[mandrake 9.0] kan niet installeren

Pagina: 1
Acties:

• Pinyin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik probeer hier mandrake 9.0 te installeren, maar vlak na het 1e keuzescherm(keuzes F1 voor advanced options, ENTER voor custom installation) als het tijdsbalkje op ongeveer 75% is word het scherm zwart en blijft zwart.Er is dan geen hd-activity en het enige waar het systeem op reageerd is een reset.

windows xp pro draait wel, maar de opstart gaat soms moeizaam.Ook valt op dat na elke poging de bios zichzelf reset en de proc de 1e reboot dus 1100 mhz aangeeft.Dit is na een nieuwe reboot weer normaal.Wie weet wat hier aan de hand kan zijn?(xp draait wel, maar ik wil leren omgaan met linux&zo dus niet beginnen dat ik maar op xp moet blijven hangen svp;))

Systeemspecs:amd athlon 2500+,asus a7n8x, 1024 mb DDR geheugen, xfx ti 4200(xfx gf 2&4 mx 400 geprobeerd), 40 gb maxtor 7200 hd (ook geprobeerd:4 gb,20 gb, 30 gb schijven van maxtor ), 300 watt sweex voeding.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:17
Heb je de MD5Sums gechecked? Heb je hardware die op dezelfde IRQ's zit? Bij mij waren het onboard USB en een USBkaart die zorgden dat ie niet verder ging. Druk eens op F4 terwijl hij bezig is en kijk hoever tie is. Iets meer info is best handig :D

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-03 15:17

Valium

- rustig maar -

Mandrake 9.1 is uit. De nieuwer de beter, dus dat kan ook geen kwaad.
[..]

windows xp pro draait wel, maar de opstart gaat soms moeizaam.
[..]
Wat is daar de oorzaak van? Het zou met elkaar te maken kunnen hebben. De dingen die je het beste eerst kunt doen is:
* Check of de CDs wel 100% zijn. Als het installatieprogsel corrupt is o.i.d. kun je dit soort dingen verwachten.
* Zet alle dingen die niet nodig zijn voor de install uit in de BIOS. Dit zou eventuele IRQ-problemen kunnen oplossen. Je zou in het installatieprogramma een shell (text-console) kunnen opvragen (Was dat niet CTRL+ALT+F2?, nou ja, check de handleiding) en met cat /proc/interrupts kijken welke apparaten op eenzelfde IRQ zitten.
* Check je geheugen. Linux gebruikt het geheugen op een andere manier dan windows, dus kunnen problemen daarmee redelijk onzichtbaar blijven in windows.
* tsja...als dat niet lukt, kom dan maar weer terug. Dan gaan we verder zoeken. :)

• Pinyin
Windows xp geeft andere IRQ's weer dan dos bij de boot-up.volgens windows draaien er geen apparaten op dezelfde irq's(windows geeft 22 irq's weer), maar de bios geeft 4 apparaten die op irq 11 draaien.(dos geeft 15 irq weer)

wat me verder opvalt is dat de cpu 73 graden word, en het mobo 48.lijkt me een beetje te warm.die waardes komen trouwens uit de bios zelf.Ik gebruik als koeler een Cooler Master ASB-V73, Aero 7.
windows .net serveredition loopt btw ook vast tijdens de setup, maar die loopt pas vast na de 2e reboot in de setup.vreeeeeeeeeeemd, ik weet het niet meer nu |:( wie weet er raad?:S

Verwijderd

1- inderdaad, Mdk9.1 is een stuk beter dan 9.0, veel wizards zijn opgepoetst, maar ook veel andere dingen zijn echt beter. En het ziet er veel presentabeler uit.

2- heb je de juiste wijzigingen in je bios gemaakt?

3- zoals Valium al aangeeft kan je naar de console gaan tijdens de install, probeer F1 t/m F4, evt met ctrl, maar ik dacht zonder. F2 maakt 'ie geloof ik een screenshot trouwens...

4- ik denk aan de hand van je beschrijving dat hij zich verslikt als hij over wil schakelen op wat grafisch; je kan bij het eerste keuze menu aangeven dat je in text modus wilt installeren, en later je grafische gedeelte op orde zien te krijgen.
Ik denk dat je in je bios moet kijken of je 'shadow video bios' wel uit staat... (moet dus uit).
Natuurlijk PNP OS ook uit...

5- je temp is zeeer hoog, al moet hij blijven werken tot boven de 85 graden, .... mijn 2400+ komt niet boven de 65 als ik 'm belast... Heeft hij dat ook onder winXP?
Teveel/te weinig koelpasta? Geen koelpasta? Plastic lipje niet van koelpad afgehaald? ;) (Ik wil je niet beledigen.... maar je zou niet de eerste zijn.. :D )

6- niks overklokken, alles zo conservatief mogelijk in het bios.

• Pinyin
Het installeren is nu gelukt(van mandrake 9.0), het probleem zat hem in de ti 4200.mandrake geeft een keuzescherm waar ik kan kiezen voor linux/linux enterprise /enz enz,maar het beeld blijft daarna zwart.met mijn gf 2 32 mb kaart geeft wel normaal beeld.iemand een idee wat ik fout doe?

[ Voor 10% gewijzigd door Pinyin op 18-07-2003 16:35 ]

Verwijderd

Niks, dat kan ik me herinneren, bij de standaard instelling van mdk9.0 was daar een probleem.

Ik heb dat destijds opgelost door na installatie op de command line de nvidia driver te installeren en de juiste wijzigingen in /etc/X11/XF86Config-4 aan te brengen.

Bij Mandrake 9.1 is dat probleem trouwens opgelost, het was een nare fout waar veel nvidia eigenaars last van hadden.

Als je met je gf2 de nvidia drivers installeert, instructies op www.nvidia.com volgen, gaat trouwens niet terwijl je grafisch werkt, dan kan je daarna de kaart wisselen. Het grote gemak van unified drivers.

Of je zet je nieuwe kaart erin, en doet (op de commandline, niet grafisch dus)
lynx www.nvidia.com
waarna je met de textmodusbrowser lynx de juiste info kunt ophalen.

Tip: met ctrl-alt-F1 (t/m F6) kom je naar de niet grafische console, je mag dus op 6 textmode terminals werken. Voor als je in de ene aan het lynxen bent en in een andere de commando's uitvoert.
Pagina: 1