Toon posts:

[Excel] voorwaardelijke opmaak cq kleuren *

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een rooster in excel gemaakt en nu wil ik dat de zaterdagen en zondagen een kleur hebben.
Ik kan wel eens cel kleuren door voorwaardelijke opmaak maar nu wil ik de volgende ook zonder dat ik in die cellen een formule zet en tevens zonder dat ik moet kleuren, kan dat.

8)7

• Batsies
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

Batsies

E-Developing

Mmm, misschien handig als je [excel] voor je post plaatst, maar ik zie niet precies wat je bedoelt. Zonder een formule en zonder dat je moet kleuren, ik snap het niet helemaal, iets meer uitleg?

E-Developing

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Batsies schreef op 02 oktober 2003 @ 22:13:
Mmm, misschien handig als je [excel] voor je post plaatst
Als je dat via het handje linksboven zegt, zien wij mods het, kunnen we het voor hem aanpassen hmmm alsof het nu traag ging... zeg je dan :+
Maar inderdaad heb je een goed punt voor het volgende topic van emotie: SA Policy :)

Ik snap het ook niet helemaal - duidelijr je vraag stellen lijkt me handig :P

Maar ik gok dat ik je kan helpen met de asap-utilities waarbij je heel makkelijk kan selecteren op wat je wilt om zo de opmaak aan te passen. (Eigenlijk vind ik hoe dan ook die utils een aanrader O+ )

Edit:
Batsies schreef op 02 October 2003 @ 22:40:
Maar misschien ook een idee om het topictitel te veranderen (of moet ik nu toch nog op het [afbeelding] drukken?)
Oeps :X

[ Voor 26% gewijzigd door F_J_K op 03-10-2003 01:08 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Batsies
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

Batsies

E-Developing

Oja asap Utilities, die addins voor excel, mmm, best lang geleden. Maar misschien ook een idee om het topictitel te veranderen (of moet ik nu toch nog op het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif drukken?)

E-Developing

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 21:59:
Ik heb een rooster in excel gemaakt en nu wil ik dat de zaterdagen en zondagen een kleur hebben.
Ik kan wel eens cel kleuren door voorwaardelijke opmaak maar nu wil ik de volgende ook zonder dat ik in die cellen een formule zet en tevens zonder dat ik moet kleuren, kan dat.

8)7
Als ik het goed begrijp heb je nu alleen de cellen die al "zaterdag" of "zondag" bevatten een Voorwaardelijke Opmaak gegeven. Nu wil je dat deze opmaak voortaan automatisch komt, ongeacht waar die dag inkomt.

Heel simpel: Selecteer alle cellen en stel dan de Voorwaardelijke Opmaak in. Die zal dan altijd overal gelden.

OK DOEII!!!! :9

Verwijderd

Topicstarter
oké oké laat ik proberen wat duidelijker te worden. (dacht dat ik dat was)

cel a1 staat zaterdag met voorwaardelijke opmaak dus de kleur.
cel a2 hier vul ik een begintijd in. cel b2 vul ik de eindtijd in. cel c2 is dan voor de berekening van het aantal gewerkte uren (staat dus een formule in).

Nu kleur ik dus gewoon alle cellen.
Wat ik wil is dat als cel a1 = zaterdag dat dan alle daarachterliggende cellen de bewuste kleur krijgen.
Dat is namelijk handig als ik een nieuw jaar invul. Nu moet ik namelijk toch een paar uurtjes kleuren (alle zaterdagen en zondagen van alle maanden)

Verwijderd

Topicstarter
ik ga nu de sa policy lezen.
Ben nog maar kort actief hier.
Mooi medium. !!!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ah zo, dat van die cellen B2 en C2 was inderdaad niet duidelijk. Ik ben bang dat je dat aan VBA moety gaan denken, omdat ik niet zomaar een Excel formule kan bedenken die dat zo doet (een combinatie van vert.zoeken en voorwaardelijke opmaak zou het doen maar dat werkt IIRC niet zo lekker samen, al zou je het kunnen proberen).

In VBA: zoek binnen kolom A, 'zaterdag' vinden en dan de cel, die ernaast en daaronder kleuren lijkt me dan het makkelijkst. Of zelfs via orksheet_Change constant kijken wat er veranderd en als het Zaterdag wordt (en kolom A is) de kleuren goed zetten. Check even via Alt-F11 en dan macro opnemen en/of F1 op wat VBA allemaal kan, dan kunnen we natuurlijk extra helpen :)
Verwijderd schreef op 04 October 2003 @ 17:44:
ik ga nu de sa policy lezen.
Ben nog maar kort actief hier.
Mooi medium. !!!
offtopic:
Dank je O+
En ik zou je op de edit knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) kunnen wijzen maar dat zou mieren#$ken zijn :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Van VBA heb ik geen kaas gegeten.

Durf me hier ook niet aan gezien het feit dat de applicatie die ik gemaakt heb voor mijn werk goed moet blijven draaien.

andere suggeastie zeer welkom.

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 13:25
De cellen A2 en B2 selecteren, en dan Voorwaardelijke opmaak: Formule is: =$A$1="zaterdag"

[ Voor 54% gewijzigd door Coffeemonster op 07-10-2003 14:35 ]

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Verwijderd

Topicstarter
he coffeemonster bedankt.
Wat een simpele oplossing. Dat ik daar zelf niet op gekomen ben.
Ik hoef nu niet meer ieder jaar te kleuren.
Wat ik me nu nog afvraag is wat het effect op de grote van het bestand wordt als ik dit in 3 cellen per dag, per medewerker (20 stuk) per maand toevoeg.

totaal dus 3*31+20*12 = 22320 cellen die een opmaakt krijgen.
Pagina: 1