USB stroomverbruik probleempje?

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 00:09
Geachte mede-tweakers,

Ik had net wat vaags. Ik was aan het chatten op MSN met iemand en ik dacht "goh, laat ik mn webcam eens aan zetten en gebruiken in MSN".
Dus ik dat ding aangezet, start mn PC spontaan opnieuw op!

Afijn, ik dus op laten starten. Ik log in (Windows 2000) en niet lang nadat mn persoonlijke instellingen geladen waren starte ie weer opnieuw op!

Camera dus maar ff afgekoppeld en aangesloten op mn notebook waar ie 't wel op deed. Moest alleen drivers nog ff installeren, maar daarna deed ie 't gewoon ook nog normaal.

Het enige wat ik me kan bedenken is het stroomverbruik of een driverprobleempje.
Stroomverbruik: aangezien ik net sinds dindag een kaartlezer heb aangeschaft en op mn (aardig vol wordende) USB 4 poorts HUB heb aangesloten.
Driverprobleempje: ik installeer veel, heeeel veel, er kan dus wel es wat mis gaan :P

Nu denk ik persoonlijk het eerste.

FF wat stroomspecs:
USB 4 poorts HUB
(eigen voeding van stroomnet af)
USB to Fast IrDA adapter: 500mA
Kaartlezer: 350mA

USB 2 poorts HUB
("virtuele" hub in Lexmark X74 all-in-one, eigen voeding van stroomnet af)
Lexmark X74-75: 0 mA
Ondersteuning voor USb afdrukken: 4mA

Bij de meting op mn laptop wees uit dat de camera 500mA verbruikt. Die zat via een mini USB 2 poorts HUB aangesloten samen met een USB optische mini muis van Microsoft.

Ik vraag me dus af of t niet te veel stroom verbruikt of dat het meest waarschijnlijk een driverprobleem was (PC starte nl. pas opnieuw op na inloggen, terwijl stroom al eerder op USB staat).

Ik hoop dat iemand mij het verhelderend uit kan leggen ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Joen op 26-09-2003 00:10 . Reden: typo's ;) ]

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 16:36

Res-q

Redder in nood?

Dat er stroom op een usb-apparaat staat betekent niet automatisch dat deze stroom ook gebruikt wordt, hij kan ook standby zijn he ;).

Maar ik denk dat je teveel stroom gebruikt. Een USB-poort kan maximaal 500 mA aan (d8 ik, correct me if i'm wrong), dus als je deze aansluit tezamen met je muis op 1 poort kan daar wel eens wat mis gaan ja. Als ik dit zo lees heb je een USB-hub met externe stroomaansluiting?

Wat je kunt proberen:
Doet de alleen webcam direct op een usb-poorthet los wel? Nee: webcam gaar
Ja:
Wat anders proberen, camera en printer op 1 poort, printer en kaartlezer op 1 poort enzovoort.

Wat ik ook wel eens heb (windows XP): Maximale USB-bandbreedte overschreden. Hier krijg ik dan netjes een foutmelding van (geel ballonnetje bij mn systray). Ik heb er ook flink wat aanhangen: Printer, muis, Joystick, webcam en headset. Vooral als ik dit tegelijk gebruik heb ik dit probleem.

Wellicht gaat windows 2000 hier wat minder vriendelijk mee om, en gooit het direct op een herstart.

Hoe veel usb poorten heb je trouwens? en wat voor moederbord betreft het hier?

en zo is het voorspeld!

• Joen
Moederbord: Soyo 6BA+
USB HUB: Extern, eigen voeding van netstroomadapter af
USB poorten: 2x roothub (op PC zelf dus), 4x op externe USB HUB, en die laatste is geen echte hub, maar zorgt er meer voor dat er 2 apparaten in mn Lexmark all-in-one wordt gezien

K zal nog ff verschillende aansluitcombinaties proberen jah :P
Op hoop van zegen :+

• Joen
Infrarood dr af, Cam weer aangesloten. en op zelfde USB poort (akbels dus ff verwisseld) en t werkt nog. Alleen mn cam wordt gezien als nieuwe hardware...
I'll keep ya informed.

• Joen
Valt me op dat als ik een USB apparaat telkes in een andere USB poort stop dat ie de drivers weer opnieuw gaat installeren (wel allemaal automatisch, hoef dr nix aan te doen).
K heb alle combinaties al gehad, en telkens 1 apparaat niet aangesloten. Strax de ontknoping: weer alle apparaten tegelijk.

Verwijderd

Kijk eens in je logfiles van Windows. Voor hetzelfde geld is het gewoon een driver/windows glitch.

Verwijderd

Jeroen_Mtbs: Ik heb een soortgelijk probleem... Ook 1 apparaat die meer dan 500 mA gebruikt. Zie mijn onlangs geposte en regelmatig ge-update topic: USB-Voeding-problemen met Dual processor moederbordje (PMG: USB-voeding-problemen...)

