Toon posts:

hoe 4 100MBit lijnen te bundelen

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor ons netwerk hebben we sinds kort de beschikking over vier 100MBit verbindingen met het internet. Nu is mijn vraag, hoe kan ik die het beste / makkelijkste gebruiken, als ik maar 1 computer als router cq firewall wil laten fungeren? In principe hebben wij de beschikking over 8 publieke IP adressen, dus daar ligt geen probleem.

De server/firewall/router is
Win2K AS SP4
ISA server als firewall

Een mogelijke oplossing is:
Een 100MBit switch, met een GBit lijn vanuit de switch naar de router. Ik vraag me echter af, of dit uberhaupt werkt en of er een snelheidwinst mee wordt gehaald. Zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sharereactor/vier100MbitmetSwitch.gif

Een tweede oplossing is:
Alle vier de 100MBit lijnen in een netwerkkaart in de router die 4 poorten heeft, zodat slechts 1 netwerkkaart nodig is. Maar dan zit ik met eventuele DNS problemen, of niet? Zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sharereactor/vier100MbitZonderSwitch.gif

Beetje een lang verhaal met die plaatjes zo, maar heeft iemand ideeen of opmerkingen of een voorkeur voor 1 van beide mogelijkheden?

Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 12:28 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:19

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het is IMHO zinloos om hier uberhaupt over na te denken als beide kanten het niet onderstuenen.
Misschien dat je het voor elkaar kan krijgen met een trunk (kun je 4 lijnen tot 1 trunken :? ), maar het is de vraag of zowel de NICs , als de router van je ISP dat allemaal aankunnen.

Mijn advies : begin eens met de ISP te babbelen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
[kwijl mode]
Pff 4x 100mbit lijn naar internet... :)
[/kwijl mode]

Maaruh goed blijkbaar heb je ze dus,.. ik zou het heel anders aanpakken.
Ik zou 4x een proxyserver plaatsen op elke lijn en die als 1 array laten werken.

Maar gewoon ff interesse verder hoe groot is dat bedrijf wel niet om 400mbps nodig te hebben naar internet?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Topicstarter
De router van mijn ISP kan het in elk geval aan, en een 1GBit NIC moet toch wel 400MBit aankunnen? of zie ik dat verkeerd? Een eventuele NIC met 4 poorten die ik voor ogen had is:
http://www5.alternate.nl/...wtechdata.pl?artnr=lrpd10

Bedoel je hiermee 4 tot 1 trunken? Ik ben niet bekend met de term namelijk.

@Flyduck
Echt nodig is het natuurlijk niet, maar als we het kunnen gebruiken is het natuurlijk wel gaaf. (En kwijlen mag hehe, doe ik ook nog steeds :9 )

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 12:38 ]

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 12:02

ripexx

bibs

Ten eerste heb ik zo'n flauw vermoeden dat je het hier hebt over een colocation. Maar zoek eens op trunken. Korte uitleg trunken is het samnvoegen van een of meerdere verbindingen tot een verbinding op tcp/ip niveau. Dus voor je apps lijkt het een verbinding. De duurdere switches ondersteunen dit.

Misschien is het eens verstandig om met wat meer gegevens te komen over het type verbindingen, gebruikte apparatuur, reden voor truncken, enz. :)

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat niet om co-location, maar om een simpel netwerkje. Het verhaal is een beetje als volgt:

We hebben een klein intranet binnen het grote netwerk van een universiteit. We mogen dus gewoon gebruik maken van de netwerkfaciliteiten van hen.

Recentelijk hebben ze intern het gehele netwerk geupdate van 10MBit naar 100MBit en de verbindingen tussen de switches zijn 1 GBit lijnen. Helemaal naar buiten toe is het volgens mij nog meer, meer in de richting van 10GBit geloof ik.

Bij de vervanging hadden ze voldoende bandbreedte gecreeerd, zodat ze ons ipv 1 lijn, 4 lijnen hebben gegeven. Qua snelheid hebben we het dus niet echt nodig, maar het is natuurlijk wel zonde als je drie lijnen ongebruikt laat.

