[EL] Zelfbouw variabele fan

Pagina: 1
Acties:
  • 578 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37030

Topicstarter
Dat onderwerp is al een paar maal langsgekomen denk ik, maar ik kon het niet laten er een topicje over te starten. Ik denk dat iedereen die een stillere pc wil hebben (maar geen waterkoeling wil kopen) baat heeft bij zelfregelende fans.

Vandaar een nieuw topic. Ik kan hier en daar wel reageren in topics, maar dit is eenvoudiger. En volgens mij belangrijk genoeg.

Want we willen natuurlijk allemaal een lekker overgeklokte pc voor het onderste uit de kan bij games, maar evengoed staat het apparaat 90% van de tijd zich gegantisch te vervelen als jij lekker in HK aan het ouwehoeren bent. Dan wordt bij mij de pc écht niet warm en heeft al die turbokoeling totaal geen nut.

Kortom: we willen koeling al het nodig is en niets meer of minder!

Nou zijn er al wat schema's de revu gepasseerd, maar ik heb toxh zelf iets inelkaar geflanst. Erg simpel en ERG effectief. Nodig is een lm2941, een ntc (10k), een bc547c, wat weerstanden, een paar condensatortjes en 1 of 2 instelpotmeters.
Die lm2941 is vrij duur, maar is perfect want je blijft bijna de volle 12 volt behouden. Er valt bij 1 fan maar 0,1V over.

Het schema wil ik hier wel posten als er interesse is.

Het torretje is nodig om om het effect van de ntc te versterken. Zonder dat is het regel effect veel te klein. Mét transistor regelt het ding écht. Dat wil zeggen: de temperatuur van de cpu (en de kast. ik heb op 1 printje 2 regelaars gebouwd) blijven behoorlijk constant, maar bij meer of minder cpu-load veranderd vrijwel alleen het toerental van de fans. Het minimale toerental is instelbaar (kan eventueel met een vaste weerstand) en de temperatuurgevoeligheid is instelbaar.

Resultaat is dat als ik geen koetjes heb lopen de fans lekker rustig lopen. Beneden de 2000 toeren is heel gewoon. Als ik een koe start dan loopt het toerental langzaam op tot indien nodig het maximum. Maar dat is vaak helemaal niet nodig.
Ik draai nu full load en de cpu temp is 44 graden. cpufan draait 2500 en casefans draaien 2000 toeren. dat valt nog best mee. Cpufan kan maximaal ongeveer 3400 halen. In de zomer is dat misschien nog nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74557

Als je het schema zou willen posten heel erg graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok doe ik morgen. Ik moet'm écht nog even wat netter uit tekenen en wat definitieve waarder erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36275

Mischien een heel ander idee, maarja. Via de parralelle poort naar gelang de processorbelasting/temp een aantal poorten aansturen en die koppellen aan transistors met met schillende weerstanden => meer processorverbruik/warmte = meer pooren open = meer voltage op je fan. Volgens mij worden de 8 datalijnen van de parralelle poort standaard hoog bij het opstarten waardoor je dan geen problemen krijgt. Mischien zelfs in combinatie met een soort softstart schakeling, waardoor ze rustig opstarten en op een bepaald niveau draaien als je ej OS opstart.
Zo zou je dus ook een soort softwarematige baybus kunnen creeren. Heb je natuurlijk wel software vor nodig, maar ik geloof dat dergelijke systemen al bestaan (voor parrallel of seriele poort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Anoniem: 36275 schreef op 16 januari 2003 @ 22:39:
Zo zou je dus ook een soort softwarematige baybus kunnen creeren. Heb je natuurlijk wel software vor nodig, maar ik geloof dat dergelijke systemen al bestaan (voor parrallel of seriele poort).
Dat heeft één enorm nadeel. Wat gebeeurt er als je systeem vastloopt en je stuursoftware niet meer aan de beurt komt? Je kan dan wel eens eindigen met een processor die maximaal aan het werk is en een koeler die minimaal koelt. Je koeling moet onafhankelijk van je processor zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58667

Beter is om gewoon een oplossing te gebruiken die niet van software of je OS afhangt, gewoon hardwarematig, waarom moet je nog in soft gaan klooien? Hij geeft eem prachtig hardwarematige oplossing, volstaat dat niet dan? Ik vind een schuifbalke niet beter dan een potentiometer hoor.. geef mij die 2e maar dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ortep schreef op 16 januari 2003 @ 22:43:
[...]

