ook mensen vanuit buiten Bob Jones om te eten daar (goed eten). Nouja het is geen restaurant maar je koopt een kaartje je gaat in de rij staan en je hebt een soort buffet.

Alleen christenen komen daar eten op zondag middag na de kerk. Lekker handig geen last van afwassen en voorbereiden etc.

iig die mensen krijgen ook betaald ervoor en werken op zondag maar dat is dus werk dat je ten ere van God kan doen en aandere mensen voor voedsel zorgen.
Zit daar ook nog een context omheen, bijvoorbeeld dat het mensen van verweg zijn, dus dat dat voro eten verzorgen een soort koster-werkzaamheden.
Dingen die gebeuren moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum

Rum

gp500 schreef op 03 October 2003 @ 13:30:
Hoe ik de zondag zie:

Wat je verder zou moeten doen: Zo de dag door gaan dat je mensen niet aan het werk laat gaan patatje halen etc.
En geen dingen die eigenlijk op doorweekse dag zou moeten doen, hele tuin omspitten, auto wassen al die intensieve dingen.
Een paar bloemen voor in de vaas uit de tuin plukken is niet zo iets.

Gewoon de dag bewust beleven. ;)
Maar, nu het volgende: Mijn vader heeft als hobby zijn tuin. Hij vindt het heerlijk om in de tuin bezig te zijn. Volgens jouw regels zou hij de tuin niet om mogen spitten omdat dat eigenlijk op een doordeweekse dag zou moeten gebeuren. En dat terwijl mijn vader zoveel plezier beleefd aan het tuinieren. Dus vind ik: Laat die man lekker in de tuin prutsen, dat vind ie leuk, ondanks het feit dat het intensief is!
Ik wil hier alleen maar mee aangeven dat het zo relatief is wat er wel en niet zou mogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
antimute schreef op 03 October 2003 @ 11:47:
Volgens mij moet je dat zelf invullen, maar je ziet vooral in kleine dorpen dat je er op wordt aangekeken door je medekerkgangers als je zondags je auto staat te wassen, terwijl je rustig ff een chineesje kan halen, maar weer niet naar de koopzondag mag. Mijn vader is koster dus wordt hij door de kerk betaald om op zondag te werken. Dus........
Dat vind wel heel, scheef.
Zo'n gemeent zou in mijn ogen beter op zch zelf moeten letten.
Niet bedenken van wat zou een ander zeggen of van moet je die kijken en ik ga chinees halen.
Ze zijn natuurlijk niet allemaal zo en die 'autowassers' vallen natuurlijk op.
Maar aan zich zelf vragen wat doe ik fout en elkaar helpen, niet elkaar de grond in boren dat is zo fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:19

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wat een onzin, iedereen moet zelf weten wat die doet op z'n zondag :)

Van mij doe ik het zaterdag rustig aan en werk ik zondag, of andersom, ik vind de zondag op zich geen bijzondere dag ...

(ben dan ook niet gelovig)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum

Rum

En daar zit nou net het verschil tussen niet gelovigen en Christenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
Rum schreef op 03 October 2003 @ 13:43:
[...]

Maar, nu het volgende: Mijn vader heeft als hobby zijn tuin. Hij vindt het heerlijk om in de tuin bezig te zijn. Volgens jouw regels zou hij de tuin niet om mogen spitten omdat dat eigenlijk op een doordeweekse dag zou moeten gebeuren. En dat terwijl mijn vader zoveel plezier beleefd aan het tuinieren. Dus vind ik: Laat die man lekker in de tuin prutsen, dat vind ie leuk, ondanks het feit dat het intensief is!
Ik wil hier alleen maar mee aangeven dat het zo relatief is wat er wel en niet zou mogen!
Tuurlijk mag hij dan wel zijn tuin gaan doen :). Als dat zijn manier van ontspannen is dan moet hij dat vooral doen. Maar als hij tuinieren maar niks vindt en het iedere keer uitstelt, en het er daardoor op uitdraait dat hij op zondag de tuin moet gaan doen en dat niet wil. Tsja, dan zou het inderdaad niet slim zijn om de tuin dan te doen. Daardoor bereikt hij niet de rust en geniet hij niet van zijn vrije dag, terwijl dat wel de bedoeling is van die dag. Het hele 'probleem' is inderdaad erg relatief en daarom kun je in een aantal gevallen gewoon niet van een afstandje zeggen 'dit zijn de regels en daar moet je je aan houden'.

