Toon posts:

USB-Voeding-problemen met Dual processor moederbordje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
FF korte inleiding: heb voor iemand een Pentium 3 dual cpu pctje gebouwd (voor betere prestaties met video-bewerking, etc.) (geld is de beperkende factor!).

System-specs: MSI 694D Pro, 2x PIII 733, 2x ThermalTake Golden Orb (nieuw), 512 Mb RAM (2x 256 Mb PC133), Matrox G400 Dual head (AGP) (16 Mb), Pinnacle MiroVideo DV300, Adaptec 2940 (die zit er overigens niet in op het moment!), Maxtor 30 Gb (IDE-schijf) (ik weet ff niet de exacte specs, maar is nu ook niet belangrijk), FDD 1.44 Mb, AOpen 32x CD-ROM drive, Teac 8x SCSI burner (niet aangesloten op t moment!), Quantum 1.2 Gb HDD, Logitech USB/PS-2 optical muisje, Logitech PS-2 keyboard, USB ADSL modem, (USB Aldi Scanner (hardware=Artec Ultima 2000) niet aangesloten op t moment), Epson Stylus Photo (met USB-2-Parallel kabel), 250 en 300 Watt voeding
(Extra USB-PCI-kaart... vanmorgen aangeschaft USB 2.0, 3 poorts extern, 1 port intern (Via-chip)

(upgrade van een PIII 667 op een ASUS CUV4X mobo met 1 512 Mb RAM reepje (PC133), rest van de hardware is tzelfde, uiteraard schone installatie van win2K)

Extra info: Geen overklok. CPU's ook nooit mee overgeklokt.
Windows 2000 Professional, Adobe Premiere 6, Adobe Photoshop 6 of 7, MS Office 97 (voorlopig)

Het probleem: USB-voeding-supply valt uit na connectie met internet en start van pagina-search. Resultaat: die persoon kan slechts enkele seconden op internet, en moet vervolgens de hele PC weer opnieuw opstarten om weer op internet te komen.

Geprobeerde oplossingen:
-Nieuwe + schone installatie van Windows 2000 met alleen de broodnodige (letterlijk!) hardware (systeem+video+pinnacle-kaart+muis+keyboard+USB-modem) (geen verschil)
-voeding verwisseld 250 naar 300 Watt
==> lijkt iets langer op internet te kunnen vertoeven
-PCI USB-kaart gebruikt ipv onboard poortjes (geen verschil)
-muis op USB erbij (USB power-supply valt compleet uit!, dus geen verschil)
-video-capturing is gewoon mogelijk, ook al is de USB uitgevallen (op externe PCI-kaart)
-andere via-drivers voor USB (geen verschil)

*Wordt nog geprobeerd:
*andere PCI-USB-kaartje (met Opti-chipset)
*andere pc (laptop) aan USB-poort
*updates aan gegevens volgen nog: ik ben niet op de lokatie van de PC, dus ben afhankelijk van een belletje of mailtje (zodra dat werkt!)

Het probleem ligt of bij de USB-power-supply/of bij de driver voor de USB-poorten, of misschien bij t USB modem???

Daarnaast... eerder zat er gewoon 300 Watt voeding op (leek mij beter, gezien een dual CPU-systeem toch wel wat meer vreet dan single CPU).
Ik heb de 250 Watt erin geplaatst omdat ik gewoon geen andere voeding had (in voorraad/ op mijn grote hardware rommelhoop) vanwege problemen met stof en een erg heet wordende voeding (50+ graden (<70) zo ff met de hand getest).
300 Watt is schoongeblazen, en lijkt niet meer zo heet te worden, dus ff terug verwisseld.

Vraag: heeft iemand hier ervaring mee, en weet die een oplossing? Of is er een dual-cpu-expert (vast wel!) die enig idee heeft dit verder op te lossen?
Graag wat hulp bij t vinden van een oplossing... (hopelijk zijn de specs compleet genoeg, heb in principe alles al uitgeprobeerd wat standaard als oplossingsmethodiek wordt aangekaard)

PS: heb de search gebruikt, ook op google(!), loop zelf al enige jaren rond in t hardware troubleshooten (hobby), Dual CPU is nieuw voor mij (!), heb wel uitgebreid literatuur-onderzoek verricht voor deze overstap.
Op het moederbord zit nog 11 maanden garantie *D
Heb vorige week dit systeem gebouwd... elke keer als ik naar huis ga werkt die, maar de volgende ochtend als hij weer aangezet is er weer iets mis. Alles is verder opgelost, alleen dit probleem blijft. :(

Graag wat nieuwe ideeën ;)

