Welkom bij de Software Algemeen policy, in deze FAQ staan alle regeltjes die gelden voor dit deeltje van GoT.
Het is een hele lap tekst maar is voor het overgrote deel niet onlogisch (al zeg ik het zelf ) Zeker als je de algemene FAQ al hebt gelezen of al een tijdje meeleest op GoT staat er weinig verrassends in. Dus lees het een even door voor je hier een topic opent en nog niet weet hoe dit policy in elkaar steekt. Lees in ieder geval even het Het 3 stappenplan.
Er is welgeteld 1 reden dat dit policy bestaat naast de al zeer uitgebreide algemene FAQ: het niveau van dit deel van het forum hoger proberen te maken. Dat maakt het leuker voor de mensen waar je als vragensteller van afhankelijk bent: de mensen die antwoord geven. En dat verhoogt hopelijk de kwaliteit van antwoorden en discussies.
Welke topics kan ik hier nou plaatsen?
Alle topics die iets met software te maken hebben, behalve topics die betrekking hebben op operating systems en spellen. Hiervoor zijn resp. al Windows Operated Systems, Non-Windows Operating Systems en Spielerij - Problemen & Vragen (of Spielerij - Games & Discussies voor ... discussies over games).
Een vraag over Office of MSN Messenger hoort natuurlijk wel hier in SA thuis, maar ook bijvoorbeeld probleempjes met IIS of hoe Apache te installeren terwijl installeren of configureren van Windows weer beter in WOS past. Gebruik ook een beetje je eigen inzicht waar je je topic plaatst en kijk in de topiclijst naar gelijksoortige vragen. Als je vraag op een andere plaats beter past zal het waarschijnlijk verplaatst worden maar het is ook mogelijk dat je topic wordt gesloten als het erg duidelijk verkeerd staat.
Het 3 stappenplan
Dit is het 3-stappenplan voor het openen van een topic in Software Algemeen. Dit topic is gemaakt omdat er veel commentaar was over het lage niveau. Door middel van dit topic probeer ik hier verandering in te brengen, zodat het forum ook voor de wat meer ervaren SA gebruikers interessant blijft - zodat ook jijzelf betere antwoorden kan krijgen. Als elke vraag dagelijks of wekelijks langs komt, zal de lol van GoT wegvallen en zal niemand meer antwoorden willen geven - daar heeft niemand wat aan 
Hieronder zie je dus het stappenplan. Het is dus niet de bedoeling dat je zomaar een topic opent zonder deze stappen uit te voeren. Doe je dit toch? Dan gaat je topic waarschijnlijk per direct op slot.
Het algemene idee hier achter is dat de simpele vragen hiermee eruit gefilterd worden. Het niveau zal hierdoor hopelijk gaan stijgen.
Voor alle duidelijkheid, dit forum is bedoeld voor alle Software problemen. Topics die over bijvoorbeeld Windows, Linux of netwerkproblemen gaan, worden ofwel gesloten, of naar het juiste forum verplaatst.
Stap 1
Kijk in de FAQ's:Stap 2
Ga eerst zelf op zoektocht of je vraag niet al beantwoord is:- Kijk in je help van het desbetreffende programma
- Kijk op de website van de maker van je programma (vaak support.bedrijf.com)
- Kijk in het geval van Microsoft producten op de Microsoft Knowledge Base, waar echt heel veel info te vinden is over de meest simpele, maar ook de ingewikkelde onderwerpen
- Kijk in de search van GoT, omdat veel antwoorden daar al terug te vinden zijn
- Zoek op Google of je eigen favoriete zoekmachine
- Zoek in Google groups (dus in usenet groepen)
- Kijk naar (de titels van) de huidige topics, zeker bij bijv. een virus is de kans aanwezig dat een ander hetzelfde probleem heeft.
Stap 3
Is je vraag niet beantwoord door bovenstaande hulpmiddelen, maak dan een topic aan. Dan helpt het als je het de mensen die je vraag willen beantwoorden zo makkelijk mogelijk maakt:- Bedenk een duidelijke topictitel met daarin een goede duidelijke beknopte omschrijving van je probleem.
