Tweaker oplossing aantal Ohm?

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• e-boy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11-2025

e-boy

en ooit komt hier iets nuttig!

Topicstarter
Hallo iedereen,

sorry dat ik de zoveelste Ohm thread open,
maar na heel veel zoeken (op inet en Got),
en meermaals de FAQ gelezen te hebben
(ik heb hiervan al véél bijgeleerd(waarvboor dank _/-\o_ )
heb ik nog een aantal kleine vraagjes/bedenkingen.
Je zal me ook moeten excuseren als ik enkele technische termen dooreenhaal of verkeerd gebruik, je mag me hierop altijd wel corrigeren ;)

Ik heb dus een Yamaha RX-V390 RDS receiver
(zie ook http://www.yamaha.com/menuitems/manuals/yec/RX-V390.pdf)
In combinatie met 2 front speakers: Koda 520F (4Ohm, 150W)
en dan ook nog rear en center speakers.

Ik zou dus graag mijn front speakers van 4Ohm aansluiten op mijn receiver,
die 8Ohm levert. Ik zou wel graag een quasi-0% kans op schade hebben,
aangezien ik echt geen geld heb voor nieuwe speakers.

Ik had hiervoor het volgende in gedachten:
Ik koop 9x een resistor van 17Watt, 39Ohm,
en sluit deze in serie aan. dit "boxje" hang ik
dan samen met mijn speaker aan de lijn,
en zo zou ik dan mijn boxen van schade kunnen besparen.

Is dit mogelijk?
Wat zou er kunnen misgaan?
Waar moet ik mogelijk op letten?

Ik had eventueel nog gedacht dat de resistors
te warm zouden kunnen worden,
maar een beetje tweaker lost dit toch op
door er een aantal oude CPU-coolers aan te hangen.

Wie weet hier meer over of heeft het zelf als eens geprobeerd?
Alvast bedankt, iedereen!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

op blz 7 van de pdf lees ik iets als:
a or b 4ohm min/speaker
a + b 2 ohm min/speaker.

alleen lopen er pijltjes doorheen.
Kijk dus even op je eigen amp wat er precies staat. Ik denk dat je je zonder al te veel zorgen te maken de boel gewoon kan aansluiten.

Wise enough to play the fool

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Doe maar andersom :) . Als er A or B 4 ohm als minimum staat, dan is het A+B minimum het dubbele. Is een kwestie van een parallele schakeling, dus wordt je impedantie gedeeld door 2.

Music Addicted

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Boekster schreef op 19 september 2003 @ 17:39:
Is een kwestie van een parallele schakeling, dus wordt je impedantie gedeeld door 2.
dat gaat niet op als je twee (of meer) verschillende waardes hebt

• Boekster
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Nee, natuurlijk niet :) . Maar voor quadrofonie is het altijd van toepassing, aangezien je 2 luidsprekers parallel op een uitgang zet. En voor meerdere waardes heb je inderdaad gelijk, maar dat kom je in de Hifi amper tot niet tegen :) .

Music Addicted

• e-boy

e-boy

Topicstarter
teacher schreef op 19 september 2003 @ 17:36:
Kijk dus even op je eigen amp wat er precies staat. Ik denk dat je je zonder al te veel zorgen te maken de boel gewoon kan aansluiten.
Op de Amp zelf staat het volgende:
A or B: 8Ohm Min/Spk
A + B: 16Ohm Min/Spk
bij de rears taat 8Ohm, maar dat is geen probleem (dit zijn nl 8Ohms)

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 13:56
Je moet bij allebei je 4ohm speakers een weerstand van 4ohm in serie aansluiten. 4 ohm + 4 ohm (serie) = 8 ohm

Verwijderd

Een versterker "levert" geen 8 ohm, het aantal ohm's van de speakers meot je zien als de electrische weerstand van de speakers. Je speakers zijn 4 ohm, je versterker heeft een opgegeven vermogen dat geld als speakers van 8 ohm zijn aangesloten. Als je nu speakers met minder ohmage (weerstand) aansluit dwing je de versterker om 2x (in theorie (toch?)) zoveel vermogen te gaan leveren, de weerstand is immers de helft. Dit zou schade aan de versterker kunnen veroorzaken. Als je (zoals SyncMaster al zei) een 4ohm werstand van laten we zeggen... 20W aansluit in de speakerdraad (plus of min) maak je het geheel weer 8ohm. Het nadeel is alleen dat je 50% van je vermogen omzet in pure warmte, beetje jammer dus. Persoolijk (dat zou ik zelf dus doen, ik zeg niet dat je het moet doen!!) zou ik gewoon eens proberen wat er gebeurd als je ze gewoon aankoppelt, als hij het niet kan hebben sringt hij vanzelf wel in de protectie (verwacht ik, zelfs me oude AKAI van 200 gulden heeft die dus...), als het gaat zou ik het gewoon zo doen, gaat het niet dan is het jammer. Nog maals, ik zeg niet dat dit dé manier is om uit te vinden of het kan....