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 11:40
Ik heb dit probleem ook met een van mijn dual systemen gehad.
460 watt EPS voeding... en nog donderde iedere keer de USB power uit op willekeurige momenten ( De ene keer wanneer ik de modem inplugde, de andere keer gewoon tijdens het surfen.... etc. etc. ). Ik had al vanalles geprobeerd maar geen van mijn opties werkte. Uiteindelijk heb ik uit pure ellende maar een Ethernet ADSL modem gekocht....... en de problemen verdwenen voor de zon.
Als ik het goed heb zitten die USB krengen net op de grens van de 500mA ( max dat je USB kan leveren ) dus volgens mij trekt hij gewoon teveel waardoor de USB gewoon uitvalt.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja... dat is ook een oplossing...
Maar denk je dat t zou helpen er een zwaardere voeding in te zetten? vanaf 400 Watt...
300 Watt is wat aan de lichte kant... als ik de FAQ erop na sla lijk je minimaal 350 Watt nodig te hebben.

Ik weet niet wat die DV300 vreet aan stroom, maar dat lijkt me ook een pittig kaartje...
Weliswaar op de PCI-bus, maar ook de PCI-USB-poorten geven problemen... Dus heel misschien ligt het wel aan de VIA-drivers???
Heb vanmiddag ff een oud 2-poorts USB-PCI-kaartje opgestuurd, met opti-chippie. Hopelijk kan dat uitsluitsel geven dat het (niet) aan de VIA-USB-driver ligt!
DE onboard USB-controller zit natuurlijk op de PCI-bus aangesloten... Dus kan t ook aan de 4-in-1 drivers liggen?

Of inderdaad aan de USB-power... zoals ik al eerder stelde...

Ik vind het gewoon een heel raar probleem!!! :+

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als er teveel stroom uit de USB poort getrokken wordt kun je er weinig aan doen. Al hang je er een 500watt voeding in, hij blijft het probleem geven.
De oplossing is om dan maar 1 apparaat op een USB hub te hangen. Dan zul je van het probleem af zijn :)

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
een usb poort kan een max stroom leveren van 500 mA en word dus door je mainboard geregeld,en al stop je er een 500 watt voeding in dan nog zal zo'n poort
maar 500 mA leveren.

je kan op je eigenschappen van je usb poort zien hoeveel stroom er loopt staat ie echt op 500 dan kan je aan nemen dat het waarschijnlijk meer is en dus daarom er de brui aan geeft.

een usb hub met externe voeding kan mogelijk je probleem oplossen.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan... dus als de modem bijvoorbeeld op de PCI-kaart zit, en de muis en/of printer op die van t moederbord?

Monterey... een interne PCI-kaart lost niets op...

Heeft er iemand een idee hoeveel die USB-modem (van t kpn ADSL-pakket) aan stroom zuipt? Ik heb dezelfde muis (die zuipt 98 mA).
Ik zag vandaag dat er extreem veel USB-ADSL-modems op de tweedehands markt liggen... Zou het kunnen dat dat modem dan in die zin niet deugt?

Dan snap ik alleen nog niet waarom de boel wél werkte op het ASUS CUV4-X moederbordje met P3 667 processor. Alle andere hardware (inclusief de 300W voeding) is tzelfde gebleven op de geheugen modules na. :+

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
ik heb ook niet gezegt dat een interne pci kaart wel helpt want die heeft het zelfde maximum als je mainboard.

er kunnen kleine verschillen in een mainboard zitten zodat ie op de ene het wel doet en op de ander niet.

en ja de usb modems zijn echte bagger dingen dat is bekend nu is het zelfs zo dat je de ethernetversie er gratis bij krijgt dus dat zegt wel iets lijkt me.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 19 September 2003 @ 20:16:
Als er teveel stroom uit de USB poort getrokken wordt kun je er weinig aan doen. Al hang je er een 500watt voeding in, hij blijft het probleem geven.
De oplossing is om dan maar 1 apparaat op een USB hub te hangen. Dan zul je van het probleem af zijn :)
Een losse usb hub op aansluiten met een eigen voedig zal wel helpen., ander moet je even je usb poort modden zodat er wel 1A naar je modem kan gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Eh? JC-Ken: staat die 1A-mod ergens beschreven? :+
Zuipt dat bagger-modem echt zoveel?

Thanx monterey... ik had zelf al t voorgevoel paar jaar terug toen ik adsl nam dat usb modems nix konden zijn *D Maar deze figuur had (helaas) dus al een USB-modem genomen voordat ik de kans kreeg dat af te raden... :(

Verwijderd

Topicstarter
FF update: Powered hub aangeschaft.

Helaas geen verschil. :(
USB-modem is enige USB-device op de hub.

Printer werkt ook niet via USB. Dan valt ook de stroom uit... (daar betreft t alleen de signaal-overdracht)

Iemand nog ideeën? :+

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 10:26

DaRoot

Some say...