De financiele middelen zijn niet dusdanig dat we EUR 6700,- (bedrag gevonden met zoeken op trunk binnen de pricewatch) gaan uitgeven voor een hele dure switch, dus ik ben op zoek naar een goedkoperen oplossing. Wat de gebruikte apparatuur is van de uni weet ik (uiteraard) niet, maar het zal niet goedkoop wezen denk ik.

Het is dus geen noodzaak, maar meer een leuk idee.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Makkelijkste is gewoon creatief je routeringen in te stellen, heb je al iets voordeel.

Gewoon zeggen alles voor 1.0.0.0 tot 64.0.0.0 via ip0 etc.

Maar als je het echt wil bundelen naar 400Mbit dan moet je echt op zoek gaan naar trunking, alhoewel ik denk dat de universiteit dat niet gaat toestaan.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 27-04 08:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Neem een Adaptec ANA-64044 NIC, 4x 100Mbit op 1 64bit 66MHz kaart, die prima trunking ondersteund...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 12:55:
Het gaat niet om co-location, maar om een simpel netwerkje. Het verhaal is een beetje als volgt:

We hebben een klein intranet binnen het grote netwerk van een universiteit. We mogen dus gewoon gebruik maken van de netwerkfaciliteiten van hen.

Recentelijk hebben ze intern het gehele netwerk geupdate van 10MBit naar 100MBit en de verbindingen tussen de switches zijn 1 GBit lijnen. Helemaal naar buiten toe is het volgens mij nog meer, meer in de richting van 10GBit geloof ik.
Conclusie: je zit dus gewoon op Surfnet 5. Da's vanaf iedere universiteit een dubbel uitgevoerde 10GB glasvezelpijp naar de AMSIX en SARA (colocated) en tevens bij mijn weten het snelste stukje internet van Europa. Zie ook http://www.gigaport.nl/netwerk/ne_netwerk_backbone.html
Hoezo kwijl?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Gaan die 4 lijnen allemaal naar dezelfde switch of router of gaan ze naar verschillende routers/switches? In het eerste geval zou je van trunking gebruik kunnen maken in het tweede geval vrijwel zeker niet.

Trunken = het samenvoegen van meerdere fysieke verbindingen tot 1 logische verbinding.

Als je gaat trunken gebruik je maar 1 IP adres op je trunk. Uiteraard moeten beide kanten dit ondersteunen.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 14:27 . Reden: Wat deed die A daar? ;) ]

• bruto
  • Laatst online: 22-11-2025

bruto

Druktemaker.

Wat Kippenijzer zegt werks, heb het hier ook draaien.
Echter, dit alleen omdat die machine dit nodig heeft en niet het netwerk erachter.

Als dit verhaal wat jij verteld legitiem is, koop dan een simpele trunking switch (er zijn er al die beginnen vanaf 200euri, ff zoeken) je doet het toch niet voor de redundancy OF uptime OF betrouwbaarheid whatever. En dan vraag je dus gewoon aan de beheerders of ze voor jou ook even de trunk aan willen maken aan hun kant. One side trunk werkt naar mijn weten ALLEEN uitgaand en niet inkomend (if wrong plz correct me). Kan je de trunk niet krijgen dan willen ze dat dus ook niet en kun je het idee maar beter uit je hoofd zetten.

Sowiezo, als je die 400Mbit vol wilt krijgen mag je een behoorlijk bakbeest neerzetten, anders gaat je pci bus helemaal flippen (tested @ 32bit mobo :+ ). Dus add maar wat $$ aan dat bedrag.
400Mbit adaptec (ik gekocht voor 75 euri tweedehands) nieuwprijs van ongeveer 400Euro dus denk goed na voordat je dit gaat doen.
Als het een goh-wel-intressant-eens-kijken-of-we-dat-voor-mekaar-krijgen-project is, zet het dan alsjeblieft uit je hoofd, de snelheidswinst zul je niet merken met een kleine werkgroep.

The more you know, the more you know you don't know.

