[P4P800] Onboard sound brak (klikjes/gekraak)

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik heb dus recent een P4P800 mobo samengesteld en het volgende probleem tegengekomen :

Voor de volledigheid:

Asus P4P800 (niet de deluxe)

http://www.asus.com/produ...et478/p4p800/overview.htm

PIV 2.8 GHz (800FSB)
2*512 MB DDR-RAM PC333/PC2700
XFX FX5600 (8x)

http://www.xfxforce.com/product_view.php?sku=PVT31KUC

Maxtor 6Y080P0
DVD ROM (LG)
Chieftex kast met 360 W voeding (+ frontpanel voor audio (zie verder))

Probleem :

Tijdens het beluisteren van gelijk welke audiobron hoor ik "klikjes".

Wat heb ik al geprobeerd :

1. Andere speakers

-> Zelfde probleem

2. Speakers eens op andere pc geprobeerd. Alsook de mp3's en de audio cd's die ik probeerde af te spelen

-> Alles werkt perfect.

3. Zoek op google

Niks relevants gevonden (buiten 2 GOT links)

4. Zoeken op GOT

In de "P4P800 Ervaringen" topic is er iemand met hetzelfde probleem echter volgens een andere tweaker is dit op te lossen door gewoon in de audio settings het "master" volume te verlagen. Dit helpt echter niet. Ik hoor de klikjes nog steeds (gewoon wat stiller dus ...)

[rml]Asus P4C800/P4P800 (Deluxe) [ Ervaringen][/rml]?

Let op de post van --hyper--

[rml]Deorgere in "Asus P4C800/P4P800 (Deluxe) [ Ervaringen]"[/rml]

En deze dan.

Echter die oplossing werkte bij mij dus niet.

5. Dan maar de wanhopige toer op :

Ik had wel eens gehoord dat bepaalde toestellen die op hetzelfde circuit zitten als audioapparatuur dergelijke klikjes kon veroorzaken. Ik dus audio op apart circuit aangesloten en dit hielp ook niet.

6. Nieuwe drivers (her)installeren.

Had eerst drivers vanop de CD die bij het mobo zat. Dan maar drivers vanop de asus site.

Hielp ook niet

7. BIOS flash naar laatste release.

Hielp ook niet.

8. Alle mogelijk software instellingen in het Soundmax Control panel veranderd.

9. Ik heb ook alle bovenstaande geprobeerd met zowel de FRONT audio uitgang als die op de achterkant. Bij 8 heb ik ook die "auto detectie" feature die automatisch detecteert welke audioapparatuur je aansluit uitgezet.

Hielp ook niet.

Iemand enig idee hierover ?

[ Voor 18% gewijzigd door frv op 30-09-2003 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Succes met oplossen, mij is het op m'n vorige P4C800 Deluxe niet gelukt(zelfde AC97 codec).
Zelfde problemen zijn er ook voor gebruikers van een P4PE(AD1980), zie hier

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2003 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een asus p4p800 met hetzelfde probleem.
TIP: ga in je bios, en stel daar je FSB/ AGP divider op manual in. dan stel je de frequentie in op 67.33/ 34.33 MHz (bij mij 1 stap hoger als 66.66/33.33)... en dit heeft bij mij het probleem verholpen.

Het schijnt dat de audio-chip net niet lekker werkt met de standaard 66.66/33.33 Mhz bus snelheden... proberen zou ik zeggen!
Dit heb ik net uitgevoerd en heeft bij mij geholpen, hij tikt niet meer

hiep hoi!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2003 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
Ik heb in men bios geen optie voor de genoemde snelheden.

enkel :

66.66/33.33

72.73/36.36

80.00/40.00

De 72 al geprobeerd maar helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gen schreef op 01 October 2003 @ 21:16:
Ik heb in men bios geen optie voor de genoemde snelheden.

enkel :

66.66/33.33

72.73/36.36

80.00/40.00

De 72 al geprobeerd maar helpt niet.
moet je handmatig doen :)

Ik heb ook kraak geluiden met creative 5.1 kaartje, die onboard weet ik niet gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 21:31:
[...]

moet je handmatig doen :)

Ik heb ook kraak geluiden met creative 5.1 kaartje, die onboard weet ik niet gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
ok die manual optie vond ik niet. Staat nergens iets waar ja dat kunt instellen. Die "overclock" feature staat op manual maar enige waarden die ik kan ingeven zijn die bovengenoemde.

