Hai, ik heb onlangs de Western Digital 250 GB gekocht. Nu wil ik hem gaan partieren. Wat is verstandig: een partitie alleen voor Windows XP? Of misschien Windows Office hierbij? Of misschien alle proggies ook onder deze partitie? Hoeveel GB heb ik hiervoor nodig? Iemand adviezen? Deze vraag is hier vaker gesteld maar de antwoorden zijn tegenstrijdig.
Verwijderd
De antwoorden zijn tegenstrijdig omdat het persoonlijk is. Wil je één OS? Of gaan spelen met een tweede?
Ik zou in ieder geval het OS op een aparte partitie zetten. De programma's kunnen daar wel bij op als je het mij vraagt. Dus een 10-15 GB voor C en de rest data. Wil je nog eens met een ander OS gaan klooien maak dan nog een partitie aan van 10GB.
Oh, en je kunt natuurlijk altijd achteraf wijzigingen aanbrengen met PQMagic. Je zit er niet meteen aan vast.
Ik zou in ieder geval het OS op een aparte partitie zetten. De programma's kunnen daar wel bij op als je het mij vraagt. Dus een 10-15 GB voor C en de rest data. Wil je nog eens met een ander OS gaan klooien maak dan nog een partitie aan van 10GB.
Oh, en je kunt natuurlijk altijd achteraf wijzigingen aanbrengen met PQMagic. Je zit er niet meteen aan vast.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 14:10 ]
Wat verstandig is hangt van je eigen eisen af. Zelf heb ik niet zo een monster van een HD, maar op mijn C: staat Windows\programma's\games en die zut, en op D: mijn (belangrijke) documenten, muziek en anime.
Maar een vriend van me die heeft het zo ingericht:
C: Windows
D: programma's en games
E: downloads
F: documenten
Ik denk dat je indeling van je harde schijf net zo persoonlijk is als bijvoorbeeld de indeling van je kamer
Maar een vriend van me die heeft het zo ingericht:
C: Windows
D: programma's en games
E: downloads
F: documenten
Ik denk dat je indeling van je harde schijf net zo persoonlijk is als bijvoorbeeld de indeling van je kamer
edit:
En zoals TheSuperlative al zegt, dan heb ik het nog maar over een enkele Windows installatie, voor bijv. Linux moet je ook de nodige partities aanmaken.
En zoals TheSuperlative al zegt, dan heb ik het nog maar over een enkele Windows installatie, voor bijv. Linux moet je ook de nodige partities aanmaken.
[ Voor 19% gewijzigd door Rafe op 20-09-2003 14:05 ]
Ik heb mijn partities meestal zo ingedeeld:
- OS (4GB)
- Programs (10GB)
- Games (20GB)
- Music (30GB)
- Films (30GB)
- Files (20GB)
Mijn OS is Win2K. Ik gebruik NTFS partities. De grote is natuurlijk in te delen naar eigen smaak en beschikbare capaciteit.
- OS (4GB)
- Programs (10GB)
- Games (20GB)
- Music (30GB)
- Films (30GB)
- Files (20GB)
Mijn OS is Win2K. Ik gebruik NTFS partities. De grote is natuurlijk in te delen naar eigen smaak en beschikbare capaciteit.
Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...
Hangt er natuurlijk ook van af wat je precies allemaal op wil slaan op je HD. Als je bijvoorbeeld veel divx en mp3 hebt, dan is het wel handig om daarvoor een aparte partitie te maken.
Ik zou ook een back-up partitie maken voor belangrijke bestanden (nog beter om dat gewoon op een andere schijf of cd-r te zetten, maargoed
Verder zoals gezegd: wil je een ander OS installeren, dan moet je daar natuurlijk wat ruime voor vrij houden.
Ik zou ook een back-up partitie maken voor belangrijke bestanden (nog beter om dat gewoon op een andere schijf of cd-r te zetten, maargoed
Verder zoals gezegd: wil je een ander OS installeren, dan moet je daar natuurlijk wat ruime voor vrij houden.