Ik ben bang dat je toch maar voor een Ethernet ADSL modem moet gaan. Je bent zeker niet de enige die problemen heeft met de USB ADSL modem. Het is best mogelijk dat de modem al beschadigd is, doordat ie te weinig sap heeft gehad.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
DaRoot... Thanx...
Ik heb net begrepen dat de modem zo op een laptop getest wordt of ie nog werkt...
Of dat t echt aan t modem ligt...
Maar ja... de kans bestaat natuurlijk dat t modem daar wel gewoon werkt... :(

Weet iemand of er in de garantie van kpn/planet een omruil mogelijk is naar ethernet? :+

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:59
Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 15:57:
Printer werkt ook niet via USB. Dan valt ook de stroom uit... (daar betreft t alleen de signaal-overdracht)

Iemand nog ideeën? :+
USB muis werkt niet.. modem niet.. printer niet... Zou haast denken dat de windows 2k drivers voor je chipset niet goed zijn, en dat er dus ergens een conflict optreed zodra die functies worden aangesproken. Zou me niet eens zo gek veel verbazen, 't is tenslotte ook geen nieuw bord meer. Andere drivers / ander OS doet wellicht nog wonderen, maar je moet rekening houden met de mogelijkheid dat er gewoon hardwarematig iets niet goed zit :)

Verder is die 300W meer dan voldoende, zeker voor 'het broodnodige'. Ik had een noname 350W'er voor veel meer hardware op een dual XP2000+ bordje zitten, en dat ging ook goed (totdat ik vergat die prachtige 5V stekker voor de fan ook daadwerkelijk ergens in te stoppen), en die P3's trekken echt niet zo gek veel.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmz... idd... qua productieleeftijd is dit een bejaard bordje...
Echter dit bord is dus nog geen maand geleden van t schap gekomen. (dus nog ruim 11 maandjes garantie!)

Ja... de drivers... Maar het betreft hier gewoon de VIA 4-in-1 drivertjes... VIA694
had de nieuwste geïnstalleerd... Misschien toch een oudere?

Voor het broodnodige hoort 300W wel okee te zijn... Maar ik vind zo'n Pinnacle DV 300 niet echt standaard... daar zit weer firewire op... dus ook stroomvreter :+
Dat doet het overigens weer wel! (gelukkig)

Ik ga er woensdag weer heen, gewapend met een PCI-video-kaartje & multimeter... :+

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 14:43:
FF korte inleiding: heb voor iemand een Pentium 3 dual cpu pctje gebouwd (voor betere prestaties met video-bewerking, etc.) (geld is de beperkende factor!).

PS: heb de search gebruikt, ook op google(!), loop zelf al enige jaren rond in t hardware troubleshooten (hobby), Dual CPU is nieuw voor mij (!), heb wel uitgebreid literatuur-onderzoek verricht voor deze overstap.
Op het moederbord zit nog 11 maanden garantie *D
Heb vorige week dit systeem gebouwd... elke keer als ik naar huis ga werkt die, maar de volgende ochtend als hij weer aangezet is er weer iets mis. Alles is verder opgelost, alleen dit probleem blijft. :(

Graag wat nieuwe ideeën ;)
Zelf heb ik geen usb modem maar een ethernet....maar het is redelijk een feit dat de USB modems dus rond de 500mA zuipen, de max van de usb-bus, usb flash geheugen doet dat dus ook!

Had een tijdje geleden wat problemen met mijn USB gedoe en wat ik gedaan heb is mijn moederbord instellen om inplaats van 5+volt mode te draaien, op 5fsb mode te draaien. Wat dat ook betekent....mijn USB bus is nu stabiel......

Maar ja....het probleem van jou wordt niet echt opgelost...tip....ditch de usb modem...die dingen zijn waardeloos! En regel een Ethernet modem!

Ik heb dust 5+v volt naar 5fsb verandert door jumpers op mijn moederbord. Of dat op het dual P III moederbord ook zo werkt...tja....

[ Voor 55% gewijzigd door swampy op 23-09-2003 03:06 ]

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
Swampy: ik heb even zitten lezen... met '5fsb' bedoel je hopelijk: ' +5VSB' (ik zag dat je een ASUS-board hebt dus heb ik ff een ASUS-manual open geslagen) :+
Voor zover ik weet (en ik zeg niet dat ik alles weet :+) is de '+5VSB' de 5V-lijn voor standby... Dus voor keyboards en muizen om de PC wakker te schudden uit StandBy-modus.

