GF4 MX440 freeze bij 3d games

Pagina: 1
Acties:

• eXtReMeBiE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 18:31
Hoi, ik heb 2 weken geleden een nieuw systeem samengesteld en thuis laten bezorgen, en er leek niets aan de hand. Tot ik Warcraft 3 ging installeren. Na 5-10 minuten spelen, bleef mijn beeld stilstaan, en het geluid stopte. Het systeem reageerde op niets anders meer dan de resetbutton...

Ik dacht dat het probleem bij mijn voeding lag (300W Aopen; dat mijn Geforce te weinig stroom ofzo kreeg) dus die heb ik vervangen. Nu heb ik er een 450W voeding van Q-Tec in zitten, en nog steeds: hetzelfde probleem.

Even dacht ik eraan dat dit misschien een probleem met mijn geheugen kon zijn, dus heb ik Memturbo gedownload en even leek het goed te gaan, totdat de computer na 7 minuten weer vrolijk stil bleef staan.

Nu zit ik met m'n handen in mijn haren, figuurlijk gezien dan, want ik heb geen idee meer wat het probleem kan zijn. Ik heb een WinXP reinstall geprobeerd, mijn Geforce drivers en mijn moederbord drivers geupgrade en ik heb geprobeerd mijn Geforce in PCI modus te laten runnen mbv RivaTuner. Ik heb geen idee meer wat ik verder kan proberen om mijn computer werkende te krijgen en me geen extra geld meer zal kosten.

Specs:
EPoX 8rda3+ (moederbord)
AMD Athlon XP 2600+ (niet overclocked)
HDD Maxtor DiamondMax 9 80GB
512 MB DRAM (OEM)
Point of View Geforce 4 MX440
Q-Tec 450W voeding

Draaiend onder Windows XP Professional.

Heeft iemand hier enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Overigens ligt het probleem niet bij oververhitting van de Geforce, want als mijn computer is vastgelopen kan ik gewoon de heatsink aanraken zonder enig temperatuurverschil met de kamer te voelen (zal er natuurlijk wel zijn, maar heel klein dus).

Bij voorbaad dank, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

(Overigens loopt hij ook vast met bijv. Counter-Strike 1.6)

[ Voor 6% gewijzigd door eXtReMeBiE op 27-09-2003 09:44 ]

Verwijderd

hmm.... steek het moederbord eens in een ander systeem en probeer het dan..
Trouwens, ook gekeken naar de cpu temp ? kan zijn dat comp ermee kapt wanneer het te warm word.. staat waarschijnlijk wel iets over in je handleiding.. :S
Ik weet niet of je hier wat aan had.

Systematisch elk onderdeel van het systeem testen... dat doe ik altijd en werkt ook altijd..
dus moederbord/geheugen/vidkaart/voeding in ander systeem proppen en daar testen.

• eXtReMeBiE
Ja als mn cpu te warm (55 graden ingesteld ofzoiets) wordt vliegt ie automatisch uit en wordt het beeld zwart enzo, maar daar ligt t sowieso niet aan, want k kan m direct rebooten met de resetknop en dan geeft ie gewoon netjes 40 graden celcius aan.

Van de geforce weet ik al zeker dat hij het wel doet (al eens gebruikt op ander systeem) alleen ik denk dat het de combinatie van geforce met nog iets (maybe toch softwarematig?) is. (ik verdenk dus mn kaartje als boosdoener, vandaar ook in videoplanken forum)

[ Voor 8% gewijzigd door eXtReMeBiE op 26-09-2003 23:42 ]

• eXtReMeBiE
En een subtiel schopje. Ondertussen heb ik AGP-8x uitgeschakeld op mijn mobo, aangezien mijn geforce toch maar agp-4x ondersteund (had ergens gelezen dat dit het probleem zou kunnen oplossen). Ook heb ik fast-write ofzoiets uitgeschakeld in mijn bios (ook gelezen... blabla)... En laatste poging van vandaag was het reinstalleren van de nieuwste nVidia drivers (fresh install zeg maar). Geen van alle mogelijke oplossingen werkte.

Iemand nog een idee voor me om te proberen? Morgen download en installeer ik even directX 9.0, maar neem aan dat dat niet zal werken.

Verwijderd

Die CPU mag best wat warmer worden hoor, op zich zegt het niet veel dat ie een paar tellen later bij reset koel is want als ie niks doet kan de warmte heel snel afgevoerd worden.

Misschien wordt je geforce te warm, idee om met rivatuner of powerstrip ofzo under te clocken (hmmm under te clocken grammaticaal wel ok?).

Is memturbo net zoiets als memtest (zeer grondige check van het geheugen)? zo niet gebruik memtest dan om je geheugen na te kijken.

Good luck!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:41
hier staan wat tips uit een vorig topic, wat overigens niet opgelost is :\. Hoop dat er iets bijstaat : http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/775766
<B> Ik heb dus een nieuwe gekocht :P </b>

[ Voor 12% gewijzigd door Zeus op 27-09-2003 21:40 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• eXtReMeBiE
Ik heb powerstrip geprobeerd, alleen nog steeds hetzelfde probleem. Ik ben nu DirectX 9.0b aan het downloaden. Resultaten zal ik om een uur of 4, 5 posten.

Overigens geeft System Information wel aan dat er een conflict is tussen mijn Geforce kaart en mijn Realtek (onboard) netwerkding; namelijk beiden maken gebruik van hetzelfde IRQ: 19. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik het IRQ van mijn Realtek kan veranderen?
Overigens is er ook een conflict tussen mijn (onboard) audio kaart en pci slot, maar ik heb geen idee of dat ook maar iets uitmaakt.

Memtest heb ik geprobeerd, geen problemen met mijn memory.
Ik kom om een uur of 4-5 terug. Dan zal ik even kijken of ik hetzelfde probleem onder Direct3D modus ook heb (nog niet geprobeerd, maar een Geforce kaart zou toch echt wel OpenGL volledig moeten ondersteunen... maar ok)

• eXtReMeBiE
Moraal van dit verhaal: kijk verder dan je neus lang is.

Achteraf gezien had ik het kunnen weten. Het probleem ligt niet bij de Geforce kaart. Het ligt bij de processor. Inderdaad, oververhitting. Ik heb mijn FSB naar 100 of 200 mHz moeten verlagen waardoor mijn XP 2600+ nu @ 1,25 gHz loopt, maar tijdelijk heb ik het ervoor over: ik kan eindelijk ongestoord gamen!

Nu ga ik geleidelijk aan mijn FSB verhogen en kijken hoeveel gHz mijn koelertje aankan... Toch vreemd aangezien mijn koeler (Zalman CNPS6000-AlCu) tot XP 2800+ aan zou moeten kunnen, maar t is niet anders...

Stom geweest bij aankoop: verkeerde koeler besteld... Deze koeler kan maar tot XP 2000+ aan. Hoe debiel kan je zijn? Laat dit een voorbeeld zijn voor iedereen die zijn PC zelf samenstelt.

* eXtReMeBiE = }:O.

* eXtReMeBiE wendt zich diep schamend af van GoT op zoek naar een betere CPU koeler.

[Nog een edit]
Om vervolgens weer met opgeheven hoofd terug te komen... Mijn fan zou het gewoon moeten supporten maar dat doet ie dus niet... Balen.

[ Voor 32% gewijzigd door eXtReMeBiE op 28-09-2003 22:06 ]

Pagina: 1