[Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 3

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 2.955 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

gladiool schreef op zondag 24 juli 2005 @ 01:07:
[...]

ah ok thanx, en dan bedenk ik me nog 2 dingen,

Ik heb een antec 480 watt voeding, genoeg dus, alleen met een atx aansluiting. Ik neem aan dat je converters hebt om hem op een opteron bord aan te kunnen sluiten?

En wat is goed geheugen? Crucial is cheaper dan kingston zie ik. (pc3200, reg ecc)
Voor Opteron-borden heb je meestal een 24-pins (EPS) aansluiting nodig. Converters zijn beschikbaar, maar een nieuwe voeding is misschien handig aangezien je ook nog een 8-pins ATX 12V stekker nodig hebt:

Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/8pinatx12v.jpg.

Die twee zitten meestal alleen op een EPS voeding. (hoewel 24-pins ATX nu ook komt bij de ATX 2.x voedingen). Geheugen is iets waarop je in dit soort gevallen beter niet kunt bezuiningen, maar met crucial heb ik zelf geen ervaringen. Voor 1 GB PC3200 reepjes is Kingston zelfs goedkoper dan crucial zie ik (maar ik weet niet welke snelheid en grootte jij in gedachte had :P)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:30
Heb 512 MB kingstom pc3200 Reg ECC voor 55 euro de reep, dus dat viel heel erg mee. Opteron kopen dat doet wel pijn :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:59

Defspace

Administrator

Tortelli schreef op zondag 24 juli 2005 @ 02:59:
[...]

Erg leuk nieuws dat je hem hebt. Enige wat ik me nu afvraag is hoe lang je er nou op gewacht hebt :+.Ik kan eigelijk gewoon niet wachten om hem te bestellen, alleen zegt iets in me dat ik beter even kan wachten tot de "x900" (anders ga ik ook voor de 7800gtx).
En kun je de bios zo updaten met je dualcore processor of heb je eerst bij iemand een single core moeten lenen? (aangezien ik bijna niemand ken met een single @ 939 :o ).
Ik heb er 3 weken op moeten wachten. (Iets meer dan 3 weken geleden besteld dus.)
Mijn bios hoefde ik gelukkig niet te updaten. Ik had de A8N-SLI Premium besteld en die kwam uit doos met de 1005 bios welke dus al dual core ondersteunde. Het is dan ook de laatste niet beta bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Welke programma's ondersteunen 2 dual core cpu's? (dus in principe 4 cores).

Kan Photoshop hiermee overweg? En is het echt een snelheidswinst t.o.v. van één dual core cpu; of krijg je dan bepaalde beperkingen m.b.t. geheugen oid?

[ Voor 23% gewijzigd door Silent Thunder op 24-07-2005 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

zover ik het heb gelezen wordt multithreading door photoshop ondersteunt, tot 2 processoren (core's) max. Dus aan 4 stuks heb je dus niet veel :+
And, PS can use two processors now. Whether they
increase that or not, is really up to Adobe, but I would have thought
it would make sense for them to do so - if only so I can use Radial
Blur on best without having to go and eat lunch whilst it's working :)
bron: http://www.forum4designers.com/message271707-2.html

en dit stukje was van 2 juli....

[ Voor 71% gewijzigd door SleutelMan op 24-07-2005 16:50 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb rendertesten gezien die veel baat hebben bij meer dan 2 cores, daarom zou ik ook wel naar quad toe willen.

En verder natuurlijk grote serverapps.

Maar ik ben benieuwd of software fabrikanten hun software voornamelijk gaan dual-threaden, of multithreaden, als je begrijpt wat ik bedoel.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Met de komst van dual-core zal er natuurlijk verandering komen in het (kleine) aanbod van multhithreaded aplplicaties (zie het zelfde met overgang naar x86-64), en inderdaad profiteren 3d renderers ook van meer cores. Wat ik zelf meer als een voordeel zie aan dual procs is vooral multitasken (en incidenteel 3dmax'en :P). In dat opzicht vindt ik een AMD X2 wel aantrekkelijk, met Opterons kun je beter patsen maar de vereisten van een speciaal bord + reg geheugen schrikken mij toch iets af...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
SleutelMan schreef op zondag 24 juli 2005 @ 17:43:
Met de komst van dual-core zal er natuurlijk verandering komen in het (kleine) aanbod van multhithreaded aplplicaties (zie het zelfde met overgang naar x86-64), en inderdaad profiteren 3d renderers ook van meer cores. Wat ik zelf meer als een voordeel zie aan dual procs is vooral multitasken (en incidenteel 3dmax'en :P). In dat opzicht vindt ik een AMD X2 wel aantrekkelijk, met Opterons kun je beter patsen maar de vereisten van een speciaal bord + reg geheugen schrikken mij toch iets af...
Speciale bord is duurste gein, het geheugen is ongeveer even duur :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Termi schreef op zondag 24 juli 2005 @ 20:38:
[...]

Speciale bord is duurste gein, het geheugen is ongeveer even duur :).
hoewel, als ik kijk naar de prijzen van de X2 denk ik dat ik toch maar voor de Opteron ga :P. 2x een Opteron 244 is goedkoper dan een X2, en met het uitgespaarde geld kom ik toch al in de low range van de dual Opteron bordjes terecht :). Trouwens, ik hoor wat vage verhalen over de Opteron en ondersteuning voor PC3200. Vanaf welke revisie wordt dat eigenlijk ondersteunt?

Ik zie nog een aantal problemen: meeste Opteron borden hebben maar 1 32-bit PCI slot, en ik wil zowel wireless kaart als Audigy meenemen :(.

gezien dit alles toch maar voor een X2 gaan denk ik, is toch iets handiger qua overnemen van onderdelen (laat staan de moederbordprijs :P)

[ Voor 36% gewijzigd door SleutelMan op 24-07-2005 21:41 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SleutelMan schreef op zondag 24 juli 2005 @ 00:50:
PowerNow zit op Opterons sinds revies CG (Femme berichtte dat hij CG's had icm Powernow), je moet dus wel even opletten welke revisie je hebt :P.
Ik heb cg 250s maar ik krijg powernow niet aan de praat.
Ik heb de driver van de amd site gehaald, geinstaleerd, xp sp2, maar ik zie de processoren nooit terugschakelen, zelfs niet als ik alleen een beetje zit te internetten met enkel firefox open. Ik draai zo goed als niks op de achtergrond, berg services uitgeschakeld, cpu idle is 99%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

een BIOS update misschien? welk bord heb je trouwens?

een K8WE, Femme had een
K8W. Dat zou toch moeten werken... :?
Volgens CPU-Z heb ik revisie SH7-CG. Het BIOS meldt tijdens POST ook revisie CG.

Ik heb op het forum van Ace's Hardware al eens een thread gelezen van iemand die PowerNow! gebruikte op een Tiger K8W met erg oude Opterons. PowerNow!-ondersteuning is dus kennelijk al wel enige tijd aanwezig.
vreemd...

[ Voor 122% gewijzigd door SleutelMan op 25-07-2005 00:28 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Wat ik me ook afvraag, stel ik koop nu 2 246's, zouden die binnenkort snel in prijs dalen? Want dan voel ik me genaaid :) Je weet het nooit natuurlijk maar zijn er indicaties?

[ Voor 21% gewijzigd door maratropa op 25-07-2005 08:59 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staat nu een goedkope 250 te koop weet ik uit goede bron.
M'n msi daar doe ik helemaal niks meer mee, ik zit teveel met de k8we te spelen (en m'n linux doos voor normaal internetten enzo), tegen het einde van het jaar wil ik naar dual cores in de k8we, dan heb ik nog es 2 250ers over. Idee was deze in de msi te proppen maar als ik em nu al niet meer gebruik....