Als t werkt vind ik t een interessante oplossing :) Thanx _/-\o_
Ik heb er even de manual van t oude moederbord op nageslagen (waar de hardware zonder problemen op werkte) (ASUS CUV4X), en vond dat daar geen mogelijkheid was om hardwarematig de USB volt-lijnen te veranderen. Op de MSI 694D Pro weet ik dat er daar wel jumpers voor zitten.
In de ASUS manual kan ik echter niet terug vinden of de '+5VSB'-lijn bedoeld is voor StandBy/wake-up doeleinden. Wel wordt er gesteld dat de '+5VSB' minimaal over 2 Ampère moet beschikken. Gezien het systeem binnenkort wordt omgebouwd naar 1 van mijn kasten (wegens een visueel onooglijk effect) heb ik net ook ff de '+5VSB'-lijn van de voeding gecheckt (300W... met 2 A op de '+5VSB'-lijn). Als het werkt, gaat het daar zeker mee werken :)
Ik neem deze (en de anderen) oplossing mee in mijn troubleshoot & doormeet-actie morgen middag :+

Tsja Ethernet modem... als ik geen router had... mocht ie die van mij lenen... Maar een USB-(bagger)-modem op een Ethernet-router aanlsuiten is een eh... 'bagger' idee :(

Allen bedankt nog... _/-\o_ ik hou jullie op de hoogte :+

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 15:18
Zowel bij mij(werk) als bij een vriend(collega) werken alleen lichte usb apparaten via een pci card(standaard usb was helemaal niets) Ik(MSI) en hij(Gigabite) hebben het eea geprobeerd om het allemaal lopend te krijgen(3mnd geleden) maar dat lukte niet.
Spec's: W2k-amd mp's-registered ecc-scsi-enermax voeding.
Zelfs een usb zipschijf werkte niet, hierdoor blijf ie hangen of bootte spontaan. Met voedingen gekloot ed maar ook dit werkte niet. Win Xp prof geinstalleerd maar ook dat was het niet, met drivers ed ook. Todat we een pci card(qtech) erin gestopt hebben met usb 2.0 en dat werkt redelijk(digitale camera en zipschijf) maar het usb modem is een ethernet modem geworden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt ik heb er behoorlijk aan geërgerd. suc6

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 23:47
Ik had soms ook problemen met mijn alcatel usb adsl modem in combinatie met een via chipset.De laatste tijd had ik weer problemen met mijn modem,hij klapte er om de haverklap uit.Dit was icm met een nforce mobo.Ik ben toen gaan zoeken,en kon niet zo veel vinden hierover.En toen kwam ik er ineens achter dat mijn modemdrivers wel eens de problemen konden geven,ik gebruikte 2.01 versie van alcatel.Ik heb die toen verwijderd,en versie 2.00 erop gezet en ik heb sindsdien geen problemen meer.Ik had met mijn vorige mobo (msi kt3 ultra) ook altijd problemen met usbmodem (via kwaal) en wat daar vaak hielp was een inf bestandje die op de via site is te vinden.

quote van de site:

Through feedback in the forums and hundreds of emails over the years, we know that technical support hot lines for many peripheral (as in printer/scanner/camera etc) manufacturers, tell their customers to "update the drivers" or "update the controller". The VIA USB host controller, rev 5 or later refers to the version of the USB controller featured on your motherboard. The controller cannot be updated without updating your motherboard to a motherboard that has a later revision controller. The driver for VIA USB controllers are built into Microsoft operating systems which support USB. It is known as VIA Tech 3038 PCI to USB controller. This is inbuilt and cannot be updated. The advice you received to update the driver or controller, probably means that they recommend that you update the VIA Hyperion 4in1 drivers. Or the advice might mean that they recommend you to install the USB filter patch below. If you have been advised that you need revision 5 or later, but you have a revision older than 5, it may well be that the peripheral USB device you want to install is too new for your motherboard and therefore not compatible. If you suspect that might be the case, please ask for clarification from the manufacturer of the peripheral device.

USB Filter Patch - USB v1.0

This patch fixes very specific issues under specific circumstances, described below. Users who are unsure as to whether they should install the patch can be assured that if they do install the patch, even if it is not necessary, it will cause no harm to their system. The patch will detect your systems configuration and install only when necessary. The patch will only install on certain older VIA host controller revisions. Under these circumstances, the patch will resolve the following issues:

Fixes the issue when a connected usb hub that has no usb devices connected will be disabled after another usb hub is attached at another available root port.
Fixes the issue when transferring large of amounts of data, the system will hang.
Avoids noise from a USB audio converter or speaker.
Supports a usb 1.0 add-on card. Note that this patch does not assist with problems concerning USB 2.0 add-on cards.
Under Win2000/XP: This patch will save all register values in the memory before a system enters Stand By mode and then restore those registers when the systems resumes. This therefore avoids the situation where USB devices are not ready for use after a resume from Stand By mode.
Note: This patch should also be used as a driver for PCI USB cards that have the VT83C572 chip

kijk hiet anders maar even of je er wat kan vinden: http://www.viaarena.com/

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 10:25

OgWok

U.N.C.L.E.

Ja je kan ook een gok nemen door een los USB kaartje in een vrij PCI slot te zetten. Kost een paar euro. Maar als het probleem in het USB "modem" zit of de drivers, dan schiet het niet op.