Verder kan ik me ook prima vinden in de opmerkingen van onder andere Pelle en willem169 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rum schreef op 03 October 2003 @ 13:50:
[...]

En daar zit nou net het verschil tussen niet gelovigen en Christenen!
mja, er is wel 1 grote hypocrisie aan de gang bij die laatste groep,
men wil niet werken, maar ik vraag me af in hoeverre ze dan op zondag afhangen van mensen die wel werken

om te beginnen bij de bakker,
onrechtstreeks mensen bij de gas/electriciteitscentrale, telefooncentrale, televisie(voor en achter de schermen)

gelukkig heeft de kerk al heel wat mensen verjaagd...tzou anders maar een triestige zondag zijn })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72090

Hoort deze niet in Wetenschap en Levensbeschouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-06 19:50

ALH

Tja, mijn ouders zijn christelijk en die zullen niet snel uit eten gaan op zondag terwijl ik steevast elke zondagmiddag in de kroeg zit :)
Maar het is allemaal zo verschillend, er zijn mensen uit de gemeente van m'n ouders die nooit zullen tanken met de auto op zondag terwijl mijn ouders van zulke dingen weer geen probleem maken dus waar ligt de grens :?

Zelf ben ik nog niet helemaal zeker van wat ik geloven moet dus...

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum

Rum

Anoniem: 34437 schreef op 03 oktober 2003 @ 14:28:
[...]

mja, er is wel 1 grote hypocrisie aan de gang bij die laatste groep,
men wil niet werken, maar ik vraag me af in hoeverre ze dan op zondag afhangen van mensen die wel werken

om te beginnen bij de bakker,
onrechtstreeks mensen bij de gas/electriciteitscentrale, telefooncentrale, televisie(voor en achter de schermen)

gelukkig heeft de kerk al heel wat mensen verjaagd...tzou anders maar een triestige zondag zijn })
In dit topic komt denk ik ruim naar voren dat veel Christenen juist niet zo hypocriet zijn als jij probeert te schetsen! Ik vind dan ook dat je een nogal generaliserende reply post. Er is dan ook geprobeerd om duidelijk te maken dat het om de regel op zich gaat, maar de reden achter de regel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 81535 schreef op 02 October 2003 @ 22:07:

Ook snap ik niet..

Welk werk valt er allemaal voor je af als je zo'n geloof hebt:
- Politie
- Beveiligingswerk
- Dienstverlening
- Zorg
- Horeca

Als je dan zwaar tilt aan die rust-dag, moet je ook niet van diensten gebruik maken op zondag. Welk resulteerd in het niet doen van:
- TV kijkuh, werken mensen op zondag die zorgen dat het signaal door komt
- Sport bezichtigen, mensen lopen betaald rond
- Geen van boven genoemde diensten inschakelen

Als je zo fanatiek bent om zelf niet te werken, moet je ook een ander niet aan het werk zetten.
Check de bijbel, 10 geboden:
Doe een ander niet, wat u uzelf niet wenst.

Mocht je dus zondag ochtend tot de conclusie komen dat er zater-nacht is ingebroken, bel je maandag maar de glaszetter en Politie ofzo.

Sterker nog... Als deze extreme vorm van het geloof in ons land de bovenhand gaat krijgen, zie ik het niet echt rooskleurig hoor. Mensen in de boven genoemde beroeps-sectoren werken kunnen we niet missen. Dit is een simpel feit. Je kan niet 1 dag alles neerleggen. Openbaar vervoer, wetshandhaving, zorg, etc..etc..

Als je gaat kijkuh wat er in de wereld allemaal gebeurd in de naam van God / Allah / weet-ik-veel-wie.... brrr.....

Elke extreme worm van wat dan ook vind ik er 1 teveel.

Dus ja, als je in de Horeca wilt werken, en zondag als rustdag wilt houden, ga je toch lekker in een Christenlijk dorp wonen. Of je legt je erbij neer dat dit werk niet geschikt is in je geloof, dus dan doe je dat werk toch maar niet.