Echter ik denk dat ik het toch opgelost heb.

Tijdens het bladeren door de handleiding viel me op dat als je de frontaudio niet gebruikt je met 2 jumpers de connectors moet afsluiten.

Goed op dit punt wilde ik alles proberen dus maar effe gedaan en weg waren de klikjes. Maw die Front audio deed het hem.

Toch maar effe gaan klagen bij asus hiervoor. Ik bedoel maar je betaald voor een systeem met extra features zoals die front audio en wat krijg je ? Een systeem met veel features waarvan een aantal niet naar behoren werken.
Het zou een Microsoft product moeten geweest zijn dan had iedereen hier al lang moord en brand geschreeuwd.

[ Voor 195% gewijzigd door frv op 01-10-2003 22:09 . Reden: spelfouten sigh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
Nee toch niet.
Na een tijdje begon het klikken gewoon opnieuw.

Ben het nu echt wel beu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja, ik had dus gisteren dat hij het goed deed, maar bij mij is het dus vanochtend weer opnieuw opgetreden. Als ik met een koptelefoon luister, dan is het helemaal niet om aan te horen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
Verwijderd schreef op 02 oktober 2003 @ 11:19:
tja, ik had dus gisteren dat hij het goed deed, maar bij mij is het dus vanochtend weer opnieuw opgetreden. Als ik met een koptelefoon luister, dan is het helemaal niet om aan te horen!!!
Dat is nu juist het vervelende aan dit probleem. Soms doet ie het en soms niet. Daarom dat ik het liever zelf oplos dan hem in RMA te sturen. Als ze het dan testen in de fabriek en het werkt daar dan sturen ze die mooi terug (ongewijzigd).

Ik heb ook al opgemerkt dat het soms erger is met bepaalde types muziek. Ik heb een song waar hij constant klikt (meestal op dezelfde plaatsen in de track, aan de track ligt het niet want diezelfde mp3 speelt perfect af op de pc ernaast) en andere songs waar je het amper hoort.

In een ander forum heb ik eens een thread gelezen over dit probleem waar iemand gezegd heeft dat het mogelijk iets met temperatuur te maken ? Kan dit of een broodje aap ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niemand anders die hiermee ervaring heeft... en het heeft kunnen verhelpen?
op de support site van asus is dus ook helemaal niets te vinden he!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 19:11

Silentpuma

To much mind...

RMA'tje zou ik zeggen...

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RMA heeft geen zin, dit is gewoon een bekend probleem van de AD1980/1985 AC97 codec.
Een huisgenoot van me heeft een Intel Desktopboard met i865PE chipset met een AD1980 AC97 codec, ook hij heeft dezelfde problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
Het doet zich echter niet voor op alle p4p800 mobo. Vriend van me heeft identieke setup als ik en die heeft er geen last van.

Ga het mobo toch maar insturen voor RMA en dan zien.

/gen

[ Voor 35% gewijzigd door frv op 03-10-2003 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja... hier nog een met het probleem...

ASUS P4P800, P4 2,4c @ 2,53, 2x 512 Corsair DDR, Saphire Radeon 9700 pro.
onboard sound geeft zo nu en dan kleine kraakjes. Zeer irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 20:43
Ik had vandeweek op de zaak een systeem waarvan de onboard sound "ruisde" als de computer geen geluid liet horen. Moederbord vervangen ... zelfde probleem :( oude Moederbord weer terug geschroeft en toen de Chieftec voeding vervangen en het probleem was weg :)... wkeenie of dit bij jullie ook zo is maar je kunt het wel ff proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frapant: bij films doetie het niet, bij computerspelletjes niet, bij mp3 wél.... hmmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slechte MP3 decoder geinstalleerd???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

klikjes als in "krassen" in een vinylplaat? ik heb nl nergens last van met m'n p4c800-e dx. tenzij er natuurlijk "klikjes" van de platen zijn opgenomen in de livesets die ik afspeel :)

als een andere pc het wel goed doet ligt het wellicht aan de decoder of andere instelling die het niet wegwerkt en/of versterkt??