Ik sta open over ideeen mbt the powernow verhaal. Ding staat behoorlijk wat stroom te vreten de hele tijd.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 19:26
SleutelMan schreef op zondag 24 juli 2005 @ 21:27:
[...]
Ik zie nog een aantal problemen: meeste Opteron borden hebben maar 1 32-bit PCI slot, en ik wil zowel wireless kaart als Audigy meenemen :(.
Dat is een van de problemen waar ik mee zit te worstelen. Er bestaan zover ik weet namelijk ook geen PCI-X geluidskaarten. "Gelukkig" kost mijn gewenste opstelling namelijk veel te veel geld, dus ik heb nog wel even tijd om te wachten, maar de vraag is natuurlijk of er uberhaupt geluidskaarten uitkomen voor PCI-X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 10:17
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 11:22:
M'n msi daar doe ik helemaal niks meer mee, ik zit teveel met de k8we te spelen (en m'n linux doos voor normaal internetten enzo), tegen het einde van het jaar wil ik naar dual cores in de k8we, dan heb ik nog es 2 250ers over. Idee was deze in de msi te proppen maar als ik em nu al niet meer gebruik....

Ik sta open over ideeen mbt the powernow verhaal. Ding staat behoorlijk wat stroom te vreten de hele tijd.
Ik heb wel interesse in 2 250's, ik wil namelijk upgraden van een single 242 (de 2e was doa..ebay..) naar een 246/8 of 250. Aan het einde van het jaar heb ik weer genoeg geld dus als je ze dan nog kwijt wil moet je me maar mailen of pm'en

Verder heb ik in me server 2 244's draaien maar ik vat nog niet helemaal hoe je prog's kun laten draaien op de 2e cpu. In taakbeheer staat wel affiniteit instellen maar dan staat er altijd cpu 0...

Ik draai btw win 2k3 enterprise

[ Voor 4% gewijzigd door 3p0x op 25-07-2005 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Alhoewel je natuurlijk je PCI bus snelheid ermee nekt, kunnen de SB Audigy kaarten prima werken in PCI-X slots. De Audigy 2 en hoger zouden ook 66MHz aankunnen, dus dan valt het alweer iets meer mee, zeker als je toch geen dikke raid controllers erin hangt op dezelfde PCI-X Bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

cardinal808 schreef op maandag 25 juli 2005 @ 11:38:
[...]

Dat is een van de problemen waar ik mee zit te worstelen. Er bestaan zover ik weet namelijk ook geen PCI-X geluidskaarten. "Gelukkig" kost mijn gewenste opstelling namelijk veel te veel geld, dus ik heb nog wel even tijd om te wachten, maar de vraag is natuurlijk of er uberhaupt geluidskaarten uitkomen voor PCI-X.
Op dit moment heb ik een audigy werkend draaien in een 64 bits pci slot.

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 19:26
rambo-2001 schreef op maandag 25 juli 2005 @ 11:57:
[...]
Op dit moment heb ik een audigy werkend draaien in een 64 bits pci slot.
Nou heb je mijn nieuwsgierigheid wel gewekt. Naar mijn weten bestaan er geen PCI-X geluidskaarten, maar kennelijk is er wel een mogelijkheid tot. Ik ben zeer benieuwd of het ook om een PCI-X geluidskaart gaat of het op een andere manier hebt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33
Dat zijn gewoon 32bits kaarten, je herkent ze aan twee inkepingen in de PCI aansluiting zodat ze in 64 bits sloten passen :) De kaart maakt dus gebruik van slechts 32 van de 64 datalijnen en brengt de bussnelheid omlaag. Maar aangezien de meeste borden met PCI-X twee PCI-X bussen hebben hoeft dit geen enkel probleem te zijn (de andere bus blijft dan nog op volle 100/133MHz snelheid draaien).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

Op mijn K8WE met twee 246 CG's gebruik ik het volgende om de procs terug te laten schakelen:

WinXP 32 -> RMClock
WinXP x64 -> Chrystal CPUID

Lukt het daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Abbadon schreef op maandag 25 juli 2005 @ 12:24:
Dat zijn gewoon 32bits kaarten, je herkent ze aan twee inkepingen in de PCI aansluiting zodat ze in 64 bits sloten passen :) De kaart maakt dus gebruik van slechts 32 van de 64 datalijnen en brengt de bussnelheid omlaag. Maar aangezien de meeste borden met PCI-X twee PCI-X bussen hebben hoeft dit geen enkel probleem te zijn (de andere bus blijft dan nog op volle 100/133MHz snelheid draaien).
OK, ook weer duidelijk, ik dacht dat dat alleen kon bij een 64-bits PCI slot, niet bij PCI-X. :). Echter, gezien het uitbrengen van de Athlon 64 X2 3800+ ga ik toch maar kiezen voor de laatste :).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
HappyChainsaw schreef op maandag 25 juli 2005 @ 14:50:
[...]

Op mijn K8WE met twee 246 CG's gebruik ik het volgende om de procs terug te laten schakelen:

WinXP 32 -> RMClock

Lukt het daarmee?
Gebruikte altijd Crystal-CPUID maar RMClock is echt veel relaxter :P. Thxz :).

Lol Everest zegt dat me processor maar 22 graden word. Vind het wel heel laag.

[ Voor 10% gewijzigd door Termi op 25-07-2005 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14
Kippenijzer schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 23:12:
@Paul Nieuwkamp: Hoe vervelend ook, maar haal je systeem eens ui elkaar, en doe de kaarten eens gewoon rechtstreeks in hun sloten, dus zonder Riser...
:'( Zo te zien is het dat...

Misschien dat 133MHz toch teveel is voor dat ding? Eerst eens kijken of het helpt als ik die riser inpak in plastic-alufolie-plastic ofzo, en anders of ik dat slot op een lagere snelheid geforceerd krijg in de bios / jumpers /etc...

Een ander slot is geen optie, past fysiek niet vanwegen de kaarten die er boven komen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Dat zou inderdaad kunnen, alhoewel is zou verwachten dat makers van een 64bit PCI + PCI-e riser 1+1 op kunnen tellen en dus bedenken dat die combi in 99% van de gevallen 133MHz PCI-X zal betreffen. Maar owkee, stel dat het niet zo is, dan zou je idd hem eens op 66MHz moeten forceren (100/133 zal vrees ik weinig uitmaken). Verder is hij dmv flatcables right? Probeer voor de aardigheid verschillende PCI-X sloten (en bij voorkeur bussen). Het is een probleem dat zich, zeker met Raid controllers en dergelijke kaarten die nogal bus-latency gevoelig zijn dat ze vreemd doen als ze niet in de meest "ideale" riser sloten zitten (primaire slot met alle datalijnen verbonden, geen secundair slot waar veelal enkel de IRQ lijnen van dat slot komen, en datalijnen van een ander slot).
Dat is meteen een 2e iets dat je *kunt* proberen mits je BIOS het kan: speel eens wat met de latency timing op de PCI bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Het zijn 2 losse risers, een klein printje dat je in het slot stopt, dan 3 80-aderige IDE-kabels zeg maar naar een ander printje waar weer een PCI(e/x)-slot op zit.

De PCI-X riser is de PCI-FLEX64 van www.adexelec.com, maar op die site staat niets mbt de max snelheid.