Verwijderd

je moet ff nadenken hoe je t gaat gebruiken, in, out or both. je kan een Quad NIC met soft loadbalancing in een server prakken zodat req. van binnenuit op de minst belaste lijn worden geplaatst. van buitenaf is het wat lastiger maar mogelijk.

kosten,, tja je kan het natuurlijk zo gek maken als je wil maar met een 4xeth kaatje en gratis software is al veel mogelijk >:)

[kwijl]
4x100mb up down wil ik ook wel prive een servertje aan hangen
[/kwijl]

• bruto
  • Laatst online: 22-11-2025

bruto

Druktemaker.

Xavyer je zult dan ook meerdere sources moeten hebben die ook allemaal minmaal 100Mbit zijn anders heeft niet eens zin.

Enneh, met 4 nic's gaat het inderdaad ook meer dan prima.
Het is alleen even uitzoeken hoe en een gekloot van jewelse met de routing tabellen :9

[ Voor 39% gewijzigd door bruto op 21-08-2003 14:23 ]

The more you know, the more you know you don't know.

• Croccifixio
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 12:55:
[...]

De financiele middelen zijn niet dusdanig dat we EUR 6700,- (bedrag gevonden met zoeken op trunk binnen de pricewatch) gaan uitgeven voor een hele dure switch, dus ik ben op zoek naar een goedkoperen oplossing. Wat de gebruikte apparatuur is van de uni weet ik (uiteraard) niet, maar het zal niet goedkoop wezen denk ik.

Het is dus geen noodzaak, maar meer een leuk idee.
Kijk anders eens naar de volgende switch:

Micronet switch SP659B

Deze switch is niet al te duur (prijs weet ik niet uit mijn hoofd, krijg je vanavond van me), ondersteunt port trunking en heeft 2 1Gbit poorten.

Even nagevraagd: deze switch kost rond de 465 Euro exclusief BTW.

[ Voor 7% gewijzigd door Croccifixio op 22-08-2003 10:26 ]

Verwijderd

BRuTo schreef op 21 August 2003 @ 14:22:
Xavyer je zult dan ook meerdere sources moeten hebben die ook allemaal minmaal 100Mbit zijn anders heeft niet eens zin.
sorry soms vermeld ik dingen niet uit mijn idee van vanzelfsprekendheid 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 14:49 ]

Verwijderd

Is het niet het eenvoudigste die 4 krengen in de ISA te stoppen, en die te bridgen?

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 12:38

Sm0k3r

cough...cough...

Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 15:09:
Is het niet het eenvoudigste die 4 krengen in de ISA te stoppen, en die te bridgen?
Via wie heb je die 4x 100Mbit lijnen, want ik werk bij een ISP en 4x100Mbit full load is aardig wat hoor. 1Gbit naar AMS-IX ok maar je slurpt aardig wat weg.

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

Verwijderd

Sm0k3r schreef op 21 August 2003 @ 15:15:
[...]

Via wie heb je die 4x 100Mbit lijnen, want ik werk bij een ISP en 4x100Mbit full load is aardig wat hoor. 1Gbit naar AMS-IX ok maar je slurpt aardig wat weg.
lezen,, staat hierboven

Verwijderd

nog een optie als je idd die switch gaat aanschaffen,een /30 netje maken van de switch naar de server dmv gigabit en in de switch alles routen naar die ene /30

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 13:06
...

[ Voor 190% gewijzigd door Eastern op 22-08-2003 15:49 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Met linux kan je in ieder geval twee, maar waarschijnlijk (zit nog te googlen) ook 4 nic's trunken/'link aggregation' doen. Neem hier in ieder geval goede nic's voor.
Kijk http://linux-ip.net/html/...ether-bonding-aggregation daar eens.
Daarna kan je gewoon op de linux server gaan routen.
Veel vind ik er zo snel niet over, maar het is een interessante en goedkope oplossing (4 3Com's voor inbound verkeer, 1 voor gbit naar je switch)

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-04 13:38

Tags NL

Harmful or Harmless?

Heb je bij je netwerkadapters niet een adapter teaming stuk software, hiermee kun je fault-tolerance doen (niet van toepassing hier denk ik zo :) ) of ze aan elkaar linken. Hierdoor krijg je een virtuele adapter die vier netwerkkaarten gebruikt, het ipadres stel je dan ook in op de virtuele adapter. Op het moment dat je een adapter vol zou trekken gaat hij over naar de andere, een soort trunking dus...

https://powershellisfun.com

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58
Is het niet gewoon een heel stuk makkelijker (en goedkoper) om een Gbit connectie te regelen ipv die 4 x 100Mbit ?