Dat heeft één enorm nadeel. Wat gebeeurt er als je systeem vastloopt en je stuursoftware niet meer aan de beurt komt? Je kan dan wel eens eindigen met een processor die maximaal aan het werk is en een koeler die minimaal koelt. Je koeling moet onafhankelijk van je processor zijn.
Mischien een invertor, en een enkele transistor voor 12V op de laagste uitgang? Geen uitgang, dan krijgt de fan automatisch 12V. Lijkt me save genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58667 schreef op 16 januari 2003 @ 22:48:
Beter is om gewoon een oplossing te gebruiken die niet van software of je OS afhangt, gewoon hardwarematig, waarom moet je nog in soft gaan klooien? Hij geeft eem prachtig hardwarematige oplossing, volstaat dat niet dan? Ik vind een schuifbalke niet beter dan een potentiometer hoor.. geef mij die 2e maar dan!
Een potentiometer is ook niet voor iedereen een oplossing. Niet iedereen heeft zin om gaten in zn dure kast te maken, of om elke keer onder zijn buro te kloten om m harder/zachter te zetten. Als je een temp gestuurde fan maakt, das ook niet alles. Heeft mijn voeding ook gehad. Eerst lekker rustig, maar bij een belasting meteen een herrie, en daarna weer rustig. Geloof me, daar wordt je op den duur gek van (ik wel tenminste). Met software zou je dit zelf in kunnen stellen, bijvoorbeeld in 2 of meer stappen, bij verschillende temperaturen, of bij langere tijd belasting zodat ie niet bij elk progje dat je laad je fan meteen op toeren slaat.

Begrijp me goed, verder lijkt het me wel een goed plan, maar de functionaliteit van een software gestuurde fan lijkt me beter en gebruiksvriendelijker. De veiligheid kun je zelf aanpassen met en beetje electro kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47845

VETJES hier zocht ik naar :):)
en wat koste het nou :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58667

en like I said, je moet eerst een draaiend OS hebben eer die shit dan werk! Niet iedereen gebruikt windows, of linux, of dit of dat. Wat als meneer z'n controle soft crashed? Temp controlled is misschien niet zo stil als jij zou willen, it sure as hell beats 100% fan power all the time!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok hier het schema. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is. Anders maak ik morgen wel iets beters.
Afbeeldingslocatie: http://dieko.mine.nu/DVfan.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
P1 bepaald dus de minimale speed. 2k7 geeft ongeveer 1200 toeren. De maximale uitgangsspanning wordt bij ongeveer 860 ohm bereikt. De transistor doet dat. Gevoeligheid regel je met de andere instelpot (500 ohm). Als je die op 500 zet dan draait alles al volle bak in de koelkast denk ik.
Die 10k en 250Uf dienen als inschakel booster. De fans krijgen dan even volle spanning, zodat ze zéker gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58667 schreef op 16 januari 2003 @ 22:59:
en like I said, je moet eerst een draaiend OS hebben eer die shit dan werk! Niet iedereen gebruikt windows, of linux, of dit of dat. Wat als meneer z'n controle soft crashed? Temp controlled is misschien niet zo stil als jij zou willen, it sure as hell beats 100% fan power all the time!
Volgens mij blijft bij de initialisatie alle poorten hoog tot je iets anders aanstuurd. Dus bij gewoon opstarten tot je je prog draait blijft hij op 100% draaien. Pas daarna kun je je fanspeed verlagen tenzij je een soort softstart erbij maakt. Bij een crash zoals gezegd kun je gewoon een invertor, en transistor gebruiken op de laagste snelheid. Slaat dan alles uit, dan gaat hij gewoon op 12V verder. Ik snap niet wat daar gevaarlijk aan is. Totale kosten zulen ook niet ver boven een paar euro uit komen incl testprint om alles op op te bouwen.

Wat betrefd het OS. Als je Windows draait is dit een mogelijke oplossing. Als je een ander OS draait waar geen programma voor is of waar je geen programma voor kunt schrijven, dan maak je toch de schakeling zoals in dit topic is voorgesteld? Dit is gewoon een IDEE. Niets meer of minder. Niemand verplicht jou om dit ontwerp te gebruiken. Als je er geen vertrouwen in hebt moet je m niet bouwen, en anders kun je het wel eens gaan proberen.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 36275 op 16-01-2003 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 19:19
Anoniem: 36275 schreef op 16 January 2003 @ 23:18:
[...]

Volgens mij blijft bij de initialisatie alle poorten hoog tot je iets anders aanstuurd. Dus bij gewoon opstarten tot je je prog draait blijft hij op 100% draaien. Pas daarna kun je je fanspeed verlagen tenzij je een soort softstart erbij maakt. Bij een crash zoals gezegd kun je gewoon een invertor, en transistor gebruiken op de laagste snelheid. Slaat dan alles uit, dan gaat hij gewoon op 12V verder. Ik snap niet wat daar gevaarlijk aan is. Totale kosten zulen ook niet ver boven een paar euro uit komen incl testprint om alles op op te bouwen.