Probleem dat ik heb is dat ik een 2u kast heb met daarin een ATI x850 die zo ongeveer alle ruimte die 2 pci-sloten (half length) bieden gebruikt, en die raidcontroller die dat ook doet. Ik heb dus geen ruimte om de riser in een ander slot te stoppen dan het achterste. Ik heb al lopen knutselen om de controller er (zonder backplate) ondersteboven in te krijgen (zonder sluiting te maken / metalen delen elkaar te laten raken ;) ), anders kan hij er uberhaupt niet in. De grafische kaart rust nu letterlijk met zijn koeler bovenop de sloten...

Ik zit hier op Campzone, dus dat alu-folie idee moet wachten tot ik weer thuis ben. Ik heb in de handleiding gekeken, en uiteraard is het enige voor mij bruikbare slot (PCI-X bridge A, 133MHz, 1 slot) het enige dat niet in te stellen valt, PCI-X bridge B (100MHz, 2 sloten en evt SCSI-controller) valt wel naar 66 terug te zetten...

Aangezien ik de raidcontroller nog niet absoluut nodig heb (de bootschijf kan ook op de onboard controller, en de dataschijven zijn hier op Campzone nog niet echt nodig) bouw ik het gewoon weer in en ga ik thuis (lees: over een week) verder.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

En gewoon even als testopstelling hem in een ander slot testen. Hoe je dat dan daarna functioneel in gebruik kunt krijgen is dan een tweede, maar daarmee kun je iig oorzaken uitsluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik lees hier en daar dat er een kansje is dat eind juli, dus binnenkort, de prijzen van de k8 proc's misschien wat omlaag gaan, dus misschien ook de opterons? Reeel?

trouwens, op zoek naar info over het gigabyte bordje kwam ik deze tegen:
http://images.vnunet.com/...e/large/bg_gigabyte14.jpg

op deze foto heeft het bord dus een gewone atx aansluiting + 2 volt p4 aansluiting, en geen EPS zoals op de gigabyte site. Altijd mooi.

[ Voor 48% gewijzigd door maratropa op 26-07-2005 00:26 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
gladiool schreef op maandag 25 juli 2005 @ 23:59:
Ik lees hier en daar dat er een kansje is dat eind juli, dus binnenkort, de prijzen van de k8 proc's misschien wat omlaag gaan, dus misschien ook de opterons? Reeel?

op deze foto heeft het bord dus een gewone atx aansluiting + 2 volt p4 aansluiting, en geen EPS zoals op de gigabyte site. Altijd mooi.
EPS kost je 10 euro geloof ik, dan heb je een 20 pins -> 24 pins en 4 pins (molex/p4) -> 8 pins converter. Dus dat maakt niet uit, draai nu single opteron met een ATX(20)+P4 draait perfect :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
The soap continues:

Nu helemaal zonder riser en raidcontroller, krijg ik _weer_ BSOD's, maar nu wel andere :?
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA

Die eerste op drivers van nVidia, dus daar heb ik al de drivers van Tyan weggegooid en die van de nVidia-site geprobeerd (waarbij ik mbv info in wat .inf-bestanden gegokt heb dat de nForce-Professional onder de nForce4-familie valt), maar daarna kreeg ik de 2e error...

Morgen (lees: nadat ik geslapen heb) maar weer verder prutsen, zo veel mogelijk hardware eruit en dan nogmaals proberen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Same here, 2x cg reviesie maar power now doet mooi niets. K8WE met hp bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

gladiool schreef op maandag 25 juli 2005 @ 23:59:

volgens mij hebben we te maken met meerdere revisies :? :

Afbeeldingslocatie: http://jochem.aftertheparty.nl/upload_files/Gigabyte_mobos.JPG

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HappyChainsaw schreef op maandag 25 juli 2005 @ 14:50:
[...]

WinXP 32 -> RMClock

Lukt het daarmee?
Nou met ntune lukt het ook wel (fantastisch spul, ik kan tot 220mhz stabiel omhoog, daarna wordt het shaky) maar ik wil eigenlijk dat ie het automatisch doet. Daarvoor heb je powernow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
SleutelMan schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 09:51:
[...]
volgens mij hebben we te maken met meerdere revisies :? :

[afbeelding]
Ja ik heb gemaild naar een shop om te vragen wat ik zou krijgen als ik hem zou kopen...

Gigabyte support vertelde wel dat dit bord als het goed is dual cores aankan met een bios van de site.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

gladiool schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 10:55:
[...]

Ja ik heb gemaild naar een shop om te vragen wat ik zou krijgen als ik hem zou kopen...

Gigabyte support vertelde wel dat dit bord als het goed is dual cores aankan met een bios van de site.
ow, je gaat uds voor dual dual core :P. Zelf houd ik het iets rustiger en ga waarschijnlijk voor een X2 (3800+ of 4000+, zodra ze uitkomen :P). De prijzen van een Opteron bordje die aan mn wensen voldoet (ook qua layout) doen een beetje pijn :P.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
SleutelMan schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 11:23:
[...]

ow, je gaat uds voor dual dual core :P. Zelf houd ik het iets rustiger en ga waarschijnlijk voor een X2 (3800+ of 4000+, zodra ze uitkomen :P). De prijzen van een Opteron bordje die aan mn wensen voldoet (ook qua layout) doen een beetje pijn :P.
Nee veels te duur nog, ik vroeg het me alleen af :) 2 246's kosten bijna 700, terwijl 1 dualcore 265 nog boven de 1000 euro licht, das wel erg veel verschil.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gladiool schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 11:41:
[...]

Nee veels te duur nog, ik vroeg het me alleen af :) 2 246's kosten bijna 700, terwijl 1 dualcore 265 nog boven de 1000 euro licht, das wel erg veel verschil.
wat denk je van 875 euro ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:16:
[...]
wat denk je van 875 euro ? :+
Ik was in de war, ik bedoelde de 270, want die is ook netzoals de 246 2ghz.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 10:06:
[...]

Nou met ntune lukt het ook wel (fantastisch spul, ik kan tot 220mhz stabiel omhoog, daarna wordt het shaky) maar ik wil eigenlijk dat ie het automatisch doet. Daarvoor heb je powernow.
RMClock (i.c.m. de laatste PowerNow!-drivers natuurlijk) kan je zodanig instellen dat het programma bij het opstarten van Windows ook automatisch ingeladen wordt en dan meteen, indien de load onder een bepaald percentage valt, de v-core en de snelheid van je procs terugzet. Bij hogere load gaat alles maximaal. Even spelen met de settings dus. Het draait als icoontje in je systray. Indien idle springt ie hier naar 1.0 v / 800 MHz. Energieverbruik daalde bij mij ongeveer met 100 W, gemeten op een week news zuigen zonder veel te gamen.

[ Voor 1% gewijzigd door HappyChainsaw op 26-07-2005 15:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HappyChainsaw schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:03:
[...]

RMClock (i.c.m. de laatste PowerNow!-drivers natuurlijk) kan je zodanig instellen dat het programma bij het opstarten van Windows ook automatisch ingeladen wordt en dan meteen, indien de load onder een bepaald percentage valt, de v-core en de snelheid van je procs terugzet. Bij hogere load gaat alles maximaal. Even spelen met de settings dus. Het draait als icoontje in je systray. Indien idle springt ie hier naar 1.0 v / 800 MHz. Energieverbruik daalde bij mij ongeveer met 100 W, gemeten op een week news zuigen zonder veel te gamen.
Ik ben nu aan het testen maar het lijkt erop dat ie niet goed upclockt. As ik eerst niks doe en dan battlefield ga draaien dan is battlefield rete traag.
Verder heeft de hele handel ook al een keer gehangen, en dat gebeurd normaal ook nooit.
ik probeer nog even verder maar ziet er niet goed uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik zie dat je redelijk goedkoop kingston pc3200 ecc reg hebt, maar dat is wel "DUAL ROW" geheugen, ik neem aan met meer chipjes dan single row. Maar ik neem aan dat dit geen problemen geeft op dual opteron borden?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

euh gladiool, tegen wie heb je het nu?
Dit is trouwens de 940e reply!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:58:
euh gladiool, tegen wie heb je het nu?
Dit is trouwens de 940e reply!
:)

Tegen iedereen eigenlijk :P, ik raak altijd in de war van al die chippies op ram.

