Maxtor S-ATA HD zeer traag bij partitie-partitie copy

Pagina: 1
Acties:

• MasterFreak
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-02 18:02

MasterFreak

Zeker weten!

Topicstarter
Hallo,

Sinds gister heb ik de Maxtor 6Y120M0 120 Gb S-ATA 8MB 7200RPM. Alleen vindt ik hem erg traag. Hij is op de Onboard SATA controller van m'n ABIT NF7-S rev.2 mobo aangesloten. Als ik een bestand van bijv. 600 mb van de ene partitie op de andere partitie moet zetten duurt dit wel 5 minuten.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/masterfreaksplace/trage%20hd.JPG
Dit lijkt mij niet erg snel voor S-ATA.

Nu heb ik DIT topic ook al eens doorgelezen, alleen dat mocht niet baten. Van de Maxtor fabriek af schijnt er ook een soort write-verify beveiliging op te zitten die na 10 shutdowns zich automatisch uitschakeld, hij is al vaker aan en uit geweest. Ik heb het nieuwste bios op mijn mobo, drivers van de abit cd geprobeert, en de (nieuwste) drivers van de abit diskette. Ik weet ook niet waar ik kan zien op welke DMA is ingesteld. Met de programmatje's die op de Maxtor site staan ben ik niks opgeschoten. (WSVET en Powermax). De partitie's zijn NTFS, gepartitioneerd met Windows XP cd. Alle hulp is welkom!

sytem specs:
1700+
Abit NF7-S revision 2 moederbord
1x Maxtor 6Y120M0 120 Gb S-ATA 8MB 7200RPM
1x WD 800BB 80GB ATA100 (ide, af of aankoppelen maakt geen verschil)
512MB Kingston PC3200
450W Antec voeding

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Traag..? Ik vind het juist normale snelheden. En waarom het kopieren tussen twee partities zo langzaam is kun je gewoon in de FAQ terugvinden (kijk onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?") :)

Vergeet niet dat dit geen pure SATA schijf is zoals de WD Raptor. Het is gewoon een PATA schijfje met een SATA aansluiting. Verwacht dus geen prestaties die ver boven de gemiddelde IDE schijf liggen.

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

BalusC schreef op 02 oktober 2003 @ 17:02:
Traag..? Ik vind het juist normale snelheden. En waarom het kopieren tussen twee partities zo langzaam is kun je gewoon in de FAQ terugvinden (kijk onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?") :)

Vergeet niet dat dit geen pure SATA schijf is zoals de WD Raptor. Het is gewoon een PATA schijfje met een SATA aansluiting. Verwacht dus geen prestaties die ver boven de gemiddelde IDE schijf liggen.
600 mb in 5 minuten is wel degelijk traag hoor.
Ikzelf gooi zo 700 mb in 1-2 minuten over met de PATA versie van die hd...

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

normale snelheden hoor !

Niets mis mee...
Met dezelfde sata schijf, afgezien van 80gb ipv 120gb , haal ik vergelijkbare scores.
Dit met een native sata controller.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

X-G schreef op 02 October 2003 @ 17:05:
600 mb in 5 minuten is wel degelijk traag hoor.
Ikzelf gooi zo 700 mb in 1-2 minuten over met de PATA versie van die hd...
5 minuten is inderdaad teveel van het goede. Maar op dat screenshotje staat 22,7MB/s en da's ongeveer de helft van de hoogst gemeten snelheid en dat is dan weer een uitstekende score.

Doe eens een ATTO en HDTach bench van dat schijfje :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 02-10-2003 17:11 ]

Verwijderd

[blaat]

Sorry, tussen mijn partities kopier ik 1,4gb in 2 minuten :)

[ Voor 162% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2003 17:16 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

NigelDokter .. Je doet het tussen 2 schijven, de TS doet het tussen 2 partities :)

Ik kan ook zeggen dat ik 3 seconden doe over een 655MB file tussen twee 3-disk RAID0 arrays van mijn schijven. Maar da's helemaal niet het probleem :)

• MasterFreak

MasterFreak

Zeker weten!

Topicstarter
hmmkay, maar dan vraag ik me nog af waarom dat kopieren van partitie naar partitie zo ontieglijk traag is, afgezien het feit waar de partitie's staan (vindt ik het persoonlijk wel lang duren), dus ik zou graag even willen horen of dit bij andere mensen ook zo lang duurt. :)

[ Voor 6% gewijzigd door MasterFreak op 02-10-2003 17:17 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

MasterFreak schreef op 02 oktober 2003 @ 17:16:
hmmkay, maar dan vraag ik me nog af waarom dat kopieren van partitie naar partitie zo ontieglijk traag is
Stel je deze vraag specifiek voor jouw geval of in het algemeen :?

• MasterFreak

MasterFreak

Zeker weten!

Topicstarter
BalusC schreef op 02 October 2003 @ 17:18:
[...]
Stel je deze vraag specifiek voor jouw geval of in het algemeen :?
Voor mijn geval. Maargoed misschien hebben er andere mensen ook iets aan.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In theorie is de maximumsnelheid voor het kopieren tussen partities de helft van de maximumsnelheid van de schijf zelf :) Immers, de kop van de schijf kan enkel óf lezen óf schrijven en niet tegelijk. Daarnaast moet het ook nog switchen tussen tracks en wachten op de juiste sector, wat ook tijd kost :)

Wat jouw geval betreft: 5 minuten is wel erg lang. Hoor je de schijf daarbij ook tikken danwel ratelen? Check de schijf met het tooltje van de fabrikant of het wel gezond is (meer info en linkjes staan in de FAQ van dit subforum). Heb je het ook geprobeerd met andere bestanden? Heb je geen virusscanner draaien? Heb je al wat meer benches gedraaid?

