Centrino Processor echt voordelig?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hummelske
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 16:20
Beste mensen.
Ik zit met een dilema.
Ik sta op het punt een laptop te kopen.
Ik wil een best snele laptop hebben natuurlijk.
Het is me opgevallen dat de laptops met centrino processoren
een langere gebruikstijd hebben. 3x zoveel als P4.
Nou is mijn vraag of ik hier echt mijn voordeel mee doe.
Ik ga hem gebruiken voor school.

Wat zijn nou echt de voordelen van die centrino processor.

(ik zal er aan te denken het volgende te kopen.
Toshiba Satellite Pro M10 / M1.5/256MB/40GB/15.0/DVD-CDRW/XPP)

Deze is langzamer dan een P4 van dezelde prijs maar heeft wel een centrino processor.

Mijn vraag aan jullie!
Wat zijn nou daadwerlelijk de voordelen??? :?

MvG
Stephan

Verwijderd

Hummelske, je kan hier heel veel over de Centrino vinden: [rml][ Laptops] Het Pentium-M/Centrino topic[/rml]

:)

Verwijderd

Ik ben bevooroordeel, en in het bezit van de 800Cli van Acer. Mijn voordelen, op de eerste plaats Wireless Lan. Ik kan overal naar toe in huis, buitens huis, en kan lekker gebruik maken van internet etc. Een Centrino laptop mag pas het logo dragen als er een wifi kaartje inzit.

De 2de plaats, hij is ontzettend zuinig. 1,5 a 2 uur doen op een batterij voor een normale laptop met een monster proc lijkt veel, maar je vergeet heel snel de tijd en die vliegt voorbij.

Ik doe nu al vanaf 10.30op de accu, en het is nu dus 4,5 uur verder en ik heb nog 23% remaining. Dat is echt ontzettend fijn. Geen kabels van adapters etc. Lekker de beentjes op de tafel en hobbien.

Ik zette de laptop aan, en vroeg me vervolgens af of die wel aan stond. Het apparaat is echt ontzettend stil, alleen de hd ratelt af en toe.

Verwijderd

Wat voor batterij heb jij in je laptop zitten, want ik haal geen 4,5 uur...ben je non-stop bezig geweest? _/-\o_

Verwijderd

Energieverbruik is natuurlijk een van de belangrijkste verschillen, denk je maar eens in wat er na verloop van tijd nog van de gebruiksduur van een accu in een P4 desktopprocessorlaptop overblijft.
Voor de rest dacht ik dat er een grotere cache op de processor zit (1mB) wat behoorlijk scheelt.

Verwijderd

Ik haal met mijn Acer Travelmate 290 bijna 6 uur op 1 accu, (office spul en een klein beetje photosoepen). Imho is de keus eenvoudig: wil je je laptop vooral gebruiken als mobiele werkplek -> centrino, wil je 'm als "verplaatsbare" werkplek hebben -> P4. Met verplaatsbaar bedoel ik dat je thuis achter je bureau zit te werken, en af en toe neem je dat ding mee naar kantoor/school en ga je daar achter een bureau zitten werken.

Ikzelf vind het fantastisch om op de bank te zitten internetten zonder last te hebben van stroom of netwerkkabels :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 September 2003 @ 16:05:
Wat voor batterij heb jij in je laptop zitten, want ik haal geen 4,5 uur...ben je non-stop bezig geweest? _/-\o_
Ik heb gewoon de standaard batterij in de laptop zitten, en ben eigenlijk non stop bezig geweest op wat ontspanning op het toilet na dan.

• hummelske
Oke, ik weet nu dat de laptop met een centrino processor langer zonder netstroom kan. Maar hoe zit het met de prestaties.
Voor dezelfde prijs van een centrino 1,5 Ghz heb je namelijk ook een model
met een p4 2.8 Ghz met WiFi..... komen ze wel een beetje in de buurt van elkaar
of springt de P4 er toch bobenuit!
en hoe zit het met de P4-m ??? zelfde verhaal??

ik hoop hier graag antwoord op te krijgen
mvg
STephan

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 11:01

FastBunny

Give it the Works !

hummelske schreef op 28 September 2003 @ 10:58:
Oke, ik weet nu dat de laptop met een centrino processor langer zonder netstroom kan. Maar hoe zit het met de prestaties.
Voor dezelfde prijs van een centrino 1,5 Ghz heb je namelijk ook een model
met een p4 2.8 Ghz met WiFi..... komen ze wel een beetje in de buurt van elkaar
of springt de P4 er toch bobenuit!
en hoe zit het met de P4-m ??? zelfde verhaal??

ik hoop hier graag antwoord op te krijgen
mvg
STephan
P4m is alleen een mobile versie van de P4, verbruikt minder stroom. De Centrino heeft meer cache dan de P4. In de praktijk was het *dacht ik* zo dat een 1.5Ghz Centrino het op kon nemen met een 2.2 of 2.4GHz Desktop P4 :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Ik ga hem gebruiken voor school.