941

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Abbadon heeft het in dit topic, of in het Dual xeon topic uitgelegd, maar het is idd geheugen wat in moderne systemen (xeon prestonia en beter, en opterons) prima werkt. In de MPX borden bijvoorbeeld werken chips met deze techniek weer net niet, best jammer als je ziet dat ze vaak 25% goedkoper zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
gladiool schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 10:28:
Ik zie dat je redelijk goedkoop kingston pc3200 ecc reg hebt, maar dat is wel "DUAL ROW" geheugen, ik neem aan met meer chipjes dan single row. Maar ik neem aan dat dit geen problemen geeft op dual opteron borden?
Dual Row betekent dat bijde kanten van het geheugen vol gepropt zitten met DIMM's. Ik heb zelf 512 MB pc3200 Reg ECC Kingston dubble row (1 latje) voor 55 euro geloof ik. Dus dat valt heel erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 20:49:
[...]Ik ben nu aan het testen maar het lijkt erop dat ie niet goed upclockt. As ik eerst niks doe en dan battlefield ga draaien dan is battlefield rete traag.
Verder heeft de hele handel ook al een keer gehangen, en dat gebeurd normaal ook nooit.
ik probeer nog even verder maar ziet er niet goed uit.
Deze settings gebruik ik voor RMClock (met twee 246 CG's onder win32, K8WE BIOS v 1.01):

Afbeeldingslocatie: http://img177.imageshack.us/img177/7113/RMClock01.th.png

Afbeeldingslocatie: http://img177.imageshack.us/img177/2576/RMClock02.th.png

Afbeeldingslocatie: http://img177.imageshack.us/img177/7884/RMClock03.th.png

Misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok thanx, ga een dezer dagen toch weer es testen want als alles op full power draait worden m'n grafische kaarten warm van de hitte van de CPUs en moet de fan ervoor op full, en dat maakt herrie.

Eigenlijk best een slecht idee, 2x 6600gt passief gekoeld in sli.

de 7800gtx heeft een single slot koeler, als die goedkoper wordt toch daar es naar kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@happychainsaw

Thanx, nu werkt het nu ook na wat prieken, bijde opterons klooken nu terug naar 800mhz met een vid van 0.8.

Ik blijf het echter vreemd vinden dat de beschikbare software van AMD dit niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij wil het niet werken.
Als ik de ac management op auto zet dan krijg ik een blue screen en dan meteen een reset.
En daar hou ik helemaal niet van.

Denk dat ik liever ga proberen powernow aan de gang te krijgen.

in iedergeval bedankt voor de hints en tips.

edit:
Ik heb powernow al aan de gang. Lang leve google, beetje wat fora afgelopen.
Ten eerste moet in je boot.ini de volgende switch staan: /usepmtimer
Ten tweede moet je bij control panel, power options kiezen voor portable/laptop.

die switch stond er bij mij al in maar ik had home/office als power option staan.
Nu draaien de 250s op 200x5 = 1000mhz (ipv 2400 normaal)
Temps zakken 10 graden bij de cpus!
Als je op full power wil draaien even de power optie aanpassen en hij staat weer vast op 2400.
Rebooten is niet nodig.
Ik heb wel hibernate uitgezet (slechte ervaringen mee)

edit2:
dit geldt voor XP pro, voor 2k3 zou het ook zoiets moeten zijn maar heb ik nog niet getest.
Het schakelen van de cpus gaat feilloos, er zijn een aantal tussen stadia waar ie naar kan schakelen.
Gamen gaat ook prima (en dat hakt erin wat betreft cpu belasting)
alweer een goede vinding van amd

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, tyan cpu temp sensoren behoren ook niet tot de beste:
cpu1 22
cpu2 27

Da's mooi ware het niet dat de kamertemp 25 graden is.
nou ja, het is in iedergeval een stuk koeler als zonder powernow
Ik heb alle fans nu op low en dan hoer je net een zacht gezoem van de psu fan |:(
Mooiste is dat dat de secundaire psu is, die alle fans en stuff voedt! en er past geen andere fan in die cpu want het is zo'n slimline fan. 8)7

Ach ja, voorlopig is het leefbaar zo.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Worden jullie ook zo vrolijk van die dalende Opteron prijzen ;)
Nu:
244 - 189 euro
246 - 234 euro
248 - 342 euro

Ik was van plan om 2 246's te gaan kopen, maar nu is de 248 op dezelfde prijs. Eigenlijk zou ik 2 246's moeten nemen want das cheaper... :)

En ik zit te twijfelen tussen het goedkopere gigabyte bord en de tyan K8WE. De tyan is wel stervensduur maar zit wel chokvol met features, en agp is toch een aflopende zaak. Ik heb het idee dat je met die tyan wel langer mee kan.

Ben trouwens benieuwd of de opteron dualcore prijzen gaan dalen....

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Voorlopig niet denk ik. AMD kan zich niet zoals Intel een prijzenslag veroorloven, de producktiecapaicteit is beperkt. De Opteron is vooral gericht op de servermarkt, een bedrijven kijken meestal toch meer naar prestaties dan kosten :P. AMD laat de prijzen voor dual-core opterons denk ik niet zakken voordat intel met dual-core Xeon's komt :P.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gladiool schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 14:19:
Worden jullie ook zo vrolijk van die dalende Opteron prijzen ;)
Nu:
244 - 189 euro
246 - 234 euro
248 - 342 euro

Ik was van plan om 2 246's te gaan kopen, maar nu is de 248 op dezelfde prijs. Eigenlijk zou ik 2 246's moeten nemen want das cheaper... :)
Damn gaat hard met die prijzen.
Je hebt geen email in je profiel staan maar neem eens contact met me op, catscit@gmail.com, denk dat ik je wel blij kan maken met 1 250 en eventueel een msi k8t, moet je er enkel een 250 bijkopen. is gegarandeerd goedkoper als 2 248en nieuw, misschien wel goedkoper als 2x 246.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:42
Misschien loop ik nu een beetje achter maar zijn er al mensen hier met een K8N Master 2??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Al dat geheugen duizelt me, maar ik begrijp dus dat als ik op een KW8E 2GB dual channel wil draaien, ik dus 4 stuks van 512mb nodig heb. Nu kwam ik hier bij alternate deze tegen,

http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=I9HD2I&

72 euro voor 512 mb valueram registred, pc 3200, ik weet niet of het ecc is maar dat heb ik toch niet nodig.

Zou ik hier slim aan doen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor degenen die het nog niet wisten: de AMD borden van SuperMicro staan eindelijk op hun website:

http://www.supermicro.com/aplus/

Helaas (nog) niet makkelijk bereikbaar vanaf de frontpage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 13:33
gladiool schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 09:46:
Al dat geheugen duizelt me, maar ik begrijp dus dat als ik op een KW8E 2GB dual channel wil draaien, ik dus 4 stuks van 512mb nodig heb. Nu kwam ik hier bij alternate deze tegen,

72 euro voor 512 mb valueram registred, pc 3200, ik weet niet of het ecc is maar dat heb ik toch niet nodig.