Verwijderd

kun je niet gewoon de computers in het netwerk verdelen over 4 proxy's, één netwerk dus, maar 1/4 van de computers instellen op één proxy. Je haalt toch nooit de download snelheid van meer dan 100 mbit, omdat de servers op het inet dat helemaal niet leuk vinden. Die zijn zelden zo leeg dat dat kan.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Stop 4 HP/3COM nic's in een machine, beide leveranciers leveren trunksoftware mee

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Verwijderd

of trunk ze op een switch, nu maar hopen dat de andere kant ze ook wil trunken :P

• FatalError
  • Laatst online: 23-04 13:50
Port-trunken gaat niet zomaar werken...
Draai voor de gein eens ethereal of n ander packetsniffer progje. Als je LACP (802.3ad) pakketjes ontvangt kan je makkelijk trunken zonder dat de switch aan de andere kant ingesteld hoeft te worden.
LACP is een protocol dat ervoor zorgt dat poorten die kunnen trunken automatisch in n trunk gezet worden.
Als je geen LACP pakketjes ontvangt zul je met de beheerder van de switch n port-trunk moeten regelen.
Mocht je wel LACP pakketjes ontvangen of met de beheerder iets geregeld hebben dan moet je het even zeggen want dan help ik je pas verder :)

[ Voor 11% gewijzigd door FatalError op 22-08-2003 20:48 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op 21 augustus 2003 @ 12:55:

Waarom zou 4 100 Mbps lijnen bundelen voor een netwerkje dat tot voor kort met 1 10 Mbps toekon gewoon zijn?
Helemaal naar buiten toe is het volgens mij nog meer, meer in de richting van 10GBit geloof ik.
Er is nog geen enkele instelling met 10 GbE gekoppeld. Volgens mij hebben ze de load-balancing naar instellingen nog niet eens aanstaan, dus dan heb je het gewoon over 1 GbE.
Bij de vervanging hadden ze voldoende bandbreedte gecreeerd, zodat ze ons ipv 1 lijn, 4 lijnen hebben gegeven. Qua snelheid hebben we het dus niet echt nodig, maar het is natuurlijk wel zonde als je drie lijnen ongebruikt laat.
Je had dus 1 maal 10 Mbps, en nu wil je een paar duizend euro uitgeven om 4 100 Mbps lijnen te bundelen tot 400 Mbps.
Wat de gebruikte apparatuur is van de uni weet ik (uiteraard) niet, maar het zal niet goedkoop wezen denk ik.
Dat kan je gewoon vragen. Hoewel netwerkbeheer je voor gek zal verklaren zullen ze het je vast wel vertellen. Als ze het al niet gewoon op hun website hebben staan.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
een actieplan:

1) Aan de systeembeheerders van je universiteit (Wageningen? die hebben namelijk net gbit aan laten leggen) vagen of je een port trunk kan krijgen op hun switch.
2) Als je de port trunk hebt, een switch kopen die 4 poorten kan trunken (duur!) of een software (linux kan dat dus, windows heb ik niets over gelezen) oplossing gebruiken.
3) Het aan de praat zien te krijgen en instellen.

Prijzen van de software oplossing:
4 x 35 euro voor een 3com nic, 60 euro voor een gbit nic naar je intranet switch

Hardware oplossing:
prijs van een gigabit switch met mogelijkheid tot port trunking

• FatalError
  • Laatst online: 23-04 13:50
Realtek NICjes zijn ook goed hoor, Als je de Broadcom Advanced Server Program download (google) kan je in windows gratis prima port-trunken.
Voor linux heb je ondersteuning standaard in de kernel in de vorm van bonding/ifenslave.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb gewoon een DLink 4 poorts kaart in m`n server. ondersteund ook trunking. Ik gebruik hem alleen als internet deelkaart.

lan1 = lan
lan2 = wlan
lan3 = dmz
lan4 = dsl

Maarre wat kost die 4 * 100mbit per maand en wat doe je er mee ?
Pagina: 1