Toon posts:

[.net] xml bestand inlezen m.b.v. xslt??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik moet voor een programmaatje een XML bestand inlezen in Visual Studio .NET (visual basic). Nou kan je natuurlijk de XMLTextReader klasse gebruiken en dan regel voor regel het XML bestandje in gaan lezen. Maar dit is misschien wel een beetje omslachtig.

Nou had ik gehoord dat dit ook met XSL(T) kan.. dus dat je een XML als een klasse terug krijgt (wat natuurlijk veel sneller gaat).

Ik heb dus een beetje lopen zoeken enzo maar nu kan ik daar echt niet iets in vinden wat met het inlezen te maken heeft. Je kan er wel transformaties mee maken.

Nu is mijn vraag dus, hoe je dus met XSL of XSLT (wat is het verschil) in VB.NET een XML bestand kan inlezen...

Alvast bedankt ;)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Weet jij wat XSL en XSLT is? Met die technologie kan je een bestaand XML bestand naar een ander formaat (een ander XML formaat, naar HTML, ....) transformeren.

Een XML document kan je in .NET wel op andere manieren inlezen dan enkel dmv een XmlTextReader.
Kijk eens naar de System.Xml namespace en de classes die je daarin vind (XmlDocument, XmlDataDocument, ....)

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

In aanvulling op whoami: De meeste XML bestanden kan je ook nog zelfs inlezen in een dataset met de Dataset.ReadXML method.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Xsl is een stylesheet waarmee je een input document op een bepaalde maniet kan tonen.
Xslt is een stylesheet die bedoeld is voor het transformeren van input documenten naar een nieuw document. Het verschil is niet erg groot.

Wat je waarschijnlijk bedoelt is serializatie van klassen naar xml en weer terug.
Dat is mogelijk. Je kan ook met xslt xml genereren die daarna weer is te deserialiseren naar een klasse. Dan kom je in de buurt van jouw verhaal.

Maar je kan niet klassen maken van een xml document met xslt op de manier dat jij zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 12:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoiets dacht ik wel al... XSL is dus een soort van CSS maar dan voor XML en met XSLT kan je dan transformeren.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 12:34:
Wat je waarschijnlijk bedoelt is serializatie van klassen naar xml en weer terug.
Dat is mogelijk. Je kan ook met xslt xml genereren die daarna weer is te deserialiseren naar een klasse. Dan kom je in de buurt van jouw verhaal.
Als je classes naar Xml wilt serializen, dan moet je eens naar de Serializable interface kijken, en naar de SoapFormatter.

https://fgheysels.github.io/

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
XML inlezen met XSLT is wel mogelijk, maar die aanpak is allerminst waar jij op doelt.

Zie dit topic:
[rml][ .NET] XML bron voor WinForms control[/rml]

En deze post van mij, en de discussie erna:
[rml]mbravenboer in "[ alg] fraaiste prog voorbeelden."[/rml]

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Pagina: 1