Ja, dat gaat 100% zeker werken op dat bord :) En ja, het is ook ECC (hint, zie de Kingston site ;) )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 10:39:
Voor degenen die het nog niet wisten: de AMD borden van SuperMicro staan eindelijk op hun website:

http://www.supermicro.com/aplus/

Helaas (nog) niet makkelijk bereikbaar vanaf de frontpage...
Alhoewel ik in eerste instantie helemaal zat van "eindelijk", valt me tijdens het rondkijken daar nu de regel "For OEM customers" op, waar ik minder blij van wordt. Het zou "meevallen", als iedere jan-doedel per 10 stuks ze in mag kopen (weet dat ze dat met enkele niet meer in de reguliere assortimenten beschikbare borden doen), maar vrees dat het net zo zla zijn als bij de Tyan Tiger K8S (jaja, die ken je waarschijnlijk niet, het grote broertje van de Tomcat K8S, kleine broertje van de Thunder K8S, dwz, dual cpu serverbord in ATX formaat, zonder NUMA (single cpu memory banks)). Die is niet te krijgen, Tyan zelf weet in het gros van de gevallen hem niet eens in hun reguliere systemen te vinden.
[edit]
Maar ze zijn toch leverbaar, shit, waarom heb ik geen geld

[ Voor 6% gewijzigd door Kippenijzer op 01-08-2005 15:09 . Reden: reactie op e-mail gehad over leverbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Abbadon schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 11:16:
[...]
Ja, dat gaat 100% zeker werken op dat bord :) En ja, het is ook ECC (hint, zie de Kingston site ;) )
spanx, ik had gekeken op de site van van kinston, en nu zie ik het ram wel bij de KW8E certified lijst staan. 8)7

---

Vervelend is dat veel winkels geen opterons op vooraad hebben, de goedkoopste shops tenminste. Dus ze kunnen niet kijken of ze CG, ouder, of E4 hebben...Ik kan er van uit gaan dat ze iig CG hebben niet?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kippenijzer schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 12:07:
[...]

Alhoewel ik in eerste instantie helemaal zat van "eindelijk", valt me tijdens het rondkijken daar nu de regel "For OEM customers" op, waar ik minder blij van wordt. Het zou "meevallen", als iedere jan-doedel per 10 stuks ze in mag kopen (weet dat ze dat met enkele niet meer in de reguliere assortimenten beschikbare borden doen), maar vrees dat het net zo zla zijn als bij de Tyan Tiger K8S (jaja, die ken je waarschijnlijk niet, het grote broertje van de Tomcat K8S, kleine broertje van de Thunder K8S, dwz, dual cpu serverbord in ATX formaat, zonder NUMA (single cpu memory banks)). Die is niet te krijgen, Tyan zelf weet in het gros van de gevallen hem niet eens in hun reguliere systemen te vinden.
[edit]
Maar ze zijn toch leverbaar, shit, waarom heb ik geen geld
Zie ook het 2cpu forum hierover, de supermicro boarden zijn gewoon te koop in amerika, maar het wordt verkocht als oem board, dus GEEN support, dus bijv geen bios updates!
Achteraf toch wel blij met m'n k8we...

@gladiool, je moet maar zo denken, de rush van het uitzoeken voor de aankoop is de helft van het plezier!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ehm, leverbaar via mijn supermicro leverancier hier in NL. De manuals zijn vanaf de SM site te dl-en, dus wss nieuwe biossen straks net zo goed, en RMA enzo gaat dus ook gewoon via SM-NL in dat geval, denk gewoon dat ze eindelijk snappen dat opteron borden wel eens kunnen helpen in hun "gevecht" tegen Tyan (even grof gesteld de grote concurrent atm, gezien beide soortgelijke productranges leveren, in dit geval voornamelijk server-moederborden en barebones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kippenijzer schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 18:40:
Ehm, leverbaar via mijn supermicro leverancier hier in NL. De manuals zijn vanaf de SM site te dl-en, dus wss nieuwe biossen straks net zo goed, en RMA enzo gaat dus ook gewoon via SM-NL in dat geval, denk gewoon dat ze eindelijk snappen dat opteron borden wel eens kunnen helpen in hun "gevecht" tegen Tyan (even grof gesteld de grote concurrent atm, gezien beide soortgelijke productranges leveren, in dit geval voornamelijk server-moederborden en barebones)
sterker nog,er staan al biossen op de site:
http://www.supermicro.com...ort/resources/results.cfm

Voor mensen die geen pci-x nodig hebben is dit een betere (en waarschijnlijk goedkopere) oplossing als een tyan k8we.

In het 2cpu thread staat een lijstje van winkels waar ie op voorrad is, mocht het niet lukken via de nederlandse leverancier.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kippenijzer schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 18:40:
Het is echt een fantastisch bord. Alles is dubbel uitgevoerd dankzij de nVidia 2200 + 2050. Dus 2x:

- x16 PCI-E
- x8 PCI-E
- 4x S-ATA II poorten
- Gigabit ethernet

Zie ook het blokschema in de handleiding:

http://www.supermicro.com.../nForce2200/MNL-H8DCE.pdf

Trouwens, als jij deze borden bij je Nederlandse leverancier kan kopen, dan kan iemand anders dat in principe toch ook? Of moet je ze minimaal met 1000 stuks afnemen o.i.d.? Wat kosten ze trouwens (ze zijn in de VS relatief goedkoop)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Sluitende prijzen heb ik nog niet (richtprijzen in dollars gekregen) en je kunt daar niet zomaar bestellen nee :). Echter verwacht ik dat een mailtje naar 4Launch of EMPC, die tegenwoordig beide het halve assortiment SuperMicro leveren je wel een sluitende prijs zal opleveren, die waarschijnlijk zelfs lager is dan de prijzen waarvoor ik ze in zou kunnen kopen :). Qua voorraad heb ik doorgekregen dat de H8DCE, waar jullie voor workstations om zullen zitten te springen vooralsnog niet op voorraad is, dus dan kun je daar iig rekening mee houden (ook nog geen indicatie wanneer dit wel zo zal zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier misschien al ervaring met de ASUS K8N-DL ?

Een dual opteronboard; nForce4-Pro, NUMA en PCI-E voor ca. € 280,00.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/63641/full.jpg

klik voor de pagina van ASUS
klik voor de review van Hardwarezone.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Wat zal ik doen....

Ik kwam er net achter dat als antec "Truepower 2: with one 12cm fan" zegt, dat ze niet de TP-2 550 EPS bedoelen, die heeft 2 80cm fan's. Beetje misleiden want ze hadden een tijdje ook de verkeerde foto op de site staan..

Nu is de Antec Truepower 2 550 intern exact gelijk aan de EPS variant, ik heb de specs naast elkaar gelegd. De 550 heeft een normale atx12volt stekker en de EPS variant een 4/8 pins uitvoering. EN de normale 550 heeft dus een 12cm FAN ipv van 2 van 8 bij de EPS.