Wat betrefd het OS. Als je Windows draait is dit een mogelijke oplossing. Als je een ander OS draait waar geen programma voor is of waar je geen programma voor kunt schrijven, dan maak je toch de schakeling zoals in dit topic is voorgesteld? Dit is gewoon een IDEE. Niets meer of minder. Niemand verplicht jou om dit ontwerp te gebruiken. Als je er geen vertrouwen in hebt moet je m niet bouwen, en anders kun je het wel eens gaan proberen.
Yup lijkt mij een goed idee, en aangezien dit ook wel goedkoop lijkt en veel mensen windows /linux gebruiken, lijkt mij dit een prima oplossing , als je't kan realiseren natuurlijk 8)7

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Anoniem: 36275 schreef op 16 January 2003 @ 22:51:
Mischien een invertor, en een enkele transistor voor 12V op de laagste uitgang? Geen uitgang, dan krijgt de fan automatisch 12V. Lijkt me save genoeg.
Nee, ook dat kan fout gaan. Een 'bevroren' PC kan best als situatie hebben dat de uitgang hoog blijft. Je moet gewoon niet van het apparaat afhankelijke zijn wat je probeert te beschermen. Het enige wat 'iets' veiliger is, is een systeem waarbij een programma bv iedere seconde zich moet aan EN afmelden. Gebeurt dat 2 seconden niet dan moet de fan automatisch beslissen dat hij voluit moet gaan draaien want dan loopt het programma blijkbaar niet. Maar dan ben je zo ingewikkeld bezig dat je beter gewoon de temp kan meten. Bovendien werkt dat laatste in de zomer net zo goed als in de winter. Is het koud in je kamer dan zal de CPU ook kouder zijn en daarit je fan langzamer. Wordt het warmer in je kamer dan past hij zich aan. En ook als bv een luchtinlaat verstopt raakt, dan gaat hij vanzelf proberen om harder te draaien

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

In CME zijn ze hier vast heel erg blij mee :)

DOC > CME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:47

Meneer aard

Porsche rulez!

hopelijk heb je hier wat aan:
http://www.bit-tech.net/article/56/

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is fanspeedcontrol mbv een potmetertje. Ik heb iets gemaakt dat zelfregelend is dmv een ntc. Kosten aan materiaal per regelaar... nou zo'n €10 a 15. Maar het voordeel is groot. De fan regelt zelf de benodigde snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Kan bij deze ook als je R1 door een NTC vervangt.
Heeft ook een snelstart, regelt ook tot bijna volledige voedingsspanning maar heeft een hoger rendement, minder warmteontwikkeling en de eindtor is een 5A type.
Ik geloof dat maar weinig mensen de voorkeur geven aan het automatisch sturen van de fans, dan zou je de schakeling moeten voorzien van een extra mogelijkheid, automatic en manual.
Is eenvoudig te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smackers
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Die van hierboven lijkt me toch wat beter want dan kun je tenminste je toerental bijhouden. De warmteontwikkeling maak ik me niet druk om en 1A is meer dan voldoende voor een fan.

Dus bedankt Kheperi. :)

Athlon Xp 1700+, Soyo Dragon Plus, 512 MB ddr, Radeon 8500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tsja, dat zal ook wel goed werken. MIC 502??? nooit van gehoord..... fan management ic... haha nou dat zal wel werken dan :) Is daar goed aan te komen? Duur?
Hoger rendament? Are you shure? Ik denk dat je met een tip122 meer spanning verliest dan met een lm2941

En ik snap niet waarom je fans manual zou willen sturen. Wat een onzin! Je hebt toch ook een thermostaat in de huiskamer? Wat is er nou logischer dan een thermisch gestuurde regeling van de fans. Of wil je tijdens een lanparty elke 3 minuten even bij asusprobe om te checken of de boel niet te warm wordt? duh!

Maar manual regeling is inderdaad een peuleschil. In feite heb ik die al in mijn schema. De voorinstelling (P1) is te gebruiken als manual instelling. Met een potmeter van 2K en een weerstandje van +/-800 ohm in serie heb je het volle bereik manual. Simpel inderdaad.
Maar volkomen zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Toerental kun je natuurlijk bijhouden door de sense draad op je mobo te zetten. Ik heb nu alle fans geregeld, EN gesensed. Mijn voeding had al zelfregelende fans met een sense kabeltje voor naar het mobo. Mijn cpu-fan heeft een eigen regeling en ik heb alle 4 case fans ook op een regeling zitten. éen van die vier heeft een sense draad.

Die fan van de cpu begint in te grijpen bij zo'n 40 graden en de casefans bij zo'n 25 graden.

Op dit moment draait de voedingsfan 1188 toeren. Dat is de laagste stand en hij komt daar zelden boven. Dat komt hoofdzakelijk doordat ik van wat karton een airduct heb gemaakt op mijn cpu. Alle hete lucht gaat direct naar buiten. Dat verschil is erg duidelijk te zien. Als ik'm eraf haal gaan de voedingsfans harder draaien :)

De cpufan draait nu 1721 toeren. Da's lekker laag niewaar? Cpu is 41 graden. cpu is vrijwel idle.
Casefans draaien nu 1739 toeren. mobo temp is 25 graden.