Ik heb de titel trouwens gefixt, dit om aan te geven op welk punt de schijf nou traag is :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 02-10-2003 17:32 ]

• MasterFreak

MasterFreak

Zeker weten!

Topicstarter
Ik heb eens Powermax gedraaid, ik heb daarvan de quicktest gedaan en wat testen die nodig waren na de installatie van de HD, deze waar allemaal goed. Verder, de HD rateld wel bij het kopieren, bij het kopieren van partitie naar partitie meer als van directory naar directory.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bij directory > directory hoeft enkel het pad gewijzigd te worden, terwij bij partitie > partitie het héle bestand ook nog mee moet :)

Hoe zit het met de onbeantwoorde vragen :?

Maargoed, voor de rest vind ik het an sich nog altijd een erg vaag probleem ..

• MasterFreak

MasterFreak

Zeker weten!

Topicstarter
ow jah sorry vergeten, Heb geen virusscanner draaien (Windows staat er nieuw op sinds gister, alle drivers en updates zitten er al wel op). Ik heb eens een map van ronde de 600-700mb overgekopieert van partitie naar partitie en dat ging sneller dan de zipfile die ik eerst gebruikte. ik heb ook ATTO gedraaid, Die gaf zelfs waarden van over de 70 mb (write). Ik kan geen screenie bijvoegen omdat ik op het moment niet kan uploaden bij lycos. Komt het er nu op neer dat ik zorgen maak om niets?

[ Voor 26% gewijzigd door MasterFreak op 02-10-2003 19:33 ]

• Vincent Meijer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:07

Vincent Meijer

You better believe it!

Ik heb hier hetzelfde probleem/geval. Ik heb weliswaar m'n 2 maxtor 120GB sata in raid 0 staan maar bij mij is het kopieren van partitie naar partitie en het kopieren van schijf naar schijf ook erg traag. Als ik sisoft sandra draai krijg ik op de eerste partitie een score van ongeveer 29000kb/s en op de andere partitie een score van ongveer 45000kb/s. Voor de duidelijkheid, ik heb de schijven in raid 0 staan en vervolgens daar 2 partities van elk ongeveer 120GB op gemaakt.

Systeem specs

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-03 14:56

DJT

meijern schreef op 03 oktober 2003 @ 03:28:
Ik heb hier hetzelfde probleem/geval. Ik heb weliswaar m'n 2 maxtor 120GB sata in raid 0 staan maar bij mij is het kopieren van partitie naar partitie en het kopieren van schijf naar schijf ook erg traag. Als ik sisoft sandra draai krijg ik op de eerste partitie een score van ongeveer 29000kb/s en op de andere partitie een score van ongveer 45000kb/s. Voor de duidelijkheid, ik heb de schijven in raid 0 staan en vervolgens daar 2 partities van elk ongeveer 120GB op gemaakt.
Ik heb 2 x 80GB S-ATA van Maxtor die ik tegenwoordig NIET meer in RAID heb staan omdat kopiëren van partitie naar partitie héél traag ging. Nu staan ze los van elkaar en dat gaat vele malen sneller. :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op mijn WD Raptor duurt het kopieren van een Warcraft 3 Clone CD image (720mb) ongeveer een 30 seconden van de ene partitie naar de andere. Allebei de partities op die Raptor dus. Fijn ding die Raptor :)

*aai*

https://discord.com/invite/tweakers

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

MasterFreak schreef op 02 October 2003 @ 18:57:
ow jah sorry vergeten, Heb geen virusscanner draaien (Windows staat er nieuw op sinds gister, alle drivers en updates zitten er al wel op). Ik heb eens een map van ronde de 600-700mb overgekopieert van partitie naar partitie en dat ging sneller dan de zipfile die ik eerst gebruikte. ik heb ook ATTO gedraaid, Die gaf zelfs waarden van over de 70 mb (write). Ik kan geen screenie bijvoegen omdat ik op het moment niet kan uploaden bij lycos. Komt het er nu op neer dat ik zorgen maak om niets?
Daar lijkt het wel op :)

Trouwens: hoe verder de partitie op de schijf staat, hoe langzamer de partitie is (omdat de omtrek van de tracks hier kleiner zijn, waardoor er minder sectors op een track passen en de data verhoudingsgewijs dus langzamer langs de leeskop komt). Met HDTach kun je dit heel mooi aantonen, hieronder heb je een voorbeeldshotje:
Afbeeldingslocatie: http://www.lostcircuits.com/advice/sata150/hdtach.gif

Helemaal voorin deze schijf gaat lezen dus met 45MB/s en helemaal schterin gaat schrijven met 10MB/s. Een 700MB file wordt dus in 700/45 = 15,5 sec. gelezen en in 700/10 = 70 sec. geschreven. Totaal = 85,5 sec. Maar da's puur theorie, de leeskop moet ook nog switchen tussen de tracks en wachten tot de juiste sectoren voorbijkomen (seek time). Een totaal van 2 minuten is dus enigszins redelijk voor deze schijf :)
Pagina: 1