Wat is er op tegen om naar de ethernet oplossing te gaan ? Is stukken stabieler.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 11:56

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

RCy2k: Als je een losse USB 2.0 PCI kaart wilt testen, om te kijken of dat het probleem is.
Ik heb zo'n ding liggen (Sitecom) en doe er niks mee. Kan hem wel opsturen !

Atari 4 ff'r 😊

• wmeester
  • Laatst online: 21-05 14:52
Heb ook problemen gehad met een USb modem die onverklaarbare errors gaf. Zelfs verschillende modems gebruikt. Uiteindelijk een ethernet modem werkte perfect.
Vraag:waarom heb je dat asus bordje eigenlijk omgeruild? Die proc passen daar toch ook op?

Verwijderd

Topicstarter
Corona: Thanx... die had ik vorige week al gelezen... Had m wel toegestuurd, maar kan me niet meer herinneren of t geïnstalleerd is (gezien ik zelf niet op locatie ben), vannacht ff gedaan :+

Swampy: Helaas helaas... MSI is te lui geweest een jumper-blokkie te solderen op de plek waar je een jumpertje moet plaatsen om van de VSB-lijn gebruik te kunnen maken. Heb zelf wel jumper blokkies liggen ergens... Maar om op een nieuw moederbord 9met garantie) zomaar te gaan zitten solderen vind ik een beetje jammer...

Ogwok: PCI USB-kaartje verhielp het probleem niet. Kaart is gelukkig succesvol omgeruild naar een USB-hub.
Overstap naar Ethernet is op zich geen probleem... als je die dingen ~ gratis kan vinden...
(Beperkende factor is nog steeds geld! Deze persoon kan weinig tot niets voor zijn computer uitgeven) (dit was een voorlopige oplossing de PC meer cpu-kracht te geven, cpu's waren reeds bij mij aanwezig... dus alleen de aanschaf van t moederbordje... en t oude mobootje+cpu omgeruild voor de "nieuwe" cpu's) (onvoordelige ruil, I know, maar t scheelt mij weer 1 bordje kopen... :+)

Bonus: Dank je... ben allang blij dat die kaart weer omgeruild kon worden :+
Had zelf al een USB 1 -kaartje toegestuurd, dat werkte ook niet. :(

Wmeester: Ehmz... Ik weet nog steeds niet hoe je 2 s370 cpu's op een single cpu-bordje kunt prikken... op elkaar misschien??? :+
Nee, sorry dat werkte dus niet...
BTW... ff opmerking: ik doe dit voor iemand anders... tis gewoon een ruil... geweest... t oude mobootje heb ik nog, omdat ik eerst wil dat dit werkt... Zowiezo, op termijn komt er wel weer een bordje vrij... Maar dat duurt allemaal te lang. (handig zo'n pc-hobby... ik zie door de pc's/onderdelen mijn kamer niet meer!)
Ethernet-modem, wat mij betreft geen probleem, wat die ander betreft... wel een probleem kost geld... had wel t idee dat ie zijn USB-modem wellicht bij planet/kpn om kon ruilen voor een Ethernet-modem... Maar of dat gaat werken is natuurlijk de grote vraag!
Zeker gezien de modem op een single cpu-bordje wel werkt!

Owkee... nog ff de update... voor al degenen die geïnteresseerd meelezen & meedenken _/-\o_

Gister dus op locatie geweest.
Het USB-modem: SpeedTouch 330 heeft in ieder geval 500 mA nodig om gewoon aan te staan... :(
Het was een beetje jammer dat ik geen USB-break-out-boxje heb... Dan had ik de werkelijk benodigde stroom kunnen meten... Dus vanavond maar ff onderdelen kopen, en zo'n ding in elkaar zetten... Ik kan me niet herinneren dat die dingen bestaan, kan echter wel een ideetje maken, waardoor ik m kan maken... Moet gewoon met draad-bruggen kunnen lijkt me... Misschien wel ff zo'n breadbordje kopen ofzo...
In feite is t gewoon een bestaande USB-verlengkabel doorknippen... bijvoorbeeld 2 molexjes tussen plaatsen... allebei vrouwtje... dat is wat makkelijker met t in pluggen van een multi-meter... en eventueel molex tussen kabeltjes maken, waar je er 1 uit laat, zodat je daar de mAmps kunt meten... Kan toch gewoon zo?

Ik kwam wel rare dingen tegen terwijl ik de voedingsspanningen meette... :+
Op zich zitten de voedingsspanningen gewoon binnen de specificaties.

Maar wanneer een programma (bijvoorbeeld internet-explorer, Photoshop, Première, enz) gestart wordt, dropt de spanning op de 5 Volt-lijn. Allemaal weliswaar binnen de specificaties van de voeding, maar toch wel vreemd lijkt mij... Net of de voeding niet genoeg kan leveren.
Hetzelfde gebeurt ook wanneer je het USB-modem laat inbellen.