Ik heb nou gewoon:
- OS + Programma's (10 GB)
- Games (55 GB)
- Opslag van Films/programma's (installaties)/Muziek/Docs (55 GB)
en als het je niet bevalt, download je partition magic, en verbouw je de boel
- OS + Programma's (10 GB)
- Games (55 GB)
- Opslag van Films/programma's (installaties)/Muziek/Docs (55 GB)
en als het je niet bevalt, download je partition magic, en verbouw je de boel
Verwijderd
Je kunt ook nog overwegen een aparte partitie te maken voor je swapfile.
Heb het zelf als volgende:
Swap 2 gb
OS + program files 8 gb
Test 20
Temp 30
Files 55
Het voordeel van swap op c:
-swap op snelste gedeelte van de schijf
-veel virussen werken alleen als je windows e.d. op c:\ is geïnstalleerd..
Moet nog eens bedenken hoe ik m'n extra 40 gb schijf ga indelen, de huidige moet eerst eens helemaal dood gaan..
Volgens Maxtor is het heel normaal als je drive er 3 minuten over doet om op te spinnen..
Heb het zelf als volgende:
Swap 2 gb
OS + program files 8 gb
Test 20
Temp 30
Files 55
Het voordeel van swap op c:
-swap op snelste gedeelte van de schijf
-veel virussen werken alleen als je windows e.d. op c:\ is geïnstalleerd..
Moet nog eens bedenken hoe ik m'n extra 40 gb schijf ga indelen, de huidige moet eerst eens helemaal dood gaan..
Volgens Maxtor is het heel normaal als je drive er 3 minuten over doet om op te spinnen..
Ik heb mijn HD ruimte zo ingedeeld: (210 gb samen, 4 HD's)
C Windows + programma's (8 gb)
D Multimedia (mp3 + films) (80 gb)
E Install (installatie files van drivers etc) (2 gb)
F Games_1 (25 gb)
G Downloads (3 gb)
H Data (Mijn docs, foto's etc.) (10 gb)
I Diversen (oa temp dir voor brander etc, windows swapfile en backup) (20 gb)
L Games_2 (33 gb)
+ samen nog 25 gb voor RedHat Linux
+ 126 gb eigen opslagruimte op onze server
Maw. ruimte zat dus
C Windows + programma's (8 gb)
D Multimedia (mp3 + films) (80 gb)
E Install (installatie files van drivers etc) (2 gb)
F Games_1 (25 gb)
G Downloads (3 gb)
H Data (Mijn docs, foto's etc.) (10 gb)
I Diversen (oa temp dir voor brander etc, windows swapfile en backup) (20 gb)
L Games_2 (33 gb)
+ samen nog 25 gb voor RedHat Linux
+ 126 gb eigen opslagruimte op onze server
Maw. ruimte zat dus
[ Voor 18% gewijzigd door SandsOfArrakis op 20-09-2003 15:56 ]
He who controls the Spice, controls the Universe.
Dit heeft weinig met de werking van Windows Operated Systems te maken...
-> Opslagmedia & I/O Controllers
-> Opslagmedia & I/O Controllers
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Dit onderwerp is wel behoorlijk uitgekauwd en ik zie een hoop mensen alleen maar hun eigen config posten .. De indeling is persoonlijk, zoals Rafe al zei, en hierover is ook zat terug te vinden, zie bijvoorbeeld het linkje van ReemF 
[search=harddisk hoe partities indelen]
Mijn (persoonlijke) tip: zet de belangrijkste data op een aparte schijf ten opzichte van de OS. Dus gebruik evt jouw oude schijf voor OS + Program Files en gebruik de nieuwe WD voor documenten, filmpjes, downloads, etc
Als je ze per partitie wil opslaan, dat moet je helemaal zelf weten, maar bedenk: het verplaatsen van data tussen partities is véél langzamer dan verplaatsen tussen directories
[search=harddisk hoe partities indelen]
Mijn (persoonlijke) tip: zet de belangrijkste data op een aparte schijf ten opzichte van de OS. Dus gebruik evt jouw oude schijf voor OS + Program Files en gebruik de nieuwe WD voor documenten, filmpjes, downloads, etc
[ Voor 46% gewijzigd door BalusC op 20-09-2003 16:43 ]
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()