Wat zijn nou echt de voordelen van die centrino processor.
Allereerst, een Centrino processor bestaat niet. Centrino is het geheel van de Intel Pentium-M, Intel chipset en Intel WiFi spul.

1. Je hoeft geen oplader meer mee naar school
2. Je stoort anderen niet door overmatig ventilatorgeluid
3. Je brandt je schoot en vingers niet aan een hete laptop

Dat allemaal omdat een laptop met Pentium-M processor minimaal 5 uur werktijd heeft bij Office en internet applicaties.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 September 2003 @ 11:13:
3. Je brandt je schoot en vingers niet aan een hete laptop
Wel een opmerking hierbij, de harde schijf van een laptop wordt nu eenmaal warm. Ik merk aan de linkerkant van de laptop dat het warmer wordt, maar niet zo warm dat je het idee hebt van poe poe, laat ik vanwege de warmte even mijn polse weghalen :P

• hummelske
OKe hij staat wel als centrino aangeduid!
Maar dit terzijde.
als ik dus gewoon voor een p4m kies ipv de met centrino aangeduide processor
dan zou ik alle voordelen van de centrino hebben alleen geen WiFi?

Verwijderd

hummelske schreef op 28 September 2003 @ 11:35:
Maar dit terzijde.
Ja maar waarom zou je WIFI willen laten vallen? Ik kan echt niet meer zonder :) Tijdens het overgaderen op het toilet kan ik gewoon lekker internetten :)

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:07
Dit heb ik van [Laptops] Het Pentium-M/Centrino topic :

Voordelen van het Centrino platform:

1) Batterij gaat gemiddeld minimaal 3 a 3,5 uur mee en maximaal 7 a 9 uur (afhankelijk van gebruik en configuratie natuurlijk)
2) Minder geluidsproductie om je laptop te koelen
3) Lichtere laptops, gewicht vanaf ongeveer 2kg en zwaarder (afhankelijk van de configuratie)
4) Dezelfde prestaties als een hoger geklokte non Pentium-M proccessor
5) Geïntegreerde WLAN

7) Hoe kan het dat de P-M net zo goed kan werken als een hoger geclockte P4-M ?

Dit heeft te maken met het feit dat de P-M meer instructies per clock cycle kan afhandelen, dit heeft met de architectuur van de P-M te maken. Mede hierdoor kan de P-M dus concurreren met hoger geclockte P4-M's.

Rechtstreeks van die topic gestolen :P

[ Voor 1% gewijzigd door Roflmao op 28-09-2003 11:40 . Reden: Spelfouten ]

• dvdhoek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-03 23:58
hummelske schreef op 28 September 2003 @ 11:35:
Maar dit terzijde.
Nee, want een p4m is niet hetzelfde als een Pentium-M. Zie het eerdergenoemde topic [rml][ Laptops] Het Pentium-M/Centrino topic[/rml].

• hummelske
Dit is de pc die ik wel wil gaan kopen denk ik.
===========================================
Toshiba - Satellite Pro M10 / M1.5 (PS630E-G2072-DU)

http://www.pcsnel.nl/details.asp?ProductId=6214
===========================================

maar net als onderstaand model, die is sneller en heeft
ook een mobile processor, wat is hier het verschil dan..
tussen de centrino hierboven en de mobile hier beneden.
Bijde hebben ze een "mobile"processor en WiFi....??

===============================================
ASUS L3800C P4-M2.2, 1024Mb, 60Gb, DVD-CDRW, 15inch, W-LAN

http://www.pcsnel.nl/details.asp?ProductId=6042
=============================================

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb een oud model toshiba laptopje (800mhz) en die gaat zo'n 3 uur mee op de accu. Maar ik moet zeggen dat ik dat nog nooit nodig ben geweest. Ik heb altijd als ik op school zit oid dat ik de stekker erin doe, omdat ik het toch 'zonde' vind om de batterij op te maken terwijl er een meter naast je een stopcontact in de muur zit (beeld wordt bovendien ook nog wat helderder als ik de stekker erin doe). Alleen als ik in de tuin zit te wlannen oid kan het wel handig zijn, maar het komt toch niet zo vaal voor dat ik langer dan 2 uur achter elkaar blijf zitten..