Kortom, je geloof beperkt je in dit geval in deze moderne maatschappij. Als je kijkt naar de bijbel, is dit gewoon een levenstijl uit het jaar 0. Dus het loopt wel erg achter. Zeker omdat je toen gewoon niets had van waarde, want dat was er niet. Criminaliteit was minimaal. Deuren konden niet worden afgesloten, sterker nog, denk niet dat er toen al huizen waren.

[mijn mening]
Doe wat je niet laten kan, maak een keuze, en leg je daarbij neer. Als jij zo sterk aan je geloof hecht, geen probleem, maar dan niet lopen janken als je zondags moet werken. Want ik vind niet dat je daar je collega's voor moet laten opdraaien, omdat jij zonodig vind dat je op zondag niet moet werken.
[/mijn mening]
gp500 schreef op 03 oktober 2003 @ 13:30:
Hoe ik de zondag zie:

[..]
Verder moet je ook laten:
- Koken (gas/electra werken op zondag ook mensen om dit alles zonder problemen te laten 'werken'
- Afwassen (water/electra/gas) boiler/cv-ketel
- Verwamring aanzetten (Trek maar een jas aan)
- Lampen/radio/tv/computer
- Aan het verkeer deelnemen (stoplichten, eventueel tanken)
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

offtopic:
Dit mag dan misschien blijken dat ik de TS hierop aanval, dit is NIET het geval. Mocht ik TE aanvallend posten, is dit niet gericht om mensen de grond in te drukken

[ Voor 15% gewijzigd door RaZ op 03-10-2003 15:17 . Reden: Type: wedshandhaving -> wetshandhaving |:( ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Laatst online: 06-06 15:41
Ik ben vóór de zondag als rustdag/bezinningsdag , het leven is al veel te gehaast,
werken op zondag vind ik alleen goed als het inderdaad niet anders kan...
Politie/verpleging/etc vind ik prima, maar de AH,V&D enzo is natuurlijk absoluut onzin..heb zelfs medelijden met mensen die dan moeten werken.
Je zult mij dan ook niet zo snel op een koopzondag zien shoppen.
Het gaat mij wel veel te ver dat je niets mag doen, dus auto wassen/tuin werken/kleine klusjes moet gewoon kunnen, het is natuurlijk erg zuur om bijvoorbeeld kleine kinderen te verbieden op straat te spelen op zondag (hetgeen je nog wel 's tegen komt in bepaalde dorpen)..

*(en ja, ik ben belijdend lid van een SOW-gemeente)

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Laatst online: 06-06 15:41
RaZ schreef op 03 oktober 2003 @ 15:06:
Kortom, je geloof beperkt je in dit geval in deze moderne maatschappij. Als je kijkt naar de bijbel, is dit gewoon een levenstijl uit het jaar 0. Dus het loopt wel erg achter. Zeker omdat je toen gewoon niets had van waarde, want dat was er niet. Criminaliteit was minimaal. Deuren konden niet worden afgesloten, sterker nog, denk niet dat er toen al huizen waren.
Slaat natuurlijk nergens op, dingen van waarde had je zeker wel, huizen waren er ook, en criminaliteit is van alle tijden..

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum

Rum

RaZ schreef op 03 October 2003 @ 15:06:
[...]
Als je zo fanatiek bent om zelf niet te werken, moet je ook een ander niet aan het werk zetten.
Check de bijbel, 10 geboden:
Doe een ander niet, wat u uzelf niet wenst.
Die kan ik niet terug vinden in de tien geboden, lees m nog eens door zou ik zeggen (Exodus 20:1-17)! :+

Overigens gebruik jij de spreuk die door de mensen verzonnen is. Jezus zegt namelijk: "Wat gij wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander"! (Mattheüs 7:12)

Verder stel ik voor dat je je eerst maar eens écht in de Bijbel en het Christelijk geloof gaat verdiepen voordat je nog een blik vooroordelen over Christenen open trekt!