"Help me met Excel!", "Access vraagje" of "Trillian probleem" is niet genoeg. Niet alleen wordt de search op die manier effectiever. Aan de hand van goede topictitels kunnen mensen met kennis van jouw probleem ook sneller reageren, omdat ze zien waar jouw topic over gaat, in plaats van een nietszeggende topictitel die ze overslaan. Het is dus ook in je eigen voordeel. Zet de naam van het programma waar de vraag over gaat in de titel, behalve natuurlijk als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een programma en je de naam niet weet 
Mocht je een leesteken willen gebruiken in je titel, gebruik dan gewoon 1 leesteken, da's duidelijk zat. Veel uitroeptekens of sterretjes, of alles in hoofdletters wordt niet gewaardeerd 
Voor de duidelijkheid zou je het programma tussen haakjes "[]" kunnen zetten, bijvoorbeeld "[IE] animated icons werken niet" of "[Mozilla] profiel delen". Het gebruik van haakjes is zeker niet verplicht maar kan je vraag duidelijker maken. - Naast een goede titel is het ook belangrijk dat de vraag zelf goed wordt gesteld. Geef zo veel mogelijk relevante informatie. Wat je niet vertelt kunnen wij ook niet gaan raden. Als mensen beetje voor beetje alles uit je moeten trekken wordt het voor hen ook niet leuker en zal je uiteindelijk dus minder goed geholpen worden. In extreme gevallen levert het je zelfs een slotje op je topic op.
Geef dus aan wat je probleem is, wat je al hebt geprobeerd / gevonden hebt in de search en noem alles wat relevant is. Dit bevat in ieder geval- de naam en versie van je programma (inclusief service packs etc.)
- wat de huidige situatie is (wat deed je, welke data heb je, etc.)
- en de precieze foutmelding die je krijgt
- of wat je precies wilt bereiken.
En meestal is ook zeker van belang van welke versie, patchniveau en taal OS je is, of welke taal van het programma je gebruikt. Voor verdere info kan je natuurlijk je gezonde verstand gebruiken. Bij twijfel gewoon te veel info geven maar drie A4tjes is meestal ook weer overdreven 
Bijna altijd zal je wel enige tips of eerdere topics vinden via Google of de GoT-search. Geef dit bij twijfel even aan en geef aan waarom die tips niet helpen; dan hoeven de mensen die je willen helpen niet het wiel opnieuw uit te vinden door je tips te geven die je al lang weet. - In het geval van foutmeldingen: liever als tekst en niet als plaatje. Ten eerste heeft niet iedereen een snelle internetverbinding en ten tweede zijn plaatjes over een paar maanden niet te gebruiken. Dit betekent dat een eventuele oplossing niet door anderen is te gebruiken. Als zij het al kunnen vinden in de search omdat de zoekmachine geen plaatjes kan lezen

Q:- Zeg Frank, ik snap helemaal niks van die FAQ van jou, en al helemaal niet wat er allemaal op de website van de makers staat...
A:- Dat is jammer voor je, maar een beetje verstand van zaken mogen we wel eisen op Gathering of [i]Tweakers[/i]. Misschien kan je je vraag beter op [url=www.beginnersweb.nl]Beginnersweb[/url] stellen, waar de eisen wat lager zijn
Q:- Waarom wil je het niveau zo hoog hebben?
A:- Omdat de meeste simpele vragen in de search / help / FAQ al behandeld zijn en dit forum ook interessant moet zijn voor de meer professionele / meer ervaren SA gebruikers
Q:- Wat doen al die * aan het eind van de topictitels?
A:- Als de titel erg onduidelijk of schreeuwerig is zal ik de titel veranderen, en er tevens een * achter zetten. Zo kan iedereen zien dat de titel is gewijzigd en je niet zomaar je topic kwijt bent.
SA moderating policy?
Voordat ik commentaar ga krijgen waar alle topics zijn gebleven, even wat huisregels voor SA als aanvulling op de algemene FAQ en samenvatting van bovenstaande:- Alles wat wordt verboden in de GoT FAQ gaat (eventueel na een waarschuwing) zonder pardon op slot. Hieronder versta ik dingen als flames, trolls, warez, etc. Ook topics zoals "Waar kan ik DivX downloaden", "Hoe brand ik deze CD" of simpele opsomtopics gaan direct dicht. Indirect warez requesten / aanbieden wordt ook niet toegestaan. Hieronder bedoel ik berichten als: "Wat is je e-mail, dan mail ik het wel" of "type dit bij een zoekmachine of shareprogramma".