Ik neem aan dat deze normale 550 (met 24pins atx 2.0 aansluiting) prima is voor een K8WE, en dat ik dan de 4 pins atx12v stekker met convertertje naar een 8 pins EPS kan omzetten.

zie hier voor aansluitingen van een TP-2 480
http://lp.pcmoddingmy.com...ics/Antec/TPII480/13a.jpg

Mijn mening is dat Antec het nog niet aandurfde 1 12 cm fan in de EPS versie te zetten (omdat die vaak aan dure machines hangt), maar blijkbaar is 1 12cm wel genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 02-08-2005 18:18 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en je wilt de 550 eps niet want?
Ik heb de 550 eps en die is behoorlijk stil. Ik heb er een noname 250W naast zitten en die maakt aanmerkelijk meer herrie.
De antec is stiller als mijn coolermaster 450 realpower en stiller als mijn stilste coolermate 120mm fan op weinig volt dmv de zalman fancontroller.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Aah oooooh, dat veranderd de zaak wel weer wat.

Ik heb er nu een CWT (antec) met 2 fan's in zitten , en die maakte wel een hoop herrie voordat ik er wat aan veranderd heb, vandaar... (alleen nu bedenk ik me dat antec misschien heel andere fan's gebruikt dan CWT) Dan misschien toch maar die EPS.... spanx.

[ Voor 19% gewijzigd door maratropa op 02-08-2005 19:30 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je er raptors of scsi schijven in mikt hoor je die er zeker bovenuit.
Was vandaag wat aan het unrarren op de scsi gijven, iet van 10G. Ik dacht, shit, wat maakt die bak ineens voor een vreemd geluid, net een fan die aanliep ergens, dus ik meteen kijken, kon niks zien, zoeken, luisteren, en ineens viel het kwartje, scsi schijven in raid 0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Laatst online: 17:44
Ik heb zojuist 2 Coolermaster E3W-NPTXS-04 (Socket 604) koelers op mn Opterons gezet en het wordt zonder de welbekende 80mm mod een beetje te warm (60/65 graden)...Wel stabiel en stil :) daar niet van maar ik denk dat er niet genoeg airflow van de reeds aanwezige 120mm koelers komt. Zijn er andere mensen die zon 3U Heatpipe van Coolermaster op een Opteron systeem hebben gezet?

Ow ja kan trouwens wel aanraden om de clip-versie te nemen, deze socket 604 versie heb ik middels de ijzerzaag van zn pootjes ontdaan, en de schroefdraad die erin aanwezig was uitgeboord voordat het überhaupt mogelijk was om hem te monteren B)

[ Voor 25% gewijzigd door LosserNL op 02-08-2005 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

LosserNL schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 21:55:
Ik heb zojuist 2 Coolermaster E3W-NPTXS-04 (Socket 604) koelers op mn Opterons gezet en het wordt zonder de welbekende 80mm mod een beetje te warm (60/65 graden)...Wel stabiel en stil :) daar niet van maar ik denk dat er niet genoeg airflow van de reeds aanwezige 120mm koelers komt. Zijn er andere mensen die zon 3U Heatpipe van Coolermaster op een Opteron systeem hebben gezet?
Ik heb niet die 3U heatpipes maar twee Thermaltake Fanless103 CL-P0019 op m'n dual Opteron 244, draait nu zo goed als idle op 37 resp. 39 graden. De 12CM stille NEXUS fan's zitten er wel direkt naast, en de heatpipes gericht naar of de intake c.q outtake fan gericht. Draait echt TOPPIE.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 19:39:
als je er raptors of scsi schijven in mikt hoor je die er zeker bovenuit.
Was vandaag wat aan het unrarren op de scsi gijven, iet van 10G. Ik dacht, shit, wat maakt die bak ineens voor een vreemd geluid, net een fan die aanliep ergens, dus ik meteen kijken, kon niks zien, zoeken, luisteren, en ineens viel het kwartje, scsi schijven in raid 0...
0000

T kan best wel stil hoor, in die doos van mij zitten ook scsi schijfjes (zie sig) deze zijn opgehangen in een soort bracket onder de 5,1/4 bay's. Deze bracket is opgehangen in een trillings dempende construktie.

Dit is best wel heel erg stil, ze maken niet echt meer geluid dan de maxtors diamond max 9+ die ik in mijn vorige dell machine had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb er 2 zalman 7000AlCu op zitten en m'n temps zijn enkele graden boven kamertemperatuur (powernow) en dat is met 2 250s.
60 graden idle is wel verdomd hoog.
Als ik alle casefans uitzet en de zalmans op laag (maar er is nauwelijks vershcil in geluid tussen hoog en laag) dan lopen de temps van de CPUs op naar 45 graden idle, 60 graden load.
Alleen de slechte koelers van de msi master2 produceren bij mij dat soort temps. En zelfs dat was over met 2 zalman casefans @ 7V

@ mashman:

Inderdaad, als ik van die silentmax behuizingen of misschien zelfs wel de zalman heatpipe brackets zou gebruiken zou het best stil kunnen zijn denk ik zo. Zodra ik wat verkocht heb gaan we weer investeren in allerlei leuke goodies.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LosserNL schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 21:55:

[...]
Tja, het zijn natuurlijk Xeon-koelers . . . en in feite zijn die niet gemaakt voor Opteronnekes dus ;) Ik heb dezelfde koelers op mijn Xeon, en die blijven behoorlijk koeler met die koelers dan jouw Opterons (omgekeerde wereld dus ;) ).

Maar waarom heb je niet de Opteron-versie gekocht van die koelers; De E3W-KPTXS-01 ?

Zie ook hier

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2005 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
John2B schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 22:47:
[...]

Ik heb niet die 3U heatpipes maar twee Thermaltake Fanless103 CL-P0019 op m'n dual Opteron 244, draait nu zo goed als idle op 37 resp. 39 graden. De 12CM stille NEXUS fan's zitten er wel direkt naast, en de heatpipes gericht naar of de intake c.q outtake fan gericht. Draait echt TOPPIE.
Wat voor kast/mobo heb je? Klinkt wel interressant. Zouden deze koelers lukken op 2 248's op een k8we in een stacker met 2 12cm intakes en 1 12 cm outake? En die zalmans klinken ook wel goed.

(Ik probeer het zowiezo eerst de AMD koelers, want die schijnen ook niet zo veel lawaai te maken.)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een vraagje over geheugen.
Kan ik zonder bezwaar op de ene cpu ander geheugen zetten als op de ander?
Ik zit de denken aan deze config:
cpu1: 2x 1024 reepjes, cas 3
cpu2: 4x 512 reepjes, cas2

even afgezien van dat alles op cas3 gaat lopen, heeft iemand hier ervaring mee?
Het gaat om een dual 250 op een k8we board.

Destijds veel duur cas2 geheugen gekocht, nu heb ik liever veel ipv snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
gladiool schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 09:46:

Koop bij sallandautomatisering of azerty deze bieden kingston pc3200 cas 2,5 reg ecc 512 MB voor 55 euro aan :).

Vind zelf jammer dat de prijzen van een opteron zodalen maar ook weer leuk. Komt een 2e opteron al in zicht B). Heb 2 maanden geleden ongeveer 240 euro betaald voor een 244 :'(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
  • Laatst online: 10-09 20:50
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 12:37:

Ik heb o.a. een Iwill DK8X systeem draaien met PC3200 Cas2 geheugen op CPU0 en PC2700 Cas2.5 geheugen op CPU1, nooit problemen mee gehad.
Het handige aan een dual opteron is gewoon dat je ook 2 memcontrollers hebt.

Je gehele systeem zal dus ook niet terugschakelen naar Cas3, maar gewoon de timings per processor aanpassen op het aanwezige geheugen.

edit:
Nog een toevoeging

Hebben andere bezitters van een Tyan K8WE ook zulke heethoofdjes als northbridges &PCI-X controller ?
Die gevaartes worden namelijk ongelofelijk heet bij mij.
Ik neem vanaf eind deze week een northbridge op in de waterkoeling, alsmede de PCI-X controller.
De tweede northbridge, nja, die zal zich daar maar moeten redden tussen de 2 videokaarten, hopelijk pikt ie nog een beetje verkoeling op van de 2 zalmans op de videokaarten :X

[ Voor 24% gewijzigd door Delta2 op 03-08-2005 17:21 ]

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Delta2 schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 17:15:
[...]