[ Voor 19% gewijzigd door Rum op 03-10-2003 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Rum schreef op 03 oktober 2003 @ 15:25:
[...]
Die kan ik niet terug vinden in de tien geboden, lees m nog eens door zou ik zeggen (Exodus 20:1-17)! :+

Overigens gebruik jij de spreuk die door de mensen verzonnen is. Jezus zegt namelijk: "Wat gij wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander"!

Verder stel ik voor dat je je eerst maar eens écht in de Bijbel en het Christelijk geloof gaat verdiepen voordat je nog een blik vooroordelen over Christenen open trekt!
Aangezien ik overnieuw begonnen ben met die lap tekst te tikken heb ik 1 a 2 regels teveel weggehaald.

Ben Christenlijk opgevoed, ik MOEST mee naar de kerk elke zondag in en uit. 1 uur lang me zitten ergeren. Op m'n 16de had ik het lef om tegen m'n moeder te zeggen dat ze maar lekker op kerstavond alleen op een houten bankie moest gaan zitten.

Zonde van me avond. Je moet anderhalf uur van te voren binnen zijn, anders heb je pech, geen plek, dan nog eens ander half uur naar dat ge ouwehoer luisteren. Heel fout. M'n moeder heeft een klote kerst gehad, maar da's haar probleem.
Ik vond het toen de tijd dat ik oud genoeg was om m'n eigen keuze te maken. Ik was die kerk toch zo spuug en spuug zat.

Het onderwerp was trouwens al vaker te spraken geweest dat ik niet meer wilde, maar was totaal geen onderwerp van discussie, dus ja, bij ons thuis ging het vroeger zo: niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Op kerstavond was het dus kwaadschiks. Eigen schuld..

En over de bijbel, ik heb er zelf 2 gehad, ook 2 van die zangteksten. En die heb ik gebruikt om een kampvuurtje mee te maken. God bracht toen die ene avond toch nog warmte in m'n leven. Meer heb ik er niet mee.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Niet online
RaZ schreef op 03 October 2003 @ 15:06:
Ik heb dus absoluut niet het idee dat het geloof mij beperkt in onze huidige samenleving. Er zijn genoeg dingen die ik zou kunnen doen, maar niet doe. Ik _wil_ die dingen namelijk niet doen. Dan kun je zeggen dat dat beperkend is, maar als het een eigen wilskeuze is van iemand om dingen niet te willen dan is dat niet iets wat je beperkt. Iets wat je beperkt is opgelegd en daar heb je in bijna alle gevallen zelf geen of weinig invloed op, dat is dus niet het geval in het christelijke geloof. Ok, er zijn altijd uitzonderingen, maar ik denk niet dat uitzonderingen representatief zijn voor de hele groep.

Daarnaast, misschien is het een idee om je verder in te lezen in het onderwerp voordat je ongefundeerde en zelfs onjuiste uitspraken gaat doen over de tijd rond het jaar 0.

Maar goed, gesteld dat dingen uit de bijbel over die tijd niet 1-op-1 overgezet kunnen worden, dan is het altijd nog mogelijk dat de idee achter die regels en opmerkingen van toen nu nog wle bruikbaar is. En _dat_ is IMHO zeker wel het geval :). De belangrijkste idee achter alles wat Jezus heeft gezegd is 'liefde'. Liefde en mededogen voor de ander, iets voor anderen willen betekenen en ga zo maar door. Als men daar nu eens de nadruk op zou gaan leggen en als iedereen vanuit die idee zou gaan leven zou de wereld denk ik wel een beetje kunnen veranderen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum

Rum

RaZ schreef op 03 oktober 2003 @ 15:48:
[...]

Aangezien ik overnieuw begonnen ben met die lap tekst te tikken heb ik 1 a 2 regels teveel weggehaald.

Ben Christenlijk opgevoed, ik MOEST mee naar de kerk elke zondag in en uit. 1 uur lang me zitten ergeren. Op m'n 16de had ik het lef om tegen m'n moeder te zeggen dat ze maar lekker op kerstavond alleen op een houten bankie moest gaan zitten.

Zonde van me avond. Je moet anderhalf uur van te voren binnen zijn, anders heb je pech, geen plek, dan nog eens ander half uur naar dat ge ouwehoer luisteren. Heel fout. M'n moeder heeft een klote kerst gehad, maar da's haar probleem.
Ik vond het toen de tijd dat ik oud genoeg was om m'n eigen keuze te maken. Ik was die kerk toch zo spuug en spuug zat.

