Het feit dat ik conservatief ben? Wat verwacht je dan!
Wekelijks staat er een nieuwe "kijk mij eens geweldig zijn" vervanger van X op, meestal gaat 'ie ook weer binnen een week dood en soms haalt 'ie 't eind van het jaar. Het enige serieuze alternatief wat er uit die tientallen alternatieve X implementaties is gekomen, is directFB. Alle andere projecten hebben misschien wel een fantastisch concept, maar
dat boeit niet. Het gaat erom, of het geimplementeerd is.
Is het bruikbaar voor de eindgebruiker. Het boeit de eindgebruiker namelijk niet of iets enorm 1337 opgebouwd is of niet. De eindgebruiker gebruikt datgene wat het beste werkt. Erger nog, voor zij die support voor deze producten in hun software moeten bouwen, is dit ook geen optie. Laten we zeggen dat ik mijn media framework op Y wil laten draaien. Enig idee hoe hondse veel code ik moet porten? Dat kost me
weken! Als ik dat voor elk belachelijk idiote alternatief ga doen, hoeveel tijd denk je dat ik dan overhoudt voor de eigenlijke ontwikkeling van mijn eigen product? Exact, nada, nul,
niks!
Ik kijk liever de kat uit de boom en zie wel welke van deze producten het einde van het jaar halen. Sterke en goede producten overleven toch wel. En als ze het eind van het jaar halen, dan zijn ze vaak ook al wat volwassener, is er support voor basic features (hardware scaling, alpha layer, polygons, YUV overlay, RGB blits, openGL, etc.) die ik nodig heb voor mijn software, liefst ook nog op een veelvoud aan hardware (want mijn ene computer heeft een Nvidia kaart, mijn andere een Trident en mijn derde een ATI, die van mijn ouders een SiS en die van mijn broer een no-name), en vanaf dan kan ik support voor die software implementeren. Ik weet dan dat het product enige tijd langer zal overleven, dat het product potentie heeft om uit te groeien tot iets wat door een significant percentage aan eindgebruikers wordt gebruikt en dat mijn inspanningen dus niet totaal nutteloos zullen zijn. Bovendien kan ik het nu testen! Als aan al deze voorwaarden is voldaan,
dan pas wordt het interessant om dit product te supporten. DirectFB voldoet bijna aan al deze dingen, en ik sta dan ook op het punt om een directFB interface toe te voegen aan GStreamer. DirectFB heeft een groot en stabiel ontwikkelteam, support bijna alle video-extensies die X heeft, heeft kernel/hardware/driver support en werkt - algemeen genomen - stabiel en betrouwbaar.
Nu, waarom is het zo enorm handig om backwards compatible te zijn met X? Simpel: hiermee verzeker je jezelf ervan dat je al werkt met alle software die met X ook goed werkt! Bedenk nu eens hoeveel jaren aan cumulatieve ontwikkeling je hiermee conserveert, hoeveel software er
niet herschreven hoeft te worden, hoe ongelofelijk veel tijd je hiermee bewaart om Linux vooruit te helpen in plaats van dat we weer helemaal overnieuw beginnen vanaf het nulpunt omdat een of andere idiote academicus met het
gigantisch fantastisch interessante idee kwam om X te vervangen!

. Welke
IDIOOT komt hier nou mee, dat kan echt ook alleen maar zo'n hersendode, wereldvreemde academicus zijn.

.
Overigens ben ik zelf ook academicus-in-wording, maar gelukkig niet helemaal wereldvreemd...
Conclusie: er zijn interessantere dingen om aan te werken, betere dingen om je kostbare tijd aan te besteden. X is niet perfect, maar voldoet goed. Live with it. Als X niet voldoet, pak een van de bestaande alternatieven of begin een discussie over hoe het beter kan. Maar ga niet van nul af aan in je eentje overnieuw beginnen, het is een gegarandeerd doodlopend pad. Ik heb het al te vaak gezien, en uiteindelijk zal de developer - gekwetst en verzuurd - Linux-land verlaten onder het mom van "stelletje conservatievelingen"...
* Zucht *.
Ik ben liever conservatief.