- Vragen waar het antwoord al is gegeven in de SA FAQ of bijv. de WOS FAQ gaan dicht, behalve als er bijvoorbeeld aanvullende info nodig is. Geef het daarom altijd aan dat de FAQ niet hielp als een niet-werkend antwoord op je vraag in de FAQ staat. Ook vragen die regelmatig hier voorkomen waarvan het antwoord al van is gegeven gaan ook dicht als ze niet leiden tot een discussie. Een voorbeeld van zo'n vraag zou zijn: "Hoe kan ik met Partition Magic 5 een image maken maken van XP?". Hiervoor kan je namelijk goed de search of de SA FAQ gebruiken.
- Topics die niets te maken hebben met SA worden verplaatst naar het juiste forumdeel, behalve als het nergens over gaat.
- Het wordt niet op prijs gesteld als topics onnodig omhoog worden getrapt. Als je een vraag post, ga dan niet binnen de kortste tijd in je topic replyen om deze weer bovenaan te krijgen. Ook het reageren in oude topics met nutteloze info wordt niet op prijs gesteld: voor het met een extra vraag 'kicken' van een oud topic gelden dezelfde regels als voor het starten van een nieuw topic.
- Ga niet om slotjes roepen in topics. Als je denkt dat er iets fout is, maak een topicreport door op het handje linksboven te klikken of als het dringend is (schelden, warez, etc) kan je ook een topic starten in Schop een Modje. Het roepen naar slotje in een draad verpest de sfeer en als je dit te vaak doet kan je hier een waarschuwing voor krijgen.
- Het valt de laatste tijd ook op, dat een aantal mensen zich genoodzaakt voelen een hoop tech-posts te posten in topics waarvan het antwoord allang is gegeven, of onzinposts maken. Posts die helemaal niets toevoegen kunnen worden verwijderd of aangepast door een moderator als dit het verloop van het topic er veel beter op kan krijgen.
- Naar aanleiding van overmatig gebruik van de woorden UTFS (Use The F*cking Search) en RTFF (Read The F*cking FAQ) wil ik hierbij graag even duidelijk maken dat dit niet meer gewenst is. Als iemand een vraag stelt waarvan het antwoord d.m.v. de search te vinden is dat kan je deze persoon in eerste instantie gewoon helpen - bijvoorbeeld door wat zoektermen voor te stellen waarvan je weet dat ze werken. Heb je daar geen zin in post dan niets, kom niet met "UTFS" of "RTFF" aanzetten. Je kan via Schop een Modje of topicreport mij een seintje geven over het desbetreffende topic. Ikzelf zal dan wel bepalen of desbetreffend topic dicht gaat of dat hij gewoon open blijft, of dat het bijvoorbeeld verplaatst dient te worden.
- Het bedrijf waar Steve Ballmer CEO is, heet Microsoft en kort je af met MS. Termen als M$ en Mickeysoft zijn enkel kinderachtige verbasteringen en voegen niets toe. Dus ajb niet doen. Ditzelfde geldt natuurlijk voor Linsux etc. Gefundeerde discussies over pro en cons mogen natuurlijk (graag zelfs), maar dit is enkel flamen.
Naast mijzelf kunnen er ook anderen helpen/modden in SA. Met name is dit Rafe (Moderator SA) maar ook de Windows Operated Systems mods zal je hier nogal eens zien rondlopen Voor eventuele vragen kan je dus contact opnemen met een van ons twee, via ICQ, irc of e-mail.
Wie gebruikt / wat zijn je ervaringen met dit soort programma's?
Er komen regelmatig topics met de vraag wie er ervaring heeft met bepaalde programma's. 'Wat is de beste defrag tool?', 'Wat is de beste freeware?' of 'Wie kent er een programma dat z'n werk beter doet dat Paint?'. Daar is niets mis mee, er kunnen leuke discussies uit ontstaan. Maar een opsomtopic heeft weinig zin, dan werken Google en download.com net zo goed. Als je dus een dergelijke vraag stelt zou je even rekening moeten houden met een aantal punten:- geef goed aan wat je nu precies zoekt,
- geef aan welke programma's je al hebt geprobeerd,
- geef aan waarom die programma's niet voldeden,
- vraag in je beginpost duidelijk dat de reacties gefundeerd moeten zijn. We hebben weinig aan 'je moet Trillian gebruiken!', vraag om een onderbouwing waarom en wat het beter/slechter doet.