[ Voor 32% gewijzigd door Termy op 09-10-2003 12:54 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
Heb ook opgemerkt dat hij het niet doet bij bv dvd's. WAar hij het wel doet is Audio CD's en, mp3's. De mp3's zelf spelen perfect af op een andere pc (idem voor audio cd). Audio cd heb ik zowel digitaal als analoog laten afspelen en hij doet het bij beide. ...
Wat ik ook opgemerkt heb is dat bepaalde types muziek er meer last van hebben dan andere. Heb hier 2 verschillende audio cd's. De ene speelt redelijk af terwijl de andere veel klikjes heeft. (is een aangekochte dubbelcd ... dus aan de schijfjes kan het niet liggen denk ik zo)

[ Voor 38% gewijzigd door frv op 10-10-2003 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook geprobeerd om via de support van asus te mailen en vragen of ze bekend zijn met het probleem, misschien wat naief natuurlijk maar ja!
alleen die mail werkt dus niet motherboard@asustek.nl iemand een alternatief imeel adres wat wel werkt!

of is jullie probleem al opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gekraak komt gewoon omdat het een software matige geluidskaart is en waarschijnlijk ook nog op de zelfde IRQ zit van een ander apparaat in jullie systeem en dat conflicteerd met elkaar, zo doende het gekraak en gesuis.

Ik had het hier thuis ook met mijn ander systeem. (ECS K7S5A met een c-media gevalletje....) Heb daar nu een Soundblaster Audigy 1 in en het geluid is nu kraak helder _/-\o_

Dus er zit niet anders op dat een losse geluidskaart te kopen die volledig hardware matig is..... zoals Soundblaster Live! serie of hoger, Terratec of Hercules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een p4p800 en een losse geluidskaart SB Live! 1024

de onboard sound is disabled in de bios.

ik hoor geen getik of gekraak of geruis.... dus misschien beter losse kaart nemen?

wat betreft je vraag over mailadres, in het moederbordboekje lees je op bladzijde X (romeins teken voor 10):

* asus international(america)
support email: tsd@asus.com

edit:(tot op heden kreeg ik geen reactie van die mailadres :( )

edit: ik had vroeger na aankoop van een harde schijf(quantum fireball 13 gig, mobo p2b p2 400 mhz, losse kaart crs media sound nog watte) klikjes in de mp3, ik werd er waanzinnig van. echter heeft de p2b geen onboard sound. het probleem verdween ineens na wekenlang zoeken en proberen..... :?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 20:36
Ik heb een P4C800-e deluxe en heb ook last van dat raare kraken met afspelen van mp3, nu keek ik op de site van Soundmax waar de driver van is en daar staat op dat je het WAV volume zachter moest zetten. Is het dan nog niet weg bass boost ook uit.

Dat heb ik nu gedaan en het lijkt erop dat het over is. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Roger_Rabbit op 01-12-2003 10:34 ]

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf een via (athlon xp) moederbord met ook die ac97 on-board. Altijd gekraak en gepiep.
SB Live! ernaast geinstalleerd, zelfde probleem. Audigy 2 drivers eroverheen, probleem weg voor de SB Live!. AC97 geluid via een ander IRQ laten lopen, probleem ook weg.
Heb nu dus twee geluidskaarten tegelijk aktief zonder problemen.
Heeft iets te maken met IRQ sharing icm PCI latency. Als ik alleen winamp draaide en alle andere niet gebruikte processen eruit gooide bleef die ook compleet kraakvrij. Of een DVD afspeelde omdat die software DVD players een vrij groot deel van de resources standaard reserveren. Probeer hem dus eens om te zetten naar een ander IRQ in de BIOS.
Pagina: 1