[EL] traploze spanningsregelaar d.m.v. warmtesensor

Pagina: 1
Acties:
  • 383 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10-2023

Tweeker

1 + 1 = 3

Topicstarter
Al 2 dagen ben ik aan het browsen en aan het zoeken naar schema's of in ieder geval iets wat me op weg helpt om mijn ventilatoren traploost te kunnen schakelen tussen 5 en 12 Volt. Ik heb bijna alle topics wel gehad, heb ik zo het gevoel, maar ik kon er niet een vinden die mij een stapje verder kan helpen.

Ik ben geen kei in electro, maar schema's lezen en bouwen lukt wel.

wat ik eigenlijk dus graag zou willen is hetvolgende:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/rdenouden/grafiek.gif

De schakeling wil ik gewoon laten snoepen van de 12 Volt lijntjes van een molex connector. Zoals je kunt zien wordt er in de grafiek vanaf een graadje of 20 langzaam de stroom opgeschroefd wordt van 5 volt naar 12 volt, of in ieder geval datgene wat er nog overblijft na de spanningsval door de regelaar.

Wat ik dus NIET wil zijn links naar baybussen die met draaiknoppen geregeld worden. En wat ik ook niet wil zijn temperatuurregelaars, zoals die van de conrad of crystalfontz, maar het moet echt een knoploze regelaar zijn, met uitzondering van een enkele potmeter of zo om de initiele voltage in te kunnen stellen i.v.m. fans die misschien niet onder de 6 volt pakken

[ Voor 1% gewijzigd door AcouSE op 29-09-2003 07:58 . Reden: [img]-tags gefixt ]

1 + 1 = 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

ALs je nou een schema neemt waarin je spanning met draaiknop geregeld wordt, en je verandert eea aan de weerstanden, en je neemt ipv de draaiknop een temperatuursensor (NTC) dan moet het lukken, lijkt mij. Als je er niet uitkomt, wil ik nog wel iets van je uittekenen, maar volgens mij moet je er met standaard schema's en kleine aanpassingen wel uit kunnen komen. Als je vragen hebt, of een deel van een standaard schema niet snapt, dan kan je dat altijd hier nog even navragen.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Dit topic is gesloten.