• e-boy

e-boy

Topicstarter
SyncMaster schreef op 19 September 2003 @ 17:54:
Je moet bij allebei je 4ohm speakers een weerstand van 4ohm in serie aansluiten. 4 ohm + 4 ohm (serie) = 8 ohm
Dit wil ik dus ook doen,
maar om aan hetzelfde vermogen van mij speakers te komen,
zou ik dus 9x een 17W 39Ohm weerstand in serie moete naansluiten,
anders zou ik dus niet mijn volledige Watt's kunnen benutten,
tenzij er natuurlijk resistors bestaan van 150Watt? ;)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:58
Ik zou dus graag mijn front speakers van 4Ohm aansluiten op mijn receiver,
die 8Ohm levert. Ik zou wel graag een quasi-0% kans op schade hebben,
aangezien ik echt geen geld heb voor nieuwe speakers.
Je versterker levert geen ohm. Je versterker is geschikt voor gebruik met speakers tot een bepaalde minimale impedantie.

Maar wat is er nou niet voldoende aan het volgende stukje in de faq?
Samenvattend: Wanneer je slechts 2 luidsprekers op een stereo-versterker aansluit, hoef je niet te letten op de impedantie van deze luidsprekers. Wanneer je er meerdere aan wilt sluiten, moet je opletten dat de impedantie van deze luidsprekers hoog genoeg is
Aan de hand daarvan kan je toch zelf wel bepalen of het kan, of niet? Of wil je graag van 5 mensen horen dat het kan, omdat je anders niet lekker slaapt vannacht?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Lampje schreef op 19 september 2003 @ 20:12:
[...]
Of wil je graag van 5 mensen horen dat het kan, omdat je anders niet lekker slaapt vannacht?
Je hebt ook mensen die graag rethorische vragen stellen :+

Wise enough to play the fool

• e-boy

e-boy

Topicstarter
Lampje schreef op 19 September 2003 @ 20:12:Je versterker levert geen ohm. Je versterker is geschikt voor gebruik met speakers tot een bepaalde minimale impedantie.
Dat bedoelde ik dus met het stukje "Je zal me ook moeten excuseren als ik enkele technische termen dooreenhaal of verkeerd gebruik, je mag me hierop altijd wel corrigeren " ;)
Maar wat is er nou niet voldoende aan het volgende stukje in de faq?
[...]
Aan de hand daarvan kan je toch zelf wel bepalen of het kan, of niet? Of wil je graag van 5 mensen horen dat het kan, omdat je anders niet lekker slaapt vannacht?
Ik heb er toch ook 5 speakers aanhangen,
en als er opstaat minimum 8Ohm voor één paar speakers,
zou ik toch het nog eens heel zeker willen weten, ja.

Maar dat was eigenlijk de bedoeling van deze thread niet,
de bedoeling van deze thread was checken of mijn oplossing met een serie weerstanden zou kunnen werken,

nja, heb nu mijn speakers toch maar eens aangesloten,
(na "aansporing" van Eul)
en ik heb hem niet erg luid gezet, en dat hield hij toch
zonder overdreven warm te worden,
zal morgen dan eens proberen met een serie weerstanden,
en zal laten weten hoe het afloopt.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:00
Maar wat is nu het doel van dit project?

Die 80W aan 8ohm en 120W aan 4ohm wat de receiver volgens die folder kan leveren haal je echt niet zo snel ofzo. Je kunt die Koda speakers er zonder problemen op aansluiten. De nominale impedantie van 4 ohm is een gemiddelde waarde en zal op sommige plekken stijgen tot ver daar boven. Allemaal geen punt. Het geluid wordt ook niet opeens harder als je er een weerstand tussen hangt.