(edit)
Okee, na een halfuurtje full stress:
cpu: temp is 44 (wordt niet hoger dan dat) fanspeed = 2556 (die stijgt als het moet tot zo'n 3400. Temp blijft dan nog altijd zo'n 44/45 graden.

powerfan: rond de 1200

Case: temp is 25. fanspeed ongeveer 2000 toeren. Ook die kan nog veel verder omhoog, maar dan moet ik wat kussens tegen de lucht invoer leggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 37030 op 17-01-2003 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smackers
  • Niet online
Anoniem: 37030 schreef op 17 January 2003 @ 22:10:
Toerental kun je natuurlijk bijhouden door de sense draad op je mobo te zetten.
...
Op de site van Exter staat dat er met de 502 geen toerentalmeting kan plaatsvinden omdat de reeks door de fan geleverde pulsen steeds wordt onderbroken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37030 schreef op 17 januari 2003 @ 21:57:
Tsja, dat zal ook wel goed werken. MIC 502??? nooit van gehoord..... fan management ic... haha nou dat zal wel werken dan :) Is daar goed aan te komen? Duur?
Hoger rendament? Are you shure? Ik denk dat je met een tip122 meer spanning verliest dan met een lm2941

En ik snap niet waarom je fans manual zou willen sturen. Wat een onzin! Je hebt toch ook een thermostaat in de huiskamer? Wat is er nou logischer dan een thermisch gestuurde regeling van de fans. Of wil je tijdens een lanparty elke 3 minuten even bij asusprobe om te checken of de boel niet te warm wordt? duh!

Maar manual regeling is inderdaad een peuleschil. In feite heb ik die al in mijn schema. De voorinstelling (P1) is te gebruiken als manual instelling. Met een potmeter van 2K en een weerstandje van +/-800 ohm in serie heb je het volle bereik manual. Simpel inderdaad.
Maar volkomen zinloos.
MIC502 is moeilijk aan te komen, kost ca 4 euro

Met een TIP122 is het spanningsverlies in huidige configuratie 0,6V
verlies van een LM2941 is 0,5V (datasheet) dus dat scheelt niet alles.
Met hoger rendement bedoel ik minder energie die in nutteloze warmte wordt omgezet.

Nou kan jij een manuele regeling wel onzin vinden, maar dan maak je toch deel uit van een minderheid.
Voorlopig heb ik verreweg meer fanbussen zonder automaat gebouwd dan met.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 17-01-2003 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
die 0,5 volt is bij 1 Ampere! check maar in de datasheet! in de praktijk bij een fan van 2 watt is dat véél minder. Eerder rond de 0,1V. Geloof het of niet, het is zo. Ik heb het gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Smackers schreef op 17 januari 2003 @ 22:16:
[...]

Op de site van Exter staat dat er met de 502 geen toerentalmeting kan plaatsvinden omdat de reeks door de fan geleverde pulsen steeds wordt onderbroken...
Oh pulsbreedte sturing.
Da's helemaal niet nodig bij fans. Die dingen draaien wel bij 1200 toeren (of zo'n 6 volt). En dan hoor je ze echt niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Net zo nodig als een automatische regeling, het is maar waar je de voorkeur aan geeft.

k ga binnenkort weer wat componenten bestellen bij Futurlec, die regelaars stonden al op m'n lijstje.
Kosten ze iets van 1,75 dollar, exclusief BTW
Ga ik wat mee experimenteren, lijkt me wel een gave regelaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 17-01-2003 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nou dat zou ik zéker doen. Je sense optie kwijtraken vind ik nogal jammer eigenlijk. Zéker als je een manual regelaar hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Ga je nu hetzelfde doen als in Fan controller: hardware-matig+temp. controlled ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64539

Anoniem: 36275 schreef op 16 januari 2003 @ 23:18:
[...]

misschien is het een ID om een microcontroller te gebruiken ... die kan je dan serieel insturen op welke toeren een fannetje moet gaan draaien . en dit slaat deze gewoon op in zn geheugen (voor mogelijke resetjes) en gaat altijd door ...
daarnaast zou je er ook een ADC aan kunnen hangen met een PTC of NTC weerstandje dat je de snelheid van je fan regelt door op de temp van je proc te reageren...
en dan als laatste zou je het ook weer kunnen uitlezen wat je proc temp is en je fan speed

ik ben met iets dergelijks bezig voor mijn zelfgebouwde waterkoeling :P maak er wel meteen volledige baybus systeem van dan... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:50
ik heb de fan van de voeding op 7 volt gezet (werkt prima)
en een ander casefan op 5, maar als die aanstaat gaat mn voeding flippen en krijg ik leuke blauwe schermen, dus ik zou alles op 7v als minimum houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@euss: ja daar staan bij die links een paar leuke schemaatjes. Sommige zullen wel aardig werken denk ik. Die met die lm317 heb ik zelf ook gebruikt, maar die regelt slecht! Veel te ongevoelig voor temperatuurstijging. Er staan een paar andere met een versterkertrap en dat is een must! Dus dat is al beter. Er staat géén schema bij met een lm2941 en dat betekent dat je bij die schema's ruim een halve volt verliest over de stuur tor. Dat is zonde natuurlijk. Dat nadeel heeft mijn schema dus niet, ook al kost het misschien een paar kwartjes meer.