Ik denk dat je eerst es voor jezelf te rade moet gaan of je echt zo graag een superzuinige laptop nodig bent.. want voor hetzelfde geld heb je een veel goedkopere laptop die ook nog es veel sneller is (maar wel wat meer stroom verbruikt). Als je bijv, heel graag games wilt spelen kun je beter een non-centrino nemen met supersnelle processor en videokaart.
En wlan zit ook steeds vaker standaard op non-centrino laptops, dus daar moet je niet al te veel naar kijken. Desnoods koop je een wlan pcmcia kaartje erbij voor 3 tientjes als het er niet standaard op zit.

Dus kortom, wil je écht een lange levenduur wilt van je accu dan moet je zo'n centrino kopen (als je veel op plaatsen bent waar geen stroom is, bijv. lang in de trein etc.). Maar als je dat minder belangrijk vindt (omdat je toch meestal op netstroom werkt) kun je net zo goed voor een 'normale' laptop gaan, welke goedkoper en sneller is.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 28-09-2003 12:00 ]

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:33

rik

Je kunt het beter zo zien:

Eerst had je Pentium, Pentium II, Pentium III, Pentium 4m(obile) en nu Pentium M (Centrino). Die laatste is de nieuwste, snelste (per klok), meest uitgebreide etc..

Daarbij kan die Asus echt niet op tegen die Tosh lijkt me, behalve qua prijs. Kijk ook eens naar Acer, heerlijke laptops (de beste als je het mij vraagt).

• hummelske
Ik zelf wil een Toshiba, maar voor hetzelfde geld heb je een veel snellere ACER laptop. Ik zelf ben er niet bekend mee maar hoor van anderen dat de kwalitijt te wensen overlaat!? Welke menken zijn nou echt aan te raden die mij een langere levensduur garanderen. Mijn vader had altijd een toshiba en dat ding was niet kapot te krijgen?!
wat is het beste om te kopen als ik er lang mee wil doen???

Verschil tussen centrino 1,5 Ghz en P4-mobile 2,2Ghz?
Is centrino hetzelfde als de P4-mobile alleen dan met WiFi?
Ik snap het namelijk nogsteeds niet?
We dat hij anders is als een gewone P4

MvG
Stephan

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 12:54

Sick Nick

Drop the top!

De P4-M is een mobiele variant van de P4 processor.
De Pentium-M is een doorontwikkelde mobiele P3 processor.
Zo kan je het zien, echter is de Pentium-M wel stukken nieuwer en sneller dan de P4-M.

Centrino is een laptop met een Pentium-M, bijbehorende intel chipset en wifi chip. Ontbreekt een van deze onderdelen dan mag hij niet centrino heten.

[ Voor 28% gewijzigd door Sick Nick op 28-09-2003 12:05 ]

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

Ik neem aan dat je dit zocht, een vergelijking van de procs.
Bij deze rechtstreeks uit het Centrino/Pentium-M topic
Ik heb hier even alle procs naast elkaar gezet die met elkaar te vergelijken zijn qua specs.

Pentium-M Pentium 4 M Athlon XP Mobile
1.3 GHz (Banias) 2.0 GHz (Northwood) 1900
1.4 GHz (Banias) 2.0 GHz (Northwood) 2000
1.5 GHz (Banias) 2.4 GHz (Northwood) 2100
1.6 GHz (Banias) 2.4 GHz (Northwood) 2200
1.7 GHz (Banias) 2.6 GHz (Northwood) 2400
1.8 GHz (Dothan) :? 2,8 :? GHz (Northwood) :? :? :?
1.9 GHz (Dothan) :? 3,0 :? GHz (Northwood) :? :? :?
2.0 GHz (Dothan) :? 3,2 :? GHz (Northwood) :? :? :?

Ik weet niet of de tabel helemaal klopt, mocht het niet zo zijn geef het maar even door en dan zal het gecorrigeerd worden.
De vergelijkingen van de Dothan's en de P4-M's zijn eigen inschattingen !!!
En lees nou ook eens even het Centrino/Pentium-M topic eens door want daar staat veel meer info. Pluc links naar Centrino reviews waarbij er ook vergeleken is met desktop procs. Is een van de links naar AnandTech.

Enjoy

[ Voor 11% gewijzigd door FongWan op 28-09-2003 12:23 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• rik

rik

Hummelske: De Centrino is op dit moment het neusje van de zalm, en eigenlijk een mobile opvolger van de mobile P4. Hier gewoon niet over nadenken en de Pentium4m laten liggen. Er is niks zo erg dan continu weer die lader eraan moeten gaan leggen. Ikzelf heb al regelmatig met een haspel in de tuin gezeten :(

Het verschil met die Mhz, als jij 10x op en neer loopt met een spa-flesje (0,5L) water (P4m), of 5x met een 2L colafles (Pm), wie is er dan sneller?