(ik heb hier 4 speakers met een nom. imp. van 4 ohm op A+B parallel zitten (dus 2 ohm) op een versterker waar 8/16ohm op staat en het werkt nog prima ;) )

Mijn Home Cinema in aanbouw

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

ShittyOldMan schreef op 20 September 2003 @ 02:09:
Maar wat is nu het doel van dit project?
----snip----
(ik heb hier 4 speakers met een nom. imp. van 4 ohm op A+B parallel zitten (dus 2 ohm) op een versterker waar 8/16ohm op staat en het werkt nog prima ;) )
Nou, als je dit doet heb je een situatie dat als je hem eens flink loszet (als je dat gaat doen, anders gaat het idd meestal wel goed) je een te hoge stroom van je eindtrappen gaat vragen.
Dat is heel simpel de wet van ohm, Spanning = Stroom * Weerstand.

Als ik de weerstand 2 keer zo laag maak moet er twee keer zoveel stroom gaan lopen bij dezelfde uitgangsspanning. En daar is je eindtrap niet op gemaakt. In principe kan het dus wel, zolang je niet boven de helft van het maximum volume gaat.

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:43

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is heel simpel de wet van ohm, Spanning = Stroom * Weerstand.
Dat loopt wel los hoor. Iedereen komt met spookverhalen en dat het gevaarlijk is enzo, bottomline: Maak je er niet druk om, meestal werkt het gewoon prima en in hele sommige situaties werkt het niet en er is geen zinnig woord te zeggen of het gaat werken of niet.

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 20-09-2003 08:58 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Twynn
  • Laatst online: 17-07 21:23
JvS schreef op 20 september 2003 @ 08:53:
Dat loopt wel los hoor. Iedereen komt met spookverhalen en dat het gevaarlijk is enzo, bottomline: Maak je er niet druk om, meestal werkt het gewoon prima en in hele sommige situaties werkt het niet en er is geen zinnig woord te zeggen of het gaat werken of niet.
Gevaarlijk is het niet nee :)
Al dat spul is sowieso beveiligd.
Maar door de te lage weerstand kan de versterker zich wel anders gaan gedragen, veel eerder gaan clippen enzo.

En verder heb je gewoon het probleem dat je voeding niet is berekend op de stromen die gaan lopen, en ze dus ook gewoon niet kan leveren :)

Verwijderd

Waarom zet je luidspekers niet serie ?
Dan krijg je 12 ohm en dat kan je versterker makelijk aan ;).
Want als je anders bijde aanzet waneer je van de front8ohm heb gemaakt krijg je dit. 8 parralel met 8 ohm = 4omh, te wienig.

Oja, een twee keer zo grote weerstand wilt niet zeggen twee keer minder groot vermogen. Hoogomhig luidsprekers hebben mindere last van de weerstand in de kabels. En je eindtrap van je versterkker heb ook opeens wat minder verlies aan warmte.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 09:15 ]

• SpleeffY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-08 01:00
Ik zou zelf geen weerstand in deze situatie gebruiken, dan doe je m.i. je versterker tekort door niet zijn volle vermogen te benutten :).

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-08 10:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

e-boy schreef op 19 September 2003 @ 21:34:
[...]
Maar dat was eigenlijk de bedoeling van deze thread niet,
de bedoeling van deze thread was checken of mijn oplossing met een serie weerstanden zou kunnen werken,
[...]
Dan zal ik ff antwoord geven:

Nee, zoals jij denkt gaat het niet (goed) werken. Je moet ook niet met weerstanden prutsen, want die gaan de helft van je vermogen verbruiken, waardoor je speaker dus ook de helft aan vermogen kan gebruiken... Zonde van de energie.

De specificatie op je versterker: 8 Ohm geeft aan dat hij PER speaker aansluiting een speaker van 8 Ohm of hoger verwacht. Dan werkt de eindtrap goed.
Heb je een speakers A en B aansluiting en je gebruikt ze allebei, dan verdubbeld de waarde 8 naar 16 Ohm per aansluiting.

Ga niet met weerstanden rommelen, sluit het spul gewoon aan.
Als je bijvoorbeeld speakers van 4 Ohm aansluit op een versterker die gespec't staat op 8 Ohm dan gaat je eindtrap 2x zoveel vermogen leveren, totdat het niet meer lukt. Geloof me, als dat gebeurt dan:
1. Hoor je dat wel en moet je je versterker zachter zetten.
2. Gaat de versterker wel in beveiliging.
3. Word de versterker heet (heter dan normaal).

ps. Als je niet van plan bent om je versterker erg hard te gaan zetten is er helemaal geen reden om je zorgen te maken. Aansluiten en draaien maar!

Alles kan stuk.

Pagina: 1