Mandrake Linux 9.1 + Zwart beeld

Pagina: 1
Acties:

• gromnl
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-03 16:03
Heb sinds enige tijd problemen met met Linux booten vanaf de cd. Zowel Suse LiveEval, Knoppix als Mandrake 9.1 die ik wou installeren doen het niet meer.

Ik heb naar mijn weten niets verandert qua hardware en ben ook niet gaan kloten in het BIOS.

Het volgende: Als ik de eerste van de drie Mandrake 9.1 CD's in mijn Cd-Rom speler doet word hij opgestart. Het programma geeft je de volgende twee keuze's

1 Press F1 for more info

2 Press ENTER to install or upgrade Mandrake Linux.

Als ik vervolgens keuze nummer 2 neem knalt mijn beeldscherm gelijk op zwart (geen standby-modus) en doet vervolgens niets meer.

Als ik de computer dan Reset en volvolgens optie 1 kies krijg ik de volgende mogelijkheden:

1 V(nog wat) = Low resolution install
2 TEXT = text based install
3 Linux = normal graphical install
4 Expert= Expert graphical install

Kies ik hier nummer 1, 3 en 4 dan knalt het beeldscherm op zwart na het laden van de volgende dingen:

ALT0.............................
ALT0/ALL.DTZ...............

Als ik de optie TEXT kies gaat de installatie wel iets verder. Ik kan namelijk kiezen uit wat voor muis ik wil gebruiken. Daarna worden de harde schijven gedetecteerd en vervolgens krijg ik een lap text op het scherm waar je U tegen zegt en stopt de computer met reageren. Er word niet om een optie of een bevestiging gevraagt. Alleen CTRL + ALT + DEL helpt de pc uit zijn toestand. Maar daar schiet je niet veel mee op.

Ik heb in het bios de "defaults" geladen en de optie "Plug & Play OS" uitgezet (werd voorgesteld in een topic). Geen succes, zelfde probleem. Heb ondertussen verschillende merken CD-R's, CD-RW's gebruikt en een aantal keer de distro bij een andere mirror vandaan gehaald. Mag ook niet baten.

In dit topic ([rml][ mandrake 9.0] kan niet installeren[/rml]) word een NVIDIA probleem aangehaald maar vervolgens ook gezegt dat die er in 9.1 uit zijn. Ook word gezegt dat diegene problemen heeft met XP, ik niet.

Wie kan / wil mij helpen?

Aantal Specs:

Voeding Enermax EG465P-VE - 431 Watt
Moederbord Asus A7V333
Processor(s) AMD Athlon XP 2200+
Geheugen 2 *Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC2700 333Mhz = 1024MB DDR
Hard Disk(s) 2 * Maxtor DiamondMax Plus 9, 60Gb, 7200rpm U-ATA133
Videokaart(en) Leadtek Winfast A250 TD, nVidia GeForce4 Ti 4400

Verwijderd

Weet je zeker dat je niks aan je hardware veranderd hebt?? ik had ook ellende nadat ik m'n systeem van 512Mb naar 1024Mb had geupgrade.. Dat was trouwens ook met Mandrake 9.1.. dat probleem is dus niet opgelost.. ik heb een reinstall gedaan met mem=512M.. (kies tijdens installatie optie 1 en lees dat scherm goed).. en start m'n mandrake met de nonfb optie van Lilo.. mijn bios staat trouwens nog gewoon met P&P OS aan..

Het ligt dus aan de combinatie Nvidia video met 1024 geheugen..

voor meer info kan je zoeken op de term 'framebuffer'

nog een tip.. als je de handel geinstalleerd hebt haal dan de 'gewone' linux start optie uit lilo.. daar blijft ie mee afsterven..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 12:03 ]

• gromnl
Heb em inderdaad opgestart gekregen door onder optie 1 "linux mem=512m" in te voeren. Maar nu stopt ie weer tijdens het installeren, niet mooi, want nu geeft Partition Magic 8 aan dat de schijf BAD is. Hoe kan dit nu weer opgelost worden. En weet iemand waarom de installatie van Mandrake 9.1 zomaar tijdens het installeren stopt?

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:35
het kan zijn dat er gewoon een conflict is met je hardware. ik geloof dat CTRL+ALT+ F4 weergeeft in detail waar tie mee bezig is. Kijk hier eens naar en geef dan de output waar de installatie blijft hangen. En kijk eens even wat voor hardware dan dat probleem geeft en bedenk waardoor dat zou kunnen komen.

• gromnl
Het installeren is nu eindelijk gelukt, ten minste dat zegt Mandrake. Als ik de computer opnieuw opstart krijg ik het Lilo boot menu. Maar zodra ik linux probeer te starten knalt hij gelijk weer terug in een zwart beelscherm. Is hier ook nog een oplossing voor?

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:35
zoek je hsync en vsync van je monitor eens op. met ctrl+alt+f1 zit je in een console. Zorg dan dat je root bent. Type dan: vi /etc/X11/XF86Config-4 en vul hier je waarden in. sluit af met ":wq" druk dan ctrl+alt+f7 en dan ctrl+alt+[backspace]. Je Xserver start opnieuw op en als het goed is doet het wel. Met google kun je je vsync en je hsync vast wel vinden...

Verwijderd

kies je in Lilo wel de nonfb optie om te starten?

• gromnl
zowel linux als nonfb als failsafe belanden gewoon op een zwart scherm
Pagina: 1