Ik heb o.a. een Iwill DK8X systeem draaien met PC3200 Cas2 geheugen op CPU0 en PC2700 Cas2.5 geheugen op CPU1, nooit problemen mee gehad.
Het handige aan een dual opteron is gewoon dat je ook 2 memcontrollers hebt.

Je gehele systeem zal dus ook niet terugschakelen naar Cas3, maar gewoon de timings per processor aanpassen op het aanwezige geheugen.

edit:
Nog een toevoeging

Hebben andere bezitters van een Tyan K8WE ook zulke heethoofdjes als northbridges &PCI-X controller ?
Ik neem vanaf eind deze week een northbridge op in de waterkoeling, alsmede de PCI-X controller.
De tweede northbridge, nja, die zal zich daar maar moeten redden tussen de 2 videokaarten, hopelijk pikt ie nog een beetje verkoeling op van de 2 zalmans op de videokaarten :X
Nog een Dk8x bezitter :), maar vind me bak ook erg warm worden. Processor word 22 graden, de rest van me PC word 50 graden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

gladiool schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 10:06:
[...]

Wat voor kast/mobo heb je? Klinkt wel interressant. Zouden deze koelers lukken op 2 248's op een k8we in een stacker met 2 12cm intakes en 1 12 cm outake? En die zalmans klinken ook wel goed.

(Ik probeer het zowiezo eerst de AMD koelers, want die schijnen ook niet zo veel lawaai te maken.)
Alles zit in een Chenbro SR107 met twee hotswap SATA Units

Afbeeldingslocatie: http://www.webconnexxion.com/tmp/Tyan_K8WE_S2895_Dual_Opteron_Passief2.jpg

Klik op plaatje voor een grote versie.

Temp processor rechts bij intake 42 Graden en processor temp links bij outake 38 Graden idle.

[ Voor 11% gewijzigd door John2B op 03-08-2005 21:13 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delta2 schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 17:15:
[...]
Ja, ik heb er actieve koeling op moeten zetten anders kon ik niet stabiel overklokken.
zie:
http://www.k8we.com/galle...mId=965&g2_serialNumber=2
en de andere foto's op:
http://www.k8we.com/?q=ga...re:ShowItem&g2_itemId=938
En zonder overklokken waren ze voornamelijk m'n grafische kaarten aan het oververhitten.
Ik had ook zalmans gekocht maar die kregen het niet gekoeld, de heetste zit een grafische kaart over dus daar valt al niks te winnen met een zalman want die moet je toch weer inkorten.

Als er hier nog mensen aan het shoppen zijn voor opterons, ik heb een 250 over, voor weinig ahw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 12:37:

Destijds veel duur cas2 geheugen gekocht, nu heb ik liever veel ipv snel...
dit had ik ook in me hoofd, ik heb nu

CPU1 1x 512 en CPU2 1x 512.
dat bestaat uit:
1x TwinX1024RE Corsair XMS Platinum 2x 512MB PC-3200ECC Reg. Low Latency Cas2

en ik wil dit er bij doen:
1x TwinX2048RE Corsair XMS Platinum 2x 1024MB PC-3200ECC Reg. Low Latency Cas3
dan wordt het totaal:

CPU1 1x 1024 Cas3 + 1x 512 Cas2
CPU2 1x 1024 Cas3 + 1x 512 Cas2.

zou dit wel gaan werken? want dit lijkt me de ideale oplossing voor het geheugen kieskeurig mobotje MS-9130.
me mobo is een MSI MS-9130 K8T Master2-FAR met 2x 244 CG, want met 3 gig heb je gewoon meer vrijheid dan met 1 gig.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Nou kan het zijn dat ik me vergis, maar opteron ondersteund toch ook dual channel? Dan kun je imho beter 2x1024 op 1 cpu, en 2x12 op de andere hangen. Heb je ook nog eens dat je cl2 spul ook echt cl2 blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De msi waar obi het over heeft heeft alle geheugenbanken aan 1 cpu.
Maareh obi, als het niet werkt wil ik wel een van de sets geheugen van je overkopen, maakt niet uit welke.
Als het wel werkt doe ik hetzelfde maar dan op m'n k8we.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
G_M_C mijn moederbord (MSI K8T-Master2-FAR) heeft Socket-604 bevestigingsgaten in plaats van Socket 754/939/940...vandaar dat ik die Opteron versie niet kon monteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LosserNL schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:34:
G_M_C mijn moederbord (MSI K8T-Master2-FAR) heeft Socket-604 bevestigingsgaten in plaats van Socket 754/939/940...vandaar dat ik die Opteron versie niet kon monteren :)
pasten die 604 koelers wel zonder problemen?
Zover ik weet zijn de gaten op de msi ook net geen 604!
Wel handig om te weten, de k8n heeft dezelfde koelers en dezelfde gaten als de k8t

Ik zou zelf deze op m'n k8t willen zetten:
http://www.thermalright.com/a_page/main_product_si9xv.htm
maar nog niet verkrijgbaar in de benelux.
(en dan de 250s in de msi en 275ers in de k8we >:) )

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Als je de pootjes eraf zaagt, en het schroefdraad even uitboort, dan kan je er netjes een schroef er doorheen doen met een boutje aan de bovenkant :) Zonder problemen is relatief :D

Die koeler die jij erop wil zetten past sowieso, aangezien iemand op 2cpu.com daar al naar heeft gekeken...Je hebt dan ook veel meer ruimte voor de AGP kaart :)

[ Voor 32% gewijzigd door LosserNL op 04-08-2005 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 13:22:
De msi waar obi het over heeft heeft alle geheugenbanken aan 1 cpu.
Maareh obi, als het niet werkt wil ik wel een van de sets geheugen van je overkopen, maakt niet uit welke.
Als het wel werkt doe ik hetzelfde maar dan op m'n k8we.
Is best, ik koop ze pas op de HCC dagen , laten we hopen dat het dan wat goedkoper is :)
3GB ram is wel lekker voor FS 2004 op 1600x 1200 x 32 met FSAA x6T3 [infeite FSAA x18] en AF x16
nu gebruikt me sys op 1024 x 768 x 32 met FSAA x6 en AF x16 zo'n 980 MB :)

hier een picje toen ik de Airbus A380 van Singapore Airlines was aan het vliegen 4000 foot boven Noord Brabant :)

click thumbnail to enlarge!

Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/albums/album90/Singapore_Airlines_A380_2.thumb.jpg

@ Catscit zieke pop haha Dual 250 en dual 275 lol :P

Ik hoop echt dat er nog een bios komt voor Dual 252 support, die zijn echt een stukkie rapper dan Dual 250's kijk maar:

http://www.gamepc.com/lab...ent.asp?id=x36o252&page=1

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 252ers in m'n k8we gehad, even om voor iemand te testen en ik was niet echt onder de indruk.
Enige voordeel is dat de 252s veel koeler lopen en (dus?) veel hoger klokken. Misschien was het probleem dat ik maar 1 gig in m'n bak had zitten op dat moment (1x512mb per cpu).
250ers zijn zoiezo snel genoeg voor dagelijks gebruik. Ik heb ook 246ers ter vergelijking gehad en het verschil tussen 246 en 250 merk je veeel beter als 250 en 252.
Nee, mijn volgende stap wordt 2x dual core. 270 of 275, ligt er een beetje aan wat de software doet, als er meer multithreading spul komt is 270 wel ok, zo niet dan is 270 wel een stap achteruit tov 250ers. Vooral onder windows want die gaat gewoon helemaal niet slim om met meerdere cpus/cores.