Verder snap ik echt met geen mogelijkheid waarom mensen gaan zetten knoeien met potmeters en schakelaars in baybussen. Moet iedereen écht helemaal zelf weten natuurlijk, maar afgezien van de zinloosheid lijkt het me ook nog gevaarlijk. Je zult de boel maar heel langzaam hebben gezet en een zware game opstarten. Dan wordt je processor geroosterd.

Maargoed. Baybussen zijn voor regelfreaks :) die willen neem ik aan gewoon veel knopjes. Ik ben een stiltefreak. Ik wil zo weinig mogelijk lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63313

Is zo'n variablele fan regelaar niet gewoon te koop bij Conrad voor een kleine prijs?

Temperatuur afhankelijke luchtregeling

Ik heb hem zelf ook gebruikt en het werkt verder prima. Er is alleen een klein probleempje mee, soms is de spanning te klein om de fan op te laten starten.
Daarom heb ik er ook nog een kleine wissel schakelaar op gemaakt zodat ik hem ff 12 Volt kan geven zodat ie altijd begint te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58966

.

[ Voor 180% gewijzigd door Anoniem: 58966 op 18-01-2003 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58966 schreef op 18 januari 2003 @ 11:47:
Ok ik ben ff fanatiek geweest en heb je schematje op de computer overgetekend.
[afbeelding]

Hier staat nog een schema + how to. Misschien dat je er nog iets aan hebt.
Ik zie dat je nog niet zo bekend bekend bent met schemaatjes tekenen,
je componentenaanduidingen zijn wat aan de lange kant, het is niet gebruikelijk om OHM voluit te schrijven en ook micro schrijf je als u..
Ook hoeft er niet een boogje over elkaar kruisende lijnen.
Hoogte van de voedingsspanning moet er ook even bij.
Verder heb je wel goed je best gedaan ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 18-01-2003 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576 schreef op 18 januari 2003 @ 12:17:
Ik zie dat je nog niet zo bekend bekend bent met schemaatjes tekenen,
je componentenaanduidingen zijn wat aan de lange kant, het is niet gebruikelijk om OHM voluit te schrijven en ook micro schrijf je als u..
Ook hoeft er niet een boogje over elkaar kruisende lijnen.
Hoogte van de voedingsspanning moet er ook even bij.
Verder heb je wel goed je best gedaan ;)
1 ja ik weet het maar ik kon de goede tekentjes ff niet vinden.
2 ja zo doe ik dat altijd voor de duidelijkheid staat ook in "echte' schema's
3 idd vegeten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 58966 schreef op 18 January 2003 @ 11:47:
Ok ik ben ff fanatiek geweest en heb je schematje op de computer overgetekend.
[afbeelding]

Hier staat nog een schema + how to. Misschien dat je er nog iets aan hebt.
Oei Bliksem!
Wil je als de bliksem het schema verbeteren? Er zit een grote fout in! Kijk nog even goed naar mijn versie!!

De aftakking tussen R2 en R3 zit aan de Adjust ingang (pootje 1) van de lm2941 en niet aan de input. Let ook even op het typenummer van het ic... dat is niet 2341!

De pootjes van de lm2941 zijn:

1: Adjust
2: on/off (wordt niet gebruikt)
3: ground
4: input
5: output

Verder zijn de waardes wel erg slecht te lezen.
Leuk van je om hem electronisch te tekenen, maar de uitvoering is nog niet helemaal okiedokie :)

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 37030 op 18-01-2003 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Och doe het dan goed met de Xtreme baybus, waar dit project wel enigzins op lijkt, alleen die is stukkie duurder, maar veel meer mogelijkheden!

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 22:14

Silentpuma

To much mind...

Anoniem: 37030 schreef op 18 januari 2003 @ 10:24:
@euss: ja daar staan bij die links een paar leuke schemaatjes. Sommige zullen wel aardig werken denk ik. Die met die lm317 heb ik zelf ook gebruikt, maar die regelt slecht! Veel te ongevoelig voor temperatuurstijging. Er staan een paar andere met een versterkertrap en dat is een must! Dus dat is al beter. Er staat géén schema bij met een lm2941 en dat betekent dat je bij die schema's ruim een halve volt verliest over de stuur tor. Dat is zonde natuurlijk. Dat nadeel heeft mijn schema dus niet, ook al kost het misschien een paar kwartjes meer.

