Er zijn massa's reviews te vinden op het net. Een paar persoonlijke kanttekeningen:
- Looks: Zien is kopen! Smaken verschillen en de nieuwe knoppen zijn niet zo mooi en praktisch als deze van de T1/T2 maar het is een fraai toestel met een erg mooie zilveren aluminium tint. De slider vraagt soms wat kracht om open en dicht te klappen maar dat is denkelijk op lange termijn beter als ie door slijtage eenmaal wat losser begint te lopen. Ook de aan-uit knop vraagt nogal wat oefening. De D-pad is assymmetrisch en daardoor gaat omhoog of omlaag scrollen niet zo gemakkelijk want je voelt niet goed of je de knop ingedrukt hebt. Alleen al daarom gebruik ik het toestel veel in landscape mode zodat ik de bredere links/rechts kan gebruiken om omhoog/omlaag te scrollen.
- Grootte: de T3 met meegeleverd flapje is kleiner maar wat dikker dan mijn M500 in zijn aluminium hardcase. De T3 is wat zwaarder maar ik loop er nu al dagen mee in mijn hemdzakje en dat lukt nog aardig. Ik voelt de Palm zitten maar hij is net niet 'te zwaar' voor mij.
- Stylus: Alle 9 maanden verloor ik op mysterieuse wijze een M500 stylus, vermoedelijk doordat deze wat sleet en na al die maanden gemakkelijker loskwam. Voor de T3 heb ik dadelijk een PDAair 3-in-1 pen gekocht met ingebouwd schrijfpennetje. De meegeleverde stylus voelt erg goed aan en het in-en-uithalen verloopt echt vlot. De 3-in-1 stylus vraagt wat meer moeite om terug vast te klikken maar ik hoop dat dit na verloop van tijd zal beteren. Een review ervan is trouwens te vinden op
www.palmclub.nl. Beide stylussen voelen goed aan, beter dan die van mijn M500 or iPaq (or het belachelijke oorpeuteraartje dat bij een Sony Ericson P800 zit)
- Scherm: werkelijk schitterend. Er zijn volgens diverse forums 2 verschillende schermen in omloop. Sommige hebben een lichtjes gele tint, anderen zijn wat blauwachtig. Het mijne is de blauwe variant, een beetje zoals de vroegere Apple trinitron schermen. Kleuren zijn mooi verzadigd en de hoge resolutie zorgt ervoor dat foto's echt scherp zijn. Een enorme stap voorwaarts ten opzichte van mijn monochrome M500 en ook veel mooier dan de iPaqs van mijn collega's op het werk. Enkel in de buitenlucht met rechtstreekse lichtinval van de zon vind ik het reflectieve scherm van de M500 beter dan dat van de T3. Ik heb dadelijk een protector van Brando Workshop aangebracht en ben daar erg enthousiast over (voelt lekker bij het schrijven en houdt reflecties tegen zonder verminderde scherpte van het scherm). Alleen was ik zo dom om bij het aanbrengen te proberen een stofje dat onder de protector zat met een naald even weg te vegen. Daarbij heb ik in de kleefzijde van de protector een kleine kras gemaakt. Het lijkt nu alsof er permanent een haartje op mijn scherm ligt dat me er voortdurend aan herinnert wat een kluns ik ben. Ergerlijk, maar gelukkig in het virtual grafiti gebied en dus in gesloten toestand niet zichtbaar.
- Meegeleverde software: uitgebreide bundel maar veel dingen als de meegeleverde fotoviewer, RealOne MP3-speler of Kinoma movieplayer zijn wat al te elementair en doen dadelijk verlangen naar krachtigere (te betalen) vervangers. Wel tof dat memos nu tot 32 K lang kunnen zijn en dat de contacts nu ook verjaardagen en 2 adressen kunnen bevatten. Bij de ganse PIM-software vind ik de eenvoud ervan nu net het aantrekkelijke. Geen overbodige toeters en bellen, geen flashy dingen, gewoon goed. Van PocketPC heeft Palm het 'today' scherm gejat en dat is een prachtige toevoeging.
- Batterij: gaat 3,5 uur mee voor het lezen van e-books, met bluetooth af en de achtergrondverlichting van het scherm op 20 procent intensiteit. Door te 'underclocken' (vies woord op deze site

) raak ik aan 4 uurtjes lezen. Dat is onvoldoende om een week-endje zonder de craddle mee te sleuren mijn ouders te bezoeken. Mijn M500 hield het 20 uur uit.