Geef eens wat specs over je chipset en mobo... ;)

• Joen
Ik heb nu alles tegelijk aangesloten gehad en alles werkte nog steeds (dus 2x 500mA en 1x 350mA). Ik vond dat erg merkwaardig ;)

Goed, de cam maar weer op de USb verlengkabel aangesloten (die op de laatste pooort van de USB 4 poorts HUb zat) en wat bleek? De PC ging weeer uit!
Ik stond er ff niet bij stil bij mn eerste post, maar de USb verlengkabel had ik ook pas vandaga uit een koffertje van me gehaald en aangesloten tussen mn cam en de HUB, maar had em de hele dag verder nog niet gebruikt.

De verlengkabel er dus weer tussen weg gehaald en alles deed het weer.

Conclusie: brakke USB verlengkabel (of zou het nu de lengte van de kabel zijn die et em doet? = 3 meter)

• Freee!!
  • Laatst online: 21-05 06:53

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

JeroenM_tbs schreef op 26 September 2003 @ 09:08:
[...]
Conclusie: brakke USB verlengkabel (of zou het nu de lengte van de kabel zijn die et em doet? = 3 meter)
Ik denk dat het de lengte is die het doet (op die lengte hoort er een repeater in de kabel te zitten en die heb je niet aangegeven).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:04

AirX

Tweak Guru

Ik denk dat het de drivers zijn, ik had zelf ook een probleem met een wireless USB geval, en na het installen van nieuwe drivers was het probleem opgelost. Ook kan het zijn dat dezelfde webcam niet onder die OS draaien wil, dat had ik ook met die wireless, die herstarte altijd onder XP, maar onder win2k wil ie wel goed draaien, dus dual boot :D

• Joen
@AirX:
Goed lezen! ;)
T lag aan de USb verlengkabel. Mn cam direct op de HUB deed et nl. wel met alle apparaten er tegelijk bij aangesloten.

@Mr. Liu:
Een repeater IN de kabel? Nooit van gehoord.
Maar goed, ik had deze verlengkabel nog niet eerder geprobeerd geloof ik. En toen ie langs mn been kwam had ik het idee alsof ik er ene heel licht stroomstootje van kreeg. Zegt genoeg: gaat de prullebak in dus ;) :+

• Joen
Owjah, de cam is trouwes een Relisys Dimera 350c.
Nogmaals: HET WAS DIT KEER GEEN DRIVER PROBLEEM!!!
Immers hij werkt nog steeds, echter nu zonder verlengkabel er tussen.

• Freee!!
  • Laatst online: 21-05 06:53

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

JeroenM_tbs schreef op 26 September 2003 @ 09:44:
Als ze erin zitten zie je ze wel, is een verdikking (net als de zekeringen in sommige andere kabels).
Maar goed, ik had deze verlengkabel nog niet eerder geprobeerd geloof ik. En toen ie langs mn been kwam had ik het idee alsof ik er ene heel licht stroomstootje van kreeg.
Dat klinkt echt verkeerd.
Zegt genoeg: gaat de prullebak in dus ;) :+
Gelijk heb je.
JeroenM_tbs schreef op 26 September 2003 @ 09:46:
Owjah, de cam is trouwes een Relisys Dimera 350c.
Nogmaals: HET WAS DIT KEER GEEN DRIVER PROBLEEM!!!
Immers hij werkt nog steeds, echter nu zonder verlengkabel er tussen.
NOFI, maar voor deze post had je (volgens mij) beter Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif kunnen gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door Freee!! op 26-09-2003 09:52 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

JeroenM_tbs schreef op 26 september 2003 @ 09:44:
@AirX:
Goed lezen! ;)
T lag aan de USb verlengkabel. Mn cam direct op de HUB deed et nl. wel met alle apparaten er tegelijk bij aangesloten.

@Mr. Liu:
Maar goed, ik had deze verlengkabel nog niet eerder geprobeerd geloof ik. En toen ie langs mn been kwam had ik het idee alsof ik er ene heel licht stroomstootje van kreeg. Zegt genoeg: gaat de prullebak in dus ;) :+
Tsja... kabels... helaas heb ik dat probleem net niet :(

Repeater... Officieel hoort er om de 5 meter of een repeater, of een powered USB hub te zitten voor apparaten die voeding uit de USB-poort benodigen... Op die manier kun je verlengen tot 25 meter... (volgens de USB1 specs tenminste... USB2... moet gewoon te vinden zijn... nooit naar gezocht dus :+ )

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Officieel moet veel kunnen maar sommige printers functioneren al niet met een kabel van 1 meter. Dat zit hem waarschijnlijk in het moederbord.
Ook kwalitatief betere kabels willen wel eens helpen.

Ook scheelt het of je een hub neemt die extern gevoed is met een stevige blokvoeding.
Dan heb je wat minder voedingsproblemen.

edit:
typo

[ Voor 4% gewijzigd door -=bas=- op 26-09-2003 10:25 ]

Senile! Senile Oekaki

• Joen
K zal de kabel ook nog ff proberen op mn notebook. Kijken of het daar ook mee optreed.
En edit? Als mensen nu ff de moeite nemen het topic door te lezen, dan is dat totaal niet nodig.

• Joen
Nou, k hyeb het geprobeerd. Met de verlengkabel er tussen op de notebook werkt de cam ook normaal.
Blijkbaar is die kabel toch te lang voor als er zoveel apparaten op de USB HUB zitten.
Pagina: 1