Verder snap ik echt met geen mogelijkheid waarom mensen gaan zetten knoeien met potmeters en schakelaars in baybussen. Moet iedereen écht helemaal zelf weten natuurlijk, maar afgezien van de zinloosheid lijkt het me ook nog gevaarlijk. Je zult de boel maar heel langzaam hebben gezet en een zware game opstarten. Dan wordt je processor geroosterd.

Maargoed. Baybussen zijn voor regelfreaks :) die willen neem ik aan gewoon veel knopjes. Ik ben een stiltefreak. Ik wil zo weinig mogelijk lawaai.
Heu, misschien omdat er ook nog mensen zijn die een SIMPELE OPLOSSING willen voor hun computer? ;)
Ik ben ook best wel een stilte freak, maar ik wil het wel hebben wanneer IK dat wil, en niet dat 1 of andere NTC dat voor me gaat regelen.

En btw snap ik niet helemaal het nut van dit topic, hier komen alleen maar discussies over wel of geen potmeters, LM317 etc. :+ Ook leuk dat wel...
Ik denk nog steeds dat als je een regelbare fan wilt, terwijl je weinig verstand hebt van electro (like me ;)), een potmeter de beste oplossing is. 1 enkel onderdeeltje heb je dan maar nodig, 1. Ik heb potmeters van 9Watt voor 4,50 pleuro`s: niet duur en lekker hoog wattage >:)

Schakelaars en potmeters gevaarlijk? :D Wat is daar nou gevaarlijk aan?! Ja je hebt een fanbus of je hebt het niet hoor, dus bedienen die zooi! ;) En btw een computer kan veel hebben hoor, als ik alle fans behalve de CPU en voeding uitzet, dan blijft hij nog met gemak soepel draaien tijdens een zware 3D-game hoor. Wel warm, maar dat zie je in de game toch niet.

/me Silentpuma heeft idd een fanbus met potmeters, schakelaars en LED`s! ;)

Heg eventueel nog een schema van me fanbus, voor de liefhebbers ;) (heeft al tig keer in CME gestaan maar goed)

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Silentpuma schreef op 18 januari 2003 @ 14:34:
[...]

Heu, misschien omdat er ook nog mensen zijn die een SIMPELE OPLOSSING willen voor hun computer? ;)
Ik ben ook best wel een stilte freak, maar ik wil het wel hebben wanneer IK dat wil, en niet dat 1 of andere NTC dat voor me gaat regelen.
Tsja... dat is nou nét wat ik niet begrijp. Als je daar wat over doordenkt dan zou je dat toch moeten in kunnen zien. Als je zegt: solderen en elektronika is moeilijk en 1 potmetertje gaat nog, okee, dat kan ik best begrijpen. Dat dingetje bouwen is best lastig en je voeding opblazen wil je natuurlijk niet.

Maar zélf willen regelen? In plaats van éen of andere ntc? Nee dát begrijp ik niet. Met die ntc koel je alléén wanneer het nodig is! En niet meer. Is dat niet een béétje belangrijker dan je persoonlijke voorkeur? En dat nog afgezien van de waanzin van het voortdurend draaien aan potmeters...
Maar ik ga hier verder niet meer op in. Dat moet ieder voor zich maar uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste Kheperi, dat je zelf de voorkeur geeft aan een automaatje wil niet zeggen dat de rest van de wereld daar ook gelukkig mee is.
Wat dacht waarom de meeste mensen een schakelbakje in hun auto hebben ipv een automaat?
Of vind je het voortdurend bedienen van de versnellingspook ook waanzin?
En al die fietsers, moeten die ook maar op de brommerd omdat ze dan niet meer hoeven te trappen?
De meeste mensen willen niet dat alles voor ze wordt geregeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 18-01-2003 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wel grappig eigenlijk. De computer is toch hét apparaat als je het hebt over automatisering.
We omringen ons met automaten. Wasmachines, thermostaten, timers, antwoordapparaten, cdwisselaars.... En dan gaan we zoiets futiels als de koeling van een automatiserings apparaat zélf regelen met een draaiknopje :)

De vergelijking met een auto is denk ik wel terecht. schakelen is ook gewoon lekker om zelf te doen. Hoewel er wel degelijk goeje redenen zijn voor een schakelbak. Het is goedkoper, efficienter en (denk ik) bedrijfszekerder. Maar inderdaad is schakelen ook wel gewoon cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64547

[quote]Anoniem: 37030 schreef op 18 January 2003 @ 15:24:
Maar inderdaad is schakelen ook wel gewoon cool.[/quote

niet als je uren in files vooruit kruipt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 22:14

Silentpuma

To much mind...

Anoniem: 37030 schreef op 18 januari 2003 @ 15:01:
[...]

Tsja... dat is nou nét wat ik niet begrijp. Als je daar wat over doordenkt dan zou je dat toch moeten in kunnen zien. Als je zegt: solderen en elektronika is moeilijk en 1 potmetertje gaat nog, okee, dat kan ik best begrijpen. Dat dingetje bouwen is best lastig en je voeding opblazen wil je natuurlijk niet.