Ik ga zo even wat testen met een systeem wat bij mij open staan... als dr nog een OS op staat tenminste... :+ (komt dus nog update over)
In de FAQ staat ook dat er zo'n beetje 350 Watt voor minimum gebruikt wordt... In deze PC zit een 300Watt voeding, die naar mijn idee een beetje op zijn laatste dagen aan t teren is... Dat ding was gewoon loeiheet toen ik daar aankwam. Dat lijkt me zowiezo al een teken dat wat er in het systeem zit, meer vraagt van de voeding dan die aan zou kunnen.
Maak ik hier een denk-fout?

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 11:56

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Ik zag pas in een winkel een usb kabel met daaraan 3 USB stekkers. Volgens de winkelier was het ook zoiets om meer stroom naar een apparaat te krijgen. 2 stopte je in de
computer en 1 in het device. Of het werkt (dus 2x 500mA => 1 A) ik weet het niet ??

Atari 4 ff'r 😊

• wmeester
  • Laatst online: 21-05 14:52
Ik had niet helemaal goed gelezen, dacht dat die CUV4X een CUV4X-D was |:(

Hoelang heeft die maat dat internet al? Je kan namelijk tegen bijbetaling dat modem nog wel omwisselen. (voor ethernet) Dan kost het een stuk minder dan een heel nieuw modem aanschaffen. (moest bij mijn vriendin ook, kostte 30 euro extra, wordt via je telefoonrekening afgeschreven dus hoeft dat niet gelijk te betalen)

(Ik zou dus toch voor dat Ethernet modem gaan, dat kost idd wat centen extra, maar ik ben zelf ook een week bezig geweest met dat USB modem en daar word je behoorlijk chagerijnig van als het niet werkt!)

Edit: Ik heb ook even een dual PIII 1000 Mhz gehad, voodoo 5 en de rest van de spec's hieronder, met een 235 watt voeding. Daar heb ik toen geen problemen mee gehad. Inmiddels 1 van de 2 weer weggedaan. Ik vond de performance verbeteringen niet zo geweldig.
Als je trouwens echt aan die voeding twijfelt, kun je dan dat bord niet even op 1 cpu laten draaien. (of heb je geen terminator meer)

[ Voor 27% gewijzigd door wmeester op 25-09-2003 15:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bonus: enig idee waar je die gezien hebt? Heb zoiets nog nooit gezien... :+

Wmeester: Ehmz... sinds het voorjaar... mei, juni ofzo... april zou ook nog kunnen... Niet zo heel lang... Hoe lang mag je van die regeling gebruik maken?
Hmmmz... jij chaggie? Pfff... ik loop al weken onderzoek te verrichten op internet, teklefonische helpdesk te zijn, etc... Ik word er gek van :s

Tsja... 1 cpu eruit halen, zou wel tijdelijk kunnen... Voor internet heb je t in ieder geval niet nodig... Maar ja... hij merkt dus wel merkbaar veel verschil met t foto-editten, en video monteren... Dus... aangezien ie dat het meeste doet, kan ik die cpu er niet voor langere tijd uit laten :(
Terminator is niet het probleem, het bord beschikt over automatische terminering, voor t geval je 1 bepaalde socket leeg laat.

En anders heb ik zelf wellicht wel een terminator liggen... Heb gewoon zelf geen ervaring met een dual cpu-systeem... Op t moment voornamelijk omdat ik zelf ff geen geld heb, en omdat de problemen rond t USB-deel zo veel tijd kosten, dat ik geen zin heb om aan mijn pctjes te werken :(

Deze voeding wordt trouwens loeiheet... ik weet niet zeker... maar die Pinnacle kaart vreet denk ik ook flink wat van het vermorgen... Echt veel zit er niet in... de SCSI-brander ligt offline, waarschijnlijk al omdat de voeding dat niet allemaal aan kan...

Hmmmz 30 euro... kan ik wellicht wel opbrengen... :) Heb gister voor de zekerheid een 3COM Ethernet-kaartje achtergelaten... :) dus mocht ie aan een ethernet-modem kunnen komen, hoeft ie zich in ieder geval niet druk te maken over t kaartje :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 13:07:
Eh? JC-Ken: staat die 1A-mod ergens beschreven? :+
Zuipt dat bagger-modem echt zoveel?

Thanx monterey... ik had zelf al t voorgevoel paar jaar terug toen ik adsl nam dat usb modems nix konden zijn *D Maar deze figuur had (helaas) dus al een USB-modem genomen voordat ik de kans kreeg dat af te raden... :(
De mod staat nergens beschreven maar je zou hem makelijk zelf kunne maken bij een usb poort van je kast die met een kabeltje naar je moederbord gaat.

Je moet dan op zoek gaan naar de draadje waar 5 volt op staat, die moet je los halen en op de 5 volt van je molex aansluiting. Doe er wel een zekering tussen van 1 A voor het geval er een keertje ergens kortsluiting optreed.