Er is een redelijk grote kans dat er al eerder een discussie is geweest over dergelijke programma's, lees dus eerst die door. Een topic uit 2001 over de nieuwste beveiligings software voor Windows Me zal grotendeels verouderd zijn, dus "schop" zo'n topic niet omhoog, al kan je natuurlijk wel de kennis er van gebruiken voor het starten van een nieuw topic.
Policy betreft niet gewaardeerde replies
Hierboven staat het al uitgelegd, maar ik wil het nogmaals benadrukken. Soms komt het voor dat mensen die een topic starten zich niet helemaal aan de regels houden.
Dit kan verschillende redenen hebben; zo kan de topicstarter misschien niet goed gezocht hebben, of heeft hij de FAQ niet gelezen en plaatst een illegale link of vraagt naar warez. Welke reden het ook is, als GoTter kun je je daar vaak (en soms begrijpelijk ) aan irriteren. Echter lopen dit soort topics snel uit de hand doordat mensen om slotjes gaan vragen of bot naar de search verwijzen, en onstaat er een vervelend sfeertje. Aangezien er NOG meer mensen zijn die zich dáár weer aan irriteren, is enkel bot de topicstarter terecht wijzen niet de bedoeling. Dat kunnen wij mods beter 
Plaats ajb. een topicreport ( ) boven elk topic als je vind dat het nodig is om iemand te wijzen op "foute" topicstart of reacties. Ook kan je ons via ICQ benaderen.
Ik zal niet altijd beschikbaar zijn, dus gebruik liever topicreport. Voor dringende zaken zoals warez of scheldkannonades kan je ook Schop een Modje gebruiken of natuurlijk alle drie tegelijk doen.
Besluit je om tóch te reageren in het draadje, doe dat dan alleen om de topicstarter op weg te helpen Leg rustig en vriendelijk uit dat dit soort dingen vaak gevraagd worden, en geef hem een linkje uit de search. Zeggen dat iets in de search / FAQ / help staat mag je natuurlijk best zeggen, maar alleen als je er de goede zoektermen bijgeeft. Ook met een smiley erbij en als je het uitspelt is UTFS UTFS
Elke reactie die geplaatst wordt en niet voldoet aan de bovenstaande beschrijving, zal als nutteloos geblaat worden gezien. Replies die dus niks toevoegen. Denk hierbij aan reacties als:- UTFS!, RTFF!, RTFM!, SLOTJUH!, n00b! enz.
- Waar blijven de modjes toch!
- Oooh jij bent echt dom! Lees de FAQ! Gebruik de search! Dat staat gewoon op Google...
- Woei, ik ben dat programma nu aan het downloaden met xxxKB/sec
 - Wat loopt dit draadje toch weer hard
 Het moge duidelijk zijn dat dit maar een kleine greep is uit mogelijke reacties. Zorg gewoon dat zulke topics niet de aandacht vasthouden, maar zorg dat het gemeld is en de rest zal door de moderator afgehandeld worden. Het komt er dus op neer dat in de ideale situatie in zulke topics 0 replies komen, en de moderator de boel komt sluiten. Of dat er replies in voorkomen die de topicstarter toch een beetje op weg helpen.
Mensen die toch dom gaan lopen blaten in dit soort draadjes, kunnen rekenen op een Waarschuwing. Uiteraard komt dit in je notes, en de straf kan daarom zwaarder worden bij herhaling. Let hier dus op.
Ik sta trouwens natuurlijk open voor verbeteringen / aanpassingen van de policy en FAQ. Dus als je iets te melden hebt kan je mij altijd e-mailen of ons per ICQ bereiken 
Alvast bedankt voor de medewerking en veel plezier in /10 
F_J_K (e-mail)
Rafe (e-mail)
Algemeen e-mail adres: samods@tweakers.net
SA policy versie 1.09 - last updated: 24-09-2003 |
|