Maar zélf willen regelen? In plaats van éen of andere ntc? Nee dát begrijp ik niet. Met die ntc koel je alléén wanneer het nodig is! En niet meer. Is dat niet een béétje belangrijker dan je persoonlijke voorkeur? En dat nog afgezien van de waanzin van het voortdurend draaien aan potmeters...
Maar ik ga hier verder niet meer op in. Dat moet ieder voor zich maar uitmaken.
Goed, dus jij wil eigenlijk een fan die zich aan de temp aanpast. Die kan je zo kopen, discussie klaar.
Maar wat is het nou, als je veel foto of film bewerkt, is dat een aardige balasting. Temp stijgt, fan gaat staan loeien. En je hoort verder niks anders, alleen een fan die denkt dat ie een helicopter kan nadoen.
Denks eens na, die paar graden warmer of kouder maakt mij geen flikker uit, als dat ding maar STIL is, en ZEKER wanneer ik dat wil. Tijdens games hoor je het toch niet, is een zware balasting, dus DAN mogen ze wel hard aan. En daar heb je controle voor nodig, en die wil ik ook hebben, dus vandaar geen gare NTC die dat voor mij doet. Dat is trouwens het hele idee van een fanbus...

Maar goed, jij wilt automagische controle, ik wil het zelf kunnen regelen: 2 totaal verschillende meningen die niet samengaan. Dus wat mij beterft zijn wij nu klaar. :)

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
Eh... kan het niet zijn dat dit schema iets mist, een vrijloopdiode misschien? Of zit die in de regelaar? Want zo ga je problemen krijgen met storing, en het kan zeker niet gezond zijn voor je (dure) regelaar. Denk ik.
*correct me if i'm wrong*

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan in de pdf niet echt vinden of er zoiets in zit. Er staat wel dat het ding op een aantal manieren is beveiligd.

Nou lijkt het me bijzonder sterk dat het een probleem zou zijn als een fan bij uitloop een beetje spanning terugleverd. In feite is dat niks anders dan een condensator die leeg loopt. Als een voedings ic dáár niet tegen kan...

Ik denk dat in die andere schema's die diode nodig is omdat een fet of tor wordt gebruikt voor de aansturing. Die kunnen denk ik minder goed tegen uitloop spanning. Dat komt omdat die spanning geïnverteerd op die tor terecht komt omdat de regeltor NA de fan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In de moderne fan zit die vrijloopdiode al ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smackers
  • Niet online
Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. ;)

Wat ik wil is onder elke belasting een zo stil mogelijke computer. Ik heb nu mij proc fan vervangen door een zeer stille papst. Deze geeft alleen onder full load niet voldoende koeling waardoor mijn pc resboot. Dit is bij een temp van ongeveer 53 graden. Wat ik dus wil is dat de fan zo blaast dat mijn proc altijd 50 graden is. Op deze manier is mijn pc dus altijd zo stil als het maar kan. Hiervoor is het bovengenoemde schema dus een uitkomst en heb ik geen geklooi draaiknoppen.

[ Voor 8% gewijzigd door Smackers op 18-01-2003 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Smackers schreef op 18 January 2003 @ 18:35:
[...]

Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. ;)

Wat ik wil is onder elke belasting een zo stil mogelijke computer. Ik heb nu mij proc fan vervangen door een zeer stille papst. Deze geeft alleen onder full load niet voldoende koeling waardoor mijn pc resboot. Dit is bij een temp van ongeveer 53 graden. Wat ik dus wil is dat de fan zo blaast dat mijn proc altijd 50 graden is. Op deze manier is mijn pc dus altijd zo stil als het maar kan. Hiervoor is het bovengenoemde schema dus een uitkomst en heb ik geen geklooi draaiknoppen.
Je fan gaat natuurlijk niet sneller draaien met een regelaar. Hij draait maximaal vrijwel net zo snel als zonder regelaar. Je verliest een klein beetje spanning. Met de lm2941 is dat maar 0,1V als je 1 fan gebruikt. Erg weinig verlies dus.

Als je niet genoeg kunt koelen met de fan fullspeed, dan moet je toch echt aan andere dingen gaan denken. zwaardere fan (2Watt) Arctic silver, je koelblok polijsten, case fans. Dat soort dingen.

Daarnaast, als je voildoende koel-capaciteit hebt is mijn schema ideaal om de temperatuur behoorlijk constant te houden op een veilige waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76307

Bij die Enermax fans is het 1 schroefje aan een draadje waarmee je de fans kan regelen, waarom is dit dat zo ingewikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smackers
  • Niet online
Anoniem: 37030 schreef op 18 January 2003 @ 18:54:
[...]

Je fan gaat natuurlijk niet sneller draaien met een regelaar.
Dat snap ik natuurlijk. Ik wil mijn fan dus ook vervangen door een veel sterkere en dan de temperatuur regeling toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen. Goed afregelen is nog wel even opletten :) het is de bedoeling dat de fan maximaal draait iets onder de maksimaal gewenste temperatuur. Ik moet hier wat stunts uithalen om daar te komen. Case fans uitzetten enzo.