Gelukkig is de batterij na een uurtje laden al terug op 100 procent. Sommigen beweren zelfs dat 30 minuten volstaat maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
- grafiti 2: hopeloos, ik slaag er maar niet in om de 't' te kribbelen en te wennen aan de nieuwe 'k'

. gelukkig hebben enkele slimmerds uitgevist hoe je de oude grafiti routines van een Tungsten 1 ook op de nieuwere machines kan laden. Ik heb dit nog niet gedaan maar wil zeker 'downgraden'.
- Bluetooth: ik heb een MSI bluetooth dongle voor mijn PC en ondanks ontmoedigende commentaren van 'kenners' kan ik wel degelijk vanuit mijn slaapkamer op de 1ste verdieping of de zitbank op 6 meter van mijn PC mails oppikken of surfen

. Surfen lukt beter met de recente update van de browser en de datatransfer is via bluetooth snel genoeg maar de Web Pro browser is toch wat sloom en het scherm wat klein om echt comfortabel te surfen. Het heeft wel een hoog gadget gehalte!
- Stabiliteit: Ik heb op 14 dagen tijd enkele malen het systeem moeten resetten. Mijn M500 kon weken zonder een reset, terwijl ik het toch niet kan laten voortdurend nieuwe programma's te installeren. PalmOS 5 op de T3 lijkt een stapje terug maar 1 crash alle 5 dagen of zo is leefbaar en de software zal denkelijk nog wel uitrijpen tot de vertrouwde PalmOS 4 stabiliteit.
- SD kaartjes: als je de wikipedia encyclopedie (30 MB), enkele woordenboeken, een drietal CDtjes aan muziek, een foto-collectie (200K per foto aan 960x640 Jpeg high quality) en wat filmpjes (1 Simpsons aflevering vreet 90 MB en heeft weer dat hoge 'gadget'-gehalte) wil meesleuren is zelfs een 256 MB kaartje te klein. 512 MB kaarten zijn voor mij nog te duur. Momenteel heeft de T3 een bug waardoor hij SD kaarten kan 'vernietigen' (ze zijn zelfs niet meer herformatteerbaar). Vooral Sandisk kaarten (ook verkocht onder andere labels zoals Dane Elec, Extrememory, PNY, soms Lexar,...) lijken problemen te geven. Ook mijn kaart werd plots niet meer herkent en ik durf ze voorlopig alleen 'write protected' in de T3 te gebruiken omdat dit schijnbaar geen problemen geeft. Ik heb Palm gemaild. Zij erkennen dat er een probleem is maar een patch laat voorlopig nog op zich wachten.
- Snelheid: fantastisch, zelf nadat ik veel applicaties met het gratis 'PXA Clocker' naar 200 MHz heb gehaald om 10 procent extra batterijcapaciteit te winnen. Ook hier weer een bug want blijkbaar schakelen T3s soms terug naar 300 Mhz. Er zijn 2 freeware patches beschikbaar voor de snelheidsfreaks die altijd de volle 400 Mhz willen hebben. Je kan blijkbaar overklokken tot 600 Mhz. Ik geef het niet graag toe op dit forum, maar die 200 Mhz extra laten me ijskoud.
- Migreren van M500 naar T3: T3 uitpakken, eventjes bewonderen, via craddle opladen, 3 uurtjes later hotsync knop indrukken en wegwezen. Werkelijk super.
Ik was al een jaartje halsreikend naar een nieuwe machine aan het uitkijken en heb lang getwijfeld of ik geen iPaq 2110 zou kopen. 2 jaar absoluut probleemloos M500 plezier, de goede service van Palm en het kleine formaat en mooie scherm van de T3 hebben me ervan overtuigd bij Palm te blijven. Wil je geen 'early adopters tax' betalen, dan wacht je echter beter nog even tot de software wat uitgerijpter is, die eerste bugjes opgelost zijn, er ook cases in de winkel liggen en de eerste prijsverlaging er nog eens 50 euros afgehaald heeft
[
Voor 3% gewijzigd door
Koekoeksclocker op 21-10-2003 23:33
]