Het onderwerp was trouwens al vaker te spraken geweest dat ik niet meer wilde, maar was totaal geen onderwerp van discussie, dus ja, bij ons thuis ging het vroeger zo: niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Op kerstavond was het dus kwaadschiks. Eigen schuld..

En over de bijbel, ik heb er zelf 2 gehad, ook 2 van die zangteksten. En die heb ik gebruikt om een kampvuurtje mee te maken. God bracht toen die ene avond toch nog warmte in m'n leven. Meer heb ik er niet mee.
Ik vind het erg jammer dat het Christelijk geloof voor jou zo'n afknapper is geweest, maar ik begrijp je helemaal! Waarschijnlijk was er bij mij hetzelfde gebeurt als ik verplicht werd om naar de kerk te gaan! Maar is toch nog geen reden om al je vooroordelen in dit topic op te dreunen?

Ik ben het trouwens helemaal eens met Harm dat het geloof geen beperking is. Er zijn dingen die in de bijbel verboden worden, maar ik heb ook geen behoefte aan deze zaken! En ik denk dat dat voor de meeste Christenen geldt!

[ Voor 9% gewijzigd door Rum op 03-10-2003 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Rum schreef op 03 oktober 2003 @ 15:54:
[...]
Ik vind het erg jammer dat het Christelijk geloof voor jou zo'n afknapper is geweest, maar ik begrijp je helemaal! Waarschijnlijk was er bij mij hetzelfde gebeurt als ik verplicht werd om naar de kerk te gaan! Maar is toch nog geen reden om al je vooroordelen in dit topic op te dreunen?
Zo is't niet bedoeld. Maar aangezien ik de kerk/geloof 11 jaar geleden de rug toe heb gekeerd, kan het zo zijn dat ik niet alles meer tot in de puntjes weet.
Aangezien ik het niet helemaal bij het juite eind had kwa de 10 geboden, waarover ik zei: Doe een ander niet iets, wat jezelf ook niet aagedan wil hebben.
Hierop werd ik gewegen dat ik de bijbel maar eens moest lezen. Nou, deze heb ik jaar in jaar uit wel degenlijk MOETEN lezen. Dus ik wou alleen ff melden dat ik weldegenlijk dat ding heb gelezen :)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum

Rum

RaZ schreef op 03 October 2003 @ 15:59:
[...]

Zo is't niet bedoeld. Maar aangezien ik de kerk/geloof 11 jaar geleden de rug toe heb gekeerd, kan het zo zijn dat ik niet alles meer tot in de puntjes weet.
Aangezien ik het niet helemaal bij het juite eind had kwa de 10 geboden, waarover ik zei: Doe een ander niet iets, wat jezelf ook niet aagedan wil hebben.
Hierop werd ik gewegen dat ik de bijbel maar eens moest lezen. Nou, deze heb ik jaar in jaar uit wel degenlijk MOETEN lezen. Dus ik wou alleen ff melden dat ik weldegenlijk dat ding heb gelezen :)
Nou, mijn opmerking over het lezen van de bijbel was niet zozeer op jouw uitspraak over de 10 geboden. De spreuk die jij citeerde is een veelgebruikte in de nederlandse samenleving en uiteindelijk ook een hele goede! :)

Je schets alleen in je post een extreem beeld van Christenen als het gaat om wat wel en wat niet zou mogen op zondag. Ik probeerde je mee te geven dat dit dus niet uit de bijbel komt maar regels zijn die door mensen zelf bedacht zijn!
Nogmaals: ik vind het jammer dat het geloof voor jou een plicht was, ik durf te beweren dat je daardoor een vertekend beeld hebt gekregen van wat het geloof kan zijn. Ik kan me voorstellen dat je door je verleden afgeknapt bent op het geloof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durden
  • Niet online

Durden

In Tyler we trust...

