Anoniem: 81535 schreef op 02 October 2003 @ 22:07:
Hmm even over deze "heilige zondag"
stel ik ben een Christen en ik werk graag in de Horeca..
Moet ik dat dan maar opgeven en een 5 dagen baantje zoeken van 9 tot 5?
Of gelden er dan "ineens andere regels" ?
Ook snap ik niet..
Christenen zien zondag als rustdag ---> IMHO prima..
Maar een koopzondag bezoeken .. of joggen? of een biertje drinken in een café oid..
Dat kan blijkbaar ook niet..
Hoe zit dit.. zijn hier duidelijke regels over wat wel of niet mag?
Welk werk valt er allemaal voor je af als je zo'n geloof hebt:
- Politie
- Beveiligingswerk
- Dienstverlening
- Zorg
- Horeca
Als je dan zwaar tilt aan die rust-dag, moet je ook niet van diensten gebruik maken op zondag. Welk resulteerd in het niet doen van:
- TV kijkuh, werken mensen op zondag die zorgen dat het signaal door komt
- Sport bezichtigen, mensen lopen betaald rond
- Geen van boven genoemde diensten inschakelen
Als je zo fanatiek bent om zelf niet te werken, moet je ook een ander niet aan het werk zetten.
Check de bijbel, 10 geboden:
Doe een ander niet, wat u uzelf niet wenst.
Mocht je dus zondag ochtend tot de conclusie komen dat er zater-nacht is ingebroken, bel je maandag maar de glaszetter en Politie ofzo.
Sterker nog... Als deze extreme vorm van het geloof in ons land de bovenhand gaat krijgen, zie ik het niet echt rooskleurig hoor. Mensen in de boven genoemde beroeps-sectoren werken kunnen we niet missen. Dit is een simpel feit. Je kan niet 1 dag alles neerleggen. Openbaar vervoer, wetshandhaving, zorg, etc..etc..
Als je gaat kijkuh wat er in de wereld allemaal gebeurd in de naam van God / Allah / weet-ik-veel-wie.... brrr.....
Elke extreme worm van wat dan ook vind ik er 1 teveel.
Dus ja, als je in de Horeca wilt werken, en zondag als rustdag wilt houden, ga je toch lekker in een Christenlijk dorp wonen. Of je legt je erbij neer dat dit werk niet geschikt is in je geloof, dus dan doe je dat werk toch maar niet.
Kortom, je geloof beperkt je in dit geval in deze moderne maatschappij. Als je kijkt naar de bijbel, is dit gewoon een levenstijl uit het jaar 0. Dus het loopt wel erg achter. Zeker omdat je toen gewoon niets had van waarde, want dat was er niet. Criminaliteit was minimaal. Deuren konden niet worden afgesloten, sterker nog, denk niet dat er toen al huizen waren.
[mijn mening]
Doe wat je niet laten kan, maak een keuze, en leg je daarbij neer. Als jij zo sterk aan je geloof hecht, geen probleem, maar dan niet lopen janken als je zondags moet werken. Want ik vind niet dat je daar je collega's voor moet laten opdraaien, omdat jij zonodig vind dat je op zondag niet moet werken.
[/mijn mening]
gp500 schreef op 03 oktober 2003 @ 13:30:
Hoe ik de zondag zie:
Dag van God, aanbidden eren.
Het werk wat op zondag mag, zijn de dingen die levens-nodig zijn.
Kerk, ziekenhuis, Verzorging, politie, brandweer, etc.
Ook zijn er dingen die waar over kunt twisten.
Wat je verder zou moeten doen: Zo de dag door gaan dat je mensen niet aan het werk laat gaan patatje halen etc.
[..]
Verder moet je ook laten:
- Koken (gas/electra werken op zondag ook mensen om dit alles zonder problemen te laten 'werken'
- Afwassen (water/electra/gas) boiler/cv-ketel
- Verwamring aanzetten (Trek maar een jas aan)
- Lampen/radio/tv/computer
- Aan het verkeer deelnemen (stoplichten, eventueel tanken)
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
offtopic:
Dit mag dan misschien blijken dat ik de TS hierop aanval, dit is NIET het geval. Mocht ik TE aanvallend posten, is dit niet gericht om mensen de grond in te drukken
[
Voor 15% gewijzigd door
RaZ op 03-10-2003 15:17
. Reden: Type: wedshandhaving -> wetshandhaving |:( ]