Als het goed is moet dan je problemen over zijn, tenzij je atx voeding de bottelneck is.

Verwijderd

Topicstarter
JCKen... ik doe die mod wel met een USB-verlengkabeltje op de +5VSB-lijn :+
Ik heb nog steeds zoiets van... zolang er garantie op dat bord zit, geen rare soldeer-acties :+

Update... vandaag ff 400W voedinkje kopen... die gaat er zondag/maandag in...
Als t goed is daarmee een boel meer mogelijk... (SCSI-kaart weer online, brander weer online... en hopelijk ook t USB-modem online :) )
Verder dus ff die 1 Amp USB kabel maken :+ (voor t geval dat) :+

En gezien dr verder geen oplossingen zijn... voor dit modem... gaat ie maar fijn verder op zijn oude systeem... :( (da's nu een echte kut-oplossing!) :(

Verwijderd

Topicstarter
Updateje: 400 Watt voeding geeft geen overbelastingsverschijnselen meer, helaas doet de modem het nog steeds niet :(

Ideeën/tips zijn nog steeds welkom :+

Iemand enig idee wat de kleur-codes zijn voor de USB-bedrading? (in een kabel dus) Nou ja... van de week anders ff zoeken :p

Verwijderd

Topicstarter
Update vanaf locatie: 400 Watt voeding zorgt ervoor dat er geen overbelastingsverschijnselen meer optreden. SCSI-kaart en SCSI-brander worden weer normaal gedetecteerd.

USB-ADSL-modem aangesloten op de USB-hub van het moederbord - al dan niet verlengd door externe powered hub - geeft nog steeds een absolute 'No Go' :(

Echter, wanneer het USB-ADSL-modem aangesloten wordt op een oud USB-PCI-kaartje (met Opti-chip!) werkt de boel zoals het hoort. :)

Blijkbaar toch een probleem met de onboard USB-poorten/hub!

Is volgens mij een garantie-kwestie, dus de boel uitgebouwd, en volgende week eens bij de shop langs. MSI heeft een dependance in Nederland/Eindhoven, dus dat moet allemaal vlotjes afgehandeld kunnen worden hoop ik!

In ieder geval werkt het wel met een apart PCI-kaartje. Hetgeen eerder niet werkte, maar dat komt hoogstwaarschijnlijk door een tekort aan vermogen... :+
I'll keep you informed :)

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
USB Modem vreet net ietsje te veel stroom voor USB, heb ik ook last mee gehad vroeger

Toen heb ik het zo opgelost:
USB Hubje met eigen voeding gekocht, en de modem daarin geplugd. Problemen waren toen opgelost bij mij...

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Verwijderd

Topicstarter
Robbedoeske: die powered hub (usb-hub met eigen voeding) werkt dus nog steeds niet. Vandaar mijn conclusie dat er iets mis is met de onboard usb-hubs/poorten :)
Dr is gewoon iets wat niet klopt. Helaas :(

Verwijderd

Je hebt mobo's met een speciaal PCI slot met aparte 3.3v lijn, als je daar nou een pci usb kaartje in prikt, komt dat helemaal goed. Die onboard dingen zijn echt prut. :)

Logisch als je usb appertatuur alle stroom van je pci meuk pikt, dat netwerkkaarten ed ook niet meer werken. Hetzelfde zal ook wel gelden voor de onboard usb chip / onboard lan.. als je die hebt.. Te weinig stroom, valt gewoon je netwerk interface plat. Ofzoiets.. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 03:01 ]

Verwijderd

Ik heb dat zelfde mobo, en heb ook wat problemen met een voeding. Ik heb een no-name 400 watt voeding waar ik al een keer eerder problemen mee gehad heb. Het is namelijk een voeding waar ik een mobo mee had opgeblazen omdat de fan van die voeding stuk was, een andere er in gezet en een tijdje op een PII getest. Ik heb hem nu aan dat mobotje hangen en een dual 850 erop, maar een half uurtje na de installatie van w2k svr sloeg hij in de reset, en kwam daarna niet meer volledig door zijn bios heen. Na twee uur afkoelen lukte hem het weer windows in te komen, en al gauw ging hij in de reset. Ik moet dus een VEEL stabielere voeding halen (denk ik) wil hij gaan werken. ff kijken of ik daar leuk aan kan komen. Dan heb ik er weer een leuke server bij :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 02:56:
Robbedoeske: die powered hub (usb-hub met eigen voeding) werkt dus nog steeds niet. Vandaar mijn conclusie dat er iets mis is met de onboard usb-hubs/poorten :)
Dr is gewoon iets wat niet klopt. Helaas :(
Het is een probleem met de speedtouch USB van alcatel (thomson), die wil niet in dual processor bakken werken. Je vroeg je geloof ik af of je kon ruilen naar een ethernetversie? Dat kan in principe wel, als je aansluiting niet al te 'oud' is. USB modems kunnen dan om technische redenen omgeruild worden (met 30 euro bijbetalen) naar een ethernetmodem, maar dat kan alleen als je niet al te lang de adsl verbinding hebt (max zo'n twee maanden denk ik). Als je daar gebruik van wil maken, moet je ff de kpn info bellen en daar dat navragen (2e lijn weet wel van dual processors en USB modem perikelen).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 03:00:
Je hebt mobo's met een speciaal PCI slot met aparte 3.3v lijn, als je daar nou een pci usb kaartje in prikt, komt dat helemaal goed. Die onboard dingen zijn echt prut. :)