Op verzoek en met toestemming ;)

SG >> W&L :)

It's only after you've lost everything that you're free to do anything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76427

De zondagsrust zie ik meer als een vorm van onthaasting. Bewust worden dat geld verdienen (en uitgeven) niet het enige is in het leven. Of je nu gaat sporten, naar de kerk of thuis blijf zitten maakt mij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49836

Vanuit bijbels perspectief is de zondag zowel een rustdag als een dag van reflectie.

Sommigen menen dat je op deze dag vooral niets mag creeeren, omdat God stopte met het scheppen. Bij de Joden is het niet alleen een rustdag voor de mens, maar ook voor de natuur. Je mag niet op het land werken, omdat je ook de grond rust moet gunnen en je mag je dieren niet laten werken of uitlenen aan anderen, die ze laten werken.

Wat betreft de reflectie. Eigenlijk doet God de reflectie steeds aan het einde van elke creatie. (God zag dat het goed was). Maar ik denk dat het voor een mens heel moeilijk is om na te denken als hij zichzelf niet dwingt om een time-out te nemen. Daarvoor is de zondag perfect.

Als niet gelovigen 24/7 willen doorwerken moeten ze dat zelf weten, maar ik benijd ze niet. Er zijn tegenwoordig genoeg mensen die op hun 35ste al een hartaanval krijgen of een burnout. Ik wil in absolute noodgevallen (nood breekt wetten) wel eens op zondag werken, maar daarbuiten dat houdt ik de zondag in ere.

Hoe je de zondag invult moet ieder zelf weten, maar ik hoop wel dat Christenen konsekwent zullen blijven weigeren om te werken op zondag, want anders kan er wel eens een klimaat ontstaan waarin dat steeds moeilijker wordt. Een dag in de week moeten we toch de economische druk kunnen weerstaan, want op andere terreinen wint het financiele argument het al te vaak, vind ik.

Los van geloof is het toch ook gewoon een kwestie van gezond leven. Regelmaat en rust leiden tot een lang en gezond leven. Wisselende werk en rusttijden doen een mens echt geen goed. Koopavonden en koopzondagen lijken leuk, maar in het kielzog van het winkelpersoneel mag straks iedereen flexibel gaan werken.

In amerika zijn ze ons vooruit daarin. In de Ophra Winfreyshow werd eens een anayse gemaakt waarom die drie jongens hun klasgenoten omgebracht hadden op school. Toen zei een psycholoog dat het toch wel heel belangrijk is als papa, mama en de kinderen ten minste 1 maal per maand samen eten om het familiegevoel in stand te houden. Ik bedoel maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Harm schreef op 03 October 2003 @ 15:50:
[...]

Ik heb dus absoluut niet het idee dat het geloof mij beperkt in onze huidige samenleving. Er zijn genoeg dingen die ik zou kunnen doen, maar niet doe. Ik _wil_ die dingen namelijk niet doen. Dan kun je zeggen dat dat beperkend is, maar als het een eigen wilskeuze is van iemand om dingen niet te willen dan is dat niet iets wat je beperkt. Iets wat je beperkt is opgelegd en daar heb je in bijna alle gevallen zelf geen of weinig invloed op, dat is dus niet het geval in het christelijke geloof. Ok, er zijn altijd uitzonderingen, maar ik denk niet dat uitzonderingen representatief zijn voor de hele groep.
hangt er vanaf hoe christelijk je bent waarschijnlijk..en wat je daar onder verstaat.

een geloof dat aanzet tot discriminatie op basis van sexuele geaardheid, of zelfs op basis van geslacht, of het ontkennen van door de wetenschap bewezen ziekten en de daarvoor bestemde geneesmiddelen noem ik anders wel vrij beperkend en zelfs gevaarlijk voor de maatschappij..ik weet wel dat er een groep christenen is die dit niet accepteerd, maar ik vind het hun taak om daar iets aan te doen, de paus is tenslotte toch een soort vertegenwoordiger van het christendom...misschien een impeachment? >:)

maar dit geheel terzijde...

met hypocriet zijn bedoelde ik eigenlijk dat je niet kan stellen dat zondag een rustdag is en er fallikant tegen bent om te werken, maar dan toch profiteert van ander mans inspanning..
ik ben wel voorstander van een rustdag..maar dan een die jij zelf bepaald..
Pagina: 1 2 Laatste