Dat Acer de kwaliteit te wensen over laat heb ik nog niet gehoord, tot nu toe verbazen de mensen zich nog steeds over hoe lekker mijn Acert Travelmate wel niet tikt, ten opzichte van hun Compaq (en vroeger HP).

[ Voor 20% gewijzigd door rik op 28-09-2003 12:10 . Reden: Acer toegevoegd ]

Verwijderd

1) Batterij gaat gemiddeld minimaal 3 a 3,5 uur mee en maximaal 7 a 9 uur (afhankelijk van gebruik en configuratie natuurlijk)
Dit haal ik dus niet....en ik heb een echte Centrino laptop. Bestaat er een programma waarmee ik de batterijduur van een Centrino laptop kan testen?

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
Ik wil de TS niet overhalen om zijn keuze te veranderen maar ik wil er wel even vertellen dat de TU in eindhoven helemaal zijn overgestapt op een ander merk laptops omdat er zo ontzettend veel problemen waren met die toshiba laptops dat ze er niet goed van werden.

Ik meen dat ze nu acer laptops hebben...

Ik ben zelf in bezit van een Dell Inspiron 5100. Voor mij is het een verplaatsbare werkplek niet een pc om overal mee te werken. School, thuis en op werk is mijn werkterrein. Dus daarom koos ik voor P4 en niet P4-M of P4-M centrino.

qua prestaties liggen ze ongeveer gelijk. iemand zei eerder al dat een P4 2,2-2,4 ongeveer gelijk is aan een P4-M / Centrino en dat klopt ongeveer wel.

wat betreft accu uithouding ja kijk bij een mobiele werkplek let ik daar niet op...hangt toch altijd aan netspanning.

ik heb gekozen voor de config/prijs verhouding want als je kijkt naar die centrino dingen die zijn een stuk duurder. zeg allebei € 1300 euro dan kon ik kiezen uit
P4 versus P4-M/Centrino

2,66 GHz P4 ipv 1,3 GHz P4-M (vergelijkbaar met ongeveer 1,8-2,2 GHz)
512 MB RAM ipv 128/256
60GB ipv 20 GB
DVD/CDRW combo ipc normale cd-rom
64 MB ATI RADEON 7500 ipv 32 mb video shared
15 inch SXGA video ipv 14 inch XGA
bovendien had ik voor zelfde bedrag een WLAN kaartje erbij van 54 MBit en een mooie Dell tas :D

als je over het algemeen op plaatsen zit waar je toch stroom hebt dan zou ik voor de P4 gaan. Werk je vooral buiten, vanuit de luie tuinstoel (twordt toch winter dus probably not) of WC (zelfs daar is soms stopcontact) dan zou ik gaan voor de P4-M/Centrino. Deze laatste is iets lichter, dunner, strakker, stiller maar de P4 is gewoon een compleat werkstation.

• hummelske
Bedankt mensen voor jullie hulp.
Ik weet nu welke laptop ik ga kopen.
namelijk.
Echte super prestaties heb ik niet nogid want spellen speel ik amper en
als ik dat doe heb ik daar een pc voor. en heb toch wel graag
dat ik best lang met mijn laptop zonder netsnoer kan.
daarom dus.....
==> Toshiba - Satellite Pro M10 / M1.5 (PS630E-G2072-DU)

Thnx

Groeten Stephan

Verwijderd

Ik heb al wel 2 meldingen gezien van mensen die afslijtende verf hebben op hun travelmate, maar goed, in elke productie heb je foutjes zitten. Ik heb er zelf nog geen last van, en zoja, dan is er altijd nog de garantie.

Er is denk ik wel een verschil in kwaliteit tussen bijv. Toshiba of Acer. Maar ik weet niet of jij al goed hebt gekeken naar de prijzen van een Toshiba laptop, waar zelfs nog maar 256 mb intern inzit en een mindere processor dan de Acer. Ik wist het meteen wel, voor een laptop ga ik never niet 2500 euro neerleggen en dan genoegen nemen met minder specs dan vergelijkbare fabrikanten die hun laptops volstampen met functionaliteit.

• rik

rik

Gordijnstok: De N mist bij mij een stukje verf, maar die toetsen tikken gewoon te lekker :-) Overigens krijg je die tb's gewoon onder garantie vervangen :D

De Tosh's tikken overigens minder lekker 8)

[ Voor 15% gewijzigd door rik op 03-10-2003 13:39 ]

Pagina: 1