@KGB: inderdaad, ik heb de foto's op de 2cpu thread gezien van de thermalrights en dat ziet er goed uit:
Afbeeldingslocatie: http://img346.imageshack.us/img346/9941/imageshack53tb.jpg
maar dan wel een goede fan boven het geheugen om de warmte daar af te voeren. Want het geheugen op de k8t wordt WARM

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jah die koelers zijn idd erg L33T :D

ik vraag me af wat ze gan kosten, leuk om me 244's koeler te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 21:33:
jah die koelers zijn idd erg L33T :D

ik vraag me af wat ze gan kosten, leuk om me 244's koeler te houden :)
Ik weet niet waar jij last van hebt maar me 244 word maar 22 graden. Dus weet niet hoe koel jij ze wil hebben 19 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zit op een zolderkamer waar het vaak 40 graden C + kan worden dus koeling is van groot belang, me 244's worden ook gauw 42 garden C, met de Airco Unit aan. me kamer heeft namelijk 26 vierkante meter oppervlak het dak zit gelijk boven me hoofd ;) das 1 groot warmte panneel in de zomeer, vandaar zijn goedecoolers van groot belang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:30

J2S

Termi schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 12:51:
[...]

Ik weet niet waar jij last van hebt maar me 244 word maar 22 graden. Dus weet niet hoe koel jij ze wil hebben 19 graden?
En wat voor koeling gebruik jij dan? Mijn 244's zijn ATM 46/40 C onder full load met standaard koelers.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik heb ook het hele zwikkie besteld, incluis 2 arctic freezer 64 koelers, ze zijn niet zo duur en volgens de reviews redelijk goed, dus ik ben benieuwd...

22 graden is wel lekker koel!

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
J2S schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 13:35:
[...]

En wat voor koeling gebruik jij dan? Mijn 244's zijn ATM 46/40 C onder full load met standaard koelers.
Goed eff een uitdraaitje gemaakt met Everest lavalys huppelepup editie :).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
    Sensor Properties:
      Sensor Type                                       Winbond W83627THF  (ISA 290h)
      Chassis Intrusion Detected                        No

Temperatures:
      Motherboard                                       47 °C  (117 °F)
      CPU                                               21 °C  (70 °F)
      Seagate ST340014A                                 53 °C  (127 °F)
      Maxtor 6Y120L0                                    59 °C  (138 °F)

Cooling Fans:
      CPU                                               5625 RPM

Voltage Values:
      CPU Core                                          1.10 V
      +3.3 V                                            3.17 V
      +5 V                                              4.95 V
      +12 V                                             12.22 V
      +5 V Standby                                      5.06 V

Dus ok 1 me sensor klopt niet, of 2 de meeste warmte zit in de harde schijven :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zodan dat is wel erg fraai, 21 graden C voor je CPU's en 47 graden C voor je mobo, het verschil is nogal huge, het ziet er zo onwaarschijnlijk uit maar goed, dit is een goed bewijs :+ B) :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Termi, De processor temperatuur ziet er wel erg laag uit in verhouding met de rest. Tevens zijn je hardeschijfen wel aan de erg warme kant. Ik geloof dat Maxtor een maximale bedrijfs temperatuur van 50 graden voor zijn IDE/S-ATA schijfen aanraad.

[ Voor 33% gewijzigd door _Dune_ op 05-08-2005 16:12 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schijven zijn inderdaad VEEL te warm, hier 2 tempertuur metingen zelfde tijdstip, van m'n k8we:

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~cats/opteron/nvmonitor.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~cats/opteron/speedfan.JPG

dat ziet er imho VEEL beter uit.
De warme cpu is degene met 2 6600GT passief gekoeld beneden zich, ik heb net bf2 gespeeld...

ik heb een coolermaster aerogate 2 met 4 temp sensoren IN m'n kast zitten.
Dan kan ik altijd onafhankelijk van moederbord en software controleren hoe warm onderdelen worden.
Grootste risico bij de k8we is de 2050 chip. Zonder actieve koeling werd die regelmatig 100 graden. M'n eerste moederbord is er op overleden denk ik, m'n 2e heeft een uurtje origineel gedraaid, toen de heatsinks eraf en iets behoorlijk erop. Nu begint de coolermaster te piepen als de 2050 55 graden wordt en dat is behoorlijk snel als ik de actieve coolers op 5 volt laat lopen en de airflow in de kast halveer.
foto's van mij setup staan op www.k8we.com ,my systems, catcit.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 10:17
Ik zit te twijfelen of ik andere coolers ga monteren (watercooling is ook wel leuk... :P ) Mijn temps zijn 36/37 graden dus opzicht valt dat nog wel mee (2 244's btw) met gemodde stock blokjes :D (2 x 80 mm ipv van 60 en 70 mm ;)). Iemand nog ideeen voor niet al te dure blokken die passen op een msi k8t(liefst beide met schroefbevestiging)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rambo-2001
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 16:35:
schijven zijn inderdaad VEEL te warm, hier 2 tempertuur metingen zelfde tijdstip, van m'n k8we:

[afbeelding]

[afbeelding]

dat ziet er imho VEEL beter uit.
De warme cpu is degene met 2 6600GT passief gekoeld beneden zich, ik heb net bf2 gespeeld...

ik heb een coolermaster aerogate 2 met 4 temp sensoren IN m'n kast zitten.
Dan kan ik altijd onafhankelijk van moederbord en software controleren hoe warm onderdelen worden.
Grootste risico bij de k8we is de 2050 chip. Zonder actieve koeling werd die regelmatig 100 graden. M'n eerste moederbord is er op overleden denk ik, m'n 2e heeft een uurtje origineel gedraaid, toen de heatsinks eraf en iets behoorlijk erop. Nu begint de coolermaster te piepen als de 2050 55 graden wordt en dat is behoorlijk snel als ik de actieve coolers op 5 volt laat lopen en de airflow in de kast halveer.
foto's van mij setup staan op www.k8we.com ,my systems, catcit.
Ik neem aan dat je die chipset 2050 koelt omdat je overklokt of is het aan te raden om deze actief te koelen ?

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rambo-2001 schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 00:33:
[...]

Ik neem aan dat je die chipset 2050 koelt omdat je overklokt of is het aan te raden om deze actief te koelen ?
Als je niet overklokt en zorgt voor een heel goede airflow in de kast kom je wel weg zonder actieve koeling. Maar dan moet je niet vreemd opkijken als het ding vrolijk 80-100 graden draait.
Zodra je ook maar iets van overklokken doet ontkom je niet aan iets van extra koeling, temperaturen gaan dan RUIM over de 100 graden en dan beginnen er dingen te stinken en te smelten. Ik heb nog ergens een screenshotje van de temp van dat ding, geen extra koeling
hiero:
Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~cats/opteron/yy_t105.jpg
klikable

en da's niet overgeklokt, standaard koeling, wel airfllow, maar tijdens gamen (dan heeft ie het druk). Met overklokken heb ik temps gezien tot 125 graden.
Zonder actieve koeling haalde ik net 420mhz en als je em dan zo 10min liet lopen dan ging ie uit.
Met actieve koeling haal ik de 450mhz, 440 is 100% stabiel.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 07:50 ]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.