Is het mogelijk om 4 internet provders te combineren tot 1 grote "pijp"? Ik zat te denken aan een loadbalancer, maar ik heb hier totaal geen ervaring mee. Of kan ik dit ook simpelweg met bijvoorbeeld BorderManager regelen als ik 4 netwerkkaarten in een server stop?
1 pipe zal met 4 providers niet lukken. je kunt een beetje de requests verdelen over de verschillende lijnen, maar ze combineren tot 1 snelle download stream zal niet lukken.
Kan je uitleggen waarom niet? Als je een downloadaccelerator gebruikt gaat die toch ook via verschillende routes, in principe moet hier hetzelfde gebeuren. Of zit ik nu helemaal fout?
Feitelijk heb je dan gewoon x verbindingen die ieder een deel van de file binnenhalen. Zoiets werkt voor bepaalde http en ftp servers. Je zult op netwerkniveau echter wel uit moeten maken welke data over welke route gaat. En dat kun je in het meest specifieke geval op doel-ip bepalen.
Je hebt als je een verbinding opzet een verbinding tussen jouw buiten-ip en het doel-ip, die kunt je maximaal krijgen op de snelheid van de verbinding die bij dat source ip hoort. Dit dus voor iedere 'stream'. Als jij je download accelerator zo ver kan krijgen dat hij iets met source routing gaat doen op je eigen gateway, is er op dat gebied misschien nog wel wat mogelijk, maar voor de rest zie ik niet zo heel veel mogelijkheden.
Je hebt als je een verbinding opzet een verbinding tussen jouw buiten-ip en het doel-ip, die kunt je maximaal krijgen op de snelheid van de verbinding die bij dat source ip hoort. Dit dus voor iedere 'stream'. Als jij je download accelerator zo ver kan krijgen dat hij iets met source routing gaat doen op je eigen gateway, is er op dat gebied misschien nog wel wat mogelijk, maar voor de rest zie ik niet zo heel veel mogelijkheden.
UTFS!
En het gaat niet werken tenzij je een trunk kan maken, iets wat niet gaat lukken, gezien je het hebt over 4 ISP's. Bundelen van lijntjes kan wel met linux, hiervoor zijn uitgebreide howto's beschikbaar, maar dan nog werkt het niet helemaal zoals jij bedoelt. Je werkt dan met 4 threats, dus 4 mensen sturen jou data.
En het gaat niet werken tenzij je een trunk kan maken, iets wat niet gaat lukken, gezien je het hebt over 4 ISP's. Bundelen van lijntjes kan wel met linux, hiervoor zijn uitgebreide howto's beschikbaar, maar dan nog werkt het niet helemaal zoals jij bedoelt. Je werkt dan met 4 threats, dus 4 mensen sturen jou data.
The more you know, the more you know you don't know.
Je kan dit doen met de Linux Advanced Routing Howto ;-)
gebruik search :-)
gebruik search :-)
Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org
Je zou wel wat met static routes kunnen doen. Je neemt 1 ISP als default GW en verschillende netblocken routeer je over de andere ISP's. Per deel van het internet heb je dan een ISP.
Je kunt ook de verschillende services over de ISP's verdelen. Maar omdat je maar van 1 default gw gebruik kunt maken is een bundel niet mogelijk.
Je kunt ook de verschillende services over de ISP's verdelen. Maar omdat je maar van 1 default gw gebruik kunt maken is een bundel niet mogelijk.
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Verwijderd
Is dit voor een thuissituatie, studentenhuis of klein bedrijf met een aantal ADSL of kabelverbindigen, of gaat het hier om een groot bedrijf of ISP met een aantal hele dikke pijpen?
In het eerste geval, zie de verschillende oplossingen boven. In het tweede geval: BGP!
In het eerste geval, zie de verschillende oplossingen boven. In het tweede geval: BGP!
Voor wat surfen en downloaden: Maak een Proxy array.
[ Voor 75% gewijzigd door TAMW op 28-09-2003 17:25 ]
Hoewel het misschien redelijk PNS lijkt stel ik voor dat je eerst de search gebruikt, dit heb je aan je startpost te zien overduidelijk niet gedaan.
Tijd voor een nieuwe sig..
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()