Logisch als je usb appertatuur alle stroom van je pci meuk pikt, dat netwerkkaarten ed ook niet meer werken. Hetzelfde zal ook wel gelden voor de onboard usb chip / onboard lan.. als je die hebt.. Te weinig stroom, valt gewoon je netwerk interface plat. Ofzoiets.. :)
Verwijderd schreef op 03 oktober 2003 @ 12:01:
Ik heb dat zelfde mobo, en heb ook wat problemen met een voeding. Ik heb een no-name 400 watt voeding waar ik al een keer eerder problemen mee gehad heb. Het is namelijk een voeding waar ik een mobo mee had opgeblazen omdat de fan van die voeding stuk was, een andere er in gezet en een tijdje op een PII getest. Ik heb hem nu aan dat mobotje hangen en een dual 850 erop, maar een half uurtje na de installatie van w2k svr sloeg hij in de reset, en kwam daarna niet meer volledig door zijn bios heen. Na twee uur afkoelen lukte hem het weer windows in te komen, en al gauw ging hij in de reset. Ik moet dus een VEEL stabielere voeding halen (denk ik) wil hij gaan werken. ff kijken of ik daar leuk aan kan komen. Dan heb ik er weer een leuke server bij :)
Jupz klopt... Ik denk dat die ene firewire-adapter (DV300) aardig wat stroom zoop... Maar goed... dat is de kern die nodig was, naast werkend internet.
Gelukkig hebben we nu die 300W die toch al niet betrouwbaar leek vervangen door een 400W (Sunny Technologies, is waarschijnlijk no name :p ). Alle kaarten en apparaten die ik niet had aangesloten (SCSI-brander & SCSI-kaart) draaien nu weer vrolijk mee.
Ik denk dat een PCI-kaart met eigen 3.3V-lijn niet gaat helpen hoor. USB heeft 5V nodig, dus moet die PCI-kaart ook een 5V-lijn van het moederbord krijgen! Eigenlijk t liefst van de +5VSB-lijn, omdat er bar weinig is wat via die lijn gevoed wordt :+

Ik ga er zowiezo nog zo'n kabeltje mee maken... Kan ik altijd nog gebruiken voor 1 van de vele andere VIA-mobo's :D (USB-scanners zuipen ook nogal veel)
JvS schreef op 03 oktober 2003 @ 12:10:
[...]
Het is een probleem met de speedtouch USB van alcatel (thomson), die wil niet in dual processor bakken werken. Je vroeg je geloof ik af of je kon ruilen naar een ethernetversie? Dat kan in principe wel, als je aansluiting niet al te 'oud' is. USB modems kunnen dan om technische redenen omgeruild worden (met 30 euro bijbetalen) naar een ethernetmodem, maar dat kan alleen als je niet al te lang de adsl verbinding hebt (max zo'n twee maanden denk ik). Als je daar gebruik van wil maken, moet je ff de kpn info bellen en daar dat navragen (2e lijn weet wel van dual processors en USB modem perikelen).
Ehmz... niet in dual-bakken willen werken...? Daarmee bedoel je ook niet willen werken via bijvoorbeeld PCI-USB-kaartjes? Dat is toch dezelfde 5V-lijn die daarvoor gebruikt wordt? Nou via die Opti (USB1)-kaart, gaat het dus uitstekend! Dus wanneer de garantie dit mobo vervangt, en t werkt nog niet... dan ligt t echt aan de 694-chipset, en gebruiken we alsnog dat Opti-PCI-kaartje!
Hmmmz maximaal 2 maanden... Dat gaan we dus niet redden.... Mei is toch al wat langer geleden!
Ik zal kpn van de week nog wel ff bellen... Kijken wat ze daar weten over dual-cpu, etc.

I'll keep you informed :+

Verwijderd

Topicstarter
Nou... laatste nieuws! (*schudt ff de helpende creatieve minds wakker*) Tis inderdaad een tijd geleden, maar MSI is blijkbaar niet de snelste!

Heb een nieuw mamma-plankje terug gekregen van de garantie!!!

Ben nu wel erg benieuwd of ie t gaat doen........ :+
Pagina: 1