Een pc met windows 95 heb ik via een cross cable verbonden met een pc met windows 98 om de printer te kunnen delen. Het netwerk werkt. Op de pc met windows 98 kan ik inbellen (en vervolgens internetten). Op de pc met windows 95 kan ik wel inbellen maar niet internetten (dns werkt niet, kan niet pingen). Winipcfg kan ik niet opstarten, dan krijg ik een foutmelding. Weet iemand een oplossing voor dit probleem?
Verwijderd
Als je nou eens begint met die foutmelding te geven
We kunnen toch niet zomaar alles raden 
En gooi er dan meteen een sloot aan andere informatie bij, zoals de gebruikte instellingen, en überhaupt de wijze van dat 'inbellen'. Is dat via POTS of ISDN? Of met breedband?
En gooi er dan meteen een sloot aan andere informatie bij, zoals de gebruikte instellingen, en überhaupt de wijze van dat 'inbellen'. Is dat via POTS of ISDN? Of met breedband?
Ik ben in via een analoog telefoonlijntje.
Voor de netwerkverbinding gebruik ik NetBEUI als standaarprotocol, verder draait er op het netwerk IPX/SPX met de mogelijkheid voor NetBios. De modem (als standaarmodem geinstalleerd) is tcp/ip in gebruik met alle standaarinstellingen (automatische dns toewijzing enz.). Als ik winipcfg opstart krijg ik de volgende melding: "Kritieke fout; Kan de ip-configuratie niet lezen".
Voor de netwerkverbinding gebruik ik NetBEUI als standaarprotocol, verder draait er op het netwerk IPX/SPX met de mogelijkheid voor NetBios. De modem (als standaarmodem geinstalleerd) is tcp/ip in gebruik met alle standaarinstellingen (automatische dns toewijzing enz.). Als ik winipcfg opstart krijg ik de volgende melding: "Kritieke fout; Kan de ip-configuratie niet lezen".
WAT is je subnetmask dan?
je foutmelding van winipcfg komt waarschijnlijk omdat je geen tcp/IP geïnstalleerd hebt. misschien wel makkelijk omdat te doen hè.
je foutmelding van winipcfg komt waarschijnlijk omdat je geen tcp/IP geïnstalleerd hebt. misschien wel makkelijk omdat te doen hè.
edit:
een topic "kicken" binnen 24 uur mag eigenlijk niet, en aangezien je een nieuwe user hier bent, verzoek ik je deze faq even door te lezen.
mocht het dan nog niet duidelijk zijn, dan helpen we je graag. Mist je je vraag duidelijk stelt, met alle nuttige info erbij.
succes zorq
een topic "kicken" binnen 24 uur mag eigenlijk niet, en aangezien je een nieuwe user hier bent, verzoek ik je deze faq even door te lezen.
mocht het dan nog niet duidelijk zijn, dan helpen we je graag. Mist je je vraag duidelijk stelt, met alle nuttige info erbij.
succes zorq
[ Voor 54% gewijzigd door KompjoeFriek op 04-10-2003 15:30 ]
tcp/ip is geinstallerd voor zowel de netwerkkaart als het modem. Ik heb geen subnetmask ingesteld. Misschien is dat het probleem, omdat de computer het ip-adres van dhcp server niet weet en daardoor geen ip-adres krijgt toegewezen.
is tcp/ip ook geïnstalleerd op de win95 machine?
staat daar als gateway en dns het IP van de win98 maschine ingesteld?
probeer vanaf je win95 machine eens 216.239.59.99 te pingen (is www.google.nl)
staat daar als gateway en dns het IP van de win98 maschine ingesteld?
probeer vanaf je win95 machine eens 216.239.59.99 te pingen (is www.google.nl)
edit:
sorry, net over je dhcp-verhaal heen gelezen. Stel op je win98 machine het ip voor de netwerkkaart eens in op 192.168.0.1, met subnetmask 255.255.255.0
op de win95 machine doe je dat ook, maar dan met ip 192.168.0.2 (of een ander getal boven 1 en onder 255) met het zelfde subnetmask (255.255.255.0).
daar zet je ook nog eens de gateway op 192.168.0.1 (win98 machine) en de dns ook op 192.168.0.1
Je modem MOET wel op dhcp blijven staan, anders krijg je waarschijnlijn niet eens verbinding meer
sorry, net over je dhcp-verhaal heen gelezen. Stel op je win98 machine het ip voor de netwerkkaart eens in op 192.168.0.1, met subnetmask 255.255.255.0
op de win95 machine doe je dat ook, maar dan met ip 192.168.0.2 (of een ander getal boven 1 en onder 255) met het zelfde subnetmask (255.255.255.0).
daar zet je ook nog eens de gateway op 192.168.0.1 (win98 machine) en de dns ook op 192.168.0.1
Je modem MOET wel op dhcp blijven staan, anders krijg je waarschijnlijn niet eens verbinding meer
edit:
laat het ook ff weten als het gelukt is, en wat je gedaan hebt.
laat het ook ff weten als het gelukt is, en wat je gedaan hebt.
[ Voor 67% gewijzigd door KompjoeFriek op 04-10-2003 15:54 ]
Op de pc met win 98 heb ik dialup networking 1.4 geïnstalleerd. De beide netwerkkaarten heb ik een ip-nummer toegewezen. Alle problemen en foutmeldingen zijn hiermee opgelost. Bedankt voor je tip!
Pagina: 1