En gebruik niet dat schema van bliksem. Dat is fout! de klojo!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb ondertussen een duidelijker schema getekend. Deze is wél goed.
Zoals je kan zien heb ik de 5k potmeter vervangen door een vaste weerstand en een 2k potmeter. Dat werkt mooier, maar een 5k potmeter is ook prima. Er zijn wel meer onderdelen die niet echt kritisch zijn. slechts een paar zijn dat wat meer.

Afbeeldingslocatie: http://dieko.mine.nu/DVfan.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37030 schreef op 18 januari 2003 @ 20:49:
Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen. Goed afregelen is nog wel even opletten :) het is de bedoeling dat de fan maximaal draait iets onder de maksimaal gewenste temperatuur. Ik moet hier wat stunts uithalen om daar te komen. Case fans uitzetten enzo.

En gebruik niet dat schema van bliksem. Dat is fout! de klojo!!
Nou loop je wel op mij te schelden maar zelf heb je volgens mij ook het verkeerde schema gepost net :p.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 58966 op 18-01-2003 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37030 schreef op 18 januari 2003 @ 22:43:
Ik heb ondertussen een duidelijker schema getekend. Deze is wél goed.
Zoals je kan zien heb ik de 5k potmeter vervangen door een vaste weerstand en een 2k potmeter. Dat werkt mooier, maar een 5k potmeter is ook prima. Er zijn wel meer onderdelen die niet echt kritisch zijn. slechts een paar zijn dat wat meer.

[afbeelding]
Wat gebruik je nou typische waarden voor de elco's, dat kan ook wel wat normaler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die elko waardes zijn ook verre van kritisch. Maarja er moet wat staan he? Pak iets wat een beetje in de buurt ligt en goedkoop is. Ik weet niet welke waardes gangbaar zijn. Dat komt omdat ik die dingen op mijn werk zó uit een la trek en daar zitten achterlijk veel waardes in. Dat geld ook voor de weerstanden. 1k voor R2 is ook goed. R3 kan beter niet teveel afwijken.

En @ Bliksem:
Begrijp me nou niet verkeerd. Ik stel het best wel op prijs dat je het schema uittekende. Maar het is natuurlijk wél heel vervelend als er een fout in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie toch echt geen gekke waardes, passen allemaal in de standaard E12 reeks.......
Als er nou iets uit de E192 reeks in stond......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee joh, tuurlijk, ik heb bakken vol met 33uF, 250uF...
Als ik bij de electronicaboer kom dan heeft ie ze niet eens, zo gangbaar zijn ze.
Die waarden zijn in dit schema natuurlijk echt nodig, voor een bufferelccootje 47uF nemen, aiaiai, pas op, dan gebeuren er rare dingen.
En hij ziet geen gekke waarden....
250uF in de E12 reeks :?
250 komt in de E192 reeks niet eens voor.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 18-01-2003 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
33 is niet echt zeldzaam natuurlijk

maar 250 kom je al iets minder snel tegen 220 is daar leuker :)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576 schreef op 18 januari 2003 @ 23:32:
Nee joh, tuurlijk, ik heb bakken vol met 33uF, 250uF...
Als ik bij de electronicaboer kom dan heeft ie ze niet eens, zo gangbaar zijn ze.
Die waarden zijn in dit schema natuurlijk echt nodig, voor een bufferelccootje 47uF nemen, aiaiai, pas op, dan gebeuren er rare dingen.
En hij ziet geen gekke waarden....
250uF in de E12 reeks :?
250 komt in de E192 reeks niet eens voor.
ok ok die 250 uF had ik ff niet gezien
is natuurlijk ook vreselijk relevant, als je bedenkt dat de standaardtolerantie
van elco's +50/-10 % bedraagt.....
en jawel, ik heb wel bakkie vol met 33uF, ook in tantaal; 2 overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die van 250uF is vreselijk onkritisch. Als je er 4700uF is zet lopen de fans een seconde of 10 voluit. Dat is bij sommige mobo's misschien net genoeg om een foutmelding van het bios te voorkomen (cpu-fan fails) want de bios ziet doorgaans rpm's van 1200 niet. Die foutmelding is volkomen onbelangrijk trouwens. En alleen sommige mobo's geven hem.

Als je er 100uF in zet dan draaien ze maar heel even voluit. Maar vast nog wel genoeg om even lekker op gang te komen.

Die 33uf's: 47uF lijkt me ook geen probleem en 10uF ook niet. In fact: C1 staat in de pdf aangegeven als 22uF, maar die had ik dus niet in de la liggen. Als 22uF wel een E12 reeks component is neem dan die, voor beide.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 37030 op 19-01-2003 11:09 ]

Pagina: 1